Mitä eroa on Rippikoululla ja Prometheus-leirillä?

iireka

Saako niistä kummastakin kristillisen opetuksen?
Kumpaan kannattaa mennä jos ei usko jumalaan?

Nämä kysymykset kaivertavat minua koska olisi tarkoitus syksyyn mennessä todennäköisesti valita että kumpaan menen ja nyt tällä hetkellä ole kallistumassa Rippikouluun.

29

4279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastausta

      Prometheus on uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton leiri, tehty rippileirin vastineeksi nille, jotka eivät ole uskonnollisia tms. Riparin käyneenä suosittelen sitä lämpimästi

    • Yenderoo

      Protu ei ole millään tavalla sitoutunut uskontoon tai politiikkaan, se on aikuistumis leiri jota suosittelen kaikille. Itse oln käynyt protun ja se oli elämäni paras viikko kun sain olla täysin omaitseni ilman ettei joku hyväksyi ja kaikista tuli hetkessä hyvin läheisiä!

    • xccxzxc

      Protu on parempi. Paljon rennompaa meininkiä ilman uskonnollista paskaa

    • JohnCe

      Mikään ei estä käymästä molempia. Itse tein aikoinaan noin ja ihan tyytyväinen olen valintaani. Protusta kyllä tykkäsin enemmän, mutta kyllä se riparikin käydä kannattaa jos kirkkoon vaan kuuluu.

    • Protu <3

      Itse olin protulla viime vuonna ja olen lähdössä vetämään kyseistä leiriä ensi viikolla. Suosittelen kyllä lämpimästi protua :) Riparissakin on kyllä puolensa, kuten kummiksi pääsy ja kirkkohäät sekä isompi porukka samalta alueelta. Protulla taas ei ole ollenkaan opetusta ja ilmapiiri on paljon avoimempi, suvaitsevampi ja ihmisiin tutustuu paremmin. Tosin miinuksena leiriläisiä on aika vähän (auttaa luomaan läheistä ilmapiiriä) ja tosi laajasti ympäri suomea. Jos yhtään on kiinnostusta ja aikaa niin käy ihmeessä molemmat :)

    • No minä menen kyllä riparilele perinteitä kunnioittaen. Kysymys lähti vain siitä kun mun ystävä ei halua mennä riparille että hän kävisi jonkinlaisen leirin tuollaisen yhteiskunnallisen leirin viisitoistavuotiaan.

    • minöpä

      en ole uskovainen, kävin riparin ja olen ikuisesti kiitollinen, iloinen ja onnellinen että niin tein. Sain loppuiäksi ystäviä ja näkökulmani laajenivat huomattavasti. ripari ei ollut "jeesuspaskantuputtamista" vaan asiallista keskustelua ja opetusta, jossa kaikkien näkökannat huomioitiin, kukaan ei tuominnut minua vaikka kerroin, etten ollut riparin lopussakaan vielä uskossa.

    • Minä haluaisin olla niin kuin tavallinen uskovainen uskon jumalaa mutta en liian vakavasti. Haluaisin kuitenkin sellaisia pieniä perinteitä: Käydään kirkossa joka sunnuntai, luetaan ilta- ja Aamurukoukset, Käydään hautaumailla 2-3 kertaa vuodessa ainaki sukulaisten haudoilla. Onko tämä teidän mielestä liikaa peruskoululailiselle? Tai luuletteko että jos hänen koulun oppilaat saavat tietää että alkavat sitten kiusaamaan siitä?

      • Joonas K

        Voit olla ihan rauhassa sen veran uskovainen kuin haluat. Kirkossa käynti on hyvä, kaunis ja arkea rauhoittava asia, voit tietenkin pitää siitä kiinni. Kiusaamista voi tulla mistä tahansa asiasta, mutta kaikesta selviät olemalla reipaasti oma itsesi. Ja jos ripari on edess, on se todennäköisesti ikimuistoinen ja hieno elämänjakso, josta kannattaa ottaa kaikki irti.


      • moivaaaaaa
        Joonas K kirjoitti:

        Voit olla ihan rauhassa sen veran uskovainen kuin haluat. Kirkossa käynti on hyvä, kaunis ja arkea rauhoittava asia, voit tietenkin pitää siitä kiinni. Kiusaamista voi tulla mistä tahansa asiasta, mutta kaikesta selviät olemalla reipaasti oma itsesi. Ja jos ripari on edess, on se todennäköisesti ikimuistoinen ja hieno elämänjakso, josta kannattaa ottaa kaikki irti.

        Saako kysyy et missäpäi suomee asut? :D ku nimi kuulostaa tutulta.


      • Aikuinen N
        Joonas K kirjoitti:

        Voit olla ihan rauhassa sen veran uskovainen kuin haluat. Kirkossa käynti on hyvä, kaunis ja arkea rauhoittava asia, voit tietenkin pitää siitä kiinni. Kiusaamista voi tulla mistä tahansa asiasta, mutta kaikesta selviät olemalla reipaasti oma itsesi. Ja jos ripari on edess, on se todennäköisesti ikimuistoinen ja hieno elämänjakso, josta kannattaa ottaa kaikki irti.

        ""Kirkossa käynti on hyvä, kaunis ja arkea rauhoittava asia""

        Naurettava väite. PUAAAHHHHHHH ... HEH HEH HEH ....


    • zink17

      En ikinä menis prometeuksee, siel on vaa jotain politiikkaa yms. paska*aaa!

      • riparinkäynyr

        Protu ei oo sitoutunut uskontoon muttei politiikkaankaan.


    • Kristitty Protu

      Ero on siinä, että Riparilla keskitytään Uskon asioihin ja ollaan sitoutuneita Evankelis Luterilaisuuteen. Protulla ei olla sitoutuneita mihinkään ja Protulla keskustellaan muistakin, kuin Uskon asioista. Itse kävin molemmat. Protu oli mukavampi. Ihmiset olivat paljon avoimempia, ystävällisempiä ja suvaitsevaisempia, kuin Riparilla.

      Tietenkin Riparillakin voi olla kivaa! Mutta itse en siellä oppinut mitään uutta ja suurin osa ihmisistä oli ikäviä tekopyhiä ihmisiä, jotka kävivät Riparin rahan takia. Näin ei tietenkään ole kaikkialla, mutta täällä oli.

      Suosittelen lämpimästi käymään molemmat leirit!

      • Minun kaveri menee riparille justiinsa sen takia että saa rahaa.


      • Koira-98
        iireka kirjoitti:

        Minun kaveri menee riparille justiinsa sen takia että saa rahaa.

        Ja toi EI pidä paikkaansa!


    • min97

      Suosittelen protuu enemmänku mitään, toki riparikin voi olla kiva ja näin. Mut protu changed my life :D Käy molemmat jos epäilet :)

    • Moi!

      Molemmissa leireissä on varmasti puolensa. Rippikoulun tarkoituksena on antaa opetusta uskosta, johon on kastettu. Toki riparilla saattaa myös olla kirkkoon kuulumattomia nuoria, jotka halutessaan kastetaan. Myös rippileirillä käsitellään uskon kysymysten lisäksi elämään ja aikuiseksi kasvamiseen liittyviä kysymyksiä. Riparin opetuson joskus koulumaisempaa ja joskus vähän eri tavalla toteutettua, riippuu seurakunnasta ja leirin opettajista. Molemmilla leireillä tarkoituksena on saada nuori ajattelemaan oman elämänsä kysymyksiä niin yksin, kuin yhdessä muiden kanssa, mutta riparilla se tehdään kristinuskon viitekehyksessä. Ja tottahan on, että jos jää askarruttamaan, niin aina voi käydä molemmat. Menetpä kumpaan tahansa, niin pääasia on, että teet sen avoimin mielin ja olet valmis oppimaan jotain uutta itsestäsi ja maailmasta ympärilläsi :)

      Sanna
      NettiSaapas

    • Aikuinen -

      Ripari on kirkon aivopesuleiri herkkäuskoisille lapsille ja nuorille jotka tulevaisuudessa elättää kirkkoa kirkollisveron muodossa.Eli, kirkko on vain kiinnostunut teidän rahoista.
      Kirkon opetus riparilla on pelkästään satua ja höpötystä vailla mitään todisteita.

      Kokeilkaa vaatia kirkolta todisteita siitä mitä he siellä riparilla opettaa niin ette saa.

      Muistakaa että papit ovat korkeastikoulutettuja ja ammatinsa osaavia johdattelijoita, manipuloijia ja aivopesijöitä. Tässä työssä he myös onnistuvat hyvin sillä tutkimusten mukaan ripari lisää nuorten uskonnollisuutta lähes 50%.

      Älkää menkö kirkon ansaan.

      • Sellaista9898

        Protuko ei sitten ole aivopesuleiri? Olisi jo aika myöntää, että järjestön toiminta ei ole millään muotoa sitoutumatonta; siellä ei ehkä tuputeta uskontoa, mutta ilmiselvästi tietynlaista polittiista ja maailmankatsomuksellista asennetta. Protun sivuilla ei taideta missään kertoa, että se vastaanottaa rahoitusta Demokraattiselta sivistysliitolta. DSL:n sääntöihin taas kuuluu pykälä, jossa määritellään toiminnan perustaksi mm. sosialismi ja marxismi. Jokainen näiden kahden järjestön toimintaa vertaileva havaitsee ilmiselviä yhtäläisyyksiä - Protu kieltää olevansa Vapaa-ajattelijoiden nuorisojärjestö etc., mutta puhtaalla omallatunnolla voi sanoa sen olevan DSL:n epävirallinen äpäräalajärjestö. Sen vielä voin jotenkin ymmärtää, että Prometheus-leirin tuki ry ilmoittaa arvopohjakseen humanismin, mutta en sitä että "poliittinen sitoutumattomuus" on sille yhtä kuin vasemmistolaisuuden kyseenalaistamaton valta-asema.

        Protun toiminta muistuttaa kulttia. Mahdollisia uusia jäseniä vietellään tarjoamalla ystävyyttä, läheisyyttä ja välittämistä, mutta "epäprotumainen" käytös rangaistaan kuten missä tahansa yhteisössä, tai sitten kultin seuraajat huuhtelevat mustaa lammasta rakkaudella entistä enemmän jotta tämä muuttuisi.

        Ei tämä tietenkään mitään virallista ole tai välttämättä edes tietoista, mutta se kertonee lähinnä siitä että aivopesijöiden oma aivopesu on onnistunut.

        Prometheus-leirin tuki ry on katsomuksellinen järjestö, ja sitä pyörittävät nuoret ihmiset, joilla ei ole mitään todellista pätevyyttä tehtäviinsä. Se kannattaa leiri-ikäisten nuorten vanhempien muistaa.

        Mutta onhan siellä leirillä kivaa ja sinne voi kyllä mennä. Ja ohjaajat yrittävät olla tuputtamatta omia tai mitään muitakaan valmiita katsomuksia leiriläisille. Mutta jossain vaiheessa ne alkavat puhua "appareista", ja silloin kannattaa harkita asiaa uudestaan...


      • Jappervokki
        Sellaista9898 kirjoitti:

        Protuko ei sitten ole aivopesuleiri? Olisi jo aika myöntää, että järjestön toiminta ei ole millään muotoa sitoutumatonta; siellä ei ehkä tuputeta uskontoa, mutta ilmiselvästi tietynlaista polittiista ja maailmankatsomuksellista asennetta. Protun sivuilla ei taideta missään kertoa, että se vastaanottaa rahoitusta Demokraattiselta sivistysliitolta. DSL:n sääntöihin taas kuuluu pykälä, jossa määritellään toiminnan perustaksi mm. sosialismi ja marxismi. Jokainen näiden kahden järjestön toimintaa vertaileva havaitsee ilmiselviä yhtäläisyyksiä - Protu kieltää olevansa Vapaa-ajattelijoiden nuorisojärjestö etc., mutta puhtaalla omallatunnolla voi sanoa sen olevan DSL:n epävirallinen äpäräalajärjestö. Sen vielä voin jotenkin ymmärtää, että Prometheus-leirin tuki ry ilmoittaa arvopohjakseen humanismin, mutta en sitä että "poliittinen sitoutumattomuus" on sille yhtä kuin vasemmistolaisuuden kyseenalaistamaton valta-asema.

        Protun toiminta muistuttaa kulttia. Mahdollisia uusia jäseniä vietellään tarjoamalla ystävyyttä, läheisyyttä ja välittämistä, mutta "epäprotumainen" käytös rangaistaan kuten missä tahansa yhteisössä, tai sitten kultin seuraajat huuhtelevat mustaa lammasta rakkaudella entistä enemmän jotta tämä muuttuisi.

        Ei tämä tietenkään mitään virallista ole tai välttämättä edes tietoista, mutta se kertonee lähinnä siitä että aivopesijöiden oma aivopesu on onnistunut.

        Prometheus-leirin tuki ry on katsomuksellinen järjestö, ja sitä pyörittävät nuoret ihmiset, joilla ei ole mitään todellista pätevyyttä tehtäviinsä. Se kannattaa leiri-ikäisten nuorten vanhempien muistaa.

        Mutta onhan siellä leirillä kivaa ja sinne voi kyllä mennä. Ja ohjaajat yrittävät olla tuputtamatta omia tai mitään muitakaan valmiita katsomuksia leiriläisille. Mutta jossain vaiheessa ne alkavat puhua "appareista", ja silloin kannattaa harkita asiaa uudestaan...

        Myönsit itsekin, että Protun toiminta perustuu humanismiin. Yllättäen DSL:n säännöissä sanotaan: "Liitto tukee -- humanismin -- aatteiden pohjalta yksilöiden persoonallisuuden monipuolista kehittymistä ja kykyä
        toimia yhteisöissä, syventää ja laajentaa valtiollista ja yhteiskunnallista tietoisuutta kansanvaltaisuuden edistämiseksi ja kohottaa yleistä sivistystasoa sekä perehdyttää kulttuurin, tieteen ja taiteen kehitykseen." Näetkö kytköksen? Lisäksi DSL:n puuhahenkilöitä saattaa miellyttää Protun tarjoama vaihtoehto kirkon sivistystyölle. Vasemmisto on perinteisesti ollut suopeampi sekularismille kuin oikeisto koti uskonto isänmaa-linjauksineen.

        Vuodeksi 2011 Protu odotti 30 000 euron avustusta DSL:ltä (kaikkiaan tuloja arvioitiin olevan puolen miljoonan verran). Huomattava summa, mutta luulen silti, että sen saadakseen protulaisten ei tarvitse vannoa käsi Pääomalla ja katse Stalinin rintakuvassa edistävänsä marxismin aatetta Suomen nuorison keskuudessa. Tai mistä minä mitään tiedän. Kysytään Hathaldirilta.


    • Anonyymi

      Ero on se, että protun loppuessa olet surullinen, riparin loppuessa iloinen.

    • Anonyymi

      Ripari saastuttaa aivotoiminnot. Jäljet jää kaikille riparin käyneille, vaikka ei uskoisi.

      Älkää menkö ripariin

    • Anonyymi

      Elämänkatsomustiedon (et) oppilaiden suhteellisen pieni määrä yläkoulussa johtuu myös siitä, että 12-14 vuotta siten noin 85 % lapsista kastettiin (- seurauksena et mene et). Vaikka kirkosta eroamisen tilastojen mukaan ainakin toinen huoltajista on sen jälkeen eronnut kirkosta (noin 700 000 eronnutta), lapset ovat yleisimmin jääneet erottamatta kirkosta.

      Näin ET-opetukseen oikeutettujen oppilaiden määrä on kasvanut hitaammin kuin kirkosta eronneiden määrä ja yleinen maallistumiskehitys aikuisten yhteiskunnassa.

      • Anonyymi

        Itse asiassa mä olen elämänkatsomustiedossa vaikka kuulun kirkkoon. En ole millään muotoa uskovainen mutta en voi sieltä erotakkaan kun en ole tarpeeksi vanha?


    • Anonyymi

      Protulle tietenkii. Protu on ihan oikeasti parempi ja hauskempi leiri.

      Ripari on kirkon aivopesuleiri ja kirkko haluaisi aivopestä kaikista uskovaisia, jotka taas elättää heidät tulevaisuudessa.

      Protulla ei ole tälläisiä motivaateja.

    • Anonyymi

      Jos unohdetaan uskonto, ja mietitään käytännön asioita. Ripari mahdollistaa kirkkohäät sitten aikanaan,ja myöskin jonkun lapsen kummiksi pääsyn.

      • Anonyymi

        Aikuisena voi käydä ilmaisen iltarippikoulun ja saada samat edut.


    • Anonyymi

      Rippikoulu on parempi. Prometheus liittyy vihervasemmistolaisuuteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4723
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4562
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      617
      4168
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3117
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2671
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2203
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      347
      2153
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      220
      2152
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1765
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1502
    Aihe