Pennun otto ?

-Julle

Hei, asiani koskee spk hankintaa. Olen 17-vuotias asun kahdestaan poikaystäväni kanssa joka on 19. Olemme jonkun aikaa miettineet spk ottoa. Olen paljon spk lukenut, seurannut koirapuistossa niiden touhuja. Ensimmäisen koirani sain 7-vuotiaana tiibetinspanielin. Parin vuoden päästä meille tuli toinen tipsu(joka on tosi kovapäinen ! eli ei helpoimmasta päästä). Sitten tuli aikuinen seropi luultavasti rotuina novascotiannoutaja, mutta muista ei tietoa, koska koira otettiin perheestä jossa sitä oli kaltoin kohdeltu. Meidän serpoista aika jätti 2-vuotta sitten ja nyt meillä on aivan uusi tulokas pyreneittenkoira.(kaikki edellä mainitut koirat asustavat äidilläni) Tuo toinen tipsu on niin kovapäinen ihan kuin rotikkaa käsittelisi. Eli siis kokemusta löytyy eri koirista, ja kavereilla on myös aika lailla koiria joten myös heidän koiriin tutustunut. Nyt olen kiinnostunut spk (itseasiassa aina ollut kiinnostunut) olen koirapuistossa seurannut paljon spk touhuja, tututstunut kavereiden spk jnee. Onko järkevää ottaa spk ? Koirasta ei tulisi mikään sohvaperuna vaan kunnon lenkkikaveri tai harrastuskoira mitä ikinä keksimmekään. Olen miettinyt että ottaisin nartun, ja kennelistä enkä mistään apulasta, koska haluaisin jatkossa olla yhteydessä kasvattajaan ja ongelmatilanteissa kysyä kasvattajan apua. Nyt minulla olisi teille joilla on/ on ollut spk niin pari kysymystä :). Paljonko spk ruokiin menee kk rahaa ? Kannattaako pentu ottaa mielummin esim. kesälomalla vai voinko ottaa silloin kun olen koulussa ? Kertokaa jotain kokemuksia tai muuta mukavaa spk :) Ja mun puolesta tyhmät kommentit voi jättää pois :) Ja kun kaikki niin paljon hokee sitä että ei missään nimessä spk ensimmäiseksi koiraksi plälälä, niin ei minulla olisikaan spk ensimmäinen koira vaan välissä on ollut neljä muuta koiraa, vaikka tipsulla ja sakemannilla on aika kova ero, niin ei se myöskään tarkoita sitä etteikö minulla olisi kokemusta. Toivoisin kaikilta tietoa, vinkejä jne :) (sori jos txt on vähän sekava :s ) Ja kiitos kaikille jo etukäteen :) T: Saksanpaimenkoirasta haaveileva pari :)

16

549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mietihän vielä

      Sakemanni on kyllä ihan eri asia kuin kovapäinen "tipsu"..
      Jos tuollaisia kyselet, "voinko ottaa silloin kun olen koulussa" niin kuulostaa
      että et ole ajatellut asiaa ihan loppuun asti..
      Mutta jos aiot pärjätä ja löydät hyvän kasvattajan ,narttu on paras "aloitus" koira.
      Kannattaa kuitenkin miettiä jotain muutakin rotu vaihtoehtoa.
      Koirasta on paljon vastuuta ja kun olet vielä koulussakin ja jos kaikki ei menekkään ihan niin kuin on ajatellut..voi tulla eläinlääkäri käyntejä ja jos rahan kanssa on vähän niin ja näin,suosittelen että hoitelet äitisi koiraa ja lenkität ja kouluttelet sitä.
      Päääset hirmu paljon vähemmällä,näin opiskeluaikana.
      En halua tyrmätä ajatusta mutta monesti siitä koirasta tulee riesa,kun opiskelut on kesken...

      • -julle

        Tiedän, että sakemanni on eri asia kun tipsu :D. Olen asian ajatellut loppuun asti, tarkoitin sitä, että voinko ottaa pennun, kun olen päivät koulussa vai kannattaisiko mun ottaa lomalla se. Eli voiko pentu jäädä yksin kotiin 8h olen lukenut jostain että ehdottomasti EI voi ja koira kirjasta taas luin, että voi jos aitaata pennulle oman tilan esim. makuuhuone tai keittiö.


      • eivaaviayksin8h
        -julle kirjoitti:

        Tiedän, että sakemanni on eri asia kun tipsu :D. Olen asian ajatellut loppuun asti, tarkoitin sitä, että voinko ottaa pennun, kun olen päivät koulussa vai kannattaisiko mun ottaa lomalla se. Eli voiko pentu jäädä yksin kotiin 8h olen lukenut jostain että ehdottomasti EI voi ja koira kirjasta taas luin, että voi jos aitaata pennulle oman tilan esim. makuuhuone tai keittiö.

        Ei voi jättää pentua noin pitkäksi aikaa yksin! Se tarvii turvaa ja huolenpitoa pitkän aikaa,ennen kuin voi noin pitkäksi aikaa yksinjäädä. Siinä voi tulla iso itku/ikävä pentuselle :(
        Kannattaa miettiä josko ottaisit 1/2 - 1-vuotiaan,pääsisit helpommalla..


      • -Julle
        eivaaviayksin8h kirjoitti:

        Ei voi jättää pentua noin pitkäksi aikaa yksin! Se tarvii turvaa ja huolenpitoa pitkän aikaa,ennen kuin voi noin pitkäksi aikaa yksinjäädä. Siinä voi tulla iso itku/ikävä pentuselle :(
        Kannattaa miettiä josko ottaisit 1/2 - 1-vuotiaan,pääsisit helpommalla..

        Okeei. Aina saa eri paikoista eri tietoa ;s Niin vähän ajattelinki, että kyllä tuo liian pitkä aika pennulle on


      • Anonyymi
        -Julle kirjoitti:

        Okeei. Aina saa eri paikoista eri tietoa ;s Niin vähän ajattelinki, että kyllä tuo liian pitkä aika pennulle on

        Itse olen hankkimassa pentua kohta ja aion olla pennun kanssa pe-su, mutta maanantaina pentu jää jo yksin. Kesälomalla jos ottaa pennun eikä muista harjoitella yksinoloa saa itselleen helposti eroahdistuskoiran..

        Kyllä se pentu selviää, tietysti siivoamaan joutuu eikä sitten muita menoja voi koulun lisäksi ottaa päivään. Mutta tosiaan näyttelylinjainen ehdottomasti, kun kokemusta ei haastavammista roduista ole (tolleri tietysti on myös haastava, mutta myös herkkä toisinkuin sakut yleensä).


    • Onkohan syytä

      Sopikaa ihan alussa, kumman koira itseasiassa on. Jos tulee välirikko, että asia olisi siltäosin sitten selvä. Mieluiten ottaisin aikuisen koiran, , ei olisi sisäsiisteyskasvatusta, sillä olisi jo alkukoulutus annettu, tietäisi etukäteen mahdolliset allergiat yms. Saku pysyy koulutuskelpoisena aikuisenakin, joten harrastaa sen kanssa voisi kyllä.

      itse en myöskään suosittele koiran ottamista elämänvaiheessa jossa on vaikka mitä muuttuvia tekijöitä, on aika vaikea ajatella että pystyt käytännössä sitoutumaan koiran hoitoon seuraavaksi 10 vuodeksi. Mutta kuten aina, neuvominen on turhaa työtä, jokaisen on ihan itse virheensä tehtävä ja oppi siitä otettava. Mutta vahinkojen minimoiseksi, sinuna ottaisin jo aikuisen koiran.

      • -julle

        Joo, se pitää kyllä sopia, että kummalle koira menee jos tulee ero, mutta pitää kyllä tarkkaa miettiä mistä ottaa aikuisen spk, ettei se tule mistään huonosta perheestä tai jtn muuta. Tai sitten ottaa spk sijoitukseen, eihän sekään ole huono vaihtoehto vai ?


    • amig

      Itselläni uros on paljon helpompi kuin narttu, tämä nyt kuitenkin on niin yksilökysymys, ettei ole oikeaa ja väärää vastausta. Etsi hyvä ja luotettava kasvattaja, käy heillä kylässä ennen päätöstä pennun otosta, jotta näet millaisissa oloissa kennelin koirat ovat. Itse opin kantapään kautta suosimaan ekan koirani jälkeen pieniä paikkoja, missä koirat saavat elää pääasiassa sisällä ihmisten kanssa, eivätkä ole missään erillisessä kenneltilassa tai ulkona häkissä. Hyvä, asiantunteva kasvattaja pystyy lukemaan pentuja ja katsomaan niistä juuri sinun tarpeillesi sopivan koiran. Myös apulassa koiria myyvät ihan hyvätkin kasvattajat, tosin siellä kannattaa pitää silmät ja korvat auki. Jalostustietojärjestelmä on myös hyvä paikka tutkia eri kenneleitä, sinne kun merkataan kaikki rekisteröidyt pentueet. Kannattaa kaksi kertaa miettiä, ottaako pennun paikassa johon syntyy esim. 7 pentuetta vuoden aikana, vai siitä jossa tulee 1-2 pentuetta vuodessa. Kummassahan paikassa on mietitty yhdistelmät tarkemmin? Tutki myös mahdollisten vanhempien sisarusten tuloksia/sisarusten pentuen tuloksia jne. Sairaudet voivat kummuta kauempaakin kuin vain isältä ja emältä.

      Mieti tarkkaan, oletko valmis sitoutumaan koiraan myös sitten kun olet täyttänyt 18-vuotta ja baaritkin kiinnostaisivat. Tottakai normaalielämää täytyy pystyä elämään koirasta huolimatta, mutta itsellä on baarin jälkeen jatkot jäänyt näkemättä, mutta onpahan säästynyt pahimmilta päänsäryiltä ;) Ensimmäinen oma koirani tuhosi murkkuiässä betoniseiniä myöten KAIKEN ja siinä oli pienellä rahalla elävä hiukan ihmeissään! Mutta päivääkään en vaihtaisi.
      Saanko kysyä kauanko olette olleet yhdessä poikaystäväsi kanssa? Jos koiran tulette ottamaan, tehkää säännöt ja rajat selviksi, kaikki pelaa samoilla säännöillä. Ja vaikka hiukan töykeältä kuulostaa, mutta sopikaa jo valmiiksi kummalle koira sitten jää jos ero tulee. Nämä asiat on hyvä olla selvillä ja miettikää myös se, pystyykö ylipäätään kumpikaan pitämään koira jos niin huonosti käy, että ero tulee.

      Ja sitten rahasta. Pentu maksaa sen 800-1000e kasvattajasta riippuen. Ensimmäisen muutaman kuukauden aikana menee paikkakunnasta riippuen n. 100e rokotuksiin. Aina on varauduttava myös yllätyslääkärikuluihin (toiselle koiralle tuli haaveri joka vaati 7 tikkiä, kuluja tuli muistaakseni melkein 200e pintaan, korvatulehdus tuli maksamaan hitusen alle satasen, haiman vajaatoiminnan tutkinta maksoi 60e). Ja esimerkiksi nartun sterilointi täällä meillä päin maksaa jo 300e, eli kyllä niihin saa menemään. Toisen koirani ruoat kustantavat n. 70e kuussa ja toisen n. 30e lääkkeet.
      Kannattaa kaksi kertaa miettiä ja ihan tosissaan paperilla laskea, riittääkö kuukauden budjetti. Yllätyskulujen tullessa haluatko syödä kuukauden pelkkää makaronia tai hernekeittoa? Me päätettiin tehdä se päätös, enkä ole katunut.

      • -julle

        Niin aionkin mennä kenneliin tutustumaan, ennen pentujen syntymistä ja myös silloin, kun pennut on syntynyt(siis jos vaan otan spk). Mielummin ottaisin sieltä kennelistä jossa syntyy 1-2 kertaa vuodessa pennut. Tuosta, että kun täytän 18 niin baari elämä, en 'harrasta' juomista, paitsi en tiedä muuttuuko asiat sitten, kun täytän, mutta en usko. Mielummin valitsen koiran kanssa touhuamisen kun baarissa ravaamisen ja aamusen huono olon :D. Ollaan paikaystäväni kanssa seurusteltu puoltoista vuotta :) Joo tiedän, että haavereita voi käydä ja pitää eläinlääkärille mennä, mutta saan vanhemmilta apua jos tulee joku 'hätätilanne', että on pakko päästä samantie eläinlääkäriin :). Kiitos neuvosta ei kyllä käynyt mielessä paperille laskea, mutta loistava idea. :D Enkä ota koiraa hetken mielijohteesta, tai mistään huonosta paikasta odotan sitten, vaikka vuoden, että sopiva pentu löytyy. Ja olen miettinyt, että otan kaverini spk meille hetkeksi hoitoon ja kokeilen, että onko spk meille sopiva koira.


    • Onkohan syytä

      Nimenomaan aikuisesta sinä jo jotain näet, pentu on ihan arpapeliä, ainoa tieto on sitä millaiset vanhemmat sillä on. Nyt olisi kovasti tärkeää että sinulla olisi sitä koiranlukutaitoa, voisit ottaa vaikka jonkun koiraihmisen, mieluusti palveluskoiraihmisen mukaan jos aikuiseen koiraan päädyt.
      jos taas pentuun, niin vuosi -2 on työtä, ihan raakaa, tylsää, sitovaa työtä sen pennun kanssa. Räntäsateessa marraskuussa ennen koulua koiran kanssa ulos, ja koulusta pois tullessa, kun väsyttää, ja kun tentit painaa päälle ja vkl meno, kaikkien näiden joukkoon, ihan kärkipäähän menee koira. Muista että koiran hyvinvointi on aivan ihmisen varassa, Koiralla ei ole muita kuin omistajansa, muista se vastuu jos koiran otat.

      • -Julle

        Kyllä mä tiedän, että koiran kanssa on työtä pentuaika ja sen jälkeen, olen kasvattanut perheeni kanssa 3 koiraa pennusta. Tiedän, että koira on vietävä ulos vaikka sieltä tulisi taivaan täydeltä paskaa, mutta niin kun mainitsin tuossa niin meitä on kaksi jotka vievät koiraa eli poikaystäväni auttaa minua jos tarvitsen ja vie koiraa ulos jos on koulussa pidempi päivä tai jos olen kipeä.


    • Onkohan syytä

      Kun tiedät, niin ymmärrätkö, jos ymmärrät, sitoudutko?
      Jos kaikkiin vastasit kyllä, ei muuta kuin koiraa hankkimaan !

      • -Julle

        Totta kai ! neljän koiran kanssa elännyt, olen sitoutunut myös niihin. Koulun jälkeen kotiin viemään koirat. Perjantai iltana oli kiva olla myöhään ulkona, mutta en ollut, koska hoidin koiria.


    • ä

      KIRJOITTAJA


      Sakemannin hinta

      Olemme suunnitelleet perheelle sakua harrastuskoiraksi, viestiä olemme harrastaneet aikaisemmin snakun kanssa ja vanhan...
      18:20 ei huijattava hei 34 0
      Tämän päivän oikeudenkäyntini

      Minkä tähden nämä viestiketjut poistetaan, ennen kuin ne ovat saaneet alkunsakkaan. Tahtoisin kertoa kokemukseni kuinka...
      17:06 Ei ymmärrä aina 13 -5
      Rohkeuskoevideot 2012

      Taas on laitettu rohkeuskoevideot yleisesti arvosteltaviksi: http://www.youtube....
      16:03 Lucky Luke 98 0
      Hyvä toteuttamisen arvoinen idea! 15:16 Grey power 14 -9
      Toisten parjaaminen saksanpaimenkoirafoorumilla Eilen siviili 14 17
      AD-koe & koiranet Eilen hshsh shshsh sjj 2 -2
      Pennun otto ? Eilen -Julle 12 0
      kennel stoneman´s Eilen werty 0 0
      Ihania pentuja myynnissä Kennel Angry Brigade's 17.7. Koirakuumetta 15 0
      Myydään pitkäkarvainen sakemannin pentu 17.7. fanny2000 5 0
      Suojeluharrastuksesta ja siihen sopivan koiran h... 17.7. minävainapua 13 -4
      Neufrau 17.7. 27 6 8
      Muistaako kukaan? 17.7. JepJep 11 0
      Donattaren kennel 17.7. Tuiteroinen 40 1
      Ja sit 16.7. ylläpidolle 3 4
      Siitin turpoo!!! 15.7. Toivoton 15 0
      Kennel Kranichzug - kokemuksia 15.7. kranichzug kennel 28 0
      Vatsalaukun kiertymä 14.7. käyttis 45 0
      kuviin 14.7. ristiriitaista tieto 9 0
      Selkäydinrappeuma 12.7. 20 16 141 130
      saako jalostukseen? 12.7. tiedänkuka 22 0
      Saksanpaimenkoiralla luppakorvat 12.7. irish 44 0
      jalostus uros? 12.7. ????? 11 0
      Kärsämäki 11.7. Mistä pentu ? 499 0
      J&V ruuat kotiinkannettuna! 10.7. tilattu :) 8 7
      Kennelliitto? 10.7. hojo hojo 3 -3
      Black Kurt 10.7. Sohvi 4 0
      Sakemannin iho-ongelmat 9.7. Smirree 9 0
      Saksanpaimenkoira ja ring-lajit 5.7. ins_ 16 0
      Kimikon Kenneli 5.7. Lamppi 177 0
      Sakemanni alle 3kk, pentukarva vaihtuu jo? 4.7. Hailey2012 6 0
      Horand-vapaita linjoja? 3.7. kiinnostunut minä 9 0
      Saksanpaimenkoira narttu kaipailee urosta. Etel... 3.7. Urosta etsimässä 13 -15
      Sakemanni urokset aggressiivisia? 2.7. Husky mix 14 0
      Bichon frice ja sakemanni? 2.7. rose666 9 0
      Suojelutreenin aloittaminen? 1.7. määääääääääääääää 4 0
      Nartun jatkuva nylkytys 30.6. K 2 0
      Saksanpaimenkoiran "rotumääritelmä" 29.6. Ilo-Namme 5 1
      suojelukoulutus 29.6. hileeni 18 0
      Miten tietää pentua valitessa.. 29.6. hieno rotu 5 0
      Koirien voimasuhteet tositilanteessa 29.6. kysyvä._ 125 -3
      Sakusisarukset hakusessa! 29.6. Irraaa- 4 0
      Kuinka usein pesette? 28.6. hyusaku 4 0
      Ell. maksut ja hinnat 28.6. Hintoja kaipaava 6 0
      Hyvä kasvattaja 26.6. kiva tyttö 18 0
      Dauser's kennel 26.6. muksu 42 -1
      seka- ja käyttölinja, eroa? 25.6. ihmettelijä..... 16 0
      Sankarikoira Roi! 25.6. Hienoa! :) 0 3
      Saksanpaimenkoirablogeja! 24.6. sniberra 0 0
      Sakemanni 15-vuotiaalle? 24.6. paula 84 3

      • ?

        Ja idea oli tässä viestissäsi mikä ?


    • Anonyymi

      Mielenkiinnosta vanhaan viestiin vastaan , että päädyitkö saksanpaimenkoiraan ja jos niin mistä :)?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4874
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3207
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1355
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1176
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      858
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      63
      855
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      837
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      708
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      478
      690
    Aihe