Kokemuksellista mielipidettä:

heliaalto

Hei, olen 44 vuotias ja kuukautiset nyt 2 vuotta poissa. Lääkärien mukaan "liian nuori" vaihtareihin. Sitä hokeneet 5 vuotta ( aika jonka olen oireillut) Olen tupakoitsija,joten minusta vaihtarit siis ajallaan. Hormonit mitattu,ja juuri ja juuri vaihdevuosissa kuulemma ( arvo 25 ja 27)

Kuumat aallot,varsinkin stressaavassa elämäntilanteessa kamalat. Nyt tosin hellittäneet ja lieventyneet. Mutta väsymys ja melankolia alkaa todella haitata elämää. Ja lisäksi jatkuvat lihas ja nivel kivut.

Olen vannonut että kärsin vaihtarit luomuna. Vagifem olen käyttänyt emättimeen,jotta limakalvotpysyvät ja seksielämä kunnossa. Mutta nyt alkaa usko loppua paremmasta.

Kysyisin teiltä joilla kokemusta,tuleeko hormoonikorvaushoidolla automaattisesti uudelleen kuukautiset? Paheniko PMS vaivat?Rintojen ja kehon turvotus?
Eli onko se että saa nukuttua ja mieli piristyy, pillereiden ja niiden tuomien haittavaikutusten väärtti. Tiedän naisia jotka vielä 75 vuotiaana syövät estrogeeniä. Eivät voi lopettaa,koska vaihtarioireet palaavat saman tien.

Olenko jo voiton puolella ja taistelen loppuun asti luomuna ja lopussa kiitos seisoo. Vai turhaanko pilaan vuosia elämästäni väsyneenä ja masentuneena.

Olisin iki-ilahtunut kokemuksistanne!!

7

3676

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huh hellettä

Hei,käsittääkseni jos kuukautiset ovat olleet yli vuoden poissa,hormonihoito toteutetaan ns.vuodottomana.Olen nyt itsekin jkv nettiä selaillut omien kuumien aaltojen ym.takia,ja yrittänyt saada tietoa.

Ja kyllä toiset lääkärit kirjoittaa hormonit jo paljon alemmilla FSH-arvoilla,jos vv-oireita on häiritsevästi.

Ja se,että jotkut eivät voi vielä seitsenkymppisenäkään lopettaa hormonia,johtuu tod.näk.vain siitä,että ilman hoitoakin heidän oireilunsa olisi jatkuneet niin kauan.Kun toiset sanoo,että hormonit vain siirtäis vv-oireita,tämä ei pidä paikkaansa.

Itsekin ensin ajattelin pärjätä ilman hormoonia,mutta oireet on niin hankalat,että nyt on se Estrogel-hoito,josta vielä odotan,auttaako...Luin "Sukellus kuumaan alltoon",kirjoittanut gynekologi Maija Kajan,selvensi aika paljon näitä asioita.

• heliaalto

Kiitos HH.

Täytyypä etsiä tuo kirja. Minä viimeisen 5 vuoden akana kahlannut jos mitä tietoa kirjoista ja netistä. Välillä mietin että tästä selvitään ja välillä taas takapakkia. Työ kun heittää stressin ja ahistuksen päälle,heti oireet pahenevat.

Vinkkinä Sinulle jos kuumat aallot ja hikipuuskat pahoja:
      Salvia tee. Tai eihän se mitään teetä ole. Saat luontaistuotekaupasta. Itse tuon Tallinnanreissuilta apteekista. Keltaisia laatikoita ,muutaman kruunun kipale. Virossa valmistettua.

Sitä kun säännöllisesti juo mukin verran päivässä,auttaa ainakin minulla selvästi. Eihän se mitään hyvää ole, lihakeitto tulee mieleen. Ja kylmänä mielummin.

Jossain palstoilla sanotaan,että salvia olisi jatkuvassa käytössä vahingollista/myrkyllistä,mutta minä en ainakaan ole saanut muuta kuin helpotusta. Ja olisihan ainakin suomessa myytävissä varoitus,jos näin olisi.

• Kokemusta täältä

Olen käyttänyt Salvisan tippoja yli vuoden yhtäjaksoisesti. Luontaiskaupassa ei puhuttu mitään tauon pitämisestä. Hikoiluun auttoi tosi hyvin, mutta sitten alkoi tulla nivelkipuja vähän joka paikkaan. Otin yhteyttä maahan tuojaan ja siellä neuvottiin pitämään taukoa 3kk jaksoissa. En tiedä aiheutuiko nivelvaivat tipoista, mutta loppuivat kyllä vähitellen käytön lopettamisen jälkeen. Salvia sisältää tujonia, mutta en uskoisi, että noissa tipoissa sitä niin kauheesti voisi olla, mutta lopetin kuitenkin käytön. Teessä tuota tujonia saattaa kyllä olla enemmänkin. Tujoni voi aiheuttaa keskushermosto myrkytystilan isoilla määrillä.

• heliaalto

Nivel ja lihaskipuja minullakin. Mutta toisaalta,moiset saattavat olla myös vaihdevuosiin kuuluvia oireita. Pitääkin tutkailla.

• pläkkiselvää

Menopausin kamlimmat oireet ovat seksuaalisten halujen katoaminen, libidon lasku, miemäistyminen, fyysisen elinvoiman heikkeneminen sekä höperöityminen ja esimerkiksi minä käytän yksinomaan sen vuoksi hormonikorvaushoitoa, sillä en halua 'mummoutua' tyystin. Vaikka korvaushoidolla ei ennallistu täysin, koska hormonipitoisuudet on matalia, mutta on kuitenkin nolla-miinus tilannetta parempi.

• hätähirveä

Auttoiko korvaushoito selkeästi seksuaalisiin haluihin ja jos, niin kerrotko mitä käytät? En ymmärrä miksei täällä enempää keskustella halujen katoamisen tuskasta ja keinoista jotka sitä auttaisivat. Minä jo häpeän itseäni naisena ja tuntuu että olen vaipumassa masennukseen. Hirveää ja kamalaa huomata, että ei yläpäässä tapahdu mitään seksuaalisia ajatuksia. Alapäässä vähän tuntuu, mutta orgasmia saa hakea kohta tuntitolkulla ja puuhasta kadonnut jotenkin koko nautinto.

• Nainen 47v

Mulla ensi -vaihtarit on kestäneet 3 vuotta. Välillä mensut on poissa lähes 3kk ja välillä voi vuotaa lähes 3viikkoa ja yleensä se loppuu lääkekuurilla.

Viimeeksi mensut kesti yhden päivän, vuotoa tuli ihan pikkiriikkisen. Toki olen tyytyväinen ettei aina vuoda. Tottakai aina oireita tulee oli vuotoa tai ei, migreeni, alamassu turvoksissa, tissit kipeät jne.

Vielä kesäkuussa en pystynyt öisin nukkumaan, kun oli niin kuuma. Nyt olen saanut nukkua ja sopii toivoa, että saan aina hyvät unet joka yö.

Minä käytän yhden VagiFem-lääkeen / viikko, jotta alapääni pysyy kunnossa. Tuokin oire tuli nopeasti.

Kauhulla odotan mitä tapahtuu seuraavaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5602
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4217
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      153
      2181
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1916
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      126
      1749
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe