paistettuja muikkuja!
Tekee mieli
21
449
Vastaukset
- ♥ nainen ihanainen ♀
Minunkin tekee mieli. Voissa paistettuja muikkuja, slurps!
Sitä vaan mietin jo vuoteessa aamulla, kun teki mieli, että miten helle vaikuttaapi: ei tähän muikun haluun vaan säilyvyyteen.- jani korpela
sexy ladyy
- koni jarpela
jani korpela kirjoitti:
sexy ladyy
terveen merkki!
- ...
Muikkua joo.
Mulla nyt tekee just nyt mieli jotain ihan muuta, ei liity ruokaan.
Kaikkea kun ei voi aina saada, kyllä muikutkin kelpais...
Pidän juu kalasta. Koitan syödä sitä usein. Meilläpäin ei kakarana juurikaan ollut muikkua, ei ole sellaisia vesistöjä. Silakka ja sen sellainen huilaa kyllä hyvin. Ja kuivat, petokalat. Yks mitä en syö juuri koskaan, kirjolohi. Se kun ei kuulu suomen luontoon ja suomalaisen nimensä takia se sekoitetaan oikeaan loheen. Ja oikeaakin lohta on montaa sorttiä. Merestä pyydetty villilohi on aivan eri asia, kuin altaassa tupakintumpeilla kasvatettu kirjolohi.
Vaan kun tuli puheeksi, maivaa tekis mieli. Se haisee hassulle, mutta maku loistava. Toinen kala, mikä kans haisee hassulle ja maistuu hyvälle on Harjus, elikkäs harri. Vanhana perhokalastajan olin ennen aina tyytyväinen, jos sai muutaman harrin. Ja sitten jos erehtyi heittään virveliä ja sai hauen, ei oikein tiennyt, mitä sille tehdä. Johtuu siitä, että vaikka hauki onkin heino kala, ei se tossa meitin mutajoessa vuosikymmenen kasvettuaan maistu muulle kuin apulannallle....
Hupaisaa kehitystä nykyaikana. Kuuskytluvulla kylmäketjut oli kehnoja. Mutta pöndellä kierteli kalakauppiaat ja ite kuljettiin kalassa. kalaa kyllä syötiin. Nyt on kalakauppiaat lopettaneet kiertelemisen, koska se vaatisi niin kallista autokalustoa kylmälaitteineen, että ei lyö leiville. Osulasta ei saa kuin pakaste seitä ja joki on siinä kunnossa, että ei kai siinä elä enää muu kuin jotkut bakteerit.
Pitäs käydä kauppahallissa tai jossain ja ostaa muikkukukko. Hox, mä en ole savolainen, mutta muikkukukko on yks mun lempparieväistä. paistetut muikut on mun mielestä kokolailla tarpeeton keksintö. Paistaa miten tahansa, jäljelle jää lähinnä pikkanen kuiva kikkara, joka maistuu lähinnä mausteille ja rasvalle. Tomaattisäilykkeenä toimii loistavasti.
Syö sä paistetut muikkusi, taidan joku päivä ostaa silakoita ja tehdä silakkapihvejä. Perkaaminen tosin jonkinlainen homma, mutta kyllä silakan pitää olla käsinperkattu, koneellinen perkaus ja fileointi vie kalasta maun.
Jätänpä nuo ahven- ja sampi jutut johonkin toiseen kommenttiin. Sen verran vaan, Kaviaari vähän vaarallistakin. Siinä niin älyttömästi energiaa ja vitamiineja, että siitä tulee paha olo, jos vetää lautasellisen. Belugaa, suolaa, hakattua sipulia, pikkasen vaaleaa leipää alle. Hitto, alkoi tekeen mieli mustaa kaviaaria :(
=DW=- #####
Nyt en kyllä älyä, miten maiva/muikku haisisi tuoreena muulta, kuin hyvälä kalalta.
Peratahan se on mitä helpoin, niskat nurin ja samalla otteella saa sisävermeet vedettyä ulos.
Se on kaiken lisäksi lohikala. Sitä on monen kokoista, Kitkan viisaista, neulamuikuista lähtien.
Yksi kala on paistovaiheessa nokkaani tuoksahdellut vähemmän houkuttelevasti, kuore/norssi/norreksikin olen kuullut sitä puhuteltava.
Jauhoissa pyöriteltynä ja voissa paistettuna sekin on oikea herkkuruoka.
Jos ne eivät ole jo kuolleet sukupuuttoon. Viimeksi sain syödä vuosikymmeniä sitten.
Olisi vain tuoretta kalaa paremmin saatavana.
Muutakin kuin Thaimaassa kylässä käytettyä norjalaista lohta.
Totta puhut tuosta koneperkauksesta, epämuotoiset fileet ja maku mikä sattuu. - 32
##### kirjoitti:
Nyt en kyllä älyä, miten maiva/muikku haisisi tuoreena muulta, kuin hyvälä kalalta.
Peratahan se on mitä helpoin, niskat nurin ja samalla otteella saa sisävermeet vedettyä ulos.
Se on kaiken lisäksi lohikala. Sitä on monen kokoista, Kitkan viisaista, neulamuikuista lähtien.
Yksi kala on paistovaiheessa nokkaani tuoksahdellut vähemmän houkuttelevasti, kuore/norssi/norreksikin olen kuullut sitä puhuteltava.
Jauhoissa pyöriteltynä ja voissa paistettuna sekin on oikea herkkuruoka.
Jos ne eivät ole jo kuolleet sukupuuttoon. Viimeksi sain syödä vuosikymmeniä sitten.
Olisi vain tuoretta kalaa paremmin saatavana.
Muutakin kuin Thaimaassa kylässä käytettyä norjalaista lohta.
Totta puhut tuosta koneperkauksesta, epämuotoiset fileet ja maku mikä sattuu.Paltamo nimisessä kunnassa ainakin on joka keväinen norssi tapahtuma, Oulujärvi.
Vanhalla hetekalla nostavat läjäpäin norssia rannalle. Norssia löytyy kuivattuna joissakin myyntipaikoissa.
Olikohan se kapakalakeittoa nimeltään jota Kainuussa kuivatusta norssista keitetään. Ei minun makuuni, syn kyllä jos tarjotaan, mutten itse keittele. - mieli
Musta kaviaari, eikös se ole värjättyä mätiä? Ei sammen mätiä. Silakoita söisin, niitä ei vaan näillä leveysasteilla juurikaan uiskentele. Silakan perkaamisessa olen samaa mieltä, että käsin. Ennen (tuotiin neukkulasta)oli kaupoissa myytävänä kokonaisia silakoita pakastettuna, olivat hyviä paistettuna, niin ja hapankurkkuja(neukkula) seuraksi.
Laita se muikkukukko saunan lauteille kun lämmität saunaa, tunti kaksi. Avaa päältä luukku ja ala syömään sisusta voin kanssa. - #####
32 kirjoitti:
Paltamo nimisessä kunnassa ainakin on joka keväinen norssi tapahtuma, Oulujärvi.
Vanhalla hetekalla nostavat läjäpäin norssia rannalle. Norssia löytyy kuivattuna joissakin myyntipaikoissa.
Olikohan se kapakalakeittoa nimeltään jota Kainuussa kuivatusta norssista keitetään. Ei minun makuuni, syn kyllä jos tarjotaan, mutten itse keittele.Enpä ole kapakalakeittoa koskaan maistanut
Sen muistan, että se tehdään yleensä kuivatusta kalasta, varmasti kuoreestakin.
Kyllä nuo entisaikaiset eineet olivat monin paikoin nykyistä terveellisempiä.
Kunhan niitä vain riitti.
Nyt kiinnitetään varmaankin lääketehtaitten hyväksi erityistä huomiota milloin minkäkin vitamiinin ja hivenaineen puutokseen. Vaikka monipuolinen kotiruoka olisi A ja O.
Jos nyt sitä enää kukaan syö.
Ja ihmisten terveys on useinkin pula-ajasta pahentunut. - ...
mieli kirjoitti:
Musta kaviaari, eikös se ole värjättyä mätiä? Ei sammen mätiä. Silakoita söisin, niitä ei vaan näillä leveysasteilla juurikaan uiskentele. Silakan perkaamisessa olen samaa mieltä, että käsin. Ennen (tuotiin neukkulasta)oli kaupoissa myytävänä kokonaisia silakoita pakastettuna, olivat hyviä paistettuna, niin ja hapankurkkuja(neukkula) seuraksi.
Laita se muikkukukko saunan lauteille kun lämmität saunaa, tunti kaksi. Avaa päältä luukku ja ala syömään sisusta voin kanssa.Musta kaviaari.
Se on nimenomaan sammen mätiä. Sampia ei aikanaan kasvanut kuin jossain Neuvostoliiton takahikiöillä, sekä jossain naapurimaassa. Harvinaista, siksi kallista herkkua. Aikanaan kalastivat mätiä siten, että pyydystivät jotenkin sammen teurastivat sen, ottivat mädit myyntiin ja heittivät kuolleen kalan takaisein järveen.
Tälle vuodelle on saatu altaassa aikuisiksi kaviaarisampia. Projekti oli pitkä, kalan aikuiseksi kasvaminen kestää vuosia. En muista summaa, mitä projekti tuli investointina maksamaan, mutta kyse oli siis miljoonista. Mutta nyt sitä saa, suomalaista mustaa kaviaaria. En tosin tiedä mistä, tuskin tiinulin kioskista, tahtoo toi vientio vetää ulkomailla hyvin.
Mä tunnen kaviaarin hyvin. Olen asunut sekä neuvostoliitoss että venäjällä aikanaan. Mä totuin siellä kaviaariin. kallistahan se paikallisille oli, mutta olin ite paremmin varoissani. Suurin tölkki kaviaaria, mitä ostin, oli muuten 800 grammaa. Haloo, ei tollaseen nykyaikana kenelläkään olisi varaa. Joopa, sitä tuli syötyä näkkileivän päällä kuin lauantai makkaraa. Siihen aikaan kun sattui neukuissa kaikki oleen kortilla, leivästä, mahorkasta ja votkasta lähtien. Mutta silloin oli markkinahinnat, se osti, jolla oli rahaa, muut seisoskeli leipäjonoissa.
Suomessa saa kyll'ä ostetuksi aitoakin Belugaa, stokkalla nyt ainakin on. Monet sekoittaa oikean kaviaarin tavallisissa ruokakaupoissa myytäviin halpoihin tekokaviaareihin. On sekä punaista, että mustaa. Ne on tehty lähinnä vehnäjauhoista ja mukana kala-aromia. Ai niin ja monissa mukana merilevää. Mutta niillä ei ole kerrassaan mitään tekemistä kaviaarin kanssa muuta kuin harhaanjohtava markkinanimi.
Joopa, jäi muikkukukot ja silakat syömäti. Nälissäni grillailin marinoituja possun palasia. Ihan hyviä niistäkin tuli, koska ensin pesin huolellisesti marinaadit pois. Janiinsanottuja "uusia pottuja". Ei hajuakaan, mistä ne oli kavatettu, maistuivat salpietarille ja apulannalle. Kyllä ne sai syödyksi, kun tunki päälle tarpeeksi chilitahnaa ja silliä...
Ja mä siis en ole ronkeli ruuasta. Mutta kun maalta kotoisin, sen pitää edes etäisesti muistuttaa jotain ruokaa, joka ihmisellä jotenkin "lihasmuistissa".
Edellen olen sitä mieltä, että paistetuilla muikuilla ei ole paljoakaan tekemista kalaruuan kanssa. kaikki muu maistuu, paitsi kala.
Ja joku jurputti maivasta. No se on silakan ja muikun tapainen, lohen sukuinen kala. Vähän isompi kuin silakka. Ja se tosiaan haisee oudolle, joku kai sanoisi pahalle. Sitä nousee jokiin silloin kun nousee ja niitä voi pyytää vaikka vanhalla hetekalla. Vähän niinkuin lohen nousu Torniojokeen. Kalaa saa, niinä päivinä vuodesta kuin saa. Maivalla joku virallisempikin nimi, olikohan se Perämeren muikku. Mutta se siis käytännössä on muikku, isompikokoinen ja jostain syytä oudon hajuinen.
Enkä voi olla lopettamatta kommenttia kirjoittamatta harjuksesta. Jokainen kalamies, joka saanut pyydetyksi harjuksen tietää sen hajun, se on omanlaisensa, erilainen kuin maivalla, itseasiassa miellyttävä. Kun saa tuoreen harrin käteensä jostain, sitä aina ensin katto, että onko mitallinen. Ja toiseksi haistelee. Ja lopuksihan se tietenkin syödään hyvällä ruokahalulla.
=DW= - ...
##### kirjoitti:
Enpä ole kapakalakeittoa koskaan maistanut
Sen muistan, että se tehdään yleensä kuivatusta kalasta, varmasti kuoreestakin.
Kyllä nuo entisaikaiset eineet olivat monin paikoin nykyistä terveellisempiä.
Kunhan niitä vain riitti.
Nyt kiinnitetään varmaankin lääketehtaitten hyväksi erityistä huomiota milloin minkäkin vitamiinin ja hivenaineen puutokseen. Vaikka monipuolinen kotiruoka olisi A ja O.
Jos nyt sitä enää kukaan syö.
Ja ihmisten terveys on useinkin pula-ajasta pahentunut.Mä olen.
Miltä se nyt kalakeitto yleensä maisttuu, no kalalle.
Kapakala on niinkuin suomalainen ilmaus kuivatulle kalalle., Jos olet Norjassa käynyt, kaikki päikat tiettyyn vuoden aikaan täynnä lankavirityksiä, kun siellä kuivataan ulkoilmassa jotain turskaa säilyvyyden takia.
Kaikki tietää lapin kuivatun poronlihan, täsmälleen sama idea. Keväällä poro jotenkin kumoon ja lihat roikkasemaan pitkin talojen ja navettojen kattoa. Ihan perinteinen ruuan säilömismenetelmä.
Kapakala siis mun käsittääkseni tarkoittaa tarkalleen ottaen turskaa ja muuta meressä kasvavaa kalaa. Sitä ei äärettömän paljon ole suomessa tehty.
Mutta. Naapurissa aikanaan oli karjalan evakko. Se osti meiltä pojilta kuivattua särkeä. Kalaa sai joesta ja narut sai pihaan pytinkien väliin. Ja tietenkin, tulihan sitä itsekin maistettua.
Kalan kuivaaminen on (siis mun tietojen mukaan" ollut suomessa yleisintä karjalassa ja Kainuussa. Kainuu tosin tunnetumpi mädätetyista ja tönkkösuolatuista särjistään.
Muuten. Aikanaan meinasi neukuissa aluksi huvittaa maan tapa. Mentii kioskille oman lasitölkin kanssa, ostettiin purkillinen paikallista pivaa, elikkäs olutt. Ja kyytipojaksi kioskin ikkunassa oleva kuollut- kuivattu kala. Mutta ihan niinkuin tottapuuen, kalja oli maukasta ja kala erinomaista. Ainakin pikkuhiprakassa :D
Meni taas intoutuessa ajatus jotenkin hukkaan. Noin lyhyesti, kannatan enenpi perinneruokia, vaikka syönkin mieluiten kepappia tai pitsaa nykyään. Ja onhan net nekin perinneruokia, joskaan ei varsinaisesti suomalaista alkuperää. Mutta kuka hitto on keksinyt hampurilaisen, ei ainakaan Hampurilaiset.
=DW= - mieli
... kirjoitti:
Musta kaviaari.
Se on nimenomaan sammen mätiä. Sampia ei aikanaan kasvanut kuin jossain Neuvostoliiton takahikiöillä, sekä jossain naapurimaassa. Harvinaista, siksi kallista herkkua. Aikanaan kalastivat mätiä siten, että pyydystivät jotenkin sammen teurastivat sen, ottivat mädit myyntiin ja heittivät kuolleen kalan takaisein järveen.
Tälle vuodelle on saatu altaassa aikuisiksi kaviaarisampia. Projekti oli pitkä, kalan aikuiseksi kasvaminen kestää vuosia. En muista summaa, mitä projekti tuli investointina maksamaan, mutta kyse oli siis miljoonista. Mutta nyt sitä saa, suomalaista mustaa kaviaaria. En tosin tiedä mistä, tuskin tiinulin kioskista, tahtoo toi vientio vetää ulkomailla hyvin.
Mä tunnen kaviaarin hyvin. Olen asunut sekä neuvostoliitoss että venäjällä aikanaan. Mä totuin siellä kaviaariin. kallistahan se paikallisille oli, mutta olin ite paremmin varoissani. Suurin tölkki kaviaaria, mitä ostin, oli muuten 800 grammaa. Haloo, ei tollaseen nykyaikana kenelläkään olisi varaa. Joopa, sitä tuli syötyä näkkileivän päällä kuin lauantai makkaraa. Siihen aikaan kun sattui neukuissa kaikki oleen kortilla, leivästä, mahorkasta ja votkasta lähtien. Mutta silloin oli markkinahinnat, se osti, jolla oli rahaa, muut seisoskeli leipäjonoissa.
Suomessa saa kyll'ä ostetuksi aitoakin Belugaa, stokkalla nyt ainakin on. Monet sekoittaa oikean kaviaarin tavallisissa ruokakaupoissa myytäviin halpoihin tekokaviaareihin. On sekä punaista, että mustaa. Ne on tehty lähinnä vehnäjauhoista ja mukana kala-aromia. Ai niin ja monissa mukana merilevää. Mutta niillä ei ole kerrassaan mitään tekemistä kaviaarin kanssa muuta kuin harhaanjohtava markkinanimi.
Joopa, jäi muikkukukot ja silakat syömäti. Nälissäni grillailin marinoituja possun palasia. Ihan hyviä niistäkin tuli, koska ensin pesin huolellisesti marinaadit pois. Janiinsanottuja "uusia pottuja". Ei hajuakaan, mistä ne oli kavatettu, maistuivat salpietarille ja apulannalle. Kyllä ne sai syödyksi, kun tunki päälle tarpeeksi chilitahnaa ja silliä...
Ja mä siis en ole ronkeli ruuasta. Mutta kun maalta kotoisin, sen pitää edes etäisesti muistuttaa jotain ruokaa, joka ihmisellä jotenkin "lihasmuistissa".
Edellen olen sitä mieltä, että paistetuilla muikuilla ei ole paljoakaan tekemista kalaruuan kanssa. kaikki muu maistuu, paitsi kala.
Ja joku jurputti maivasta. No se on silakan ja muikun tapainen, lohen sukuinen kala. Vähän isompi kuin silakka. Ja se tosiaan haisee oudolle, joku kai sanoisi pahalle. Sitä nousee jokiin silloin kun nousee ja niitä voi pyytää vaikka vanhalla hetekalla. Vähän niinkuin lohen nousu Torniojokeen. Kalaa saa, niinä päivinä vuodesta kuin saa. Maivalla joku virallisempikin nimi, olikohan se Perämeren muikku. Mutta se siis käytännössä on muikku, isompikokoinen ja jostain syytä oudon hajuinen.
Enkä voi olla lopettamatta kommenttia kirjoittamatta harjuksesta. Jokainen kalamies, joka saanut pyydetyksi harjuksen tietää sen hajun, se on omanlaisensa, erilainen kuin maivalla, itseasiassa miellyttävä. Kun saa tuoreen harrin käteensä jostain, sitä aina ensin katto, että onko mitallinen. Ja toiseksi haistelee. Ja lopuksihan se tietenkin syödään hyvällä ruokahalulla.
=DW=Minä en ole syönyt koskaan oikeaa kaviaaria. Luulin että nämä tiinukaupan "kaviaarit"on jonkun tavallisen kalan värjättyä mätiä.
Värjättyä olen maistanut, en syönyt kun en ole ollenkaan raan mädin syöjä. Mateen mäti ja maksa menee madekeitossa.
Potun makuisia pottuja ootan omasta maasta, ei viedä ole edes kukalla.
- nam nam
Minun tekee mieli ostereita. Eilen töllössä äijät hosu ja grillasi niitä oistereita, hyviä.
- hormoonit vai?
juujuu mieli tekee edelleen vaikka helle jo hieman helpotti
mikä se niin laittaa helteellä mieliteot hyrräämään- joka paikkaan tuota
Joo, joo, teitä on aina liikenteessä....kyllästymiseen asti. Hoida homma, niin ei tartte täällä urputtaa puutettas.
- hormoonit vai?
joka paikkaan tuota kirjoitti:
Joo, joo, teitä on aina liikenteessä....kyllästymiseen asti. Hoida homma, niin ei tartte täällä urputtaa puutettas.
juujuu, eikö siulla tee yhtään mieli jäätelöä suklaakastikkeen ja mansikoiden kanssa? eikös tämä ollutkaan mielitekoavaus, vai?
kukakohan urputtaa?
siulla taitaa hormoonit tuota kiukkua teettää vai? - joka paikkaan tuota
hormoonit vai? kirjoitti:
juujuu, eikö siulla tee yhtään mieli jäätelöä suklaakastikkeen ja mansikoiden kanssa? eikös tämä ollutkaan mielitekoavaus, vai?
kukakohan urputtaa?
siulla taitaa hormoonit tuota kiukkua teettää vai?Yleensä lauseeseen kuuluu myös objekti. Sen puuttuminen vihjailevasti minua kiukutti.
- hormoonit vai?
joka paikkaan tuota kirjoitti:
Yleensä lauseeseen kuuluu myös objekti. Sen puuttuminen vihjailevasti minua kiukutti.
siulla vaan on niin kovasti likainen mielikuvitus :DD
mitä mieli tekevi sitä aivot ajattelevi ! - joka paikkaan tuota
hormoonit vai? kirjoitti:
siulla vaan on niin kovasti likainen mielikuvitus :DD
mitä mieli tekevi sitä aivot ajattelevi !Älä yritä, tunnen hyvin sinunkaltaisesi miestyypin, valitettavasti.
- mieleni minu........
Mun teki mieli Fazerin sinistä, söin puolet isosta levystä kerralla. Nyt ei enää tee mieli sitä, vaan jotain suolasta. Taidan ottaa valkosipulisuolakurkusta palan.
- 5
kurkkuja voisi kyllä syödä paistettujen muikkujen kanssa. Muikkupotti Kuopiolaisessa ravintelissa,,,oli hyväää
- mieleni minu.....
5 kirjoitti:
kurkkuja voisi kyllä syödä paistettujen muikkujen kanssa. Muikkupotti Kuopiolaisessa ravintelissa,,,oli hyväää
Varmasti oli. Itse söin juhannuksena Rantasalmella valmistettua muikkukukkoa. Se on jo muodostunut perinteeksi aina mökillä juhannuksena.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481568Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 271112
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881064- 88980
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee188914Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99855Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789