Koiran haluttomuus kävellä lenkillä

Maalaiselämää

Moikka,

Mikä olisi oikea tapa kouluttaa koiraani halukkaammaksi lenkkeilijäksi. Minulla on keskikokoinen leikattu narttu koira, joka tottunut suuremmalta osin lenkkeilemään vapaana metsissä. Hihnassa kävelee vaihtelevasti. Varsinkin aamulenkillä, tykkää että kävelyn sijaan olisi kivempaa syödä ruohoa tienpenkalta, tai katsella vaan maisemia istualteen ja matkan teko kestää turhankin kauan. Itseäni harmittaa, kun pitää kiskoa väkisin eteenpän neitiä, että saadaan lenkki (30min) tehtyä. En usko että kivusta olisi kyse, kotiinpäin yleensä juoksee vauhdilla ja vapaana ollessa kävelee paremmin, joskus kyllä silloinkin jättäytyy taakse. Onkohan kyseessä koiran laiskuus, johtajuusongelmia meidän välillä vai mistä moinen haluttomuus?

36

13825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joobax

      Oletko koskaan palkannut koiraa, kun se kävelee nätisti eteenpäin?

    • tohtorille

      Koiralla on sairautta. Onko kipuja ? syämen kunto ym. Käyttäisin lääkärillä..

      Ethän sinäkään tahdo kävellä reippaasti, jos on kipua tmv.

      • Maalaiselämää

        Kiitos vastauksista, olen palkannut ja kävelee kyllä silloin nätisti vierellä niin kauan kunnes palkkaaminen loppuu, pitäisiköhän yrittää palkkaamista pidemmän aikaa esim. kuukauden ajan?

        Tuota kipuakin olen miettinyt. Vuosi sitten koira kävi steriloinnissa, ajattelin että siinä olisi huomattu sydänvika? ja olisikohan siitä sitten voinut jäädä jotakin häikkää vatsan alueelle. Olen myös ajatellut onko koirasta vaan tullut tosi laiska leikkauksen jälkeen mutta 2 vuotiaan luulisi pitävän lenkkeilystä enemmän?Koira vaikuttaa muutoin normaalilta siksi en vielä ole lääkäriin mennyt mutta toki vien jos muuten ei ratkaisua löydy.


      • kysyn vaan
        Maalaiselämää kirjoitti:

        Kiitos vastauksista, olen palkannut ja kävelee kyllä silloin nätisti vierellä niin kauan kunnes palkkaaminen loppuu, pitäisiköhän yrittää palkkaamista pidemmän aikaa esim. kuukauden ajan?

        Tuota kipuakin olen miettinyt. Vuosi sitten koira kävi steriloinnissa, ajattelin että siinä olisi huomattu sydänvika? ja olisikohan siitä sitten voinut jäädä jotakin häikkää vatsan alueelle. Olen myös ajatellut onko koirasta vaan tullut tosi laiska leikkauksen jälkeen mutta 2 vuotiaan luulisi pitävän lenkkeilystä enemmän?Koira vaikuttaa muutoin normaalilta siksi en vielä ole lääkäriin mennyt mutta toki vien jos muuten ei ratkaisua löydy.

        Miksi koirasi on steriloitu noin nuorena ?


      • Maalaiselämää
        kysyn vaan kirjoitti:

        Miksi koirasi on steriloitu noin nuorena ?

        Eläinlääkärimme suositteli että koira on hyvä leikata n. 1 v iässä jos aikoo tulevaisuudessa leikkuuttaa. Silloin paras hyöty terveydelle, näin minulle kerrottiin.


      • Tämä taitaa
        Maalaiselämää kirjoitti:

        Eläinlääkärimme suositteli että koira on hyvä leikata n. 1 v iässä jos aikoo tulevaisuudessa leikkuuttaa. Silloin paras hyöty terveydelle, näin minulle kerrottiin.

        taas osoittaa että ruumiiseen kajoaminen väärillä tarkoitusperillä, olkoonkin kuinka hyviä tahansa, on omat kielteiset seurauksensa.


      • voipyhäsylvi
        Maalaiselämää kirjoitti:

        Eläinlääkärimme suositteli että koira on hyvä leikata n. 1 v iässä jos aikoo tulevaisuudessa leikkuuttaa. Silloin paras hyöty terveydelle, näin minulle kerrottiin.

        Kylläpäs nyt on outo sanonta lääkäriltä. Että tervettä koiraa leikata ;(((...Oletkohan ymmärtänyt jotain väärin.


      • Ek. C.
        Maalaiselämää kirjoitti:

        Eläinlääkärimme suositteli että koira on hyvä leikata n. 1 v iässä jos aikoo tulevaisuudessa leikkuuttaa. Silloin paras hyöty terveydelle, näin minulle kerrottiin.

        Ihan fiksu lääkäri, nuorempi koira parantuu leikkauksesta nopeammin. Jos ei aio narttua jalostukseen käyttää niin sterilointi onkin suotavaa. Vähentää paljon terveysriskejä kuten märkäkohtua, kohtusyöpää ja nisäkasvaimia. Jotkut ovat sitä mieltä että koiria ei pidä leikkauttaa, niillä on oikeus mielipiteeseensä ja voivatkin tehdä miten haluavat omien koiriensa kanssa. Mutta niillä ei ole oikeutta tuomita ketään joka valitseekin leikkauttamaan koiransa.
        Tuosta kävelystä, on vaikea sanoa näkemättä koiraasi että johtuuko käyttäytyminen ihan itsepäisyydestä vai siitä ettet ole koirasi silmissä mielenkiintoinen, jolloin se vain puuhailee omiaan huomioimatta sinua. Tämä voi kuullostaa hassulta, mutta mun vinkki olisi että panostat kouluttamaan koiraasi enemmän kotioloissa. Harjoittele niitä juttuja mitä se osaa ja opeta ehkä jotain uutta. Arkea helpottavat käskyt ovat mun kirjassa: istu, maahan, odota, paikka, seis, tänne, seuraa, jätä ja irti. Hauskoja esimerkkejä ovat esim tassu, yläfemma, ympäri, kieri, ryömi, nouda, pujo (pujottelu jalkojen välistä) ja vilkuta. Tämä vahvistaisi teidän keskenäistä suhdetta ja antaisi sanoillesi enemmän painoarvoa ja sinulle auktoriteettiä. Treenaamalla ennen hihnalenkkiä voit myös päästää koiralta pahimmat höyryt ja saada se työskentely-mielentilaan ennen lenkkiä. Lenkille mennessä vaadi koiralta rauhallista istumista kaulapannan/valjaiden laitossa (panta olisi parempi nyt kun opetat hihnakävelyä, voi paremmin ohjata koiraa), sekä että koira istuu ja odottaa kun avaat ulkona-oven kunnes saa lupaa mennä ovesta. Jos rupeaa hösläämään/innostumaan niin lopetat pannan laiton ja odotat rauhaa, ovi menee kiinni jos koiran peppu nousee ennen lupaa. Käytä jalkoja blokkina jottei koira livistä ovesta, ja jos livistää niin tuot takaisin paikalleen. Näin olet jo aloittanut lenkin rauhallisissa tunnelmissa joten lenkkikin on leppoisampi. Minulla on kolmen sekunnin haistelusääntö, jos koira pysähtyy haistelemaan jotain niin se saa kolme sekuntia haistella ennen kuin päätän että matka jatkuu. Se aika on ihan tarpeeksi hajun analyysiin ja rekisteröintiin, pitempi haistelu voi nostaa koiralla kierroksia. Minulla on myös erillinen käsky joka tarkoittaa että nyt liikutaan ripeästi, ei haistelua. Tätä en tee ennen kuin koira on saanut tehdä tarpeensa kunnolla. Tämä käsky on kätevä jos haluaa lenkkeillä tai pyöräillä koiran kanssa. Askellaji ravi on koiralle se joka vahvistaa lihaksia tasapuolisesti ja onkin ehdottomasti paras kunnonkohotukseen ja sitten ylläpitoon. Muista että sinun on hitaasti kasvatettava koirasi kuntoa pidemmille lenkeille, kun saat hihnakävelyn sujumaan :)


      • Maalaiselämää
        Ek. C. kirjoitti:

        Ihan fiksu lääkäri, nuorempi koira parantuu leikkauksesta nopeammin. Jos ei aio narttua jalostukseen käyttää niin sterilointi onkin suotavaa. Vähentää paljon terveysriskejä kuten märkäkohtua, kohtusyöpää ja nisäkasvaimia. Jotkut ovat sitä mieltä että koiria ei pidä leikkauttaa, niillä on oikeus mielipiteeseensä ja voivatkin tehdä miten haluavat omien koiriensa kanssa. Mutta niillä ei ole oikeutta tuomita ketään joka valitseekin leikkauttamaan koiransa.
        Tuosta kävelystä, on vaikea sanoa näkemättä koiraasi että johtuuko käyttäytyminen ihan itsepäisyydestä vai siitä ettet ole koirasi silmissä mielenkiintoinen, jolloin se vain puuhailee omiaan huomioimatta sinua. Tämä voi kuullostaa hassulta, mutta mun vinkki olisi että panostat kouluttamaan koiraasi enemmän kotioloissa. Harjoittele niitä juttuja mitä se osaa ja opeta ehkä jotain uutta. Arkea helpottavat käskyt ovat mun kirjassa: istu, maahan, odota, paikka, seis, tänne, seuraa, jätä ja irti. Hauskoja esimerkkejä ovat esim tassu, yläfemma, ympäri, kieri, ryömi, nouda, pujo (pujottelu jalkojen välistä) ja vilkuta. Tämä vahvistaisi teidän keskenäistä suhdetta ja antaisi sanoillesi enemmän painoarvoa ja sinulle auktoriteettiä. Treenaamalla ennen hihnalenkkiä voit myös päästää koiralta pahimmat höyryt ja saada se työskentely-mielentilaan ennen lenkkiä. Lenkille mennessä vaadi koiralta rauhallista istumista kaulapannan/valjaiden laitossa (panta olisi parempi nyt kun opetat hihnakävelyä, voi paremmin ohjata koiraa), sekä että koira istuu ja odottaa kun avaat ulkona-oven kunnes saa lupaa mennä ovesta. Jos rupeaa hösläämään/innostumaan niin lopetat pannan laiton ja odotat rauhaa, ovi menee kiinni jos koiran peppu nousee ennen lupaa. Käytä jalkoja blokkina jottei koira livistä ovesta, ja jos livistää niin tuot takaisin paikalleen. Näin olet jo aloittanut lenkin rauhallisissa tunnelmissa joten lenkkikin on leppoisampi. Minulla on kolmen sekunnin haistelusääntö, jos koira pysähtyy haistelemaan jotain niin se saa kolme sekuntia haistella ennen kuin päätän että matka jatkuu. Se aika on ihan tarpeeksi hajun analyysiin ja rekisteröintiin, pitempi haistelu voi nostaa koiralla kierroksia. Minulla on myös erillinen käsky joka tarkoittaa että nyt liikutaan ripeästi, ei haistelua. Tätä en tee ennen kuin koira on saanut tehdä tarpeensa kunnolla. Tämä käsky on kätevä jos haluaa lenkkeillä tai pyöräillä koiran kanssa. Askellaji ravi on koiralle se joka vahvistaa lihaksia tasapuolisesti ja onkin ehdottomasti paras kunnonkohotukseen ja sitten ylläpitoon. Muista että sinun on hitaasti kasvatettava koirasi kuntoa pidemmille lenkeille, kun saat hihnakävelyn sujumaan :)

        Huh, Huh..Kiitos! kerkesin jo potea huonoa omatuntoa siitä, että olen mennyt leikkuuttamaan koirani siksi etten halua vahinko pentuja/pentuja (maalla sulhoja käy vierailla harvasen päivä:) )

        Huomaan, että olen antanut ehkä hieman liikaa koirani päättää kuinka kauan haistellaan jos teilläkin n. 3 sekunttia :) Kiitos myös muista neuvoista, koirani tykkää tehdä noita temppuja ja jostain syystä olemme niitä vähemmän viimeaikoina tehneet. Pitänee ottaa uudestaan päivittäisiksi harjoituksiksi.


      • Maalaiselämää
        Ek. C. kirjoitti:

        Ihan fiksu lääkäri, nuorempi koira parantuu leikkauksesta nopeammin. Jos ei aio narttua jalostukseen käyttää niin sterilointi onkin suotavaa. Vähentää paljon terveysriskejä kuten märkäkohtua, kohtusyöpää ja nisäkasvaimia. Jotkut ovat sitä mieltä että koiria ei pidä leikkauttaa, niillä on oikeus mielipiteeseensä ja voivatkin tehdä miten haluavat omien koiriensa kanssa. Mutta niillä ei ole oikeutta tuomita ketään joka valitseekin leikkauttamaan koiransa.
        Tuosta kävelystä, on vaikea sanoa näkemättä koiraasi että johtuuko käyttäytyminen ihan itsepäisyydestä vai siitä ettet ole koirasi silmissä mielenkiintoinen, jolloin se vain puuhailee omiaan huomioimatta sinua. Tämä voi kuullostaa hassulta, mutta mun vinkki olisi että panostat kouluttamaan koiraasi enemmän kotioloissa. Harjoittele niitä juttuja mitä se osaa ja opeta ehkä jotain uutta. Arkea helpottavat käskyt ovat mun kirjassa: istu, maahan, odota, paikka, seis, tänne, seuraa, jätä ja irti. Hauskoja esimerkkejä ovat esim tassu, yläfemma, ympäri, kieri, ryömi, nouda, pujo (pujottelu jalkojen välistä) ja vilkuta. Tämä vahvistaisi teidän keskenäistä suhdetta ja antaisi sanoillesi enemmän painoarvoa ja sinulle auktoriteettiä. Treenaamalla ennen hihnalenkkiä voit myös päästää koiralta pahimmat höyryt ja saada se työskentely-mielentilaan ennen lenkkiä. Lenkille mennessä vaadi koiralta rauhallista istumista kaulapannan/valjaiden laitossa (panta olisi parempi nyt kun opetat hihnakävelyä, voi paremmin ohjata koiraa), sekä että koira istuu ja odottaa kun avaat ulkona-oven kunnes saa lupaa mennä ovesta. Jos rupeaa hösläämään/innostumaan niin lopetat pannan laiton ja odotat rauhaa, ovi menee kiinni jos koiran peppu nousee ennen lupaa. Käytä jalkoja blokkina jottei koira livistä ovesta, ja jos livistää niin tuot takaisin paikalleen. Näin olet jo aloittanut lenkin rauhallisissa tunnelmissa joten lenkkikin on leppoisampi. Minulla on kolmen sekunnin haistelusääntö, jos koira pysähtyy haistelemaan jotain niin se saa kolme sekuntia haistella ennen kuin päätän että matka jatkuu. Se aika on ihan tarpeeksi hajun analyysiin ja rekisteröintiin, pitempi haistelu voi nostaa koiralla kierroksia. Minulla on myös erillinen käsky joka tarkoittaa että nyt liikutaan ripeästi, ei haistelua. Tätä en tee ennen kuin koira on saanut tehdä tarpeensa kunnolla. Tämä käsky on kätevä jos haluaa lenkkeillä tai pyöräillä koiran kanssa. Askellaji ravi on koiralle se joka vahvistaa lihaksia tasapuolisesti ja onkin ehdottomasti paras kunnonkohotukseen ja sitten ylläpitoon. Muista että sinun on hitaasti kasvatettava koirasi kuntoa pidemmille lenkeille, kun saat hihnakävelyn sujumaan :)

        Mitä eroa teillä on komennoilla odota, paikka ja seis? Meillä käytössä ainoastaan tuo odota, jolloin koira pysähtyy ja odottaa minua. Voitaisiin lisätä nuo paikka ja seis opittaviin..


      • Ek. C.
        Maalaiselämää kirjoitti:

        Mitä eroa teillä on komennoilla odota, paikka ja seis? Meillä käytössä ainoastaan tuo odota, jolloin koira pysähtyy ja odottaa minua. Voitaisiin lisätä nuo paikka ja seis opittaviin..

        Odota on käsky joka tarkoittaa että pian saat luvan tulla, ottaa namin tms. Sitä käytän esim ulos mennessä kun koiran kuuluu odottaa lupaa mennä ovesta vaikka olisikin auki. Paikka on käsky kun haluan koiran pysyvän täsmälleen siinä minne sen jätän, vaikka tekisin mitä. Voin esim koirakoululla laittaa koiran maahan ja paikka hallin kulmassa, käydä vessassa ja luottaa että koira pysyy siinä kunnes palaan ja vapautan. Seis tarkoittaa pysähdy, odota seuraavaa käskyä. Esim vapaana ulkoilessa kun tulee ylitys kuuluu: seis -istu - odota. Siinä koira sitten pysähtyy, istahtaa ja odottaa lupaa ylittää katu. Seis on myös kätevä jos koira on aikeissaan lähteä jonkun perään, käsky kun kuuluu niin pitää pysähtyä kuin seinään. Sitten voi antaa perään luoksetulokäskyn. Suurin ero odota ja paikka käskyjen välillä on että paikassa koira rentoutuu koska ei odota pikaista vapautusta. Erilliset käskyt eri tehtäviin selkeyttää myös koiralle mitä siltä odotetaan :) Koirani on vähän päälle kaksivuotias ja osaa yli 40 käskyä. Tosin kun harrastuksien eri jutuille pitää olla omat käskyt niin niitä alkaa karttua :D


    • Joobax

      Heh, mä annan koiran laiduntaa kohtuullisen ajan, mutta kyllä sen tehtävä on pääsääntöisesti seurata mun vauhdissa. Jos koiralla ei ole kipuja, joitten takia ei kävele, jatka vaan matkaa. En mäkään koiralta kysele, et haluistko kävellä vai nuuskia? Silloin kävellään kun kävellään!

      Kyllä mulla on nameja usein mukana lenkillä ja teen välillä pikku treeniä. Pyydän vierelle, sivulle, eteen, istumaan, heitän namin penkkaan ja koira saa etsiä sen jne ja koiralla tuntuu olevan tosi kivaa :)

      • Maalaiselämää

        Tuota voisinkin kokeilla, että tehtäisiin treeniä matkalla. Samalla tulisi aivojumppaa ja matkan teko voisi olla mielenkiintoisempaa, KIITTI hyvästä vinkistä. Ja totta voisin olla hieman napakampi menon suhteen....


    • dir67ndl

      Koirasi laiskottelu ei johdu mistään leikkaamisesta vaan olet opettanut sen siihen. Se pyytää palkkaa.
      Täysin turha ruveta koiraa palkitsemaan luonnollisesta toiminnasta kuten eteenpäin kävelemisestä. Nyt sulla on koira, joka on opettanut sinut antamaan makupaloja itselleen. Ei sulla taida olla mitään sanomista siihen, mitä sinun "neiti" haluaa lenkeillään tehdä? No, sitä saa mitä tilaa. Itse haluan koiraani ihan erilaisen suhteen.

      • Maalaiselämää

        Kerroin, että olen yrittänyt palkkaamisellakin eteenpäin menoa mutta lopettanut sen sen takia että kävely hiipuu, kun namien anto loppuu. On kuitenkin herkkujen perään eli voi olla että odottaa palkkaamista.

        Mutta kiitän myös tuosta mielipiteestä, itse olen sokeutunut tähän tilanteeseen ja kun ei aiempaa kokemusta koirista niin tuo on varmasti myös totta mitä kirjoitit. Käynyt myös mielessä tuo johtajuus asia. Eli koiraa voi nykiä eteenpäin vaikka olisikin hieman haluton ja oppii sen kautta kävelemään kunnolla?


      • Joobax
        Maalaiselämää kirjoitti:

        Kerroin, että olen yrittänyt palkkaamisellakin eteenpäin menoa mutta lopettanut sen sen takia että kävely hiipuu, kun namien anto loppuu. On kuitenkin herkkujen perään eli voi olla että odottaa palkkaamista.

        Mutta kiitän myös tuosta mielipiteestä, itse olen sokeutunut tähän tilanteeseen ja kun ei aiempaa kokemusta koirista niin tuo on varmasti myös totta mitä kirjoitit. Käynyt myös mielessä tuo johtajuus asia. Eli koiraa voi nykiä eteenpäin vaikka olisikin hieman haluton ja oppii sen kautta kävelemään kunnolla?

        Mun mielestä koiraa sopii palkata ihan kaikesta, mitä se tekee oikein ja mun mielestä hyvin. Mä palkkaan edelleen koiraani (2,5v) silloin tällöin ihan vaan siitä, että se tepsuttelee lähellä hihna löysällä, tai sattuu vilkaisemaan mua. Yleensähän ihmisillä on ongelma toisinpäin, eli koira vetää ;) Useimmat unohtaa tämän, että aikuistakin koiraa pitää palkata hyvin tehdystä "työstä", mut kukin tavallaan. Ei mun koira ole palkkaamisesta pilalle mennyt ja tekee kyllä innoissaan hommia pelkästään tekemisen ilosta ;)

        Hihnasta ei tartte nykiä. Kävelet vaan eteenpäin niin että hihnaan aiheutuu tasainen paine, joka lopulta pakottaa koiran liikkumaan. Jos on vastentahtoinen koira niin kyllä mä kehuisin innokkaalla äänellä (jos koira ei ahdistu siitä), kun se tulee, jotta se oikeen innostuis kulkemaan mun kanssa. Koiralla pitäis olla kivaa, kun se saa kulkea mun kanssa.

        Meillä on nartun merkkailun kanssa puolen vuoden välein tuota ongelmaa, kun se kesken juoksulenkin haluaisi väkisin pysähtyä merkkailemaan jokaista tienposken ruohonvartta...en pysähdy, vaan sanon sille vauhdissa mennään ja sit vaan menen. Hienosti tulee mukana tuo 35 kg turrikkakin, kun mulla on massaa melkein tuplasti ;)


      • Joobax
        Joobax kirjoitti:

        Mun mielestä koiraa sopii palkata ihan kaikesta, mitä se tekee oikein ja mun mielestä hyvin. Mä palkkaan edelleen koiraani (2,5v) silloin tällöin ihan vaan siitä, että se tepsuttelee lähellä hihna löysällä, tai sattuu vilkaisemaan mua. Yleensähän ihmisillä on ongelma toisinpäin, eli koira vetää ;) Useimmat unohtaa tämän, että aikuistakin koiraa pitää palkata hyvin tehdystä "työstä", mut kukin tavallaan. Ei mun koira ole palkkaamisesta pilalle mennyt ja tekee kyllä innoissaan hommia pelkästään tekemisen ilosta ;)

        Hihnasta ei tartte nykiä. Kävelet vaan eteenpäin niin että hihnaan aiheutuu tasainen paine, joka lopulta pakottaa koiran liikkumaan. Jos on vastentahtoinen koira niin kyllä mä kehuisin innokkaalla äänellä (jos koira ei ahdistu siitä), kun se tulee, jotta se oikeen innostuis kulkemaan mun kanssa. Koiralla pitäis olla kivaa, kun se saa kulkea mun kanssa.

        Meillä on nartun merkkailun kanssa puolen vuoden välein tuota ongelmaa, kun se kesken juoksulenkin haluaisi väkisin pysähtyä merkkailemaan jokaista tienposken ruohonvartta...en pysähdy, vaan sanon sille vauhdissa mennään ja sit vaan menen. Hienosti tulee mukana tuo 35 kg turrikkakin, kun mulla on massaa melkein tuplasti ;)

        Niijjoo...täällä näkyykin jo selvästi eri kuppikunnat ;) Eri tyylejä on yhtä monta kuin on koiranomistajia ja -kouluttajiakin. Sun ongelma on löytää se teille sopivin tapa! Se voi olla joku näistä tai ei mikään, tai jonkinlainen yhdistelmä. Mä en käytä koulutuksessa ikinä pakotteita. Arkikäyttäytymisen korjaamisessa joskus täytyy käyttää niitäkin sopivassa määrin, mut sekin rajottuu keholla ohjaamisesta paikoillaan pidon kautta vesisuihkuun :D Kun me treenataan jotain lajia, en koskaan kiellä enkä rankaise koiraa mistään. Ainoastaan palkkaan. Ja koira tekee kaikkensa, jotta se saisi palkkaa ja se tekee sen innoissaan, koska pelkoa rankaisusta ei ole ;)

        Joku ampuu mut varmasti alas ja haukkuu tämän nykyajan kukkahattutyylin, mut meille tää toimii. Ja ei, me ei harrasteta suojelua, jossa fyysisiä pakotteita tarvitaan enemmän tai vähemmän aina...


    • dir67dnl

      Meillä toimitaan niin, että hyvä käytös on asia, jota koiralta vaaditaan, eikä siitä neuvotella eikä palkata. Ei myöskään erityisesti kehuta. Silityksiä annetaan silloin kun itselle tulee silityksen tarve. Sitten kun opetellaan temppuja, erityisempiä taitoja, otetaan namit mukaan, kehutaan ja palkataan.
      Toimii oikein hyvin meillä.

      • Maalaiselämää

        Totta, eri tyylejä on varmasti monia. Hiljalleen alan uskoa siihen, että meillä taitaa olla kyse siitä että minä en tiedä mitä tehdä ja koira käyttää tilaisuuden hyväkseen:) . Pitää tosiaan tehdä päätös siitä miten toimin ja toteuttaa sitä johdonmukaisesti, eikä niin että tänään näin ja huomenna toisin.


      • Joobax
        Maalaiselämää kirjoitti:

        Totta, eri tyylejä on varmasti monia. Hiljalleen alan uskoa siihen, että meillä taitaa olla kyse siitä että minä en tiedä mitä tehdä ja koira käyttää tilaisuuden hyväkseen:) . Pitää tosiaan tehdä päätös siitä miten toimin ja toteuttaa sitä johdonmukaisesti, eikä niin että tänään näin ja huomenna toisin.

        Hei! Tässähän on asian ydin ;)

        Me tehdään joskus ihan vaan nuuskuttelulenkkejä, että koira saa nuuhkia ja laiduntaa just niin paljon ku se haluaa. Eteneminen on verkkaista, mutta suunnan päätän yleensä silti itse. Matkaa kun taivalletaan niin mulla on käytössä oma sanansa "nuuskimaan", jolla voin vapauttaa koiran kävelystä tai juoksusta, eli se tietää milloin se saa mennä puskiin. Muulloin koiralla ei ole lupaa mennä nuuskimaan, kun mennään eteenpäin. Ja tämä on tullut ihan jatkamalla eteenpäin, kun se yrittää pysähdellä. Siitä jatkaa hetkisen ja sitten vapauttaa "nuuskimaan" ja koira pääsee tekemään tarpeitaan tai mitä tahtookin. Sitten taas "mennään" ja menovaihde kääntyy päälle ;)


      • Joobax

        Miten tämä toimii pennun kanssa? Varmasti kehut sitä, kun se tekee oikein? En saivartele :P vaan olen kiinnostunut.

        Miten opettaa pennulle perustavat, jos ei palkkaa, kehu, neuvottele? Jos vaan vaatii. Tuntuu jotenkin tosi tylsältä ja ikävältä, ei kivalta. Näitäkin on, mutta millaisia koiria niistä tulee?


      • dir67ndl
        Joobax kirjoitti:

        Miten tämä toimii pennun kanssa? Varmasti kehut sitä, kun se tekee oikein? En saivartele :P vaan olen kiinnostunut.

        Miten opettaa pennulle perustavat, jos ei palkkaa, kehu, neuvottele? Jos vaan vaatii. Tuntuu jotenkin tosi tylsältä ja ikävältä, ei kivalta. Näitäkin on, mutta millaisia koiria niistä tulee?

        No ihan hyvä kun saivartelit niin rupesin miettimään :)
        Kyllähän pennun kanssa paaaaljon tuli kehuttua oikeita tapoja. Huonosta käytöksestä seurasi huomion puute, oikein huonot saivat äkäisen murahduksen. Hyvät tavat tulivat kuin itsestään, nopeasti.
        Murkkuiässä oli uhmakausi, jolloin auktoriteettiani testattiin, ja silloin muutuin tiukemmaksi. Vaadin ja komensin - olin siis ikävä tyyppi, jos minun tahtoa ei noudatettu. Tärkein sääntö oli että minua pitää totella. Loppujen lopuksi ei sitä komentamista niin paljoa ole, vaan jotkin yksittäiset tilanteet oli semmoisia, jossa piti jämäkkänä olla.
        Yksivuotiaan kanssa alettiin myös harrastamaan, että löytyi sitä mukavaa yhteistä tekemistä, namipalkkaustakin käytettiin siinä, vain siis koulutuskentällä.

        Koira on nyt kaksi ja puoli, ja ilo omistaa sellainen kaveri. Kotioloissa aika lellikki itse asiassa. Luotettava, ystävällinen ja avoin, tulee toimeen kaikkien kanssa ja voi ottaa mukaan minne tahansa. Yksinolossa ei ongelmia. Ulkona ei karkaile, tulee luokse kutsusta. Mitään en tekisi toisin, niin hyvä tuli!


      • Joobax
        dir67ndl kirjoitti:

        No ihan hyvä kun saivartelit niin rupesin miettimään :)
        Kyllähän pennun kanssa paaaaljon tuli kehuttua oikeita tapoja. Huonosta käytöksestä seurasi huomion puute, oikein huonot saivat äkäisen murahduksen. Hyvät tavat tulivat kuin itsestään, nopeasti.
        Murkkuiässä oli uhmakausi, jolloin auktoriteettiani testattiin, ja silloin muutuin tiukemmaksi. Vaadin ja komensin - olin siis ikävä tyyppi, jos minun tahtoa ei noudatettu. Tärkein sääntö oli että minua pitää totella. Loppujen lopuksi ei sitä komentamista niin paljoa ole, vaan jotkin yksittäiset tilanteet oli semmoisia, jossa piti jämäkkänä olla.
        Yksivuotiaan kanssa alettiin myös harrastamaan, että löytyi sitä mukavaa yhteistä tekemistä, namipalkkaustakin käytettiin siinä, vain siis koulutuskentällä.

        Koira on nyt kaksi ja puoli, ja ilo omistaa sellainen kaveri. Kotioloissa aika lellikki itse asiassa. Luotettava, ystävällinen ja avoin, tulee toimeen kaikkien kanssa ja voi ottaa mukaan minne tahansa. Yksinolossa ei ongelmia. Ulkona ei karkaile, tulee luokse kutsusta. Mitään en tekisi toisin, niin hyvä tuli!

        Jees, näin mä vähän aattelinkin :) Mä tarkotan koiran palkkaamisella myös kehumista ja taputusta, rapsuttelua, positiivista huomiota, en siis pelkästään nameja tai leikkiä. Koira tekee mitä tahansa saadakseen omistajan huomion, joten mikäs sen parempi palkka...tai huomioimattomuus rangaistuksena ;) Samoilla linjoilla minäkin.

        Mikä sopii toiselle, ei sovi kolmannelle. Silloin tietää onnistuneensa, kun rinnalla kulkee luotettava aikuinen koiruli. Sama se mitkä ne metodit ovat olleet :)


    • Maalaiselämää

      Palkkaamista minäkin olen käyttänyt koiran kouluttamiseen, hyvästä käytösestä palkataan ja huono jätetty huomioimatta. Ehkä olen ollut sitten liian hövelikin palkkojen suhteen :)
      Koirani tykkää tehdä noita temppuja, joten uskon että otamme kokeiluun tuon teidän tapanne saada lenkeistä irti enemmän.
      Kiva kuulla miten muilla toimitaan, saa ideoita omaan arkeen, kun ei ole sitä aiempaa kokemusta omasta koirasta.
      Minussakin ehkä hieman sitä kukkahattumaista ajattelutapaa :)

    • koirana aasi

      Meillä on ihan sama homma alle kaksi vuotiaan leikatun uroksen kanssa! Kiva kuulla että ei olla ainoita joilla on tämä ongelma!!
      Joskus kävely on kivaa, ainakin silloin kun on koirakaveri tai silloin kun mennään metsään ja silloin kun saa olla irti, mutta suurimman osan aikaa koira ei suostu kävelemään.
      Silloin kun se lopettaa kävelyn se vain pysähtyy seisomaan paikoilleen eikä suostu liikkumaan muutenkuin eteenpäin vetämällä. Jos ollaan hiekkatiellä se ei ota askeltakaan vaan perään jää raahausjäljet ja asfaltilla se töpsöttää eteenpäin askel kerrallaan. Tämä on ihan hyvää treeniä itselle kun vetää 30 kiloista mötkälettä perässä mutta koira ei tästä kyllä liikuntaa saa! Poitsu on sitä mieltä että paras ulkoilu on pissi ja kakka ulos ja samantien sisälle. Kivusta ei voi johtua ellei kipu ilmene vain ja ainoastaan silloin kun ollaan ilman koirakaveria, hihnassa ja perus kävelytie lenkillä eli ihan jotain kummaa itsepäisyyttä tämä vain on. Epäilin kyllä aluksi että jotain kipuja varmaan on mutta sitten huomasin että "kivut" kummasti häviää jos vastaan tulee toinen koira tai muuta kiinnostavaa!
      Olen päätellyt itse että koira ei vain jaksa innostua lenkille lähdöstä, perus lähialue on niin tylsä paikka että koiralla ei kiinnosta siellä kävellä ja se alkaa osoittaa mieltään samantien. Koira kyllä innostuu sitten kun pääsemme ulos tästä lähialueelta mutta se pitää vetää koko matka ennenkuin se huomaa että nyt mennäänkin jonnekin uuteen paikkaan eli yleensä noin kilometrin matkan vedän koiraa perässäni etukenossa ja siinä sitten onkin jo ihan mukava hiki itsellä kun koira vasta innostuu lenkillä olosta! Todella rasittavaa!

      Teen paljon harjoituksia koirani kanssa kotona sekä ulkona ja se ottaa hyvän kontaktin minuun joten en usko että tämä kävelemättömyys johtuu mistään muusta kuin itsepäisyydestä. Ollaan aina tehty nuo istuttamiset ja muut ovirutiinit ja nuorempana koira kävelikin ihan innoissaan. Jotenkin ehkä tuntuu että tuo nuorena leikkauttaminen vaikuttaa tähän kävelyintoon, koiran ei kuitenkaan tarvitse enää merkkailla ja tuntuu ettei se ole edes erityisen kiinnostunut muiden koirien merkeistä. Koira pissiikin nykyään kyykyssä kuin tytöt ja vain hyvin harvoin nostaa jalkaansa vaikka oli oppinut jo nostamaan jalkaa ennen leikkausta.
      Tuo merkkailuhan on ilmeisesti sellainen että siitä tulee koiralle tapa ja vanhempana leikatut koirat jatkavat sitä vaikka merkkailulla ei enää olekaan sama merkitys kuin ennen. Kun koira leikataan nuorena merkkailusta ei ole vielä tullut tapaa ja siksi ehkä ulkoilusta tulee tylsempää eikä varsinkaan lähialue ole enää yhtä kiinnostava kuin ennen. Tämä on vain spekulaatiota mutta minusta kuulostaisi aika loogiselta! :)

      No, meillä ainakaan ei toimi namipalat! Kokeilin kerran namipaloilla houkuttelua mutta jo sen yhden kerran aikana minulle tuli vain sellainen olo koiran käytöksestä että ei tämä tule toimimaan. Joillekin koirille varmasti toimii mutta tuo meidän tapaus piti ainakin houkutella joka hihnan mitta namilla eteenpäin ja ainoa mitä se ehkä oppi siitä oli se että jos se pysähtyy ja sitten tulee luokse se saa namin. Namin kanssa kävely ei toiminut, koira pysähtyi heti kun yritin kävellä eteenpäin nami kädessä. Koira on todella nopea oppimaan ja tajuamaan mitä haen takaa joten jos yhden tunnin aikana ei edistystä tullut yhtään niin en usko että namit on se juttu!

      Nyt olenkin alkanut käymään henkistä taistelua joka on tähän mennessä alkanut todella hyvin. Eli kun koirani lopettaa kävelyn, sanon sille nyt mennään, kävelen niin pitkälle että hihna kiristyy ja yksinkertaisesti odotan siinä (vetämättä mutta hihna kireällä) että se luovuttaa ja jatkaa kävelyä ja silloin kehun sen maasta taivaisiin! Ensimmäisellä kerralla seisottiin puoli tuntia paikoillaan kunnes koira luovutti ja loppu lenkki menikin ihan sujuvasti! Nyt ollaan jo muutama kerta päästy lenkille niin että koira ei ole kertaakaan pysähtynyt vaikka välissä tulee niitäkin kertoja että pitää taas käydä tahtojen taisto läpi mutta nykyään ei kuitenkaan tarvitse odottaa kuin korkeintaan kymmenen minuuttia ennenkuin koira luovuttaa! Ensimmäisestä tahtojen taistosta on nyt puolitoista viikkoa aikaa joten uskoisin että kuukauden päästä kävelemättömyys on vain huono muisto (koputan puuta)!

      Tärkeää on saada koira tajuamaan se että lenkillä käynti on oikeasti kivaa ja koska merkkailu ei ole enää se "juttu" niin piti löytää uusi juttu! Aloin käymään koirani kanssa uusilla reiteillä ja lenkillä tutkitaan jänniä juttuja joita tulee vastaan kuten pysäköityjä autoja, postilaatikoita, isoja kiviä ja kaatuneita puita. Näitä siis tutkitaan siten että sanon koiralleni "mikä se on?" ja me yhdessä mennään sitten haistelemaan ja katselemaan lähemmin että mikä se nyt sitten on! Näyttää ehkä typerältä sivullisille mutta näin olen saanut koirani tarkkailemaan ympäristöä ja kiinnostumaan siitä mitä lenkeillä näkyy ja haisee! :)

      Kannattaa ehkä aloittajallakin kokeilla tätä tahtojen taistoa, jos vain tahto riittää! :)

    • dir67ndl

      Tärkeintä on saada koira vaan liikkeelle ja kertoa sille että nyt liikutaan eikä seisoksita. Hihnasta nykäisee, tai voihan sille pistää valjaat joista nostaa liikkeelle. Ei anna seisoskella tuolla tavalla. Minusta edellisessä vuodatuksessa koira edelleen johtaa lenkkiä 6 - 0. Siinä parivaljakossa nyt yksi aasi on, mutta koira se ei ole...

      • koirana aasi

        Kerropa minulle miten nostat 30 kiloisen koiran liikkeelle? Ei ole kyllä nostamiset ja nykäisyt auttaneet! Alkoi oikeasti naurattamaan kun luin tuon lauseen! "Hihnasta nykäisee.." Voi terve! Luuletko tosiaan että se ei ole ensimmäinen asia mitä olen kokeillut?? Jos koiralleni tuo nykäisy auttaisi niin miksihän se sitten ei suostu ottamaan askeltakaan kun olen kiskonut sitä kilometrin verran perässäni? Onko se ranne liikkeestä kiinni vai mistä?
        Valjaat on kaikkein pahimmat koska niiden avulla koira saa kunnolla kiskottua itseään taaksepäin ja siinä vaiheessa kun minä alan kiskomaan koiraa eteenpäin se istuu eikä nouse vaikka mitä tekisi, pylly maata viistäen kiskot siinä sitten koiraa eteenpäin! Panta sentään aiheuttaa sen että koiran saa kiskottua istuma asennosta seisaalleen jolloin vetäminen on helpompaa eikä koira saa pakittamiseen niin suurta voimaa.
        "Tärkeintä on saada koira liikkeelle.." Ja mitenhän sinä sen koirat saat liikkeelle? Kuulostaahan tuo helpolta kun sen noin sanot mutta odotappa kun tulee tuollainen tapaus omalle kohdalle niin eipä enää aasiksi muita haukutakaan! Hieno esimerkki olet ihmisestä joka ei selvästikään ole ikinä kohdannut tällaista tapausta ja yrittää tulla pätemään. Jos sinulla oikeasti on jokin OIKEA vinkki siihen miten saan koirani liikkeelle ilman namipaloja niin otan kyllä ihan mielelläni neuvoja vastaan!!

        Ja minusta se että oikeasti saan koiran liikkeelle on todellakin voitto minulle, haluaisin kyllä mielelläni nähdä kuinka sinä siinä onnistuisit! :D


      • koirana aasi
        koirana aasi kirjoitti:

        Kerropa minulle miten nostat 30 kiloisen koiran liikkeelle? Ei ole kyllä nostamiset ja nykäisyt auttaneet! Alkoi oikeasti naurattamaan kun luin tuon lauseen! "Hihnasta nykäisee.." Voi terve! Luuletko tosiaan että se ei ole ensimmäinen asia mitä olen kokeillut?? Jos koiralleni tuo nykäisy auttaisi niin miksihän se sitten ei suostu ottamaan askeltakaan kun olen kiskonut sitä kilometrin verran perässäni? Onko se ranne liikkeestä kiinni vai mistä?
        Valjaat on kaikkein pahimmat koska niiden avulla koira saa kunnolla kiskottua itseään taaksepäin ja siinä vaiheessa kun minä alan kiskomaan koiraa eteenpäin se istuu eikä nouse vaikka mitä tekisi, pylly maata viistäen kiskot siinä sitten koiraa eteenpäin! Panta sentään aiheuttaa sen että koiran saa kiskottua istuma asennosta seisaalleen jolloin vetäminen on helpompaa eikä koira saa pakittamiseen niin suurta voimaa.
        "Tärkeintä on saada koira liikkeelle.." Ja mitenhän sinä sen koirat saat liikkeelle? Kuulostaahan tuo helpolta kun sen noin sanot mutta odotappa kun tulee tuollainen tapaus omalle kohdalle niin eipä enää aasiksi muita haukutakaan! Hieno esimerkki olet ihmisestä joka ei selvästikään ole ikinä kohdannut tällaista tapausta ja yrittää tulla pätemään. Jos sinulla oikeasti on jokin OIKEA vinkki siihen miten saan koirani liikkeelle ilman namipaloja niin otan kyllä ihan mielelläni neuvoja vastaan!!

        Ja minusta se että oikeasti saan koiran liikkeelle on todellakin voitto minulle, haluaisin kyllä mielelläni nähdä kuinka sinä siinä onnistuisit! :D

        Selvennykseksi vielä että koirani ei vain jää seisoskelemaan paikoilleen ja heti pysähtyessään se ottaa sellaisen pää alhaalla jukuriaasi asennon, EN LIIKU! Se ei haistele tai tutkiskele ympäristöään vaan vain seisoo siinä pää alhaalla ja minua tuijottaen ja odottaen että minä luovuttaisin. Tässä asennossa se oli koko sen puoli tuntisen ennen kuin loppujen lopuksi luovutti ja lähti kävelemään. Juurikin tästä syystä tiedän että MINÄ voitin tuon taistelun eikä koirani!

        Ja siis kyllähän minä voisin käydä koirani kanssa pitkilläkin lenkeillä ilman mitään ongelmia JOS koira saisi päättää minne me menemme mutta kun se ei saa päättää vaan minä olen se päättää ja siksi se tuon mielenosoituksen aloittaakin! Vähän niinkuin taaperoikäinen lapsi joka ei pääsekään puistoon ja siksi saa itkupotku-raivarin ja jää maahan makaamaan! Kun katson sitä uhmakkaana seisomassa hihnan toisessa päässä voin melkein kuvitella kuinka se huutaa: MINÄ HALUAN!!! :D


      • koirana aasi
        koirana aasi kirjoitti:

        Selvennykseksi vielä että koirani ei vain jää seisoskelemaan paikoilleen ja heti pysähtyessään se ottaa sellaisen pää alhaalla jukuriaasi asennon, EN LIIKU! Se ei haistele tai tutkiskele ympäristöään vaan vain seisoo siinä pää alhaalla ja minua tuijottaen ja odottaen että minä luovuttaisin. Tässä asennossa se oli koko sen puoli tuntisen ennen kuin loppujen lopuksi luovutti ja lähti kävelemään. Juurikin tästä syystä tiedän että MINÄ voitin tuon taistelun eikä koirani!

        Ja siis kyllähän minä voisin käydä koirani kanssa pitkilläkin lenkeillä ilman mitään ongelmia JOS koira saisi päättää minne me menemme mutta kun se ei saa päättää vaan minä olen se päättää ja siksi se tuon mielenosoituksen aloittaakin! Vähän niinkuin taaperoikäinen lapsi joka ei pääsekään puistoon ja siksi saa itkupotku-raivarin ja jää maahan makaamaan! Kun katson sitä uhmakkaana seisomassa hihnan toisessa päässä voin melkein kuvitella kuinka se huutaa: MINÄ HALUAN!!! :D

        Kirjoitus virhe eli ensimmäisen lauseen kuuluisi mennä näin:
        ..koirani ei vain jää seisoskelemaan paikoilleen VAAN heti pysähtyessään se ottaa sellaisen pää alhaalla jukuriaasi asennon.."
        Kai pitäisi opetella kirjoittamaan! :D


    • Koira ei lenkkeile

      Onko uusia vinkkejä. Teemme lenkit koiran kanssa 1 v. kaupungin kaduilla (paljon häiriötekijöitä) valjaissa. Monet kerrat koira pysähtyy ja jää seisomaan esim selkä minuun päin. Siinä sitten seistään ja odotellaan useita minuutteja. Ei kuuntele sanallista käskyä. Jos ottaa lopulta katsekontaktin niin silloin vihjeestä lähtee luokse ja annan namipalan, päästään hetken eteenpäin, sitten taas uudet seisahdukset ja selkä minuun päin. Välillä jos vedän jää oikein istumaan, joten ei auta. Näin lenkit ovat hitaita ja rasittavia. Ihmettelen miten muut koirat nätisti näyttävät kipittävän isäntänsä vierellä kovaa vauhtia?
      Juuri tuo seisominen keskellä katukäytävää useita minuutteja ja kuono ja selkä poispäin ärsyttävät. Mikään ei auta, kuin odotus.... Onko kukaan muu selvittänyt ongelman?

    • On!

      "Välillä jos vedän jää oikein istumaan, joten ei auta"

      Kyllä auttaa, olet vain hellämieli. Vedä päättäväisemmin ja joka kerta. Kyllä se siitä oppii. Ja käytä apuna puhetta: Mennään...Nyt.

    • minuntaktiikkani

      Minulla on 2 vuotias koira ja tekee samaa eli pysähtelee lenkeillä, mutta vain jos hän ei saa haluamaaansa eli ei saa haistella tiettyä hajua loppuun tai ei saa haistella sitä ollenkaan tai jos menemme jonnekkin minne hän ei halua, tai jos emme kännyy takaisin kun hän haluaa, silloin hän pysähtyy eikä liiku.

      En haluaisi vetää häntä joten sanon hänelle "mennään" ja taputan kaksi kertaa reiteeni, että hän saa sekä suullisen että liikkeelisen merkin. Tämä ei kuitenkaan ole enää lähipäivinä toiminut joten olen päättänyt alistaa koiran, jotta hän tietäisi kuka on johtaja ja kuka päättää mitä tehdään. hän on pieni koira joten kyykistyn vähän alemmas ja laitan käteni hänen eteensä, hän saattaa alkaa "taistelemaan" vastaan tai yrittämään voittaa, mutta lopputulos on aina voitto minulle. Kun koira on alistunut hän tottelee ja lähtee kävelemään. Joudun kuitenkin toistamaan tätä useamman kerran lenkillä.

    • vuh vyh

      Hei, koirallamme on sellainen juttu että hän lähtee hyvin aamulenkille tyttöni millan joka on9.Ja Millakin lähtee hyvillä mielin koiran kanssa aamulenkille, tonne yhden mopsin luo ja me haemme tai Milla hakee samalla kun tulee koulusta.En usko että olisi kyseessä mitään vakavaa.

    • Anonyymi

      Ensin pitää olla varma,ettei ole sairas eli kannattaisiko kuvata lonkat ja selkä? Ja jos koiralla on huono kunto, lenkit aina samat ja se saa aina päättää, milloin syö ruohoa tms niin eihän sitä paljoa kiinnosta. Nosta omaa vauhtiasi ja vaihda lenkkejä kunhan oot tutkituttanut koiran

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3339
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3071
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2318
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1814
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1456
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1365
    Aihe