Seropit on koiria siinä missä rotukoiratkin

SeRoPiT <3

En ymmärrä miksi seropeja syrjitään tai no pidetään muka huonompina koirina kuin rotukoirat. Ensinnäkin seropit ovat terveempiä ja monipuolisia ja yhtälailla ihmisen parasystävä niin kuin rotukoirakin. Minulla ei ole mitään väliä onko koirani rotukoira vai ei ja tälläkin hetkellä mulla on kaks seropia.
Joten hyvät ihmiset tajutkaa jo seropit ovat yhtälailla koiria niissä ei ole mitään vikaa.
Toivoisin että tulevaisuudessa seropit saisivat vähän enemmän kunnioitusta eikä hyljintää. Ja minusta olisi kiva jos seropitkin saisivat osallistua virallisiin näytteilyihin sillä onhan nekin koiria!!! mutta jotenkin se vain ei käy päinsä ja en ymmmärrä miksi.

6

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kääkkämamma :)

      Ole kiltti äläkä väitä että seropit ovat terveempiä kuin rotukoirat, kaikkiin rotuihin ei päde ;)
      Mutta olen kanssasi siinä samaa mieltä että jokainen koira on arvokas ja upea. Itse olen päätynyt puhdasrotuisiin jotta ns saan mitä tilaan, jotkut seropit voivat olla vähän kindermunia :) Ja tykkään hirveästi tämän rodun ulkomuodosta.. Terve rakenne ja hieno koira kerta kaikkiaan.
      Mutta syy miksi aloin kirjoittelemaan: miksi seropit eivät voi kilpailla virallisissa näyttelyissä? No, koiranäyttelyn idea on että saman rodun edustajat kilpailevat keskenään siitä kuka on rotua upeimmin edustava yksilö sinä päivänä sen tuomarin mielestä. Sitten rotujen parhaat kilpailevat keskenään, jolloin tuomari taas laittaa omasta mielestään paremmuusjärjestykseen, tuntien rotujen ulkonäkövaatimukset jolloin voi tehdä tämän päätöksen.
      Miten tuomari arvioisi seropeja jos ovat kaikki erinäköisiä eikä ulkonäkövaatimusta ole? Aika hankala tehtävä.. Siksi mätsäreissä tärkeintä onkin koiran kokonaisuus, terve ulkonäkö, hyvä luonne ja esiintyminen. Virallisissa näyttelyissä koira voi olla aivan ihana ja esiintyä upeasti, mutta jos sillä on esim värivirhe niin ei se menesty :( Tästä syystä pidänkin mätsäreistä ja harrastamme myös niitä treenimielessä. Niissä on paljon vaikeampi menestyä! Upean näköinen koira voi "oikealla" tuomarilla taasen menestyä vaikka olisi hermoheikko pelkopurija jonka esiintyminen on vain keskinkertaista, virallisissa näyttelyissä siis.

    • Serrrrrrropi

      Joo seropit ei välttämättä oo terveempiä. Jos koirassa on miksattuna vaan kahta rotua voi olla "sairas siinä missä rotupikin". Ja varsinkin jos astutuksessa käytetty sairaita koiria niin ei kyllä varmasti pennutkaan oo terveitä.

      Mutta olen kanssasi samaa mieltä. Kotona hirvenluuta tällä hetkellä puruskelee yksi seropi poika, joka on aivan ihana. Toi poika on mun henki ja elämä.

      Seropeista pidän siksi että ne ovat usein uniikin näköisiä ja ihan jokaisella ei sellaista koiraa välttämättä olekaan. Toki se ulkonäkö ei ole tärkein kriteeri. En ostaisi ikinä sellaista seropia, jossa on kaks vaikeaa rotua yhdistetty keskenään tai kaksi rotua joita ei pitäisi yhdistää Sanotaan esimerkkinä nyt vaikka cane corse ja rottweiler ja toisenä saku ja mäyräkoira. Seropeja kun katselen itselle tärkeintä on että koira on järkevästä yhdistelmästä.

    • SeRoPiT <3

      juu sori siis en tarkottanu et ne olis terveempiä kuin kaikki rotukoirat ja sehän tietysti riippuu kasvattajasta onko koira terve vai ei joten muotoilin ton tohon aika huonosti mutta en siis tarkoita että rotukoirat olis sairaita :) pahoittelut :)

    • kukakeksinyt

      Mistä nimi: SeRoPi= SekaRotuinenPiski

    • Koira- 98

      Joo, tuo seropien syrjintä on älytöntä! Omistan lappalaisen, en seropia, mutta en hyväksy seropien syrjintää. Kaikki koirat ovat yhtä arvokkaita ulkonäköön tai rotuun katsomatta. En myöskään ymmärrä, miksi muita hassunnäköisiä koiria haukutaan monesti, esim englanninbulldoggia. itse en kuitenkaan ostaisi lyttykuonoista, sillä itsellä ainakin tuntuisi todella kurjalta olla hengitysvaikeuksissa ja varsinkin helteellä suunilleen kuolee. Mutta rotu on siltikin yhtä arvokas.

    • kaikki hyviä

      Olen samaa mieltä.Vaikka mul nyt puhdasrot.koira mul ollu ennen tätä 2 seropia.Labbis/saku ja Rotikka/husky.Viimeks mainittu eli täydet 14v ja ilman yhtään käyntiä lekurilla sairauden takii,tietty rokotukset.Lopussa vain tuli 3-5 pissatulehdusta.Mut olen huomannu nyt kun kävelen nyk.koirani kanssa ja vastaan tulee sekarot.Jos kysyn omistajalta minkä rotuinen on(joskus seropitkin näyttää puhdasrot) niin omistaja saattaa vaikeesti sanoo "tää on VAAN sekarotuinen".Ja toiset taas sanoo ylpeenä tämä on maailman paras rotu.Mä voin sanoo että mun seropit oli terveempii ku muut.Tottakai ku niissä yhdistyy montaa rotua.Ainut on kun otat pennun et voi koskaan tietää esim kokoa ja luonnetta millanen tulee.Koon voi arvioida esim emosta. Mut kyllä seropeja pidetään alempiarvoisena mut mä tiedän kun joskus mun koirasta aika jättää seuraava on seropi. Tämä nyk. puhdasrot.vasta 4,5v ja on jo sairastellut liikaa.Terveisiä koirillesi!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1565
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1243
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      997
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      910
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      841
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      828
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      754
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe