olen adoptoitu karjalasta, oon 16v poika. löysin yhden naisen facebookista, ja voin 100% varmuudella sanoa että on mun äiti kun on sama nimi mistä mulle on kerrottu ja ihan saman näköinen. mutta mun adoptiovanhemmat ei anna mun ottaa mitään yhteyttä tähän naiseen, ja sanoo että ottavat multa koneen pois jos mitään viestiä tälle laitan. minusta se on väärin, mulla on mielestäni oikeus ottaa yhteys mun omiin vanhempiin
minun vanhemmat kieltävät yhteyden oikeaan äitiini
12
476
Vastaukset
- a-lapsi
Sitten kun olet täyttänyt 18-vuotta sinulla on oikeus ottaa yhteyttä biologisiin vanhempiisi. Tällä lailla suojellaan alaikäistä lasta. Olen itse adoptoitu ja muistan omat mietteeni sinun iässäsi. Aikusena selvitin kuka on äitini ja otin yhteyttä häneen. Hyvä että vasta aikuisena.
- Keissa
Varmaan suojelua, mutta joskus todella lasta haluavat ovat liian kiintyneitä ja omistushaluisia saadusta lapsestaan, että toimivat sokeasti ja jopa kiintymyksessään sairaan omistushaluisesti. He pelkäävät että menettävät lapsensa. Se on kuin mustasukkaiuus avioliitossa, että menettää rakastamansa. Vanhempasi rakastavat sinua liian sairaaloisesti ja pelkäävät menettävänsä sinut. Jos he ymmärtäisivät että on vain suuri rikkaus omistaa ja löytää uusia omaisia ja jopa sukulaisia. Ei se olisi mitenkään pois sinun tämänhetkisiltä vanhemmiltasi. Olet viisas poika jos ymmärrät olla nyt apri vuotta kärsivällinen ja odottaa. Varmaan vanhempasikin rauhoittuvat ja osaavat suhtautua järkevämmin. Voi olla parasta sinullekin, kun olet nyt murrosiässä ja muutenkin elämä keikkuu lapsuuden ja aikuisuuden rajamailla, että ei tule liikaa mieltä kuohuttavaa ainesta. Onneksi Karjala on lähellä ja voit sitten aikuisena helposti matkustella myös syntymäjuurillesi ja kulttuuri ja luontokin on yhtenäistä. Jokaisella ihmisellä on ainutlaatuinen ja Jumalta saatu juniikki suunnitelma elämälle. Mitähän mielenkiintoista ja jännittävää sinulla on elämässä edessäsi. Ihmisen elämä on mielenkiinoinen seikkailu, mutta se ei ole ihan helppo polu kenellekään kulkea.
- moro
voi.. että sua =(
- tyttävaan
Mielestäni kanssa sun vanhemmat on oikeessa. Laki on laki. oota pari vuotta. Mutta vaikee sanoa aidan toiselta puolelta nääs itse en ole adoptoitu.
- Kohtuus.
Muuta pois kotoasi, uudet sijaisvanhemmat eivät (ehkä) ole yhtä kateellisia / sadistisia.
- Hyvä suunta.
Lainkoura saattaa ulottua myös adoptivanhempiin, varsinkin silloin, kun a-lapsi täyttää 18v, vaikka heillä nyt näyttääkin olevan "vapaat kädet".
Saattaa myös tulla aika, jolloin psyykkisistä pahoinpitelyistä jää kiinni ja joutuu edesvastuuseen.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288493947224.html- uuuuuuuuuuuuuuu
Mun kamu on adoptoitu.
- Karjalan lapsi
Venäjällä nuo nimiasiat menee eri tavalla kuin Suomessa. Siellä on todella paljon samannimisiä ihmisiä, joten vaikka kaikki näyttää täsmäävän, kyseessä voi olla ihan eri henkilö kuin ajattelet. Totuuden avaimet saat 18 v.
Mikäänhän ei kait estä seuraamasta hänen kuulumisiaan netin välityksellä ottamatta yhteyttä henkilökohtaisesti, vai mitä? Ajatuksella, että ehkä juuri hän on sinut synnyttänyt...
Täysi-ikäisenä biologisten vanhempien etsimisessä sinua auttavat adoptiojärjestö ja Venäjän viranomaiset, joiden kautta ainakin ensimmäiset yhteydenotot kannattaa tehdä, jos siihen päädyt. Ihan ensin kannattaisi kuitenkin tutustua adoptioprosessin aikaiseen kirjalliseen materiaaliin, että sen aikainen tilanne selviäisi sinulle (jos et sitä jo nyt tiedä).
Luota vanhempiisi. Heillä on elämänkokemusta ja he rakastavat ja haluavat suojella sinua. He haluavat sinulle hyvää. He saattavat tietää menneisyydestäsi ja biologisista vanhemmistasi jotain, mitä eivät ole vielä halunneet sinulle kertoa suojellaksesi sinua. He rakastavat sinua, vaikka joskus saattaa muulta tuntua.- kiessaa
Näin on, hyvä ja asiallinen kiroitus..
- kiessaa
kiessaa kirjoitti:
Näin on, hyvä ja asiallinen kiroitus..
äh.. kirjoitusvirhe..
siis hyvä ja asiallinen kirjoitus..tämä karjalan lapsi..
- afdfad
Älä ainakaan yksin lähde äitiäsi metsästämään netistä. Siellä voi vastassa olla kuka hyvänsä ja väittää mitä hyvänsä, ymmärrät varmaan sen. Ymmärrän kyllä vanhempiasi, etteivät kovasti kannusta sinua asiaa selvittämään. Mutta jos palat halusta tietää enemmän, juttele asiasta jonkun muun läheisen aikuisen kanssa. Älä ainakaan anna asian aiheuttaa turhaa riitaa kotona.
- adoptiotyttö
Saat tiedon halutessasi kun täytät 18, jos biovanhempiesi tiedot ovat tiedossa. Kuuntelet vain äitiäsi ja isääsi, nainen voi olla kuka vaan; saat itsellesi vain pahan mielen. Parin vuoden päästä tiedät varmasti ja voit ottaa virallisesti yhteyttä ja kumpikin saa miettiä haluaako tietää asiasta, sillä voi myös olla niin, että bioäitisi ei haluakaan olla yhteydessä. Tähän et varmasti ole vielä valmis ja siihen tarvitset myös toisten ihmisten tukea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005328497Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4365224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72183Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571143Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17786Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57722Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.32703Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68696- 42676
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36637