Olen 20v ikäni perusterveenä ollut nainen.
Olen ollut vakituisessa parisuhteessa 4vuotta saman miehen kanssa. Seksiä meillä on ollut koko suhteemme ajan.
Vajaa vuosi sitten aloin kärsimään satunnaisesta viiltävästä alavatsakivusta alavatsan oikealla puolen. Kipu alkoi kuin salma kirkkaalta taivaalta, oli viiltävän repivää ja kesti muutaman sekunnin. Yleensä tälläisiä viiltoja tuli vain kerran, joskus pari kertaa perätysten. Niissä ei ollut mitään säännönmukaisuutta tai että olisivat esim ilmaantuneet tiettyyn aikaan kierrosta.
Kerran yhdynnän aikana viime syksynä tuli myös verta ( ei liittynyt kuukautisvuotoon).
Halusin aloittaa viime syksynä e-pillerit. Kerroin lääkärille myös noista kokemistani vaivoista. Gyne teki mulle perus sisätutkimuksen ja totesi että on paikat kunnossa, mutta vaivojen vuoksi halusi vielä teettää ultran ja ottaa pissatulehduskokeen ja sukupuolitauti-testit.
Ultrassa kaikki ok, ei löytynyt kystia, ei endometrioosia ja munasarjoissa ei ollut mitään häikkää. Pissakoe oli normaali eikä sukupuolitautejakaan ollut.
Hän kuitenkin halusi vielä otattaa multa papa-kokeen. Ja sekin osoittautui täysin normaaliksi.
Hän ohjasi minut kotiin noiden tutkimusten jälkeen sanoen että koska mitään ei löytynyt, niin kaiken pitäisi olla hyvin.
En tiedä koska tämä alkoi, ehkä viime talven aikaan? mutta minulla on nykyään usein yhdynnän aikana ja joskus myös esim päivä yhdynnän jälkeen veristä vuotoa. Yleensä mies huomauttaa seksin jälkeen että on paikat ihan veressä, verta siis voi tulla oikeen kunnolla. Joskus taas seksin jälkeen kun käyn vessassa paperiin saattaa tulla muutama läikkä verta. Toisinaan veri on todella kirkasta, joskus jos sitä tulee vähemmän niin rusehtavaa.
Tuo yhdynnän jälkeinen verenvuoto on tosi yleistä nykyään. Noin kerran kolmesta yhdyntäkerrasta tulee verta. Eikä verenvuoto liity kuukautisiin mitenkään. Joskus tota verenvuotoa voi olla viikko kuukautisten jälkeen, tai viikko ennen tai kierron puolivälissä, eli se ei liity kuukautisiin mitenkään eikä ilmaannu vaan kierron tietyssä vaiheessa.
Mietin, pitäisikö minun hakeutua uudelleen ehkäisyneuvolaan vaivasta. Toisaalta, viimeksi he lähettivät minut kotiin kun ultrassa, sisätutkimukessa, papassa eikä muissa testeissä näkynyt mitään.
Itseäni kuitenkin toi verenvuoto on lähinnä ärsyttänyt kun lakanat aina ihan veren peitossa ja mieskin on alkanut oleen jo tosi ihmeissään tosta kun toi on nykyään käynyt tosi yleiseksi. Alkanut jopa vähän pelottaan koko juttu.. ei tollanen normaalia ole. EIkä mulla ole ollut tollasta vaivaa ikinä ennen.
En oo käyttänyt ehkäisypillereitä enää talven jälkeen, ehkäisynä kondomi. Muuten terveyteni on siis kunnossa, en ole raskaana.
Verinen vuoto yhdynnän aikana/jälkeen nuorella naisella
9
6719
Vastaukset
- huolestunut20vuotta
Niin, ja kuukautisena ovat säännölliset ,alkoivat 8v sitten. En vaan oikeen keksi missä tästä mun vaivasta voi olla kyse. Tämä ei myöskään johdu esim siittä että olisin kuiva seksin aikana, ikinä ei ole moista vaivaa ollut eikä ole vieläkään.
Ja joskus ton veren määrä on siis ihan käsittämätön, ei vaan muutama tippa vaan oikeen kunnolla. - arvailua
Onkohan sinulla muuten kuivat limakalvot? Tosin silloin tulee herkästi kaikkea muuta ongelmaa. En siis tarkoita pelkästään yhdynnän hetkeä, vaan yleensä. Onko ihosi hyvässä kunnossa? Limakalvojen ja ihon kuntoon vaikuttavat samat tekijät.
Estrogeenivoide voisi auttaa ja ruokavalion tarkistus.
Voitko olla allerginen kumille, jota on kondomissa?
Ongelmien kanssa kannattaa mennä uudelleen lääkäriin. - ei enää28
minulla oli polyyppi kohdun kaulalla ja se aiheutti mulle joskus verensekaista vuotoa aktin jälkeen ,sekä välivuotoa silloin tällöin.ja nyt kohdunrungosta leikattiin polyyppi,mut se ei aiheuttanut verenvuotoa yhdynnän aikana,vaan välivuotoa.tuo kipuilu onkin sitten eri asia,joska otat asian uudelleen esiin,voisko olla haavauma kohdun napukassa ,tai muuta.vaadi lähete gynelle kun vaiva on niin hankala.siitä kärsii sukupuoli elääkin jossainmäärin
- gynelle mars
Itse kärsinyt samasta vaivasta ja juuri kävin gynellä. Papa, ultrat yms kunnossa mutta lähete kolposkopiaan (juurikin siksi, että mitään selitystä näille vuodoille ei muuten sieltä löydy). Ei siis tulehdusta, sukupuolitautia, polyyppia, limakalvot siistit eikä kuivat, kohdunsuu siisti, ei pinnallisia verisuonia.
- naisen elämää
tulee mieleni että olisioham siellä kohdun repeämä haavauma? eräs nuori naishenkilö kärsi itsestään tulevista runsaista verenvuodoista,ja terveyskeskuksen gyne ei löytänyt syytä mitään.hän meni yksityiseen gyneen ja sieltähän löytyi repeämä haava kohdun luota.se poltettiin ja kaikki ok.sun tapaus on mysteeri. toivotaan että asiaan löytyy selitys
- jotain muuta
repeämät, nirhaumat sekä pinnalliset, mahdolliset vuotavat verisuonet näkyvät juuri ultrassa...eiköhän ultraaja ne olisi nähnyt
- raskaanako1
voiko olla raskaana, jos ovupäivänä on harrastanut seksiä ja sen jälkeen on tullut (muutama tunti sen jälk.) muutama tippa kirkasta verta
- no mani,no good
jos ei ehkäsyä käytetä ,toko raskaus mahdollista.toi verentulo on aina selvitetettävä.ja tiedän myös erään nuoren naisen jolla oli todettu yksityispuolellla repeymä kohdussa.ei naistentautien kunnalliset hoitsut mitään löytäneet.herää kysymys että miksei?
- täälläkin
mulla oli aivan samanlaista vaivaa, ultrassa ei mitään havaittavissa, limakalvot siistit eivätkä kuivat. Kohdunsuulla ei mitään herkästi tihkuttavia verisuonia yms. Vaivaa jatkui varmaankin vuoden verran, välillä joka yhdynnässä, välillä saattoi olla kierto ettei vuotoa esiintynyt lainkaan. Gyne pisti sukupuolitesteihin, niissäkään ei mitään. Papassa ASC-US löydös, kontrolli puolenvuoden päähän. Gyne ois pistäny kolposkopiaan heti ton verenvuodon takia, mutta odotin kontrollipapan. Kontrollipapa ok ja siihen loppui vuodotkin. Eli todennäköisesti mulla oli limakalvon rajua uudistumaa käynnissä ja tiheiden yhdyntöjen vuoksi jotain nirhaumaa tuli limakalvoihin ennenkuin limakalvo ehti tarpeeksi paksuksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod305740- 345203
- 292954
- 342424
- 372108
- 152058
- 351842
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191677- 121661
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons351594