Onko helikoptereissa minkäänlaista heittoistuinta tai vastaavaa? Ei varmaankaan ylöspäin kovin terveellistä singahtaa mutta entäpä sivusuuntaan?
Helikopterin heittoistuin
14
3646
Vastaukset
- Bell Aircraft
Eipä niissä taida olla. En ainakaan missään julkaisussa ole millään valmistajalla nähnyt.
Helikopterin lentokorkeus on useimmiten niin matala ettei heittoistuimesta olisi hyötyä, kun varjo ei ehtisi avautua ja sitä vielä huonontaisi se, että heittosuunta pitäisi olla sivulle eikä ylös.
Mikä innoitti tuollaiseen kysymykseen? - caputaatiomylly
Eipä tuossa ylöspäinsuuntautuneessa heittoistuimessa mitään ongelmaa ole, jo maailmansodissa osattiin rakentaa konekivääri mikä ampui jaksotttain potkurin pyörimisnopeuden mukaan ettei potkuriin osunut yksikään ammus. Samalla tapaa tuo heittoistuin toimii.
- Minä Tiedän
On olemassa mutta ne ovat tietenkin sotilaskoptereita joissa tällaisia käytetään.
Siinä roottorin lavat pamahtaa irti kun istuimet laukaistaan niin ei kaverit silppuunnu.
Se että kopteri olisi liian alhaalla ja ei pysty käyttämään istuinta on täyttä soopaa! No penkit kyllä lentää aika korkealle ja varjo kerkii jarruttaa alastulon, jos et ole sattunut näkemään viimehetken pelastautumisia kun jossakin lentonäytöksessä hävittäjälentäjä joutuu hylkäämään koneensa todella matalalla ja selviää ihan kunnialla.- Anonyymi
Noinhan se just toimii.ja vaikka hävittäjä olisi kyljellään matalissa,voidaan istuin laukaista tekniikka kääntää sen nousemaan ylöspäin.
- asian kokenut
Kyllä tuo juttu tahdistimesta jossa heittoistuin lentää roottorin lapojen lomitse pitää paikkansa. Ensimäisen maailmansodan hävittäjissähän tahdistin tosiaan ammutti konekivääriä lapojen lomitse. Hävittäjän potkuri pyörii huomattavasti nopeammin kuin helikopterin roottori joten hekolentäjän heittoistuin on ollut huomattavan helppo toteuttaa. Vai oletteko milloinkaan kuulleet että hekolentäjä olisi hyppynsä aikana silpoutunut roottorin lapoihin?
- Anonyymi
Ei pidä paikkansa!!! Ensin irrotetaan lavat räjähde panoksilla ja ohjaamon kuomu ja sen jälkeen ammutaan istuin ylöspäin
- Bell Aircraft
Löytäiskö joku videon kopterin h-istuimesta?
Yx sanoo, että lavat lentelee mäkeen ennen penkin räjäytystä ja toinen, että mennään vaan taidokkaasti lapojen välistä... - Arvatenkin
Jos ajattelee heittoistuinta ylöspäin, niin sen lähtönopeus on melko alhainen verrattuna luodin nopeuteen. Luodin koko on myös pieni lentokoneen ptkurin lapojen väliin osuakseen ja onnistuu helposti. Toisaalta helikopterin lapojen pyörimisnopeus on huomattavasti pienempi kuin lentokoneella vastaava. Silloisissa lentokoneissa oli kaksilapainen potkuri. Helikopterissa lapoja saattaa olla 5 - 6 kpl:kin, jolloin läpisujahtamisaika ihmiselle istuimineen jää hyvin lyhyeksi. Lisäksi helikopterin lavat ovat taipuvia riippuen siitä missä vaiheessa lentotoimintaa ne ovat. Onnettomuuden sattuessa moottori saattaa pysähtyä vaikka lavat pyörivätkin eikä heittoistuimen lähtönopeutta niin vaan muutella eri tilanteisiin sopivaksi.
Jotenka luulenpa asian olevan niin, että ei niitä heittoistuimia ainakaan ylöspäin suunnata.
Tämä on vain maallikon järkeilyä ja jos joku oikeasti tietää paremmin, niin antaa kuulua.- Bell Aircraft
Samat epäilyt ylöspäin suuntautumisesta epäilyttivätkin minuakin.
Löysin jotain ( ja ainoan ) Venäjän kopterista KA-50, jonka toiminnasta ei oikein saanut selkoa.
Leffassa on vertaus Bondin leffaan, jossa koko 2-paikkainen ohjaamo laukaistiin irti kopterista, jonka jälkeen raketit nostaa sen ylemmäs ja varjot aukeavat. Jotenkin samaan tyyliin toimisi tuo KA-50?
http://www.youtube.com/watch?v=xw9_DXM0tx0
Koneesta on animaatio, jonka alkuperästä ei saanut selvää, että oliko se jonkin pelintekijän mielikuvitusta vai todellinen heittoistuimen toiminta, jossa roottorit räjäytetään taivaalle ja lentäjä singotaan suoraan ylöspäin varjon varaan.
Väitetään kuitenkin sen koskevan juuri tuota KA-50:tä.
http://www.youtube.com/watch?v=DvKDYJAVfd0
Ensimmäinen video ainakin todistaa, että jonkinlainen pelastautumissysteemi on olemassa. - Minä Tiedän
Bell Aircraft kirjoitti:
Samat epäilyt ylöspäin suuntautumisesta epäilyttivätkin minuakin.
Löysin jotain ( ja ainoan ) Venäjän kopterista KA-50, jonka toiminnasta ei oikein saanut selkoa.
Leffassa on vertaus Bondin leffaan, jossa koko 2-paikkainen ohjaamo laukaistiin irti kopterista, jonka jälkeen raketit nostaa sen ylemmäs ja varjot aukeavat. Jotenkin samaan tyyliin toimisi tuo KA-50?
http://www.youtube.com/watch?v=xw9_DXM0tx0
Koneesta on animaatio, jonka alkuperästä ei saanut selvää, että oliko se jonkin pelintekijän mielikuvitusta vai todellinen heittoistuimen toiminta, jossa roottorit räjäytetään taivaalle ja lentäjä singotaan suoraan ylöspäin varjon varaan.
Väitetään kuitenkin sen koskevan juuri tuota KA-50:tä.
http://www.youtube.com/watch?v=DvKDYJAVfd0
Ensimmäinen video ainakin todistaa, että jonkinlainen pelastautumissysteemi on olemassa.Räjähtävät pultit lavoissa...
For improved pilot survivability the Ka-52 is fitted with a K-37-800 ejection seat. Before the rocket in the ejection seat deploys, the rotor blades are blown away by explosive charges in the rotor disc and the canopy is similarly jettisoned
http://en.rian.ru/photolents/20110209/162523896_6.html
- Lentäjän poika
Todellakin Kamov Ka-50 koptereihin on asennettu NPP Zvezda K-37-800 heittoistuimia. Roottorin lavat räjäytetään irti ja sitten menoksi
Ensimmäiset potkurin läpi ampuneet konekiväärit olivat synkronoimattomia. Potkurin lapoihin laitettiin vain sopivat teräspalat ja niihin sitten jotkin luodit osuivat. Toisen maailmansodan hävittävissä oli kaksi linjaa: Saksalaiset ja italialaiset asensivat aseet pääasiassa runkoon, jolloin tarvittiin synkronointia tai ammuttiin potkurinakselin läpi. Angloamerikkalaiset asensivat aseet pääsääntöisesti siipirakenteisin potkurikehän ulkopuolella.
Messerschmitt 109:n 20 mm tykki ampui potkuriakselin läpi ja runkokonekiväärit (G-mallista 13 mm) olivat synkronoituja. Lisäksi asennettiin tykkejä tykkisäiliöihin siipiin ilman synkronointia. Suomessa näitä lisävirityksiä ei käytetty. Brittien Spitfiren aseistus oli siivissä potkurikehän ulkopuolella. Kokoonpano vaihteli niin että alussa käytettiin 0.303 konekivääreitä ja myöhemmin asennettiin 20 mm tykkejä. Jenkkihävittäjät varustettiin lähes aina .50 cal konekiväärein, jotka olivat yleensä siivissä. Poikkeuksiakin oli esim. Bell P39 Airacobra Kumpi oli parempi, ota ja sano? - caputaatiomylly
Nih, tuo mun vastaus oli kylläkin kieli poskella väsätty, huumoria;)
- Lentäjän poika
Ruotsissa varmaankin voitaisi testata asiaa laittamalla roottorin lapoihin teräslevyt kohtiin, mihin pilotin pää todennäköisesti osuu. Ehkäpä pilotti sinkoutuisi vain vaarattomasti sivulle.
Ruotsalaiset pudottivat kokeeksi korkealta sekä kypärän että pipon asfalttiin. Kypärä hajosi, pipo ei -> pipon on kypärää turvallisempi. Siis pilotille pipo päähän... :)
- caputaatiomylly
Ruotsalaiset aloittivat synkronoinnin testaamisen parimetrisillä koripalloilijoilla tarkoituksenaan saada käyttöön mahdollisimman laaja pilottimateriaali. Kokeiden epäonnistuttua siirryttiin päätä lyhempiin...
PS. Ruotsin armeijan ylijäämävarastolla vähänkäytettyjä pipoja halvalla...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.947336- 1723741
- 533269
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2412440- 482135
- 411988
- 471879
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?251852- 601768
- 191763