Omakotitalo tulossa ja lauteita pitäisi valita mietin juuri kanaattaako niistä muotolauteista ja lämpökäsitellystä (männystä tai haavasta) maksaa enemmän about 400-500euroa kun ihan perinteisestä kuusilauteista.
Saunan lauteista pari kysymystä
18
5295
Vastaukset
- Jocu
Minä ottaisin kuusta. Lämpökäsitelty haapa on ollut taloni saunassa kolmisen vuotta. Tuppaa nukkaantumaan, ja jakkaran jalat rakoilevat alapäästään, vaikka eivät kauaa kosteina ole.
Kuusi on mökkilauteissa pelannut hyvin yli 10 vuotta. Laudat tuppaavat vetämään propeliksi, mutta ehkä sekin on estettävissä. - kannattaako
Ei missään nimessä kannata, mutta ei auton ostamisessa eikä makkaran syömisessäkään ole mitään järkeä.
Joskus voipi ostaa jotain ihan vaan sen takia että se näyttää mukavalta tai tuo hyvän mielen =) - tervä
Tee koko sauna lepästä, tulee tosi nätti ja kestävä.
Tietojeni mukaan lämpökäsitelty puu on kuin näkkileipää, esim. naulatessa tupaa halkeamaan. - Riikka
Tervalepästä on meidän lauteet tehty. Hyvässä kunnossa pysyneet ainakin nämä 3 vuotta. Huoltoahan lauteetkin tarvitsevat. Parafiiniöljyllä voidellaan pesun yhteydessä.
- repesorsa
on hyvin kaunis puu!
Mutta se on yhtä kovaa kuin tiivis koivu, eikö se ole kuuma takamukselle?
Mitenkäs parafiiniöljy,sehän on kuivumaton (ja täysin myrkytön) öljy, mutta eikö se tunnu tahmaiselta??
t puuseppä/entisöijä - Riikka
repesorsa kirjoitti:
on hyvin kaunis puu!
Mitenkäs parafiiniöljy,sehän on kuivumaton (ja täysin myrkytön) öljy, mutta eikö se tunnu tahmaiselta??
t puuseppä/entisöijäEi tunnu tahmaiselta takapuoleen, eikä ole kuuma :o)Kuusilaudekin on kuumempi, ainakin minun mielestäni. Meillä mies hoitelee aina lauteet, enkä käytäntöä tarkemmin tiedä. Ilmeisesti sienellä levittää. Parafiiniöljy hylkii hyvin vedenkin ja lian. Haihtuukohan se öljy sitten lauteilta, vai imeekö puu sen kuitenkin?
- Anonyymi
Minulla on lauteet apassia ja panelointi tavallista kuusta. Samat ovat olleet vuodesta 1987. Ajattelin uusia seinien ja katon paneloinnit kymmenkunta vuotta sitten koska puulla lämpiävä kiuas tummentaa mutta huomasin että uusi 'villitys' on tummat sisäpinnat ja minulla on sellaiset luonnollisen toiminnan tuloksena. En uusinut, samat on edelleen. Pitää ehkä ensi vuosikymmenellä harkita asiaa uudelleen.
- Anonyymi
repesorsa kirjoitti:
on hyvin kaunis puu!
t puuseppä/entisöijäVai että 'repesorsa' on hyvin kaunis puu!
- tietäjä?
istuinosa ja runko kuusesta. Jos itse näpräät läjään voit liimata kuusirunkoon apassilistat yläpuoliselle osalle, on niin pehmeää puuta että on helppo hioa lopulliseen muotoonsa.
Jos OK talon omistaisin laittaisin itse ihan perinteisen malliset lauteet erillisillä runko- ja istuinosilla ilman mitään kulma ym. kikkailuja, harvemmin tuovat juurikaan lisätilaa ja ovat hankalia siivouksen kannalta. - Pate
Kuten joku tuossa alla sanoikin niin eihän niistä muotolauteista kannata extraa maksaa. Kivan näköisiä ne kuitenkin ovat, alla kuva omasta saunasta:
http://koti.mbnet.fi/patrick/talo/170_7017_Sunsauna_valot.jpg
Lämpökäsitellystä puusta en osaa sanoa mitään kun ei sellaisesta ole käyttökokemusta, meillä on ihan normaalia tervaleppää. - veppe
Jos vain pikkuisen nikkarin vikaa on, niin kannattaa värkätä itse. Työn hinnalla saat mistä tahansa materiaalista. Itsellä tervaleppäpanelointi valmis, muotolauteet vielä pitäisi tehdä, mutta ei viitsi hyvillä ilmoilla sisätöitä tehdä =)
Kun tekee itse, voi myös suunnitella mieleisensä. Itsellä meni mietiskellessä useampikin ilta, mutta lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen. Ei tarvi sitten jälkikäteen ajatella, että ois pitänyt tuokin noin tehdä...
Onko jollakulla muuten kokemusta Tuijasta laudepuuna, kestääkö kosteutta? Sopiiko tervalepän kanssa? Itsellä oikeastaan nämä kaksi vaihtoehtoa.. Tuija on kuitenkin jonkin verran kalliimpaa, joten..- Talvirakentaja
Tuija erinomainen laudepuu, mutta loppupelissä valinnan yleensä ratkaisee ulkonäkö/makuasiat.
Yksi tykkää äidistä toinen tyttärestä.
- repesorsa
Noista esittämistäsi vaihtoehdoista valitsisin haavan koska sen pinta on huokoinen = ei tunnu kuumalta. Jos pitää ruskeasta väristä lämpökäsitelty on ok. Itse valitsen haavan normaalina ja käsittelen pinnan mehiläisvahalla koska haapa on herkkää (saman huokoisuuden takia) likastumaan. Mehiläisvaha tekee pinnasta likaa (ja vettä) hylkivän muttei tunnu silti kuumqalta. (kokemusta on)
t puuseppä/entisöijä- repesorsa
on syytä välttää saunassa kuumuus ajaa puusta pihkan pintaan toisin kuin kuusessa jossa ilmiötä ei niin herkästi tapahdu .Siksi saunapaneelit tehdään perinteisesti kuusesta.
- terry
repesorsa kirjoitti:
on syytä välttää saunassa kuumuus ajaa puusta pihkan pintaan toisin kuin kuusessa jossa ilmiötä ei niin herkästi tapahdu .Siksi saunapaneelit tehdään perinteisesti kuusesta.
Mites Repesorsa toi lämpökäsitelty käyttäytyy? Meille on tulossa lämpökäsitellyt mänty lauteet.
- repesorsa
terry kirjoitti:
Mites Repesorsa toi lämpökäsitelty käyttäytyy? Meille on tulossa lämpökäsitellyt mänty lauteet.
vaikea sanoa , ei ole omakohtaista kokemusta
luulisin jottei pihkaa enää tule koska puu paistetaan yleensä noin 220 asteessa . ja puusta tulee lämpökäittelyssä ikäänkuin hauraampaa ehkä siten myös miellyttävämpää mm istuskella....
kertokaapa täälä kokemuksistanne! - Riikka
Mitenkäs tuo mehiläisvaha, kun minulla on käsitys että sillä ei saisi käsitellä saunanlauteita, kuumissa olosuhteissa kun ollaan? Muiden kalusteiden käsittelyyn kyllä oiva aine, mutta ei nimenomaan lämpötilan noustessa lähemmäksi sataa. Saatan kyllä sekoittaa aineen johonkin toiseenkin..
- Anonyymi
Riikka kirjoitti:
Mitenkäs tuo mehiläisvaha, kun minulla on käsitys että sillä ei saisi käsitellä saunanlauteita, kuumissa olosuhteissa kun ollaan? Muiden kalusteiden käsittelyyn kyllä oiva aine, mutta ei nimenomaan lämpötilan noustessa lähemmäksi sataa. Saatan kyllä sekoittaa aineen johonkin toiseenkin..
Näinpä mehiläisvaha sulaa jo 60-65 asteessa eli minun lauteille sitä ei viitti laittaa. Toki pnta on hyvin ohut joten tuskin iso haitta jos perskarvat vahaantuu. Kuitnekin periaatetasolla toi puuseppä taitaa olla yleinen trolli täällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.806645- 1486177
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.5014006Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?
Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s1252473- 421579
Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.
Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved4241484- 741295
Sydämeni on sinun luona
Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun481130Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes331122Jatkuva stressitila
On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan641112