On jo nyt suunnilleen kaksi viikkoa kieltäytynyt maidosta. Syö 5 kertaa päivässä, joka kerran tarjoan siihen päälle maitoa. Juo 90ml, yleensä ei sitäkään vaan noin 60ml. Öisin syä kaksi kertaa (120 ml tai vähemmän) saako tarpeeksi maitoa?
viiliä, jugurttia yms olen tarjonnut mutta ei kelpuuta. Kaikenlisäksi on jonkinlainen ruokalakkokin. tänään ei syönyt kuin kerran, muulla neljällä kerralla huuti ja visko lusikan kädestä, ihan vaan muutama lusikka meni.
Voi olla että ehkä tuo kävelemisen opetteleminen sekoittaa pakkaa?
vauva 10kk-juomalakko
12
2714
Vastaukset
- pikkunen neiti..
onhan nuilla lapsilla kausia millon eivät juo tai syö.. meillä 8kk tyttö joka piti kuukausi sitte kans juomalakkoa, mut se ei kestäny ku viikon ja sain aina vähä kerrallaa annettua.. taisi johtua hampaista että ei juonu..
saanko kysyy et miks sä annat yöllä vielä maitoa?? eihän tuon ikäinen tarvi yöllä syödä.. vai päivällä pitäisi antaa sen verra ruokaa että yö syönnit jää pois..
ihmettelen vaan ku meillä aina neuvolassa kysytään että syökö vielä yöllä.. sanon että ei.. nii ne sanoo että yö syönnit pitäis jättää 6kk ikäsestä pois..
en nyt sano millää pahalla.. jos jättäisit yö syönnit pois nii vois mennä enemmä maitoa päivällä, koska ei yöllä tankkaa..- yösyötöistä
Kuule. :) Jos vanhempia ei häiritse, niin yösyötöistä ei ole mitään haittaa. Ei ole mitään sääntöä, että lapsi pitää ehdottomasti vieroittaa yösyötöistä puolivuotiaana. Sitä paitsi se on harhaluulo, että päivän ruokailut automaattisesti vaikuttaisivat yöheräilyyn. Joillakin vaikuttavat, joillakin ei. Lapsia ei tarvitse kasvattaa tietyn kaavan mukaan ja kovin yksilöllisiä nuo naskalit ovat. Eli ei kannata ladella totuuksia näissä asioissa kovin herkästi...
- nbbn
Joo johtuu yösyötöistä ettei juo tarpeeksi päivällä.
Ihan riittävän määrän hän minun mielestäni saa maitoa ja se on totta, että on ihan jokaisen oma asia, että syöttääkö vauvaa/lasta vaikka 7-vuotiaaksi asti yöllä. Se vain ei ole tarpeellista... - ap..
Tiedän että yösyötöt pitäisi jättää pois. En vain vielä ole raaskinut :/ omaa laiskuuttani, myönnän. On niin tempperamenttinen että jos ei saa ruokaa niin voi huutaa tuntikausia. Kerran olen kokeillut ja tulos oli huutoa ja huutoa ja huutoa
- juupsis..
ap se voi muutaman yön olla huutoa.. koittasit antaa vaikka vettä vähän maidon tilalla.. nii se oppis siihen että maitoa ei yöllä saa.. ei se montaa yötä jaksa huutaa ku et anna periksi..
- ap,
Miten kun ja jos vihdoin jättäisin tuon yö syötön pois niin enkö siis anna koko yönä maitoa? vai voiko antaa esim 5-6 aikaan? Normaalisti herää siinä 7-7.30, iltaisin menee nukkumaan joko 20-20.30 tai 21.00.
Ja mistä tiedän saako syödäkseen tarpeeksi päivällä ettei yöllä sitten ole nälkä ja huudatan turhaan..?
Meinaan kun ei tää syö niitä isoja purkkeja, vaan 5-6kk soseita, eli pikku purnukoita sen 5 kertaa päivässä (joista kaksi on hedelmää)
Isot purnukat ei kelpaa vaikka soseuttaisin sen, eikä kotiruokakaan (kokeiltu on)- 3xmama
joo siis et anna koko yönä vain vasta kun heräätte. Illalla annat puuron ja velliä tai maitoa. Siitä tiedät että saa tarpeeksi syöty'ä kun masu tulee täyteen lapsi ei enään syö vain alkaa heiluu ja keksii kaikkea muuta.
- Toppidoppi
Heippa! Minulla on 9 kk vauva, joka jätti "vasta" kaksi yötä sitten viimeisen yösyötön pois. Neuvolassa toki sanoivat jo 6 kk, ettei yöllä pitäisi enää syödä, mutta en jaksanut mitään unikouluja toteuttaa vaan ajattelin hänen jättävän yösyönnit itsestään pois. En kokenut missään vaiheessa rankaksi yösyöttämistä, niin siksi varmasti annoin sen jatkua niin kauan kuin lapseni halusi. Meillä tyttöni syö myös 5 ateriaa päivässä, iltapuuron saa klo 19 ja siihen päälle maitoa. Seuraavan kerran syö aamupuuron 8 eikä ole aamulla herätessä kuitenkaan heti nälkäinen. Imetän yhä, koska tyttöni ei suostu pulloa huolimaan. Hän ei siis juo vettäkään, ainut janojuoma on äidinmaito. Olinkin hieman huolestunut, että saako hän tarpeeksi nestettä, mutta neuvolasta sanoivat, että hän juo sen verran kuin tarvitsee!
Taisin eksyä aiheesta, mutta pointtini oli se, että taitavat syödä&juoda sen verran kuin tarvitsevat! Minkä verran sinun lapsesi yleensä juo päivän mittaan normaalisti? - ap vain
öööh, no tänään joi 4x 60-70ml, ja joka aterialla saa vettä (en ole laskenut kuinka paljon ku suurin osa valuu suupielistä ulos), veikkaisin että jonku desin, ehkä?
- Toppidoppi
Ihan vaan uteliaisuudesta kysyin, koska itse en pysty maidon menekkiä mitenkään arvioimaan. Tänään tyttö on ollut tosi janoinen, koska eilen joi vähemmän.
Helteisillä ilmoilla olen ollut aika huolestunut nesteiden saannista (vettä suostuu "hörppimään" mukista vähäisiä määriä), mutta kunhan on pissannut tarpeeksi usein niin olen yrittänyt olla stressaamatta! Ja nyt kun ei tarvitse maitoa enää ruoaksi niin kaiketi menekki on aika vähäistä senkin takia..? - huhhuh mitä hommaa..
pitäähän maitoa antaa joka syötöllä eikä vaan vettä..!! vettä voi sillon tällö vähä hörpyttää jos on janoinen... mutta maitoa pitää antaa enemmän.. kyllä vauva saa kaiken tarvitsemansa nesteen maidosta..
- aloittaja.
Maitoa antaisinki muuten joka aterialla mutta kun ei juo kuin makuultaan. Monesti olen yrittänyt mutta ei vaan juo. Kaikki valuu suusta pois. Siksi saa maidon joka aterian jälkeen kun saan laitettua makuulteen. Ei kai sillä niin suurta merkitystä ole saako sen maidon tässä vaiheessa samaan aikaan ruuan kanssa vaiko heti ruuan jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187