Onko muilla pää/niska todella kipeänä ennen menkkoja? Joskus tuntuu aivan migreenin kaltaiselta säryltä, toinen puoli päästä sykkii kivusta ja kipu pahenee heti liikkuessa ja silmät ei kestä valoa. Tavalliset särkylääkkeet ei meinaa auttaa millään. Joka kuukausi sama juttu ennen menkkojen alkua. :/ Mikähän auttais. :o
Niska- ja päänsärky ennen menkkoja
4
4648
Vastaukset
- Nainen 38v.
Niska mulla on aina enemmän tai vähemmän jumissa, mutta ennen kuukautisia on yleensä pää kipeenä. Voi olla parina päivänäkin ennemmin.
Oon huono ottaan lääkkeitä, mutta toisinaan on pakko turvautua niihinkin. Ja jännä, kun menee ihan yhtäkkiä ohi, kun kuukautiset sitten alkaa. - nainen20
Mullaki kyllä on aika usein niskat muuten jumissa, mutta aina ennen menkkoja pahenee ja leviää päänsäryksi. :( Joo, se on kumma tunne kun päänsärky katoaa aina kun vuoto alkaa. Myös on hirveä himo syödä kaikenlaista ja tuntuu ettei maha täyty ollenkaan.. :D
- kokemusta on
Nainen20. Sinulla on ihan selvä kuukautismigreeni. Se johtuu luontaisesta estrogeenitason vaihtelusta. Oikeastaan sille ei voi mitään muuta kuin lääkitä.
Kipulääkitys kannattaa aloittaa maksimiannoksella, kun ensimmäiset oireet ilmenevät. Tuo nälän tunne on yksi migreenin esioireista.
Niskat kannattaa pitää mahdollisimman hyvässä kunnossa, vaikka se ei aina tunnu hirveästi auttavan. Mielestäni niskojen jäykkyys on yksi migreenin oireista. Kun migreeni on ohi, ovat niskat normaalit. Palautuminen tapahtuu siis hetkessä.
Kohtauksen aikana venyttelystä voi olla hyötyä. Tai sitten lämpöpussista.
Liikunnassa kannattaa kiinnittää huomiota lantioon. Tanssit, joissa lantiolla on merkittävä rooli, kuten itämainen tai afrikkalainen tanssi ovat hyviä. Itse olen tykännyt melonnan rauhoittavasta vaikutuksesta.
Erilaisista hoidoista ehkä löydät omasi: akupunktio, intialainen päänhieronta, vyöhyketerapia, aromaterapia (fenkoli!)
Jos sinulla ei ole auraoireita, niin e-pillereitä voi syödä pari liuskaa putkeen, jolloin vuoto tulee harvemmin.
Migreenilääkkeillä kohtaus talttuu, yleensä. - nainen20
Joo.. Ei yleensä oo tullu niitä auraoireita. Myös kummallisen haukottelun ja väsymyksen olen huomannut tulevan aina ennen päänsärkyä. Pitää varmaan hakeutua lääkäriin tässä kun olen muuttanut isommalle paikkakunnalle. :) Ja ties vaikka ne e-pilleritkin pitäis joskus hommata. Vielä ei ole kokemusta niistä. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi254799- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483165- 542677
- 2072655
- 522625
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322420- 1532350
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1091565