Pennun kouluttaminen ja sisäsiisteys

Satu

Moikka..

Olen hankkimassa chihuahua-pentua lähiaikoina. =) Ja haluaisin tietää minkä ikäistä pentua tulisi alkamaan kouluttamaan (istu, maahan, tule, seuraa jne) etten vain aloita liian nuorta pentua kouluttamaan? entä käyttämään toko:ssa?

Kuinka olette saaneet pennun sisäsiistiksi? Mitä teitte?
Minkä ikäistä pentua voi viedä ulos jossa on muut koirat käyneet? vasta rokotusten jälkeen? Me asumme kerrostalossa siispä meillä ei ole omaa pihaa.

Kertokaapa pitkäkarvaisen chihuahuan hyviä ja huonoja puolia. =) Valtavat kiitokset kaikille vastaajille!

T:Satu

28

6603

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haukku

Mulla on tällä hetkellä 4kk uros labradorinnoutaja. Aloitin ihan perusasiat pikku hiljaa ja tietenkin leikin yhteydessä. Niin, että se on koiralle sekä omistajalle kivaa. Istumisen opetin ruokailua ennen. Eli ruokakuppi viedään läheltä kasvoja ja melkein pään taakse. Koira luonnollisesti istui ja sitten kehut ja ruokakuppi lattialle. Tämä on hyvä toistaa joka kerta. Muistaa yhdistää sanan "istu". Noutoja ollaan harjoiteltu ihan muutama heitto kerrallaan, niin ettei koira kyllästy. Pikku hiljaa hyvää tulee ja maltilla. Syksyllä mennään pentukurssille ja uskon sen olevan enemmän kuin hyödyllinen.
      Meidän pentu osaa pidättää ja pyytää ulos. Vahinkoja pääsee kuitenkin. Pentu pitää viedä monta kertaa ulos,eli kun se on syönyt, herännyt tai lopettanut leikkimisen. Pian sitä oppii tuntemaan, että koska on hätä.
      Me käytiin vasta sitten yleisissä paikoissa kun rokotukset oli kunnossa. Annettiin tutustua toisiin koiriin, jos niillä oli kaikki ok.
      Kannattaa kuitenkin aina olla varovainen.
      Toivottavasti näistä on apua edes alkuun pääsemiseksi. Toivotan vielä onnea uuden pennun kanssa kun sen saat!

• Erika

Pennulle pitää heti opettaa "tänne", "ei" ja "irti". Sille voi myös opettaa "istu". Enempää ihan pienelle pennulle ei tarvitse opettaa.. Paitsi tietenkin se ettei se vedä ku sitä ulkoiluttaa..

Kun pentu on kolmen kuukauden ikäinen sille voi sitten opettaa lisää juttuja. Kolmesta kuukaudesta eteenpäin se haluaa mielyttää omistajansa ja oppii helposti uusia asioita.

Pennun saa sisäsiistiksi viemällä sitä usein ulos! Pentu pitää viedä ulos aina heti ku se herää, heti ku se syönnyt ja kun se on leikkinyt (usein tulee myös pissat kesken leikin). Pentua ei saa IKINÄ torua jos se tekee pissat tai kakat väärään paikkaan, mutta jos se onnistuu tekemään ne ulos tai paperille sitä pitää heti kehua ja voi jopa antaa sille herkkupalan. Palkitseminen pitää tehdä samalla hetkellä ku se pissaa/kakkii muuten se ei sitä tajua (että mistä se saa palkinnon - siitä että nuuskii maata?).

Pentua ei pidä viedä sellaisiin paikkoihin missä on paljon koiria enen ku se saa rokotukset (ei siis esim. koirapuistoon). Älä myöskään anna sen nuuskia muiden koirien jätöksiä. Pentu pitää tietenkin viedä ulos ihan pienestä pitäen (turvallisille paikoille). Olisi hyvä jos pennuilla olisi mahdollisuus aina välillä juoksennella vapaana - esim. jonkun tuttavan pihalla?!

• koiruli

Me hankittiin ukon kanssa kokemuksia erillaisista paikoista ja erillaisista äänistä ulkona hetipä melkein kun ukko meille tuli.
      Tietenkään en rynnännyt viemään sitä joka paikkaa ihan alku viikkoina vaan sen jälkeen kun oli koti pihaan tottunu.
      Nyt ei pelkää enää ohi hurahtavia täysperävaunu rekkojakaan eikä junia, mopoja,moottoriveneitä(osaa olla veneessä nätisti) tai muita semmosia kova äänisiä vempaimia.
      samoin olen käyttänyt koiraani eri paikoissa pihalla että tottuu erillasiin ympäristöihin ja myöhempi koulutus on helpompaa.
      mulla oli koira...hmmm...mitähän se nyt oli jotain 10vko. kun osasi istua(opetin ruuan antamisen yhteydessä), tulla käskystä luokse(menin kyykkyyn ja kutuin koiraani ja sanoin tänne, kun tuli niin se oli maailman paras juttu hirveesti kehuja ), ja käydä maahan(opetin leikkimällä), hakea pallon(ei tarvinnu opettaa, osas tuoda)
      Yksin olon ja kaiken semmosen opetin pikku hiljaa.
      Minä haluan että koira tekee mitä käsken jo heti pennusta pitäen enkä anna tuumaakaan periksi. En tietenkään odota mitään sellaista mahdotonta vaan että minä olen pomo ja kaikki tehdään minun ohjeitteni mukaan.

toko vasta sitten kun rokotukset on annettu
      ja pentukurssin kautta.

ja sisäsiisteyden opettaminen.Kehut kun tekee ulos ja torut kun tekee sisälle. Mutta pentu ei pidättele vaan tekee just kun tulee hätä eli aluksi saa rampata pihalla ja sitten kun rupeaa jo vähän pidättelemään niin voi käydä pihalla harvemmin mutta vahinkojakin sattuu.
      iloisia puuha päiviä koirulin kanssa! =)

• misa

chihuahua pentumme lk. on nyt 8kk:nen.
        todella energinen ja valloittava. mutta täytyy
        todeta, ettei ole maailman helpoin koulutettava.
        omaa jänkyrän mielen ja oveluuden. haluaa pomottaa heti pienestä. katsoimme parhaaksi aloittaa heti : tänne, tule, istu ja ei- käskyt.
        mutta edelleenkään ei ole loistavia tuloksia.
        samoin sisäsiisteyden kanssa on takkuillut, asumme myös kerrostalossa. parhaiten meni loma mökillä, kun sai olla irti ja ilakoida.
        varsinkin uros chihuilla on suuri tarve merkkailla etenkin kyläpaikkoihin mennessä.
        tästä tulisi tehdä heti loppu.
        mutta muuten on kyllä niin suuri luonne niin
        pienessä paketissa.

• hemuli_2003

joo mulla on pitkäkarvanen chihuahua 9kk.
      mä menin sen kaa tossa puolenvuoden ikäsenä tokoon eli siis pentukoulutukseennyt ollaan ko toisessa ryhmässä.
      kannattaa aloittaa aikaisin että se oppii ne mutta ei kuitenkaan liian aikaisin. luulen että tollainen puolesta vuodesta ylöspäin....
      muta ennen kun menet tokoon niin kannattaa opettaa esim aina kun antaa koiralle ruuan niin ennen sitä istumaan niin sen se oppii todellla nopeasti, mutta muista että niin pentua ei saa viellä tosissaan koska sitten se luullee tehneensä jotain pahaa eli kouluta ihan leikkimielisesti!!!

meijän chihu ei vielä oo edes sisä siisti mut mä luulen et mä oon tehnyt sen virheen että en ole vienyt tarpeeks sitä ulos... nyt kun oon ottanu asian ihan esille ja vienyt "joka hetki" ulos niin se on alkanu oppiii eli se riippuu susta perjaatteessa...
      kun pentu tulee ni se kannattaa ekaks pitää pienellä alueella pahvilaatikossa tai jossain että se tuntee ittensä olon turvalliseks ja siellä olla opaperit ja vähitellen antaa sille lisää aluetta ja laittaa papereita eri huoneisiin sitte vähitellen poistella niitä ja siirtää vaikka eteiseen sitten sieltäkin poistaa ja alkaa ulkoiluttaa sitten enemmän... meijän koira ei oppinu tota paperi juttuu... mut jollekkin se varmaan tepsii...

pennun voi viedä ulos ennen rokotusta mutta katsoa ettei se syö kenenkään muiden jäteitä tai vastaavaa eikä mielellään olisi toisten koirien kanssa yhteydessä.

chihuahuat ovat todella kovapäisiä ne tekevät mitä haluavat. luulevat olevansa leijonia...
      kovia räksyttämään kun pelkäävät niin paljon...
      mutta todella suloisia ymmärtäväisiä ja muutenkin IIHHAANNNIAAA!!!!! sulla oli hyvä valinta rodun suhteen...:P
      kaikkea hyvää sulle koirasi kanssa!

• sggghsh

niin tai sitte sun koirallas tylsää ku räksyttääa

• rötkäle

mwillä on 7kuukautinen chihauhau joka vielä lirauttaa sisälle.ei se pissi kuin isännän sängyn viereen mitta se tosi inhittavaa.

• Emuli__

Ei kannata käytää sanaa "ei" koska penu ei sillon oiken tiedä mitä sen pitäisi tehdä. Esim. jos sanot "istu" koira istuu "maahan" koira menee maaten, mutta jos sanot "ei" koira ei tee mitään koska "ei" ei ole tekemistä. Kannattaa korvata "ei" käsky esim. "irti" jos koira puree jotain, "paikka/pysähdy" jos koira juoksee karkuun, "alas" jos koira hyppii kauheasti.

• ..

Ei = Lopeta se mitä ikinä oletkaan tekemässä. IRTI,ALAS..yms hyviä käskyjä,mutta ei korvaa sanaa EI. Turhan monimutkaseks käskyttäminen menee,jos aina koiran "pahoja" tehdessä pitäisi keksiä korvaava toiminto. Asiat kannattaa pitää sippeleinä..

• chiwawa
        .. kirjoitti:

Ei = Lopeta se mitä ikinä oletkaan tekemässä. IRTI,ALAS..yms hyviä käskyjä,mutta ei korvaa sanaa EI. Turhan monimutkaseks käskyttäminen menee,jos aina koiran "pahoja" tehdessä pitäisi keksiä korvaava toiminto. Asiat kannattaa pitää sippeleinä..

Eikös ole suositeltavaa että chihut luovutetaankin vasta siinä 8kk iässä... eihän ne heti voi olla valmiita kaikkeen uuteen... minun pallukka oppi sisäsiistiksi 10kk iässä...

• jhgh
        chiwawa kirjoitti:

Eikös ole suositeltavaa että chihut luovutetaankin vasta siinä 8kk iässä... eihän ne heti voi olla valmiita kaikkeen uuteen... minun pallukka oppi sisäsiistiksi 10kk iässä...

chihu urokset ei välttämättä koskaan opi sisäsiistiksi.

• fagghghssg
        jhgh kirjoitti:

chihu urokset ei välttämättä koskaan opi sisäsiistiksi.

Ei -käsky on ihan turha ... turhaa negatiivisuutta

• Eli?
        fagghghssg kirjoitti:

Ei -käsky on ihan turha ... turhaa negatiivisuutta

Koirasi on kävelemässä auton alle... Ja sinä sanot hänelle mitä? Kyllä? Eihän on sinusta aivan turha.

Krhm. Ihan vaatimattomana mielipiteenäni sanoisin että tuossa tilanteessa "EI" sanan käyttö sisältää äärettömän paljon positiivisuutta ja rakkautta koiraan ettei yksikään "kyllä" voi sitä korvata.

• aggsg
        Eli? kirjoitti:

Koirasi on kävelemässä auton alle... Ja sinä sanot hänelle mitä? Kyllä? Eihän on sinusta aivan turha.

Krhm. Ihan vaatimattomana mielipiteenäni sanoisin että tuossa tilanteessa "EI" sanan käyttö sisältää äärettömän paljon positiivisuutta ja rakkautta koiraan ettei yksikään "kyllä" voi sitä korvata.

jos koira on juoksemassa auton alle niin silloin voi katsos käyttää käskyä -tänne. kuuluu positiiviseen vahvistukseen jos osaa vähän miettiä aivoillansa pidemmälle :)

• Heh! :D
        aggsg kirjoitti:

jos koira on juoksemassa auton alle niin silloin voi katsos käyttää käskyä -tänne. kuuluu positiiviseen vahvistukseen jos osaa vähän miettiä aivoillansa pidemmälle :)

Kokeilehan tota tänne käskyä normaaliin keskivertorekkuun, jolla posetiivisen käskyn mieltäminen posetiiviseksi(ai niin tahtoikohan se mamma antaa mulle nakin) kestää vähintään 10 sekuntia, niin huomaat mitä tapahtuu...

Auto kerkee ajamaan kolme kertaa yli, ennenkuin rekku on ratkaissut arvoituksen tuleeko tuosta sitä nakkia vai ei.

Kyllä se on paras keino saada homma toimimaan että karjaisee sen EI:n silloin kun sitä tarviit...

Näin rekku säästää henkensä ;D

Nakkikäskyjä voit jakaa sitten ihan harrastuksissa... Siis jos sulla on keskivertokoira!!!

• Hyvänen aika
        Heh! :D kirjoitti:

Kokeilehan tota tänne käskyä normaaliin keskivertorekkuun, jolla posetiivisen käskyn mieltäminen posetiiviseksi(ai niin tahtoikohan se mamma antaa mulle nakin) kestää vähintään 10 sekuntia, niin huomaat mitä tapahtuu...

Auto kerkee ajamaan kolme kertaa yli, ennenkuin rekku on ratkaissut arvoituksen tuleeko tuosta sitä nakkia vai ei.

Kyllä se on paras keino saada homma toimimaan että karjaisee sen EI:n silloin kun sitä tarviit...

Nakkikäskyjä voit jakaa sitten ihan harrastuksissa... Siis jos sulla on keskivertokoira!!!

Mitä himputtia?????
        "mwillä on 7kuukautinen chihauhau joka vielä lirauttaa sisälle.ei se pissi kuin isännän sängyn viereen mitta se tosi inhittavaa. "
        "kovia räksyttämään kun pelkäävät niin paljon..."
        "meijän chihu ei vielä oo edes sisä siisti"

• afgg

mulla on kyllä kaks hyvin koulutettua koiraa ja naksuttimen avulla se saa palkinnon heti eikä kymmenen sekunnin päästä .. ja jos on ihan kunnon aivollinen ihminen niin ei tuommosta pitäis päästä edes tapahtumaan että koira juoksis auton alle? eihän koiraa päästetä vapaaks jos se ei tottele ja jos autoja kulkee vieressä niin kukaan aivollinen ihminen ei päästä koiraa vapaaksi juoksentelee autojen sekaan?:)

• ripatilaallaa

kun sen ehdollistaa makupaloin...........vittu!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Anteeksi tunkeutumin

Hei, saanko kysyä yhtä asiaa mulla on chihuahuan pentu ja se luulee että meiän ruoho matto joka on valkonen on sama kun ulkona miten sen saa sisäsiistiks... Ja mulla on vähä sama juttu ku satulla miten sen kouluttaminen...?

• Cat1982

Ottakaan matot pois sisäsiisteyskoulutuksen ajaksi, niin ei tule houkutusta tehdä vääriin paikkoihin. Silloin koira oppii nopeammin, ei tarvitse turhaan rankaista koiraa, ja koira ei ala ajattelemaan että ihmistä kannattaa varoa..

• Näin on

No kun se on vaikka jo pissinyt mattoon niin nyppäset sitä hännän päästä kun se haistelee kohtaa johon on virtsannut.. Varsinkin tyttö koirilla...

• Tuo hännän päästä nykiminen on kyllä "hyvä" hyvä tapa opettaa pennulle että pissajälkiä ei sovi nuuskia, mutta sisäsiisteyteen se ei vaikuta mitenkään. Rangaistuksen pitäisi tulla sillä hetkellä kun se on aloittamassa tai tekemässä parhaillaan jotakin luvatonta. Turha sitä on jälkeen päin enää mennä nyppimään. Käyttäkää järkeänne!

Pentu ulos oitis kun on syönyt, herännyt uniltaan tai leikkinyt, ja kovasti kehuja kun tekee tarpeensa ulos. Muistakaa, että chihu on pieni koira, joten miettikää minkä kokoinen sen virtsarakko on? Kirsikan kokoinen? Rotua en sinänsä tunne, sen myönnän, mutta luulisin, että niin pienen koiran pitäisi päästä ulos vähän useammin kuin vaikka collien tai rotikan. Korjatkoon käsitystäni ne joilla itsellään on chihu. Kuinka on?

Useimmat taitavat opettaa pennun sisäsiisteyteen levittämällä vaikka sanomalehteä kaikkialle lattialle. Pikkuhiljaa kun alkaa vähentää paperia, niin pentu tekee tarpeensa edelleen paperille, ja lopulta se hakeutuu sen viimeisen sivun päälle jos ei syystä tai toisesta pääse ulos. Näin voi varmistaa että lattiat ja matot eivät sotkeennu, mutta tärkeintä olisi minkä tahansa pennun kanssa viedä se heti ulos leikin, unien ja aterian jälkeen. Sisälle laskemisesta on turha torua pientä pentua, ne eivät osaa vielä pidätellä joten on oikeastaan omistajan vika jos vahinko tulee sisälle.

Ja vielä noista käskysanoista, niin minusta oli hyvin sanottu se mitä joku kirjoitti, eli että "ei" = "lopeta se mitä ikinä oletkaan tekemässä". Kyseinen sana kattaa kerralla kaiken luvattoman ja pentu oppii hyvin nopeasti sanan merkityksen oikeassa yhteydessä. Turha kehitellä omia käskysanoja kaikelle mahdolliselle. Kun pentu alkaa tehdä jotakin mitä sen ei ole suotavaa tehdä, on helpompaa sanoa "ei", kuin vaikka että "annapas olla järsimättä jukkapalmua".

Ja sinulle "anteeksi tunkeutuminen": En ole ihan varma mikä on "ruohomatto", mutta sanoisin, että helpointa olisi ottaa kyseinen matto pois lattialta siksi kunnes pentu on oppinut sisäsiisteyden.

Koulutuksen voi aloittaa jo ihan pienestä, mutta mieluiten leikin varjolla ja muutaman minuutin kerrallaan ettei pentu kyllästy. Ei siis mitään puolen tunnin koulutussessioita 2kk pennulle. Tänne-käskyä voi leikkiessä opettaa jo melkein heti kun pentu on taloon tullut. Kun pentua kutsuu ja samalla vaikka taputtaa kädellä lattiaa, lähes pentu kuin pentu tulee silloin katsomaan mitä tapahtuu, ja kun sitä sitten kehuu, se oppii automaattisesti mitä "tänne" tarkoittaa. Samoin "paikka" tm vastaava käsky tulee automaattisesti, kun esim pannan laittamisen yhteydessä vaatii pentua pysymään paikallaan sen aikaa että panta on paikallaan. On sitten pentukohtaisempaa miten niitä muita käskyjä voi ja kannattaa alkaa opettaa, mutta tuossa nyt nuo pari ensimmäistä alkajaisiksi. Mikä sitten on se käskysanojen tärkeysjärjestys, riippuu siitä keneltä kysyy, mutta näin meillä.

• Sirkku-chihu

Meillä chihuahua joka on puolitoistavuotta ja vieläkään ei sisäsiisti. Lirauttelee myös jos ei saa huomiota. Kokoajan saa olla siivoamassa kusia lattialta. Mikä neuvoksi?

• fernandoo

Kannattaisiko harkita kohdunpoistoa? Meidän koira rauhottui sen jälkeen.

• Sirkku-chihu
        fernandoo kirjoitti:

Kannattaisiko harkita kohdunpoistoa? Meidän koira rauhottui sen jälkeen.

