parisuhde, mitä se on

pohtiipa pöljä

Viime vuosina yleiseen käyttöön on levinnyt sana parisuhde. Mitä sillä oikeastgaan tarkoitetaan?

Tarkoitetaanko sillä yleensä sitä, että eri sukupuolta olevat ja suurin piirtein samanikäiset kaksi henkilöä likkuvat ja oleskelevat usein yhdessä ja tuntevat luottamusta toisiaan kohtaan, vaikka eivät . asuisikaan yhdessä ja samassa taloudessa.

Entäs toimiva parisuhde? Se kai tarkoittaa jo avioliiton tai ns. avoliiton tapaista yhteiselämistä, johon kuuluu epäilemättä myös intiimi puoli eli seksi.

Tuli mieleen tällainen kysymys, vaikka itse asia ei täällä kaikkia kosketakaan, ts. ei eletä minkäänlaisessa parisuhteessa ja ehkei toivotakaan sellaista.

49

1638

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen pöljä

Johan tuo nyt hyvin tiedetään että samaa sukupuoltakin voivat olla, meinasi ihan peridentiksi päästä.
      Johan tuokin on kuultu että kolmekin voi siinä parisuhteessa olla.

• se kolmas pöljä.

Onhan niitäkin parisuhteita, jotka eivät toimi mitenkään- kunhan vaan asutaan saman katon alla ja ollaan vihaisia- vihaisia siitä kun ei suhde toimi.
      Tai toimiiko sekin omien ovien ulkopuolella ?

• ei niin pöljä

sitten on niitä suhteita, jotka on toimineet hyvin yli 50 v ja vain lujittuneet. Ei niistä täällä olla yleensä kertomassa, aika menee mukavasti muutenkin.

• totuussss
        ei niin pöljä kirjoitti:

sitten on niitä suhteita, jotka on toimineet hyvin yli 50 v ja vain lujittuneet. Ei niistä täällä olla yleensä kertomassa, aika menee mukavasti muutenkin.

Siinä on vain tottumuksesta kysymys. Yksin ei osattaisi elää kun vuosikymmeniä on toisen kanssa ollut.
        Onnellisia ei läheskään kaikki ole niissä pitkissä suhteissa.

• impressionistinen

Joo, ja nimeä mainitsemalla oli mielenkiintoista tabata eräs tunnettu runoilija, joka oli kiinnostunut venäläisen Pushkinin runoudesta, ja oli ratkaissut nuo parisuhdeongelmat mielestään hyvin kun sillä kerran kehuskeli.
      Pari kolmen niitä oli kait, hajallaan suomessa, joiden luona aina vietti pari viikkoa kerrallaan, sanoi yhtä niistä hyväksi pyykkäriksi ja toinen leipoi hyviä kakkuja evääksikin vielä.

Viimeksi näin raitiovaunusta Aleksilla, hieman rähjäisen pörröpään kävelevän punaisissa verkkareissaan, asemaravintolaan ka - oli kuulemma tyyssijansa. Hieman säälittävä hahmo siinä pystypäin kuitenkin vaelsi, miettien uusia runoja.:)

• N

Onneksi en kulje vr.llä usein.

• M
        N kirjoitti:

Onneksi en kulje vr.llä usein.

Oletko niin altis?

• impress. runous

T viivat näin jälkeenpäin, niinkuin käsinkirjoitetussa kuuluukin.

• se kolmas pöljä

Olikohan kaikki heittäneet runoilijan pellolle .. taisi alkaa ihan parisuhteeton olotila.
      Voisihan sitäkin halukkaat kokeilla- mutta ei kannata kehua etukäteen.

Monissa sinkkuhaastatteluissa kehuvat (n.30 v. ) nuoret oleven takana 15 - 30 parisuhdetta ja silleen...
      Ei meikä vanhus jaksa ymmärtää sellaista elämän menoa. Onkohan ne onnelisia,
      vai kehuminenko tekee onnelliseksi, vai mikä vai eikö mikään.

• omituinen höpöttäjä

Minä pöljä käsitän parisuhteeseen kuuluvan seksuaalisen kanssakäymisen. Sinänsä parisuhteita on monenlaisia, eri ja saman sukupuolten välisiä, yksi tai monisuhteisia, kiinteitä, lyhyitä, vaihtuvia etc.
      Itse ilman parisuhdetta seesteisenä elävänä, olen tullut huomaamaan kuinka epätyydyttäviä suhteita näkyy olevan. Joku vanha aviopariskunta jatkaa vaan yhteseloaan, vaikka toisen sietäminen on jo äärimmäisen vaikeaa.
      Kuitenkin enemmistö varmasti on tyytyväistä vuosikymmeniä jatkunutta parisuhdetta eläviä.

• kui hää lie?

Hyvin wanha kirjoitus sanoo: ole edes kohtelias ihmiselle, joka luottamuksellisesti asuu yhteisen katon alla.

• Onhan ne niin kauan kuin sitä kestää. Kaipa ne illusiot taas herää, kun uusi tulee kuvioihin, en todella tiedä, mutta runoilijasta,( joka oli loistava pianisti) myös sai sieltä maaseudun rauhasta sitten tyttären 18 vuotiaan :D
      Täällä hän oli juuri solminut tuttavuuden uudelleen poikaansa, ehkä tarvitsi hieman apuakin jo, kun kävi läpi suuren leikkauksen.

Valtion apurahan turvin ei kovin häävisti pärjää..eivätkä runokirjatkaan niin hyvin tuota, mutta saipahan vielä tyttäreenkin tutustua !!!
      Siinäpä
      runonluritukset sentään tuottivat tulostakin:D liekö oli kakkumestarin leipomus :)

• olisit tex

voinut omasta kokemuksesta kertoa, miksi juoruilla jostain ulkopuolisesta.

• tex
        olisit tex kirjoitti:

voinut omasta kokemuksesta kertoa, miksi juoruilla jostain ulkopuolisesta.

Tuo viimeinen *parisuhteesta* on kirjoittamani, mitä elämää olen tähän asti kokenut ja katsellut:) Nythän olen jo vanha äiti, mummo ja vaimoihminen.

• hyi taxinelli

ilmais-vanhus-seteleillä taxilla
        ja niitä kuljettajiakin on yrittänyt
        muttei saanut ja kaikkkii
        aktiivisti koko aja yrittää

kolme kuollutta äijjää

• ---------
        hyi taxinelli kirjoitti:

kolme kuollutta äijjää

Voi saastainen sielu !

• §§§§§§
        hyi taxinelli kirjoitti:

kolme kuollutta äijjää

panettelijaparka

• omituinen höpöttäjä

Tuo alle 3kymppisten kehumat kolmetkymmenet parisuhteen lienevät enämpi seksisuhteita. Pikkuisen on erilaisia käsityksiä ns. parisuhteesta.
      Vain avioliitto ja rekisteröity parisuhde ovat jotenkin määriteltyjä juridisesti, mutta laadusta ei säännöissäkään puhuta.

• Itse olin nuorena --- miehenkanssa ensin seurustelusuhteessa , se kesti 3kk , sitten mentiin kihloihih , 1v ja siinä harjoteltiin jo vakavammin, ja sitten 20v avioliitossa , Ikävä kyllä se suhde loppu mieheni kuolemaan. , nyt on ollutt vaa senjälkeen niitä irtosuhteita --- mutta ihan kivaa kun on ollut ,ei moittimista ---
        Mutta sillon kun aloitin näitä erilaisia suhteita , ei voinut ajatellakkaan . muunlaisia suhteita --
        Voi voi siittähän onkin jo ikuisuus -- Nyt ei olekkaan mimkäänlaisia suhteita , jos sitä silläsilmällä katselee. :=)

• Se kolmas pöljä

Totta tuo, ja lehdestä luettua. Joillakin oli puolenvuoden tai vuoden yhteiselo takana. jotkut suhteet vielä lyhyempiä. jotkut illan juttuja. Ihmiset niin mielelään kertoo asioistaan ..kaikista.
      Kuulun tuohon pitkien liittojen sarjaan, siksi onkin vaikea ymmärtää tuota "pintaliitoa".
      Asiahan on niin että kaikissa liitoissa on välillä erimielisyyttä. Ne pitää selvittää ja elää niistä yli. Siihen ei nuoret pysty- ainakin harvoin.
      Onnellisuus riippuu niin monesta muustakin asiasta- tietenkin luottamus on se tärkeä.
      Joskus vaan "napsahtaa" kaksi toisilleen sopivaa- mitä sitä silloin vaihtamaan.
      Ei ihme että huostaan otettujen lasten määrä kasvaa vauhdilla. On monta liittoa, isää ja äitipuolta, kolmen liiton lapsia samassa kodissa,Irrallisuus ja hylätyksi tulemisen tunne kasvaa lapsilla, Lapset alkaa häiriköidä huomiota saadakseen.
      Onhan näitä lehdet täynnä. Aikuisena otetaan rankemmat keinot käyttöön..
      Tulokset on nähtävillä harva se päivä.
      Koskaan erot ja uudet liitot eivät ole lapsille hyväksi. Juoppoperheet tekevät tietenkin poikkeuksen. Aina lapset kokee tulleensa hylätyksi´ja jätetyksi.
      Tämä meni nyt vähän ohi parisuhteesta- liittyy kuitenkin siihen.

