Kiusaaminen

näinon

Enkeli-Elisasta kirjoitetut asiat ovat jäävuoren huippu, ja aivan liian myöhästyneitä.
Näen työssäni päivittäin kiusaaja-kiusattu-lapsia, joiden käytökseen kaikki henkilökunnasta ja perheestä yrittävät puutttua, turhaan.
Näitä kiusaajia on ja nelivuotiaisa, ja tulee olemaan. Kaikissa päivähhoitomuodoissa, koosta tai henkilökunnan määrästä tai osaamisesta tai koulutuksesta huolimatta.

11

160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkkaile

      Kiusaus voi olla niin "hämättyä" ettei kaikki sitä huomaa esim. henkinen kiusaaminen.
      Itse olen puuttunut asioihin melko tarkasti esim. ei olla siun kaa, siul on huonot vaatteet ym.
      Vanhemmatkaan ei välttämättä huomaa kiusaamistilanteita, etenkään jos oma lapsi ei ole kiusattuna.
      Mutta tämä enkeli-elisa on tuonut yleisesti epäilyksiä, vaikka oikealla asialla onkin.
      Perhepäivähoitajana vuodesta 1985 asti

    • simsalabim79

      Näitä kiusaajia saattaa olla jo 2-3 -vuotiaissakin. Kun vanhemmat opettaa ettei tarvitse olla kaikkien kaveri.

      • verellä nähnyt

        Vanhemmat opettaa myös että lyö takaisin. Ovat itse kertoneet. Lapset 3-4 vuotiaita. Ja sitten lyödään ihan luvan kanssa, mutta kun ei osata lyödä vain takaisin, niin lyödään sitten kaikkia heikompiaankin. Henkinen pahoinpitely 3-6-vuotialla on todella rankkaa, oikein sadistista. Nelivuotiaatkin osaavat kiustaa toisia niin etteivät aikuiset huomaa. Ja he kiusaavat usein sellaisia pienempiään, jotka eivät osaa asiasta edes kertoa.


    • Katso tulevaisuuteen

      Yksi syy siihen, ettei aikuinen huomaa lapsiryhmässä kiusaamista, on ryhmien suuri koko. Tarkkaavainen ja kokenut kasvattaja erottaa aika hyvin lasten väliset konfliktit, kun pystyy keskittyen lasten tuohuja ryhmässä seuraamaan. Mutta, iso mutta on se että ryhmät ovat nykyisin sekä päiväkodeissa että kouluissa entistä suurempia ja yhdellä aikuisella entistä enemmän lapsia vastuullaan.
      Iso ryhmäkoko tuo kaikkia muitakin ongelmia, esim. aikuisen aika per lapsi on tosi lyhyt, ja vanhat pienemmälle ryhmälle tarkoitetut tilat ovat todella ahtaat ja epäkäytännölliset. Ja nämä asiat vaikuttavat luonnollisesti myös lapsien käytökseen.
      Eli: Lapsiin pitäisi ehdottomasti, NYT ja HETI satsata paljon enemmän, pienentää ryhmäkokoja, lisätä henkilökuntaa kouluihin ja päiväkoteihin, eritysesti kaikkia sieltä vähennettyjä, terveydenhoitajia, psykologeja, terapeutteja, erityilastentarhanopettajia, avustajia...
      Lapset ovat TODELLA huono kohde säästää!

      • Sinitintti79

        Voisitko "Katso tulevaisuuteen" lähettää tuon kommenttisi jollekin kansanedustajalle? Se ei riitä, että täällä keskustellaan isoista ryhmäkoista ym.


    • 13+8

      itse pka.na eli päiväkotiapulaisena.otan näitä kiusattuja juuri avukseni ja annan palkaksi tarran ja kehut.pönkitän ja tuen hyvää itsetuntoa ja mikäli nään kiusaus tilanteen.lopetan sen välittömästi ja kysyn kiusaajalta miltä hänestä tuntuisi

      • kun ei opeteta

        Mä olen huomannut, että pahimmat kiusaajat ovat nämä kotona hoidettavat lapset. Ei olla opittu minkäänlaisia tapoja toimia sosiaalisesti. Näimä lapset terrorisoivat yleisissä leikkipuistoissa.


    • JJ

      VAIN NIIN

    • LH

      Ite olen perhepäivähoitaja ja tyttöni 4vee ollut kokoajan kotona, alkuvuonna aloitti kerhon eikä hän ainakaan ketään kiusaa ketään, toki välillä voi jostain kärhämää tulla mutta se pyritään heti siinä selvittämään ja leikit jatkuvat onneksi hyvin., joten ei saisi yleistää että kotona hoidettavat lapset olisi pahempia kiusaajia.
      Minusta se riippuu niin paljon lapsista ja oikeestaa miten jokainen kasvattaa lapsensa.

      • Suutarin lapsilla...

        ...ei ole kenkiä.

        Ammattikasvattajien lapsilla on kuitenkin pahimmat ongelmat, kun seuraa uutisista äärimmäisiä nuorten tekemiä rikoksia.

        Opettajan poika tappoi Imatralla 14-vuotiaan tytön, koulukuraattorin poika tappoi Kotkassa äkkipikaistuksissaan nuoremmat sisaruksensa jne...

        Onneksi perhepäivähoitajien ja lastentarhanopettajien lapset ovat vain kiusaajia ja sopeutumattomia häiriköitä.


    • LH

      Ja miten nyt toi vanhempien ammatti vaikuttaa siihen mikä lapsesta tulee :D
      eli jos olet perhepäivähoitaja tai päiväkodin työntekijä niin niiden lapsistako tulee kiusaajia ja häiriköitä ja jos olet opettaja niin heidänkö lapsista taas tulee tappajia...
      nyt en voi ku nauraa...ois kiva tietää mitä kaupan myyjien lapsista sitten tulee? niistä tulee varmasti sitten varkaita :D
      jos olet siivoja niin ne hajottelee ulkosalla varmasti paikkoja ja huutelee tyhmyyksiä ventovieraille..
      Oon sitä mieltä et paljon aikuisten kasvatustavat johtavat siihen mitä lapsista tulee ja myös millaiseen porukkaan lapset kasvettuaan menee, ja myös se että joutuuko kyseinen ihminen itse kiusatun asemaan..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      56
      5484
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      60
      2276
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      52
      2272
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1049
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1024
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      900
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      3
      853
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      773
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      761
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      753
    Aihe