Miten kertoa kuukautisista?

Apua kaipaileva

Olen 12-vuotias ja kuukautiset on alkanut pari kuukautta sitten enkä ole kertonut äidille yhtikäs mitään. Eikä hänkään ole löytänyt mitään outoa. Haluaisin kertoa hänelle niistä, mutta jotenkin näen hänen ilmeensä jo ajatuksissa kun kerron, eikä se näytä niin mukavalta. Äitini ei ole kylläkään paha, mutta en pääse ikinä kunnolla juttelemaan hänen kanssaan. Syy siihen on se, että äitini huolehtii monesta asiasta. Olen tietenkin yrittänyt sanoa hänelle kun olemme olleet kahdestaan, mutten saa kakistettua asiaa ulos, yleensä haluan sanoa illalla mutta äitini on niin väsyneen näköinen etten halua pamauttaa suoraan sanoja hänelle ja päivällä hän hoitelee asioita.
Olen lukenut monia tälläisiä aiheita mutta osa on niistä suoraan sanomisia ja haluaisin sanoa sen rauhallisesti hänelle. Mietin myös miten voi kertoa asian opettajalle, kun on uintia ja kuukautiset on juuri käsillä. Ei oikein viitsi kertoa asiaa kun opettaja on vielä mies ja pelkään että kaverit kysyvät missä olen ja miksi en ui ja hän kertoisi asian heille. Sitten olisi todella kivaa vastailla kavereiden kysymyksiin kun olen varmasti ensimmäinen KOKO koulussa. Kouluni on pienen ja normaalin välissä mutta kaikki tuntee toisensa. Joo nyt epäilen ettei kukaan lue tätä, mutta oli kiva purata tähän tunteita.

11

2239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rdft

      Tässä asiassa sinun ei tarvtise miettiä sitä onko äidilläsi hyvä hetki vai ei. Jos koet, että haluat sen äidillesi kertoa, kerro. Voit vaikka aloittaa niin, että sanot äidillesi, että sinulla on asiaa, mutta et halua kertoa sitä kaikessa hälinässä/kiiressä.

      lähde yksinkertaisimmasta liikkeelle äläkä angstaa niin paljon: sano ensin opelle, että et voi tulla tänään uimaan. jos tuo ei auta ja hän kysyy miksi, voit sanoa, että henkilökohtaisen asian vuoksi.Eiköhän opettaja ymmärrä. Jos ei ymmärrä, voit sanoa ihan suoraan että sinulla on kuukautiset tai ilmoittaa, että lähdet käymään terkkarilla (terkkarilta pyydät sitten poissaololuvan)

      Opettajat eivät saa kertoa poissolojen syistä toisille oppilaille ellei oppilaan tai hänen vanhempansa kanssa ole erikseen niin sovittu. Yleensä näin tehdään, jos jotan traagista tapahtuu ja luokkakaveri on pitkään poissa. (kuukautiset eivät ole niin traagisia tapahtumia ;)

    • Apua kaipaileva

      Kiitos viestistäsi rdft! Yritän käyttää vinkkejäsi hyväksi.

    • Älä huoli!

      Voi olla että olet ensimmäinen, mutta jos he eivät ole tähän mennessä arvanneet että menkkasi ovat alkaneet, niin eivät arvaa tulevaisuudessakaan. Ja uskallan arvata ettet edes ole ensimmäinen vaikka siltä tuntuisi, sillä tuo 12 vuotta on aika yleinen ikä jolloin ne alkavat, ja joillakin alkaa aiemminkin.
      Kuukautiset ovat ihan normaali juttu, eikä sinun pitäisi häpeillä sitäkään, että kaverit kysyy kysymyksiä. Itse sitten saavat kuitenkin kokea saman jossain vaiheessa :)

      Opettajalle voit sanoa ihan suoraan että sinulla on kuukautiset, sekä mies- että naisopettajat ovat kuitenkin nuorten tukenakin koulussa ja ammattilaisia, ja ymmärtävät ilman turhia "öö henkilökohtainen asia" tai terkkarilla käymisten kautta. Mene vaikka ihan opettajan huoneeseen sanomaan asiasta ennen tuntia, tai voithan vaikka lähettää opettajalle sähköpostiviestin aamulla, opettajat kuitenkin lukevat sähköpostinsa melko tiuhaan tahtiin. Vaihtoehtoisesti voit mennä suoraan terveydenhoitajalle, pyytää häneltä lapun ja viedä sen opettajalle.

      Kerro ihmeessä äidillesi, hänelle kuukautiset ovat niin arkinen ja normaali asia, ettei sinun kannata pelätä "uutisen" kertomista. :)

      • ei ole pakko kertoa

        "ja ymmärtävät ilman turhia "öö henkilökohtainen asia" tai terkkarilla käymisten kautta. "

        Meillä ei opettaja ymmärtänyt. Hän vaati, että kuukautisista ilmoitetaan juuri ennen uimatunnin alkua. Kuukautiset olivat ihottuman lisäksi ainoa hyväksyttävä poissaolon syy. Samalla opettaja perusteli tätä, että poikienkin on hyvä kuulla tästä naiselämän puolesta. Opettaja oli kerran vaatinut yhtä luokkakaveriani näyttämään sidepakkausta, jotta hän voisi todistaa, että on kuukautiset. Yhden oppilaan laukun oli tonkinut, koska epäili, että hän käyttää kuitenkin tamponeita ja yrittää nyt vain pinnata.

        Tää ope oli täys narsisti.

        Minua kun ei aikuiset ole koskaan komennelleet ilman pätevää syytä, kävin hakemassa terkkarilta lupalapun, koska päätin että tuolle opettajalle en kerro yhtään mitään. Lopulta ope suuttui siitä, kun terkkari oli kirjoittanut lappuun vain "terveydelliset syyt. uintikielto viikon". opettaja pakotti minut lääkärille, joka sitten hermostui opettajalle ja kysyi minulta että ymmärränhän, että minun ei todellakaan tarvitse kertoa kuukautisistani kenellekään, joille se ei kuulu ja ymmärränhän, että kuukautiseni eivät kuulu edes liikunnanopettajalle eikä edes silloin kun on uintia. Eikä muukaan terveydentilani ja on ihan sama onko opettaja samaa mieltä tai ei. Sen täytyy riittää, kun sanoo ettei voi uida tänään (tätä ei tietenkään kannata käyttää väärin, sillä siitä jää kiinni ja sitten ei ehkä jatkossa onnistu pelkällä omalla ilmoituksella). Mikään muu ei kuulu opettajalle.

        Lääkäri hoiti sitten asian opettajan kanssa ja muistutti eräistä lain kohdista.
        Että todellakin voit sanoa opettajalle, että on henkilökohtainen syy, jos koet ettet halua puhua aiheesta. En usko, että opettajasi on samanlainen narsisti kuin meidän opettajamme, mutta jos tuntuu, että et ole valmis kertomaan asiasta ulkopuoliselle, sinun ei todellakaan tarvitse, vaikka tuo toinen ymmärtäisi asian. Äidin on ihan hyvä tietää, sillä äidit osaavat sitten vaikka viedä lääkäriin hakemaan helpotusta kuukautisvaivoihin, jos ei itse tiedä miten pitäisi niiden kanssa Tomia tai mitä pitäisi tehdä.


    • Apua kaipaileva

      Kiitän sinullekkin viestistä olen jo päässyt asiassa eteenpäin ja kerron varmaan pian äidilleni.

      • kohtalon oma

        voi, muistan kun mulla alkoi kuukautiset olin 10 v ja en todellakaan uskaltanut kertoa äitille että mulla alkoi menkat, se löys mun veriset pikkarit meidän likapyykki kaapista ku pesi pyykkiä, sen jälkeen se näytti mulle miten sidettä käytetään. Oon nytten 16v ja nykyään kerron ihan kaiken mun äitille! Mun ois pitäny kertoo heti silloin äitille koska mulla alko viel koristurnauksessa menkat ja se oli tosi hirveetä!! olin koko koulun ainoo jolla oli alkanu kuukautiset... Se oli todella hirveetä äiti sitte kirjotti lappuja opelle et miksi en mee uimaan ja eipähän oppilaat paljoa kyselleet miksen mä mee uimaan. Jos on joku hyvä ystävä kerro sille vaikka ensin ja sen jälkeen sun äitille :)sitten ku oot vähän vanhempi puhutte jo kavereiden ja äitin kanssa ihan avoimesti kuukautisista!:)


    • hgjfjfboheemia

      EI äitille oo pakko kertoa. En itekkään menkat alko siinä 11 pintaan ja aluksi käytin
      paperia ku vuoto ei ollu nii runsasta ja turhaakaan niitä tamppooneita ostais.
      Ja kokeilin siteitä ei siitä tullu mitään: hankautu jalkojen välissä ällöttävästi
      tuli jatkuvasti ohivuotoja, liimautui pyllyn poskien väliin jne.
      Ja nuorempana luulin että siteitä käytetään suurimmaksi osaksi siksi
      että tampoonit ovat "hutsuille" ´:DD.

      Tietysti nyt käytän tamppooneita olen siis 14.
      Jos tulee menkoista kysyttävää tai epäilet tulehdusta kerro terkkarille tai sitten äitille.

      Joo jos menkat on sillon ku on uintia etkä halua kertoa äidille niin painut terkkarille, haet lapun ja viet sen liikunnanopettajalle.

    • minä vaan

      mulla alko Menkat ku olin 11 ja en alussa uskaltanu kertoo sitä äidille . Mutta vähän ajan päästä tuli niin runsaasti vertaa että pelästyin ja oli pakko kertoo äidille . Ja voin sanoo että se oli iloinen että mulla alko ja äidit oikeasti ilahtuu kuullessaan ja onnittelee että susta on tullu jo nainen ite on siis jo 16 ja muistan sen päivän tosi hyvin . . . .

    • Anonyymi

      Itsekkin jouduin kertomaan mies opelle että miksi en voi tulla uimaan ja sanoin vaan suoraan että mulla on kuukautiset😂 äidille sanoin niin että kun mä pyyyhin multa tuli verta oikeesti mulla alko päivä aikasemmi

    • Anonyymi

      Ymmärrän pelon. Itselläkin kun alkaa kuukautiset niin se jo pelottaa vanhemmista puhumattakaan. Itse olen miettinyt monta eri keinoa ja luulen vain että paras on sanoa rauhallisessa paikassa esim saunassa tai autossa ha vaikka vaan että "Äiti mua on sattunut mahaan ja nyt oon siinä iässä että mulla on alkanu menkat" Äidit varmasti ymmärtää

    • Anonyymi

      Äidit kyllä ymmärtävät.
      Jokaisella äidillä on itselläänkin ollut kuukautiset, ja iästä riippuen on edelleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe