Muistaako kukaan?

JepJep

Miten on vanhempi sakuväki, muistatteko ruotsalainen saksanpaimenkoirakennelin Triumphs?
Mihin hävisi, miksi, millaiset koirat loppuviimeksi? Nykyajan määritelmän mukaan näyttelylinjaisia kasvatti, mutta ruotsissa poliisillakin sen kasvattaja käytössä oli. Kasvattaja oli vissiin polliisi itsekin.

15

307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • sakunotruleskuulema

        Katselin noita koiria, ja huomasin tuon xmalin, ja kyllä oli niillä ihmeen vahvat kallot ja sakun maskit???, eli paljon enemmän sakun näkösiä kuin malin!!??Onko risteytetty saku ja mali?

        Kaikki mali ihmisethän kehuu malit maasta taivaisiin ja sakut on sontaa.Miksi siis risteytetään ne niin "helvatun" huonojen koirien kanssa kun malit on "niiiiin "paljon parempii kaikessa.Ihmettelin vaan.......


    • toki muistetaan

      Kasvattaja (mies) ilmeisesti kuoli jo useampi vuosi sitten, tosin näkyy tänä vuonnakin tulleen pentue kennelnimelle, ilmeisesti vaimo (?) jatkanut kasvattamista.

      Minulla on käsitys, että panosti käyttöominaisuuksiin enemmän kuin näyttelykasvattajat yleensä. Kennelin kuuluisin koira lienee Gucci, osallistui WUSV-MM-kilpailuihin ja pärjäsi näyttelyissäkin melko hyvin, ei kuitenkaan ilmeisesti periyttänyt näyttelyissä pärjäävää rakennetta, joten jäänyt aika lailla unholaan.

      Uusimman pentueen isä (SKK Hunddatan mukaan) on tuossa videolla, ei tuo ainakaan minua vakuuta. Taitaa olla valitettavasti panostus käyttöominaisuuksiin loppunut tämän kennelin kohdalla.

      http://www.youtube.com/watch?v=768uRY4Mn0A

    • citofani

      Bo Nyman oli kasvattajan nimi kuoli jo vuosia sitten.Oli varmasti yksi saksanpaimenkoiran uranuurtajia Pohjoismaissa.Oli todellakin itsekkin poliisi, toi aikoinaan Saksasta Cito v.Sandhol nimisen koiran joka toimi myös virkakoirana Tukholmassa(?) mellakkapoliisissa.Oli rautanen luonteeltaan, muutama kasvattaja Suomessakin käytti kyseistä koiraa.

      http://www.pedigreedatabase.com/german_shepherd_dog/dog.html?id=122262

      • 58024688

        Kyseinen koira löytyy meidän ensimmäisten sakujen sukutaulusta -70 luvulla.
        Kyllä sakujen luonne oli silloin ihan erimaailmasta kuin tänäpäivänä.


    • JepJep

      No johan on... ei se vielä kai nyt niin vanha ollut, tai mikä sen tietää kun ei itsekään ole teini, mutta kun nuoruuden aivoilla aatteleepi niin vasta siin 40:n.... noh, elämä on. Paljon menestyviä koira kuitenkin kasvatti, oikeastaan kaikkien merkittävien näyttelyjen voittaja oli sen kennelin koira. Käyttöpuoli ei niin esillä silloin vielä ollutkaan.

      • citofani

        Kyllä käyttöpuoli oli itseasiassa Bossella ENSIN ja sitten tuli näyttely (oli SV tuomari) vuosien kuluttua.Toi paljon koiria Saksasta, joitakin tuli Suomeenkin.Teki ehkä eniten yhteistyötä kennel Junkertimmsin kanssa Suomessa.

        Oli myös loistava händleri, sillä harva tuomari (ainakaan suomalainen) ei "uskaltanut" epäillä Bossen esittämän koiran hyvyyttä, ja sioitti koiran ykköseksi, vaikka ei aina ollutkaan "ansaittu" voitto.Tunnettu ympäri maailman.

        Bosse oli värikäs persoona ja omasi rautaisen tiedon saksanpaimenkoirista joka saralla.


    • 35

      Citon hyvyys on helppo uskoa, sillä isä on melkein Bernd Lierbergin veli ja Valet Busecker Schloss emän isä. Edellä mainitut ovat käyttölinjan kantakoiria. Voi kumpa näyttelylinja olisi rakentunut Citon kaltaisten koirien pohjalle, eikä Canto/Quanto roskaan. Silloin ei tarvitsisi käydä keskusteluja rohkeuskoesuoritusten surkeudesta.

      • citofani

        Niinpä.Kaukana on ne ajat, jolloin voi koiralla harrastaa molempia, niin näyttelyitä, kuin PKoota, siis samalla koiralla.Eipä enää palaa tuo aika, valitettavasti.Ellei joku jalostuksesta tosiaan tietävä ala tehdä uranuurtajatyötä, ja näyttelyarvostelu palaa hieman taaksepäin rakenteessa.


    • siirtäjä

      ->koiramaiset pulinat

    • JepJep

      Noinhan se taisi olla, kerran näin kun Bosse esitti koiran, se oli tyylikästä menoa, arvaanko väärin jos sanon että sieltä alkoi vähitellen nykyinen sakun esittämistyyli ?

      Ja kyllä entisaikojen sakujen hermot oli toista kun nykyään. Olin aivan teini kun Helsingin näyttelyssä näin näyttelykopissa yksittään erään ja oikeastaan ehdottoman ykkösen suomalaisomistuksessa olevista saku-uroksista. Ja minä menin silittämään sitä. Sille oli jätetty laukkujin siihen eteen, kai siksi että se saisi rauhassa nukkua.... no, minä silittämään. Ei koira edes silmiään avannut, saati että olisi ärähtänyt.. .=)
      Ollappa niitä vielä!

    • JepJep
    • whalin

      muistan kennel nimi pitää paikkansa ja ammatti oli luisuperse sakemannienuranuutaja en ole sakemannimies mutta silti muistan taisi muuten olla näyttelytuomarikin.ja ahkera voitokas näytelmissä kävijä.mielestäni tuhosi koko rodun

    • jatkoon_vaan

      Minä muistan kaikki saksanpaimenkoiria kasvattanet kennelit viimeisen sadan vuoden ajalta. Olenkin Asperger, jolla varsinaisen hyvä, eli tavallista parempi sekä pitkä- että lyhytkestoinen muisti. ÄO on 147.

    • uudetkennelnimet

      Tahdotteko print-screenit eri kenneleiden vaiheista? Osa tiedoista nimittäin on poistettu netistä vuosien mittaan salailutarkoituksessa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 145
      4097
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      112
      3700
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2575
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      90
      1496
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    Aihe