Menenkö kuokkimaan?

vai onko etikettivir

Eräällä läheisellä (avioliiton kautta ) on pyöreät synttärit. Hän ilmeisesti kutsuu kavereitaan ja lähiomaisiaan koska juhlapaikka ei ole kotonaan. Paikka on varattu ja kutsutut kai valittu. En siis koe olevani hänen henkilökohtainen ystävä, mutta kuitenkin perhesuhteiden kautta erittäin läheisesti "sukua". Ilmeisesti minua ei kutsuta, tosin en ole vielä varma. Ongelmani on: jos en saa kutsua sinne, VOINKO silti ängätä onnittelemaan häntä lahjan kanssa, koska se olisi aika röyhkeää jättää huomioimatta ollenkaan. Siis PITÄÄKÖ minun itse ymmärtää mennä paikan päälle (jonne kaikki muut sukulaiseni menevät) onnittelemaan häntä, ilman kutsuakin? Miten siis synttärisankari odottaa? Että voiko kutsujuhliin mennä myös muut kuin vain kutsut? Ilahtuisiko hän tulostani, vai onko se etikettivirhe?Tiedän että jotkut odottavat että heitä muistetaan ilman erikseen kutsumisia.

45

4680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ketti-eti

      Et mene ellei ole kutsuttu.
      Onnittele etu- tai jälikäteen mutta paikalle vain kutusut vieraat, vaikka se täs tapauksessa tutuu ihmeelliseltä että sinut on pudotettu pois kelkasta.
      Jokin syy siihen varmaan on ja se selvinnee aikanaan.

      • Lopun alkua

        Mielestäni sinä voit sinne mennä ilman lupaakin.

        Tarinassasi ei kerrottu miksi haluat sinne niin kovasti mennä.

        onko hän sinulle erityisen tärkeä hahmo?
        oletko kenties salaa hieman ihastunut häneen?
        onko hän rikas?
        yritätkö jotain seksi yrityksiä hänen kanssaan?

        Minua epäilyttää ja ihmetyttää ja suoraan sanottuna kauhistuttaa tuo sairaalloinen "hinku" päästä hänen juhliinsa, ja tuo tarve antaa lahja keinolla millä hyvänsä.


      • 24

        Totta, ja yksi käytönnönongelma paikanpäälle tupsahtamisessa voi olla se, ettei ylimääräisille vieraille ole varattu pöydässä paikkaa ja tilattu keittiöstä annosta. Tällöin kutsumatta saapuva voi aiheuttaa tosi nolon tilanteen. Monesti juhlissa on plaseeraus ja kutsussa saatetaan myös pyytää ennekolta valitsemaan, minkä tarjolla olevista annoksista/annoskokonaisuuksista haluaa itselleen keittiöstä tilattavan.


    • -

      No et tietenkään mene, jos ei kutsuta. Tyhmä.
      Ei se kutsu ole vahingossa jäänyt tulematta.

      • Ei tupata, jos ei tykätä.
        Eli jos sinua ei kutsuta, et lähde kuokkimaan.
        Komean kortin voit lähettää, jos tunnet tarvetta, mutta sen verran ihmisellä täytyy olla
        oman arvon tuntoa ettei lähde kerjuulle.


      • Ei vai?

        Mistä tiedät?


      • .:_:.
        Ei vai? kirjoitti:

        Mistä tiedät?

        Oli toi ed. viesti nimimerkille -


    • Simetone

      Minä kerran unohdin lähettää (ala-asteella) kun täytin 10v niin yhdelle luokkaliaselleni kutsun olin varma että yksi puuttuu mutta sitten äiti muistutti "entäs se Elina???" ja minä tein kiireellä yhden kutsun lisää ja toimitin nopeasti :D näinkin saattaa käydä mutta älä mene kutsutta, se olisisi epäkohteliasta Onnittele siis etukäteen ja jos hän kysyy jotain tähän tapaan "tulethan sitten sinne juhliin?" tai yms. "Sano että eikö ne ole kutsu juhlat?" ja siinä selviää sitten omalla ajatuksellakin :D

      • Simetone

        Oho piti laittaa "" Sano että "eikö ne ole kutsa juhlat?" ""


      • Simetone kirjoitti:

        Oho piti laittaa "" Sano että "eikö ne ole kutsa juhlat?" ""

        meni huonommaksi korjattuna :P ,.


      • Sekasin?
        Simetone kirjoitti:

        Oho piti laittaa "" Sano että "eikö ne ole kutsa juhlat?" ""

        Mitä helvettiä?


    • vieras-----

      Jos tiedät että sinne on kutsuttu vain tietyt niin et mene. Jos taas tiedät että sinne ei kutsuta ketään vaan odotetaan vaan vieraiden saapuvan, niin sitten toki voit mennä.

    • ÄLLITÄLLI

      Olet hölmö jos menet ellei kutsuta. Minä en menisi, säästyypä lahjanhankinnalta. Jos "sukulaisuussuhde" on läheinen, silloin kutsutaan, muuten ei tai on muita syitä miksi sinua ei kutsuta. Et voi mennä ilman kutsua, munaat itsesi täysin.

    • eikuokita!

      Tietenkään et mene jos ei kutsuta! Asia on mielestäni hyvin yksinkertaista.

    • kauhuläheinen

      Mieti nyt oletko tosiaan niin läheinen vai teetkö itsestäsi läheisen, minulla on työkaveri joka änkeää joka juhliin olipa sukulainen oma tai puolison, änkeää myös puolison sukujuhliin ja serkkutapaamisiin ja sisarusten välisiin tapaamisiin peristeella kun on niin läheinen. Läheiseen ystäväpiiriin kuuluu hänen mielestään lähes kaikki joiden kanssa on joskus ollut tekemisissä - melkoinen kiusa juhlien järjestämiselle.
      Jos olet vain puolison kautta sukua kannattaa miettiä oletko tosiaan niin läheinen vai luuletko vain.

      • Pupulilli

        Täysin samaa mieltä kanssasi! Minullakin on kokemusta avioliittoni kautta
        tällaisesta tapauksesta..Huhu huh !! On tosi raskas ja rasittava henkilö ..


    • voihan jestas

      Jos olet "sukua" avioliiton/parisuhteen kautta, mietin että..siis jos henkilö joka pitää juhlat on vaikka Aviomiehesi sisko .. Ja hän kutsuu miehesi niiin kyllä silloin sinullakin on mielestäni oikeus mennä. Ehkä hän on kutsunut miehesi suullisesti ja olettanut automaattisesti että tulet myös. Kannattaisiko kysyä? Ihan reilusti..

      • helppoa7

        Jos on kutsut, ja kutsu ei ole avec, niin se ei ole avec. Sinne ei silloin avecin kanssa mennä ja sinne ei ole "oikeutta" mennä, ne ovat sen kutsujan juhlat, eikä kutsuttujen puolisoiden. Jos ei mistään voi olla pois, ja aina pitää roikkua kaksosena käsikynkkää vaikkei edes kutsuttaisi, niin suosittelen harkitsemaan jotain vieroitushoitoa. Aviomies ja hänen siskonsa ovat kaksi eri ihmistä, kuten aviomies ja hänen vaimonsa. Vaimon ja siskon ei edes tarvitse tulla toimeen, ja jos näin on, ei vaimon tarvitse siskon kutsuille itseään tunkea: jos ei kerran kutsuta.

        Jos taas on joku epävarma tilanne, että ollaan väleissä jne. jne. niin varmistus auttaa. Joskus esim. hautajaisiin on avoin kutsu eikä eritellä. Mutta häät yms. saattaa jo maksaa niin paljon että on pakko laskea per naama ketä voi kutsua.

        Asiaa siis voi myös kysyä. Onko kutsu avecille, haittaako jos otan avecin mukaan.
        Jos siellä on lasketut paikat, ruoat ja muuten, juhlien järjestäminen maksaakin aika paljon, niin mieti vähän... Kutsut 50 ihmistä, joista jokainen vain olettaa tuovansa avecin ja kas, siellä on 100 ihmistä. Koska jos sinulla on oikeus, on kaikilla muillakin.
        Eli ei pelkästään kannattaisi kysyä, vaan minun mielestäni pitää kysyä. Kannatan siis myös tuota reilusti kysymistä.

        Itse olen suhtautunut aina niin, että minä pidän heistä kenestä pidän, kutsuja tai ei. Jos ei kutsuta juhliin, onnittelen kortilla jos haluan. En odota mitään ja kutsun itse oman haluni mukaan.
        Mukaan en tunge. Avecia kysyn, jos en tiedä, muuten en ota enkä edes kysy. Jos kutsu on avec, otan avecin tai ilmoitan että tulen yksin.


    • Pikku vinkki

      Yleensä vuokratuissa juhlatiloissa joudutaan laskemaan esim. istumapaikat, tarjottavien ruokien määrä, juhlapaikan vieraskapasiteetti, lautaset jne. jne.
      Jos juhliin tulee yllättäen montakin kutsumatonta vierasta, niin juhlan järjestäjästä ei ole kovin mukavaa päättää, että ketkä saavat istua ja ketkä eivät, tai keille riittää leivoksia ja keille ei. Eihän tietenkään muutama kuokkavieras aiheuta suurta ongelmaa isoissa juhlissa, mutta jo 20 kuokkavierasta voi laittaa suunnitelmat uusisksi.
      Joten onnittele etukäteen ja älä mene juhliin.

    • Mä voisin mennä Linnan juhliin tänä vuonna vaikkei vieläkään tulis kutsua. Olishan se Suomen kansalaisena mun velvollisuus.

    • 77889999555555555555

      Ei missään tapauksessa sovi mennä ellei ole kutsuttu.
      Kyllähän lähiomainenkin jonka kanssa vaikka kuinka hyvissä väleissä(esim. sisar) voi jättää tarkoituksella sinut kutsumatta jos hän katsoo, että et jostain syystä sovi siihen kuvioon mitä ne hänen kutsumansa vieraat. Ei ne hänen kutsumansa vieraat välttämättä ole hänelle edes mitään hyviä kavereita.

      Minun suvussani ei kutsujuhlia paljon pidetty ole, mutta joitakin ristiäisiä, häitä, 50 täyttämisiä on ollut. No näihin on kyllä kutsuttukkin minua, mutta en ole mennyt siksi kun olen katsonut että en hyvin sovellu siihen joukkoon mitä sinne muita tulee. Tämän olen kysyttäessä kertonutkin ja hyvin ymmärrystä tälle saanut.

    • tarja

      Missään nimessä et saa mennä paikalle. Kutsut on todellakin lähetetty tarkoituksella vain niille , jotka halutaan paikalle! Näin meneteltiin myös omissa pyöreissäni. Asia oli tarkkaan laskettu ja harkittu kuka tulee ja kuka ei. Listan mukaan myös oli ruuat ja juomat tilattu sekä juhlapaikka.

      Siis odota kiltisti, ehkä saat myöhemmin tilaisuuden onnitella...muualla!

    • Ei kutsuttu..

      Viikko sitten minun tutullani oli syntymäpäivät.
      Olemme olleet paljon yhdessä ja teheneet reissujakin yhdessä.
      Syntymäpäiville en kuitenkaan saanut kutsua vaan hän kutsui vain omaa lähisukuaan.
      En ostanut lahjaa enkä lähettänyt korttia.
      Ei voi tuppautua kenenkään päiville jos ei saa kutsua, eikä tarvitse huomioida juhliaa lahjoin tai kukkasin ennen eikä jälkeenkään päin.

    • lappirulettaa

      Ei ainakaan meillä päin kutsuta pyöreille vuosille vaikka eivät kotona olisikaan. Ne tulevat, jotka haluavat tulla. Ihan vapaasti.

      Onko tää taas jotain eteläläistä meininkiä?

      • Huohhh

        Tämä käytäntö toimii pienissä paikoissa ja mustalaiskylissä. Mutta kuvitteleppa avoimet juhlat Helsingissä :/


    • no on se kieltämättä vähä epäkohteliasta ja tungettelevaa jos menet paikalle ilman kutsua. Jos kortti ja lahja on jo varmiiks hankittu, voithan sä antaa sen sitte jälkikätee.

      toinen asia mikä sun (aiheen aloittaja) kannattaa muistaa on se ettet käy sitten itkemään ja kyselemään että "miks mä en saanu kutsua?". Se on aikuiselta ihmiseltä aika lapsellista käytöstä.

    • hevonp.

      Minusta tuntuu,että tämä kirjoitus on provo.Jokainen täysjärkinen ihminen tajuaa, että on persona non grata jos ei kutsuta kemuihin.Vain tollot änkeää itsensä esille joka paikkaan.Näytä heille,että olet fiksu ja jää pois bileistä.

    • NoTottaKaiMenet

      Juot ensin kossua riittävän määrän. Miehen annos on eurokoko. Naisille rittänee puolen litran vakiokoko.

    • JK

      MENE VAAN

      • pulla´`

        Jk, saako juhliisi tulla vai onko porttikielto mulla?


    • Koska juhlat järjestetään kutsutuille vieraille, kuokkimaan lähteminen olisi etikettivirhe. Juhlavastaanotolle voi mennä jokainen, joka haluaa, mutta kutsutuille vieraille järjestettyihin juhliin ei. Kuokkavieras voisi aiheuttaa juhlapaikalla monenlaista hämmennystä ja harmiakin.

      Suosittelen, että lähetät tai viet "läheiselle sukulaisellesi" oman onnittelutervehdyksesi kotiin.

      Suurtenkin juhlien järjestäjä saattaa joutua rajoittamaan kutsuttujen määrää. Esim. päivälliskutsuilla jokaiselle pitää löytyä oma istumapaikka pöydän ääressä.

      Kun järjestin omia 50-v -juhliani, lähetin kutsut vastauspyyntöineen niin hyvissä ajoin, että olisin voinut lähettää vielä muutamia kutsuja, jos jotkut kutsutuista eivät olisi päässeet tulemaan. Harmitti, että jouduin rajoittamaan kutsuttujen määrää, mutta toivoin kutsumatta jääneiden hyväksyvän asian. Arvelin heiltä saamieni onnittelukorttien ja -kukkien viestivän siitä.

      Juhlia suunnitellessani mietin myös parin tunnin avoimen iltapäivävastaanoton järjestämistä ennen iltajuhlia, mutta luovuin ajatuksesta. Onneksi luovuin, koska muuten omasta juhlapäivästäni olisi tullut raskas työpäivä. - Todennäköisesti "läheinen sukulaisesi" on saattanut ajatella samalla tavoin. Älä turhaan murehdi tai loukkaannu.

    • et mene ellei sinulle ole puolisoa joka sai avec-kutsun ,.

      itse olen vain tyytyväinen kun ei kutsuta joka juhliin, on nimittäin tullut pönötettyä ihan kiesuksen tylsissäkin kekkereissä aivan liian monta kertaa ,.

    • Ei tieteenkään

      silloin mennä, jos on kutsujuhlat ja kutsua ei ole saanut.
      Ethän sinä voi ruotsinlaivallekaan mennä ilman matkalippua.

      Outoa kuvitella, että tosta vaan voi mennä juhlimaan, samoin kuin jos on jo ilmoittanut, ettei pääse juhliin, niin silloin ei enää uudelleen ilmoitella ja mennä viimehetkellä.

      Kutsujuhliin todellakin lasketaan vierasmäärä ja sille on jokin syy, miksi juhla on kutsujuhla, esim. ohjelman, porukan tai ruokailun tai paikan vuoksi.

    • tiedän

      EI kukaan mene juhliin kutsumatta, vaikka olis kuka!!!

    • Heippa! Jos tiedät juhlapäivän niin voithan sinä häntä käydä onnittelemassa päivää ennen juhlia?

    • Ehdottomasti meet sinne ja vedät kunnon sikakännit ja juokset siä alasti ympäri juhlapaikkaa ja rellestät ja haukut kaikki ihan apinoiks :D

      • Juhlavieras

        Seuraava ohjelmanumero onkin siinä, kun sun paljas takapuolesi käsitellään punaiseksi jonkun rontin toimesta. Saattaisi olla ihan juhlien kohokohta.


    • Riippuu juhlasta

      Riippuu juhlista ja kutsuista. Jos kutsutuille on tullut oikein kirjalliset kutsut kotiin, niin silloin et mene koska ei ole kutsuttu. Siellä voi olla ruokailu tms, ja oikein nimetyt paikat pöydässä. Seisotko sitten jossain nurkassa koristeena ruokailun ajan?

      Mutta jos kutsut on huikattu kaikille tutuille S-marketin tuulikaapissa ja kadulla tavatessa, niin sitten voit mennä.

      Monesti kutsu on jopa paikallisessa lehdessä, silloin kaikki ovat tervetulleita.

      Epävarmassa tilanteessa voit kysyä juhlan järjestäjältä (sakari tai hänen pehettään?), että onko juhliin kutusuttu ja voitko tulla. Jos aistit vähänkin että sinua ei sinne odoteta, niin älä mene vaan muista vaikka etukäteen tai jälkikäteen.

    • syvältä

      Haluaisin oikeasti kokeilla kuokkimista, sillä katsoin semmosen elokuvan jossa kuokki kaks tyypiä. Se oli hauska. Menis vaan täysin vieraiden ihmisten häihin hah hah hah

    • kjdklkfr

      Jos ei kutsua tule ja silti hän salaa toivoo että muistat häntä lahjalla ja kortilla, niin sitähän saa toivoa ihan mitä vaan. Tuskin hän sinua pirskeisiinsä kuitenkaan haluaa. Kyse on vain siitä että suostutko moiseen. Itse en kyllä muistaisi mitenkään jos ei voi edes juhliinsa kutsua, oli kuinka kummin kaiman serkku tahansa.

    • Voi hyvä tavaton!

      Et tietenkään mene, ellei sinua ole kutsuttu. Onnittelet häntä, voit saada kutsun vielä tai sitten et...
      Läheiselläsi on täysi valta kutsu ketä HÄN haluaa juhliinsa, olisi melkoinen loukkaus mennä kuokkimaan. Voit lisäksi itse joutua melkoisen noloon asemaan noissa juhlissa, esim. jos juhlissa on jaettu istumajärjestys nimilappuineen, jopa pukeutuminen.. Kuvittele tilannetta, jossa erotut todella kuokkiksena, sinulle ei löydy istumapaikkaa ja lautasta. Pahimmillaan kuulet kuokkimisestasi vuosikausia ja sukulaisesi muistelevat vanhoina pappoinakin vedet silmissä floppiasi.

      Jos et ole saannut kutsua aikanaan ja sellainen on sinulle kuitenkin lähetetty, ei ole sinun vikasi, jos et ole ollut juhlimassa.

    • Julma Isäntä

      Perkele meilläpäin kuokkavieraille annetaan kunnon selkäsauna ja sen jälkeen potkitaan ulos vuorokauden ajasta, säästä tai sukulais/kaverisuhteesta riippumatta.

      Vittu kun vituttaa kaikki saatanan kuokkavieraat!

    • manipuloi

      Menet reippaasti tuttavan ovelle lahjan kanssa ja ojennat sanoen ''Ajattelin että kun sulla on kutsujuhlat niin annan tämän etukäteen'' ei se enää tohdi jättää sua pippaloista ja jos hän vain kiittelee niin sua ei haluta jos kyselee miks et säkin tulis tai ihmettelee ''hukkunutta'' kutsua nii voit mennä. ehkä fiksuin tapa saada selville ilman syyttävää ilmapiiriä ja tökeröä tiuskausta kuinka jäit ilman kutsua kohtelias tapa saada tietää painostamatta jos henkilö pahoittelee ettet mahtunut pippaloihin nii rennosti sanot että kyllä te kerkeette vielä juhlia

    • ei tienkään

      Kyllä on selvä merkki, jos ei kutsuta, ei mennä.
      Siihen on varmaan ihan tietty syy, että ei ole kutsuttu.
      Näin teen itsekin, jos en halua vaikka puolison toista puolisoa, niin en häntä kutsu. Ikävältä tuntuisi laittaa kutsukorttiin, että että muista olla tuomatta vaikka sitä puolisosasi paikalle. En haluaisi loukata sillätavoin, kun syyt saattaa olla monenlaiset.

      Joskus on rajattava muutenkin vieraiden määrää, että ei liian isoiksi paisuisi ilman sen kummempaa syytä.

    • johanne8987

      Minua ei kutsuta ollenkaan esim isäni veljen perheen juhliin tai serkkujeni juhliin. Viimeksi oli häät ja menin kyllä kutsumatta, kun tiesin siellä olevan noutopöydät, mutta minulle ei löytynytkään istuinpaikkaa, kun ne olivat nimetyt!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4903
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe