Haudoilta varastetaan jopa istutuksia!

Nittaminax

On se kumma jos haudoilla ei saa edes kukkaistutukset ja muistoesineet olla rauhassa.
Luin tuossa meille ilmestyvää Vartti lehteä ja siinä ihmeteltiin kyseistä asiaa.
Epäiltiin jopa että istutuksia jälleenmyydään, mutta jotenkin minusta se on kaukaa haettu.
Linnut tekee osan tuhoista ja rusakot.

Eräskin silmin-näkijä kertoi kuinka joku oli kaivanut kukat haudalta ylös ja vienyt muovipussissa autoonsa, mutta ei muistanut ottaa rekkaria ylös hämmennykseltään. No mitä jos se viejä olikin joku omainen.
Muistuu vain mieleen eräs mun tyttökaveri joka oli istuttanut yhden kukan kuolleen poikaystävänsä haudalle, niin omaiset vei sen pois.

Ajattelin vain, että tehdäänkö taas kärpäsestä härkänen.

36

391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että harmittikin

      Taitavat niitä kaupata uudelleen.
      Yhtenä vuonna ostimme melko varhain keväällä erikoisen kukan, jonka istutimme pakkasten pelossa purkkeineen multaan.
      Seuraavana päivänä kävimme katsomassa ja jäljellä oli vain kuoppa.
      Pahaa aavistellen kävimme hautausmaan liepeillä olevassa kukkamyymälässä tarkistamassa ja siellähän tuo yksilö komeili myyntitiskissä.
      Toista samanlaista ei edelleenkään ollut.

      Lehtijuttu siitäkin myyntipisteestä aikoinaan oli, nyt ei ole enää liikettäkään.

      • Olipa harmillinen juttu, mutta kuka sen kukan sitten varasti vai oliko joku sen myynnyt siihen liikkeeseen?


    • harmillista,,,

      just,,, siitä on jo vuosia yli kymmenen, vein haudalle kauniin orvokki timpun, ei menny kauaakaan kun se oli kuokittu ylös ja kadonnu, menin erää paikallisen kukkakauppaan, kuinkas ollakkaan siellä oli juuri
      samanlainen tuppu jurineen ja maakönttineen jälleen myynissä,
      epäilys heräsi, on kukkakauppoja tai ainaki muutama , jotka hankkii myytävät kukkaset tai osan myytävistä kukista hautuu maalta, koska sieltä katosi muittenkin haudoilta kukkia juurineen, ja lehdessä ihmeteltiin kummaa ilmiötä,,
      en tehny rikosilmoitusta, ajattelin että tehköön joku muu,,
      harmillista vaan ihmisille,
      kannataisi panna joku piiloon vartioimaan hautuumaita salaa että saisi kiinni mahdollisen kukkavarkaan,,
      taloudellisesti ei se suuri vahinko yksittäiselle ihmiselle ole, mutta rikos on rikos vaikka pieniki,,
      ja kukkakauppisa saa pimeetä verotonta tuloa mikä myös on väärin,,,

      • Luulisi ettei kukaan rehellinen kukkakauppias moiseen juttuun ryhtyisi, mutta ei sitä tietenkään koskaan voi olla varma. Oma bisneshän siinä kärsii jos varastettua tavaraa myy.


    • Kaks tai viis tai satavuotta sitten on todettu näin tapahtuvan.
      Jossain ryssivät ihan patsaankin.
      Oravat pitäisi Geenimuunnella isoimmiksi.
      Muuten ei helpotusta tule.

      H.

      • Tarkoitin myös, että katumusta tai ihailua ei voi enää myöhästyneillä kukkapuskilla korvata.
        Kaipauskin on elinvoimaisella ihmisellä aikasti haaleaa.

        H.


      • et silleen
        hunksz kirjoitti:

        Tarkoitin myös, että katumusta tai ihailua ei voi enää myöhästyneillä kukkapuskilla korvata.
        Kaipauskin on elinvoimaisella ihmisellä aikasti haaleaa.

        H.

        Entäs kynttilöillä jouluna? Jotkuthan ajelee monia kilometrejä, viedäksen kynttilän omaisensa haudalle.


      • et silleen kirjoitti:

        Entäs kynttilöillä jouluna? Jotkuthan ajelee monia kilometrejä, viedäksen kynttilän omaisensa haudalle.

        "et silleen"

        Sinulla on hyvä muisti.
        Minä tunnistan ja tunnustan virheeni, ei mennyt ihan kuin Strömsössä.
        Minun kynttiläni tarkoittavat enää vain kunnioitusta ja arvostusta.
        Osittain myös on se hyvien tapojen noudattamista.
        Siellä on myös rauhallisen mukavaa käyskennellä ja katsella kuka ikätovereistani kaatui ennen minua.
        Raivoraittiita, uskovaisia, himotreenaajia, on siellä kivojakin kavereita, jopiden kanssa muinoin otettiin ja oteltiin. Naisiakin.
        Kaikkien kohdalla pysähdyn ja lähetän hiljaiset terveiset, joskus jopa vahingoniloisena.
        Onneksi olivat vanhempani sotaveteraaneja, seurakunta hoitaa haudan ilman maksuja.

        Mutta, kunnioitukseni kaikille, jotka näkevät vaivaa edesmenneittensä puolesta.
        Voisin sanoa, jos näkisin jonkun vievän haudoilta uusia istutuksia, hautakiviä jne.
        Käsittelisin häntä hitaan nautinnollisesti ja jättäisn makaamaan paikkaan johon mahtuu hyvin uusi hauta.
        Tämä siis vain kuvaannollisesti.
        H.


    • mä ainaki vien,,,

      pelkästä hyvästä mielestä, saa haudan näyttämään kauniilta ja hoidetulta,,,



      älä hunski höpise tyhmiä,
      on mukava viedä kukkia rakkaitten omaisten haudoille
      aivan halusta muistella samalla heitä,,,
      ei siinä mitään huonoa omaatuntoa tarvi olla,,,

      • ,

        Minulle haudallakäynti antaa hetken menneeseen. On mukava muistella omiaan.
        Uudistaa muistojaan, olla hetki hiljaa, avata menneen ovi.

        Mitään kaduttavaa kaikilla ei todellakaan ole.
        Useimmilla muistuu päällimmäisinä ilo olleesta, rauha, jonka nurmen alla nukkuja on saanut osakseen.

        Osa, jota kohti itsekin olen menossa.


    • parvekeprinssi.

      Yleensä hautaumaitten kukkakioskit ovat
      pieniä, ja esimerkiksi pelargonioita paria
      väriä. On helppo löytää 5 samanväristä
      parvekkeelle.

      • ?´´

        Siis mistä, haudoiltako?


      • :))))

        Meijärimiehen unelma.


      • ?´´ kirjoitti:

        Siis mistä, haudoiltako?

        Huomaan että välistä on poistettu yksi viesti, mutta olen samaa mieltä kuin hän.


      • ;))
        Nittaminax kirjoitti:

        Huomaan että välistä on poistettu yksi viesti, mutta olen samaa mieltä kuin hän.

        Minen uskalla olla, kun en tiedä mitä mieltä hän oli.


      • ;)) kirjoitti:

        Minen uskalla olla, kun en tiedä mitä mieltä hän oli.

        Olikohan se et kyseinen kirjoittaja on urpo tai jotain.


    • Niinhän se on kaiken muunkin omaisuuden kanssa jonka jättää ilman vartiointia.
      Nykyisin ei voi mitään laittaa, etteikö sitä tarvitsisis vahtia, aina kelpaa jollekin.

      • Näinhän se tuppaa olemaan. Kaikki pitää naulata vähintään kiinni.


    • mimmimummi

      Ihmetykseni oli suuri kun kuulin erään suvun riidasta. Lapset riitelivät siitä että minkälainen hauta ja mitä istutuksia sinne laitetaan, toiset istuttivat, toiset poistivat. Viimeinen pisara oli kuulemma se kun iso kukkaistutus oli poistettu. kun se oli vainajan "vatsan päällä".
      Itse olen ajatellut tuhkausta ja ei kenenkään tarvi hoitaa minun hautaani.

      • "mimmimummi"

        Lasten keksimiä tarinoita on jo ihan tarpeeksi.
        H.


      • mimmimummi
        hunksz kirjoitti:

        "mimmimummi"

        Lasten keksimiä tarinoita on jo ihan tarpeeksi.
        H.

        Voi hyvinkin olla, tämä nyt ei ollut keksittyä tarinaa.


      • No jotkuthan riitelee jopa vainajastakin, että minne se haudataan. Joutunut olemaan pakkasessa vuosia. Voi olla että ovat jo päässeet sopuun.

        Itse en ole vielä päättänyt kumman hautauksen haluaisin.


    • "mimmimummi"

      Niinhän kaikki aina vakuuttavat.
      H.

    • ...

      Niinhän sitä kuuluu tapahtuvan.

      Tuohon jällleenmyyntiin en kyllä usko. Mun käsittääkseni säästäväiset ihmiset pöllii kukkia toisille haudoille. Vähän hankala tajuta, mutta kukat on kyllä aika kalliita. Ite en oikein ymmärrä koko ruumiinpalvontaa, joillekin se tuntuu olevan tärkeää.

      Ei tässä kyllä muutenkaan aina ymmärrä kaikkea. Pitkään ihmetellyt tuota hautakivien kaatelu hommelia. Onhan se tietysti voimannäyttö kun saa kiven kumoon, mutta mitä ihmeen tyydytystä sellaisesta sitten saa?

      Jotenkin tämä täällä vallalla oleva luterilaisuus vieraannuttaa ihmisiä kuolemasta. Itänaapurissa haudoilla penkit ja pöydät, siinä voi vainaata muistellessa napsia suolakurkkua ja kippailla votkaa. Luterilaiset hautuumaat tylsiä, epäviihtyisiä, ei niissä huvita käydä.

      =DW=

    • omin silmin todennu

      kyllä vaan kukkakauppiaissa on yksilöitä jotka käy hautuumalla varkaissa, valitettavasti,

      • enusko

        Taitaa olla melko pikkukauppiaita, jos on aikaa tuollaiseen.

        Oravien tiedän kukkia hävittävän.


      • Aika uskomatonta touhua jos noin kauppias tekee. Taitaa olla entinen kauppias.


    • ainaki yksi

      osuit oikeaan on pikkukauppias

      • enusko

        Sitä mietin, jos muut tulevat hautausmaalle kukkia korissaan, ja yksi tallustelee portista ulos täyden korin kanssa, niin kai se herättää huomiota?
        Olisipa sekin, jos ensin myisi kukkia, ja sitten kaivelisi ne pois uudelleenmyyntiin??

        Vai onko pienen kunnan hiljainen kalmisto, jossa harvoin näkee eläviä?


      • Monivuotisia
        enusko kirjoitti:

        Sitä mietin, jos muut tulevat hautausmaalle kukkia korissaan, ja yksi tallustelee portista ulos täyden korin kanssa, niin kai se herättää huomiota?
        Olisipa sekin, jos ensin myisi kukkia, ja sitten kaivelisi ne pois uudelleenmyyntiin??

        Vai onko pienen kunnan hiljainen kalmisto, jossa harvoin näkee eläviä?

        Joidenkin kukkien mukulat vaativat sisällä talvehtimisen, mutta tokko sellaisia kukkien kanssa hautausmaalta poistulijoita ovat. Esim. dahlian mukulat talvehtivat viileässä sisätiloissa, mutta yleensä ihmiset istuttavat uudet mukulat vuosittain jos haluavat saman lajin kukkaa haudalla kasvattaa.
        Käytännöllisintä on istuttaa talvenkestäviä monivuotisia kukkia.

        Olin iloisesti hämmästynyt kun ostin viime kesänä Lidlistä keltaisen ruukussa kasvavan liljan ja istutin sen haudalle. On säilynyt hyvin talven yli ja komea puska oli haudalla täynnä nuppuja kun viimeksi kävin haudalla.
        Toivottavasti sade ei heti liiskaa heti kukkia jos ovat jo auenneet. Epäilin että on vain jokin yhden kesän kukka mutta eipä ollutkaan:)


      • enusko
        Monivuotisia kirjoitti:

        Joidenkin kukkien mukulat vaativat sisällä talvehtimisen, mutta tokko sellaisia kukkien kanssa hautausmaalta poistulijoita ovat. Esim. dahlian mukulat talvehtivat viileässä sisätiloissa, mutta yleensä ihmiset istuttavat uudet mukulat vuosittain jos haluavat saman lajin kukkaa haudalla kasvattaa.
        Käytännöllisintä on istuttaa talvenkestäviä monivuotisia kukkia.

        Olin iloisesti hämmästynyt kun ostin viime kesänä Lidlistä keltaisen ruukussa kasvavan liljan ja istutin sen haudalle. On säilynyt hyvin talven yli ja komea puska oli haudalla täynnä nuppuja kun viimeksi kävin haudalla.
        Toivottavasti sade ei heti liiskaa heti kukkia jos ovat jo auenneet. Epäilin että on vain jokin yhden kesän kukka mutta eipä ollutkaan:)

        Sinulla taitaa olla viherpeukalo. Erikoista, että kasvi pärjäsi talvenkin rasituksissa.
        Joskus äitienpäiväruusu on ollut niin sitkeä, että on kaunistanut hautaa montakin vuotta peräkkäin.

        Nyt hautamme ovat olleet jo muutaman vuoden seurakunnan hoidossa.
        Rauhaisaa on kulkea hiljaisuudessa käytäviä pitkin, ei ahdista.
        Istua hetkeksi penkille, miettiä menneitä.


      • ikävä kyllä totta
        Monivuotisia kirjoitti:

        Joidenkin kukkien mukulat vaativat sisällä talvehtimisen, mutta tokko sellaisia kukkien kanssa hautausmaalta poistulijoita ovat. Esim. dahlian mukulat talvehtivat viileässä sisätiloissa, mutta yleensä ihmiset istuttavat uudet mukulat vuosittain jos haluavat saman lajin kukkaa haudalla kasvattaa.
        Käytännöllisintä on istuttaa talvenkestäviä monivuotisia kukkia.

        Olin iloisesti hämmästynyt kun ostin viime kesänä Lidlistä keltaisen ruukussa kasvavan liljan ja istutin sen haudalle. On säilynyt hyvin talven yli ja komea puska oli haudalla täynnä nuppuja kun viimeksi kävin haudalla.
        Toivottavasti sade ei heti liiskaa heti kukkia jos ovat jo auenneet. Epäilin että on vain jokin yhden kesän kukka mutta eipä ollutkaan:)

        kyllävain monivuotinen orvokki kimppu vietiin jurakkoineen, ja oli pienessä kukkakaupssa jälleen myynissä,

        taatusti sama harvinaisen kaunis kimppu


    • Hietsunkävijä

      Hietaniemessä ainakin citykanit popsivat osan kukista. Pupuja on siellä kuulemma ihan kamalasti. Tekevät luolia hautohin ja syövät istutukset.

      Aikaisempina jouluina kynttilät vietiin haudoilta muutamassa minuutissa. Laitapuolen kulkijat kävivät ne keräämässä. Joku oli heitä nähnytkin muovikasseja kantamassa.
      Nyttemmin kynttilät jo saavat olla rauhassa, ja olen huomannut, että jopa lyhdyt säilyvät koukuissaan. Takavuosina ei kaunista ja hinnakasta lyhtyä voinut viedä haudalle, koska se oli aina poissa, kun seuraavan kerran kävi.

      Kyllä on pakko sanoa, että tiukoilla ovat ihmiset, jotka vainajiltakin varastavat!

      • ...

        Oisko majoitustilanne parantunut.

        Hautuumaaltahan saa helpolla ja edullisesti just kynttilöitä. Jos nyt ei ole asuntoa ja asuu jossain muovikoijassa, kaitpa muutama kynttilä tuo jonkin verran lämpöä.

        Muistui mieleen, muutaman kerran ollut mediassa, että nuoriso keksinyt ainakin jonkin kerran ruveta putsaan mummeleita, just hautuumailla. Oletan, niissä vähemmän ihmisiä, kiinnijäämisriski aika olematon. Eikä taida olla valvontakameroita, eikä niin erityisemmin poliisipartioita tai vartijoitakaan.

        Kynttilävarkaudet jollain tavalla voi ymmärtääkkin, mummeleitten putsailua ei.

        =DW=


      • ...
        ... kirjoitti:

        Oisko majoitustilanne parantunut.

        Hautuumaaltahan saa helpolla ja edullisesti just kynttilöitä. Jos nyt ei ole asuntoa ja asuu jossain muovikoijassa, kaitpa muutama kynttilä tuo jonkin verran lämpöä.

        Muistui mieleen, muutaman kerran ollut mediassa, että nuoriso keksinyt ainakin jonkin kerran ruveta putsaan mummeleita, just hautuumailla. Oletan, niissä vähemmän ihmisiä, kiinnijäämisriski aika olematon. Eikä taida olla valvontakameroita, eikä niin erityisemmin poliisipartioita tai vartijoitakaan.

        Kynttilävarkaudet jollain tavalla voi ymmärtääkkin, mummeleitten putsailua ei.

        =DW=

        Ai niin.

        Citykanit todennäköisesti vähenevät tulevaisuudessa kun citykettujen kanta hiljallleen kasvaa. Ite en ole tsadissa nähnyt kuin muutaman, mutta esim briteisssä ne jo todellinen riesa, kekkaavat kuulemma makkaratkin grillistä...

        =DW=


      • No jos näkee jonkun kulkevan siellä muovipussin kanssa ei siitä vielä varasta tee, mutta ainahan epäillä voi. Kelpaa ne kynttilät talvella variksilekkin, ainakin jos oli tehty vahasta vai mistä se nyt olikin. Steariini niille ei taida maistua.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3498
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      188
      1587
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1297
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1172
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      835
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      804
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      50
      793
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      789
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe