Niin, voisitteko kertoa minulle joitakin perusilmauksia saamenkielellä, kuten "mitä kuuluu" tai nimen kysyminen ja kertominen jne. Myöskin persoonapronominit ja numerot olisivat kivoja... Olisi kiva vähän tutustua kielen sanastoon ja kielioppiinkin, vaikken minä nyt sillä tiedolla juuri mitään teekään...
niin, no joitakin linkkejäkin voi antaa
saamenkieltä?
6
1122
Vastaukset
- poju
Äh, niitähän on useampiakin kieliä, sori... No, pohjoissaame on ilmeisesti se yleisin kieli aiemman keskustelun perusteella... Sitä sitten ja kyllä nyt muistakin kielistä voi antaa sanastoa, kielioppi tai niitä linkkejä.
- áhkos
Itse asuassa kysymyksesi olu osuva, mitä tulee saamen kielen opetuslinkkeihin. Niitä ei kovin paljon ole netissä. Siinä olisi joillekin työsarkaa.Täältä löydät alkeita ja tavanomaisia kysymyksiä http://www.samediggi.fi/oktavuohta/kaindex7.htm.
Buori lohkan movtta! Hyvää opiskeluintoa!- boy86
áhkos kirjoitti:
http://www.samediggi.fi/oktavuohta/kaindex7.htm
Piste pois, niin toimii.Kirjaimistoon kuuluu näemmä kirjaimia, joita ei suomenkielessä tapaa. Muutamasta kirjaimesta uskaltaisin heittää arvion muiden kielten tuntemuksen perusteella, mutta miten kirjaimista sitten äännetään ne, joita ei suomenkielessä ole?
Áá Cc Đđ Ŋŋ Šš Tŧ Uu Žž - áhkos
boy86 kirjoitti:
Kirjaimistoon kuuluu näemmä kirjaimia, joita ei suomenkielessä tapaa. Muutamasta kirjaimesta uskaltaisin heittää arvion muiden kielten tuntemuksen perusteella, mutta miten kirjaimista sitten äännetään ne, joita ei suomenkielessä ole?
Áá Cc Đđ Ŋŋ Šš Tŧ Uu Žžsiis: á = aa (pitkä aa), c=ts ,đ= kuin englannin kielessä th sanassa the, ŧ= kuin englannin kielessä th sanassa the, mutta kieli hampaiden välissä,u=u, ž=chee (soinnillinen)
Toivottavasti pääset alkuun! - boy86
áhkos kirjoitti:
siis: á = aa (pitkä aa), c=ts ,đ= kuin englannin kielessä th sanassa the, ŧ= kuin englannin kielessä th sanassa the, mutta kieli hampaiden välissä,u=u, ž=chee (soinnillinen)
Toivottavasti pääset alkuun!Kiitos.
Näköjään arvasin jo ennakolta kaikkien ääntämisen oikein... No, kiitos arvelujeni vahvistamisesta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuolemanrangaistus
Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen735579Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus
Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,2744890Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa
Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk453214Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta
joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina1052653Lopetan ikävöinnin
Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään52282Jos kaikki lopulta kuolevat, onko edes pahimmillakaan rikoksilla mitään väliä?
Kaikki kuolevat lopulta. Siksi ihmisten tekemillä rikoksillakaan ei lopulta ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä t21566Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut
Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.151555Vihervassarit
Vihervassarit sitä, vihervassarit tätä. Minulla on paha mt-ongelma. Se tuli lobotomian jälkioireina. Vihervassarit tät291408Sinä olet minun forEver
Sinä olet minun sielussain, sydämessäin, huulillain, sinä olet ain, Sinä olet vieressäin, kainalossain, sylissäin, ain,211220Mies joka vetäytyy osoittaa teoillaan
Ettei halua olla tekemisissä. Mies joka ei vastaa viesteihin, ei halua sua. Mies joka jättää sut epätietoisuuteen, ei127855