Mikä ammatiksi?

Outlaws

Kun nyt viimeistä vuotta yläastetta käyn, niin alkaa tulla ammatin valinta eteen. Ei nyt sillä että heti pitäisi valita, mutta olisihan se jees jos suunta olisi selvillä.
Kysynkin siis, millainen ammatti minulle sopisi ja minne pitäisi yläasteen jälkeen jatkaa.
Itse minua kiinnostaisi Psykiatrin ala, mutta olen kuullut että siihen tarvitaan hyvää matematiikan osaamista, ja se on ollut aina heikoin aineeni. Sen lisäksi olen huono lukemaan, joten lääkiksessä opiskelu olisi todella rankkaa.

Olen hyvä äidinkielessä, englannissa ja maantiedossa. Muissakin aineiss olen ihan keskiverto, tai vähän yläkanttiin. Ainoastaan tuo matematiikka on todella heikko. En myöskään pärjää niin hyvin Ruotsissa ja Uskonnossa.

Sellaisia kiinnostavia aloja voisi olla kuraattori, kirjailija tai sosiaalityöntekijä.

Haluaisin kuitenkin muitakin ehdotuksia!

3

341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12309123

      huhhuh älä nyt vielä hätäile :( olen käynyt lukion enkä tiedä vieläkään tiedä minkä haluaisin ammatiksi...

    • mörköselähtipiiriin

      Moi!

      Jos tulevan ammattinsa osaa sanoa jo yläasteella niin on kyllä onnekas tapaus. Olen itse nyt parikymppinen enkä vieläkään tiedä millä sitä elättäis itsensä..en silti ole mitenkään tuuliajolla, suoritan avoimessa yliopistossa kiinnostavan alan perusopintoja, mutten silti tiedä mitä haluan tehdä työkseni.

      Sulla ei siis ehdottomasti ole mikään hätä. Käsitin että olet menossa lukioon etkä ammattikouluun. Lukiossa on hyvä pohtia vaihtoehtoja, katsoa mitkä kursseista kiinnostaa ja valita niitä sitten sen mukaan. Siellä voi tulla myös ahaa-elämyksiä ammatin suhteen.

      Pitää sanoa, että Suomessa harva ihminen elättää itsensä kirjailijana, ei maailmallakaan useita - kirjailijoilla on usein jokin toinen työ, jolla maksaa sitten laskut (J.K Rowling ja muut sensaatiot on eri asia).

      Ammatteja on niin miljoonia, joita voisit tehdä noiden kiinnostustesi perusteella, että kannattaa varmaan ottaa selvää niistä aloista, katso mitä niihin käytännössä kuuluu ja valitse lukiossa kursseja jotka auttaisi sua eteenpäin.

      Tässä on aika laaja ammatinvalintatesti, joka voi vähän ohjata sua oikeeseen suuntaan: http://www.mol.fi/avo/

      • mörköselähtipiirin

        Niin ja jos haluat konkreettisia ehdotuksia, niin tässä muutama johon kuuluu edes etäisesti nuo mainitsemasi vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet:

        Matkaopas, opettaja, kääntäjä/tulkki, lähihoitaja/sairaanhoitaja, toimintaterapeutti, puheterapeutti, toimittaja, opinto-ohjaaja, psykologi, kulttuurisihteeri, terveydenhoitaja, toimistosihteeri, nuoriso-ohjaaja jne.

        Vielä viimeiseksi haluaisin sanoa, että matikan suhteen ei kannata luovuttaa vielä tuossa vaiheessa - itse tein niin, ja nyt harmittaa. Matikka on nimittäin osa todella monen alan pääsykokeita ja sitä tulee tarvitsemaan enemmän tai vähemmän arkielämässäkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1887
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1296
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe