Absolutimi on tie yksinäisyyteen

anonyymi absolutisti

Se on muuten helkutin mahtava reitti syrjäytymiseen tässä maassa!

Sossuohjaaja (kuntouttavan työtoiminnan kautta) kehui, että loitavaa kun et käytä.
Jep! Siksipä sitä oltiin ajauduttu tähän jamaa, kun ei voikontakteja ommata juomattomuuden vuoksi.

223

5480

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lottamari<3

jaa, ei minulla ainakaan ole vaikeuksia ollut olla absolutisti. En ole koskaan edes ollut kännissä, enkä tiedä millaista se on, mutta ilmankin olen hyvin pärjännyt ja seuraa saanut. Ihmetelty tosin on paljon miksi en juo, mutta voisin kysyä sitä samaa: miksi jepet juovat?

Minä nautin hyvästä seurasta, mutta myöskin yksinäisistä hetkistä, jossa saa olla ihan itsensä kanssa ja tehdä mitä huvittaa, eikä ketään harmita se, että en ole koko ajan läsnä. Joillekin yksinäisyys on heti tukahdutettava alkomahoolilla tai lohtusyömisellä, se kertoo jotakin ihmisen sisäisestä tasapainottomuudesta ja kyvyttömyydestä kohdata itsensä ja elämänsä. Elämään ei tule yhtään sen enempää sisältöä vaikka joisi kuinka, eikä maailma näytä yhtään sen paremmalta, miksi siis juoda ja humaltua?

• lottamari<3

Hei ypö

Ajattelin vain nopeasti kertoa Sinulle, että olet kerrassaan ihastuttavan suloinen persoona ja ajattelin jäädä sinun iloksesi tänne vielä pitkään :)

btw, mitä tarkoitat vittumaisella postaajalla :D ?

• !!

"Joillekin yksinäisyys on heti tukahdutettava alkomahoolilla tai lohtusyömisellä, se kertoo jotakin ihmisen sisäisestä tasapainottomuudesta ja kyvyttömyydestä kohdata itsensä ja elämänsä."

Haista vittu. Sä et kuule tiedä mitään yksinäisyydestä. Mene sinä vaan niiden miesystäviesi luo.

• I think

I like you ;)

• Keijo trans

Aame siihen sisko.

• fgdfgdg
        lottamari<3 kirjoitti:

Hei ypö

Ajattelin vain nopeasti kertoa Sinulle, että olet kerrassaan ihastuttavan suloinen persoona ja ajattelin jäädä sinun iloksesi tänne vielä pitkään :)

btw, mitä tarkoitat vittumaisella postaajalla :D ?

Lottamari, kirjoitit juuri kuten minäkin ajattelen ja olisin kirjoittanut. Minäkään en tiedä millaista on olla kännissä kun en ole koskaan kokeillut, mutta tarvittaessa löytyy kyllä ystäviä, vaikka en ryyppääkään ja ihminen kaipaa välillä myös yksinoloa. Hyvin kirjoitit.

• hip heijaa

No heippa ypö !
        Meinaatko tosiaan että tämä palsta on vain huorille,juopoille ja rosvoille ?
        Voidaanhan sitä täältä häipyäkki,mutta heitä sinäki hetkeksi se lipitys.
        Ensimmäinen viikko on pahin, mutta kyllä' se siitä.

• .,.,.,.,.
        fgdfgdg kirjoitti:

Lottamari, kirjoitit juuri kuten minäkin ajattelen ja olisin kirjoittanut. Minäkään en tiedä millaista on olla kännissä kun en ole koskaan kokeillut, mutta tarvittaessa löytyy kyllä ystäviä, vaikka en ryyppääkään ja ihminen kaipaa välillä myös yksinoloa. Hyvin kirjoitit.

En minäkään tiedä millaista on olla kännissä. Ei absolutismi ole mikään este ystävyydelle, ystäviä löytyy.

• Otetaan sopivasti
        .,.,.,.,. kirjoitti:

En minäkään tiedä millaista on olla kännissä. Ei absolutismi ole mikään este ystävyydelle, ystäviä löytyy.

Itse olen entinen aboslutisti,24 vuotta meni ennen kuin korkasin ensimäisen oman pullon.Absolutismi ei sinällään ole este jos vain jaksaa kuunnella muitten kännisien juttuja.Itse en tätä siedä,joten ei tullut teininäkään sitten pyörittyä niissä piireissä.

Tänäpäivänäkään en ota kuitenkaan mitään krapulakännejä missä pitäisi maata ihan paskana koko päivän vaan silleen sopivasti.Ainut oire alkoholista on väsymys,kun en nuku kauhean hyvin laskuhumalan aikana.

• TotuudenPasuuna

Jos on narsisti ja menestyksen perässä juokseva sieluton hoora niin silloin on myös hihhuli absolutisti juristi lääkäri poliitikko himotutkija...

sorry vaan mutta loppujen lopuksi miehiä kiinnostaa vain se pillu
        ja mukavan kivaluonteisen naisen kanssa

hauskaa mielensisäistä helvettiä kaikille niille jotka lokeroivat ihmisiä ja eivät edes pysty näkemään toista ihmistä

tässä vähän lohtua näille reppanoille jotka ovat masennuksensa ansainneet

http://www.youtube.com/watch?v=m9sPJqmkdQI&feature=related

• kännitön miisa
        fgdfgdg kirjoitti:

Minun mielestä elämä on elämisen arvoista ilman viinaakin . Olen kai ollut muutaman kerran huppelissa mutta se ei ole minun juttuni ,,,minun ei tee mieli ottaa kuppia mielestäni minulla on paljon ystäviä siitä huolimatta vaikka olenkin kieltäytyjä. Ystäväni tietävät etten ota vaikka tarjottaisiin mutta viihdyn myös seurassa jossa otetaan kohtuudella minua se ei häiritse... Eikä minulle ole tuottanut sanoa " kiitos ei "se on uskottu ....Mutta jos on tottunut olemaan viihteellä myötälaitasessa ja lopettaa niin on tietenkin ainakin alkuun hakeutua seuraan jossa ei oteta ryyppyjä ja kyllä uusia ystäviä löytyy harrastusten parista, ei ole hyvä eristäytyä.
        Olen jo taivaltanut tätä elämää puolen vuosisataa ilman hörheltämistä ja näin on aikomus myös jatkaa .

• kohtalaisen fiksu

Hyvä lottamari. Suurin osa ihmisistä on humalassa typeryksiä (osa selvinkin päin).
        Alko on keskinkertaisten ihmisten hupi, fiksut pärjäävät ilman.

• en minäkään
        !! kirjoitti:

"Joillekin yksinäisyys on heti tukahdutettava alkomahoolilla tai lohtusyömisellä, se kertoo jotakin ihmisen sisäisestä tasapainottomuudesta ja kyvyttömyydestä kohdata itsensä ja elämänsä."

Haista vittu. Sä et kuule tiedä mitään yksinäisyydestä. Mene sinä vaan niiden miesystäviesi luo.

Niin. Kaikki ei ole yksinäisiä vaikka yksin ovatkin. Silloin ei ehkä tiedä mitään yksinäisyydestä.

• N
        !! kirjoitti:

Kelle tuokin.

• hallava_hevonen

Tiedät kuitenkin että olet tehnyt hyvän päätöksen, ja voit olla ihan ylpeä päätöksestäsi. Ja nyt voit kokeilla alkoholin vaihtoehtoa, ja tehdä kesäloma matkan vaikka Tanskan Christianiaan, ja hankkia itsellesi hyvää Marihuanaa, niin viihdyt paremmin vaikka yksin ollessasi.

• känniseni

Lottamari, maailma kyllä näyttää paremmalta kännissä, ja siten siihen tulee myös sisältöä. Ei kai kukaan hullu muuten joisi ?

• N
        hallava_hevonen kirjoitti:

Tiedät kuitenkin että olet tehnyt hyvän päätöksen, ja voit olla ihan ylpeä päätöksestäsi. Ja nyt voit kokeilla alkoholin vaihtoehtoa, ja tehdä kesäloma matkan vaikka Tanskan Christianiaan, ja hankkia itsellesi hyvää Marihuanaa, niin viihdyt paremmin vaikka yksin ollessasi.

Ei vois vähempää.

• Cha CAA AAA aah

Ei mullakaan ole juomattomuudestani mitään ongelmia. Toki otan joskus viiniä ruuan kanssa.

Jos halua kiksejä, niin painun lavalle sambaamaan, buggaamaan, jiveämään, tangoamaan, sambaamaan .... siellä kaikkii (muutama 100) ovat selvinpäin ja hikilentää ja nauru raikaa ympäri vuoden. Ikähaarukka bändistä riippuen 17 - 70 vuotta. ;)) Todella hauskaa.

Toki sinnekkin joskus joku juoppoääliö eksyy, mutta ne kannetaan samantien ulos.

En tunne oikeastaan yhtään kunnolla ryyppäävää ihmistä. Ihmettelen noita juoppoja ....

• kännitön äijä
        känniseni kirjoitti:

Lottamari, maailma kyllä näyttää paremmalta kännissä, ja siten siihen tulee myös sisältöä. Ei kai kukaan hullu muuten joisi ?

Suomalainen jeppekin juo, jotta suomalainen kälkättävä läsäfeministikin näyttää siedettävältä. Ilman humalaa ei suomalaista naista kestä selvänä ketkään muut kuin muslimiukot, jotka eivät naiselta mitään kysele vaan ottavat haluamansa!

• tahtotila?

Suomessa missä ei juomista vaan dokaamista kansa ihannoi on luonnollista ettei istu kuvaan jos on selvä kun muut on niin räkäkännissä. Kannattaa kysyä onko parempi röhnöttää katuojassa kuin muut vai olla onnellinen ja laitella vaikka pihaansa?

Kännääminen johtuu oikeastaan antikristillisestä hengestä Suomessa. Ennen kun oli krisitilliset arvot Suomessakin ns sydämmiin kirjoitettuna oli juominen pienempi ongelma. Nyt näitä itsenäisiä induvisualisteja yhdistää seurakunta jossa promille on se pääsylippu.

Suomessa jouminen on tabu. Suomessa korotetaan alkoholi veroa ja samaan aikaan Eestin ja Saksan reissuilta tuodaan autolasteja kovalla tahdilla ja myydään pimeillämarkkinoilla. Mikäli halutaan hoitaa alkoholi haittoja verot alas tai valvonta kohdalleen. Tässä aina todetaan eun tuontirajat jotka ovat määrittelemättöämät suuret. Voihan Suomi terveysaiheisiin vedoten laskea ne samoihin kun oli ennenkin. Jso vain olisi tarpeeksi tahtoa. Ja tehokas valvonta rajoille muuten alkoholi veroa on turha pitää korkeana ja rahat siirtää ulkomaille.

• t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

taas näitä ylläpidon paskanpuhujia,,,,.....

• N
        N kirjoitti:

Kelle tuokin.

Tulipa kuitenkin käytyä kalassa.

• tuulispää
        kännitön miisa kirjoitti:

Minun mielestä elämä on elämisen arvoista ilman viinaakin . Olen kai ollut muutaman kerran huppelissa mutta se ei ole minun juttuni ,,,minun ei tee mieli ottaa kuppia mielestäni minulla on paljon ystäviä siitä huolimatta vaikka olenkin kieltäytyjä. Ystäväni tietävät etten ota vaikka tarjottaisiin mutta viihdyn myös seurassa jossa otetaan kohtuudella minua se ei häiritse... Eikä minulle ole tuottanut sanoa " kiitos ei "se on uskottu ....Mutta jos on tottunut olemaan viihteellä myötälaitasessa ja lopettaa niin on tietenkin ainakin alkuun hakeutua seuraan jossa ei oteta ryyppyjä ja kyllä uusia ystäviä löytyy harrastusten parista, ei ole hyvä eristäytyä.
        Olen jo taivaltanut tätä elämää puolen vuosisataa ilman hörheltämistä ja näin on aikomus myös jatkaa .

Sama täällä..elämä on arvokas tosiaan ilman kaljoja ym. väkeviä..on kavereita,mutta sellasiakin jotka yrittää,että rentoudu sinäkin kerrankin,mutta en tarvi juomia..voin silti käydä laulamassa karaokea,vaikka joidenkin mielestä selvinpäin ei pysty laulamaan. En ole yksinäinen ja välillä kaipaankin yksin oloa.
        Kaikille raittiille stemppiä ja ihanaa kesää ja elämää !

• loppis

Mistä voit olla noin varma asiasta kun et ole koskaan humalassa ollutkaan ? Vai isot pojatko ovat kertoneet?

• loppis

Onhan se kiva näitä totuuksia kuuluttaa kun ei ole edes ikinä humalassa ollutkaan.
        Ketä sinun läsnäolosi harmittaa?

• Antuanette34

Just joo.... Mihin lahkoon kuulut???

• Nou Problemou Now
        Otetaan sopivasti kirjoitti:

Itse olen entinen aboslutisti,24 vuotta meni ennen kuin korkasin ensimäisen oman pullon.Absolutismi ei sinällään ole este jos vain jaksaa kuunnella muitten kännisien juttuja.Itse en tätä siedä,joten ei tullut teininäkään sitten pyörittyä niissä piireissä.

Tänäpäivänäkään en ota kuitenkaan mitään krapulakännejä missä pitäisi maata ihan paskana koko päivän vaan silleen sopivasti.Ainut oire alkoholista on väsymys,kun en nuku kauhean hyvin laskuhumalan aikana.

Itse olen entinen pakkojuoja, tai ainakin minua stressasi jos olin pidempään yksin, ja ilman alkoholia.

No miksi Jeppe sitten juo?

Luulen että on kysymys alkoholin rentouttavuudesta. Alkoholi todellakin rentouttaa, mutta vie myös rahat, ja mulle tuli aina vähän krapulaa, ja sitten yks kummallinen juttu : nenäni oli seuraavana aamuna AINA tukossa. Sitä olenkin ihmetellyt, että miksi.

Hyvää jatkoa!

• Naivi absolutisti
        fgdfgdg kirjoitti:

Minulle ehdoton raittius pienestä alkaen on ollut kantava voima..Sen takia minä en juokaan.En edes hyvässä seurassa koska en ole päässyt vielä niin hyvään seuraan.Viinan voimalla ihmiset selittävät omia tekojaan.Enhän minä muuten mutta kun olin humalassa.Humalainen paranoidinen poliisi tms on erittäin pöyristyttävä näky missä tahansa.Viinahan tuhoaa aivosoluja.Ja sen kyllä huomaa kaikista viinan ystävistä.Viinailu on animaalista.

• palloakopelaamaan?

On ihan eri asia lopettaa juominen ja löytää ne raittiit kaverit ja ystävät, kuin että olisi ollut koko ikänsä absolutisti!

Te ikiraittiit ette voi ikinä edes kuvitella oikeasti sellaista ahdistavaa välitilaa!

Älkääkä sanoko, että mitäs oot juonut...

• ryyppykaverit
        palloakopelaamaan? kirjoitti:

On ihan eri asia lopettaa juominen ja löytää ne raittiit kaverit ja ystävät, kuin että olisi ollut koko ikänsä absolutisti!

Te ikiraittiit ette voi ikinä edes kuvitella oikeasti sellaista ahdistavaa välitilaa!

just näin! Matti Nykäseltä vei rakkaus keikat ja ystävät? Olikohan niin. Saattoi olla vain vääränlaiset kaverit , ne ryyppykaverit,. Ei ne selvää miestä tarvi. Siksi ryyppääjälle seuraa raittiudesta usein yksinäisyys

• TotuudenPasuuna kirjoitti:

Jos on narsisti ja menestyksen perässä juokseva sieluton hoora niin silloin on myös hihhuli absolutisti juristi lääkäri poliitikko himotutkija...

sorry vaan mutta loppujen lopuksi miehiä kiinnostaa vain se pillu
        ja mukavan kivaluonteisen naisen kanssa

hauskaa mielensisäistä helvettiä kaikille niille jotka lokeroivat ihmisiä ja eivät edes pysty näkemään toista ihmistä

tässä vähän lohtua näille reppanoille jotka ovat masennuksensa ansainneet

http://www.youtube.com/watch?v=m9sPJqmkdQI&feature=related

Huh, kun oli raskasta musaa, aivan hiki tuli, hengästyin....

• känniseni kirjoitti:

Hetken hurmaa se tuo, hekumaa ja viehätystä, rentoutusta, kaikki ihmiset ovat hyvännäköisiä, tai sitten ei, ja nyrkki heiluu vaan...sitä vaan että seuraukset voi olla kohtalokkaat, jos on kännissä ja refleksit ei toimi ja muisti pettää, krapula seuraavana päivänä, ja voit sairastua alkoholismiin,....ja siitä toipuminen kestää vuosia...tai sitten aika ei riitä.
        Aamuisin on ihana herätä, ei krapulaa, ei morkkiksia,...kahvi maistuu hyvän voileivän kera,..ja mieli korkealla....uuden päivän alku.

• palloakopelaamaan? kirjoitti:

Totta on mitä kirjoitit!!! On vaikea löytää kavereitä, raittiita, kun on lopettanut juomisen. Ja kun et itse jaksa katsella juoppoja enää....

• tahtotila? kirjoitti:

Suomessa missä ei juomista vaan dokaamista kansa ihannoi on luonnollista ettei istu kuvaan jos on selvä kun muut on niin räkäkännissä. Kannattaa kysyä onko parempi röhnöttää katuojassa kuin muut vai olla onnellinen ja laitella vaikka pihaansa?

Kännääminen johtuu oikeastaan antikristillisestä hengestä Suomessa. Ennen kun oli krisitilliset arvot Suomessakin ns sydämmiin kirjoitettuna oli juominen pienempi ongelma. Nyt näitä itsenäisiä induvisualisteja yhdistää seurakunta jossa promille on se pääsylippu.

Suomessa jouminen on tabu. Suomessa korotetaan alkoholi veroa ja samaan aikaan Eestin ja Saksan reissuilta tuodaan autolasteja kovalla tahdilla ja myydään pimeillämarkkinoilla. Mikäli halutaan hoitaa alkoholi haittoja verot alas tai valvonta kohdalleen. Tässä aina todetaan eun tuontirajat jotka ovat määrittelemättöämät suuret. Voihan Suomi terveysaiheisiin vedoten laskea ne samoihin kun oli ennenkin. Jso vain olisi tarpeeksi tahtoa. Ja tehokas valvonta rajoille muuten alkoholi veroa on turha pitää korkeana ja rahat siirtää ulkomaille.

Järkevää!!! Kiitos kirjoituksestasi. Todella hyvä!!!

• oppinut
        Nou Problemou Now kirjoitti:

Itse olen entinen pakkojuoja, tai ainakin minua stressasi jos olin pidempään yksin, ja ilman alkoholia.

No miksi Jeppe sitten juo?

Luulen että on kysymys alkoholin rentouttavuudesta. Alkoholi todellakin rentouttaa, mutta vie myös rahat, ja mulle tuli aina vähän krapulaa, ja sitten yks kummallinen juttu : nenäni oli seuraavana aamuna AINA tukossa. Sitä olenkin ihmetellyt, että miksi.

Hyvää jatkoa!

Etkö tiedä, että alkoholille voi olla allerginen? Kysymys on lähinnä ainesosista, mitä alkoholi sisältää. Ilmeisesti kuulut alkoholiallergisiin.

• palloakopelaamaan? kirjoitti:

Se on todella vaikeaa löytää raittiita ystäviä ja kavereita jos on itse lopettanut juomisen. Ja jos uskoo löytäneensä semmoisen kaverin tai kumppanin, niin sekin on silmänlumetta ja perustuu valheisiin,...sanotaan tekosyitä että on menoa jonnekkin, tai yms. ja lähdetään juomaan...näin se on olen kokenut sen monta kertaa.
        Ikävää mutta totta. ja itse tietää että toinen valehtelee, itselleen ja sulle enemmänkin...jos haluat uskoa niin ei voi mitään, mutta parempi on se mitä itse mielessäsi ajattelet, ja tiedät totuuden, itseään ei kannata petkuttaa...

• Aina raitis
        Naivi absolutisti kirjoitti:

Minulle ehdoton raittius pienestä alkaen on ollut kantava voima..Sen takia minä en juokaan.En edes hyvässä seurassa koska en ole päässyt vielä niin hyvään seuraan.Viinan voimalla ihmiset selittävät omia tekojaan.Enhän minä muuten mutta kun olin humalassa.Humalainen paranoidinen poliisi tms on erittäin pöyristyttävä näky missä tahansa.Viinahan tuhoaa aivosoluja.Ja sen kyllä huomaa kaikista viinan ystävistä.Viinailu on animaalista.

Minä olen tavannut alemmuuskompleksisen poliisin, joka oli poliisi kompensoidakseen tilaansa. Humalassa aika pelottava tyyppi.
        Alkoholi ei oikeasti sovi juuri kenellekään.

• "Kuntouttavan työtoiminnan sossuohjaaja" viittaa kyllä siihen, että jotain muitakin syitä syrjäytymiseen saattaisi olla taustalla...

• warhammer

Joo mut sää juot

• Syitä voi olla paljon!!! Terveys reistailee, esim. ikää tulee, ei jaksa enää täyspäiväisesti työskennellä, masennus, surutyö...huolet...ja kaikki tommoiset asiat vaikuttavat työssäkäymisen ehtoihin ja toimintaan....

• hullu systeemi

Muuan spurgu, joka laukkas jatkuvasti A-klinikka/mielenterveystoimistossa ja
      ei tehnyt päivääkään töitä eläessään, kiitokseksi tästä hyysäämisestä värväs
      raha/viinapalkalla mun kimppuun kaks nuorta samankaltaisen tulevaisuuden
      omaavaa sontiaisenalkua ollessani hyvin nuori, ilman mitään syytä.
      Nää kaks vainolaista nuppas kumpikin ittensä 25-30 vuotiaina. Heidän
      maailmastaan tuli vissiin toisia p*skomalla niin kauhea paikka elää, ettei
      kestäneet sitä. Mun elämää olivat kyllä osaltaan p*skomassa huonommaksi ja
      minä ainakin kyseenalaistan tämmöisen systeemin olemassaolon järjekkyyden.
      Mitä järkeä on hyysätä tällaisia hamppip*skoja, jotta nää sitten jaksavat p*skoa täällä toisten, joskus hyvin nuortenkin ihmisenalkujen elämää.
      Ja ovat sitten omalta osaltaan syrjäyttämässä tällaisia ihmisiä kuin minä.
      Olen katkera tällaiselle systeemille.

• kumma kritiikki

Eli niiden ois pitänyt tappaa itsensä paljon nuorempanako jo?

Ei sulla kovin huonosti voi kiusaamisestasi huolimatta mennä, jos et joudu millään lailla turvautumaan "systeemiin".

• loppis

Onpa outo juttu! Vika näyttää olevan aina jossakin muussa ihmisessä kuin itsessä.

• Embryo123

25-vuotiaana olen huomannut että juomattomuuttani siedetään mutta sitä ei täysin silti hyväksytä.

Elämässä ei kyllä yksinkertaisesti pääse mihinkään ellei oo "kivaa kaveria". Juomattomuutta on mahdotonta kompensoida muilla asioilla.

• On sitä paljon yksin, kun juomisen lopettaa, onneks on ammattitaito jäljellä ja tällä hetkellä töitä ja paljon työkavereita, mut entäs vapailla?ja kun työt loppuu lokakuussa. en ole onnistunut parissa vuodessa solmimaan ainuttakaan suhdetta ja saman alan (lopettaneet alkoholistit) joihin olen törmännyt, ovat jokseenkin melko yleissivistymättömiä ja aina vähän pihalla kaikesta.

• elämäntanssi

Mene tanssikursseille. Aloita foxista ja fuskusta. Sitten lavoille tanssimaan. Sieltä löytyy tuttuja heti kättelyssä, ellet sitten löydä jo kursseilta ... kaikki selvinpäin. Ainakin tansseissa ;))

• njaanjoo

Ei se pelkästään siitä johdu, ainakaan minun kohdalla, mutta on sillä merkittävä vaikutus.

• Niinpä, onhan se kait itsestä kiinni ja omasta aloitekyvystä/,viitseliäisyydestä. kaikista huvittavinta on se miten paljon se joillekin merkitsee, et on juonut, mitä väliä silläkin enään on.

• njaanjoo
        magge64 kirjoitti:

Niinpä, onhan se kait itsestä kiinni ja omasta aloitekyvystä/,viitseliäisyydestä. kaikista huvittavinta on se miten paljon se joillekin merkitsee, et on juonut, mitä väliä silläkin enään on.

No kyllä se on vähän ankeeta kun ihmiset juovat itseään huonompaan ja huonompaan kuntoon ja kun usein vielä tapahtuu meluisassa pimeässä pahanhajuisessa paikassa. Sit monet vielä käyttää päihtymystilaa tekosyynä ties minkälaiseen käytökseen. Että vaikken niiku halua ketään kieltää juomasta niin ei sitä kyl oikein jaksa katellakkaan. Sellasta väliä.

• Tarkotin tossa, et on juonut ns.entisessä elämässä ja lopettanut, eihän menneellä pitäs olla väliä jos on tehnyt muutoksen, mut anti olla.

• Juomaton ihminen

AA- ja NA -ryhmät on siksi että ois paikka mistä voi hakea iloa elämäänsä. Ei kannata mennä papparyhmään vaan nuorten ryhmään, siis jos on nuori. Mulla on sitä kautta ihan sikana frendejä ja paljon enemmän menoja ja kivaa tekemistä kuin ennen. Ei tartte olla ojasta noussut että voi käydä ryhmis ja pienellä hakemisella löytää kavereita molemmista sukupuolista ja raittiita biletys ym tapahtumia. Ja ei ole tylsää jengiä, jos on tylsää niin ei pysy raittiina.

• ldapsdprmwkq q edw2

"jos on tylsää niin ei pysy raittiina."

Varmasti pysyy jos haluaa. Sun vaan pitää hyväksyä, että elämä on joskus kärsimystä, ja sitten kidut hiljaa sen sijaan, että kulauttaisit viinaa kitusiisi helpottamaan oloa.

• hullu systeemi

Höh, mulla siis on 20 vuoden käyttöhistoria takana ja piiiitkä putki ilman. Ja olen
      oikea spurguhamppari itsekin nykyään, tai ainakin sellaisen kohtelun saan
      muilta, aivan riitävän usein. Ja olen jäänyt systeemin orjaksi, uhriksi monin
      tavoin, toi ny vaan oli yks pikku esimerkki lukemattomista vastaavista.
      Kyseenalaistan sitä, että onko systeemin tehtävä pönkittää joitakin yhteisönsä
      jäseniä vahingoittamaan toisia siinä systeemissä elämään joutuvia? Siis muka
      yritetään auttaa ja ehkä autetaankin joitakin mutta siinä samalla tuhotaan
      toisia. Ja edelleen onko näin aiheutettu tuho vaikutuksiltaan suurempi kuin
      ehkä aikaansaatu hyöty? Systeemi alkaa kenties näin tuhota itse itseään.

• On olemassa omaa tietoa ja instituaalista tietoa. Välillä instituaalinen tieto vetoaa esitietoonsa. Marx havaitsi, että valta tarvitsee aina kahden kerroksen väkeä. Järkisuhde tai kaikineen pois Aarresaareen. Sen pituinen se.

• ---

Ei se välttämättä absolutismi ole, vaan se, että absolutistinen persoona näkee asiat eri tavalla. Olettaisin ainakin. Mitä seuraan muiden keskusteluja (käyttäjien), niin ei kiinnosta juuri yhtään. En edes osaa keskustella sellaisista asioista mistä he keskustelevat. Toki jos alkaisi naukkailemaan, niin saattaisi aina joskus ajautuakin samalle käsityskartalle heidän kanssaan, mutta silti päihteettömänä olisi taas ulkona.

• dsa3gqw3

Itse olen myös huomannut että kun lopetti juomisen niin loppui kaveritkin muutama vuosi sitten. Nyt kun olen itse ollut varmaan jo 4-5 vuotta raitis niin huomaa kuinka tyhmää juominen oikeastaan on. Kännissä tehdyille hölmöilyille on ok nauraa ja kertoa missä vaan. Se että tarvii nollata itsensä joka perjantai kertoo mun mielestä vaan sitä että on paska elämä jota ei muuten kestä. Nuorena, 15-17 vuotiaana tai ehkä nuorempanakin on varmaan yleisin tapa lähestyä toista sukupuolta bilessä tai jossakin ja kännissä. Eniten oikeastaan vituttaa viinassa se että kännikala vaimon hakkaajat tulee jeesustelemaan kannabiksesta vaikkeivat siitä tiedä mitää.

• absolutisti-100%

Minä en siedä viina juovia ihmisiä. Jos tiedän, että ne juo vähänkin joskus ja harvoin, niin välit on siitä hetkestä poikki.

Ällöttävää toimintaa. En voi olla sellaisten piripäiden kanssa. Ja sama pätee raitistuneisiin. Niillä on pettänyt se kontrolli joskus aiemmin elämässään. Yäk!

Oikeestaan voin olla vain absolutistien kanssa, jotka on olleet raittiita koko ikänsä.

• YksinäinenHampuusi

Sun on kyllä melkeinpä mahdotonta löytää ketään seuraksi jos kerran TÄYSIN raitis pitää olla.

Itse en juo kuin pari juomaa vuodessa ja kannabis maistuu pari kertaa kuukaudessa.

• Pete komps

Kompataan

• loppis

Herra tule ja puserra!

• Kevyesti_Raitis

absolutisti -100%: "Kontrolli pettänyt joskus"..... Sinulla Valaistuneella Yli-ihmisellä ei ole koskaan "kontrolli pettänyt"??? :D
        Juuri äsken petti, kun kirjoitit raivona alatyylisen törkyviestin.
        MINÄkään En halua olla Tuollaisen kanssa MISSÄÄN tekemisissä - en MINÄ vaan koskaan erehdy..... ;)

• absolutisti absl.

absolutistina en tarvi pämppääviä ystäviä. Ovat aikalailla kuvottavaa seuraa örinöineen ym.

• sellastaseon

Mulla soi välillä puhelin ja siellä kysytään oisko kolikoita. Kun kerran antaa niin sitten niitä kysytään loputtomiin.

• Miksi sinä tunnustat

vain mustaa tai valkoista? Sieltä väliltä löytyy paljon harmaan eri sävyjä. Itse juon tanssiravintolassa siiderin tai lonkeron, en yleensä enempää sillä olen aina autolla liikenteessä. Kesällä terassilla samoin vaikka silloin liikutaan moottoripyörällä. En edes muista, milloin olen ollut selkeästi humalassa, ehkä joskus 80-90-lukujen taitteessa. Tanssittelen yleensä selvästi itseäni nuorempia naisia, tiedä sitten mitä meikäläisestä ajattelevat. Ihan hyviä juttuja siellä yleensä puhutaan tanssin lomassa.

• EI ollenkaan huonost

Kato saatana..Osuit muuten kuokalla nyyteille.
      Onneks ex-muija oli alkoton...Sellasta on vaikee löytää.
      Tota täytyy miettiä viikko ,että miten tuo korjataan.

• R

Itsekkin olen absolutisti ja hyvin yksinäinen. Itselleni ei ole ongelma se jos toiset juo, vaan toisille näyttää olevan ongelma se kun itse en juo, eivätkä sitten huoli minua seuraani kun eivät saa minusta ryyppykaveria. Tämä vain kertoo siitä että toisille on viina tärkeämpää kuin ystävät.

• Ohikulkija***

Mulla on ollut varaa tiputtaa sellaiset kaverit pois. Nämä nykyiset ottavat kyllä mutteivät tyrkytä minulle mitään. Tullaan silti hyvin juttuun, kukin juo sitä mikä itselle maistuu ja puhutaan mieluummin yhteisistä asioista.

• kivaa selvänä

Etsi harrastuspiirejä: Tanssi, golf, kirjasto, erilaiset juoksutapahtumat, työväenopiston kurssit ym .... kaikissa ryhmissä ollaan selvinpäin.

• Ohikulkija***

Ei se johda yksinäisyyteen tai syrjäytymiseen.

Kyllä ihmisten kanssa voi puheisiin ryhtyä selvinkin päin, kunhan ei pelkää puhumista.

• R

Kyllä itsekkin puhua osaan oli vastapuoli sitten selvinpäin tai humalassa. Mutta toisille se on tärkeää saada vain sellaisia kavereita joiden kanssa voi ryypätä. Yksikin tyyppi kerran sanoi minulle niin että hän ei lähde mihinkään sellaisen kanssa joka ei ota viinaa, ja sillä oli muka sellainen tekosyy että kukaan ei jaksa häntä selvinpäin katsella silloin kun hän on humalassa.

• Ohikulkija***

No hyvä. Se puhuminen on tärkeintä. Sillä löytää lopulta ne tyypit joiden itseluottamus riittää siihen että elää tavallaan ja antaa toisen elää omallaan.

• Absolutismi silloin, kun se pitää sisällään tämän vakiofraasin "en tuu, ku siellä kuitenki käytetään alkoholia", johtaa syrjäytymiseen.

• suski-87

Itse olen absolutisti, ja ainoa mihin on joskus vaikeaa seuraa saada on baarireissut - osa alkoholia nauttivista kaveista kun ei tykkää siitä, ettei miun kanssa voi keskustella uusista drinkeistä tai testailla eri alkoholijuomia. Kaikille se ei kuitenkaan ole baareissakaan ongelma, että olen cola/vesilinjalla, mitä nyt vieraammat sitä monesti ihmettelevät, jos asia baareissa/bileissä tulee joskus esille. Aina kun sitä ei omalla kohdalla käytöksestä huomaa, silloin kun on oikein hauskaa ja sopivan hullua seuraa. Silloin ei rentoutumiseen ja hilpeään höpöttelyyn mitään alkoholia tarvitse, tai uusiin ihmisiin tutustumiseen.

Harrastusten kautta näkee myös paljon ihmisiä, ja itsellä niissä porukoissa alkoholin käyttö kuuluu muihin tilaisuuksiin. Peli-illoissa tai näyttelyissä kellään on harvemmin alkoholia mukana, ja juttu luistaa hyvin ilmankin. Joskus kun peli-iltoihin yhdistetään esimerkiksi grillaamista, osa porukasta saattaa ottaa oluet ruokajuomaksi. Mutta ei ketään ihmetytä ne jotka eivät ota. Kun porukka on sopivalla tavalla vähän kilpailuhenkistä, ja tahtoo pysyä peleissä skarppina. Niin eivät ne alkoholia käyttävätkään noissa tilanteissa kännää.

Itsellä on juomattomuudesta huolimatta laaja tuttavapiiri, jossa ehkä nykyisellään 2/3 käyttää alkoholia ja kolmannes on absolutisteja. Juttu luistaa hyvin molempien kanssa. En siis näkisi että absolutismi suoraan johtaa yksinäisyyteen, jos on itse avoin ja pyrkii aktiivisesti tutustumaan ihmisiin. Toki niitä tuttavuuksia syntyy juomattomana helpommin esimerkiksi harrastusten tai tuttujen/kavereiden kautta kuin baareissa tms. "perinteisissä" illanviettopaikoissa.

• Tunteekojoku?

Tunteeko ketään koditonta ja raitista, eikä polta?

• ll0ll

Täällä! Kodittomana ei ole varaa ostaa tupakkaa saatika viinaa. :D En kyllä muutenkaan joisi.

• Kevyesti_Raitis

Tunteekojoku: Olin alta 3-kymppisenä, 10v sitten koditon ja raitis - mies jäi yhteiseen kotiimme eron jälkeen.
        Jouduin asumaan hetken "päihdehuollon" asuntolassa, ennenkuin sain uuden kodin - koska minua auttaneet ja holhonneet sosiaalitädit olivat samaa mieltä kuin sinä: "Raitis EI VOI joutua kodittomaksi"..........................

• kapteeni kaihi

Mitä jos aloittaja juovuksissaan aina kuvitteli omaavansa paljon kavereita? Mitä jos se oliki vaa kuvitelmaa?

• Uusia haasteita

Hyvä että pääsit irti vanhoista juopoista kavereista. Nyt pitää vain hankkia uusia tilalle.

Aika moni "kohtuukäyttäjä" on järkyttynyt viettäessään tipatonta tai muuten kuivaa jaksoa. Järkytys on tullut siitä kun tajuaa että käytännössä kaikki sosiaalinen toiminta on pyörinyt alkoholin ympärillä. Kun et ota, et saa enää kutsuja mihinkään.

• raitismies 08

Juu olen myös mies 41v ikään ole mitään alkomahoolia maistanut,yhden kerran eläissään käynyt alkossa ,kaverille pullon siihen jäi.
      Muut ottaa siitäkin edestä ettei mun tartte,tupakoin jokusen malboron intissä,noin 21v sitten ja sekin jäi siihen vuoden mittaseen kokeiluun.
      Olen silti myös sitä mieltä,jos ottasin saisin paremmin vakituisen kaverin ,mut raittiina hyvin vähän käy missään sellaisessa paikassa jossa törmää kuin vanhaan tuttuun puliukkoon.
      Sillä jo 5v onnellisesti yksinään asustaa ja ei ole akkaa joka naputtais joka asiasta erikseen tai toiste päin ,kun akka jois ja sitä pitäis passata joo ei kävis kyl sellanen mulle ,lentäs ku leppä keihäs ovesta.
      Tyytyväinen omaan elämään raittiina jos ei akkaa oo ei sit ole tarkoitus mulle sellaista olla ikänä,joitakin pieniä pakko suhteita joissa heti pitäs mennä naimisiin on tyrkytetty ,mut no thanks.Kyllä sitä pitää tuntee toisen ensteks ennen kun mihinkään tänä päivänä sitoutuu.Minä ainakin.
      Kaverit on suht raittiita ja muut työkaverit on kivoja se hyvä puoli.Pyhät menee kivasti pieniä askareita tehdessä ja naatiskellen tulevasta .Pakotettu on ja yritetty juottaa siinä onnistumatta,minun päätä kun ei käännä mikään sen suhteen että alkasin dokaan...Toivon ystäviä paljon jokaiselle raittiille,menkää tutustumaan uusiin ,puhukaa kyl niitä ystäviä löytyy,ei tarvi yksin olla.Hyvää kesää kaikille tasapuolisesti ja emännät kirjotelkaa heh

• Näin..

Höpö höpö, ei ne ainuita ihmisiä ole ne pämppäävät kaverit....täytyy tosiaan etsiä toiset piirit ja uskaltaa mennä mukaan. Eipä ole helppoa ei, mutta jos ei ryyppäämiskulttuurista saa muuta itselleen kuin huonon mielen ja -terveyden, ainakin minä valitsin vähemmän menevän mutta terveellisemmän elämän. Ja jos on sellaisia ystäviä ollut, jotka edes joskus ovat selvinpäin, miksei heitä voisi sillon tavata, jos siis ovat hyviä ystäviä oikeesti...

• nou drink.......

Tottakai se on myrkkyä niille jotka ei osaa olla sevinpäin. Ihme että pitää pieni tai isompi pöhnä vetästä silloin tällöin,siis ei mitään mieltä.
      Minusta on sevinpäin ihan jees olla jos toisille on haittaa se on heidän ongelmansa.
      Kavereita on ollut ja jos joku on ottanut se on hänen asiansa,mutta tottakai jokainen muutuu kun vähänkin ottaa,täytyy lähtee vetää jos alkaa heidän hommansa menee överiks. Ja yleensähän näin käy,ihminen ei ole pienessäkään sievässä oma itsensä.
      Sitä jokainen tulee otaneena olemaan teenäinen pelle.
      Suoraan sanoen säälitävää touhua koko lipittäminen,se vähäkin.

• Seuraa

löytyy kyllä, mutta se on jokaisen "arvomaailmalle" eri asia millaista seuraa kaipaa?
        Jos sinut tekee onnelliseksi ja mielesi tyyneksi heilua humalassa, tee se. Ei siinä kannata jäädä sen enempää murehtimaan.

Sitten kun olet tarpeeksi kauan "juhlinut" niin uskon ja tiedän että löydät kyllä tekemistä, ihan selvinpäin. Elämä on meille kaikille täynnä haasteitä ja kompastuskiviä ja KAIKELLA ON TARKOITUKSENSA.

Kompastuskivenä kaiken ymmärtämiseen on ihminen itse.

"Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne Perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä.
        Vastustakaa häntä lujina uskossa, tietäen, että samat kärsimykset täytyy teidän veljiennekin maailmassa kestää"

Elämä raakana, kiitos!

• Booze=Lose

Joo oon kans huomannu ton, että aina kun nuoriso tai vanhemmatkin ihmiset kokoontuu, niin aina kuulee kuin kännissä joku on ollut ja pelataan jotain räkästä juomapeliä, kun ei oo muutakaan tekemistä... Aina pitää olla viinaa ja aina pitää dokaa, kun se on niin leikisti siistii...

Jos ei oo muuta yhteistä ihmisillä toistensa kanssa, että voisi tehdä muuta kuin kitata viinaa, niin en kyllä ees sanois niitä välttämättä ystäviksi... Kyllä sille rahalle varmasti parempaakin käyttöä on kuin huuhdella vessasta alas... Ostais vaikka lavallisen aina limua, jos jotain pitää juoda... Maistuu paremmalta ja tulee huomattavasti halvemmaks ja terveellisemmäks...

Sitä on itekkin yksi näistä, jotka menee silloin tällöin kavereiden kanssa ja kattoo vierest, kun toiset vetää viinaa kurkusta alas ja on vähä siistii, kun oon näin wasted... Ei kyl oo oikeesti ja mun mielestä se on pikemminkin noloo... mutta se nyt vaan on kestettävä aina välillä... Onneksi se ei ole kyllä aina sitä juomista ja dokaamista...

• Kissus

On muuten aika kaksipiippuinen juttu tämä koko alkoholi ja ystävät/absolutismi ja yksinäisyys.

Yksinäiseksi en kai itseäni voi määritellä, minulla on perhe. Miehen kanssa kuljettiin opiskelukavereiden kanssa baareissa, sitten tuli lapsi kuvioihin ja pikkuhiljaa ne baarireissut harvenivat. Niin alkoi jäämään pois kuvioista alkoholi muutoinkin. Ei täysin absolutisteja olla, mutta alkoholia käytetään äärimmäisen harvoin ja vähän kerrallaan. En edes muista koska olisin viimeksi ollut humalassa.

Enpä muuten muista sitäkään koska olisi viimeksi kaveri soittanut ja pyytänyt kahville tai vaikka vaan kävelylle. Tai edes sinne baariin. Kaverit katosivat kuvioista samaa tietä alkoholin kanssa.

Nythän tietysti joku viisas väläyttää sieltä puskista että oliko ne sitten edes niin hyviä kavereita kun seura kelpasi vain ryypätessä... Varmaankaan ei.

Viimeksi kuluneiden vuosien aikana olen miettinyt josko aloittaisi jonkin harrastuksen. Ehkä sitä tietä löytyisi uusi kaveripiiri.

• anomuumi streittari

Muistatko milloin viimeksi olet itse soittanut kaverille ja pyytänyt kahville tai vaikka vaan kävelylle?

• Kissus
        anomuumi streittari kirjoitti:

Muistatko milloin viimeksi olet itse soittanut kaverille ja pyytänyt kahville tai vaikka vaan kävelylle?

Muistan. Muistan myös kuinka ne kaverit joille soittelin keksimällä keksivät tekosyitä ettei tarvitsisi lähteä minnekään heti kun selvisi että kyse on tosiaan kahvista, ei konjakista kahvilla.

• Yks vaan

Kyllä te otte vi**uja kaikki, on teillä ***kele jutut.
      Ei kellään mitään ja jos joku teistä olisi sinut itsensä kanssa
      niin ei tänne tällaista jaskaa kirjoittelisi.
      Pysyisitte kaukana näiltä palstoilta.

Toisaalta saattehan te tänne kirjoittaa ihan mitä haluatte.
      En vaan ymmärrä miksi tällaista palstaan ryhduin edes lukemaankaan?
      Ei mene minullakaan kovin hyvin, kuten näkyy ;)

• Erinomainen mies

Itse olen 40 ja risat ikäinen mies ja olen ollut koko ikäni täysin raitis, en siis ole mikään ent. holisti kuten moni absolutistina itseään pitävä on - en ole myöskään uskossa, eikä minulla ole terveydellistä syytä tähän erinomaiseen ja päihteitä käyttäviä ylempänä olevaan tilaani.

Jokainen oikea absolutisti on satakertaa ylempänä kun yksikään päihteidenkäyttäjä - oikealla absolutistilla tarkoitan henkilöä joka on täysin raitis - mutta ei kuitenkaan ole ent. holisti, entisiä holisteja ei kukaan täysjärkinen pidä raittiina.

Totuus on se että päihteitä käyttävät vain ja ainoastaan heikot ja estoiset henkilöt jotka päiteiden vaikutuksen alaisena luulevat olevansa jollain tavoin parempia, menestyvämpiä tai rohkeampia, vaikka todellisuudessa he ovat niitä samoja avuttomia tolvanoita joilla ei ole luonnetta katsoa maailmaa silmiin selvinpäin - päihteidenkäyttäjät ovat heikkoluonteisia - oikeat absolutistit, kuten minä olemme pelkkää rautaa!

Ovatko absolutistit sitten yksinäisempiä kun päihteidenkäyttäjät - kysyisin että mihin absolutisti tarvitsee jonkun päihteitä käyttävän heikkoluonteisen henkilön seuraa - ei yhtään mihinkään.

Absolutistit ovat eliittiä, oikeita kingien kingejä ja he eivät tarvitse itseään alempiarvoista väkeä yhtään mihinkään - miksi raivoraittiin pitäisi alentua seurustelemaan käyttäjien kanssa?

• HAAAHAHAHAHAAAA

:----DDDD

• HIHIHIHIIIIIIIIIIIII
        HAAAHAHAHAHAAAA kirjoitti:

:----DDDD

BÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Kingin kongi

Sinähän sen tiedät kun tähänkin tulit "seurustelemaan".

• Erinomainen mies
        Kingin kongi kirjoitti:

Sinähän sen tiedät kun tähänkin tulit "seurustelemaan".

Tulimpahan vaan kertomaan että missä mennään!

• ex jeppe

jeppe tässä moi.voin sanoa että tiijä tasan tarkallee mitä alkoholismi on,mutta tiijän nelijän alkottoman vuoden jälkeen mitä on olla ilman viinaa.eiämä on valosampaa.ei juuri masennusta,mikään asia ei oo niin huonosti että et sitä voi viinalla pilata.yksinäistä on,kun ei oo vanhoja kavereita,nais alkoholisteja.toivonkin jonkun oulun seudun raitistuneiden tai raittiiden naisten kommentteja.

• Heheh raittiit, ollaan sitä taas syyllistämässä, mutta toutuus on tarua ihmeellisempi, alussa oli ryyppykaverit, ja kun ryyppääminen loppui, loppui kaverit, ei siinä mitään jeesuksia tai muitakaan fakiireja tarvita , täähän on juuri tätä.
      Laita rehveihin ilmoitus: kaikki käy, nirppanokkaneidosta hampaattomaan mätisäkkiin 0-100v luulis, että joku edes vastaa, vai taitaa naiset olla sellaisia, että tänäkesänä suurinosa sateista on mennyt suoraa sieraimiin,heheh hyvää kesää ja kärpäsiä! ps.voihan mieskin olla kaveri vaikka ei oo homo.

• paskan makuinen limu

nyt on muuten tullu hyvinkään k-supermarkettin ulosteen makuista limonaadia =D
      on muuten hyvää. sen nimi on fanta brown. ;)))

• Ei tartte dokata

ikää on noin 50 v. ja viimieset 10 vuotta oon ollu nollalinjalla. En ole mikään fanaatikkoabsolutisti, mutta olen vaan todenut että mulle tää elämäntapa sopii loistavasti. Silloin ennen, kauan sitten, kun dokasin aika säännöllisesti niin työ- ym. kavereiden kanssa oli aina jotain hauskaa johon oli aivan pakko osallistua. Ei niin pientä asiaa etteikö sen kunniaksi olis ollu sopivaa järkätä juhlallisuuksia tms. Ja sitten vielä asiakkaiden kanssa töissä. Kyllä se oli aikaa. Nyt on paremmin. Vaikkakin ei oo oikeestaan ketään kavereita joille vois ehdottaa jotain yhdessätekemistä, koska siinä on vaan aina huomioitava että niillä monella siihen liittyy kiinteänä osana juoma. Moni on jo uupunu matkalle sairastumisiensa ja menehtymisten vuoksi. Mutta mä osaan olla kyllä yksin, nytkin nautin siitä. Silti ymmärrän mistä aloittaja puhuu. Sosiaalisten kontaktien solmimiselle ei oo samalla tavoin foorumia kun ei käy kapakoissa. Kyllä sitä muutakin kaipaisi kuin tää perhe ja lapset ja lapsenlapset. Kaveria jonka kanssa lähtis kalaan tai minne vaan selvinpäin. Mua ei haittaa muiden dokaaminen enkä siitä huomauttele mutta muita tuntuu enemmän haittaavan mun dokaamattomuus. Vaimokin käyttää viiniä silloin tällöin ja minusta se on sen asia. Mutta elämässä on parasta kun ei tartte olla kännissä, ei riippuvainen alkomahoolista, ei tartte miettiä koska voi ajaa autoa, ei kankkusia koskaan. Tää on parempaa elämää kuitenkin, en mä sitä jurrista porukkaa haluais enää katsellakkaan. Nyt lenkille!

• sydänkestääparemmin

Selevähän se on että jos kaikki tutut on juoppoja enemmän tai vähemmän ni yksinhän sitä on jos ei ala hihhuliksi tai muuksi omituisuudeksi...
      Ota vähä viinaa ja oo kavereittes kaa..unoha ne sosiaalitantat..

• kokeiltuon

aa tai na EI ole ratkaisu,siellä voi toki istua muutaman tunnin viikossa,ja kuunnella

että jollain on vielä hurjenpia juttuja,mutta kun olet sit juonut terveytesi ET pääse

oikeisiin töihin,9e päiväkoti hommia on ehkä tarjolla,töitä joutuu tekemään

enemmän kun moni "oikeissa" töissä "20e" tuntipalkalla,ja tosiaan alkottomia

harrastuksia on minimaalisesti, "kaikkea" on testattu, 99% nämä tapaamiset

päättyy siihen että pohditaan mihin baariin mennään,rahaa kun jää vuokran

jälkeen se n 10e päivä, mistä vielä maksettava netti,puhelin,telkku jne

ei siinä paljon mitään harrasteta.

• Rane84
    • Myö aikanaan otettiin ja käytiin kaikki pippalot läpi ja kavereita oli joka oksalla. Kun vähennettii juomista niin kas kummaa, kaverit kaikkos johonkin! Siis jos haluut pitää entiset kaverit niin jatka juomista mutta jos haluat aloittaa ns. uuden elämän, niin älä katso taaksepäin, jatka sisukkaasti eteenpäin niin voit yllättyä että on myös elämää ilman alkoholia! Tsemppiä!!

• Kk

Olen rappio-alkoholisti ja myös totaalisen yksinäinen. Ei ainuttakaan ystävää. Ääripäät ovat aina pahasta.

• Kivaa selvinpäin KIN

Eipä pidä alkuunkaan paikkaansa! Jos raittiina ajaudut yksinäisyyteen, sehän on vaan merkki siitä ettet ole sosiaalinen ja seurallinen selvin päin! Josko olet kauankin juonut, niin olet tottunut pitämään hauskaa vain humalassa? Minä olen lopettanut ryyppäämisen jo yli 30 vuotta sitten eikä minulla ole mitään vaikeuksia pitää hauskaa selvänä ja kavereita on ihan tarpeeksi. Ystäviä ei monta, koska en niitä halua olevankaan monta. Jos et nauti selvänäolemisesta, niin kannattaako sitä väkisin yrittää selvänä olla? Kavereita ne on juoppokaveritkin, vaikkakin vain sen aikaa, kun sinulla on niille tarjota jotain- lähinnä sitä viinaa. Ei muuta, kun anna palaa täysillä, joko sitten selvin päin tai kännissä, elämä on lyhyt, nauti siitä!!!

• Mielestäni kaverit ovat jotain ihan muuta kuin nämä juoppokaverit jotka käyttävät "kaveriaan" hyväksi niin kauan kun on jotain tarjottavaa! Kaverilla ja "kaverilla" on iso ero!!!

• selvänä hauskempaa

Mä olen muutaman kerran eläissäni ottanu alkoholia, että tiedän kyllä, mitä on olla humalatilassa. Ja täähän onkin se hauska juttu, että mä tanssin, laulan karaokea, esiinnyn teatterissa, uskallan tutustua uusiin ihmisiin, juttu luistaa kenen kanssa vaan, vaikka mykän kanssa. Kavereissani on sekä raittiita, että naukkalijoita, mutta kaikkien kanssa on kivaa. Olen liian monelta, liian usein kuullut, ettei todellakaan ole hauskaa ilman viinaa.... sitä mä en ymmärrä ja mun luullaan olevan juonut, kun pidän hauskaa selvänä, jotkut meinaa ottaa autonavaimia pois, etten lähde kännissä ajeleen :) Että, mitä tästä voin ajatella? Hauskaa ei todella voi joidenkin mielestä olla, ellei ole juonut....

• satunnainennauttija

varmasti on hauskaa kun ei oo pipo niin kireällä ettei kestäis naukkailijoiden seuraa. sitä voi säätää ittensä samalle aaltopituudelle ihan vesilinjallakin, kaikki ei todellakaan sitä osaa.

• karu totuus

Voihan sitä yrittää olla tekopyhä hurskastelija, joka paikassa kuiten meno on
      niin että toista p*skantaen samalla itseään ylentäen. Sekä vieläkin tässä maassa ainoastaan joka seitsemäs on täysraitis.

• Alkoholin orjat

Ei ole niin paljon raittiita. Onko enää viittä prosenttia täysraittita suomessa?

• parasta aikaa

raittiina tulee toisenlainen ystäväpiirikin,ja sielt ne aidot ystävät löytyvätkin,jotka ei tarvitse juoda päätään sekaisin,että jotain uskaltaa sanoa suustaan,näin se vaan on,raittiina olo on ihanaa,ja elämä on elämisen arvoista,suosittelen :)

• well byhyy

Mene itkemään teekuppiisi siitä. Jos et juo, niin et juo.

• Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa!! :)

• huviinsa juova

Täys absolutistit ovat yhtä ongelmatapauksia kuin alkoholistitkin. Siinä jossain välillä on parasta.

• loppis

Saman olen huomannut itsekin. Ja on aivan eri asia että lopettaako alkoholin käytön omasta vapaasta tahdostaan vai pakon edessä..

Alkoholin käyttäjiäkin joka junaan - joku muuttuu varsinaiseksi tarinankertojaksi ja huuliveikoksi - toinen taas heittää huonekalut pellolle alta aikayksikön.

En tosin karsasta sen enempää ottajia kuin ottamatta jättäjiäkään. Haluan vain nähdä ihmisen näiden erilaisten käytäntöjen takana.

Viihdyn paremmin kuitenkin ns. kohtuukäyttäjien seurassa. Otan silloin kun siltä tuntuu ja jätän ottamatta kun siltä tuntuu. Viina kyllä maistuu mutta ei hallitse minua - vaan minä hallitsen sitä.

Minusta on ihana aika ajoittain ja vaikka pitempiäkin aikoja saada olla yksin. Tekemistä kyllä riittää ja lukemattomia kirjoja on maailma täynnä.

En voi sietää mitään väkisin väännettyä mutta ymmärrän kyllä sen että viinanjuonnin tilalle on keskittävä jotakin uutta tekemistä.

• stiffikki
        loppis kirjoitti:

Saman olen huomannut itsekin. Ja on aivan eri asia että lopettaako alkoholin käytön omasta vapaasta tahdostaan vai pakon edessä..

Alkoholin käyttäjiäkin joka junaan - joku muuttuu varsinaiseksi tarinankertojaksi ja huuliveikoksi - toinen taas heittää huonekalut pellolle alta aikayksikön.

En tosin karsasta sen enempää ottajia kuin ottamatta jättäjiäkään. Haluan vain nähdä ihmisen näiden erilaisten käytäntöjen takana.

Viihdyn paremmin kuitenkin ns. kohtuukäyttäjien seurassa. Otan silloin kun siltä tuntuu ja jätän ottamatta kun siltä tuntuu. Viina kyllä maistuu mutta ei hallitse minua - vaan minä hallitsen sitä.

Minusta on ihana aika ajoittain ja vaikka pitempiäkin aikoja saada olla yksin. Tekemistä kyllä riittää ja lukemattomia kirjoja on maailma täynnä.

En voi sietää mitään väkisin väännettyä mutta ymmärrän kyllä sen että viinanjuonnin tilalle on keskittävä jotakin uutta tekemistä.

Antaisin sata peukkua, jos pystyisin.

• elä ihmisiksi

Mikä ihmeen jumala joku sossuohjaaja on sinulle? Kasva henkisesti aikuiseksi ja opettele avaamaan suusi ilman sitä teekuppia kädessä.

• raitis ja reipas

Vaikuttaako alkoholittomuus sosiaalisiin suhteisiin? Vaikuttaa, positiivisella tavalla. Saa todellisia ystäviä. Kännisten kohellusta ei enää jaksa katsella.

• joskus juova

Minun mielestä eläminen on elämisen arvoissa alkoholiakin juodessa.

Kommentti on yhtä absurdi kuin useiden absolutistien poraaminen kun joku muu juo.

Yleensä en jää absolutistin/absolutistien kanssa pöytään kun vähän ajan kuluttua alkaa narina kun joku on parikin juomaa. Useiden absolutistin mielestä kaikkie pitäisi olla syystä tai toisesta juomatta täysin. Alkoholi pitoinen juoma on milloin mistäkin ja aiheuttaa vaikka mitä. Juoma on esimerkiksi vaikka Saatanasta, uskonvastaista (niin vastaista että on tuputettava omaa uskoa muillekin), vain alkoholistit juovat, yksikin paukku tuhoaa ziljoona aivosolua, kaikista tulee alkkareita, kontrolli lähtee ja moraaliakaan ei ole jos veressä on sadasosa promillekin. Suoraan sanottuna en jaksa huonoa seuraa, vaan poistun vähin äänin.

• yks teoria

Absolutisti ja yksin minäki, ollut niin kauan ettei hirveästi jaksa ees enää välittää.

Kai se on nii että ku on perhe ja uraputki ja harrastukset ja koira ja punttisali niin sit ku tapaa kavereita on pakko dokaa että saa dokauksetki mahdutettua kalenteriin?

• Et todellakaan ole yksin jos sinulla on perhe ja harrastukset!!

• limulinja

Ajattele sillä rahalla voit ostaa elektroniikkaa ja muuta kivaa, sisustaa vaikka asuntoa!

• ENTINEN ALKOHOLISTI!

Olen joskus ottanut alkoholia myös aika rankasti, ja elämä on sit myös potkinut sen mukaan päähän aika hyvin. Itseäni nyt en vieläkään voi täysraittiiksi kehua, kun koko ajan pelkään pieniä hairahduksia, joihin en vielä ole lankennut/sortunut. Olen nyt pysynyt 8kk selvinpäin ja ei oikeastaan tee viinaa yhtään enää mieli. Toisin tekee pahaa seurata Veljeäni joka nyt ottaa senkin edestä kun on sotkenut itsensä alkoholistiseen sukuun, jossa ei selvää päivää tunneta. Olemme muiden veljien kanssa yrittäneet valistaa eroamaan siittä suvusta pois, mut ei tunnu järkipuhetta kuuntelevan, tuntuisi nyt olevan samassa tilanteessa kuin minä nuoruudessani, et tulee hölmöiltyä juovuksissa, veljelläni on nyt käräjäjuttu tulossa tyttöystävänsä kanssa riitelystä mikä näyttää hiukan samanlaiselta tapaukselta kuin Nykänen-Tapola meininki. Itselläni ei ollut kuin rattijuopumuksia ja Poliisien kanssa muuten kapinoimista joista olen nyt päässyt eroon ja suorittanut Taksikuljettajan ajoluvankin jota en aijo kyl ryssiä enää millään rattijuopumuksella, ja elämäni on muutenkin aika hyvällä mallilla. ja mitä kavereihin tulee niin niitä mul riittää ympäri suomea ja lisääntynyt uusilla ystävillä kun tuppasin alkoholisti elämässäni karkottamaan kaikki ympäriltäni känniöykkäröinnin takia.

• Olet itse ollut vasta 8 kk:a selvinpäin ja sanot veljeäsi alkoholistiksi!! Veljesi on kaiketi syntynyt samaan (alkoholistien) sukuun kuin sinäkin, alkoholismi tutkitusti periytyy "isältä" pojalle! Kun olet itse ollut vasta vähän aikaa juomatta niin aivan varmasti tiedät että "pohjalta" on vaikea nousta vaikka siihen halua olisikin!!
        Joten älkää vielä heittäkö kirvestä kaivoon!

• determinismi
        valvoja10 kirjoitti:

Olet itse ollut vasta 8 kk:a selvinpäin ja sanot veljeäsi alkoholistiksi!! Veljesi on kaiketi syntynyt samaan (alkoholistien) sukuun kuin sinäkin, alkoholismi tutkitusti periytyy "isältä" pojalle! Kun olet itse ollut vasta vähän aikaa juomatta niin aivan varmasti tiedät että "pohjalta" on vaikea nousta vaikka siihen halua olisikin!!
        Joten älkää vielä heittäkö kirvestä kaivoon!

Periytyy ja periytyy. Kahden alkoholistin lapsista tuli kaikista absolutisteja/kaksi kertaa vuodessa käyttäjiä

• nyk absolutisti m48

Aloittaja on todella oikeassa,en ole ikinä ottanut kun silloin tällöin ja aina riitti seuraa,nyt kun olen 7v ollut raitis kaikki kaverit karttaa,2 vuotta on ollut tuola treffipalstallakin ilmoitus muttei siihen kukaan vastaa kun siitä käy raittius ilmi.Viime talvena kun muokkasin ilmoitusta vain siltä osin et en ollutkaan raitis niin tulipa vastauksia et eikö tämä ole jo jonkinlainen todiste ihmisistä ja alkoholista.

• soclear?

mistä tahansa asiasta nipottaminen ja muiden ihmisten toiminnoista jeesustelu on melko luotaantyöntävää. ei mua haittaa että kaveri ei juo, jos kaveria ei haittaa että itse otan joskus kun siltä tuntuu.

• Hah !

Näillä sivuilla 'tapahtuvat' asiat eivät ole "todiste" yhtään mistään. Suurimman osan jutut ovat täyttä soopaa eikä totuudesta ole tietoakaan.

• öö-oikeestiii

öhöm..olisko toi nyt niin totta kuin yrität tässä kertoa..millanen olet sitten selvin päin? kuka sitä tietää pelkän treffi ilmotuksen peruteella oletko ääliö vai mukava
        ILMAN alkoa.? minullakin ilmoitus treffeissä mutta en katso pelkästään sitä onko joku alkon käyttäjä vai ei..toki plussaa jos ei käytä mutta sitä ei voi tietää vasta sitten kun tapaa toisen ja näkee mikä on totuus,kirjoitettu vai live esiintyminen.
        siinä on isoja eroja..nääs. silti suosin ilman alkoa mielummin kuin alkoa ja kun sanotaan että vähän..juu nii mikä on vähän?? mutta mukavaa kesää kuitenkin!!

• Suomessa alkoholinkäyttö on sosiaalisesti hyväksyttyä ja jopa suositeltavaa. Arviolta 90% suomalaisista käyttää alkoholia ja tuosta joukosta yli 10%:lla on jonkinasteinen päihdeongelma. Ottaen huomioon, että absolutisteja tästä sakista on edelleen - vaikka asenteet alkoholinkäyttöä kohtaan ovat muuttumassa kielteisemmiksi - vain joka kymmenes löydetään kiintoisa analogia.

Suomesta puhutaan luterilaisena maana. Kirkkoon kuuluu ~80% väestöstä. Luterilaisten osuus on silti vielä pienempi, sillä monet kuuluvat kirkkoon aivan muista syistä kuin uskonsa vuoksi. Niinpä on varsin perusteltua sysätä hieman tätä "luterilainen maa"-fraasia sivummas ja puhua kansasta, joka uskoo alkoholin voimaan sekä mahtiin.

Alkoholi yhdistää siis useampia ihmisiä kuin kirkko. Alkoholi on sosiaalisesti sellaisessa asemassa, missä Jumala tai Jeesus eivät ole koskaan olleet. Millainen asema ateisteilla on maassamme? Luultavasti huomattavasti parempi asema ja vahvemmat sosiaaliset verkostot kuin absolutisteilla.

Tämä kuitenkin riippuu hieman siitä, millaisessa sosiaalisessa piirissä elää. Itse tulen perheestä, joka on sekä luterilainen että alkoholismiin kallellaan. Lapsuudessa sisäistämäni meemit tukisivat sekä uskonnollisuuttaani että alkoholinkäyttöäni, mutta olen päättänyt toisin. Olen uskonnoton absolutisti. Tällä on ollut selkeät seuraukset sosiaalisen elämäni kannalta: voin sanoa olleeni erittäin yksin, jopa erakkouteen asti yli 30 vuotta.

Toisessa asemassa ovat ne, jotka ovat kristittyjä ja kristitystä perheestä tai ateistit, joiden vanhemmat ovat uskonnottomia. Samoin absolutistit, joiden perheessä ja kaveripiirissä ei käytetä tai käytetään hyvin kohtuullisesti. Tuolloin samanhenkisiä ihmisiä löytyy lähipiiristä eikä syrjäytymisriski ole niin suuri.

Minä syrjäydyin yhtälailla aikanani. Ymmärrän siis täysin huolesi. Totta on, että tietyt ryhmät Suomessa sinkoavat sinut "seurakunnastaan" juurikin juomattomuutesi vuoksi. Silloin on koetettava löytää toinen "seurakunta" juomattomista piireistä tai luotava oma seurakuntansa. Silti yhteiskunnan kannalta tämä on aivan oikea ja todellinen ongelma. Aivan siinä missä alkoholinkäyttönsä vuoksi syrjäytyneet ovat ongelma.

• Totuus on tässä

Suomesta ei varmaan löydy enää 10% raittiita. Se on mennyttä aikaa.

Sitten tuo toinen asia että vain kymmenellä prosentilla olisi vain päihdeongelma on hölynpölyä.
        Luvut voi kääntää toisinpäin. Eli kymmenellä prosentilla ei ehkä ole alkoholiongelmaa.
        90% :lla on ongelmia. Eli riippuvuus alkoholista eli huumeesta.
        Kerran kuukaudessa juova humaltumistarkoituksessa on riippuvainen alkoholista. Eli hänellä on riippuvuus huumeesta eli alkoholista.
        Tämä on totuus.

• hah, ei saameri
        Totuus on tässä kirjoitti:

Sitten tuo toinen asia että vain kymmenellä prosentilla olisi vain päihdeongelma on hölynpölyä.
        Luvut voi kääntää toisinpäin. Eli kymmenellä prosentilla ei ehkä ole alkoholiongelmaa.
        Kerran kuukaudessa juova humaltumistarkoituksessa on riippuvainen alkoholista. Eli hänellä on riippuvuus huumeesta eli alkoholista.
        Tämä on totuus.

Onko kaksi lasillista simaa humaltumistarkoituksellista juomista? Ruokalat tarjoavat kotikaljaa (jossa on prosentteja) lounaalla, ilmeisesti kaikki sitä nauttivat ovat raivojuoppoja mielestäsi?

• Totuus on tässä kirjoitti:

Tämä on totuus.

Vaikka puhutaan päihdeongelmasta, ongelman luonne on kyllä hieman erilainen. Jos päihteitä ei olisi, ihjmiset sijoittaisivat huomattavan määrän aikaansa ja rahaansa johonkin muuhun, josta kehittäisivät itselleen ongelman. Alkoholinkäyttö on vuoden 1969 keskiolutlain jälkeen ollut sosiaalisesti vuodesta toiseen hyväksyttävämpää. Samalla alkoholinkulutus on asukasta kohden lisääntynyt lähes vuosittain. Mitä enemmän on kulutettu, sitä positiivisempi on humalamyönteisempi asenneilmapiiri on ollut.

Jos sitten siihen itsen ongelmaan mennään, niin ongelmaa sinänsä ei olisi ilman kulutusta. Jos ihmiset eivät satsaisi niin paljon aikaansa ja rahaansa alkoholinkäyttöön (kulutukseen), Suomessa ei välttämättä olisi ainoatakaan alkoholistia. Eihän kaikkien silti tarvitsisi absolutisteja olla. Mutta uskoaksen silloin, alkuperäiseen viestiin viitaten, esimerkiksi baarien toiminta olisi luonteeltaan hyvin erilaista. Ne olisivat kokoontumista- ja harrastuspaikkoja, joissa juotaisiin ehkä juurikin yksi olut kymmenen sijaan, välillä juotaisiin kahvia tai teetä, ehkä jopa maitoa tai piimää. Lisäksi luettaisiin päivän lehdet, syötäisiin hieman, pelattaisiin pelejä ja/tai keskusteltaisiin. Uskoisin, että tuollaisella "baaritoiminnalla" olisi aika nopea vaikutus myös syrjäytymisuhkaan, kun ihmisillä olisi oikeasti jokin paikka, jossa voisi tavata ihmisiä ilman humalatilaa ja toisaalta pelkäämättä sitä, että kaikki muut ovat humalassa, eivätkä haluaa seuraansa.

Totuudesta vielä sen verran, että vaikka tilastoja on esittää, niin ei kukaan silti absoluuttista totuutta tiedä. Karl Marx kirjoitti aikanaan, että "uskonto on oopiumia kansalle". Kuten varsin hyvin tiedät ja tiedätte, oopiumi on huumetta. Se on ollut myös yleislääke lähes kaikkiin vaivoihin, kipulääke parhaasta päästä. Hieman kehitetympänä versiona se on heroiinia ja morfiinia, entistä parempia yleislääkkeitä. Oopiumi on oopiumia kansalle, kuten on kipulääkkeenä käytetyt muut lääkkeet, myös tunnepuolisiin vaivoihin käytetty alkoholi. Samalla tavalla kipulääkkeeksi arjen kolotuksia vastaan käytetään nettiä, tietokonepelejä, seksiä, liikuntaa, shoppailua, työntekoa, uskonnollisuutta ja useaa muuta miten kenelläkin toimivaa harrastetta. Jos siis se oopiumi ja alkoholi onkin huume, niin kyllä ihmiset saavat itsensä "humallutettua" pois arjesta hyvin, hyvin monella tavalla. Ongelma sinänsä, kuten alussa sanoin, ei siis ole päihteet, vaan kulutus.

• seuraa

löytyy kyllä, mutta se on jokaisen "arvomaailmalle" eri asia millaista seuraa kaipaa?
      Jos sinut tekee onnelliseksi ja mielesi tyyneksi heilua humalassa, tee se. Ei siinä kannata jäädä sen enempää murehtimaan.

Sitten kun olet tarpeeksi kauan "juhlinut" niin uskon ja tiedän että löydät kyllä tekemistä, ihan selvinpäin. Elämä on meille kaikille täynnä haasteita ja kompastuskiviä ja KAIKELLA ON TARKOITUKSENSA.

Oletko muuten koskaan ajatellut auttavasi lähimmäistäsi? Niinpä...

Kompastuskivenä kaiken ymmärtämiseen on ihminen itse.

"Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne Perkel*, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä.
      Vastustakaa häntä lujina uskossa, tietäen, että samat kärsimykset täytyy teidän veljiennekin maailmassa kestää"

Elämä raakana, kiitos!

• Hoh hoh, et kertonu että missä kohtaa se saatan* tulee!! Uskon jutuille lienee ihan omat sivut josta niitä kaipaava ne löytää!!

• kaikkea hyvää sulle!

Nyt en ymmärtänyt,
      kyllähän ihmisiin voi tutustua ilman päihteitäkin? Mihin sinun kaikki ystäväsi ovat kadonneet? Vai olivatko he kaikki alkoholisteja ja narkkaajia?

Tasan varmasti valehtelet, jos väität, että olet syrjäytynyt, koska et käytä alkoholia.Taidat olla aika nuori, opettele elämään.

Mieti mitä haluaisit harrastaa (suosittelen ryhmäliikuntaa ja kursseja esim. työväenopistossa, missä voit tutustua muihin alan harrastajiin ) ja mitä tehdä työksesi. Ei kannata jäädä roikkumaan sosiaaliapujen varaan, etsi työpaikka, elä nirsoile.

• kampa

Uskonnolla ja alkoholistillä on samoja piirteitä,pitää kertoa siitä huonosta elämästä ennen.Molemmissa tapauksissa sosiaaliset muutokset on suuret.Absoluutti on taistelua,samoin uskonto,tämätie on ainut oikea,muut harhaoppineita.

• asgdhfgb

Minä olen sosiaalisesti helkkarin estynyt, mutta alkoholi ei auta asiaa yhtään! Minua alkaa vain nukuttamaan ja tiedostan itseni ihan yhtä hyvin kuin aina. Turhaa juoda kun ei siitä iloa saa...

• Minäkin myös

Olen absolutisti omasta valinnastani. Ensimmäisen kerran maistoin alkoholia viikko ennen kuin täytin 15 v. Olen ollut krapulassakin. Päädyin absolutismiin siksi, koska en halunnut "olla joku muu kuin mitä olin selvin päin" ja myös siksi, että veljeni ja isäni käyttivät aika paljon alkoholia. Isäni joi melkein joka viikonloppu. Veljestäni tuli alkoholisti ja narkomaani. Mieheni käyttää liikaa alkoholia. Olisihan se ehkä helpompaa käyttää alkoholia ja olla kuten muut, mutta ei kiitos.

En ole yksinäinen. Mulla on muutamat hyvät ystävät ja se riittää. Joku ystävistäni käyttää alkoholia silloin tällöin, mutta se ei haittaa mua. Ystäviä voi saada ilman alkoholiakin. Harrastuksia on laidasta laitaan. Jos osaat esim. laulaa, mene kuoroon. Kuorotoiminta on erittäin sosiaalista toimintaa ja mukavaa yhdessäoloa. Itse löysin ystäviä aikoinani seurakunnan toiminnasta, koska en ole viihtynyt koskaan ravintoloissa. Jos tykkäät lukemisesta, mene lukupiiriin. Kansalais-/työväenopistot järjestävät laidasta laitaan erilaisia kursseja ja piirejä. Absolutisteja löytyy, jotka osaavat pitää hauskaa ja elää ilman alkoholiakin. Ole rohkea, laita ilmoituksia vaikka nettiin ja etsi kavereita sitäkin kautta. Kaikkea hyvää sinulle! :)

• Hyvä elämä

Ihan samaa miettinyt itsekin kuin aloittaja. Päätin kolmisen vuotta sitten, että jätän alkoholin pois kokonaan, koska siitä tulee niin huono olo. En ollut aiemminkaan kovin paljoa ottanut. Miten kävikään... silloiset kaverit ei pyydä enää ulos jos lähtevät baarin tai muihinkaan illanistujaisiin missä juodaan, vaikka osaan pitää hauskaa ilman viinaakin ja minua ei haittaa vaikka muut juo.
      He ajattelevat automaattisesti ettei minua enää kiinosta kun kysyin syytä.
      Muut eivät ehkä tiedä miten suhtautua ihmiseen joka ei juo alkoholia.

Toisaalta tilalle on tullut kavereita muiden uusien harrastusten kautta. Liikunta ja urheilu on lisääntynyt.
      Itse nautin elämästä näin.

• Kevyesti_Raitis

Hyvä elämä: Samoin, ystävät ja suku ovat hämmentyneitä ja katselevat minua pelokkaasti, kun menemme yhdessä esim. markettiin ennen kesämökillemenoa, että katsonko minä pahasti kun he lähestyvät kaljahyllyä.....
        En kai minä itse tiedostamattani tuijota, kun muut juovat - koska en itse viitsi enää juoda mitään?
        En tiedä - kukaan ei ole kuvannut mua piilokameralla.
        Täytyy olla tarkempi ensi kerralla, kun liikkuu tuttujen kanssa:D

• samoilla mennään
    • Ei absolutismi aiheuta sosiaaliselle ihmiselle yksinäisyyttä, mutta rajoittaa absolutismi kai heilläkin sosiaalisten suhteiden solmimista ja ylläpitämistä, kun tietynlainen sosiaalinen menestyminen edellyttää baareissa viihtymistä ja monet niissä kummeksuvat absolutisteja. Useimmille absolutisteille taitaa kuitenkin riittää pienempikin ystäväpiiri ja perhe.

Oman kokemukseni perusteella yksinäisen raittiin ujon on todella vaikeaa löytää seuraa. Itselläni ei ole aikuisena ollut ystäviä seurustelusuhteista nyt puhumattakaan. Lähempi tutustuminen useimpien ihmisten kohdalla edellyttää alkoholin käyttöä, joten tilanne taitaa olla lopullinen. Jopa netissä on vaikeaa löytää tuttavuuksia, jotka vastaisivat ilmoitukseen jossa kertoo raittiudestaan ja toivoisi löytävänsä vastaavankaltaista seuraa. Raittiuden takia joudun mahdollisesti olemaan yksinäinen lopun ikääni, mutta silti en aio tapojani muuttaa.

Monien yksinäisiksi ajautuneiden absolutistien kohdalla kai on kyse siitä että nuorena ei ole kiinnostusta tyypilliseen opiskelijaelämään, jolloin tietynlaiset sosiaaliset taidot jäävät kehittymättä jos silloin ei omaa ystäviä. Enemmän absolutismi varmaankin estää yksinäisyydestä eroon pääsyä kuin johtaa siihen. Yksinäisen absolutistin on vaikeaa päästä mukaan sosiaalisiin piireihin jos ei ole luonteeltaan sosiaalinen. Ystäviä jo omaava absolutisti sen sijaan kelpaa vaikka kavereidensa juoppokuskiksi, jolloin sosiaalinen elämä saattaa sujua lähes normaalisti.

• loppis

Kai täällä vielä ujokin saa olla. Eihän sitä ole laissa kielletty mutta olethan aikamoiset muurit ympärillesi rakentanut. Milloin aiot astua ulos sieltä? Maailma on ihania ihmisiä täynnä. Sinun tehtäväsi on vain löytää ne eikä hautautua neljän seinän sisälle kuvitelmiesi kanssa.

• loppis kirjoitti:

Kai täällä vielä ujokin saa olla. Eihän sitä ole laissa kielletty mutta olethan aikamoiset muurit ympärillesi rakentanut. Milloin aiot astua ulos sieltä? Maailma on ihania ihmisiä täynnä. Sinun tehtäväsi on vain löytää ne eikä hautautua neljän seinän sisälle kuvitelmiesi kanssa.

Ehkä jokin muutos elämäntilanteessani pakottaa astumaan ulos, mutta siihen asti taidan elää kuvitelmieni kanssa. Saattaa se päivä joskus risukasaankin paistaa. Ihan hyvin olisin nuorena voinut syrjäytyä pahemminkin, mutta osittain tuurilla pääsin mukaan työelämään jopa koulutukseni mukaiseen työhön. Samanlaisella onnella kai sitä voisi löytää seuraa joka ei baareissa viihdy. Kun en erityisemmin viihdy humalaisten seurassa, niin en halua heidän kanssaan olla säännöllisesti tekemisissä tulevaisuudessakaan. Aika kauan taidan vielä kuvitella että olisi mahdollista löytää raitista seuraa, jonka moraali ja arvomaailma on jotain muuta kuin suurella osalla baareissa viihtyviä.

• Ei huumeille

Parempi yksinäinen kuin huumeriippuvainen alkoholin orja.

Tunnen monia juoppoja jotka ovat raitistuneet. Tunnustaneet sitten sen myötä kuinka "ystävät" ovat kaikonneet.

Eli oliko ne oikeita ystäviä? Siipiveikkoja ja huumehörhöjä lähinnä.
      Kaveeraako ne muuten juopot koskaan selvinpäin toistensa kanssa?
      No ehkä suunnittevat seuraavaa ryyppäyskertaa.

Elämä on kertakaikkisesti aina parempaa selvinpäin. Oli miten oli.
      Kyllä jämpti on näin!

• timotei121

miten määrittelet juopon?

• odotan ydinsotaa

Lisäys: Absolutismi on tie yksinäisyyteen MIEHILLÄ. Nainen saa olla millainen tahansa, aina on seuraa tarjolla, etenkin miespuolisista. Raitis mies on luonnonoikku joka ei kelpaa mihinkään eikä kenellekään.

• Asia on sisäistetty

No näyttelee juomista ja juopunutta, sillähän siitä pääsee. Voit kokeilla kuinka se tepsii.

No pelleilyähän tämä vain on.

Voithan kokeilla alkoholia. Joillakin se auttaa. Estot vähenee ja puhekin alkaa luistamaan. Jos se auttaa alkuun. Heittää sitten vaikka juonnin pois.
        Ei se kyllä kaikilla auta se juontikaan. Päinvastoin, ongelmat vain lisääntyy.

Minusta raittius on huippuakin huipumpi ominaisuus ihmisessä.

• loppis
        Asia on sisäistetty kirjoitti:

No näyttelee juomista ja juopunutta, sillähän siitä pääsee. Voit kokeilla kuinka se tepsii.

No pelleilyähän tämä vain on.

Voithan kokeilla alkoholia. Joillakin se auttaa. Estot vähenee ja puhekin alkaa luistamaan. Jos se auttaa alkuun. Heittää sitten vaikka juonnin pois.
        Ei se kyllä kaikilla auta se juontikaan. Päinvastoin, ongelmat vain lisääntyy.

Minusta raittius on huippuakin huipumpi ominaisuus ihmisessä.

Ilmeisesti arvojärjestyksessä Jumalasta seuraava. Nämä ne niitä pahimpia juuri ovatkin. Minussa ei ole mitään vikaa kun en käytä alkoholia.

• Tai sitten

monimiljonääri niinkuin minä. En ole tietystikään aivan absolutisti kuten ei vaimonikaan. Ystäviä ja hyviä tuttuja olisi niin paljon kuin vain hyväksymme mutta vain parhaat ja aidoimmat kelpaavat. Loput jäävät korkeintaan tuttaviksi. Tarkoitan tällä ettemme hyväksy ihmisiä jotka yrittävät hyötyä meistä emmekä myöskään välitä niistä joissa havaitsemme katkeruuden ja kateuden oireita. Epätoivotun ystäväpiirin on oppinut vuosien aikana havaitsemaan monista pikku merkeistä.

• Kevyesti_Raitis

"Raitis mies on luonnonoikku joka ei kelpaa mihinkään eikä kenellekään"

Ei kai... :(
        Kauheaa jos toi on totta.
        Kyl mulle kelpaisi raitis mies - jos haluaisin miehen tässä elämäntilanteessa.

• Sisäistäjä
        loppis kirjoitti:

Ilmeisesti arvojärjestyksessä Jumalasta seuraava. Nämä ne niitä pahimpia juuri ovatkin. Minussa ei ole mitään vikaa kun en käytä alkoholia.

En usko jumaliin. Se on evoluution tulosta muunmuassa ihminen.

"loppis" on nyt vain turhan herkkänä ja hyökkäävänä.

Minä en ainakaan kuulu niihin pahimpiin. Päinvastoin.

Se on muuten kokemuksieni mukaan tosiasia että jotka eivät käytä alkoholia, niissä tyypeissä on enemmän hankalia nipottajia. Rumasti sanottuna vittumaisia "persreikiä".

En syyllistänyt kommentissani alkoholinkäyttäjiä.
        Ei ne minua nykyisin haittaa tippaakaan.

• selvästi hyvä

Itse en ole koskaan vappusimaa vahvempaa juonut. Sinällään se on hirveän hassua, että absolutistina joudun selittelemään kaikille juomattomuuttani. Ensimmäisenä kysyjä epäilee uskontoa syyksi tai sitä, että olen kuivilla oleva alkoholisti. Ei siinä mitään, saahan sitä kysellä, mutta eihän alkoholia juovatkaan joudu selittelemään juomisiaan.

Vaikka absolutisti olenkin ei se ole suuremmin vaikuttanut sosiaaliseen elämääni. Tykkään olla kavereiden kanssa baareissa ja toimia kuskina. Ihan kaikkiin kissanristiäisiin minua ei kutsuta juomattomuuteni takia, mutta olen siihen tottunut, eikä se minua haittaa. Omissa bileissäni en tarjoa alkoholia, mutta kaikki halukkaat saavat kyllä tuoda omat juomat. Kaikki omalla tavallaan!

Luulen, että minun olisi tietyssä määrin helpompi tutustua uusiin ihmisiin, jos käyttäisin alkoholia, mutta toisaalta onhan se mukavampi jutella ihmisten kanssa niin, että vielä seuraavanakin päivänä muistaa keskustelut... Se vaan harmittaa, että ihmiset usein ajattelevat, että absolutistin ja tylsän ihmisen välillä on "yhtä kuin"- merkki. Kyllä hauskaa voi pitää selvinkin päin, se ei ole edes vaikeaa, uskokaa pois :)

• loppis

Uskotaan! Näin varmasti onkin kun se on oma vapaaehtoinen valinta ja on sinut itsensä kanssa eikä erottele ystäviään saati sitten esitä heille mitään vaatimuksia. Näin ollen ei kiellä ihmisä ympäriltään. Kieltämällä jäisi monta hyvää tuttavuutta solmimatta. Elää ja antaa toistenkin elää.

• pathfinder35

Lopetin reilu viikko sitten juomiset ja vetäydyin omiin oloihin avovaimon ja muksun kanssa, puhelinkin on ollut sammuksissa jo toista päivää. Ryyppäämiset on osaltani nyt ryypätty, se on jonkun toisen vuoro nyt.

• timotei212

Maailma on täynnä ystäviä...jos ei suomessa niin sitten ulkomailla...kukaanhan ei varmaan koskaan ajattele samalla tavalla kuin sinä...ystävyys syntyy siitä että opit ymmärtämään toisen heikkouksia ja vahvuuksia...alkoholi varmaan joskus voi lähentää...mut lähentääkö se...kuka sen tietäis. Joillekin ihmisille on tärkeetä et voi olla oma itsensä ees humalassa... Jos yhteiskuntaan mennään ei varmaan kellään poliitkolla ole kiire pistää viinaveroo kiinni...se on varmaan ainut asia missä pärjätään tässä nyky euroopassa onpahan suomalainenkin jotenkin valmis maksamaan yhteiskunnasta... Eli alkovero alas ja äkkii...et saatais tänne jotenkin eurooppalainen meininki.

• Harva osaa juoda fiksusti niin et siitä ei aiheudu ylimääräistä draamaa tai sekoilua.

• Miksi just niillä alkoholisti miehillä on tyttöystäviä ja vaimoja. Muilla palstoilla naiset valittaa kun mies juo joka viikonloppu eikä välitä naisestaan yhtään. alkoholistit on sosiaalisia, ne osaa puhua naisen ympäri ja lupailevat maat ja taivaat joten nainen rakastuu. Tuskin tällänen vähempi juoja saa naisen kun en edes käy baareissa. ihan turha mainostaa itseään kun ei naiset tälläsestä kiinnostu.

• timotei121
        i.like.you kirjoitti:

Miksi just niillä alkoholisti miehillä on tyttöystäviä ja vaimoja. Muilla palstoilla naiset valittaa kun mies juo joka viikonloppu eikä välitä naisestaan yhtään. alkoholistit on sosiaalisia, ne osaa puhua naisen ympäri ja lupailevat maat ja taivaat joten nainen rakastuu. Tuskin tällänen vähempi juoja saa naisen kun en edes käy baareissa. ihan turha mainostaa itseään kun ei naiset tälläsestä kiinnostu.

Usko vaan itteesi...sie teet mitä haluat jos näät nätin tytön hymyile hänelle....varmaan saat vastakaikua jossain vaiheessa jos et saa tee ihastuksesin kanssa salapoliisityötä etti numero ja soita hänelle ja kerro et oot kiinnostunut...niin se elämä menee..ei siihen tartte alkoholia....mut eikai se alkoholi haittaakaan jos ei liikaa juo.

• mauno

En usko Jeesukseen enkä päihteisiin. On muuten yksinäistä.

• timotei121

usko ees ittees...siitä se alkaa se elämän rakennus näitten sekopäitten joukossa

• Kevyesti_Raitis

"En usko Jeesukseen enkä päihteisiin. On muuten yksinäistä."
        Kiitos Mauno - pelastit mun päivän!! :D

• raittius on okei

Juomattomuus ei ole valinta. Juominen on valinta.
      Tupakoimattomuus ei ole valinta. Tupakoiminen on valinta.
      Elossa pysyminen ei ole valinta. Sillalta hyppääminen on valinta.

Onneksi olen päättämätön ihminen. En juo viinaa enkä tupakoi enkä tapa itseäni.
      Jostain syystä naisseuraa on kuitenkin löytynyt, ihan jopa "kyselijöitäkin" on ollut.
      Asun avoliitossa kivan naisen kanssa. Molemmilla täyspäivätyö, kumpikaan ei tupakoi, ei ole kehoa tahrittu tatuoinneilla, itseilmaisu onnistuu riitelemättä :)

• nähnyt ja kokenut

Kontakteja voi luoda ilman alkoholiakin.Mistä etsit niitä? Mitä merkitystä sillä onko juonut limua vai alkoholia kapakassa? Oma ajattelu ja käyttäytyminen tässä ratkaisee. Millaisista ihmisistä pidät ja millaisten kanssa mielelläsi keskustelet?

Olen monesti ollut selvänä kapakassa ja yksin.Jos asiaa katsoo minun vinkkelistä niin pidän tanssimisesta(disko) ja kun tanssin (yksin) en tarvitse alkoa.Voin olla vaikka yksin tanssimassa ja siihen ei moni kykene koska ei kehdata.
      Eli miten itse suhtaudut siihen että et juo...se muuten on upea asia. Selvinpäin ihminen on luonnollinen ja avarakatseisempi. Mahdollisesti miellyttävämpi lähestyä (naisen näkökanta). En ole apsolusti mutta sitäkin ollut aijemmin.
      Mielestäni parempi olla apsolusti kuin känniääliö..näin se vaan on.
      Harvassa on ne jotka pystyvät olemaan ilman alkoa..olisit tyytyväinen ja kehitä itseäsi ja harrastuksiasi..siitä se kaveripiirikin lavenee.
      Ole reilusti oma itsesi.

• piiip

"Kontakteja voi luoda ilman alkoholiakin.Mistä etsit niitä?"

Mistä niitä nyt osaisi etsiä?

• yksi vielä

Jo oli juopot liikkeellä. Hyvä aihe.
      Kansallinen tautimme ei parkuen parane.
      Jos raitistut ja kaveriporikka on juoppoja täynnä, totta kai olet omituinen siinä vanhassa porukassa ja uuden löytäminen takkuaa aluksi.
      Jos vaihdata harrastusta kokonaan toiseen, kyllä siinä naamatkin tahtoo vierellä muuttua. Mutta ei nyt kurajuopot ainakaan kehnommaksi vaihdu vaikka uudessa jengissä olisikin vähemmän väkeä. Laatu varmasti paranee ja jutut.
      Oma elämäkin tahtoo muttua ihan siedettäväksi, kun ei ole koko ajan myrkytettynä rottana ja kärsi sen jälkitiloista.
      Mutta moralisimatta. Jokainen taaplatkoon tyylillään.

• some1111

Usko tai älä niin Suomesta löytyy pieni joukko sivistyneitä ihmisiä, jotka eivät juo alkoholia, tai juovat sitä kohtuudella. Itse nautin silloin tällöin viiniä ruoan kanssa.

Baareilu ei kuulu tapoihini, eikä myöskään en-voi-pitää-hauskaa-ilman-alkoholia- tyyppien kanssa hengailu.

Älä lannistu, etsi seuraa paikoista missä perussuomalaiset känniääliöt eivät hengaile.

• kännitön ääliö

Mitäs ne sellaiset paikat ovat?

• JepJep

Hmm, tässä yksinäisyydessä on varmaan syynä (ainakin itellä olis) että ei jaksais kattella kännissiä selvinpäin / "harrastuspiiri / ihmiset on vääriä itselleen - aloita vaikka pelaan sählyä jossain porukassa tai muu harrastus.

Kyllähän alkoholi näyttelee aika isoa osaa ihmisten vapaa-ajan vietossa varsinkin kun lähdetään viihteelle. Itte en ainakaan jaksa olla helposti sellasen paikassa selvinpäin, vaan ota sitten vähän itekin jos kerran sellaseen "harrastukseen" lähen mukaan. Eikai kukaan sählykentälläkään jaksa kokoajan penkillä istua ?

No joo, mutta pointti oli että täytyy ettiä itelleen sellanen sopiva harrastus joka kiinnostaa selvinkinpäin.

• JepJep

Siis piti sanoa tossa että "vaan ota sitten vähän itekin jos kerran sellaseen "harrastukseen"

Että --> vaan otan sitten vähän ittekin" ---> siis minä, et sinä.

• Ymmärrän - siis olen

Joku täällä palstalla jätti alkoholin kun siitä tulee huono olo. Olen samaa porukkaa: en enää pysty ottamaan ja jos otan niin kroppa kostaa pahasti. Makaan monta viikkoa sängyn pohjalla yhden ryyppäämisen jälkeen.

Siksi en ryyppää enää, otan saunakaljat mutta en voi ottaa enempää, kun tulen perkeleen kipeäksi.

Ja kyllä ne minunkin kaverit katosivat kuten alkup. kirjoittaja viesti. Työpaikallakin menee kurjasti ja saan kai kohta kenkää kun en voi lähteä ryyppäämään muiden mukaan.

Lääkäreille asiasta ei voi puhua, koska viesti on selvä: olen alkoholisti ja siksi minun pitää vain tajuta se ja kuinka kiellän kaiken alitajuisesti ja olenko harkinnut vaikka urheilun lisäämistä.

Tosiasia on se, että tulen kipeäksi alkoholista, sillä olen jotenkin sille allerginen. Ja sinne meni sosiaalinen elämä vessanpyttyyn samaa tietä kuin viinatkin.

Ymmärrän täysin mitä ketjun aloittaja tarkoittaa. Muistakaapa, sormenheristäjät, kuinka itse tutustuitte puolisoonne. Olitteko kirkon teeillassa pitäjällä, vai riekuitteko hyvässä nousuhumalassa soittoruokalassa ja piditte hauskaa?

Aivan.

• selvä- järkinen

En ole absolutisti, mutta juon vain muutaman kerran vuodessa, ja itse pärjään hyvin sen kanssa; muut eivät. Baarissa käyn lähes joka viikonloppu ja olen vesilinjalla, on humalluttava tunne lähteä kotiin omalla autolla, kun muut ovat laskuhumalassa taksitolpalla -25 asteen pakkasessa.
      Ongelmana on saada kavereita mukaan baariin ja illanviettoihin, kun mun kanssa ei ole kuulemma mukava mennä mihinkään, kun olen selvinpäin. Olen kuulemma hauska kännissä (ainoa mikä rentoutuu, on rakko ja ravaan jatkuvasti vessassa. Möläyttelen tyhmiä ja kävelen melkein seiniä päin= Hauska) Selvinpäin ollessani tanssin koko illan ja tiedostan raajojeni liikkeet, toisin kuin muut...
      Ongelmana on myös se, että olen automaattisesti kuskina, olinpa missä tahansa ja milloin tahansa. Se että olen selvinpäin oikeuttaa kaverit lupaamaan muille, et kyllä se heittää kaikki kotiin, se on selvinpäin.
      Vihaan myös niitä ihmisiä, jotka eivät kunnioita itsemääräämisoikeuttani omasta ruumiistani, vaan koko illan keskittyvät juottamaan mua, tai siis jankuttamaan et joisit nyt meidän mieliksi ja tunkemaan haisevia laimeita siideritölkkejään naamani eteen. Uskon että aikuinen ihminen kyllä tietää koska haluaa juoda ja koska ei...
      Itse olen juomatta, koska pidän itsestäni liikaa, ja vihaan itseäni humalassa. Nautin vapauden tunteesta, kun mikään ei sido mua odottamaan( taksia tai selviämistä) Ei ehkä tälläinen suurinpiirtein absolutistin valitus kuullosta kovin ihmeelliseltä, mutta kuinka moni 21 vuotias voi sanoa itsestään samaa...

• loppis

Pidät ilmeisesti itseäsi parempana kuin muut. Karmea ongelmavyyntihän tuosta jumattomuudesta on osallesi langennut.

• loppis

Kukaan ei pakota sinua kuskina toimimaan. Se on oma valinatasi - älä valita ja hauku niinsanottuja yståviäsi.

Ethän sinäkään kunnioita ystäviäsi - miksi heidän tulisi kunnoittaa sinun itsemääräämisoikeuttasi?

• Ota kuskitouhuistasi

selvää RAHAA. Vaikka se ei olekaan ihan laillista, mielestäni sinulla on oikeus siihen. Kyllä aina hyväksikäyttäjiä löytyy jos ei osaa pitää puoliaan.
        Nostaa kummasti itsetuntoa kun seuraa selvinpäin tanssiessa loppuillasta tanssilattialla tapahtuvaa epätoivoista iskemistä. Kyllä on mielenkiintoisia jutunaiheita jankattavina. Siinä sitä on monenlaista Sörsselströmiä liikenteessä. Pahinta on että osa naisista on niin hölmöjä tai kännissä etteivät tajua mitään koko tilanteen naurettavuudesta. No, jokainen toimii tasonsa mukaan.

• JB

En oo koskaan ollu kova ottaan alkoholia, mutta nyt oon huomannu kun oon jättäny väkijuomat kokonaan, että ainakin ravintolassa ei oikein tahdo istua joukkoon, jotenkin on muun porukan ulkopuolella joissakin asioissa. Onneksi on sisältöjä tullu muista jutuista ja oikeastaan ravintoloissa tulee käytyä katsomassa vaan joku bändi ja samantien sitten pois

• By the way

Jos tarkoitat sosiaalisella elämällä kapakoita, niin sieltä saa myös limpparia tai kahvia.

• N43-03

Toki jotkut saattavat absolutistia katsoa pitkään, uskoisin kuitenkin että kyseessä on enemmänkin huono omatunto sillä joka käyttää alkoholia.
      Itse olen kohdannut monenlaista suhtautumista, pahimmat lienevät niitä jotka koettavat salaa juottaa.
      Kyllä ihmisen luonne on kuitenkin sen vaikuttavin ystävystymisessä ja porukassa pysymisessä. Aiemmin olin kuskina kavereilla, aina kelpasi. Säilyttääkseni katu-uskottavuuden join toki virvokkeita jotka näyttivät joltain muulta kuin olivat :) Ja kun kännisten jutut alkoivat kyllästyttää, aina saattoi mennä vaikka tanssimaan.

• loppis

Aiotko näytellä tuota valheellista sivuroolia lopunkin elämäsi? Eikö olisi jo päärolin vuoro?

• Pärjään

Itse oon 19 vuotias nainen ja en ole vain koskaan juonut alkoholia koska en näe siihen mitään tarvetta. Ystäviä kyllä on ja osa ymmärtävät sen miksi en halua juoda (siksi koska silloin kun olin lapsi isä oli alkoholisti...) mutta toiset pitävät minua hulluna koska en juo :D Jos jotain huonoa on niin vaikkapa se että porukoiden mielestä hauskaa ei voi pitää ilman viinaa, heidän mielestään mutta olen loistavasti pärjännyt ilman vaikka osa kavereista ja ystävistä ymmärtää ja osa ei. Pakko sanoa että sinun täytyy hankkia sellaisia ystäviä jotka ovat samalla tavalla kuin sinä: et käytä alkoholia. Yleensä niin monet ihmiset ovat väärässä seurassa ja siksi juovat...

• Hullusilti

Olet melkoisen oikeassa. Käytän silloin tällöin pieniä määriä alkoholia, joten absolutistiksi en voi itseäni kuitenkaan sanoa.

Silti voin allekirjoittaa sen, että juomattomuus kyllä heikentää sosiaalista asemaa varsinkin nuorten keskuudessa. Monet kaverit jäivät tässä teini-iän alussa enää vain tutuiksi, koska minua ei juurikaan huvittanut osallistua mihinkään juominkeihin, lähteä baareja kiertämään jne. Jotkut taas haluavat silloin tällöin nähdä lyhyesti, mutta kyllä se tulee huomattua, miten ei enää kuulu niihin hyviin ystäviin, toisin kuin ne joiden kanssa käydä ryypiskelemässä. Omaan juomattomuuteeni syynä on lähinnä "fyysiset sivuvaikutukset" humalasta, eikä humala ole minulle koskaan tuonut sitä paljon hehkutettua parempaa oloa (kyllä, olen siis joskus vetänyt elämässäni kunnolla perseet, ja kerta riitti.)

Saman olen myös huomannut muistakin alkoholista kieltäytyneistä. Hekin ovat melkoisen yksinäistä porukkaa. Liekö syy siihen se, että alkoholista on kieltäydytty, vai että ollaan oltu jo siihen ikään mennessä sillä tiellä, ettei sosiaaliset vaikutteet ole painostaneet juomakulttuuriin. Mene ja tiedä. Kuitenkin osa heistä on jo vakavasti miettinyt, pitäisikö todella opetella se baari- ja alkoholielämä, jotta ei tarvitsisi olla yksin. Nämä tunteet tuskin ovat aiheettomia, tai se että yksinäisyyden syyksi vedetään hyvin helposti se absolutistin kortti.

Itsekin aikoinaan arvostin ja pidin pelkästään hyvänä, ettei alkoholi maistu, mutta nykyään olen aika pitkälti samalla linjalla kuin sinäkin. Ottaa lähinnä päähän se jeesustelu hyvistä elämäntavoista ja siitä, miten ei tarvitse sekoilla kännipäissään. Veikkaan, että monetkin ihmiset saattaisivat voida paljon paremmin, jos tapaavat ihmisiä vaikka se joka toinen viikonloppu juominkien merkeissä, ja elävät kuten muutkin. Yksinäisyys on lopulta monelle paljon pahempi piru, kuin ajoittainen kännääminen. Itselläni on sosiaalisesti kohtuullisen hyvä itsetunto enkä koe itseäni edes ujoksi, ja olen oppinut myöntämään sellaisen seuraelämän valheellisuuden itselleni. Olen lopulta mieluiten yksin, kuin pakottaisin itseni johonkin vain siksi että minulla olisi seuraa. Onnekseni olen juuri sitä sorttia joka viihtyy hyvin omissa oloissaan, ja olen sosiaaliseen elämääni nyt ihan tyytyväinen.

• ex-tenukeppi

Olen 45 vuotias äijä. Joskus ottanut kunnollakin ja joka päivä. Töitä ei ottaminen kuitenkaan haitannut, vaikka hutikatonta päivää ei ollutkaan.
      No liika oli liikaa. Ja lopetin, täysin. 100 prosenttinenabsolutisti, koska, jos otan sen saunakaljan, siitä se taas alkaisi. Vähän kerrassa entiseen päivittäiseen hutikkaan. No eihän se pöllömpää ollut, tuttuja, kavereita ja naisiakin piisasi, ei haitaksi asti, mutta riittävästi.
      Nyt tätä täysraittiutta tulee uutena vuotena täyteen 10 vuotta. Kyseessä ei ole kuitenkaan mikään uudenvuoden lupaus. Satuin vain tekemään sinä uutena vuotena asian, josta en ole ylpeä.
      Omalla kohdalla ainakin on tutut ja ystävät kadonneet, ei paljoa kysellä mukaan, Alastaroon tai Räyskälään. Ei juhannus rientoihin. Ei ole treffi kyselyjä sadellut. Kun sanot ettet ota, on kummastus suuri. Juttu hiljenee ja huomaat jääneesi porukan ulkopupuolelle.
      Alkoholi on ehkä tabu Suomessa, mutta alkoholittomuus on vielä suurempi tabu. Alkoholittomuus on aiheuttanut tutustumisen yhden kerran tämän liki kymmenen vuoden aikana. Satuin laivalla kulkemaan jälleen kerran, noin1400 kertaa kulkenut, vaikka en merimies olekkaan. baarissa istuin ja katselin showta. Pari kertaa siinä sitten Cola-lightia kävin tilaamassa. Saapui tyttönen pöytääni ja esitti pyynnön ja kysymyksen:Saanko maistaa, onko toi sun cola-light tosiaan pelkkää cola-lightia?" Se on ainut kerta, jolloin alkoholittomuus on aiheuttanut tutustumisen. no eipä sekään sitä iltaa kauemmas kestänyt.
      Siis omasta kokemukssesta alkoholittomuus on terveydelle hyväksi, mutta sosiaaliselle elämälle ja mielen terveydelle sitä kautta huono. Eläissäni en ole näin yksinäinen ollut kuin nykyisin.

• loppis

Hoh hoijaa! Eikö löydy 45-vuotiaalle miehelle käyttöä tässä maassa? Ja äijä vielä.

Joskus tuntuu että naisilla on paljon helpompaa kun löytävät paljon tekemistä kodin piiristä ja vähänsen ulkopuoleltakin.

Miehet jäävät tyhjän päälle. Jos jäävät työttömiksi niin alkavat ryyppäämään. Jos lopettavat ryyppäämisen niin jäävät yksinäisiksi.

• Näinpä se

Eikä oile. OIlen ollut ikäni absolutisti eikä minulla ole koskaan ollut pulaa ystävistä.

Ystävyys on täydellisempää ilman alkoholia. Alkoholi on syy monen suhteen katkeamiseen. Tappelut laitetaan humalan piikkiin mutta todellisuudessa ihminen muuttuu petoeläimeksi alkoholin vaikutuksesta. "Ystävyyskin" on silloin niin hyvää kuin sinulla on annettavaa "ystävälle". Kun ystävä ei enää sinusta hyödy siitä tulee agressiivinen.

• Nou Problemou

Jaa että vanhan viisaan ystäväni neuvo että "jatka valkoviiniä puolet kylmää vettä lisää, niin saat hyvän ruokajuoman" ei sitten pidäkään paikkaansa, muka?

Piää kutinsa muuten, tosi hyvin, kokeilkaapa!

• riuttala76

Joo, mulla ei ainakaan ilman alkoholia olisi yhtäkään kaveria enkä koskaan varmasti olisi ilmaista seksiä saanut, jos minä tai seksikumppanini ei olisi viinaa juotu. Mun tutuilla ei kellään ole vakituista työtä ja lähes kaikilla heillä on aina puhelimen puheaikakin melkein loppu. En mä oikeastaan edes tykkää juoda miesten kanssa, mut joskus ne tarjoaa juotavaa ja välillä aina heidän kauttaan myös törmää mukaviin naisiinkin. No itse en onneksi aivan niin epätoivoiseksi ole viinan tai hasiksen saamiseksi mennyt kuin yksi parhaista kavereistani. Se vie aina kaikki arvo.omaisuutensa joko kanikonttoriin tai myy jollekin. Kerran sen äiti osti sille hienon television ja samantien oli tv kanikonttorissa. Mä en kyllä varmasti omaa tietokonettani tai ps2-pelikonsoliani viinaan tai maksulliseen naiseen vaihtaisi. Oon mä kyllä miettinyt et jos en polttaisi tupakkaa enkä joisi alkoholia, niin kerran kuussa olisi varaa kauniiseen maksulliseen naiseen tai yhteen reissuun eroottiseen ravintolaan.

• Deadlift

Vain heikot turvautuvat alkoholiin ja huumeisiin.

• Nou Problemou

Hyvä viini on tehty kaikkien iloksi, seurustelujuomaksi rentouttamaan.

Ei kaikkea pidä demonisoida, vaikka Suomessa asummekin, pliis!

• Etsitkö?Sinde-82

Ei sitä voi sillä tavalla ajatella, että on juomatta, absolutisti ja yksinäinen. Kieltämättä ajatus absolutismista ja syksyn pimeistä, sateisista ja tuulisista illoista yksin viltin alla on kiehtova. Hämärä huone ympäröisi sinut varjoineen, vain yhden kattovalon valaistessa lukulampun lisäksi. Pimeät ikkunat, joiden takana juuri laskeva aurinko oli laskenut kerrostalojen taakse, joita reunusti tie ja vanha mäntymetsä, kertoivat tarinaansa kuluneesta ajasta; historiasta ja menneestä, jo eletystä, nostalgiasta.
      Tämä on mun, lapsen, ajatus absolutismista. Miksi aikuinen ei voi kokeilla tätä edes vähän aikaa? Tällaista on lähinnä antabuksilla... Lapsen antabuksilla? Voit liittää siihen vaikka oman Raamatun luku-ohjelman. Samalla kun katselet ulos ja tunnustelet taivaan sisälle tuomaa ilmaa, huomaat varmaan itsesi ja ajattelusi: asenteen turhuuden, tunteen hulluudesta, ja stressistä ja burn outista: sukupuolimääräämisen. Se oli mun oma sana. Oma taika, ja hektisen viikon aikaansaama sosiaalinen paino. Sukupuolimäärääminen loi kissan silmät, ja teki meistä eläimiä, joita jotkut halusivat pitää lemmikki-eläintensä kaltaisina. Kunnioittamatta heidän yksinäisyyttään, huolehtimatta heidän yksityisyydestään. Ollen vain heijasteetta, vaarallisina itselleen ja muille. Absolutismi on siitä poikkeava filosofia, että se luo asennetta, sosiaalista kanssakäymistä, tapaa suhtautua riitin tavoin itseen ja muihin. Ajattelulla... Yksinäisyys ja yksityisyys loivat väistämättä amorinkaaren. Se on oma, henkilökohtaisesi. Tuntien yötä ja päivää, eläen ja varoen sosiaalisen kanssakäymisen painoa, harhaa. Absolutismi voi luoda luotaantyöntävää sulkeutuneisuutta, poissulkemista, kilpailua, syrjimistä ja sillä vetäytymistä pois muiden seurasta... Se ei ole turvallsista, vaan se on häpeällistä ja julkeaa, jopa irstasta. Koska se loukkaa yksityisyyttä, ja yksinäisyyttä omaa selibaattiasi, riittiä: tapaa elää sitä. Sellainen on vaarallista. Kaikki arvoni valitettavasti vastustavat kilpailua, se ei saa koskaan olla niin, että yrität ilman mitalijärjestelmää, vain seurailla ja katsella muita, jopa varastellen naistentautien paranoidia skitosfreniaa, assosiaatio-organisaatio-ajattelua, jonka ei tule mielensairauksien luomalla riitillä, tavalla, suuntautua ollenkaan hyvin harvoille. Ihan kaikilla on oikeus assosiaation hallintaan: abstaktiin enkelin äänet, ja moderniin näkymättömät henkien äänet hyväksymiseen. Rasismin tilalla on kirkossa tämä assosiaatio-organisaatio-ajattelu.
      -Kukaan ei etsi enää sellaista... Meillä on tätä taidetta, ja piirtämistä. Et saa tutustua sellaiseen sekoittamalla toisen ihmisen ajatuksia aivoista toiseen esim. tummalta naiselta, vaalealle naiselle. Jättämättä edes yksityisyyttä assosiaatio-organisaatio-ajattelulle.
      - "Se on lapsille."

• Saanko?SIndevm-82

1. Rasismin tilalla on kirkossa tämä assosiaatio-organisaatio-ajattelu, joka tarkoittaa silmän osanan mitalijärjestelmää. Vaikka sulla onkin paranormaali suora, ja psyykkisen kivun mitta, pelko, et voi siltikään hyväksyä sellaista rasismia tms. koska Raamattu opetti meitä: Älä tapa. Ja se, rasismi tuntuu samalta, kuin kuolis, joka päivä.
        Diakonissa: "Olen lapsellinen nuolematon, en ole Jumalan lapsi."

Sulla ei ole oikeutta esittää mitään sukupuolimääräämistä päihdehoitona.

• tiirismaa

Olen koko ikäni karttanut alkoholia eri tilaisuuksissa. Kukaan minut tunteva ei enää kehtaa tyrkyttää minulle alkoholia. Alkoholista kieltäytyminen ei ole koskaan haitannut minua urallani. Olin kerran kutsuttuna saunaan, johon kaksi työmarkkinajohtajaa kantoi muovikassillisen alkoholia. Kun kieltäydyin, kukaan muukaan ei halunnut nauttia alkoholia. Johtajat kantoivat kassin takaisin yhtä täytenä sinne, mistä sen olivat tuoneetkin.

• Ihmiskunta Sinde

Mulla on taulu tänne.
        Onko se minkälainen?
        Ainakaan sillä ei ole mitään tekemistä Himangan ja Baptismin kanssa.
        -Miksi tämä olisi absolutismia?
        Taululla joutuu hoitamaan ajattelun sekoittamista, joka ei ole ollenkaan hyvä psyykkinen tila. Toki on tuttua myös järjestys-luvuton frustraatio- ja enkelin ääni perusteinen ajattelu, joka on ikäänkuin assosiaatiota atomeista.
        Mun mielestä siellä ei saa olla järjestys-luvuttomalla taululla. Jotkut ovat vahingossa luoneet origottomuutta, hektisyyttä ja impulsiivisuutta esim. erityis-opiskelija ja syrjinnällä. Ihmisiä alkoi oksettamaan, kun olitte sen verran sotkeneet syrjinnällä, vapaudenriistolla ja
        1. Syrjinnällä ja vapaudenriistolla vammaisia.
        Kuinka sä paranoidiassa ja mitalijärjestelmä-huorana?
        Mä en tarkoita tällaista sun on vain omaksuttava suunalueelle amorinkaarellinen järjestysluvullisuus. Voisitteko lisäksi jättää kouluttautumatta paranoidiaan?
        - "Suostun pakko-hoitoon kouluttautumisesta paranoidiaan:"
        -Pitääkö mun olla paranoidiassa?
        -Minä: "EI kun sun pitää olla pois siitä."

• Sinde vm-82
        Ihmiskunta Sinde kirjoitti:

Mulla on taulu tänne.
        Onko se minkälainen?
        Taululla joutuu hoitamaan ajattelun sekoittamista, joka ei ole ollenkaan hyvä psyykkinen tila. Toki on tuttua myös järjestys-luvuton frustraatio- ja enkelin ääni perusteinen ajattelu, joka on ikäänkuin assosiaatiota atomeista.
        Mun mielestä siellä ei saa olla järjestys-luvuttomalla taululla. Jotkut ovat vahingossa luoneet origottomuutta, hektisyyttä ja impulsiivisuutta esim. erityis-opiskelija ja syrjinnällä. Ihmisiä alkoi oksettamaan, kun olitte sen verran sotkeneet syrjinnällä, vapaudenriistolla ja
        Mä en tarkoita tällaista sun on vain omaksuttava suunalueelle amorinkaarellinen järjestysluvullisuus. Voisitteko lisäksi jättää kouluttautumatta paranoidiaan?

Abstrakti ja moderni
        Tämä on lapsenkasvatuksellinen port-folio, jossa te ette saa olla naimisissa.
        On sanottu: "Älä osoita sitä Sinille..."
        Yleiskunto on hyväksytty abstraktin ja modernin osalta.
        Samoin mitalijärjestelmä, joka on vain assosiaatio-organisaation osalta, myös yleiskunto.
        - Mä en tarvise ohjausta.
        Kukaan ei tarvitse varsinaista ohjausta, kaikki tarvitsevat kaksinais-moralismia.

• Kevyesti_Raitis
        Ihmiskunta Sinde kirjoitti:

Mulla on taulu tänne.
        Onko se minkälainen?

Sinde oot vetäny liikaa piristeitä - sun jutut menee yli niiltä, jotka on vaan kahvin varassa.......

Lopeta se käyttäminen - ja heti!

• havahtunut

Kun ihminen tulee elämässään tuon yksinäisyyden seinän eteen,
      niin hän pakenee, alkoholismiin, uskontoon aatteisiin , ja moniin muihin muotoihin.
      Emme pysty kohtaamaan tuota yksinäisyyttä sillästä silmään
      koska olemme kuluttaneet voimamme noihin pakenemismuotoihin

Kun kohtaamme tuon yksinäisyyden ilman motiivittömalla tunnevoimalla, niin silloin tuo seinä murtuu, ja yksinäisyys muuttuu yksioleuudeksi, joka on olemista yhtä kaiken kanssa
      Silloin kaikki kärsimykset tuskat, ja pelko päättyvät, eivätkä ne aiheuta enään yksinäiyyden tunnetta

Yksinolevuus on jokapäiväistä kuolemista kaikelle eilisen tuskalle ja siinä on elämän ihanuus

• Se on kyllä ikävä fakta, että juomisesta, että myös tupakoinnista on syntynyt sosiaalinen kanssakäymisen muoto.

Valitettavaa on että suurin osa ihmisistä ei myöskään näe tässä mitään väärää, joten ne jotka eivät halua olla tässä epäterveellisessä elämäntavassa mukana, jäävät sitten porukan ulkopuolelle.

En voi sinua kuin neuvoa hankkimaan ystäviä jotka ajattelevat asiasta samallatavalla, että voit viettää heidän kanssaan aikaa jollakin muulla tavalla.

• Absoluuttinen Jeppe

Ei pidä paikkaansa. Itselläni on kokemusta sekä juomisesta että absolutismista ja kaikki riippuu ihan itsestäsi. Ei kukaan tiedä mitä lasissasi on, mikäli et itse mainosta sitä. Kannattaa olla aina vähän "syntymähumalassa", niin hauskaa on. Nuorempana sain kaverin kanssa kehuja kamuilta, että pystyimme pitämään hauskaa myös selvinpäin, joten ole liikkeellä vahvalla itsetunnolla. Loppupeleissä se olet sinä, joka on vahvoilla.

• nuori aikuinen

itse olen rauhallinen persoona, käytän hillitysti alkoholia, mutta innostun lähtemään mukaan erilaisiin tapahtumiin ystävieni kanssa.

Ystävieni juoma kulttuuriin tosin kuuluu, ryypätään pää täyteen, käyttäydytään typerästi ja herätään jonkun tuntemattoman vierestä aamulla. siis sellaista teini meininkiä.

Olemme kaikki liki 25 vuotiaita, ja itselläni on ehkä tullut jonkin sortin vanhuus vastaan, ettei moinen elämä jaksa kiinnostaa.

Lähinnä harmittaa, kun kysyn ystäviltäni, lähdetäänkö kokeilemaan jotain uutta mitä ei olla koskaan tehty, tai mennäänkö porukalla kunnolla syömään tai muuta.
      niin ystävillä ei ole tämmöiseen varaa. mutta ihmettelen miten sitä rahaa löytyy joka viikonloppu ryyppäämiseen ja baareissa käynteihin.

• 24

Ihan sama vaikka mitä tapahtuisi niin aina kannattaa jättää etanolit juomatta!
      Seuraa saa kun käy läpi itsetutkiskelun, sitten kun on selvinpäin, löytyy se oma itsensä ja rupeaa tiedostamaan mitä sitä oikeestaan haluaa tehdä.

Ota hetki aikaa tästä nykymaailman kiireistä ja ulkopuolelta tulevilta paineilta ja arvoilta. Mieti kuka sinä olet ja mitä voisit tehdä, vaikkapa niin että joku muu ihminen siitä olisi mielissään. Unohda itsesi hetkeksi, minä haluan, miksi en saa, miksi minulle käy näin jne..

Siitä se lähtee ;)

Apuakin on tarjolla, kun rupeaa ottamaan asioista selvää.

Tsemppiä!

• Höpö höpö

Ei absolutismi tarkoita yksin olemista. Ihan yhtä lailla absolutistilla voi olla kavereita, niiden kanssa tehdään vaan muita juttuja kuin juodaan. Ja ainakin seuraavana päivänä myös muistaa mitä tehtiin yhdessä! Ainakin oma kaveripiirini laajeni sitä myötä kun siirryin absolutistiksi. Toki siinä oli se aika kun oli vain vanhat juopot kaverit eikä uusia kavereita vielä, mutta sitä kesti aikansa ja nyt on hyvä kaveriporukka. Rohkeasti vaan löytämään uusia ystäviä!

• 239rjojf

Miten sait laajennettua kaveripiiriäsi?

• Kevyesti_Raitis
        239rjojf kirjoitti:

Miten sait laajennettua kaveripiiriäsi?

mä kyllästyin juomiseen ja väsymykseen - join lopulta niin vähän ja harvoin että lopetin kokonaan.

Ystäviä en löytänyt aluksi mistään!!!!

Muutin moneen kertaan ja vaihdoin työpaikkaa - siitä tuli muutama pysyvä kyläilykaveri - entisistä naapureista ja työkavereista.
        Etsin myös käsiini kaikki vanhat koulukaverit, joista paria näen säännöllisesti.
        Miehet kyllä pelkäävät "liian fiksua" naista; ei juo eikä polta eikä hypi yöjalassa..... tai jos hypin, niin korrektisti ja hiljaa:D

• 239rjojf
        Kevyesti_Raitis kirjoitti:

mä kyllästyin juomiseen ja väsymykseen - join lopulta niin vähän ja harvoin että lopetin kokonaan.

Ystäviä en löytänyt aluksi mistään!!!!

Muutin moneen kertaan ja vaihdoin työpaikkaa - siitä tuli muutama pysyvä kyläilykaveri - entisistä naapureista ja työkavereista.
        Etsin myös käsiini kaikki vanhat koulukaverit, joista paria näen säännöllisesti.
        Miehet kyllä pelkäävät "liian fiksua" naista; ei juo eikä polta eikä hypi yöjalassa..... tai jos hypin, niin korrektisti ja hiljaa:D

Tollanen fiksu nainenhan olisi ihanne.

• Arrakki

Itse taas en siedä kännistä seuraa .Ovat ihan arvaamattomia ja aika heidän kanssaan vietettynä on hukkaan heitettyä aikaa .Eikä ongelmia vaikka en käytäkkään alkoholia .Turhaa ruikutusta tuollainen .Ne juopothan ne ovat aina seuran puutteessa ?

• JedHead93

John ja Edward Grimes (Jedward), kuuluisia, 20 vuotiaita nuoria miehiä, jotka eivät juo alkoholia.

• yksin on pakko vaan

olen ollut kuivalla kohta 8 vuotta ja se on tosi asia et yksin jäät ku kaikilla on perhe ja sun muut menot. paniikkihäiriö pahentaa asiaaa vielä.

• Kevyesti_Raitis

No mene mukaan niiden muiden perheeseen - kyläile, soittele, pidä kahvikutsut.
        Paniikkihäiriöinen voi pitää juhlat siten, ettei ota vieraita vastaan yksin: delegoi tai vaikka lahjo joku tuttavasi auttamaan järjestelyissä ja varsinkin olemaan läsnä, kun kotiin tulee vieraita.
        Mä kiinnostuin valokuvaamisesta, luontoretkistä ja piknikeistä, juustoista ja Tivial Pursuitista, Cluedosta ja Unosta kun en enää mennyt "pitämään hauskaa" ravintoloihin.

• kirkas taivas

Se on totta, että kun viinaa käyttävä ihminen lopettaa alkoholinkäytön, niin seuralaisetkin vähenevät. Jää ne kappaillat ja baarien olutystävät pois. ei siellä seuraan tulla jos sinulla on limupullo pöydällä.
      Eikä siellä huvita ollakaan.
      Mutta ystäviä löytyy kyllä kun etsii esim. seurakunnan ja muidenn yhteisöjen toimintaaa.
      Ollaan iloisia, että alkoholi ei ole meidän ystävämme enään.

• selväpäinen

Minä valitsin absolutismin, kun selvisi, että veljeni on pahasti alkoholisoitunut. Tämän lisäksi enoni ja setäni ovat alkoholisoituneita. Nuorempana ihmiset katsoivat kieroon enkä saanut ystäviä, minua hyljeksyttiin ja jäin yksin. Osittain siihen saattaa liittyä sekin, että olen aina ollut hyvin uskonnollinen, kiltti ja en ole juurikaan meikkaillut. Koulukiusaaminenhan siitä seurasi, mutta pidin pääni, kasvoin nuoreksi aikuiseksi naiseksi, valmistuin hyväpalkkaiseen ammattiin, opiskelen ja käyn nykyään töissä. En juo edelleenkään, eikä se ole minulle ongelma. Olen tavannut uusia ystäviä,jotka hyväksyvät minut tällaisena kuin olen. Teen joskus töitä baarissa (tällöin voin välttää pakko juottamisen viikonloppuisin), olen usein kuskina kavereilleni (selvä väylä olla selvinpäin) jne. Juomattomuuteni ei ole kenellekään ongelma. Käyn kyllä ulkona ja osaan pitää hauskaakin, mutta teen sen ilman alkoholia.

Tapasin vähän aikaa sitten mieheni, ammattilaisuimarin. Hän on myös absolutisti. Hän arvostaa minua sellaisena, kuin olen. Saan olla ilman meikkiä ja juomatta. Olen hänelle silti se kaikkein tärkein ja rakkain.

Olen huomannut, että iänmyötä moni on alkanut arvostaa absolutismiani ja nähdä sen uusin silmin. Ne rahat, mitkä toiset ryyppäävät, minä ja mieheni matkustelemme. Ne juomien tuomat kalorit, mitkä ihmiset rasvana kroppaansa saavat, me vältämme ja pysymme timminä.

Selvää kesää kakille :)

• Meidän perheestä ainoastaan minä ole selväpäinen ja selväjärkinen. Äitin on juopotellut vuodesta 1985 lähtien ja velikin juo joka viikonloppu. itse juon harvoin ja kohtuudella. Ja kaikki tutut ketkätunnen tai olen tuntenut niin jovat useesti ja niillä kaikilla on tyttöystävä. Mulla ei ole tyttöystävää koska en juo useesti. On aivan selvää et juopoista tykätään ja selväpäinen ei saa naista.

• Kevyesti_Raitis

Höpön höpön.
        Ei raittiutesi ole syy siihen, ettei sinulla ole tyttöystävää - et varmaan usko tuohon itsekään!
        Käytkö lenkillä/ punnerratko/ oletko kunnossa?
        Käytkö suihkussa joka ilta?
        Peset hampaasi joka aamu?
        Pukeudut istuviin vaatteisiin ja käyt parturissa?
        Sinulla ei ole täyspartaa ja vanhoja virttyneitä vaatteita?

Ellet ole sairaalloisen ujo - muita syitä ei ole.

Ujous paranee - tai v***t se parane koskaan - mutta ujo saa kumppanin, kun ottaa avuksi miedot rauhoittavat lääkkeet tutustumistilanteissa,
        esim. puolikas ryyni huuleen ja ravintolaan/ punttisalille.
        Vain niin vähän, ettei pelko lamaannuta tai saa aikaan pyörtymisä tms. paniikkioireita, muttei niin paljon, että alkaa puhua liikaa ja sammaltaa.

Kun tutut ovat lopulta ystäviäsi, et tarvitse enää lääkkeitä.

• yksin on vaan pakko

Höpön höpön.
        Ei raittiutesi ole syy siihen, ettei sinulla ole tyttöystävää - et varmaan usko tuohon itsekään!

Ujous paranee - tai v***t se parane koskaan - mutta ujo saa kumppanin, kun ottaa avuksi miedot rauhoittavat lääkkeet tutustumistilanteissa,
        Vain niin vähän, ettei pelko lamaannuta tai saa aikaan pyörtymisä tms. paniikkioireita, muttei niin paljon, että alkaa puhua liikaa ja sammaltaa.

eli en voi ottaa edes lääkeitä ku on päihde riipuvainen niin kaikki on pois suljettu. jos ottaisin lääkeitä niin olis samassa jamas ku kahdeksan vuotta sitten ja sitä mä en halua et ääni lähtee ku oli kerran lähteä

• Pictures of delight

Höpön höpön.

Kaikki joilla on tyttöystävä treenaa, käy suihkussa säännöllisesti, pesee hampaansa joka päivä, pukeutuu istuviin vaatteisiin, käy parturissa, ei pidä täyspartaa JA ei pukeudu virttyneisiin vaatteisiin?

Let's face it - Alkoholia käyttävillä on vaan enemmän TILAISUUKSIA. Oikeestaan mistään muusta ei ole kyse kuin TILAISUUKSIEN määrästä. Niin raadollista pariutuminen on.

• Ylpeä Absolutisti

Itse olen absolutisti. Minulla ei ole mitään ongelmia asiassa. Voin vallan mainiosti olla baarissa muiden mukana vaikka en juo. En ole koskaan juonut mitään ja suoraan sanottuna ei kiinnosta edes.

Koko homma on omasta asenteesta kiinni. Jos olet tuolla asenteella, kukaan ei varmaan edes halua tutustua sinuun.

• 13+11=?

Minä vain odotan, että eläkevuodet koittaa, jotta pääsen ottamaan. Nyt olen täysin ilman, kun pitää työt hoitaa, mutta enää kolme vuotta ja sitten ei eää tarvitse kärvistellä. Enköhän minä sinne asti jaksa.

... ja minusta on mukava olla pullon kanssa kahdestaan, en minä yksin ole :)

• vähän-

Juon hyvin vähän jos ollenkaan, mutta baariin on vaikea mennä > musiikki soi kovalla ja muut ovat humalassa. Tai häirikköjä joukossa. Alkoholia vähän/ei ollenkaan juoville pitäisi olla omat baarit.

• Hupalikka

Juu, ja akka lähtee juomalla, sekin on varmaa. Pennut menee samassa ovenavauksessa, kohta pankki pyytää tupaa, ja sittenpä mies nukkuu kuusenalla.

• JJ

NIINKÖ

• Joyanna

Mieheni on alkoholisti, eikä vielä edes toipuva sellainen. Ehkä joskus, jos saa itseään niskasta kiinni. Sen voin kuitenkin sanoa, että OIKEITA kavereita sillä on ehkä kourallinen - siis niitä, joita se sietää selvinkin päin, ja jotka sietävät sitä... Ryyppykavereita kyllä löytyy, mutta porukka on niin densoontunutta, että hyvä jos enää osaavat itsestäänkään huolen pitää. Ja kaikki siis työssäkäyviä n. 25-45-vuotiaita. Saman firman työporukkaa. Oikeat kaverit yrittävät auttaa, pitää miehen pinnalla, ryyppykaverit pistävät miehen ryyppäämään aina vain enemmän.

En tiedä kauanko tätä omaa tilannettani (minä lähes absolutisti, mies alkoholisti) jaksan, mutta ainoa minkä tiedän, on se, että mikäli ihminen haluaa lakata juomasta, on mietittävä, ketkä on niitä OIKEITA kavereita, ja sitten deletoitava ryyppykavereiden numerot puhelimen muistista ja vaihdettava omaakin puhelinnumeroa. Tosielämässä hyvä idea, mutta myös henkisesti ajateltuna. Sen paskasakin kun opettelee unohtamaan, myös oma elämä helpottuu.

Tietysti jos omaa sen verran heikot sosiaaliset taidot, ettei osaa etsiä kontakteja muista piireistä (sukulaiset, naapurit, harrastusporukat, työ, jne...), niin hiukan yksinäistähän siinä voi tulla...

• `seinäruusune

Täällä jo muutama kauppaskin tansseja ( pääsee viihteelle :), mutta luonnetta sekin vaatii.. onhan siellä juottotiski..mutta jos ajatuksena on päästä tanssimaan, niin unohtuu sekin . Tanssikurssilla saa myös tuntuman tähän hienoon kuntolajiin, mutta ei se haittaa vaiks osaat vain kävellä tanssilattialla ( juttelemalla jo pärjäät ;) ...Ps. nuorempi väki olis kovaasti tervetullut tansseihin :))

• i.like.you

Mä en ainakaan saa tyttöystävää ellen ala rapajuopoksi. Viinapää ei vaan ole sellainen et kestäisin jatkuvaa juomista joten musta ei ole juopoksi edes harjoittelemalla. Olen siis yksin loppu elämäni. Esin mun äiti on juopotellut vuodesta 1985 lähtien. En ole siis perinyt vanhempieni viinapäätä.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      238
      34241
    2. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      29
      4244
    3. Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...

Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel
      Ikävä
      256
      3775
    4. Särkynyt sydän

Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      38
      3396
    5. Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?

Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori
      Tv-sarjat
      96
      3083
    6. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2338
    7. Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta

Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös
      Ikävä
      17
      2039
    8. En suuttunut missään vaiheessa

Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk
      Ikävä
      11
      1954
    9. Trump on jo ihan seonnut...

Nato maa uhkailee toista Natomaata....Amerikan tuho näyttää toteutuvan Trumpin kaudella 100 varmasti.
      Maailman menoa
      356
      1480
    10. Nurmijärven onnettomuus.

Ihan vain muistutuksena (onnettomuushan tapahtui yksityisellä tiellä) se, että nykyinen hallitus päätti 2023 leikata yks
      Maailman menoa
      55
      1392
    Aihe