Lennonjohto pyörii Linuxilla

linuxin ylivaltaa

Many people say Linux isn't ready for air traffic control, but in reality, it is ready and already is being used. Recently I was involved in a project that ported the FAA's Common ARTS software (www1.faa.gov/ats/atb/Sectors/Automation/CommonArts/index.htm) to Linux.

http://www.linuxjournal.com/article/7066

Ei muuten kelpaa Windows lennonjohtojärjestelmiin. Ei sovi tulla blue screen of death kertaakaan vuorokauden aikana kun lentokoneita pitää ohjata kentälle ja ulos lentokentän ilmatilasta turvallisesti.

37

275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kelpaako windows muka jonnekin muualle kuin world of warcraftin pelaamiseen?

      • winkullahan nuo

        simut on tehty iät ajat, ei siinä ole linkkuraa tarvinut mihinkään, auto-puolella esim. MoTec, kuukkeli kertoo tietämättömälle urpolle asiasta lisää jos urpo nimittäin jo osaa lukee ja pystyy myös jotenkin lukemaansa vielä ymmärtämään, linkkuralla vaan osaamattomat tunarit tuhraa ja tunaroi !


      • Anonyymi

        Kelpaa toki. Vaan mitähän siellä Washingtonissa on käynyt? Lieneekö linkkura sotkeutunut taas karkaussekuntiin?


      • Anonyymi

        LINUX ON PARAS!


      • Anonyymi

        Windows ei sovi tositoimiin! se on lelu!


      • Anonyymi
        winkullahan nuo kirjoitti:

        simut on tehty iät ajat, ei siinä ole linkkuraa tarvinut mihinkään, auto-puolella esim. MoTec, kuukkeli kertoo tietämättömälle urpolle asiasta lisää jos urpo nimittäin jo osaa lukee ja pystyy myös jotenkin lukemaansa vielä ymmärtämään, linkkuralla vaan osaamattomat tunarit tuhraa ja tunaroi !

        Windows-Urpo ei tajua ettei ole mitään linkuraa, vaan se on Linux!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Windows-Urpo ei tajua ettei ole mitään linkuraa, vaan se on Linux!

        Linux on linkura, linkkura ja karmea kurttaus, sekä plöräys!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linux on linkura, linkkura ja karmea kurttaus, sekä plöräys!

        Ei Linux ole mikään linkura, llinkkura eikä karmea kurttaus eikä plöräys! !
        Se sun rakas windowsis täyttää kaikki em. termit!


      • Anonyymi

        Ei! Pleikka on pelaamiseen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linux on linkura, linkkura ja karmea kurttaus, sekä plöräys!

        Ei VAAN Windows!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Linux ole mikään linkura, llinkkura eikä karmea kurttaus eikä plöräys! !
        Se sun rakas windowsis täyttää kaikki em. termit!

        Se meidän normaalien ihmisten "rakas" Windows on yksinkertaisesti käyttöjärjestelmä, joka toimii ja johon saa tarvittavat ohjelmat. Samaa ei voi sanoa epämääräisistä linkuraplöräyksistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se meidän normaalien ihmisten "rakas" Windows on yksinkertaisesti käyttöjärjestelmä, joka toimii ja johon saa tarvittavat ohjelmat. Samaa ei voi sanoa epämääräisistä linkuraplöräyksistä.

        Sinä et ole normaali vaan hihhuli-kauha-homo!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se meidän normaalien ihmisten "rakas" Windows on yksinkertaisesti käyttöjärjestelmä, joka toimii ja johon saa tarvittavat ohjelmat. Samaa ei voi sanoa epämääräisistä linkuraplöräyksistä.

        Et sinä ole mikään normaali ihminen, olet mt-ongelmainen trolli! JA EI ole mitään linkuraplöräyksiä vaan on kunnollinen GNU/Linux joka on parasta mitä ihminen on tuottanut!


    • windows=lelu

      Eipä juuri kelpaa. Windows on vain pelaajapoikien lelu. Oikeat työt tehdään Applen koneilla ja Linuxilla.

      • Anonyymi

        Pleikalla PS5 Pelataan! Ei Winkuralla!


    • md-11

      Ja MD-11 on paras lentokone.

    • mitä helvettiä?

      Häh? Md-11 on McDonnel Douglasin ikäkulu tuote, joka on poistettu useimmissa lentoyhtiöissä jo matkustajaliikenteestä. Rahtikoneena sitä on edelleen. Md-11 on korvattu yleensä A330 ja 340-sarjan koneilla tai Boeing 777-sarjan koneilla.

      Finnair poisti MD-11 tyypin käytöstä juuri ennen kuin koneet alkoivat käydä riskiksi lentoturvallisuudelle ikänsä puolesta.

      • MD-11

        Se on silti hieno kone ja hyvä. Airbussin koneet ei ole omasta mielestä hyviä. Ja sitten 777 on mainio.
        Milloin olen puhunut matkustajakäytöstä ylipäätänsä? Onhan esim. FedExillä esim dc-10 koneitakin vielä käytössä, niin miksei tällä yhtiöllä esimerkiksi voisi olla MD-11aa?


    • Windows fanboy

      Huh-huh, onneksti tämä artikkeli on vuodelta 2004 ja Linux-pohjainen järjestelmä lienee sen jälkeen jo hylätty. Muutenhan esim. tämä Linuxin kernelin karkaussekunti-bugi olisi aiheuttanut valtavaa tuhoa taivaalla: lentokoneet olisivat törmänneet toisiinsa ja ehkä tuhannet viattomat ihmishenget olisi menetetty.

    • on käytössä linux

      Se karkausekunti homma ei käytännössä vaikuttanut mihinkään. Lennonjohdossa on edelleen kaikkialla maapallolla etupäässä Linux käytössä. Linux on kehittynein ja parhaiten lennonjohdon tarpeisiin muokattavissa oleva käyttöjärjestelmä.

      Edes kotikoneissa linuxit eivät kaatuneet karkaussekuntiin. Serveripuolen tökkimisellä ei ole merkitystä ja sekin vika on JO korjattu.

      • ei merkitystä

        Lennonjohdon linux on sitäpaitsi huomioitu ottamaan karkaussekunti huomioon ja paljon sellaisiakin fysiikkaan ja matematiikkaan liittyviä asioita joita kotikäytössä tai nettiservuissa ei tarvitse huomoida.

        Lennonjohdon linux ohjaa koko ajan ilmatilassa ja lentokenttäalueella liikkuvien koneiden lennonjohtojärjestelmää, joten joku tiedossa oleva karkaussekunti ei vaikuta mitenkään. Se karkaussekunti tuli ja meni, lennonjohdot eivät kaatuneet siihen missään päin maapalloa. Sitäpaitsi ilmassa oleva lentokone ei putoa vaikka lennonjohto olisi kokonaan pois käytöstä kohdekentällä. Lentäjä osaa laskeutua myös ilman lennonjohtoa. Sitä sanotaan näköolosuhteissa lentämiseksi (flying under VRF conditions).

        Kentällä olevallakaan koneella ei ole mitään hätää vaikka lennonjohtoa ei olisi. Lentäjät katsovat ikkunoista ulos jos lennonjohto ei syystä tai toisesta pelaa.

        Monellako pienemmällä kentällä luulet edes olevan lennonjohtoa ja homma toimii silti joka päivä?


      • 6+10

        JO korjattu... veikkaisin, että sullakin on vielä viallinen Linux-kernel, jossa on karkaussekunti-bugi.


    • Windows 8

      "Ei muuten kelpaa Windows lennonjohtojärjestelmiin"

      Ai nyt te esitätte asiantuntijaa jo lennonjohtojärjestelmienkin osalta ja tiedätte että mitä käyttiksiä siellä on käytössä?

      Kyllä tämä alkaa saaha yhtä surkuhupaisempia piirteitä vain. Todellisuudessa kukaan teistä ei ole käynyt lennonjohtotornin lähelläkään, mutta mitäs tässä taas.

      • kyllä käytetään

        Itse asiassa minä olen käynyt lennonjohtotornissa. Sen lisäksi harrastan ilmailumaailman asioita, joten tiedän täsmälleen tarkkaan, että lennonjohdossa on Linux käytössä. Sitäpaitsi luepa linkkaamani uutisjuttu, niin huomaat, että lennonjohdossa käytetään Linuxia nimenomaan lennonjohtojärjestelmissä, joissa ennen oli muuta softwarea.


