Pekkaspäiviä??

Tumpelo

Niin.. Työehtosopimus jotain sellaisia kertoilee kuulemma oleman olemassa. Mitenkäs sen käytännön elämässä pitäisi ilmetä? Saapiko niistä rahaa vai vapaata vai hyvän miehen maineen.. Tarttisko näkyä palkkaliuskassa (jos nyt sellasen joskus edes sais) ja miten. Entäs nuo yölisät, jos alottaa aamulla ajoissa, tuleeko yötunteja. Kukaan ei vissiin ylitöitä maksa kuin tunnin kerrallaan, hitto kun uus alalla mut onneks pieni auto ja paljon tunteja sekä vielä anteeks kiitolinjankuskille ovesta..

12

5323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 87k

      Pekkaspäivät voi maksaa myös rahassa tai antaa vapaana.

      Ja pekkaspäiviä VOI käyttää täyttämään myös vajaita 2 viikkojakson tunteja, eli jos kahta viikkoa kohden on tulossa esim vain 72 tuntia, niin viimeinen päivä olla olla hyvin pelkkanen, silloin maksetaan 8 tuntia pekkasesta ja 8 tuntia "takuupalkkaa" tuolta vapaalta.

      Ja riippuu palkanlaskuohjelmasta miten yölisä menee, meneekö se 5 min 15 min tai 30 min sykseissä ja se maksrtaan ajalta 22:00-6:00

      Ja ylityöt voidaa maksaa päiväkohtaisesti (tuntipalkka) tai 2 viikko kohtaisesit, jolloni voi toisena päivänä tulla 6 h ja toisena 10 h etkä saa lainkaan ylityökorvauksia

      • Poli Truck'o

        Pekkaspäiviä EI TODELLAKAAN SAA käyttää periodituntien täyttämiseen!! 80 tuntia tulee maksaa täyteen vaikkei työtunteja täyttä määrää olekaan sen päälle voi kyllä laittaa ylimääräisen pekkasen eli 8-tuntia. Soita vaikka akt:n toimistoon ja kysy!

        Pekkaspäivät tulee lisäksi ilmoittaa työntekijälle 2 viikkoa ennen kuin ne pidetään.

        Työehtosopimuksesta lainattua==>>

        "4. Vapaan ajankohdasta ilmoittaminen:
        Ilmoitus viiden päivän mittaisesta vapaasta on annettava työntekijälle
        vähintään 2 viikkoa ennen vapaan antamista.
        Yksittäiset vapaapäivät ilmoitetaan ennalta ohjelmoidussa työtuntijärjestelmässä
        tai mikäli työtuntijärjestelmää ei laadita, vähintään 2 viikkoa
        ennen vapaan antamista. "

        Tämänkään säädöksen pohjalta ei pekkasia voi yht'äkkiä laittaa periodin täyttöön!

        Iltalisä on 18.00 - 22.00, yölisää maksetaan 22.00 - 06.00


        Tuolta löytyy kuljetusalan työehtosopimus niin ei tarvitse ihan puutaheinää kirjoitella!!==>> http://www.akt.fi/easydata/customers/akt/files/1_Tessit_ja_palkkatau/kuorma-autoalan_tes_2010-2011_id_2857.pdf


      • KY
        Poli Truck'o kirjoitti:

        Pekkaspäiviä EI TODELLAKAAN SAA käyttää periodituntien täyttämiseen!! 80 tuntia tulee maksaa täyteen vaikkei työtunteja täyttä määrää olekaan sen päälle voi kyllä laittaa ylimääräisen pekkasen eli 8-tuntia. Soita vaikka akt:n toimistoon ja kysy!

        Pekkaspäivät tulee lisäksi ilmoittaa työntekijälle 2 viikkoa ennen kuin ne pidetään.

        Työehtosopimuksesta lainattua==>>

        "4. Vapaan ajankohdasta ilmoittaminen:
        Ilmoitus viiden päivän mittaisesta vapaasta on annettava työntekijälle
        vähintään 2 viikkoa ennen vapaan antamista.
        Yksittäiset vapaapäivät ilmoitetaan ennalta ohjelmoidussa työtuntijärjestelmässä
        tai mikäli työtuntijärjestelmää ei laadita, vähintään 2 viikkoa
        ennen vapaan antamista. "

        Tämänkään säädöksen pohjalta ei pekkasia voi yht'äkkiä laittaa periodin täyttöön!

        Iltalisä on 18.00 - 22.00, yölisää maksetaan 22.00 - 06.00


        Tuolta löytyy kuljetusalan työehtosopimus niin ei tarvitse ihan puutaheinää kirjoitella!!==>> http://www.akt.fi/easydata/customers/akt/files/1_Tessit_ja_palkkatau/kuorma-autoalan_tes_2010-2011_id_2857.pdf

        mites sitten, kun tarvitset yllättäen pakollisen vapaa päivän ja pomo sanoo , että pekkanen on sovittava 2 vko:a etukäteen..eli ei onnistu..? haet varmaan sairaslomaa!


      • Poli Truck'o
        KY kirjoitti:

        mites sitten, kun tarvitset yllättäen pakollisen vapaa päivän ja pomo sanoo , että pekkanen on sovittava 2 vko:a etukäteen..eli ei onnistu..? haet varmaan sairaslomaa!

        Totta kai molemmin puolisella hyväksynnällä pekkasia voidaan käyttää miten halutaan. Ihan samoin kuin tavallisten lomapäivienkin käytöstä. Yksipuolisesti pekkasista ja lomista määrääminen työhtosopimuksen vastaisesti on kielletty. Asiasta saat lisätietoa ihan itse vaikka AKT:sta sähköpostilla kysymällä tai soittamalla suoraan sinne tai alueesi aluetoimistoon. Ei silloin sinunkaan tarvitse epätietoisena olla pomosi kusetettavana!!


    • Esko-C

      Olisko syytä opiskella ensin työt, ja sitten vasta tämä lisät.Ehkä työpaikka ei kestä
      ensimmäitä tilijaksoa.

      • ...............

        niin työehtosopimushan määrittelee minimiehdot. Hyvälle miehelle saa maksaa enemmänkin. Minimiehdoista on ihan hyvä olla perillä. Oletko eri mieltä?


    • ...........

      lue tes läpi niin ei tarvi täältä kysellä höpöjä. Se ei ole mikään ylivoimasen pitkä opus.

      • Tiellä vuodesta 90.

        Tessillä ei vaikuta enää olevan mitään merkitystä.Työnantajat sanoo,et nyt on niin huono aika,jotta tessistä on edes turha haaveila.Mitä tehdä?Asun harvaan asutulla seudulla,jossa ei ole paljon valinnanvaraa kuljetusliikkeissä.Alanko työttömäksi vai teenkö työt alle tessin palkalla?


      • 87k
        Tiellä vuodesta 90. kirjoitti:

        Tessillä ei vaikuta enää olevan mitään merkitystä.Työnantajat sanoo,et nyt on niin huono aika,jotta tessistä on edes turha haaveila.Mitä tehdä?Asun harvaan asutulla seudulla,jossa ei ole paljon valinnanvaraa kuljetusliikkeissä.Alanko työttömäksi vai teenkö työt alle tessin palkalla?

        Teet töitä alle tessin, ja kun vaihdat paikkaa, haet liiton kautta puuttuvat palkat, helppoa, eikö?


      • niih....
        Tiellä vuodesta 90. kirjoitti:

        Tessillä ei vaikuta enää olevan mitään merkitystä.Työnantajat sanoo,et nyt on niin huono aika,jotta tessistä on edes turha haaveila.Mitä tehdä?Asun harvaan asutulla seudulla,jossa ei ole paljon valinnanvaraa kuljetusliikkeissä.Alanko työttömäksi vai teenkö työt alle tessin palkalla?

        Millä kukakin kilpailuetunsa haalii. Kun yksi menee konkkaan, niin toinen tulee tilalle. Olet ihan oikeassa että kinkkinen tilanne, mutta kenelläkään ei ole mitään epäselvyyttä mitä tes:n yleissitovuus tarkoittaa. Työnantaja ei _saa_ teettää töitä työehtosopimusta heikommilla ehdoilla.


      • Poli Truck'o
        niih.... kirjoitti:

        Millä kukakin kilpailuetunsa haalii. Kun yksi menee konkkaan, niin toinen tulee tilalle. Olet ihan oikeassa että kinkkinen tilanne, mutta kenelläkään ei ole mitään epäselvyyttä mitä tes:n yleissitovuus tarkoittaa. Työnantaja ei _saa_ teettää töitä työehtosopimusta heikommilla ehdoilla.

        Sekin kannattaa muistaa että työehtosopimuksen vastaisella työsopimuksella ei ole lainvoimaa! Vaikka työntekijä tekisi millaisen työsopimuksen paperille työnantajansa kanssa ja sopimus olisi tes:n vastainen ei se ole työntekijää sitova lain edessä vaikka käräjillä.


    • Tumpelo jatkaa..

      Tumpelo jatkaa..
      Viime viikolla en onnistunut kolhimaan yhtään kl-autoa.. Onnea teille ja anteeksi vielä kerran sille kenen oven naarmutin.
      Mites kun liksat tulee milloin ja miten sattuu. Jos pienellä kylällä ottaa liittoon kinaa niin ei paljon ole muillekaan ajoja löydy. Pitäs kai olla työvälineet sellasessa kunnossa että a: itse uskaltaa ajaa b: miliisi ei heti pysäytä matkaa c: terveystarkastaja lopettaa hommat.
      Villi veikkaus että kaikki e.m. sopii.
      No tulihan tuokin koettua. Mitenköhän piällikkö luulee vanhan volvonsa kulkevan yli kahtasataa kaupunkialueella.. Ei kai sen enää tarvi tyttöihin tehrä vaikutusta..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1802
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe