Neuvoja cyclocross-pyörän hankintaan

Cyclari

Moro!

Olen harkitsemassa ensimmäistä cyclocross-pyörääni ja kaipaisin neuvoja kokeneemmilta pyöräilijöiltä. Olen tähän saakka ajanut Nishiki XC5 -hybridillä, joka on toiminut hyvin, mutta tuntuu varsinkin pidemmillä matkoilla ja vastatuuleen ajettuna "raskaalta". Jaksan kyllä ajaa sillä, mutta jotenkin minulla on tunne että kevyemmälläkin voisi päästä.

Budjettini pyörälle on noin 1200-1500e, ja pääsääntöinen käyttötarkoitus on kunto- ja työmatkapyöräily pääsääntöisesti kesän ja sulan aikaan. Olen harkinnut myös talviajoa koska työskentelen ja asun keskustan alueella, mutta ajatus pyöräilystä talvella tuntuu hieman vieraalta. Olen n. 166 cm pitkä, mies ja fyysiseltä kunnoltani urheilullinen, joskaan en atleetti.

Olen tähän mennessä kokeillut vain Focus Mares AX2 Disc -pyörää kokoa 48. Pyörä tuntui hieman huteralta. Johtuuko tämä pyörän koosta vai omasta tottumattomuudestani? Vai molemmista? Toinen huolestuttava seikka oli jarrukahvojen etäisyys kädensijoista; minulla oli vaikeuksia saada hyvää otetta kahvasta jarrutusta varten. Jarrut olivat ymmärtääkseni Shimanon 105-sarjaa tosin sen tarkempaa tietoa minulla ei ole. Vaihteiden vaihtaminen onnistui kyllä moitteettomasti.

30

9685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkup. Maantiepyöräi

      Aloitetaan siitä, että suosittelisin maantiepyörää ja tuon Nishikin muuntamista kelvolliseksi talvipyöräksi vaihtamalla ainakin etuhaarukka jäykkään kuituhaarukkaan ja kaventamalla / vaihtamalla tanko oikean levyiseksi. Yleensä noissa on paljon hartian leveytta leveämmät tangot vakiona. Koska sinulla on jo pienellä modauksella siedettävä talvipyörä, saisit paremman kokoainsuuden samalla hinnalla.

      Kaikilla kolmella isolla osasarjatoimittajalla on hieman erilainen ergonomia. Jos Focus oli tavallisilla 105:lla, niin kokeile jotain pyörää jossa on Campat sekä jotain jossa on SRAM:t. Shimanolla on lisäksi erikseen pienikätisille omat kahvat. (Oikea pyöräliike tekee kahvojen vaihdon joko ilmaiseksi tai edullisesti pyörää ostettaessa, jos koko syystä tarvitset esim. pienemmät, saman hintaiset Shimanon kahvat).

      Syy huteraan tunteeseen voi olla myös väärä mitoitus. Oliko pyörä varmasti oikean kokoinen? Vanhalla nyrkkisäännöllä:

      h = 0,314*L tai
      h = 0,665*S missä
      h=rungon koko (centrimetreissä)
      L=ajajan pituus (cm)
      S=ajajan jalan sisäpituus (CM)

      Tuon mukaan runko olisi ollut nelisen senttiä liian pieni, mikä on todella paljon! Tosin nuo nyrkkisäännöt ovat vain suuntaa antavia. Tarkasta mitat jollain laskurilla, joka kysyy vähintään sekä L:n että S:n.

      Eli oma suositukseni on koittaa löytää maantiepyörä, jossa on vähintään kuituhaarukka ja osasarja 105/Veloce tasoa. Kaikilla isoilla ja monilla pienillä merkeillä on sopivia, ei liian kilpailullisia malleja juuri tuossa hintaluokassa. Itse tykkään italialaisista:

      http://www.velosport.fi/index.php/pyorat/maantiepyorat/olmo/impact-veloce-mix-10v-199.html

      http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=1679

      Sitten on varsinaisesti työmatkapyöriksi tehtyjä malleja, joilla käy myös lenkkeily ja retkeilykin kevyellä varustuksella.

      http://www.laajavuoribikepark.fi/verkkokauppa/pyorat/maantiepyorat/honky-inc/honky-ink-vihrea-53

      Jos kuitenkin päädyt crossariin, joka on hyvä vaihtoehto sille jolla on vain yksi pyörä, niin Focuksen lisäksi ainakin Marin, Bianchi, Cannondale, KONA, Spessu yms. kannattaa kokeilla.

      http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=1687

      http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maantie&id=93

      http://www.velosport.fi/index.php/pyorat/cyclocross.html

      Osasarjoja arvostaessasi kannattaa ne arvostaa heikoimman lenkin mukaan. Valitettavasti tehtaat laittavat pyörään mitä lie osia ja sitten takavaihtajaksi vaikka tuon 105:n. Sitten pyörää myydään 105 mix:inä.

      Mihin päädytkin, niin älä osta väärän kokoista pyörää, vaikka saisit sen kuinka halvalla! Polkupyörä on kuten kenkä. Sen on oltava tismalleen oikean kokoinen. Asiantunteva kauppias, joka osaa mitoittaa pyörän oikein, on ensimmäistä pyöräänsä ostavalle kullan arvoinen.

    • Cyclari

      Hyvää infoa, kiitos!

      Kumpi noista nyrkkisääntökaavoista on "pätevämpi"? Tosiaan tuo ajajan pituuden mukaan laskettu antaisi 52 senttiä, mutta sisäsauman mukaan (lattiasta nivustaipeeseen) antaisi 49,9 senttiä. EBicycles.com:n laskuri antaisi kooksi 51 senttisen rungon kun syötän siihen samat mitat. Runkoja näyttää olevan kuitenkin tyyliin 50, 52 (tai 53) jne. Kumpaan suuntaan kannattaa kallistua jos laskurin mitta osuu kokojen väliin?

      Mielelläni omistaisin vain yhden pyörän, se tuntuu näin ei-kuitenkaan-tässä-vaiheessa-vielä-kovin-aktiiviharrastajan näkökulmasta paremmalta, vähemmän avaimia, säätöä, huoltoja, pienempi tilantarve ja niin poispäin. Ajatus hybridin muuntamisesta talvikäyttön ei toisaalta tullut mieleenikään, hyvä kun otit esille.

      Voiko tuollaisella maantiepyörällä sitten ajaa esimerkiksi soratiellä ollenkaan? Normaali lenkkipolkuni sisältää maantien lisäksi myös huonommassa kunnossa olevia sivuteitä, hiekalla ja asvaltilla sekä ihan puhdasta soratietäkin. Riippuuko tämä puhtaasti renkaista vai onko cyclocross-pyörissä jotain erityisominaisuuksia jotka vaikuttavat epätasaisessa maastossa ajamiseen verrattuna maantiepyöriin?

      • Hienosäätöä

        Käy mittauttamassa sopiva runkokoko asiantuntevassa pyöräliikkeessä. Siellä on sellainen mittapukki, jossa voidaan säätää korkeutta ja ohjaustangon etäisyyttä. Saa paremman kuvan siitä, mikä koko on sopiva. Vaikka olisi saman kokoisia pyöriä, niin niissä voi olla esimerkiksi erilaiset vaakaputkien pituudet jne.


    • stewset

      Cyclocrossissa yleensä rennompi ajoasento vs maantiepyörät ja renkaat, jotka helpottavat sorateillä ajoa. Cyclocrossissa parempi on hitusen pieni kuin iso pyörä parempi.

      • Meneekö heeemot

        Maantiepyörällä taitaa mennä hermot renkaiden hajoamisissa, jos ajaa muualla kuin hyväkuntoisilla maanteillä...


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Meneekö heeemot kirjoitti:

        Maantiepyörällä taitaa mennä hermot renkaiden hajoamisissa, jos ajaa muualla kuin hyväkuntoisilla maanteillä...

        Renkaiden puhkeamiseen vaikuttaa renkaan laatu ja käytettävä paine. Siihen ei vaikuta polkupyörän tyyppi.

        Tässä ensimmäisessä pätkässä ajetaan cyclocrossareilla jossain Hollannissa:

        http://www.youtube.com/watch?v=6rVrSjTLo9o&feature=fvwrel

        Tämä taas on puhdas maantiepyöräkilpailu "El infierno del norte":

        http://www.youtube.com/watch?v=UJkCFG-0z7s

        Tosin Paris - Roubaix on yksi suurista klassikoista ja ajetaan niistä kaikkein haasteellisimmalla reitistöllä.

        Eniten puhkeamisia aiheuttavat ns. tappajasepeli, lasinsirut ja erilaiset nastat sekä naulat tms. Renkaan kudosten laatu vaikuttaa kestoon (se dpi luku). Itse käytän talvella ja keväällä nastojen ja välikausirenkaiden (crossirenkaat) sisällä erillistä pistosuojanauhaa. Kesällä ja syksyllä pidän sitä tarpeettomana. Renkaat valitsen pienen painon ( = mukavuuden) mukaan, enkä käytä varsinaisia pistosuojarenkaita crossarissa tai maantiepyörässä.


      • Alkup. Maantiepyöräi

        Tarkasti ottaen ohjauskulma on crossarissa loivempi kuin maantiepyörässä. Ajoasento tehdään sitten valitsemalla rungon ja stemmin pituus sekä määrittämällä tangon korkeus sopivaksi. Eli crossarissa voi olla tiukempi asento kuin maantiepyörässä.

        Lisäksi crossarissa on vaijerit vedetty niin, etteivät ne vahingoitu pyörän osuessa kantoon tms. Vaijerit vedetään yleensä pitkin yläputken yläpintaa. Keskiö on myös korkeammalla kuin maantiepyörässä antaen enemmän maavaraa. Crossarin haarukoissa on maantiepyörää enemmän tilaa niin, että hieman leveämmät renkaat mahtuvat pyörimään myös mutaisina.

        Viimemainittu ominaisuus tekee crossarista kiinostavan Suomessa. Siihen saa yleensä sovitettua sekä kapeat nastat että lokasuojat yhtä aikaa. Ajoasennosta saa kuitenkin rakennettua ihan hyvän lenkeille, joten pyörätyypillä voi lenkkeillä ja/tai ajaa työmatkaa kesät talvet.

        Merkeistä taitaa puuttua vielä Kona (Jaken eri versiot) ja Spessu (Tricross:t).


      • O–O
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Renkaiden puhkeamiseen vaikuttaa renkaan laatu ja käytettävä paine. Siihen ei vaikuta polkupyörän tyyppi.

        Tässä ensimmäisessä pätkässä ajetaan cyclocrossareilla jossain Hollannissa:

        http://www.youtube.com/watch?v=6rVrSjTLo9o&feature=fvwrel

        Tämä taas on puhdas maantiepyöräkilpailu "El infierno del norte":

        http://www.youtube.com/watch?v=UJkCFG-0z7s

        Tosin Paris - Roubaix on yksi suurista klassikoista ja ajetaan niistä kaikkein haasteellisimmalla reitistöllä.

        Eniten puhkeamisia aiheuttavat ns. tappajasepeli, lasinsirut ja erilaiset nastat sekä naulat tms. Renkaan kudosten laatu vaikuttaa kestoon (se dpi luku). Itse käytän talvella ja keväällä nastojen ja välikausirenkaiden (crossirenkaat) sisällä erillistä pistosuojanauhaa. Kesällä ja syksyllä pidän sitä tarpeettomana. Renkaat valitsen pienen painon ( = mukavuuden) mukaan, enkä käytä varsinaisia pistosuojarenkaita crossarissa tai maantiepyörässä.

        "Renkaiden puhkeamiseen vaikuttaa renkaan laatu ja käytettävä paine. Siihen ei vaikuta polkupyörän tyyppi."

        Osin tottakin, mutta polkupyörän tyyppi vaikuttaa siihen millaiset renkaat alla on. Maantiepyörässä on yleensä hintelämmät ja siten herkemminm puhkeavat renkaat.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        O–O kirjoitti:

        "Renkaiden puhkeamiseen vaikuttaa renkaan laatu ja käytettävä paine. Siihen ei vaikuta polkupyörän tyyppi."

        Osin tottakin, mutta polkupyörän tyyppi vaikuttaa siihen millaiset renkaat alla on. Maantiepyörässä on yleensä hintelämmät ja siten herkemminm puhkeavat renkaat.

        Joku 21 mm - 28 mm maantierengas kestää ihan hyvin sekä asfaltin että soratien. Ei siis mitään ongelmia.

        Kanttarien kanssa saa olla tarkkana. Tämäkin vain kun ajaa kovin alhaisilla, alle 8 bar paineilla. Jotkin parempilaatuiset renkaat kestävät nuo alhaiset paineetkin!


      • Cyclari
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Tarkasti ottaen ohjauskulma on crossarissa loivempi kuin maantiepyörässä. Ajoasento tehdään sitten valitsemalla rungon ja stemmin pituus sekä määrittämällä tangon korkeus sopivaksi. Eli crossarissa voi olla tiukempi asento kuin maantiepyörässä.

        Lisäksi crossarissa on vaijerit vedetty niin, etteivät ne vahingoitu pyörän osuessa kantoon tms. Vaijerit vedetään yleensä pitkin yläputken yläpintaa. Keskiö on myös korkeammalla kuin maantiepyörässä antaen enemmän maavaraa. Crossarin haarukoissa on maantiepyörää enemmän tilaa niin, että hieman leveämmät renkaat mahtuvat pyörimään myös mutaisina.

        Viimemainittu ominaisuus tekee crossarista kiinostavan Suomessa. Siihen saa yleensä sovitettua sekä kapeat nastat että lokasuojat yhtä aikaa. Ajoasennosta saa kuitenkin rakennettua ihan hyvän lenkeille, joten pyörätyypillä voi lenkkeillä ja/tai ajaa työmatkaa kesät talvet.

        Merkeistä taitaa puuttua vielä Kona (Jaken eri versiot) ja Spessu (Tricross:t).

        Moi!

        En vielä saanut vastausta kysymykseen, että kumpi noista nimim. Alkup. maantiepyöräilijän nyrkkisäännöistä on "pätevämpi" jos saadut tulokset eriävät toisistaan ja kumpaan suuntaan rungon valinnassa kannattaa kallistua jos laskurit osoittavat että "oikea" koko olisi kahden tarjolla olevan koon välimaastossa.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Cyclari kirjoitti:

        Moi!

        En vielä saanut vastausta kysymykseen, että kumpi noista nimim. Alkup. maantiepyöräilijän nyrkkisäännöistä on "pätevämpi" jos saadut tulokset eriävät toisistaan ja kumpaan suuntaan rungon valinnassa kannattaa kallistua jos laskurit osoittavat että "oikea" koko olisi kahden tarjolla olevan koon välimaastossa.

        Itse en luottaisi uhan kumpaankaan. Käyttäisin laskuria, joka kysyy vähintään nuo molemmat tiedot, koska silloin käytössä on myös yläkropan pituus.


      • Kestäviä
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Joku 21 mm - 28 mm maantierengas kestää ihan hyvin sekä asfaltin että soratien. Ei siis mitään ongelmia.

        Kanttarien kanssa saa olla tarkkana. Tämäkin vain kun ajaa kovin alhaisilla, alle 8 bar paineilla. Jotkin parempilaatuiset renkaat kestävät nuo alhaiset paineetkin!

        28 mm ei välttämättä mahdu jokaisen maantiepyörän haarukkaan. Mutta esimerkiksi Schwalbella ja Continentalilla (itse ollut tyytyväinen Grand Prix 4-Seasoniin) on kestäviä renkaita 23 ja 25 mm:n levyisinä.


    • %25

      Ridley näemmä unohtui kokonaan. Se on merkittävä unohdus crossareista puhuttaessa.

    • tosi on

      mä ostin tossa äskettäin ridleyn x-bowin tiagran vaihteilla ja hiilari keulalla ja nyt olen ajanut n 500km ...ja ei voi kyllä kuin kehua....

      • Kysyn vain

        Tekeekö pyorahuolto.com vielä crossareita CicliB:n runkoihin? Velocen paikoilla tuo olisi aika kova juttu!


      • makaroonikauppias
        Kysyn vain kirjoitti:

        Tekeekö pyorahuolto.com vielä crossareita CicliB:n runkoihin? Velocen paikoilla tuo olisi aika kova juttu!

        Enpä tiedä.


    • dldlldkkdkd

      Cuben crossrace ja crossracepro malleja ei sovi unohtaa niitäkään. Ensimmäinen 105 osasarjalla, jälkimmäinen ultegralla. Erinomainen hintalaatusuhde.

      • Cubeee

        Cube on varteenotettava myös maantiepyöränä.


    • Erkkihkl

      Mulla Cube Cross Race Pro. Tyytyväinen olen ollut, hintalaatu suhde aika kohdallaan. Olen 172 senttinen, pyörä on 53cm (pienin). Renkaat vaihdoin vain pienenpiin. Pistosuojattuihin Scwalbe Marathon Supremeen 28*1,25. Ajan pyörällä maantiellä ja työmatkaakin. Kaupunki alueella arvostan lisäjarrukahvoja.

    • Fillarikesä

      Cyclo, ilman muuta kun ajattelet vain yhden pyörän tallia :), tollarahalla saa jo hyviä.
      talvipyörän rakentelu hyvä ja kannatava ajatus, riippuu sun motivaatiosta.
      Pyörän koosta vain kokeilemalla voi varmistua runko koon oikeudesta. Laskemalla pääsee vain oikeiden mittojen tuntumaan. Tarpeeks pitkälenkki testiajoihin.

      Crossarista saa kohtuullisen maantie versionkin renkaiden vaihdolla, ennen oikean maantipyörän hankintaa.

      Olen crossarin iloinen omistaja, sitä ennen kokeilin kaikki mahdolliset mtb, maantiepyörä....ect. Kun seuraavaa hankin niin toinen pyörä olisi stten maantiepyörä. Mutta talliin niitä ei kannate hankkia. Ajoa pitää olla.

    • Viletsu

      Hep
      Nyt kiinnostuin!
      Mistä sait ajettavaksi 48 kokoisen Focus Maresin?
      En tiennytkään että niitä valmistetaan edes noin pienellä rungolla.

      • foo bar

        Ei niitä tämänvuotisissa ainakaan näyttäisi olevan, XS on 50cm. Toki jos tuota kokoa haluat niin muita valmistajia kyllä löytyy, mm. Meridan cycloista.


      • Viletsu
        foo bar kirjoitti:

        Ei niitä tämänvuotisissa ainakaan näyttäisi olevan, XS on 50cm. Toki jos tuota kokoa haluat niin muita valmistajia kyllä löytyy, mm. Meridan cycloista.

        Ridley tilattu tänään. Outo mieltymys vaan noihin omaa silmää hiveleviin Focucsiin!


    • RIDLEY NOAH77

      loisto valinta!! RIDLEY EI AINOASTAAN HYVÄ VAAN PARAS!!

    • Ridley X-Ride
      • aito cx mies

        Ridley on mummonpyörä. bb 5cm.


    • Pyörää valittaessa noista erilaisista laskureista on tietysti hyötyä, mutta lähinnä suuntaa antavana. Itse maksoin oppirahoja, kun ostin ensimmäisen cycloni käytettynä ja se oli mulle liian iso. Nyt on tilauksessa saman merkin ja mallin (Cannondale caadx 105-osilla) pyörä pienemmällä rungolla. Ja myös levyjarruilla, ne ovat kyllä joka sään arkikäytössä järkevämmät vaihtoehdot, jos ei ole ihan grammalaskijamiehiä.

      Eli kokeile mahdollisimman montaa pyörää ja tee se liikkeissä, jossa on asiantuntevia myyjiä, jotka osaavat ja haluavat katsoa yhdessä kanssasi, millainen ja minkäkokoinen pyörä sinulle todellakin sopii. Ja jos kaveripiirissäsi on fillaristeja, käytä heitä apuna puolueettomina asiantuntijoina kaupoissa.

    • Liian huokee

      Se Via... siis Tiagra on Shimanon halpapään osasarja, joten ei ihme jos joku ei voi kehua.

    • pari ajatusta

      Nishiki tekee päteviä CC:tä, itselläni on Nishiki Crossroad CC, joka oli 1350 euron hintaluokassa, joskin sain sen huomattavasti halvemmalla ylivuotisena.

      Tärkeintä on sopivan rungon löytäminen juuri sinulle, eli koeajoa ja oman budjetin mukainen valinta, mihin valmistajaan sitten päädytkin.

    • joopasta joo

      ridley on cyclojen ykkös nimi ....kisapelinäkin ylikylän veto...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      263
      6366
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      57
      3004
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      66
      2804
    4. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2272
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1789
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      165
      1465
    7. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1444
    8. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      26
      1372
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      35
      1321
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

      Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      109
      1027
    Aihe