• meren eläin.

Aloitta kertoi avauksessaan,siitä kuinka pitäisi olla. Aika on muuttunut päivän
      heilat ja sänkyyn. Sitä onnea en usko jota saavuttavat,mitä me aikanamme saatiin.

• parisuhteista

Ensimmäinen kokemus lienee jokaisella, joka ei laitoksessa ole kasvanut, oma äiti ja isä. Siinähän on jo eväät, riippuen tietenkin kuinka yhtenäinen aviopari oli kysymyksessä.
      Yleensä kauan kestänyt yhteiselo hitsaa parin yhteen, jossa saattaa riidatkin kuulua parin omiin käyttäytymismuotoihin. Kyllä sen näkee heistä onko sitä rakkautta ja yhteenkuuluvaisuutta.

Vakavin epäkohta usein on henkisen yhteyden puute, jommankumman puolelta, niin avo-kuin avioliitoissa.
      Se aiheuttaa paljon kärsimystä paitsi jäävälle. Seksiasiat yleensä hoituu useimmilla, mutta se ei korvaa ajanmittaan elämänkatsomusten erilaisuutta.
      Lapset sellaisessa liitossa menee tietenkin etusijalla,kunnes ovat omillaan. Mutta kykenemättömänä irroittautumaan, on moni varmaan oppinut edes pitämään miehestään /vaimostaan, välillä vihaten ja taas rakastaenkin. Nähty on!
      Yksineläjien on ikää myöten vaikea kokea parinmuodostamistunnetta, joka kuuluu nuoruuteen. Silloin se koetaan normaalina vastakkaisen sukupuolen kanssa, ja on leimaa-antavana koko elämänajan.

• 11 27

Jos henkinen yhteys on vajavainen, niin ei siinä ole paljoa tilaa seksillekään.

Heikko on pohja, jos sitä vaille eletään yhdessä.

• fiiuliin**

Parisuhde, sehän on selvästi kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti.

• hyvin sanottu

ilmankos täällä nämä korvapuustin saaneet uikuttaa viheliäisyyttään.

• parisuhde..

mun mielstäni mulla on pari suhde mä nain kerran viikossa naapurin leskeä ja kerran viikossa omaa muijaa. eiks se oo pari suhde.

• onhan toki
        parisuhde.. kirjoitti:

mun mielstäni mulla on pari suhde mä nain kerran viikossa naapurin leskeä ja kerran viikossa omaa muijaa. eiks se oo pari suhde.

oikein tupla pari-tteluduhde. Siinpä vasta miesten MIES. Kyllä leskiä pitää auttaa.

• N

Tai sitten jos voila leivottu korvapuustikanelilla on parempi vaihto ehto.

• 11 - 27

Tuntuu siltä, että varsin moni tänne kirjoittava on vailla parisuhdetta, saati sitten toimivaa parisuhdetta.

Se juuri panee monen tänne jaetenkin tähän ketjuun kirjoittamaan.

• kaarina 73

Toimiva parisuhde

= kummallakin suunnilleen samat odotukset ja ajatukset suhteesta, asutaan sitten erikseen tai yhdessä, aviossa tai avossa

= naisen ja miehen välinen

= seksuaalista kanssakäymistä ja sielunyhteyttä, arkisten asioiden jakamista

• Kohta kaksi on pielessä; parisuhde voi olla myös kahden samaa sukupuolta edustavan henkilön välinen suhde, joka käsittää romanttisen rakkauden tason, eroottisen tunnelatauksen ja henkisen yhteyden.

• 11 27

On sellaisiakin joilla asiat ovat näin loistavasti - ja vielä tässä elämänvaiheessa.

• Kyynelsilmin katsoen

Parisuhde on nimenomaan romanttinen suhde, seksi/ rakastelu kuuluu siihen. En tiedä mikä se sitten on ilman tätä? Sellainen ilmeisesti kuin minulla. No mutta, parisuhde on elämistä toisen kanssa, kunnioittaen toista!! Kunnioitukseen liittyykin sitten kaikki. Välittäminen, rakkaus, toisesta huolissaan olo, toisen kanssa iloitseminen, TOISEN KUUNTELEMINEN, luottamus, toisen arvostaminen. Eipä ole itsestäänselviä asioita... Harmi sinänsä. Minulta noita asioita suhteessa puuttuu. Ei voi mitään, itse olen ristini kantaakseni valinnut.

• <maddalena

haeppa uusi partneri, elät vain kerran!

• nainen&mies

Tuskin vaihtamalla paranee. Ensimäisiä silmäyksiä luodaan hohdokkain toivein ja alussa voikin olla kaikki loistavasti. Perusluonne paljastuu vasta myöhemmin ja usein suhde on suuri pettymys.

Tämän olen todennut seuraamalla erään parin tarinaa. Olen pahoillani heidän puolesta.

Itselläni ei ole valittamista. Suhde on kestänyt ja hionut kummankin särmiä sopivasti. Näin elellään eteenpäin.

• Kahden kauppa kolmannen korvapuusti,rehellinen, kunnioittaa kaikintavoin toisiaan.

• Rakkaus on syvä kiintymyksen tunne johonkin, useimmiten toiseen henkilöön.

• ja hei onhan muuteen joku kiinalainen herra mennyt tyynyn kanssa naimisiin.

• kyllä pöljä tietää

"Välittäminen, rakkaus, toisesta huolissaan olo, toisen kanssa iloitseminen, TOISEN KUUNTELEMINEN, luottamus, toisen arvostaminen."

Noin lueteltiin eräässä aikaisemmassa puheenvuorossa parisuhteen sisällöstä.

Jos siitä seksi puuttuu, niin eihän se mikään toimiva parisuhde ole, vaikka kuinka oltaisiin yli seitsenkymppisiä.

• Seksi ei ole välttämätöntä.

• N
        Kärkimies kirjoitti:

Seksi ei ole välttämätöntä.

Ymmärrys

• viinirypäle

"Jos siitä seksi puuttuu, niin eihän se mikään toimiva parisuhde ole, vaikka kuinka oltaisiin yli seitsenkymppisiä. "

Näkee että ollaan saatu uudensukupolven kommentteja. Toimiva parisuhde on paljon muutakin kuin seksiä jos nyt satuit kommenttejakin lukemaan. Rakkaus on se parisuhteen perusta; seksi on vain yksi tapa osoittaa rakkautta. Mutta minun puolestani ihmiset saa itse päättää miten toimiva heidän parisuhteensa on sen sijaan, että joku ulkopuolinen tulee väliin väittämään että: teilläpä ei ole toimivaa parisuhdetta, kun ette tee sitä ja tätä. Että näin.

• u-atu
        Kärkimies kirjoitti:

Seksi ei ole välttämätöntä.

Eihän se välttämätöntä kai ole, kun monet tulevat tai oikeastaan joutuvat tulemaan toimeen ilman sitä.

• tavallinen pöljä tam
        viinirypäle kirjoitti:

"Jos siitä seksi puuttuu, niin eihän se mikään toimiva parisuhde ole, vaikka kuinka oltaisiin yli seitsenkymppisiä. "

Näkee että ollaan saatu uudensukupolven kommentteja. Toimiva parisuhde on paljon muutakin kuin seksiä jos nyt satuit kommenttejakin lukemaan. Rakkaus on se parisuhteen perusta; seksi on vain yksi tapa osoittaa rakkautta. Mutta minun puolestani ihmiset saa itse päättää miten toimiva heidän parisuhteensa on sen sijaan, että joku ulkopuolinen tulee väliin väittämään että: teilläpä ei ole toimivaa parisuhdetta, kun ette tee sitä ja tätä. Että näin.

Eräiden mielestä parisuhteeseen ei tarvita muunlaisia yhteyksiä kuin sähköpostiyhteyksiä. Siinä on niille toimivaa parisuhdetta.

• pari ja suhde 2020

En ymmärrä kirjoittajaaa tyhmäkö olet

• voi että naurattaa

Tasapeli :D

• pohtiipa pöljä

Voiko parisuhteita ja niiden vajavaisuuksia yleensäkään luonnehtia oikein sellainen, joka ei ole parisuhteessa elänyt?

• Ei pöljänteri kulta, ne täytyy kokea, jokainen parisuhdekin kun on erilainen, niinkuin on ihmisetkin :D Siinäpä sitä kirjoa löytyy laidasta laitaan ja kellä ylikin:DDD

"Vain elämää ei sen enempää" lauloi jo Goodman'kin moi moi,..

• ihmetystä kerrakseen

ME Naiset-lehdessä oli tarina nuoresta naisesta, joka on elämänsä aikana ollut 130:n miehen kanssa seksisuhteessa ja yhä etsii uusia partnereita löytääkseen elämän kumppanin itselleen. Lehdessä oli oikein kuvattu tämä nuori nainen koiransa kanssa. Nyt ainakin on kuuluisa ja partnereita tulossa pilvin pimein.

Kuka mies enää huolii vaimokseen naista, joka vaihtaa joka ilta sänkyyn kumppanin?

Ihmettelen, kuinka tällaista artikkelia viitsii itsestään julkaista. Onpa aikoihin eletty.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6979
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      847
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe