Saunan lauteista pari kysymystä

Sauna-fani

Omakotitalo tulossa ja lauteita pitäisi valita mietin juuri kanaattaako niistä muotolauteista ja lämpökäsitellystä (männystä tai haavasta) maksaa enemmän about 400-500euroa kun ihan perinteisestä kuusilauteista.

18

5861

Vastaukset 18

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jocu

Minä ottaisin kuusta. Lämpökäsitelty haapa on ollut taloni saunassa kolmisen vuotta. Tuppaa nukkaantumaan, ja jakkaran jalat rakoilevat alapäästään, vaikka eivät kauaa kosteina ole.

Kuusi on mökkilauteissa pelannut hyvin yli 10 vuotta. Laudat tuppaavat vetämään propeliksi, mutta ehkä sekin on estettävissä.

• kannattaako

Ei missään nimessä kannata, mutta ei auton ostamisessa eikä makkaran syömisessäkään ole mitään järkeä.

Joskus voipi ostaa jotain ihan vaan sen takia että se näyttää mukavalta tai tuo hyvän mielen =)

• tervä

Tee koko sauna lepästä, tulee tosi nätti ja kestävä.
      Tietojeni mukaan lämpökäsitelty puu on kuin näkkileipää, esim. naulatessa tupaa halkeamaan.

• Riikka

Tervalepästä on meidän lauteet tehty. Hyvässä kunnossa pysyneet ainakin nämä 3 vuotta. Huoltoahan lauteetkin tarvitsevat. Parafiiniöljyllä voidellaan pesun yhteydessä.

• repesorsa

on hyvin kaunis puu!
        Mutta se on yhtä kovaa kuin tiivis koivu, eikö se ole kuuma takamukselle?
        Mitenkäs parafiiniöljy,sehän on kuivumaton (ja täysin myrkytön) öljy, mutta eikö se tunnu tahmaiselta??
        t puuseppä/entisöijä

• Riikka
        repesorsa kirjoitti:

on hyvin kaunis puu!
        Mitenkäs parafiiniöljy,sehän on kuivumaton (ja täysin myrkytön) öljy, mutta eikö se tunnu tahmaiselta??
        t puuseppä/entisöijä

Ei tunnu tahmaiselta takapuoleen, eikä ole kuuma :o)Kuusilaudekin on kuumempi, ainakin minun mielestäni. Meillä mies hoitelee aina lauteet, enkä käytäntöä tarkemmin tiedä. Ilmeisesti sienellä levittää. Parafiiniöljy hylkii hyvin vedenkin ja lian. Haihtuukohan se öljy sitten lauteilta, vai imeekö puu sen kuitenkin?

• Anonyymi

Minulla on lauteet apassia ja panelointi tavallista kuusta. Samat ovat olleet vuodesta 1987. Ajattelin uusia seinien ja katon paneloinnit kymmenkunta vuotta sitten koska puulla lämpiävä kiuas tummentaa mutta huomasin että uusi 'villitys' on tummat sisäpinnat ja minulla on sellaiset luonnollisen toiminnan tuloksena. En uusinut, samat on edelleen. Pitää ehkä ensi vuosikymmenellä harkita asiaa uudelleen.

• Anonyymi
        repesorsa kirjoitti:

on hyvin kaunis puu!
        t puuseppä/entisöijä

Vai että 'repesorsa' on hyvin kaunis puu!

• tietäjä?

istuinosa ja runko kuusesta. Jos itse näpräät läjään voit liimata kuusirunkoon apassilistat yläpuoliselle osalle, on niin pehmeää puuta että on helppo hioa lopulliseen muotoonsa.

Jos OK talon omistaisin laittaisin itse ihan perinteisen malliset lauteet erillisillä runko- ja istuinosilla ilman mitään kulma ym. kikkailuja, harvemmin tuovat juurikaan lisätilaa ja ovat hankalia siivouksen kannalta.

• Pate

Kuten joku tuossa alla sanoikin niin eihän niistä muotolauteista kannata extraa maksaa. Kivan näköisiä ne kuitenkin ovat, alla kuva omasta saunasta:

http://koti.mbnet.fi/patrick/talo/170_7017_Sunsauna_valot.jpg

Lämpökäsitellystä puusta en osaa sanoa mitään kun ei sellaisesta ole käyttökokemusta, meillä on ihan normaalia tervaleppää.

• veppe

Jos vain pikkuisen nikkarin vikaa on, niin kannattaa värkätä itse. Työn hinnalla saat mistä tahansa materiaalista. Itsellä tervaleppäpanelointi valmis, muotolauteet vielä pitäisi tehdä, mutta ei viitsi hyvillä ilmoilla sisätöitä tehdä =)

Kun tekee itse, voi myös suunnitella mieleisensä. Itsellä meni mietiskellessä useampikin ilta, mutta lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen. Ei tarvi sitten jälkikäteen ajatella, että ois pitänyt tuokin noin tehdä...

Onko jollakulla muuten kokemusta Tuijasta laudepuuna, kestääkö kosteutta? Sopiiko tervalepän kanssa? Itsellä oikeastaan nämä kaksi vaihtoehtoa.. Tuija on kuitenkin jonkin verran kalliimpaa, joten..

• Talvirakentaja

Tuija erinomainen laudepuu, mutta loppupelissä valinnan yleensä ratkaisee ulkonäkö/makuasiat.

Yksi tykkää äidistä toinen tyttärestä.

• repesorsa

Noista esittämistäsi vaihtoehdoista valitsisin haavan koska sen pinta on huokoinen = ei tunnu kuumalta. Jos pitää ruskeasta väristä lämpökäsitelty on ok. Itse valitsen haavan normaalina ja käsittelen pinnan mehiläisvahalla koska haapa on herkkää (saman huokoisuuden takia) likastumaan. Mehiläisvaha tekee pinnasta likaa (ja vettä) hylkivän muttei tunnu silti kuumqalta. (kokemusta on)
      t puuseppä/entisöijä

• repesorsa

on syytä välttää saunassa kuumuus ajaa puusta pihkan pintaan toisin kuin kuusessa jossa ilmiötä ei niin herkästi tapahdu .Siksi saunapaneelit tehdään perinteisesti kuusesta.

• terry
        repesorsa kirjoitti:

on syytä välttää saunassa kuumuus ajaa puusta pihkan pintaan toisin kuin kuusessa jossa ilmiötä ei niin herkästi tapahdu .Siksi saunapaneelit tehdään perinteisesti kuusesta.

Mites Repesorsa toi lämpökäsitelty käyttäytyy? Meille on tulossa lämpökäsitellyt mänty lauteet.

• repesorsa
        terry kirjoitti:

Mites Repesorsa toi lämpökäsitelty käyttäytyy? Meille on tulossa lämpökäsitellyt mänty lauteet.

vaikea sanoa , ei ole omakohtaista kokemusta
        luulisin jottei pihkaa enää tule koska puu paistetaan yleensä noin 220 asteessa . ja puusta tulee lämpökäittelyssä ikäänkuin hauraampaa ehkä siten myös miellyttävämpää mm istuskella....
        kertokaapa täälä kokemuksistanne!

• Riikka

Mitenkäs tuo mehiläisvaha, kun minulla on käsitys että sillä ei saisi käsitellä saunanlauteita, kuumissa olosuhteissa kun ollaan? Muiden kalusteiden käsittelyyn kyllä oiva aine, mutta ei nimenomaan lämpötilan noustessa lähemmäksi sataa. Saatan kyllä sekoittaa aineen johonkin toiseenkin..

• Anonyymi
        Riikka kirjoitti:

Mitenkäs tuo mehiläisvaha, kun minulla on käsitys että sillä ei saisi käsitellä saunanlauteita, kuumissa olosuhteissa kun ollaan? Muiden kalusteiden käsittelyyn kyllä oiva aine, mutta ei nimenomaan lämpötilan noustessa lähemmäksi sataa. Saatan kyllä sekoittaa aineen johonkin toiseenkin..

Näinpä mehiläisvaha sulaa jo 60-65 asteessa eli minun lauteille sitä ei viitti laittaa. Toki pnta on hyvin ohut joten tuskin iso haitta jos perskarvat vahaantuu. Kuitnekin periaatetasolla toi puuseppä taitaa olla yleinen trolli täällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      43
      935
    2. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      95
      913
    3. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      775
    4. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      116
      721
    5. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      80
      678
    6. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      43
      621
    7. Olet nainen ollut vaikein rasti

Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔
      Ikävä
      34
      614
    8. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      600
    9. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      19
      586
    10. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      46
      568
    11. Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle

Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke
      Hyrynsalmi
      20
      535
    12. Voisiko vielä välillemme jotain kehittyä

Vai heihei ja ei nähdä enää.
      Ikävä
      33
      533
    13. Riittääkö mahkut

Kaivattuusi 🤭.
      Ikävä
      36
      512
    14. Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille

Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.
      Ikävä
      66
      509
    15. Kerro kolme hyvää asiaa

Kaipaamastasi ihmisestä ja lisää perään onko kaivattusi n vai m 😍
      Ikävä
      25
      492
    16. Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen

Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok
      Sinkut
      106
      477
    17. Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen

Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast
      Ähtäri
      44
      476
    18. Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa

Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      460
    19. Tilanteenne

Onko tilanteenne tällä hetkellä hyvä?
      Ikävä
      44
      454
    20. Pahkalassa tapahtuu

Mitäs on tapahtunut yöllä pahkalan kerrostaloilla.oli poliisia ja ambulanssia taas vaihteeksi
      Parkano
      7
      427
    Aihe