Kalustekorkeuksien standadeja ?

cm

Millaisia standardimittoja Suomessa yleensä käytetään? Keittiön työtason / tiskipöydän korkeus ( 85cm? ) > työtason ja yläkaappien alapinna välinen mitta ( 50-55cm? ) > lieden levyisen liesituulettimen korkeus lieden pinnasta?

Olen hieman katsellut ulkomaisia ( lähinnä EU ) vuokra-asuntoilmoituksia ja havaitsen useinkin yläkaappien olevan melkoisen korkealla ja liesituuletin "katossa" jolloin keittohöyryt menee suurelta osin ohi.

5

12384

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qwertyasdf

Työtason ja seinäkaapin välitila korkeus on suomalaisilla kalustevalmistajilla usein 45/46cm tai 50cm. Tällä on merkitystä siinä, että komeroiden ja keittiökaappien yläpinnat saadaan samaan tasoon (esteettinen hyöty), mutta ei sekään ole välttämätöntä.

Keski-Euroopassa välitila on yleensä suurempi, koska välitilaan asennetaan erilaisia pikku hyllyjä, koukkuja ym. varusteita, joissa välineet ovat avoimesti näkyvissä. Suomalaiseen keittiökulttuuriin kuuluu yleisesti laittaa astiat ja kuiva-aineet piiloon kaapin oven taakse. Poikkeuksiakin tietysti löytyy.

Oleellista on miettiä, miten ja kuka keittiötä käyttää, minkä pituinen on keittiön pääkäyttäjä. Jos työtason alle tai viereen laittaa vakiomittaisia kodinkoneita kuten liesi, jääkaappi, astianpesukone, vakiovaihtoehtoana on laittaa taso joko 90cm tai 85cm korkoon. Jos pääkokki on lyhyt, on matalampi taso ja pieni välitila parempi. Jos taso on 90cm ja välitila esim. 50cm, ei lyhyt kokki ylety kuin kaapin alimmalle hyllylle, ehkä toisen etuosaa. Vastaavasti matala taso rasittaa pitkän käyttäjän selkää. Jos keittiö mitoitetaan käyttäjän mukaan, on siellä työskentely helpompaa ja mukavampaa kuin epäergonomisessa versiossa.

Jos ergonomia-ajattelu viedään pitkälle, tulisi keitto-, astianpesu-, työ- ja leivontataso olla kukin omassa optimikorossaan, mutta käytännössä se vaatisi suuren tilan eikä käytännössä ole mahdollista. Oman ongelman muodostaa samaa keittiötä käyttävien suuret pituuserot. Keittiönkalusteita tosin saadaan myös mottoroituna, jolloin korkeuksia voi säätää.

Liesituuletin on asennetava riitävän korkealle keittotasosta, kaasulieden päällä etäisyys on oltava min. 65cm. Liesituulettimen ohjeissa on valmistajan suositus asennuskorkeudesta. Sisään/ulostyönnettävän n. slim-tuulettimen voi asentaa 45cm etäisyydelle sähköliedest. -Olet oikeassa siinä, että tuulettimen teho heikkenee mitä korkeammalle se asennetaan. Toisaalta liian matalalla ulos työntyvään malliin voi iskeä otsansa eikä pitkä kokki näe takalevyille kumartumatta.

• Väliä on

Liesituulettimen valmistaja suosittelee lieden ja liesituulettimen välin.Tulipalon riski jos väli liian pieni.

• ???

Tason on 900 mm korkeudessa, välitila määräytyy sitten tason ja kaakeleiden sauman, välitilalaminaatin tms. mukaisesti. Sentti sinne tai tänne ei merkitse.

• Jos vakio mitta

Komero määrää koko korkeuden ja välitila on siten 460 mm

• cm

No, suunnilleen haarukoissa nuo Suomessa käytetyt mitat vanhasta muistista näytti olevan, joskaan noita liesituulettimen suosituksia en enää muistanut sen tarkemmin.

Siitä on niin kovin pitkä aika kun itselleni yhden keittiön huolella rakensin a:sta -ö:n ( itse tein Festolla sirkkelöiden rungot: ovet ja tasot liikkeestä ) jolloin noihin standardeihin tuli perehdyttyä. Sittemmin kotimaasta poissa asuttua ja muiden maiden keittIöitä katsellessa kaipaa suomalaista hyvää keittiön perusergonomiaa kuivauskaappia unhtamatta ;-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      163
      2571
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      205
      1198
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1111
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      933
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66