Koiraa hankkimassa..

sheltti?

Olen 14 vuotias, ja asumme isossa omakotitalossa jossa todella iso piha.. Minulla ei ole aiemmin ollut koiraa, kissoja kylläkin. Tällä hetkellä meillä on 13 vuotias narttu maalaiskissa, hyvin lempeä ja alle 1 vuotiaana asustanut koirien kanssa ennen meille muuttamistaan. Olen aina halunnut koiran ja nyt olemme ruvenneet miettimään koiran hankkimistal.. Olen innostunut shetlanninpaimenkoirista, ja koen että se voisi olla hyvä rotu meille ja ensimmäiseksi koirakseni.. mutta huonoja puolia ovat esimerkiksi se, että sheltit ovat hyvin pitkäikäisiä ja näin ollen se olisi minulla vielä reilusti yli 20 -vuotiaanakin. Olisiko teillä mitään hyviä koirarotu ehdotuksia, mieluiten samankokoisia koiria kuin nuo sheltitkin.. Asumme kaiken lisäksi rauhallisella paikkakunnalla ja koira saisi paljon liikuntaa eikä se joutuisi olemaan usein yksin, sillä emme reissaile kovinkaan paljoa ja isäni on suurimmaksi osaksi koko lukukauden päivät kotona.. Koiran pitäisi myös olla suht helppohoitoinen esim. turkin hoidossa jne.. :) toivottavasti osaatte auttaa!

8

143

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sheltti?

Ja mitä mieltä olette että sopeutuisiko sheltti kissan kanssa asumiseen jos sen pienenä jo totuttaisi?

• rotikka4v

Rottweiler vahtii taloa kissoja ja todennäköisesti suakin...no ainaskin kissoja.

• huh huh

Ei koiraa hankita pihalle seisomaan.hanki kastematoja tai torakoita.

• ei koiraa sulle

HALOO!! Et kai ota koiraa joka ois lyhytikäinen?Kirjoitit shelttien huonoja puolia pitkäikäisyys.Pitääkö sen olla kuollut ku oot 20v? Älä hanki koiraa tai voithan sen tappaa ku kyllästyt. Nii ja ota sit taas uus pentu,,,Niinhän jotkut, ainakin tuntemani romaanit tekee.Kyllä sulle tyttönen on parempi ku kasvat aikuiseksi ja sit mietit asiaa.

• joo..

Joo sama juttu, se on just hyvä jos on pitkä ikäinen. Haluuksä et se kuolee jo ennenku muutat ees omaan kotiin (jos muutat) mut niist koiraroduista. Itselläni on 3 Bullmastiffia. Ne ovat vaan isompia kuin sheltit .. Ja bullmastiffit ovat helppohoitoisia, lempeitä yms... Ne oli alkuperältään karjan vahtikoiria:):)

• Harkintaa...
        joo.. kirjoitti:

Joo sama juttu, se on just hyvä jos on pitkä ikäinen. Haluuksä et se kuolee jo ennenku muutat ees omaan kotiin (jos muutat) mut niist koiraroduista. Itselläni on 3 Bullmastiffia. Ne ovat vaan isompia kuin sheltit .. Ja bullmastiffit ovat helppohoitoisia, lempeitä yms... Ne oli alkuperältään karjan vahtikoiria:):)

Bullmastiffi ei todellakaan ole aloittelijan koira. Sen verran itsepäisiä riiviöitä ovat. Eikä bullmastiffit ole karjan vahtikoiria vaan ne on kehitetty ottamaan kiinni salametsästäjiä eli olemaaan riistanvartijoiden apuna. Helppohoitoisuus ja lempeys on hyvin pitkälle kiinni siitä, miten koira on sosiaalistettu ja kasvatettu.

Pienemmät koirat ovat yleensä pitkäikäisiä ja suuretkin elävät (toivottavasti) yli 8 vuotiaiksi. Meidän bullmastiffiherra eli 13 vuotiaaksi eli geenit oli siltä osin hyvät.

Jos ei ole valmis sitoutumaan vuosiksi koiraan, mutta kuitenkin koiran haluaa, suosittelen aikuista koiraa. Paimenkoirat kannattaa tällöin unohtaa kokonaan, koska niillä on yleensä vain yksi isäntä/emäntä. Noutajat sopeutuvat helpommin uuteen kotiin.

Suosittelen tutustumaan laadukkaisiin suomalaisiin koirakirjoihin, koska niissä on yleensä huomioitu maamme koirakulttuuri.

• joobax

Jos aloittaja miettii, että mihin koiran laittaisi, kun lähtee esim. opiskelemaan niin täällä vaan morkataan sitäkin! Uskomatonta...

Kenties AP:lle sopisi aikuinen koira? 5-10-vuotias. On jo rauhallisempi ja valmiiksi perustavat opetettuna, helppo koira.

• Onko kenellekään juolahtanut mieleen kysyä, miksi aloittaja haluaisi lyhytikäisen koiran? Ensin huudetaan, sitten EHKÄ kysellään. Olen samaa mieltä siitä, että jos ei halua sitoutua koiraan kuin muutamaksi vuodeksi, on parempi ottaa vaikka hamsteri. Mutta jos toiveen takana on vaikka tuleva opiskelu, niin voin sanoa, että opiskelu ei ole este pitää koiraa. Itse otin oman koirani opiskeltuani vuoden, kun pääni alkoi hajota tyhjässä kämpässä. Koira ei häirinnyt opintojani mitenkään, vaan pikemminkin auttoi minua sikäli, että se pakotti lähtemään ulos tuulettumaan ja sillä lailla jaksoin keskittyä opintoihini paremmin kuin jos olisin vain kököttänyt jatkuvasti neljän seinän sisällä.

Ja jos aloittaja oikeasti haluaa lyhytikäisen koiran, suosittelisin aikuista koiraa, koska lähes kaikki rodut elävät ainakin sen 8v. Itse asiassa ei tule mieleen mitään rotua joka eläisi alle 6v.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6504
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3362
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2696
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2328
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1881
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      357
      1822
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1610
    8. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1458
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1452
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      226
      1423
    Aihe