Erokriisi: Jos yhteisvalutta hajoaa

- eu -

Eurokriisi on lievästi ilmaisten erityisen kimurantti ja haastava talouspolittinen mastodontti hoidettavaksi. EU koostuu hyvin epätasapainoisesti hyvin erilaisten taloudellisten maiden unionista, jota ei enää ole kompensoimassa ja tasapainottamassa säätävänä tekijänä kunkin maan oma valuutta. Myös itse vatioiden talouksien hoidon selkärankaisuus poikkeaa paljon toisistaan. Tähän astiset lääkkeet ovat olleet lähinnä seurauksien paikkaamista todellisten syiden ollessa hallitsematta ja korjaamatta.

EU-ulkosuomalaisten kannalta herää kysymys millaiset olisivat seuraukset mikäli kriisi johtaisi euron hajoamiseen ja johtaisiko ( ilmeisemminkin kyllä? ) se myös muiden sopimuksien purkautumiseen osittain tai kokonaan kuten vapaa työvoiman ja tuotteiden liikkuvuus, oleskelu ja asuminen jne. Se merkitsisi myös paluuta maiden omiin valuttoihin ja kurssieroihin.

Tokihan Eurooppa eli ja oli olemassa jo ennen EU:ta, mutta mahdollinen euron hajoamainen olisi lyhyen ja pitkän aikavälin seurauksiltaan hyvin arvaamaton, niin taloudellisesti kuin geopoliittisestikin. Lisää jännitteitä, selkkauksia, kriisejä tai jopa sisällissotia, joita osa tarkkailijoista on pelännyt, sillä monissa maissa tilanne alkaa olla hyvin kestämätön.

Mikäli ulospääsy merkitsisi tiiviimpää poliittista unionia, liittovaltiota ja talousliittoa, niin se merkitsisi myös suuntaa kohti fiskaaliunioinia.

"Eurokriisin kärjistyminen on kiristänyt euromaiden välejä ennen näkemättömällä tavalla, pääministeri Jyrki Katainen sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa. Kataisen mukan yhteisvaluutan hajoamisen seuraukset olisivat arvaamattomia, ja päätöksentekijöitä pelottaa aidosti. "

"Luottamuspula etelän ja pohjoisen maiden välillä on syvempi kuin koskaan."

- http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2012/07/11/katainen-hslle-totaalikatastrofin-vaara-hirmuinen/201233284/12

""Euroalue ei voi olla puoliksi orja ja puoliksi vapaa"

- http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2012/06/06/euroalue-ei-voi-olla-puoliksi-orja-ja-puoliksi-vapaa/201230927/12

"Kurimus vie kohti lopullista päätöstä: liittovaltio vai ei?"

- http://www.taloussanomat.fi/porssi/2012/07/10/kurimus-vie-kohti-lopullista-paatosta-liittovaltio-vai-ei/201233064/170

"Tekeekö Eurooppa "Yhdysvallat" takaperin?

- http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2012/06/21/tekeeko-eurooppa-yhdysvallat-takaperin/201232018/12

3

235

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - eu -

Alunperin otsikko oli tarkoitettu muotoon "Eurokriisi: Jos yhteisvaluutta hajoaa"

Kirjain tai kaksi uupuu ja viestin sisältö muuttuu. Hieman liian ennakoiva tuo "Erokriisi: Jos yhteisvalutta hajoaa" vaikka hajotessaan johtaisikin myös "erokriisiin."

Hhmm. Itse asiassa tuo näppäilyvirhe "erokriisi" konditionaalin edellä sopii sekin...tulipahan vahingossa keksittyä eurokriisin eri hypoteeseihin liittyen uusi termi, eli olemmeko menossa: "Eurokriisistä kohti erokriisiä" ?

Kukaan ei tällä hetkellä osaa arvioida millaiseksi osoittautuisi tuo pelätty "erokriisi" seurauksineen.

• 10+2

Kyllähän tuo Euroopan ja euron kohtalo ja tulevaisuus huolettaa. Mahdollisen euro-alueen, tai pahimmassa tapauksessa EU-alueen, hajoamisen vaikutukset ei todennäköisesti rajoittuisi vain Eurooppaan. Tällä hetkellä asun EU:n ulkopuolella, ehkäpä hyvä niin. Nykyisessä tilanteessa paluuta EU-alueelle ei kyllä uskaltaisi suunnitella.

• - eu -

Aivan, eurokriisi on vaikutsiltaan erittäin laaja ja hajotessaan vaikuttaisi varsin globaalisti koko maailmantalouteen. Surprime skandaali ja Lehman Brothersin kaatuminenkaan ei rajoittunut vain Yhdysvatoihin ja toi vain esiin globaalin talouden ongelmien seurannaisvaikutukset ja sen miten taloudet ovat moninmutkaisten finanssimekanismien seurauksen kytköksissä toisiinsa.

Itse asun EU-alueella ja olen harkitsemassa toiseen EU-maahan siirtymistä ( muitakin mahdollisuuksia olen harkinnut ) ja samalla kokonaistilanne herättää epävarmuuksia, kysymyksiä ja se miten euron ( tai koko EU-alueen sellaisena kun sen nyt tunnemme ) mahdollinen hajoaminen vaikutaisi kokonaisuuteen. Itse asiassa kukaan ei osaa ennakoida sellaisen skenarion todellisia seurauksia.

"Jos eurokriisi johtaa euron hajoamiseen, Yhdysvaltain jättipankeille voisi koitua ennalta-arvaamattoman suuret tappiot. Pahimmillaan koko pankkisektori saattaa kaatua, varoittaa huippuyliopisto Massachusets Institute of Technologyn (MIT) professori Simon Johnson. "

- http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2012/06/26/ekonomisti-eurokriisi-voi-kaataa-usan-pankit/201232252/12

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moottoripyöräonnettomuus

Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää
      Alajärvi
      63
      779
    2. haluatko lopettaa

ihan lopullisesti
      Ikävä
      158
      764
    3. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      25
      760
    4. Jos oikeasti haluat mies

Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.
      Ikävä
      100
      730
    5. Uusi ruokapaikka

Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä
      Haapavesi
      27
      708
    6. Miten sinä voit?

Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua
      Ikävä
      93
      677
    7. Kerro minulle totuus

Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒
      Ikävä
      193
      636
    8. voi luoja kun uskaltaisin

laittaa viestiä sinulle...
      Ikävä
      22
      592
    9. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      61
      572
    10. VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN

Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisika­laumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa
      Iisalmi
      40
      539
    11. Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!

Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks
      Suomussalmi
      35
      524
    12. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      78
      470
    13. 39
      455
    14. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      57
      445
    15. sinulle....

Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.
      Ikävä
      75
      437
    16. Jos näkisimme vielä joskus

... mihin veisit miut treffeille? 😊
      Ikävä
      70
      433
    17. Useita poliisiautoja kunnantalolla

Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.
      Ähtäri
      9
      429
    18. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      427
    19. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      54
      408
    20. Jos kaivattusi olisi

Vieressäsi niin mitä tekisit?
      Ikävä
      40
      407
    Aihe