Voiko semmosen todeta vielä tälläsessä iässä vai pikkulapsena? Oon kuustoista. Puhuin toissapäivänä äidilleni kuinka pienenä (en muista yhtään kyllä minkä ikäsenä 5-8v ehkä?) olin isäni ja isoveljeni kanssa jossain monster truck -näyttelyssä (täyttä paskaa oli muuten) ja kuinka paljon pelkäsin niitä ääniä. Ja nyt isonakin pelkään vielä ilotulituksien ja poksahtavien ilmapallojen ääniä yms. No siihen äiti heitti että ootkohän sä joku aspergeri. Kysyin että mitennii ja se sano et ton äänten yliherkkyyden takia vai mitä vittua se sanokaan. Sit tutustuin Aspergerin oireyhtymään enemmän ja huomasin että ne kuvaillut piirteet sopii muhun melko hyvin. En jaksa edes luetella niitä tunnusmerkkejä mitkä sopii muhun.
Pahoittelen jos teksti on sekavaa, hieman myöhä ja oon vähän sekasin. :)
Eli tiivistettynä kysymykseni on: Voiko teini-ikäiselle diagnosoida Aspergerin? Vai onko jo pienenä lapsena vanhempien pitänyt huomata jotain erikoista lapsessa ja viedä diagnosoitavaksi?
aspergerin syndrooma?
18
1406
Vastaukset
- kittypoo
Mun veli sai diagnoosin teini-iässä. Kyllä sen siis voi saada vähän vanhempanakin. Lapsuudessahan ei aspergereilla ole mitään kehityksen viivästymiä, niinku tiät, mutta poikkeavaa käytöstä kylläkin. Diagnoosin saamiseksi tehtiin joitain testejä ja mm. vanhempia haastateltiin. Vain neurologi voi antaa diagnoosin.
Mä en kyl ihan tajua, miksi kaikki nuoret haluavat saada aspeger diagnoosin. Miksi se ois hirveän hienoa? Onko syy siinä, että siitä saa oivan syyn olla jotenkin "erikoinen" ja "ainutlaatuinen"? Tyypillistä on myös, että nuoret AS- henkilöt painottavat sitä, että he ovat autistisia. Ihan hassua.
Mä sanon sulle, et sä et tee mitään sillä diagnoosilla. Olis sulla sitten aspergerin syndrooma tai ei, jos olet tähän asti pärjännyt ilman diagnoosia, ni pärjäät tulevaisuudessakin. Et saa siitä lausunnosta mitään benefittiä itelles, paitsi jos tietty kavereille kehuminen on yksi niistä. Jos luulet, että sun sosiaaliset pelot huomoidaan jotenkin esim. lukiossa tai yliopistossa, ni ei.
Toki, jos olet aivan toivoton tapaus, ni voit alottaa säännöllisen terapian ja elää yhteiskunnan varoilla kuntoutustuella, jos sitä haluat.
Yleensä asperger diagnosoidaan lapsilla ja diagnoosista on heille hyötyä, sillä heillä saattaa olla erittäin suuria vaikeuksia esim. vuorovaikutuksessa tai mielenterveysongelmia.
Hankkiudu lääkärin puheille, jos oikeesti kärsit. Jos taas epäilet, että sulla saattaa olla asperger, koska pelkäät kovia ääniä yms yms, mutta pystyt kuitenkin suoriutumaan elämästäsi 16 vuotiaan tavoin, ni älä oikeesti vaivaudu. Älä sen takia, et se ois coolia. (Mun veli esim. on jo aikuinen, mutta ei pysty pitämään huolta itsestään, ei pysty muuttamaan omilleen, ei pysty käymään koulua tai tekemään työtä, hänellä ei ole lainkaan ihmissuhteita ja hän kommunkoi hädintuksin perheenjäsenten kanssa.) - aspengerisuperman
Minulla todettiin kyseinen syndrooma tänä vuonna, olen pian 19v nuori mies.
- hankkiiiko?
mää en oikee tiiä pitäiskö mun hankkii diagnosi tohon :/ kannattako se ees? siis muuttaaks se sitte mitään? :l koulus on silti yhtä vaikeeta, elämä tuskin helpottuu jos hankkii sen vai kuinka on? :)
- sseerrr
Ääniyliherkkyys ei viittaa aspergeriin. Se viittaa enemmänkin aistiherkkyyteen. Itselläni on aistiherkkyys, enkä pysty sietämään imuriakaan. Ja vaikka sinusta tuntuu, että kuvaillut piirteet sopivat sinuun, niin ei se välttämättä ole niin. Se on todistettu, että ihmiset yleensä diagnosoivat itselleen mitä ihmeellisempiä sairauksia, ja löytävät tuntomerkkejä, vaikka sairautta ei olisikaan. Tuntomerkit ovat varsinkin tällaisten sairausten suhteen sellaisia, että monet löytävät niitä itsestään. Itsellänikin olisi monenlaisia mielenterveyssairauksia, jos kotidiagnoseihin voisi luottaa. Aspergeriinkin tarvittavat piirteet löytyvät aika hyvin. Plus tässä huijaa se, että rupesit jo ennen aspergeriin tutustumista miettimään sen mahdollisuutta, joka osalta saattaa huijata siinä vaiheessa, kun etsit itsestäsi niitä piirteitä. Kun niitä olettaa löytävän, niin se tieto saattaa vähän muokkautua. Voihan se asperger sinulla olla, mutta sanoisin, että noilla tiedoilla mitä annoit, niin epäilisin.
- sseerrr
En viittaa aspergeriin sairautena, huomasin vasta äsken miten olin itseni ilmaissut. Poikkeavuuksista ja sairauksista kokoajan kyse siis
- slytherinnn
Juu, aistiherkkyyttä siis tarkoitin. :)
Mutta, puhuin äitini kanssa tästä vähän enemmän ja hän mainitsi lisää piirteitä jotka voisi viitata Aspergerin syndroomaan, esim. käännän sanoja toisinpäin helposti ja nopeasti, ilmeettömyys, olen hyvin taiteellinen, sosiaaliset suhteeni nyt on mitä on (täyttä paskaa, suoraan sanoen), en pidä katsekontaktia puhuessani jollekkin paria sekuntia kauemmin (se tosiaan häiritsee puhumistani) ja pienestä pitäen olen hyvin tarkasti ajatellessani tehnyt jotain outoa liikettä sormillani, näpertänyt niitä yhteen jotenkin, tosin nyt vanhempana se on vähän lievempää (hieron käsiä yhteen, näyttää naurettavalta) Ja siis kyllä noita piirteitä löytyy musta lisää, luettelin nyt muutaman. Äitini epäili mulla jotain lievää aspergeria.
Ja en halua diagnoosia sen takia että se on coolia tai voisin sillä kerskua kavereille (mille kavereille ku niitä ei ole yhtään hahah) Kunhan nyt vain kiinnostaa.- sseerrr
Arvelinkin niin, mutta se tuppaa olemaan tuollaisten poikkeavuuksien kuin aspergerin kohdalla helposti kuten sanoin, että ne piirteet saattavat helposti tulla täytetyksi ihmisessä, vaikka ei sitä olisikaan. En epäile, että sillä haluaisit lähteä kerskumaan kavereillesi tai mitään. Mainitsin asiasta sillä itselläni esimerkiksi on muutamat peruspiirteet, joiden takia täytän helposti monien erilaisten mielenterveysongelmien piirteet joita niihin vaaditaan. Todistetusti en mitään kuitenkaan omista.
Sinulla voi olla aspergerin syndrooma, mutta on myös mahdollisuus, että mitään vikaa ei ole. On nimittäin ihmisryhmä, jotka omaavat vain persoonan, joka saa monet helposti epäilemään jonkin sortin poikkeavuutta, vaikka mitään ei oikeasti olisi. Mutta helpostihan sinä sen selville otat että onko vai ei ole. - infp
Oletko ajattelun, että sinulla voisi olla hallitsevana persoonallisuutena introverttiys? Eli olisit vain introvertti?
Aspen-syndrooma ja intro eivät ole sama asia vaikka jotkut voivat sekoittaa ne toisiinsa, jos eivät ole asiaa tutkineet vähäänkään.
Introverttiys eikä siten extroverttiyskään ole kehityshäiriö, eikä se ole millään lailla sairaus, syndrooma tai oire. Siitä ei kärsi niinkuin aspesta voisi kärsiä. Eikä sen vuoksi tarvitse mitään apuja, jotta pärjäisi tässä extroverttejä ihannoimassa maailmassa.
Se minkä tyyppinen introvertti olet, ei vielä tietoa, siis mikäli jos olet.
Kaikki ihmiset ovat siis joko introverttejä tai extroverttejä ja molemmat ovat "kirjoitettuna" meidän geeneihimme. Oikeastaan näköjään eläimissäkin, jossa yhdessä kiehtovassa tutkimuksessa huomattiin eräillä kaloillakin olevan joko intro- tai extro-piirteitä.
Intro ei tarkoita pelkästään, että olisi suuntautunut sisäänpäin tai ulospäin sosiaalisessa mielessä. Lisäksi se, että on syrjäänvetäytyvä tai ei välitä sosiaalisesta kanssakäymisestä toisin kuin extrot, ei tarkoita samaa kuin asperger.
Intro sekä extro sisältää eri variaatioita, eli sinulla voi olla erilainen intro-persoonallisuus kuin jollain toisella introlla.
Minun introuteeni liittyi pienempänä vahvasti ujous. Extrot voivat olla myös ujoja mutta se ei välttämättä ole niin vahvaa. Minulla se on jo hälvennyt vähän mutta edelleen tykkään olla omissa oloissani. Minulla on vain yksi erittäin hyvä ja rakas läheinen ystävä ja muut lähinnä kavereita/tuttuja, keihin en niin paljon aina jaksa ottaa itse kontaktia.
Lisäksi jos olen liian paljon sosiaalisessa kanssakäymisessä, tarvitsen sen jälkeen omaa aikaani, "ladata akkuja", tehdä omia juttujani.
Introt ovat yleensä jollain tapaa luovia, taiteellisia ja herkkiä, mahdollisesti jotkut aistienkin suhteen. En minäkään tykkää kovista äänistä. Ainoastaan jos itse kontrolloin äänen tasoa, tykkään kuunnella hyvää musaa aika kovallakin.
Toisin kuin aspen-oireessa
Ehkä sinulla on oire tai olet vain introvertti. Ota selvää introverttiydestä ja tutki niitä asioita. - lupia i:a.
infp kirjoitti:
Oletko ajattelun, että sinulla voisi olla hallitsevana persoonallisuutena introverttiys? Eli olisit vain introvertti?
Aspen-syndrooma ja intro eivät ole sama asia vaikka jotkut voivat sekoittaa ne toisiinsa, jos eivät ole asiaa tutkineet vähäänkään.
Introverttiys eikä siten extroverttiyskään ole kehityshäiriö, eikä se ole millään lailla sairaus, syndrooma tai oire. Siitä ei kärsi niinkuin aspesta voisi kärsiä. Eikä sen vuoksi tarvitse mitään apuja, jotta pärjäisi tässä extroverttejä ihannoimassa maailmassa.
Se minkä tyyppinen introvertti olet, ei vielä tietoa, siis mikäli jos olet.
Kaikki ihmiset ovat siis joko introverttejä tai extroverttejä ja molemmat ovat "kirjoitettuna" meidän geeneihimme. Oikeastaan näköjään eläimissäkin, jossa yhdessä kiehtovassa tutkimuksessa huomattiin eräillä kaloillakin olevan joko intro- tai extro-piirteitä.
Intro ei tarkoita pelkästään, että olisi suuntautunut sisäänpäin tai ulospäin sosiaalisessa mielessä. Lisäksi se, että on syrjäänvetäytyvä tai ei välitä sosiaalisesta kanssakäymisestä toisin kuin extrot, ei tarkoita samaa kuin asperger.
Intro sekä extro sisältää eri variaatioita, eli sinulla voi olla erilainen intro-persoonallisuus kuin jollain toisella introlla.
Minun introuteeni liittyi pienempänä vahvasti ujous. Extrot voivat olla myös ujoja mutta se ei välttämättä ole niin vahvaa. Minulla se on jo hälvennyt vähän mutta edelleen tykkään olla omissa oloissani. Minulla on vain yksi erittäin hyvä ja rakas läheinen ystävä ja muut lähinnä kavereita/tuttuja, keihin en niin paljon aina jaksa ottaa itse kontaktia.
Lisäksi jos olen liian paljon sosiaalisessa kanssakäymisessä, tarvitsen sen jälkeen omaa aikaani, "ladata akkuja", tehdä omia juttujani.
Introt ovat yleensä jollain tapaa luovia, taiteellisia ja herkkiä, mahdollisesti jotkut aistienkin suhteen. En minäkään tykkää kovista äänistä. Ainoastaan jos itse kontrolloin äänen tasoa, tykkään kuunnella hyvää musaa aika kovallakin.
Toisin kuin aspen-oireessa
Ehkä sinulla on oire tai olet vain introvertti. Ota selvää introverttiydestä ja tutki niitä asioita.Pääsyy huonoihin sosiaalisiin taitoihin lienee ujous.
- 5/5 Mummon tönäsy
Assburger
- slytherinnn
En ole ollenkaan ajatellut noita intro ja extrojuttuja. En ole tainnut edes näihin tutustua milloinkaan, joskus ehkä kuullut näistä mutta nyt kun mainitsit niin otin asiasta selvää. Tosiaan, ehkä sit oon vaan jonkinlainen introvertti. Aspergeria ajattelin ihan vaan sen takia että äitini mainitsi. :)
- Tuttu juttu
Veljelläni, joka siis tänä vuonna täytti 17, todettiin Asperger. Aivan mahdollista on, ja kannattaa yrittää saada siihen hoitoa! Veljelläni sitä nyt hoidetaan, ja toivotaan parasta... Tsemppiä!
- aifhwjvj
Mä sain diagnoosin kesällä 2010 ja olin sillon 15. No eipä sillä diagnoosilla muuta tee ku että saa Kelan kuntoutus rahaa 16-20 vuotiaana. Ja kyse on kyllä tosi hyvästä summasta per kuukausi ku miettii ettei tän ikäsellä oo viä muita menoja.:p Se on muistaakseni vähintään 22€ per arki päivä eli 22 x 22€ - verot. Edellytyksiä mulla ainakin ton rahan saantiin on se että mulla on koulupaikka ja koulusuorituksia pitää olla aina tietyin välein näyttää Kelalle. Muuten se raha toppaa ku seinää.
- turhaantunu isosisko
Mun niin sanottu veli on aspergeri.. ( erivanhemmat kokonaan omat vanhempamme menneet naimisiin)
Se ei voi syödä muka perunamuusia, kastikkeita ja paljon muita ruokia kotona, koska sitä muka oksettaa ne ja perunamuussi näyttää hänen mielestään aivo muhennokselta..!
Oikeesti!
Mutta koulussa ja kavereilla se muuten vaan pystyy syömään kaikkia ruokia, koska se ei uskalla näyttää tai kertoo mikä se on..!
Kotona se hakkaa alle kouluikästä pikkusiskoamme,
on sille kateellinen,
hakkaa koko ajan kun vanhemmat ei huomaa!
vetää pikkusiskoa tukasta aina ohimennen
huutaa sille.
Minua se on haukkunu miljoona kertaa huoraks,
äitiään vitun ämmä huoraks,
mun iskää, idiootti vammaseks (silloon iskä antaa sille selkään),
opettanu meijän pikkusiskon väkivaltaseks
(sekin nyt sitten lyö, potkii, haukkuu ja räkii muiden päälle!)
Ja tyyppi hakkaa ja potkii ovia, vaan sellasista syistä että:
sen pitäis siivota huoneensa,
korjata omat tiskinsä tiskialtaaseen,
laittamaan itse ottama maito takas sinne jääkaappiin,
avaamaan tunkkasen huoneensa ikkunan,
vaihtamaan vaatteet,
peseytymään,
leikkaamaan kynnet,
harjaamaan hampaat,
syömään muuta kuin karkkia,
lopettamaan pakko mielteisen rykimisen,
pakko äänet,
tulemaan sieltä kaverilta aikaisemmin kämpille takas
ja paljon muita outoja asioita joista hän vetää herneen nenään, raivoo ku hullu ja vittuilee!
Iskäni toivoo pojan muuttavan äkkiä omaan kämppään, päästäkseen eroon tästä hullusta...
Olen antanut kai alle 5 kertaa tälle tyypille turpiin, syyt yleensä: ei ole pyytänyt anteeksi kun on haukkunut huoraksi vain jos edes katsonut vahingossa tämän vitun rumaan mustapäitä täynnä olevaan rasvaiseen naamaan!
Hyi ievana!
En pysty syömään edes tämän vieressä, tai olemaan samassa huoneessa paria minuuttia!
Ehkä teistä voisin liioitella mutta hehe en todellakaan liioittele!
Ikä niin sanotulla veljelläni on 13v, olen tuntenut tämän pojan 1vuotiaasta asti! Vasta vuosi sitten muutin isälle, koska en tiennyt kokonaan millainen tämä "ihana" veljeni on!
Ja halusin vaihtelua elämääni.. Paha virhe!
PS. Juuri äsken tämä kyseinen tyyppi kävi vessassa, tuli pois, alkoi huutamaan pikkusiskollemme : vitun idiootti *nimi vammanen *nimi oot sä kyllä niin ruma *nimi on se kyllä totta että sä oot saatanan idiootti ynm..!!!! Ja nyt se häipy ku äitinsä alko huutaa että mitä sä teet! Häivy huoneesees!
Että on se ihanaa kun iskä on töissä monta päivää vielä viikon ajan sitte se alkaa tulee kotia nukkuu ja olee ynm.. Onneks!
Koska silloin tämä yksi kusipää saa selkäänsä kunnolla jos kehtaa isäni kuullen haukkua tai hakata pikkusiskoa tai muita..- Eräs trotskilainen
Jätän huomiotta sen mahdollisuuden, että olet trolli, sillä jos et ole, olet kipeästi totuudenkuulemisen tarpeessa.
Siun veljesi tarvitsee ammattiapua. Varsinkin nyt kun siun vanhempasi kusivat kasvatuksen täysin. Lapsen hakkaaminen, varsinkaan as-lapsen ei auta mitään, vaan ainoastaan pahentaa tilannetta. Hakkaamisesta seuraa vain katkeruutta ja vihaa, jotka veljesi sitten purkaa muihin perheenjäseniin.
Itsekin pakkoliikkeistä kärsivänä as-nuorena on pakko sanoa, että minua ainakin ahdistaa hemmetisti, jos joku perheenjäsen kommentoi niitä tai käskee lopettamaan. Vieraiden ihmisten osoittama huomio ei jostain syystä tunnu ollenkaan pahalta. Jos ne äänet ovat oikeasti pakonomaisia, veljesi ei voi niille mitään, ja hermostuukin ihan aiheesta, jos häntä käsketään lopettamaan.
Vanhempasi tässä lähinnä syyllisiä ovat.
- NONIINVITUNTYHMÄT
VITTU SE ON DIAGNOOSI! EI SIIS SAIRAUS, TAUTI TAI MIKÄÄN MUUKAAN VITTU! LUKEKAA VAIKKA SITTEN WIKIPEDIASTA JOS EI MEE AIVOON TAI YMMÄRRYKSEEN!
- fgh
"Ääniyliherkkyys ei viittaa aspergeriin."
No kyllläpäs. Lue wikipedian artikkeli.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417014
- 323948
- 463367
- 402959
- 172736
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472107- 402068