      • linux käytössä
        kyllä käytetään kirjoitti:

        Itse asiassa minä olen käynyt lennonjohtotornissa. Sen lisäksi harrastan ilmailumaailman asioita, joten tiedän täsmälleen tarkkaan, että lennonjohdossa on Linux käytössä. Sitäpaitsi luepa linkkaamani uutisjuttu, niin huomaat, että lennonjohdossa käytetään Linuxia nimenomaan lennonjohtojärjestelmissä, joissa ennen oli muuta softwarea.

        Linuxille on olemassa jopa atc-simulaattoreita lennonjohtajien koulutukseen. Pohjana on sama linux-pohjainen softa, joka on sitten oikeissa järjestelmissä. Lennonjohtajat koulutetaan osittain lennonjohtosimulaattorissa, jossa on ympäröivä scriini, lennonjohdon tarvitsemat laitteet ja softana Linux.


      • kyllä käytetään
        linux käytössä kirjoitti:

        Linuxille on olemassa jopa atc-simulaattoreita lennonjohtajien koulutukseen. Pohjana on sama linux-pohjainen softa, joka on sitten oikeissa järjestelmissä. Lennonjohtajat koulutetaan osittain lennonjohtosimulaattorissa, jossa on ympäröivä scriini, lennonjohdon tarvitsemat laitteet ja softana Linux.

        Linuxia käytetään satelliiteissa ja lennonjohdossa:

        http://joinup.ec.europa.eu/news/de-gnu/linux-used-satellite-and-air-traffic-control

        The German Aerospace Centre (DLR) will soon launch a satellite running software based on GNU/Linux. The Open Source computer operating system is also being used by Deutsche Flugsicherung, the German air traffic controller.

        Traffic control

        GNU/Linux is also used by German's air traffic control, Deutsche Flugsicherung, monitoring millions of flight annually. It employs computers running GNU/Linux to calculate radar data.

        The privatised German air traffic control company last month presented its GNU/Linux based application on Novell's annual user meeting, Brainshare 2007. Using GNU/Linux means the application, called Phoenix, can be employed on widely available x86-computers. This lowers hardware costs.

        The German air traffic controllers expect that in 2010, the last non-GNU/Linux computers, currently serving as a back up, will be switched off. The German company is now selling Phoenix world wide.

        Tappio Windows-puudeleille. Linuxia käytetään lennonjohtojärjestelmissä ja satelliittien ohjaussoftana. Windows ei kelpaa.


      • miten suu pannaan?
        kyllä käytetään kirjoitti:

        Linuxia käytetään satelliiteissa ja lennonjohdossa:

        http://joinup.ec.europa.eu/news/de-gnu/linux-used-satellite-and-air-traffic-control

        The German Aerospace Centre (DLR) will soon launch a satellite running software based on GNU/Linux. The Open Source computer operating system is also being used by Deutsche Flugsicherung, the German air traffic controller.

        Traffic control

        GNU/Linux is also used by German's air traffic control, Deutsche Flugsicherung, monitoring millions of flight annually. It employs computers running GNU/Linux to calculate radar data.

        The privatised German air traffic control company last month presented its GNU/Linux based application on Novell's annual user meeting, Brainshare 2007. Using GNU/Linux means the application, called Phoenix, can be employed on widely available x86-computers. This lowers hardware costs.

        The German air traffic controllers expect that in 2010, the last non-GNU/Linux computers, currently serving as a back up, will be switched off. The German company is now selling Phoenix world wide.

        Tappio Windows-puudeleille. Linuxia käytetään lennonjohtojärjestelmissä ja satelliittien ohjaussoftana. Windows ei kelpaa.

        Miten nyt suu pannan Pentit? Meinaatteko tarjota lennonjohtoon Linuxin tilalle windows virusimuria, jonka ilmailuviranomainen on jo kieltänyt lennonjohtojärjestelmissä ja lentokoneiden ohjaussoftana?

        Linux on maailman ilmailun softa sekä lennonjohtotornissa että lentokoneiden ojaamossa ja jopa maan kiertoradalla.


      • liioiteltua tuo
        miten suu pannaan? kirjoitti:

        Miten nyt suu pannan Pentit? Meinaatteko tarjota lennonjohtoon Linuxin tilalle windows virusimuria, jonka ilmailuviranomainen on jo kieltänyt lennonjohtojärjestelmissä ja lentokoneiden ohjaussoftana?

        Linux on maailman ilmailun softa sekä lennonjohtotornissa että lentokoneiden ojaamossa ja jopa maan kiertoradalla.

        linkkuran osuus noissa asioissa, linkkuraa ei ollut olemassakaan kun noita asioita oli jo vuosi-kymmeniä hoidettu muilla järjestelmillä, linkku-urpon unta koko juttu linkkuran suuresta osuudesta noissa asioissa !


      • Anonyymi
        liioiteltua tuo kirjoitti:

        linkkuran osuus noissa asioissa, linkkuraa ei ollut olemassakaan kun noita asioita oli jo vuosi-kymmeniä hoidettu muilla järjestelmillä, linkku-urpon unta koko juttu linkkuran suuresta osuudesta noissa asioissa !

        Lopeta se jauhaminen linkurasta koska sellaista ei ole, se on Linux ja sillä siisti!


    • pois karkaussekunti
    • tekeekö mieli lentää

      Windows-poikien ei varmaan jatkossa tee mieli lentää missään matkustajakoneessa mihinkään kun tietävät, että lennonjohdossa ja lentokoneen omissa tietokoneissa, joilla konetta hallitaan on sisällä Linux. Mahtaa Windows-poikia pelottaa, että open source-yhteisö huolehtii lentämisen turvallisuudesta täysin yhteistyössä ilmailuviranomaisen kanssa.

      Linux on nyt vain se järjestelmä joka on avoin, vapaa ja ilmainen ja siksi niin suosittu kaikissa sulautetuissa järjestelmissä, kuten juuri lennonjohdossa ja lentokoneteollisuudessa. Windows ei kelpaa, eikä sen varassa kyllä kukaan haluaisi lentääkään kun Windows on buginen kaatuiluun taipuvainen virusimuri.

      Jatkossa kannattaa pitää mielessä, että mun kaltaiset Linuxia käyttävät ja open sourcea tekevät ihmiset pitävät lentokoneet ilmassa, täältä "peräkammarista" käsin. Linux johtaa kaikissa maailman järjestelmissä.

      • linux lentokone

    • hui kauheeta

      linkkura lennon-johdossa, kohta niitä koneita alkaa varmaan tippuileen..

      • Anonyymi

        Ei ole mitään linkuraa, on vain Linux ja sitten on winkura!


    • linux lennonjohdossa

      Linux on ollut pitkän aikaa lennonjohdossa ympäri maailmaa, eikä koneita ole koskaan pudonnut Linuxin takia. Sensijaan Windows ei kelpaa lennonjohtojärjestelmiin koskaan.

      Lento-onnettomuuden yleisin syy istuu ohjaamossa penkin ja lentoratin/tikun välissä. Toiseksi yleisin syy on selkeä tekninen vika tai täysin yllättävä sään oikku.

      Mainitsepa yksikin 2000-luvun puolen lento-onnettomuus jossa lennonjohto olisi todettu syylliseksi ihmishenkiä vaatineeseen lento-onnettomuuteen päätekijänä.

      • Artikkelissa kylläkin puhutaan Red Hatin käytöstä kehitysympäristönä kun Lynxos maksaa niin paljon ja Windowsilla oli aivan liian työlästä ohjelmoida.


    • Anonyymi

      Isot lentokentät on ihan liian kalliita sulkea windowsin toimimattomuuden takia!

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      90
      3474
    2. Nainen olet minun

      Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      44
      2857
    3. Sille ei voi enää mitään

      Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2366
    4. Mukavaa päivää

      Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2318
    5. Harmi jos ei enään nähdä

      Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2261
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

      mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      116
      2246
    7. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2133
    8. Vau miten upea nainen!

      Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2077
    9. Merja Kyllönen: Ero

      Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      114
      1966
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

      Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1964
    Aihe