Kalakotkas poikasten lähö maailmalle

285

2506

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuva puhuu enemmän kuin 1000 sanaa ,.
      Mutta toivottavasti viihdyrään jatkossakin lintujenkanssa .
      Ja hyvä jos joku aina sanoo muutanan sanasenkin --ettei minun tarvitse pitää yksinpuhelua .
      Ainakin kiinnostusta on ollut aiemmin Tulihan 500 täyteen ja
      Katsojia oli 2800 . .

• Lellukka

Kiitos hänelle joka on tätä kamera pitänyt.On ollut minun joka aamuinen ja iltainen ihana hetki seurata lintuja .Munista astin niitä seurasin lento harjoituksiin asti .Nyt on pesä tyhja ja niin on mimnullakin jotenki haikea mielii. Kiitos ylläpitäjälle .T Mummo 81vuotta

• 0--0 kiikari

Olipa hieno koelento pesällä -- kyllä on ensimmäinen yritys lähellä .
      Ei ne poikaset pesää jätä vaikka tekevätkin niitä lentokokeiluja .

• Luin lintakirjasta --että pesäpoikasaika on 51 59 vuorokautta .
      Laitoin tarkemmin sinne aikaisenpaan keskusteluun .. sielläkin käy vielä katsojia --vaikka kirjoitukset onkin loppuneet.
      Olis muistettava ne päivät kun tuli ulos munasta ---ehkä .

Mutta nut on taas uus keskustelu .

• 0--0kiikari

Minun laskujeni mukaan ,poikaset ovat ainakin tämänkuun loppuun pesässä --ennenkuin ensilläinen lähtee.

• NE MUNAT, JA MUNAT

Lopettakaa! Munien vahtijat!!!!!!!!!!!!Kyllästyttää, pilaatte koko koneen.

• rauhoitu Lotta
        NE MUNAT, JA MUNAT kirjoitti:

Lopettakaa! Munien vahtijat!!!!!!!!!!!!Kyllästyttää, pilaatte koko koneen.

Ystävä hyvä. Kone ei mene pilalle yhden ketjunvuoksi ja sen voi sivuuttaa, kuten kahvipirtinkin.

• Tätä herkkua saa vielä katsoa --ehkä n 4 viikkoo -
      Moni jää kaipaamaan --katsoja luku ainakin todistaa sen .

• Luontifani

On kiva katsella kun Linnunpoikaset kehittyy lentokuntoon --

• (((0)))

ensvuonna taas on munia -- Mutta nämä poikaset ei tule etelästä ennenkun 3vuotiaana kun ovat lisääntymiskykyisiä.
      Toivottavasti saadaan taas nämä uljaat linnyt nähtäväksemme .

• yllätys yllätys Kuinka voi olla mahdollista että 29 on avannut tämän Muuttolinkin ja Siinä munalinkissäkin oli käynyt 30 ---
      Mitäs siihen sanotte ---minä sanon että meitä taitaa olla kuitenkin enemmistö --jotka tykätään linnuista .

Ja nytkin Emo syöttää kolmea poikastaan tietämättä kuinka häijyjä ihmiset voi olla toisilleen .

• uusi tulokas

ullamirjami
        Olin yllättynyt että linkkejä linnuille on yritetty poistaa.....jollekkin ....lintupalstalle????

Mistäs me...siis minä... olisin edes hoksannut löytää tällaisen. Eilen yritin hakea lapsenlapsilleni linkkiä, mutta en löytänyt siitä mistä piti?

Minun ikäiselle on parasta, että joku "clever" viisas avaa näitä katsottavia.

Eihän tämäkään vie kuin yhden aloituksen, jonka voi ohittaa.

Minä en todellakaan ymmärrä mikä vaino ja epäsopu täällä vallitsee??

Ainakaan en uskalla tulla omalla nikilläni kirjoittelemaan, vaikka ensivuona "häädetään" tuolta edellisestä.

Olen lukenut kirjoituksiasi ja pidän sinusta.

• uusi tulokas kirjoitti:

ullamirjami
        Olin yllättynyt että linkkejä linnuille on yritetty poistaa.....jollekkin ....lintupalstalle????

Mistäs me...siis minä... olisin edes hoksannut löytää tällaisen. Eilen yritin hakea lapsenlapsilleni linkkiä, mutta en löytänyt siitä mistä piti?

Minun ikäiselle on parasta, että joku "clever" viisas avaa näitä katsottavia.

Eihän tämäkään vie kuin yhden aloituksen, jonka voi ohittaa.

Minä en todellakaan ymmärrä mikä vaino ja epäsopu täällä vallitsee??

Ainakaan en uskalla tulla omalla nikilläni kirjoittelemaan, vaikka ensivuona "häädetään" tuolta edellisestä.

Olen lukenut kirjoituksiasi ja pidän sinusta.

taidan lopettaa nämä kaikki jutut täällä suomi 24 sivuilla . Nytkin tänä aamuna on sellaista tekstiä kohdistettu minuun . että siinä on Huumori kaukana .

• uusi tulokas
        ullamirjami kirjoitti:

taidan lopettaa nämä kaikki jutut täällä suomi 24 sivuilla . Nytkin tänä aamuna on sellaista tekstiä kohdistettu minuun . että siinä on Huumori kaukana .

Älä lopeta. Koirat haukkuu ja karavaani kulkee. Onneksi profiilisi on auki ja voin ottaa yhteyttä.

Usein on tullut ilmi, että joku/jotkut on ns. puskassa ja heille ei vastata, mutta eikö hekin ole puskassa, jotka sulkevat pääsyn profiliinsa??? Samanlaisia "puskia"!!

Ihmettelen todellakin suuresti, kuinka täällä puututaan kirjoittajien arvosteluun, tai sanoisinko suoraan panetteluun? Tuntevatko he ehkä toisensa lähemminkin?

Onko joiltain kadonneet hyvät tavat ja kohteliaisuus? Onko ymmärryksen taju kadonnut, että netti ei ole yleinen haukkumispalsta? Mitäs, jos meidät kaikki pakoitettaisiin tapaamaan livenä, siis ihan "face to face" esim. leirille, johon kaikki palstalaiset koottaisiin?

Ei tästä muistamaton aika ole, kun punaiset ja valkoiset jaoteltiin. Silloin oli poliittinen syy, mutta on noita nettikäyttäytymisen rikkeitäkin jo oikeudessa käsitelty.

Ei varmaan tuntuisi kivalta, jos mummi tai vaari saisi haasteen käräjille loukkaavista netti kirjoituksistaan???

Miettikää nyt hyvät ystävät, mitä kirjoitatte, ettei tulisi haastetta käräjille.

• ULLAMIRJAMI****
        uusi tulokas kirjoitti:

Älä lopeta. Koirat haukkuu ja karavaani kulkee. Onneksi profiilisi on auki ja voin ottaa yhteyttä.

Usein on tullut ilmi, että joku/jotkut on ns. puskassa ja heille ei vastata, mutta eikö hekin ole puskassa, jotka sulkevat pääsyn profiliinsa??? Samanlaisia "puskia"!!

Ihmettelen todellakin suuresti, kuinka täällä puututaan kirjoittajien arvosteluun, tai sanoisinko suoraan panetteluun? Tuntevatko he ehkä toisensa lähemminkin?

Onko joiltain kadonneet hyvät tavat ja kohteliaisuus? Onko ymmärryksen taju kadonnut, että netti ei ole yleinen haukkumispalsta? Mitäs, jos meidät kaikki pakoitettaisiin tapaamaan livenä, siis ihan "face to face" esim. leirille, johon kaikki palstalaiset koottaisiin?

Ei tästä muistamaton aika ole, kun punaiset ja valkoiset jaoteltiin. Silloin oli poliittinen syy, mutta on noita nettikäyttäytymisen rikkeitäkin jo oikeudessa käsitelty.

Ei varmaan tuntuisi kivalta, jos mummi tai vaari saisi haasteen käräjille loukkaavista netti kirjoituksistaan???

Miettikää nyt hyvät ystävät, mitä kirjoitatte, ettei tulisi haastetta käräjille.

kiitos asiallisesta ja KANNUSTAVASTA KIRJOITUKSESTASI .
        nYT MENEN TYYÄRENI 55 VUOTISJUHLAAN , EI USKOIS KUINKA AIKA RIENTÄÄ. jA POIKAKIN ON JO 58V . OLEN ALOITTANUT AJOISSA . jA HYVIN ON MENNYT , ,ENNEN EN OLEKKAAN SAANUT NÄIN PALJON HAUKKUJA KUN TÄNÄÄN. VOI OLLA ETTÄ OLEN VAAN MUUTEN HERKÄLLÄ PÄÄLLÄ NYT. Oho tulipa isolla ,mutta omapa on asiani , en korjaa.

• voi surku -- se linkki siittä rebgastuksesta katsoin .
      Näyttää tosiaan niinkuin se toinen siipi ei menis paikoilleen . Mutta kyllä toivotaan patasta , ne on eteviä hoitaan eläimiä ja
      Kiva kun kerroit .
      Siipeillään :=)

• ullamirjami****

olit oikeassa " maduixa " Ei ole" toonin " poikasta pesässä ---emolintu huikuilee yksin . Oliskoos jotai ruokaakin tuonut .
        Toivotaan että poikanen voi tulla takaisin emontykö pesään .

• sama um****
        ullamirjami**** kirjoitti:

olit oikeassa " maduixa " Ei ole" toonin " poikasta pesässä ---emolintu huikuilee yksin . Oliskoos jotai ruokaakin tuonut .
        Toivotaan että poikanen voi tulla takaisin emontykö pesään .

voi olla että se pesällä istuja onkin se poikanen . --aikaisemmin en ole sen poikasen seisovan .
        " Katsotaan sano lääkäri " ei taida sopia tähä, :=)

• sama um**** kirjoitti:

voi olla että se pesällä istuja onkin se poikanen . --aikaisemmin en ole sen poikasen seisovan .
        " Katsotaan sano lääkäri " ei taida sopia tähä, :=)

Ei enään toonin mamma palastele ruokaa , poikanen pärjää jo hyvin .
        Mutta pyydystämään ei vielä ole valmiutta .

• ei mene montaa päivää kun ensimmäinen kalakotkaspoikanen lähtee lentoon .
      Levitteli jo siihenmalliin siipiään että " pois tietä risut ja männynkävt " :=) emo oli ruokkimassa hyvin sai kukin vuorollaan .
      Eilen sai se pienin siltä isommalata "siipeensä."

• Toonin poikasella on jokin pieneläin josta se koitta saada ruokaa . Muttaaika avutonta on touhu.

Jotain epätavallista tuntuu olevan -- Ei kai emo hylännyt pesää kun 9 päivä oli se rengastus

Arvelen että poikasta koitetaan nyt ruokkia muulla kun emontuomalla.
      .
      Toivottavasti en ole oikeessa.

• täällä toimi ttaas ruokapalvelu --ja poikaset on tyytyväisiä.

• No mutta minun silmäni näkevätkään ---pikkuset on jo niiin isoja että on laitettu hilut nilkkaan .
      Auringon nousua odotellessa tässä vilkasin poikasiakin --ja ihan hyvin varmaankin on rengastus mennyt .

• suski

Pitkästä aikaa täällä...ompa harmillista nämä sivujen terrorisoijat. =(
      Mutta kyllä tämä on kiinnostavaa touhua ja hurjan isoksi ovat kaikki poikaset kasvaneet ja tosiaan siipiään levittelevät.
      Ai että poikaset on jo rengastettukin...se olisi ollut kiva nähdä.
      Emoa ei enää kovin usein pesässä näy...taitaa olla niin ahdasta että on oksan päällä vahtimassa.
      Aurinkoista päivää kaikille!

• Nyt on jo niin mieli isommalla lentää --Ja kunhan olisin paikalla sellon --olis se hieno nähdä.

• lintufani****

olen 100 lukia täällä , monia kiinnostaa kuinka Kalakotkas linnut aloittaa elämisensä omien siipienvarassa

• Linnuilla on kova rankkasade --emo ei enään suojaa poikasia.

• Mutta oikein kaksin tuli emot ja mukana iso lohi.

• Olipa poikaset surkean näköisä sen rankkasateen jälkeen, sukivat itseään ja levittelivät siipiään, yrittäen kai kuivatella itseään.

• hymyilyttää &

Se teki niille ihan hyvää,...puhdistuivat vaan kesäsateessa.

• Katsokaa sitä Tookin linkkiä --mitä siellä tapahtuu -- poikanen on selällään ja emo koittaa sitä saada ylös --- Apua

• 0''''0 kiikari

emo on pesässä ja koitta auttaa poikasta

• Kalakotkas pesässä on kaikki hyvin --on illallisen aika juuri nyt.

• En ole mikään lintu tieteiliä ja minun kommentit on kanssa sitä luokkaa. Siittä Toonin pesästä eilen saamani jutut taisi olla mielikuvituksen piikkiin . Koska nyt ainakin poikanen on jonkin pieneläimen kimpussa ja koitta epätoivoisesti saada siittä aamiasta . Noo katsotaan -- :=)
      Ja kalakotkaspoikaset ovat vieretyksen . Sopu on mitä parhain.

• Makriina ek

Hauska seurata näitten pesien elämää. Virossa poikaset ovat jo paljon isompia kuin Hailuodossa. "Konnakotkaksetkin" räpistelevät tarmokkaasti ja liikkuvat ympäri pesää. Toivottavasti eivät astu harhaan!
      Hailuodon poikaset olivat ainakin äsken ihan uuvahtaneita. Päiväunilla pienet.

• Meduixa kiitos selventävästä kirjoituksesta .

Minä olen tutkinut omaa lintukirjaani , jossa on paljon tietoa eri linnuista, ja petolinnuista on Haukat ,ja Kotkat nyt olleet syynissä. .
      Näitä lintuja kun ei juurikaan näe näissä kaupunkilais maisemissa .

Pöllöjä on nähty - mutta se onkin jo eri lajinsa , varsinkin kun Lapsen lapset sanoo, että ullamummu on pöllö.

• OUTILAISKA

NO LASTEN SUUSTA TOTUUS PÖLLÖHÄN SELLAINEN ON JOKA YKSIKSEEN HÖPISEE JA KANAN AIVO

• suski

Pesässä kaikki hyvin.
      Olen ihmetellyt miten poikaset olivat niin paikoillaan ja rentoina rengastuksessa eivätkä esim. räpiköineet mihinkään?! Tietääkö kukaan?
      On ne kyllä niin isoja mötköjä jo että...Toivottavasti lentoharjoitukset onnistuvat kun on sen aika.

• suski

Aamupalan aika. Yksi poikasista treenasi jo kovin siipiään ja katoin että onko jo lähdössä lentoon, mutta ei vielä.
      Hiljasta tuntuu täällä sivustolla olevan...lomailua

• Olen utelias koska poikaset oppii itse paloitteleen emon tuoman kalan --eikös se ole niinkun elinehtonakin että oppii itse syömään.
      Kyllä on isoksi kasvaneet jo Siipienväli on yllättävän iso . näin kun saa katsoa läheltä oikein.

Minä laitan Kuvaruudun isoksi ,minulla on iso tauluteeveen kokonen kuva .

• Isoja ovat

Eilen pienin niistä otti rippeet emolta kun jäi ruokkimisessa kahden muun jalkoihin ja kovasti se noukki kalanpäätä. Hyvällä mallilla siis pienimmänkin kehitys =) On vaan päivistä kiinni milloin tuo vanhin poikanen jo lähtee lentoon =)

• suski

Kova on tuuli tällä hetkellä. Juu, isot on siivet jo ja tosiaan vanhin kohta lähtee lentoon. Kyllä luulis että alkavat poikaset itsekin kohta syömään ettei emo enää syöttäisi.
      Kummasti ne kestävät tuossa pesässä vaikka välillä reunalta kurkistelevatkin.

• kyllä näillä linnuilla on varmaankin hyvä näkökin , he kun kalastaakin näkemällä vedessä uivankala ja jopa sukeltavatkin sen perään-
      On ollut tapauksia, että lintu on saalistanut liian ison kalan ja kala on vienyt lintua niin syvään ,että lintu on menehtynyt.
      Mutta kai se on aika harvinaista.

• Nyt on pesään jätetty kala , on kiva nähdä osaavatko poikaset saada siittä itselleen suupalaa.
      Isoja ovat jo.
      Kun levittävät siipiään ei uskois kuinka isoja ne on jos ei näkin ihan läheltä.

• Nyt emo taitaa antaa oppituntia poikasille --kalankin on laittanyt esään kun poikanen tulee takasin saa emon kalastaman lahnan --vai mikäse on :=)

• -Anni

Olen seurannut tätä Kalakotkien lähistöllä olevaa kiljukotkan pesää myös ja untuvikosta on kehittynyt jo hieno punkkari. Siellä on tosiaan tuo ainut poikanen. Emo seisoi pitkään vierellä tuoden hiiriä ja rottia, mutta nyt ei enää ole näkynyt!! ONKO EMO HYLÄNNYT POIKASENSA? Miten tuo pärjää yksin, kun hädintuskin seisoo?

http://pontu.eenet.ee/player/konnakotkas.html

• 1-8=9

Onko ollut paskantaminen näkyvää?

Se on komee kumarrus

• Jokin rituaali on nyt pesällä menossa --oksia koko porukalla siirtelevät - Kova on touhu ei meinaa isot oksat irrota-

• Kyllä on hellettä nyt poikasilla ,säätiedotteessa on nyt jo 26 astetta ja varmaankin se nousee päivänmittaan .

• Nyt poikanen syö ihan itse . On oppinut tavoille ,hyvin on mennyt oppi parille . HYVÄ !

• Missä poikanen?

Pesässä tällä hetkellä vain kaksi poikasta ja taitaa olla tosi kuuma kun ihan läähättävät. Onko vanhin lähtenyt lentämään?

• ullamirjami****

On sitten tullut takasin kotio ---ja kalan on emo tuonut iltapalaksi -- siittä yksi koitti saada irti jotain , mutta ei tainut irrota edes suupalaa.
        Olen huomannut kuinka iso lintu popsii ruodot ja pyrstönkin . On niillä hyvä ruuansulatus , ja ei mee ruotoja kurkkuun .

• Joskus katson kuinka Tooni jakselee ja sepoika oli nytkin syömässä ihan itse . On kasvanut tosi hyvin , ja siittä saa maanviljeliät tosi huvän apulaisen . Sen ravintoon kuuluu kaikki pikku jyrsiät etupäässä.

• Luulisin , että monella on tämä linkki jo omissa Suosikeissaan ilman tätä "Suomi keskusteluakin .
      En taida enään nostella tätä ylös . kun tämä muutenkin on jo lopunalkua.
      Kyllähän nytkin on eilisen jälkeen 4 avattua . mutta kukaan ei keskustele aiheesta . niin että linkki painuu unholaan --mutta kai tästä on ollut jollekkin ihmiselle iloakin --ainakin minä aion katsoa kun pojat lähtee pesästä. Hyvää kesän jatkoa lintufaneille.

• Makriina ek

Paljon ovat pontevampia kuin Hailuodon poikaset!

Mitenköhän ressukat selvisivät ukonilmoista. Ainakin tänään ihan hyväkuntoisia ja kuivin höyhenin.

• Makriina ek

En ollut pariin päivään katsonut Hailuodon poikasia, ja nyt huomaan pesäuutisista, että yksi poikanen on kuollut. Kamera ei näyttänyt minulle mitään, onkohan ukkonen iskenyt?

• pesä-kuvia
        Makriina ek kirjoitti:

En ollut pariin päivään katsonut Hailuodon poikasia, ja nyt huomaan pesäuutisista, että yksi poikanen on kuollut. Kamera ei näyttänyt minulle mitään, onkohan ukkonen iskenyt?

Äsken katsoin minäkin, eikä näkynyt mitään. Siellä on kova ukkonen.

Halutessaan voi seurata mielenkiintoisia keskusteluja näistä pesäkameroista, pesäkuvan vierestä sinne pääsee kohdasta Osprey's Nest Forum.
        Tosi pitkiä ja mielenkiintoisia kommentteja on Hailuodon pesästäkin.

Varmaan se on sinulle tuttu, mutta jospa joku saa uutta katseltavaa ja luettavaa.
        Siellä on komeita kuvia.

• jo on kuva

Sataa sataa ropisee ,kuvassa pimeessä kököttävät poikaset -

• ullapulla****

• sama****

Oliskoos noin että palvelu ei pelaa .
        nimmari tuli mutta teksiä hävis taivaantuuliin.
        Kokeilempa taas.

Poikanen syö itse kalaa , toiset katsoo vieressä että jääkö heille mitään , voi olla että emon olisi heitä vielä autettava .
        Ei erota heidän ikäeroakaan enään.

• ullapulla****

Nyt taasen emo toi ison kalan . Kyllä nyt kelpaa kun on aina ruokaa pöydässä. Mahtaakooa ne kaikkijo osata syödä itse . Ainakin aamulla emo syötti yhtä niistä.

• lintufani****

Jos kaikki olis kirjoittanut jotain ,olis tämäkin linkki kohta loppu . --hyvä --saadaan jatkaa tätä niinkauan kun poikaset pääsee lentoon. -
      Nyt onkin jo 300 katsonut taasen .

• ####

500 kommenttia mahtuu yhteen ketjuun.

Minä ainakin olen monesti tännekin kirjoittanut, kuin muihinkin eläinketjuihin.
        Mukava tarkkailla poikasten kehitystä.
        Eipä sitä muuten näkisikään.

• Makriina ek

Ovat kovasti tarmokkaita tänä aamuna ja varmaan odottavat ruokaa, kun kaikki katsovat samaan suuntaan ja tepastelevat sinne tänne.
      Ensin luulin, että nuorimmainen on kipeänä, kun vain makasi muiden takana, mutta olikin aamutorkuilla.

Seilin kolmas poikanen on nyt poistettu. Sen kalmo oli keskellä pesää varmaan pari päivää. Varmaan kameran huoltajat hakivat sen pois.

• tällaista on elämäluonnon armoilla .kummallista että se kuollut poikann oli pesässä eikä emo tehnyt sille mitään , poistanut.
      Olisi hyvä tietää mikä oli sen kuoleman syy --olisikoos emolinnut ruokkineet liian harvoin --ja näin isommat poikaset poisti yhden ruokailijoista . Näin joskus käy ,että joku selviää hengissä , se on kovaa elämän taistelua luonnossa.

• Nyt sataa ja poikaset on yhdessä rykelmässä . Puhdistuu luonto . ei taida kuitenkaan olla ukkosta ilmasa nyt.

• Makriina ek

Onko yhteys Seiliin poikki? Minusta kuva on koko ajan sama!
        Seili ottaa kuvan pienen väliajn jälkeen. Se ei videoi jatkuvasti kuin kalakotkaksia kuvataan.
        Ne muuten jo varmaan suunnittelevat lähtöä, ovat niin paljon isompia kuin Seilin pojat.

• taitaa poikaset saada pian lopullisen asun kun höyhenet poistetaan .

• kyllä suututtaa

lopeta jo höpötys, mitä sulle akka saadaan, että tä'mä loppuu

• Samma här !
        kyllä suututtaa kirjoitti:

lopeta jo höpötys, mitä sulle akka saadaan, että tä'mä loppuu

Täytyy vaan todeta, että ämmällä joka täällä itsekseen höpisee kirjoittaa itselle ja vatailee itselleen on otsa täyttä umpi luuta ei siihen saada järkeä lekallakaan. Koiransa perseseen joutaisi koko ämmä

• ..........
        Samma här ! kirjoitti:

Täytyy vaan todeta, että ämmällä joka täällä itsekseen höpisee kirjoittaa itselle ja vatailee itselleen on otsa täyttä umpi luuta ei siihen saada järkeä lekallakaan. Koiransa perseseen joutaisi koko ämmä

Vittulessaan tuo ämmä täällä höpisee, haluaa vaan kerätä huomiota,, tavalla tai toisella. Sen politiikka rähinät on osin poistettu eikä niihin kukaan terve järkinen vaivaudu edes väittelemään, siksi mekastaa nyt täällä...

• "kyllä suututtaa" taidat tykätä katsoa näitä " hopötyksiä" !
      Tervetuloa vaan toistekkin .

Eihän linnut ainakaan ole mitään sitä vastaan

• ullamirjami

Nyt lähti ensimmäinen lintu lentämään . Mutta luulisin että ne pitää lepopaikkanaan tätä pesää vielä jonkunaikaa.

• mummo

Hyvä Ullamirjami, kiitos Sinulle kun avasit tämän linjan uudestaan jossa me katselijat halutessamme voimme yhdessä jakaa mielipiteitämme kyseisen pesän perheelämään liittyvistä asia seikoista. Tällä hetkellä varmasti meitä katsojia kiinnostaa pokasten lentoon lähteminen ja kuinka kauan nämä nuoret yksilöt ovat vielä emojensa huostassa ennekuin itsenäistyvät kokonaan. Toivonkin poikasille turvallisia ensilentoja pesän uklopuolella täällä pohjolassa.

• Mummulle kiitos !
      Voi olla että minä en nähnyt oikein nythän on taas kaikki 4 koolla ja emo syöttää. Mikä kumma teitä joitakuita vaivaa , .Minä en ole ketään haukkunut henlökottaisesti , mutta itse olen saanut vaikka minkälaisia moitteita , että olen pitänyt tätä Kalakotkas linkkiä , jota en yksin ole avannut ja seurannut näitä lintuja .
      Sivistymätöntä on täällä toisiamme haukkua .

• copsattu

tuo on niin hyvä mielipide ,että sen voi siirtää tänne alas..

Vittulessaan tuo ämmä täällä höpisee, haluaa vaan kerätä huomiota,, tavalla tai toisella. Sen politiikka rähinät on osin poistettu eikä niihin kukaan terve järkinen vaivaudu edes väittelemään, siksi mekastaa nyt täällä

• Linnuilla on lämminpäivä tulossa .

• katleija

Ovat nuo linnut komeita, emonsa kokoisia. En oikein erota sitä pienintä enää joukosta. Ne on rengastettu. S6, S7, ja S8. Onkohan se S6 vanhin ja S8 nuorin.
      En ole sattunut näkemään poikasten lentoon lähtöä. Sinähän Um. näit.
      Kai minuakin tuuraa vielä. Voi olla että yksi kaunis kerta pesä onkin vaan tyhjä.

Se konnakotkaksen poika on musta ja synkän näköinen siellä pesässään, kai sekin kohta pesän jättää.

• Pahveille

en tullut lintuja katsomaan, vaan katsomaan kuka höpisijä viitsii jatkaa ketjua tyhjän päiväisellä horinallaan.

• Kiitos "Pahveli " kun pidät hengissä tätäkin linkkiä .

Yksi poikanen tekee ihan ilmalentoa ,toiset kaksi ovat kynsillä kiinni etteivävä lähde lentoon , harjoittelevat ahkeraan .
      Nyt on niin kuuma että lepäilevät näin keskipäivällä.

• äty

Tuulella pojat harjoittelee lentämistä, sateella kyyhöttävät.
      Mikä poikasista on nuorin? Jaloissa numerot S7, S8, S9. Vai onko 9 kuutonen?

• 9

Kun S kaikkien numeroiden edessä, niin yhdeksikkö se on..

• nyt ne kaksi vanhempaa lentää jo oikeesti , tekevät kierroksia pesän ympärillä.

• Voi sitä pikkusempaa ,minkä pölyytykseen on joutunut . Laskutelineet ei vielä oikein pelaa ,ja pikkunen saa olla pehmikkeenä .

• Kamise

Sinä päivänä, kun lapsesi on lähdössä,
      kun pesän risukasan reuna vähän huojahtelee
      sen siinä tepastellessa ja oikoessa lentimiään,
      katso ettet sano: jää kotiin, et sinä vielä osaa mitään.
      Sinä päivänä muista - lähdön ja rohkaisun hetki, hetki joka ei toistu.

VEIKKO POLAMERI

• mummo

Oli aamupäivällä hienoa seurata pesän esikoista mikä moneen eri otteeseen pyrähteli pesästä lentelemään pesän ulkopuolelle. Yhdellä kertaa lintu ei palannut suoraan pesään vaan lensi emon vierelle lepoorrelle ja katseli sieltä käsin pesän ulkopuolista maailmaa mistä lensi takaisin pesäänm ja hetken päästä taas liiteli kiertelemässä kotipesää. Nyt ilta päivällä esikoinen lentelee taas ja on ehkä lennellyt päivälläkin. Toivottavasti kanahaukat ja muut isot kotkat eivät ole paikalla kun tämä nuori uljas lentotaidostaan innostunut mutta kokematon lintu lentelee.

• tiirailija

Tänään oli pesässä vain nuorimmainen ja kohta varmaan sekin uskaltautuu siivilleen.
      Myötäisiä tuulia koko sääksiperheelle! Tavataan taas ensi kesänä:)
      On ollut mielenkiintoista seurata Sääksiperheen elämää tänä kesäsnä. Innostus on tarttunut moneen lähipiirissäni. Iso kiitos kameran ylläpitäjille tästä luontoelämyksestä ja ullamirjamille linkityksistä ja keskustelun ylläpidosta.

• :/

Hei,

myös "ullamirjamin" seuraama Pontun Stephi kiljukotka, on kuollut.

Varpus?haukka pudotti piakkoin lentämään kykenevän poikasen pesästä.

Tässä kerrotaan tapauksesta:

http://www.looduskalender.ee/node/14158

• 07.08.2012

Pahnan pohjimmainenkin jo siipien kantavuutta pesän reunalla testailee. Vahvin poikanen on jo lentänyt omille teilleen. Nämä kaksi aprikoivat uskaltaisiko jo lentoon.

• katleija

Uutta tietoa konnakotkaksen pojasta sivustolla. Tyhjään pesään lienee palannut nuhruinen poikanen takaisin. Olikohan sittenkin henkiin jäänyt.
      Pystyy kuitenkin jo lentämään.

• 9

Kaikki poikaset taas pesässä kirkuvat ruokaa!
      Missä mamma!!!!

Eilen kahdeksikko nappasi mamman tuoman kalan ja lensi pois. Seiska ja yhdeksikkö jäivät ihmettelemään:)

• ullapulla ****

Konnakotka elää Emo toi juuri ruokaa ,lensivät yhdessä pesään . Ei se lintu saanut pojalta henkee pois . Siinä se nyt syö pesällä pikku hiirtä.

• sama ullapulla

näyttäis siltä että Pienemmän poikasen siivet ovat vasemmasta jotenkin irtoomassa

• Harjoitus

Emo on ollut jo pitkään kouluttamassa poikasta ulos pesästä. Siivet kyllä leviävät poikasella mutta lentoharjoitetta ei tule. Pitäisi kameramiesten noutaa poikanen johonkin hoitolaan ja tarkistaa, mikä on kun lentoon lähtö ei onnistu. Kova on emon komento, kirkuu poikaselle kun hyeena konsanaan.

• Älä höpise
        Harjoitus kirjoitti:

Emo on ollut jo pitkään kouluttamassa poikasta ulos pesästä. Siivet kyllä leviävät poikasella mutta lentoharjoitetta ei tule. Pitäisi kameramiesten noutaa poikanen johonkin hoitolaan ja tarkistaa, mikä on kun lentoon lähtö ei onnistu. Kova on emon komento, kirkuu poikaselle kun hyeena konsanaan.

Pitää ottaa huomioon, että nuorin poikanen on toista viikkoa nuorempi kun kaksi vanhempaa ja vanhinkaan ole lentänyt kun vasta viikon. Ihan hyvässä tahdissa on lentoharjoittelun suhteen. Varmasti nousee siivilleen viikonlopun aikana.

• Konellani en pääse katsomaan, onko se poikanen voimaton jotenkin? Saattaa olla myös kipuja jos sulat on vääntyneet.

Kaipa niitä seurataankin valvontakamerasta:)

• Sulat ok

Sulat on kaikki ok. Täällä joku höpisee ja näkee omiaan kun ei näköjään tunne lintuja lainkaan. Erota edes eri pesiä toisistaan.

• Hyviä uutisia

Nuorin ottanut tänään pesässä lentoharjoituksia. Muutamia senttejä pysynyt jopa ilmassakin :) Huomenna, viimeistään lauantaina nähdään jo pesästä lentokin :) Pesässä on vieraillut pariinkin kertaan vieras poikanen jonka kaikki kolme poikasta ajaneet hyvinkin nopeasti pois. S merkintä näkyi olevan sillä vieraallakin kintussaan. Varmaan jostain lähistöltä lennellyt.

• Perse sulat paskassa

Kyllä perse sulat on aivan suorassa. Näyttäs vaan, että emolla olisi ripuli , kun perse sulat ovat noin paskan sotkuiset. Liekkö syönyt jotain pilaantunutta. Osaako joku kertoa.
      Tulen kohta lukemaan...

• 7.

Jospa sulat ovat öljyssä. Öljyä voi olla rannikoilla ja ranta alueella emo kaloja pyydystää.

• Päivitystä

Emo tuli tänään pesälle kalan kanssa, mutta parin minuutin jälkeen vei kalan pois eli tämä nuorin poikanen ei saanut taaskaan ruokaa, koitti raasu jotain vanhaa kuivaa kalanraatoa repiä, mutta ei siitä mitään irti saanut. Kahta muuta poikasta ei ole pesällä tänään näkynyt. Pienin ottanut taas tänään pieniä lentoharjotuksia pesässä, mutta ei ole vielä ihan valmis siivilleen.

• Kaikki hyvin

Kyllä se pieninkin on saanut tänään kalaa syödäkseen ja paljon. Aamulla kuuden aikoihin pesässä oli kaiki kolme ja jokaisella omat isot kalat kynittävänä. Eivät jaksaneet syödä edes kaikkia... Pienin, joka ei enää taida olla kooltaan pienin osaa pitää hyvin puolensa. Eilen se tarkkaili S 9:N syömistä aikansa ja kävi nappaamassa kalan itselleen. Hyvin ne pärjäävät kaikki.

• mummo sopassa

Kuuden maissa emo toi pari kalaa ja koko poppoo siitä siitä pääsi osallisiksi.
        Ihan hyvin siellä menee.Nuorimmaisen pyrstösulat eivät ole vielä kasvaneet tiettyyn mittaan,joten sen lentoonlähtö viivästynee vielä jonkin aikaa.
        Mukava näitä luontokappaleita on seurata ja ikävä tulee,kun pesä on tyhjä.
        Tulee tyhjänpesän syndrooma nähtävästi meitsille

• tiirailija

Aamulla näin pesällä yhden aikuisen? linnun, jolla oli selässään joku seurantalaite.
      Nuorin S7 on rengastuksen yhteydessä nimetty Noriksi, ne kaksi muuta poikasta ovat Uno ja Elo.Tänään näin Norin "lentävän" pesän laidalta toiselle puolelle, kohta varmaan lähtee jo pidemmällekin:)

• S9

S9 on seurantalaite selässään. Missäköhän ovat sen laittaneet kun ei ole kauaa vielä ollut.

• tilannetta seuratess

Onpa emo tuonut tosi ison kalan poikasille aamiaiseksi. Pyörii pesällä Norin lisäksi varttuneempikin päivät lennoilla liitävä kaveri. Aikamoiset voimat emolla on kun huakan kynsissä tuo isoja kaloja pesälle.

Sanotaan kun poikaset lähtevät pois pesästä ne eivät enää sinne palaa, taitaapi haukoilal olla eri systeemi.

• Lorena*

Hui sentään, onpa kotkilla yleensä linnuilla ihme ruuansulatus mekanismi. Niin vain poikaset syö isotkin kalat ruotoineen päivineen, jotenkin luumaisetkin ruodot läpi menevät ilman ruuansulatus vaivoja.

• Kaksi lintua pesässä ,toinen söi isonkalan puolikasta , ja lensi sitten pois pesästä. Onneksi jätti sille pesän pohjimmaisellekkin pikkusen . Nyt kyllä heti meni ottamaan osansa
      . Seurasin että jääkö mitään pikkuselle.

Nämä vanhemmat seuraa emoa ja savat aina ensin , ja näi voi se viimeinen jäädä pikkusen vähemmälle
      . Mutta ehkä näin onkin luonnossa parempi koska jos nyt vaan yksi kalastaa , on se kova urakka .

• Taas oli kokko kolmikko pesässä , kahdella oli kala varpaissa . Kyllä emo pitää huolen poikasista . .

• 9

S7-Nori-F
        S8-Uno-F
        S9-Elo-M

Viron sivuilta selvisi myös poikasten sukupuoli, 7 ja 8 naaraita, 9 uros.

• Saadaan seurata jos elää saadaan näitä sitten 3 vuodenpäästä kun tulevat takaisin synnyinsijoilleen .
      Eivät tule ennenkun ovat sukukypsiä.

• Katleija

Tällä kellon lyömällä on pesä tyhjä.

• Hienoa :)

Hienoa saatiin nuorinkin lentokuntoon :) Johan se tuossa viikonloppuna siihen malliin siipiään räpytteli ettei mennyt kauaakaan ensilentoon :) Onneksi käyvät kaikki poikaset vielä pesässä niin ei ole pesä koko aikaa tyhjänä :)

• seurailija
        Hienoa :) kirjoitti:

Hienoa saatiin nuorinkin lentokuntoon :) Johan se tuossa viikonloppuna siihen malliin siipiään räpytteli ettei mennyt kauaakaan ensilentoon :) Onneksi käyvät kaikki poikaset vielä pesässä niin ei ole pesä koko aikaa tyhjänä :)

Vanhin poikanen ja emo palasivat pyyntimatkaltaan, molemmilla kala mukana. Voi millä kapelilla poikanen saalistuksestaan kuulutti.

• Hienoa :) kirjoitti:

Sen eron haikeuden kun vielä kestäis,että joudumme jättämään näille uljaille linnuille hyvästit,itken jo nyt kun tiedän sen aamun pian saapuvan.Kirkan kappale,jossa tiedän
        kodin tyhjäksi jääneen tulee nyt mieleen

• 9

Klo 15.20
      8 ja 9 syömässä omaa kalaa, toiselle toi kalan emo.
      Onko kukaan nähnyt seiskaa pesästä poistumisen jälkeen??
      Missä Nori seikkailee?

• Ei ole näkynyt

Olen välillä aina vilkuillut pesään ja en ole Noria vielä nähnyt. Toivotaan että se ensilento meni kuitenkin hyvin ja osaa takaisin pesälle. Eihän se raasu osaa vielä edes itse kalastaa.

• Lorena*

Kyllä routa porsaan kotiin ajaa, pätee näköjään myös kalakotkien parissa. Pesälle ne jo kauan lennelleet Uno ja Elokin palaavat kala aterioille. Nori on varmaankin aivan ulalla ensilennostaan, katsotaan tuleeko vielä oman pesän suojiin.

• katleija

Totta puhuit, klo 17.47 palasivat kaikki poikaset pesälle.

• mummo sopassa
        katleija kirjoitti:

Totta puhuit, klo 17.47 palasivat kaikki poikaset pesälle.

Nyt pahjanpohimmainen tankkaa ihan täysillä,näin sen numero seiskan

• Lorena*

Uno nokkii saalistaan innolla pesällä mutta Nori makaa reporankana eilisen päivän seikkailusta, päivän lentely vieläkin näyttää tuntuvan siivissä!

• Ihana kesä on ollut teidän kanssa .
      Tästähän on tullut mukava lepohetki meille .
      Ja jo poikasten loppuvaiheita pesälläkin on katsojia riittänyt.

• 0--0 kiikari

Kolmisin olivat taasen pesällä . Ja oli siellä yhdellä kalakin ,oliskoos jo oma pyytämä. Olis mukava tietää joko nämä olaa kalastaa itse , ehkä näin jos on kahdella ollut yht2aikaa kala .
      Ja vieläköös sitä idälintua näkee.

• *

Just katsoin, ja oli vain kaksi pesällä, eli yksi on taivaalla lentelemässä.

• Toivon siivet

Yksin olen koko kesän katsellut ja laittanut monologia fb:ssä. Hienoa löytää tämä seurantaryhmä. Nuorinkin eli Nori siis osaa jo lentää, en vain ole osunut näkemään ja olen surrut sen kohtaloa.

• Toivon siivet

Siellä se Nori nytkin yksin pesässä luuraa, mutta voin rauhassa jättää sen sinne, koska kerran sen elämä on kohdallaan.:)

• katleija

Teille muille tiedoksi että kaikki poikaset osaavat kalan pyytää. Satuin näkemään kun kaikki kolme tulivat yht'aikaa kotiin ja jokaisella ol kala kysissään.
      Kapeli oli aikamoinen kotiin tullessa. Äitee,äitee, tuu katsomaan meil' on kalaa.

• Älä valehtele

Nuorin oppi vasta lentämään 2 päivää sitten ja ei edes poistu pesästä kun pari kertaa päivässä ja nyt mukamas oppi jo kalastamaan. In your dreams.

• Katleija kiva kun saatiin tietää että ovat kalastaneet jo on poikasetkin..
      Sitten onkin tulevaisuus turvattu.
      Ihmettelinkin jokuaika sitten kun oli kaksi kalaa pesässä . Että epäilys kävi ,kuinka ne on kalastettu . Kun isäkotka on ollut pois , Vaikka ei sitä tiedä vaikka olisi hyvinkin opastanut poikasia elämisem taidoissa.

• Toivon siivet

Äsken Nori jälleen kerran yksin pesällä. Hakkasi innolla suihinsa isosta kalapalasta. Sitten siihen lehahti Uno, alkoi korviasärkevä mekastus, miksihän.
      Eivät kyllä riidelleet keskenään mistään. Norin lentoonlähdön tai tulon kun kerran näkisi! Täytyy uskoa että se osaa lentää, kun kerran todistajia on.

• Toivon siivet

Hiphurraa, nyt on pesä tyhjä! Taisi olla Elo, joka siitä juuri vilahti ylös. Mitenkähän kauan Nori lennollaan viipyy, ei oikein voisi odottamaankaan jäädä. Kyllä tämä koukuttaa, mutta lähes parasta ikinä mitä olen netistä löytänyt.

• Videot

• Toivon siivet

Kiitos, mahtavaa nähdä! Mutta missähän se nyt viipyy, isommat ovat palanneet aikoja sitten.

• Toivon siivet

Siellähän se Nori on jo pesässä, näyttää lähes yhtä vahvalta kuin vanhemmat sisarukset.

• huikkka

Varmaan poikennu Prismaan ostaa safkaa ja siellä jonottaa kassalla kuten yleensä.

• huikkka

Nythän se jo lounastaa ahventa pesällä.

• Lorena*

Tyhjän pesän tunnelma on kalakotkien pesällä Katselin rakennelmaa miten vakaalla pohjalla se on, eipä näy sortumia vaikka viime aikoina poikaset ovat ison kokoisia, lentelevät edestakasin pesällä.

• Toivon siivet

Tyhjänä on pesä nytkin, mahtavatko tulla yöpymään. Pari tuntia takaperin siellä vielä Nori nyppi höyhenpukuaan. Ei kai tämä vielä tähän lopu, on niin hyvä pesäpaikka.

• Tyhjä oli nytkin pesä .
      Pääasia että ovat selvinneet omilleen , Ihmisissä vaan on montakertaa jellasia Peräkamarin poikia jotka ei pääse omilleen.
      Olisikoss heidän vanhemmissa vika , hyysätään aikuisia lapsia loputtomiin.

Se ei ole luonnollista-

• katleija

Nyt 7 tullut pesälle kala-aterialle. Web-kameran päällä ilmeisesti isäsääksi pitää kovaa kapelia.

• Toivon siivet

Nyt pesällä yksi kolmesta hakkaa kalanpäätä, numero ei näy, mutta luultavasti toinen niistä isommista. Hyvin maistuu, muttaa selvästi kuulostelee ääniä ympäriltä.

• Luulin jo että ovat vallan hylänneet pesän mutta siellä se yksi ainakin pitää kovaa meteliä. On kiva nähdä -.

• Toivon siivet

Äsken oli pesällä seiska ja yhdeksikkö, sitten lähti kumpikin iltalennolle, isompi ensin.

• 0-0kiikari

Nyt on yksi lintu pesällä ja pitää kovaa meteliä .
        Pidän kuvaruutua auki ja kiva kun ilmottaa koska on pesällä niin on mukava tavata , vanha tuttu :=)

• Siellä on ainakin varjo nytkin ,istuu jossain ja naputtaa rytmillisesti ja kirkuu.

• mummo

Onko joku muu huomannut saman kuin minä ettei lintu 9 ole saanut pesällä ruokaa . Lintu 8 on pitänyt ruokailun yksinoikeutta jopa niin ettei luovuta kalaa sisaruksilleen. lintu 7 rohkea on joutunut ottamaan kalan edellä mainitun kynsistä ja saanut edes vähän kala-ateriaa itselleen. Lempeä luonteinen lintu 9 ei ole saanut yhtään kalaa tyydyttääkseen nälkäänsä ainakaan eilen iltaisen ja tämän aamun ja päivä kala ruokailun aikana.

• mummo

Poikaset ovatkin olleet lentokykyisiä jo pitemmän aikaa ja saaneet aina ruokaa lähi seudun tukimusretkien jälkeen pesälle palattuaan. Pesälle ei enää tulekkaan ruokaa. Se ruoka mitä vielä tulee ei riitä kaikille nälkäisille. Tällä menetelmällä emo linnut haluavat ajaa poikaset itse pyydystämään kalansa.Surullista katseltavaa kun pojat huutavat nälkäisinä ruokaa jota kuitenkaan enää ei tule siinä määrin kuin ennen . Muuttomatkakin on jo lähellä mitä varten kaikki hengissä säilymisen taidot on vielä opittava ennen pitkää ja rasittavaa matkaa.

• niin pitää olla

Luonto on viisaampi kuin jotkut ihmiset, jotka lankeavat jälkipolven itsekkäisiin vaatimuksiin!
      Onneksi valtaosa seuraa luonnon lakeja, ja on opettanut jälkeläisensä työhön osallistumaan jo kodin piirissä, ja pienestä koululaisista alkaen!

• Toivon siivet

Emo on lähtenyt jo pari päivää sitten etelää kohti. Reittiä voi seurata kartalta. Linkin löysin kaverilta fb:stä. Saa nähdä tuleeko siihen poikastenkin seurantamahdollisuus, kunhan ne alkavat muuttaa.

• näin on luonnoon armoilla onneksi poikaset . Jos nyt ihminen typweryydessään rupeaisi ruokkiman niitä , niiden muutto pitkittyis ja ehkä nämä vaikka kuolisivat.pohjolan pakkasiin

Näin on ihminen tehnyt Sorsistakin pullasorsia , sorsatkin ovat muuttolintuja . .
      Nyt jos koskaan olisi niidenkin syöttäminen lopetettava .

Kotipihojen linnutkin päejää paremmin ilman ihmisen ruokkimista
      Itsekkin olen talvisin ruokkinut lintuja , mutta enemmän tutkittuani niiden elämäntapoja olen sitä mieltä että se on ihan turhaa , paremminkin vahingollista linnuille.

• katleija

Toisille tiedoksi että kerran ainakin satuin paikalle kun kaikki kolme poikasta tulivat pesälle ja jokaisella oli kala kynsissään. Kovaa kapelia pitivät yhteen ääneen kun pesälle laskeutuivat.

• tjaba

Onkohan poikasen jalassa joku vika.Tänään huomasin sen nostelevan sitä
      ja seisovan yhdellä.

• Ei ole

Ei ole, tekevät kaikki sitä että nostavat toisen jalkansa vatsakuvun suojaan. Linnuille tyypillinen muutenkin.

• mummo

Joku kirjoitti emon jo lähteneen niin se voi olla totta. Suora lainaus kirjasta Suomen luonto jossa mainitaan kalasääksen tulevasta Ahfriikan matkasta seuraavasti.
      "Naaraat lähtevät parhaille pyyntivesille vahvistamaan itseään muuttokuntoon poikasten vartuttua lentokykyisiksi.Koiraat sen sijaan kantavat ruokaa poikasilleen vielä kuukauden päivät.Syyskuun alussa koiraitten ja poikasten jättäessä kotimaan kiireisimmät naarat ovat ehtineet jo melkein perille tropikin jokien ja järvien mangroverannolle". Aiheen kiinnostavuuden vuoksi kyseinen kannanotto.

• Kiitos mummo !
      Olen myös lukenyt että ainakin etelänpesissä näin käy .
      Kun on kolmekkin poikasta , voi olla että se viimeinen ei tule heti toimeen omillaan .

• Lorena*

Aina sitä on opissa kun variksenpoika tuulessa, sanotaan. En olisi tiennyt ilman - mummon - informaatiota että kalasääksikin on muuttolintu, kiitos. Jos asia pähkäileen eihän kalasääksi voi elää kylmissä maissa talvea jossa ravinto on jään alla.

Kiitos ketjun aloittajalle, loppukesä on mennyt ainakin x 1 vilkaistessa tätä ketjua ja sääksen poikasten kehitystä seuratessa.

• Nyt on kolme lintua pesässä . Yhdellä oli kala kun tuli pesään . Oli tosi kova meteli --toivottavasti muuillekkin riittää , oli nimittäi aika iso kala.

• Ei vielä lähteneet yhdessä äsken kirkuivat.

• Minä seurasin kuinka se kalan saanut lintu ,kävi vaan syömässäkalaa , ja hyvin menikin isosta kalasta puolet hupeni .
      Mutta pois lennsi kala n puolikas varpaissa . --minkä teki . Ne kaksi jäivät ilmaN . OLISKOON NUT AIKA MENNÄ OMALLE KALASTUSREISSULLE. -- kALAN SAANUT OLI N:9

• hyvät ovat

Johan siellä pesällä on melkomoinen metakka.
      Kun toinen hiljenee, niin tekee toinenkin.
      Mutta kun toinen alkaa piipauksen, toinen jatkaa vielä isommin.
      Eläviä ja komeita ovat.

• Sitten kun nämä lähtee otan tauon lintujenmaailmasta .
      Ei taida olla kiinnostusta pitempään . Mutta ensivuonna heti kun jäät sulaa on taas kalakotkien " Säksien " tarkkailu kivaa.

• " meduixa " kiitos linkistä.
      Isäni on Värmlandista läheltä Norjanrajaa. On kyllä jo kuollutkin ,eli yli 80vuotiaaksi siellä

Nänä oli hienot sivut Daalannasta.
      Oli hienot sivut --siinäpä onkin ulla-mummulle mukavaa luettavaa -
      Täällä meillä oli juuri kova ukkonen , ja jerry halus kylpyhuoneeseen , siellä se taas nukkuu rauhassa , pelkää kovastu ukonilmaa.
      Lonnullakin on myrsky --hyvä kun pysyy pesässä --on vaan yksin nyt.

• 0-0kiikari

Aina sataa ,linty seisoo ja sade piiskaa . Surkeesti rääkyy . . Siinä kävi toinenkin mutta viipyi vaan hetken.

• Sinne omaan pesään on vaan kiva tulla syömään kalaa . Nytkin yksi poikasista on pesällä , en saanut selvää mikä oli numero jalassa.

• 0-0kiikari

se oli se nuorempi --ja kaikki meni isosta kalasta.

• Onpas tänää ollut hyvä kalaonni --taas kaksi syömässä pesällä

• 0-0kiikari

Aamuaterialla kaksi -kyllä ne jo varmaankin kalastaa itse .

• Yksi Sääksiemo on ammuttu ,oli löydetty ja haulia oli saanut joihinka kuoli sitten .
      Nyt kun Sosrsastus on käynnissä on suuri vaara että muitakin ammutaan kun sorsia.
      Oletteko lukenut missä se pesä oli mistä se lintu oli .

• Kauhee kalapalik -- yhdellä ei ollut kalaa , mutta sieltäpä tuli emolta kala sille kolmannellekkin .
      Niin että ruokkii ne näitä poikasia vielä . - Nyt se tuli nähtyä.

• mummo

Ullamirjami
      Kysymyksessä voi olla MTV kolmosen vanha uutinen missä linturengastajat löysivät heinäkuussa suolta kuolleen naaras-sääksen pesältä kahden poikasen kanssa.
      Ruumiin avauksen mukaan sääksinaarasta oli ammuttu haulikolla. Linnun jalasta löytyi hauli lisäksi toinen hauli oli lävistänyt ruumiin ontelon.
      Sääksi ei kuollut vammoihinsa heti vaan ampumisen seurauksena. Linnun suoli puhkesi ja aiheutti pahan vatsakalvontulehduksen.
      Sääksi naaraalla oli kuolin hetkellä kaksi rengastus ikäistä elävää poikasta joiden selviytyminen on nyt kiinni suolle jääneen sääksikoiraan hoitopanoksesta. Kokonaisuudessaan uutinen löytyy netistä.

• Niinse varmaankin oli . Ajattelin että nyt kun on ne sorsien ammuskeliat apuvat meidän sääksetkin

Pitäisivät ne pyssyt paremmin piilossa , ettei lapset sais niillä leikkiä .
      Nyt vaan sille isälle jonka poika kuoli sorsanmetsästyksreissulla ,--- vaankilatuomio ei ole liikaa .

Ottaa lapsen mukaan metsästysretkelle, ja antaa leikkiä pyssyllä , veneessähän se ase laukes . , kuinka se voi olla mahdollista .

• Onpa ollut hienoa katsoa kuinka hiehosti kotkanpojat selviää suureenmaailmaan -- ja kuinka pitkä matka on pian edessä --uskomatonta.

• Vielä tänään ainakin ovat pesässä , ja pitävät kovaa meteliä . Pidän kuvaruudun auki että voin seurata josko emo tuo kalaa vai onko joku onnistunut itsekkin pyydystään.
      Mikä on kohta jo edessä väistämättä.

• Lorena*

ullamirjami@
      Sinua voisi ajatella miltei kalakotkaksien kummi tätinä ja meidän vilkaisijoiden päivän ilahduttajana. Aamulla kurkkaan pesälle mitä poikasille kuuluu ja viimeisenä illalla. Luontoa ja luonnon ihmeitä on hauska seurata, sitä olen ollut ja olen.

Ensiviikolla alkaa virallisesti syksy, voimme jättää tälle kesälle jäähyväiset ja sinulle sylintäydeltä lämpimät kiitokset linkistä.

• Kävin kaupassa ja linnut piti Jerrycottonille seuraa sen aikaa .
      Nyt oli tullut jo kalaakin 7 ainakin syö. Ja toinen pitää meteliä -

• Kiitos Lorena ilo on ollut molemminpuolista
      Ensi kuussa onkin pesä lopullisesti tyhjä .

Saadaan sanoa vaan Hyvää matkaa poikasille joista tuli uljaita Kotkia.-

• Hengessä mukana minäkin pesäbongaajana joka päivä. Kyllä on pojat potriksi kasvaneet, mutta mikä ettei, sillä emo ja isä ovat hyvää huolta pitäneet.

• sielä ne kököttää . ja tuuli keinuttaa pesää ,ei taida tulla myrskyä sinnekkää. Meillä oli ihana aamu ,oltiin pitkällä lenkillä.

• Toivon siivet

Ovat siis vielä maisemissa. Äsken oli pesä tyhjä ja ajattelin niiden ehkä jo lähteneen. Ilmeisesti ovat nyt kalastusreissulla. Kovaa on elämä, ruoka veden alla.

• Toivon siivet kirjoitti:

Ovat siis vielä maisemissa. Äsken oli pesä tyhjä ja ajattelin niiden ehkä jo lähteneen. Ilmeisesti ovat nyt kalastusreissulla. Kovaa on elämä, ruoka veden alla.

Jos on ollut mukava pesää seurata, mukava on nähdä teitä samoja pesästä kiinnostuneista. Samalla luontoretkellä tapaamme.
        Kiva kuulla muiden huomioista, kun eihän kukaan ehdi koko ajan pesää seuraamaan.

• Lissu*
        catleija kirjoitti:

Jos on ollut mukava pesää seurata, mukava on nähdä teitä samoja pesästä kiinnostuneista. Samalla luontoretkellä tapaamme.
        Kiva kuulla muiden huomioista, kun eihän kukaan ehdi koko ajan pesää seuraamaan.

"Jos on ollut mukava pesää seurata, mukava on nähdä teitä samoja pesästä kiinnostuneista. Samalla luontoretkellä tapaamme."

Minulle tämä sääksien pesä on ollut palstan lukijana yksi tämän kesän Suomi24:n 70 keskustelupalstan "nettihitti". Kiitos, sääksien kummin, "ullamirjamin"! On ollut aloitussivulla helppo ja toimiva linkki pesäkameraan, jota olen seurannut päivittäin.

Kiitos! :)

• Tässäkin pesässä on vielä pojat ruokailemassa juuri nyt.

Haluaisin Pitää tätä ketjua vielä hengissä kun poikasetkin ovat vieä kotosalla.

• Mutta joku on ahkera ja saa parhaan palan

• 0-0kiikari

Ihan niinkun aina elämässä käy

• Kiitos olipa hienoja kuvia --ja kuvaajatkin ovat eteviä . Wep- kamerako se on ,ei kai . Taitaa olla jokin erikoiskamera kun ovat jotain oppilaitoksen väkeä, tekevät hienoa työtö lintujen hyväksi.

• Nyt meidänlinnut on Ihan livenä pesällä
      .
      Ne kuvat ei olleet ihan livetapahtumaa. Juutuupissa vaan muutama minuutti kuva
      Luotio Foorumissa tarkoitan

• catleija*

Kaksi poikasta lensi pesään tullessaan kirkuen ja heti perään isä lensi ja pudotti näille särkikalan. Meteli jatkuu...

• Olen ajatellut että kuinkaas kauan poikasilla on erilainen ulkoasu kun emoilla . Emot ovat paremmin tummassa asussa . Siivenkärjissä on näillä vielä vaaleeta , ja siittä erottaa emot , vaikka poikaset on jo yhtä isoja kun täysikasvuisetkin.

• Kalaa tuli yhdelle . Nopeempi saitaas . nyt meni tuhatat Vastaajaa rikki 1003 Fau .!!!

• pesä taas tyhjä ., haluan olla KAHDESSADAS -

• Pesä oli tyhjä . Mutta maisema muuttaa väritystä. Tulee kauniit syksyn värit .
      Vaikka linkki menee hetkessä alas nyky susteemiä ,niin aina sentään oli 10 käynyt viimekäyntinikin jälkeen 200 on vastannut . mutta käyn niinkauan kun joku on myös katsonut lintuja (pesää) jotka nyt harjottelee pitkää matkaavarten .

• Ensimmäisen kerran näin pikkulinnun vierailevan pesässä. Pesä oli tyhjä ja sieltä löytyi pikkuiselle suuhunpantavaa. En tunnistanut lajia.

• Lorena*

Näyttää siltä kuin kalasääksien pesän leikkikehäkepit ovat jäljellä, pesään pistäydytään ikäänkuin jäähyväiskäynnille.

Ehkä tämä linkki kertoo samasta poikueesa, linkin löysin jostakin ketjusta ja tallensin sen muistiin:

http://vimeo.com/47880398

• Kiitos Lorena --tuli tippa silmään .
      Oli tosi hieno video saatu poikasista .

Nyt on hieno päätös saatu tälle ihanalle ketjulle - Laitoi Videon itselleni myös säästöön.
      Ainakin minulle on ollut tästä lintujen seuraamiseta ollut paljon iloa.

• Satu*

Olen piipahtanut täällä usein, mutta ihan vieraskirjaan asti en ole jaksanut, polku on niin pitkä.
      Nyt sitten kuitenkin saman tien VIMEOn musiikkiakin hiukan kuuntelin.
      Hailuodossakin olen käynyt aina pikipäin katselemassa.

• Satu*

Niin valtavan kaunis sävel tuossa "You raise me up".

Kylllä noiden luonnoneläinten pitää myöskin paljon kestää.

Minäkin otan tuon linkin talteeni, kiitos teille, UM ja Lorena!

• ihan kuin kiitokseksi Lorenalle --yksi lintu tuli pesään

• Kiitokset

jatkuvat. Kaikki kolme ovat nyt pesällä ja no 7:llä iso kala. Lähtö lähenee. Tänä aamuna kuulin ensimmäisen kurkiauran muuttolaulun. Upea video Unon, Elon ja Norin ensimmäisestä kesästä. Kiitos Lorenalle!

• Olin keittiössä ja sinne asti kuulu että jotai erikoista on pesällä . Ihmettelin kun pesällä oli 4 lintua , yksi lensi pois ja kalan oli emo tuomut kun yhdellä oli iso kala.

Pidän kuvaruutua auki aika paljon , sillonkin kun häärään jotai muualla.

• Vielä on kalasta ainakin puolet jäljellä , ja toinen vartoo eikö hänelle jää mitään .

• mikä ...

ihmeen viesti . Oliko Ankan hoitaja unohtanut lääkkeensä....

• 0-0kiikari
        mikä ... kirjoitti:

ihmeen viesti . Oliko Ankan hoitaja unohtanut lääkkeensä....

Uusi päivä ja vielä on linnut omalla pesällä

• Toivon siivet
        0-0kiikari kirjoitti:

Uusi päivä ja vielä on linnut omalla pesällä

Kiva tietää, että vielä ovat maisemissa. Itse en ole tänään sattunut näkemään. Saattaa olla lähtö heillä lähellä, kun kuukausikin vaihtuu.

• Varmistin taasen lintukirjastani . Saapuu 12.4-25.4-15.5 , ja lähtee 15.8--25.9 Talvehtii trooppisessa Afrikassa.

Ehkä vielä jonkun aikaa saadaan katsoa poikia jos poikkeevat lennoillaan pesälle .

• pelkäsin sillon kun poikaset oppivat hyvin lentään että sinne meni meidän linnut . -- Mutta nytkin kaksi on pesällä ja toisella on tosiiso kala taitaa olla lohi .

• Lissu*

Olen lueskellut sääksisivuja. Mielenkiintoisia ovat. Monta vaaraa piilee muuttomatkalla Afrikkaan. Ruoanhaussa saattaa sääksi joutua kalastajien verkkoihin ja hukkua. Toivottavasti lemmikeillemme ei näin käy. Mukavaa, että ainakin pari viikkoa voidaan ehkä vielä pesäkameraa seurata. Ahkerat lentoharjoitukset on menossa muuttomatkaa varten. Olisi kiva tietää, milloin lähtevät. Kertokaa, jos tiedon bongaatte:)

• Kyllä oli komeesti katettu aamiainen pinnunpesällä ---näin ainakin 3 isoa kalaa . Puoliksi syötynä.
      Hyvin on asiat pojilla .

• ph

Piret emo on jo Siinailla.

• Näin päin:
        ph kirjoitti:

Piret emo on jo Siinailla.

Madis on emo ja Piret on isä.

• ph
        Näin päin: kirjoitti:

Madis on emo ja Piret on isä.

Nekö vain vaihtoivat sukupuolirooleja, emohan se lähtee ensin. Ja emolle laitettiin se paikannuslaatikko selkään, vai??

• ph

• Ja pojat nyt vartoo koska höyhenpuku on vaihtunut kantavii sulkiin . .Uskomaton matka edessö.
      Nyt ainakin sataa ropisee pesään ,onko pojat puun alla sadetta paossa.
      Ei vaan , nämä pojat ei vettä pelkää, kalat ei ui kuivalla maalla .

• Lissu*

Piret ( isä ) on lentänyt viiden päivän aikana yli Mustanmeren, Turkin, Kyproksen kautta Välimeren yli ja on nyt (1.9) pohjois Egyptissä Al-Jizah kaupungin koillispuolella. Tämä lentorupeama viiden päivän aikana oli noin 1500 km.

Tällaista tietoa bongasin sääskisivuilta. Minne nämä poikaset suunnistavat ilman emoa ja isää? Afrikkaanko osaavat suunnata ilmavirtausten mukana synnyinlahjanaan?

Jos jollakin on tietoa/tiedossa linkkejä muuttoseurantaan, ne kiitollisuudella vastaanotetaan:)

• Kaimani --- olen käynyt Profiilissäni ja taas on mentävä katsoon kun joku koittaa sinnekkin "roskspostia" ---odotan aina että sielä olis kivoja kirjeitä ja muutenkin näkee omat kirjoituksensa ,jälki postina siellä .

Oli hieno linkki Meidän linnuista , laitoin sen Sukulaisillenikin Sähköpostinkautta
        terveisin ulla.

• linkkiä
        Lissu* kirjoitti:

Piret ( isä ) on lentänyt viiden päivän aikana yli Mustanmeren, Turkin, Kyproksen kautta Välimeren yli ja on nyt (1.9) pohjois Egyptissä Al-Jizah kaupungin koillispuolella. Tämä lentorupeama viiden päivän aikana oli noin 1500 km.

Tällaista tietoa bongasin sääskisivuilta. Minne nämä poikaset suunnistavat ilman emoa ja isää? Afrikkaanko osaavat suunnata ilmavirtausten mukana synnyinlahjanaan?

Jos jollakin on tietoa/tiedossa linkkejä muuttoseurantaan, ne kiitollisuudella vastaanotetaan:)

There is new Osprey on map - Piret - well known female from Osprey web camera and is possible to follow. She started at 17th of August. Piret has been tagged within ESTLAT Eagles project and there will be shown three Ospreys more, one from Estonia and two from Latvia.

http://birdmap.5dvision.ee/index.php?lang=en

• Lissu*
        linkkiä kirjoitti:

There is new Osprey on map - Piret - well known female from Osprey web camera and is possible to follow. She started at 17th of August. Piret has been tagged within ESTLAT Eagles project and there will be shown three Ospreys more, one from Estonia and two from Latvia.

Kiitos linkistä! Kartan mukaan Piret on vielä Egyptisssä. Mukava seurata sen lentomatkaa ja katsoa mikä on sen määränpää.

Olen sekoillut sääskien nimissä enkä liene ainoa. Tässä muistinvirkistystä. Kertokaa, jos menee luettelo mielestänne pieleen.

- Piret ( emo/female )
        - Madis ( isä/male )

Poikaset:
        - Nori (S7)
        - Uno (S8)
        - Elo (S9)

Tiedot olen poiminut sääskisivuilta. Unoa (S8) ei ole näkynyt pesällä. Onkohan jo lähtenyt muuttomatkalle?

• linkkiä kirjoitti:

Kyllä on hienosti lintujen seuraajat , kyllä on hienot laitteet Eestissä .

• ihaileva

Niillä on navigaattori ihan omasta takaa, seuraavat maapallon magneettikenttää jotenkin, vääjäämättä löytävät reitit ihan synnyinlahjanaan!

• hienoa , Lissu ,on hienoo vielä saada SEURATA NÄITÄ ULJAITA LINTUJA . Kiitos

• Lorena*

Kiitos linkistä, seurailen Viron linkkiä jossa mielenkiintoisia näkymiä.
      Pitänee uskoa kun kala ateriat vahvistavat kalasääkset noin hyvään kuntoon, kait ne vahvistavat meitäkin. Jos ei nyt 5 päivän aikana lennetä 1500km, antaa kala kuitenkin hyvää peruskuntoa.
      Ei muuta kun kalatiskeille ostoksille.

• Nyt oli pesällä korppi, kiiltävänmusta isonokkainen jännästi ääntelevä. Jotain suuhunpantavaa löysi.

• Hyvä catleija minä kanssa katselin , että korppikin on löytänyt pesän , kovasti touhuaa sinä . Kiva seurata sitäkin, läheltä, muuten ei näin lähelle korppia pääsekkään.

• Eron haikeutta aistittavissa saitilla,kiitos Lorena*ihanasta linkistä,jovain itkuakin tuhersin,kaiketi se musiikki oli osasyyllinen.
        Minäkin linkitin juuri silloin pesää,kun korppi haeskeli ruuantähteitä.
        Onhan se toi korppikin upea lintu,poikanen vielä,kun äänenmurros tuntui kaverilla olevan.
        Kiitos sinulle ullamirjami,kun olet suonut meille tämän luontotapahtuman kiitollisena ama

• Korppi on meidän kulttuurissa pidetty sellasena pahanilmanlintuna.
      Tai sanottiin jos koppi tuli pihapiiriin tiesi aina jotain pahaa ., niinkun kuolemaa tai sellasta murhetta kuitenkin . Taikausko oli Suomessa kovin kauan vielä minunkin lapsuudessani , varsinkin kun ei oltu mitään uskovaisiakaan , sehän oli synti jos tuollaisiin uskottiin.
      Mutta noituutta täälä ruotsissakin oli --vaikka ristinusko oli jo .ja papitkin pelotteli kansaa .
      Mutta , vielä oli lintu pesällä siihenaikaan kun katselin Suomi-Ruotsiottelua .

• 0-0kiikari

Vielä on yksi lintu pesällä

• Lissu*

Tänään olen nähnyt pesällä Norin (S7) ja Elon (S9), joille Madis-isä on käynyt tarjoilemassa kala-aterioita. Unon (S8) olen nähnyt viimeksi 30.08.12. Onko toisilla siitä havaintoja?

• lintu syö isoa kalaa ,nyt olikoos S7

• Avasin tänään ensikerran tämän ja ihmettelinkuinka maiseman väritys on jo muuttunut syksyisemmäksi .
      Korppi vaan raakkui lähistöllä . Niitä pidetään viisainpina lintuina . Kuuluvat Varisheimoon.
      Pesä oli tuhjä.

• Lissu*

Pappa-Madis kantoi Aamulla Norille ja Elolle aamukalaa. Unoa ei ole näkynyt. Päivällä pesälle vilkaistessani se on ollut tyhjä. Poikien ( ovatkohan muuten kaikki poikia? ) ääni on kyllä kuulunut. Istuvat kai kameran päällä, kun varjot näkyvät pesässä. Korpin ääni on myös kuulunut.

Mamma-Piret on paikannettu Kairon lähettyviltä. Kelpaa sen siellä lomailla 35 asteen lämpötilassa.

• Lissu ,kiitos taas tiedoista -- on se mukavaa kuulla että emo pääsee lomille täältä kylmästä pohjolasta.

• Kaksi pintua on nyt pesällä ja toisella on iso kala.

• Katsoin sen sateliitti linkin --ihmettelen kun Eestissä on lintujen seuranta paljon Suomea edellä.
        Nyt Korkeasaaressa on Lumileoparti saanut 3 pentua , niitä ei näutetä ennenkun kolmenkuukauden ikäisinä yleisölle.

• Lissu*
        ullamirjami kirjoitti:

Katsoin sen sateliitti linkin --ihmettelen kun Eestissä on lintujen seuranta paljon Suomea edellä.
        Nyt Korkeasaaressa on Lumileoparti saanut 3 pentua , niitä ei näutetä ennenkun kolmenkuukauden ikäisinä yleisölle.

Naapurimme lintusivuja ihastelen minäkin. Upeat valokuvat, videot ja satelliittikamera kertovat omaa kieltään "meidän poikien" elämästä. Minulle on hyvin riittänyt tämä 70 keskustelu lintujen päivittäiseen pesäseurantaan. Lisämausteita olen hakenut muilta sääskisivuilta.

Korkeasaaren Lumileopardeista oli video Iltalehdessä. Suloisia ovat! :)))

http://www.iltalehti.fi/iltvluontojaelaimet/20120904011276890_v6.shtml

• linnut.....
        Lissu* kirjoitti:

Naapurimme lintusivuja ihastelen minäkin. Upeat valokuvat, videot ja satelliittikamera kertovat omaa kieltään "meidän poikien" elämästä. Minulle on hyvin riittänyt tämä 70 keskustelu lintujen päivittäiseen pesäseurantaan. Lisämausteita olen hakenut muilta sääskisivuilta.

Korkeasaaren Lumileopardeista oli video Iltalehdessä. Suloisia ovat! :)))

http://www.iltalehti.fi/iltvluontojaelaimet/20120904011276890_v6.shtml

Voi ihana, kuinka söpöjä kissanpentuja ovatkaan.
        Taisiko liha olla possun ulkofilettä. Ei taida luonnossa tuollaisia herkkuja olla tarjolla.
        Onneksi noita kissaeläimiä on vielä luonnossa enemmän, kuin amurinleopardeja.

• Kyllä se kannatta huutaa kovaa kunei jättänyt yhtään sille toiselle , mutta tulihan sieltä ihan omakalakin - vihdoin.

Kumma, etteivät jo kaikki ole lennelleet etelään.

Ainakin yksi pesän asukki istuksii pesällä.

• kiva seurata

Jos se on se pienin poikanen nyt vasta kasvanneena, Kyllä niitä vielä matkakavereita viipyy näin lämpimässä säässä, lentäiskö nuo perheettäin?

Jostain luin, että linnut lentävät etelään yksitellen. Tuoltakin on emo jo lähtenyt.
        Varmaan pian lähtevät loputkin
        Kaksi oli pesällä, toinen riipi kalaa, toinen oli vieressä kovaäänisesti.

Mukava on ollut lintuja seurata, taas kerran.

• Lissu*
        ****** kirjoitti:

Jostain luin, että linnut lentävät etelään yksitellen. Tuoltakin on emo jo lähtenyt.
        Varmaan pian lähtevät loputkin
        Kaksi oli pesällä, toinen riipi kalaa, toinen oli vieressä kovaäänisesti.

Mukava on ollut lintuja seurata, taas kerran.

Yksitellen lähtevät, kun sisäinen ääni kutsuu lähtemään. Mamma-Piret aloitti muuttomatkansa elokuun puolivälissä. Isä ruokkii poikasia vielä noin kuukauden emon lähdön jälkeen. Syyskuun puoliväliin saakka saatetaan siis saada vielä pesän ohjelmaa seurata. Unoa(S8) ei ole enää näkynyt. Toivottavasti se on muuttomatkalla eikä mitään ikävää ole sattunut.

Lissu* kirjoitti:

Yksitellen lähtevät, kun sisäinen ääni kutsuu lähtemään. Mamma-Piret aloitti muuttomatkansa elokuun puolivälissä. Isä ruokkii poikasia vielä noin kuukauden emon lähdön jälkeen. Syyskuun puoliväliin saakka saatetaan siis saada vielä pesän ohjelmaa seurata. Unoa(S8) ei ole enää näkynyt. Toivottavasti se on muuttomatkalla eikä mitään ikävää ole sattunut.

Valtavia matkoja sääkset lentävät muuttomatkoillaan.
        Pisin mitattu oli netistä lukemani 12 564 kilometriä. Mahtava urakka.

• Lissu*
        ****** kirjoitti:

Valtavia matkoja sääkset lentävät muuttomatkoillaan.
        Pisin mitattu oli netistä lukemani 12 564 kilometriä. Mahtava urakka.

Sanos muuta. Mahtava muuttomatka, jolla vaaroja on monta. Välimerelle ja Saharaan menehtyy useita matkalaista. Kalasääksien luultiin aikaisemmin muuttavan vain päiväsaikaan. Satelliittiseuranta on osoittanut, että ne jatkavat muuttomatkaansa myös öisin.

Huomasin, että youtubelta löytyy monta videota meidän poikasten pesältä hakusanalla "kalakotkas". Tässä yksi Unon(S8) kalasta 23.08.12. Unoahan ei ole enää pesällä näkynyt. Kesän muistoja voimme siis youtubella verestää :)

http://www.youtube.com/watch?v=7pEEISN4VHI

• "lintujen äiti"
        Lissu* kirjoitti:

Sanos muuta. Mahtava muuttomatka, jolla vaaroja on monta. Välimerelle ja Saharaan menehtyy useita matkalaista. Kalasääksien luultiin aikaisemmin muuttavan vain päiväsaikaan. Satelliittiseuranta on osoittanut, että ne jatkavat muuttomatkaansa myös öisin.

Huomasin, että youtubelta löytyy monta videota meidän poikasten pesältä hakusanalla "kalakotkas". Tässä yksi Unon(S8) kalasta 23.08.12. Unoahan ei ole enää pesällä näkynyt. Kesän muistoja voimme siis youtubella verestää :)

http://www.youtube.com/watch?v=7pEEISN4VHI

Kyllä Uno S8 oli tänään 5.9.2012 pesässä ja asiaakin oli, koska kiljui niin mahdottomasti.
        Seuraa piti Nori, sen verran mitä nyt ennätti suuren kalan syömiseltä.

• Lissu*
        "lintujen äiti" kirjoitti:

Kyllä Uno S8 oli tänään 5.9.2012 pesässä ja asiaakin oli, koska kiljui niin mahdottomasti.
        Seuraa piti Nori, sen verran mitä nyt ennätti suuren kalan syömiseltä.

Iloinen uutinen Unosta! :))) Hengissä on. Alkavat olla kuin perheenjäseniä tämän pesän asukkaat. Satelliittikamerasta en löytänyt tänään Mamma-Piren lentoreittiä. Onko havaintoja?

• Huvittaa kun laitoin itseenikin matkamittarin , olen sen saanut pojaltani kun hän luuli ,että minä vaan istun kotona ja näpyttelen tätä tietsikkaa ( antoi tämän mittarin n,5 vuotta sitten ) En ole ennen käyttänyt , linnut inspiroi minut sen käyttöön nyt.
      Ja mitä kummaa eilen kertyi kilometriä lähelle 10 km . Olin itsekkin hämmästynyt
      Olihan minulla aikalailla kaikenlaista touhua sen tavallisen 4 kertaa Jerryn lenkki kunhän hän taluttaa minua ,ja se 1 km ei ole mitään yhdellä kertaa.

nyt oli mittarissa 2673 , siis aamulenkin jälkeen ja pikkusia aamutoimia Melkein 3 km
      Voi kun ihanaa kun kirjoitteklette tänne ,niin minun eitartte olla "yksinpuhuja " Hyvää päivänjatkoa kaikille.

.

• Lissu*

Kirjoitellaan ja luetaan! :) Meidän 70 Kotkas-pesällä lukijoita on nyt 1175 ja viestejä 256. Ystäviä ja kiinnostusta siis riittää.

Aamulla pesällä oli kova myrsky: ukkosta ja rankkasadetta. Rakeitakin tuli. Nori (S7) yksin pesällä kyyhötteli. Isä-Madis toi ruokaa lapselleen myrskystä huolimatta. Mahtavaa huolenpitoa!

Tänään on ollut syyspuuhia, joten olen ehtinyt seurata meidän pesän tapahtumia vain vähän. Viron sivuilla on mahtavia kuvia tämänkin päivän tapahtumista, joten elämää on pesällä.

Mamma-Piret huolestuttaa. Sitä en näe enää satelliittiseurannassa.

• "lintujen äiti" :)))

Kaikki OK. Mamma Piret on laskeutunut Niilille

• Lissu*
      • Lissu*

Onnistuihan se! :)

• Lissu*

"Mamma Piret on laskeutunut Niinille".

Kiitos tiedosta, Lintujen äiti:) Joko Piret pääsi määränpäähän, vai jatkaako vielä matkaa?

Nori (S7) sai juuri kalatoimituksen Pappa-Madikselta, mutta lensi pian kaloineen pois pesästä. Kovat olivat Norin kiitosvolyymit aamukalasta. Kuinkahan monta kalaa menee päivässä?

• Lissu*

Korjaus: Niilille tietysti:)))

• Tarkkailija

Voi ei, toivottavasti en myöhästynyt... tänään en ole bongannut lainkaan lintuja pesältä. Onko muilla havaintoja?

• Lissu*

Et myöhästynyt:) Nuorimmainen Nori(S7) on pesällä käynyt useaankin kertaan ja Madis-isä ruokkii sitä edelleen. Sisaruksia ei ole enää näkynyt. Kovin on ollut sateinen päivä pesällä, rakeitakin satoi. Nori taitaa suunnitella jo Afrikkaan lähtöä, kun järjesteli pesän oksia muuttokuntoon.

Piret-emollekin kuuluu hyvää. Näkyy taas satelliitilla. Muuttomatka jatkuu. On nyt Nasserjärvellä Egyptissä. Jännää seurata, mikä on matkan määränpää.

• ullamirjami****

Voi kun joku sentään on vielä nähnyt sen nuorimmaisen ,ja isä pitää huolen .
      Tänään tulin katsoon että olisko vielä ilmoitusta edes ,mutta ei ollut .
      Eikä kirkunut lintu kuvaruudussa ,sitä ihan odotin ,
      Mutta hyvin on asiat varmaankin linnuilla ,tuollaisella hoidolla kun ovat emoiltaan saaneet , on hyvät mahdollisuudet päästä elämän alkuun .

Toivon vaan Onnea heille jatkossakin .
      On vaan pitkä aika ennenkun tulevat omia poikasia tänne pohjolaan laittaan, kirjassa sanotaan , että ovat sukukypsiä vasta n 3v päästä.

• Toivon siivet

Pesällä tänään tyhjää, aamulla kuului kuitenkin ääntä. Lähteeköhän Madis viimeiseksi, ellei jo ole mennyt.

• Lissu*

Näin Norin pesällä viimeistä kertaa eilen sunnuntaina aamupäivällä. Katseli hiljaa maisemia ympärillään, kuin mieleensä painaen ja suki sulkiaan lähtökuntoon. Madista en enää nähnyt. Lauantaina vielä toi kalaa kuopukselle. Pitääköhän huolta vielä muuttomatkallakin Norista?

Tässä Norin jäähyväiset synnyinpesälle. Starttasi komeasti n. klo 10.30. Onnellista matkaa koko perheelle ja hyviä kala-apajia!

http://www.luotio.fi/forum/viewtopic.php?f=182&t=408&sid=aa8fbe5648b7b6f311688534377d2390&start=1220

• Lissu*

Madis saattaa hyvinkin olla muutaman päivän pesän lähettyvillä Nori-nuorimmaisen lähdön jälkeen. Sääksi-isät varmistavat näin, että varmasti on koko pesue muuttomatkalle lentänyt. Viimeisenä sitten itse lähtevät.

• Tarkkailija

No voih, sinne ne sitten lähtivät. Tässähän tulee ihan tyhjän pesän syndrooma? :D

• Lissu*

Olen seuraillut Mamma-Piretin muuttomatkaa satelliitista. Hengissä on:D. Lomailee Punaisen meren maisemissa.

Pesäkamera on vielä toiminnassa. Pikkulintujen siivoustalkoot on menossa.

Talitintin olen useasti bongannut. Tekeeköhän talvimajaa?

• Lorena*

Jo muutamien päivien ajan pesä on ollu autio ja tyhjä, koko porukka lentänyt kauas kaukomaille. Lohdukkeena tyhjän pesän tunnelmasta kuuntelen herrasväki Kalakotkakset ja M Laamen: You rise me up uudelleen:

http://vimeo.com/47880398

• Lorena" , oli katsottava se video kun oli siinä taas.
      .
      Avasin ja katsoin onko Vielä keskustelioita , ja olihan niitä . Olen laittanut Tämän videon Ystävillenikin Ja Feispuukkiin sukulaisille . Eivät ihmetelleet että se lintipari sai sellaisen suosion oli senverran hyvä linkki.

Oli tosi hyvä kuva koko kesän ;mitä nyt joskus osu pikkusen poikasten Peräryiskaus linssiin .:=)

Ihmettelin kun olen pitänyt aina käydessäni lukua kuinka on ollut kiinnostusta ---niin aina joku vaan vilkasee tänne ,kun avaajia on taas tullut huimasti lisää --nyt 1320 pienen ajan sisällä lisäys on monta..

• hönteille

ketjun kurkistelijat ei niinkään ole lintujen kurkkijoita.Suurin osa kuten minäkin käy kurkkaamassa aainoastaan ketä jaksaa tämän tapainen höpinöinti kiinnostaa.. Kitjoittajiahan ei ole kuin muutama, ehkä kolme. Jatkakaa vaan täällä höperihtimistä, niin pysytte poissa häiriköimästä asiallisia keskusteluita.

• juokse ,pilikku

Höntti on
        tämä ullamirjami. Älä usko ,että hän pysyy poissa sekoiluineen.
        Väittää kirjoittavansa aina vain rekatulla nikillään ,uskotko häntä?

• ullamirjami****
        juokse ,pilikku kirjoitti:

Höntti on
        tämä ullamirjami. Älä usko ,että hän pysyy poissa sekoiluineen.
        Väittää kirjoittavansa aina vain rekatulla nikillään ,uskotko häntä?

Vai sillain , noo eise minua satuta , Tässä iässä kun tulee "höntiks" kun on aikaa katsoa lintujenkin elämää- Toivotaan että tavataan ensi keväänä taas .
        Olen varma että sinäkin "juokse,pilikku " olet lukioiden mukana silloin .

• mummo

Kuten tämän sivuston lukijat ja kirjoittajat olemme huomanneet sen, että joku on käynyt julistamassa mielipiteensä, missä hän kohdistaa alhaisen mielenlaadun mukaisen arvostelun sivustollomme.
      Tietenkin henkilönä hän saa olla mitä mieltä tahansa.

• tyhä pesä

siel vaa on

• huuhuu !!!

Niin näytäis olevan. Kyllä täällä höperöitsijöillä näyttäs olevan myös tyhjäpää.

• Alfred von Kökkens
        huuhuu !!! kirjoitti:

Niin näytäis olevan. Kyllä täällä höperöitsijöillä näyttäs olevan myös tyhjäpää.

Pärkkeles!
        Se ole tyhjä pesä!
        Kuka junkernaukel ole käyny ja syödä kaikki pikku tipu?

• Nälissäänkö
        Alfred von Kökkens kirjoitti:

Pärkkeles!
        Se ole tyhjä pesä!
        Kuka junkernaukel ole käyny ja syödä kaikki pikku tipu?

Mä luule, ett siell on ollu joku Nälkäkurki. On syönnä kaikki tipuset ja sitte hoilannut Nälkämaan laulua.

• Täälähän voi nyt vaikka jutella vaikka Joulupukista , mitä lahjoja haluatte .
      Ja olemmako oltu edes kilttiäkään . Nyt onkin sopiva aika . Jouluunmennessä ollaan malli ihmisiä .

Niin minä toivon että kaikki Uskontojen höyrypäät tekee lopun toisistaan -- pääsevät sinne ihanaan uuteen taivaisolotilaan , menisvaan pian . Ettei trvitse uutisissa näitä Fanaatikkoja katsella.

• Lissu*

• Lissu*

• Voi , tulin katsomaan ja nostin tämän ylös ,olihan täälä vielä Lintu Fsnsstikot , mikä onkin hyvä en itsekkään tykkää höpistä turhia --mutta tulihan jotain sanottua 17/9
      Hienoo jos nähtäis poikasistakin tietos --heillä ei ole sitä seuranta laitteita . vai kuinka .

• Meillähän on tässä ketjussa Lissun * laittama linkki jossa on mahdollista hakea kartta Sääksistä . Kun on tarpeeksi aikaa ja kiinnostusta , sieltä saa varmastikkin lintujen matkakertomuksia.
      Mukavia löytöretkiä . Siellä on historiakin linnuista -- mutta ihan livenä myös.

• Niin se Lissun linkki on 10.9 2012 klo 12:12
        Terveisin : ullamirjami uudessa kuvassakin mikä on otettu kauan sitten

• :)
        ullamirjami kirjoitti:

Niin se Lissun linkki on 10.9 2012 klo 12:12
        Terveisin : ullamirjami uudessa kuvassakin mikä on otettu kauan sitten

"ullamirjami" - olitpas söpönen silloin "kauan sitten" :)

Kyllä ihminen jatkaa sillä ulkonäöllä, minkä on syntyessään saanut, ikä vain karttuu ja tuo ne pienet muutokset mukanaan.

terv. kaimasi ulla ("maduixa")

• eilenillalla kun kävin avasin pesälinkin ,ja mustaa oli ---nyt pli tyhjä pesä , kävis nyt edes joku talvilintu siinä -- pöllöstä tykkäisin --ollaan kun sukulaiset :=)

• Viimevuonna

Tällaista on kun osataan pitää kivaa yhdessä ja on samat mieltymykset luontoon

• Muistellaanpa näitäkin jos vaikka joku joka on eka kertaa mukana saa pikkusen esimakua näistä Kalakotkista -- ja jatketaan vuoden 2013 poikasten seurantaa - Koittakaa kestää --jotka olette näihin lintuihin kyllästyneet -- katsikaa vaikka niitä Kisuja joita kanssa on kiva katsoa -- viimevuonna oli ne Lumileopardit .. niitäkin moni katsoi

• Kuinka on Mahtaako olla uusia katsojia ei kai ole aihetta pitää tätä sivua elossa
      Mennyttä aikaa -- mutta saa verrata , jos on kiinnostusta --tämän vuotisiin 2013 poikasiin ,, Kuvia niistä ei saa mutta aikataulut pitää paikkanasa .

Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      28
      2721
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      137
      2516
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      135
      2114
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      116
      2113
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      12
      1834
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      159
      1368
    7. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      29
      1182
    8. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      93
      1162
    9. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1142
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1098
    Aihe