Mikä ammatiksi?

Outlaws

Kun nyt viimeistä vuotta yläastetta käyn, niin alkaa tulla ammatin valinta eteen. Ei nyt sillä että heti pitäisi valita, mutta olisihan se jees jos suunta olisi selvillä.
Kysynkin siis, millainen ammatti minulle sopisi ja minne pitäisi yläasteen jälkeen jatkaa.
Itse minua kiinnostaisi Psykiatrin ala, mutta olen kuullut että siihen tarvitaan hyvää matematiikan osaamista, ja se on ollut aina heikoin aineeni. Sen lisäksi olen huono lukemaan, joten lääkiksessä opiskelu olisi todella rankkaa.

Olen hyvä äidinkielessä, englannissa ja maantiedossa. Muissakin aineiss olen ihan keskiverto, tai vähän yläkanttiin. Ainoastaan tuo matematiikka on todella heikko. En myöskään pärjää niin hyvin Ruotsissa ja Uskonnossa.

Sellaisia kiinnostavia aloja voisi olla kuraattori, kirjailija tai sosiaalityöntekijä.

Haluaisin kuitenkin muitakin ehdotuksia!

3

412

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12309123

huhhuh älä nyt vielä hätäile :( olen käynyt lukion enkä tiedä vieläkään tiedä minkä haluaisin ammatiksi...

• mörköselähtipiiriin

Moi!

Jos tulevan ammattinsa osaa sanoa jo yläasteella niin on kyllä onnekas tapaus. Olen itse nyt parikymppinen enkä vieläkään tiedä millä sitä elättäis itsensä..en silti ole mitenkään tuuliajolla, suoritan avoimessa yliopistossa kiinnostavan alan perusopintoja, mutten silti tiedä mitä haluan tehdä työkseni.

Sulla ei siis ehdottomasti ole mikään hätä. Käsitin että olet menossa lukioon etkä ammattikouluun. Lukiossa on hyvä pohtia vaihtoehtoja, katsoa mitkä kursseista kiinnostaa ja valita niitä sitten sen mukaan. Siellä voi tulla myös ahaa-elämyksiä ammatin suhteen.

Pitää sanoa, että Suomessa harva ihminen elättää itsensä kirjailijana, ei maailmallakaan useita - kirjailijoilla on usein jokin toinen työ, jolla maksaa sitten laskut (J.K Rowling ja muut sensaatiot on eri asia).

Ammatteja on niin miljoonia, joita voisit tehdä noiden kiinnostustesi perusteella, että kannattaa varmaan ottaa selvää niistä aloista, katso mitä niihin käytännössä kuuluu ja valitse lukiossa kursseja jotka auttaisi sua eteenpäin.

Tässä on aika laaja ammatinvalintatesti, joka voi vähän ohjata sua oikeeseen suuntaan: http://www.mol.fi/avo/

• mörköselähtipiirin

Niin ja jos haluat konkreettisia ehdotuksia, niin tässä muutama johon kuuluu edes etäisesti nuo mainitsemasi vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet:

Matkaopas, opettaja, kääntäjä/tulkki, lähihoitaja/sairaanhoitaja, toimintaterapeutti, puheterapeutti, toimittaja, opinto-ohjaaja, psykologi, kulttuurisihteeri, terveydenhoitaja, toimistosihteeri, nuoriso-ohjaaja jne.

Vielä viimeiseksi haluaisin sanoa, että matikan suhteen ei kannata luovuttaa vielä tuossa vaiheessa - itse tein niin, ja nyt harmittaa. Matikka on nimittäin osa todella monen alan pääsykokeita ja sitä tulee tarvitsemaan enemmän tai vähemmän arkielämässäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      70
      3550
    2. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      3503
    3. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3322
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      53
      2769
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      32
      2036
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      30
      1962
    7. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      40
      1695
    8. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1676
    9. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      96
      1625
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1390
    Aihe