Olen miettinyt kyllä sitäkin, mutta tuttujeni koirat ovat pulskistuneet huomattavasti ja alkaneet lirauttelemaan sisälle ja chihuni on kuitenkin vielä ''nuori''. Mutta onko tähän lirauttelemiseen sitten joku ehkäisy myöskin? Ja paljonko kunnallisessa mahtaa maksaa tuo kohtuleikkaus? Onko leikkauksessa muita riskejä?

yst.terv. Sirkku-chihu

• kanuuuna
        Sirkku-chihu kirjoitti:

Olen miettinyt kyllä sitäkin, mutta tuttujeni koirat ovat pulskistuneet huomattavasti ja alkaneet lirauttelemaan sisälle ja chihuni on kuitenkin vielä ''nuori''. Mutta onko tähän lirauttelemiseen sitten joku ehkäisy myöskin? Ja paljonko kunnallisessa mahtaa maksaa tuo kohtuleikkaus? Onko leikkauksessa muita riskejä?

yst.terv. Sirkku-chihu

heips,
        minusta sinun kannattaisi vaan kärsivällisesti kouluttaa koirasi .

• fernandoo

Älä minulta kysy, vaan asiantuntijalta esim. eläinlääkäriltä.. Älä luota kehenkään tuntemattomiin,Sirkku hyvä!

• Paljonko koira saa liikuntaa? Näin äkkiseltään tulisi mieleen, että jos sitä lenkittäisi enemmän, eli koira väsyisi lenkeillä (ei siis aivan uuvuksiin, mutta niin että kuitenkin olisi selvästi väsynyt), se ei jaksaisi kerjätä huomiota lirauttelemalla. Riittävä liikunta toimii lääkkeenä hämmästyttävän moneen ongelmaan. "Väsynyt koira on onnellinen koira". Tämän olen usein todeksi havainnut, sekä omien koirieni kanssa että monien muiden.

Tulee myös mieleen, miten puhdistatte lattian lirautuksen jälkeen, ja tekeekö koira myös kakat sisälle vai ainoastaan pissat? Jos lattian vain pyyhkäisee paperilla puhtaaksi, siihen jää kuitenkin "vessan" haju jonka koira haistaa ja tekee helposti tarpeensa uudestaan samoille paikoille. Lattia olisi hyvä putsata huolellisesti pesuaineella, niin että hajukin lähtisi pois. Tämä auttoi parilla tutulla joilla oli täsmälleen sama ongelma kuin sinullakin.

Kuinka usein käytätte koiraanne ulkona? Chihu on pieni koira eikä sen rakko ole kovinkaan iso. Kirsikan kokoinen? Olisiko mahdollista käyttää sitä ulkona useammin?

Miten olette opettaneet sille sisäsiisteyttä? Jotkut lykkäävät koiran kuonon jätöksiin ja toruvat, mutta kaikki koirat eivät ymmärrä asiaa sillä tyylillä, ja muutenkin se on minusta sairasta ja asiatonta kohtelua. Oletteko totuttaneet sen paperille vai miten?

Tuota liikuntaa suosittelisin lisäämään ensimmäisenä - reilusti- ja sitten pesemään lattiat huolellisesti pesuaineella.

Kohdunpoisto saattaa auttaa joissakin tapauksissa, mutta on totta, että sen jälkeen eläimet kuten ihmisetkin lihovat herkästi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      283
      35449
    2. Särkynyt sydän

Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      85
      4794
    3. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      29
      4644
    4. Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...

Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel
      Ikävä
      258
      3932
    5. Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?

Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori
      Tv-sarjat
      100
      3220
    6. Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta

Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös
      Ikävä
      19
      2789
    7. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      61
      2606
    8. En suuttunut missään vaiheessa

Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk
      Ikävä
      12
      2034
    9. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      49
      1916
    10. Trump on jo ihan seonnut...

Nato maa uhkailee toista Natomaata....Amerikan tuho näyttää toteutuvan Trumpin kaudella 100 varmasti.
      Maailman menoa
      430
      1680
    Aihe