Onko tietoa?

silmä

Olen joskus lapsena kuullut puhuttavan että, jos silmät laittaa kieroon ne voivat jäädä lopullisesti siitä kieroon, onkohan tämä totta , vai tarua?
Tiedoista kiitollinen

5

3040

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälääkäri

Silmät eivät jää kieroon, vaikka välillä katsookin kieroon.
      Eivätkä jää kiinni, vaikka joka yö harjoittelisikin... :-)

Jos silmät ovat kierossa koko ajan (vaikka ei haluaisi) on kyse karsastuksesta, jonka ilmaantumiseen voivat vaikuttaa perintötekijät ja/tai muut ominaisudet, mutta karsastuksen syntyä ei vielä kokonaan ymmärretä. Mutta "vain" kieroon katsomalla ei karsastus synny. Eli jos silmät muuten ovat suorassa, ei tarvitse hätääntyä, jos lapsi tahallaan katsoo kieroon. Jos taas karsastusta esiintyy ilman että lapsi tietoisesti "karsastaa" tai jos tästä on epäilyä niin silloin olisi syytä käydä silmälääkärin arviossa. (Karsastuksesta voi seurata karsastavan silmän heikkonäköisyys, jota voidaan hoitaa, mutta yleensä näöntarkkuus saadaan parannettua sitä paremmin mitä pienempänä hoito aloitetaan).

Toinen seikka jota usein kysytään on, huononeeko näkö kun lapsi katsoo jotakin oikein läheltä (esim piirtää melkein nenä paperissa kiinni). Sekään ei haittaa. Lapset voivat nähdä tarkkaan erittäin lähelle (melkein nenänpäähän saakka) ja mitä lähempänä katseltavaa pitää, sitä suurempana se näkyy eli näöntarkkuus paranee. Esim. kirjaimet näkyvät 2x suurempina jos lukuetäisyyden vaihtaa 40 cm:stä 20 cm:iin.

• silmä

Kiitos siitä että annoit tietoa asiaan, mukavaa kesää sinulle =)

Eivät vo jäädä lasten pelottelua. :D

• eebens

herää vitu spede :-DDDDDDDDDD

• Anonyymi

Ei voi jäädä :D

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      23
      3083
    2. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      42
      2719
    3. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      38
      1523
    4. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1350
    5. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1261
    6. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      41
      1026
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      126
      922
    8. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      33
      839
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      29
      673
    10. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      60
      631
    Aihe