Oma lomaosake

Osakkeen omistaja

Tutkiskelin jonkin aikaa lomaosakkeita ja harkitsin sellaisen ostoa, mutta havaitsin sellaisen omistamisen aika kalliiksi ja hyödyttömäksi sijoitukseksi.
Käänsin siis katseeni Espanjalaisiin asuntoihin ja ostin sieltä sellaisen pienen kaksion meren rannalta. Nyt kolmen vuoden jälkeen voin todeta, että ratkaisu oli hyvä. Tällä hetkellä vuokratuottoni kattavat yhtiövastikkeen ja omien lomieni ylläpidon lentolippuineen. Alle sadantuhannen euron sijoituksella sain loppuelämäkseni lomakohteen, jossa voin joskus tulevaisuudessa viettää myös eläkepäiviäni.

12

459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alicante

      Samoilla linjoilla ollaan, "lomaosakkeen" sai mukavasti tuottamaan silloin kun siellä ei itse oleile.

    • Leila...

      Miten olet hoitanut käytännön järjestelyt kutene markkinointi, vuokraus, siivous ym kunnostustyöt ?

      Maksatko veroa pääomatuloista ?

      • Osakkeen omistaja

        Paikallinen toimisto hoitaa kaiken, markkinoinnista siivoukseen ja on toiminut aivan loistavasti. Rahat tilitetään suoraan Espanjalaiselle tililleni, jolta menee suoraveloituksena esim. yhtiövastike, vakuutus ja sähkölasku. Voin nostaa rahoja myös Suomesta automaatista, Espanjalaisen pankkini antamalla Mastercardilla.
        Veroa...... Olenkohan muistanut ilmoittaa noista....... :)


      • Vai veroja?!
        Osakkeen omistaja kirjoitti:

        Paikallinen toimisto hoitaa kaiken, markkinoinnista siivoukseen ja on toiminut aivan loistavasti. Rahat tilitetään suoraan Espanjalaiselle tililleni, jolta menee suoraveloituksena esim. yhtiövastike, vakuutus ja sähkölasku. Voin nostaa rahoja myös Suomesta automaatista, Espanjalaisen pankkini antamalla Mastercardilla.
        Veroa...... Olenkohan muistanut ilmoittaa noista....... :)

        Eipä siellä suunnalla verot ole muutenkaan muodissa, joten aivan turha niitä on täältäkäsinkään alkaa makselemaan. Eiköhän sinne vipata ihan tarpeeksi verorahaa muutenkin. Joten suosittelen, että nautit siitä mitä on:)


      • voutiko?
        Vai veroja?! kirjoitti:

        Eipä siellä suunnalla verot ole muutenkaan muodissa, joten aivan turha niitä on täältäkäsinkään alkaa makselemaan. Eiköhän sinne vipata ihan tarpeeksi verorahaa muutenkin. Joten suosittelen, että nautit siitä mitä on:)

        Espanjassa verottaja ja ulosottomies ovat jo pidempään kuin Suomessa päässeet suoraan ihmisten pankkitilejä katsomaan.
        Nyt talousahdingon aikana näihin tullaan kiinnittämään erityistä huomiota. Suomeen on tullut jo kyselyjä suomalaisten asunnonostajien täkäläisistä tileistä ja niiden rahaliikenteestä Espanjasta päin.
        Näin kertoi vouti.


      • toimii hyvin jatkaa
        Vai veroja?! kirjoitti:

        Eipä siellä suunnalla verot ole muutenkaan muodissa, joten aivan turha niitä on täältäkäsinkään alkaa makselemaan. Eiköhän sinne vipata ihan tarpeeksi verorahaa muutenkin. Joten suosittelen, että nautit siitä mitä on:)

        Tämä toimii myös hyvin niin kauan kuin joku joko narauttaa tahallaan verottajalle (joku vuokralaisista) tai sitten yksi suomalaisista vuokralaisista laittaakin maksukuitin firmansa verovähennyksiin.


      • Osakkeen omistaja
        toimii hyvin jatkaa kirjoitti:

        Tämä toimii myös hyvin niin kauan kuin joku joko narauttaa tahallaan verottajalle (joku vuokralaisista) tai sitten yksi suomalaisista vuokralaisista laittaakin maksukuitin firmansa verovähennyksiin.

        Laitetaan nyt vielä pieni selvennys.
        Eli en vuokraa itse tuota osakettani, vaan sen tekee espanjalainen välitysfirma. Tuo välitysfirma todellakin antaa kuitin vuokrasta, joten sen saa hyvinkin laittaa verottajalle, jos siitä vaan on hyötyä.
        Vuokralaiset ei koskaan tiedä osakkeen oikeaa omistajaa, sillä tuo välitysfirma ei sitä suostu kertomaan. Tämä jo siitäkin syystä, koska pelkäävät asiakkaan seuraavaksi vuokraavan osakkeen suoraan minulta. Samoin minä en saa koskaan tietää osakkeessani olleiden vuokralaisten nimiä saatika osoitteita, ihan samasta syystä. Kyseinen välitysfirma markkinoi asuntoja lähinnä Englantiin ja Irlantiin, joten luulen kaikkien asiakkaiden olevan sieltä päin.


      • toimii hyvin
        Osakkeen omistaja kirjoitti:

        Laitetaan nyt vielä pieni selvennys.
        Eli en vuokraa itse tuota osakettani, vaan sen tekee espanjalainen välitysfirma. Tuo välitysfirma todellakin antaa kuitin vuokrasta, joten sen saa hyvinkin laittaa verottajalle, jos siitä vaan on hyötyä.
        Vuokralaiset ei koskaan tiedä osakkeen oikeaa omistajaa, sillä tuo välitysfirma ei sitä suostu kertomaan. Tämä jo siitäkin syystä, koska pelkäävät asiakkaan seuraavaksi vuokraavan osakkeen suoraan minulta. Samoin minä en saa koskaan tietää osakkeessani olleiden vuokralaisten nimiä saatika osoitteita, ihan samasta syystä. Kyseinen välitysfirma markkinoi asuntoja lähinnä Englantiin ja Irlantiin, joten luulen kaikkien asiakkaiden olevan sieltä päin.

        Kuulostaa oudolta, ettet tiedä keitä siellä on mutta ehkä se on maan tapa. Itse saan matkailufirmalta joka kuukausi tilityksen yhteydessä vuokralaisten nimet (voin myös netin kautta seurata varaustilannetta) mutta eipä se paljon minua hyödytä jos siellä lukee Matti Virtanen eikä muutenkaan tulisi mieleenkään alkaa markkinoida heille suoraan. Markkinoin toki työkavereille ja siskon kummin kaimoille ja joskus paikallislehdessä. Puskaradio hoitaa loput.

        Itselleni on suuri hyöty siitä, että laitan tiedot verottajalle (kuten alempana kerron). Jos sinullakin vuokratulot kattavat vain yhtiövastikkeen, se on aika vähän. Osakkeesta on paljon muitakin kuluja (sähkö, kalusteet, astiat, sisustus, kodinkoneet, vuodevaatteet...), joiden hankinnat voisit vuokratulosta vähentää ja saisit itsellesi veronpalautuksia ja -hyvityksiä.


      • Osakkeen omistaja
        toimii hyvin kirjoitti:

        Kuulostaa oudolta, ettet tiedä keitä siellä on mutta ehkä se on maan tapa. Itse saan matkailufirmalta joka kuukausi tilityksen yhteydessä vuokralaisten nimet (voin myös netin kautta seurata varaustilannetta) mutta eipä se paljon minua hyödytä jos siellä lukee Matti Virtanen eikä muutenkaan tulisi mieleenkään alkaa markkinoida heille suoraan. Markkinoin toki työkavereille ja siskon kummin kaimoille ja joskus paikallislehdessä. Puskaradio hoitaa loput.

        Itselleni on suuri hyöty siitä, että laitan tiedot verottajalle (kuten alempana kerron). Jos sinullakin vuokratulot kattavat vain yhtiövastikkeen, se on aika vähän. Osakkeesta on paljon muitakin kuluja (sähkö, kalusteet, astiat, sisustus, kodinkoneet, vuodevaatteet...), joiden hankinnat voisit vuokratulosta vähentää ja saisit itsellesi veronpalautuksia ja -hyvityksiä.

        Kirjoitin näin: " Tällä hetkellä vuokratuottoni kattavat yhtiövastikkeen ja omien lomieni ylläpidon lentolippuineen"
        Kattaa toki myös sähkö- ja vakuutuskulut, vesi kuuluu yhtiövastikkeeseen.
        Välitysfirma hoitaa tosiaankin kaikki siivoukset, pyyhkeet, vuodevaatteet ja muut systeemit. Rikkoutuneiden astioiden ja tavaroiden tilalle ostavat aina uudet, jotka sitten vähentävät vuokralaisen takuurahasta. Asunto siis tarkastetaan perinpohjin jokaisen vuokralaisen jälkeen, asunto on siis aina yhtä hyvässä kunnossa, jos ei jopa vähän paremmassa.
        Kyllähän niitä veroja aina menee, kun tulot ovat suuremmat kuin menot.....


    • Jess

      Tässäpä hyvä esimerkki siitä kuinka omatoimiosake voi olla järkevä ratkaisu. Sata tonnia on tietysti monelle liikaa yksin kustannettavaksi mutta vaikkapa kuuden porukalla tulee ihan kohtuullinen summa, samaa luokkaa kuin nuo viikko-osakkeet maksavat.

    • toimii hyvin

      Itselläni sama homma, mutta osake on Suomessa.Outo nimitys tuo "omatoimiosake" ;)

      Maksan vuokratulosta veroa, mikä sikäli kannattaa että saan myös vähentää kaikki osakkeesta aiheutuvat korot, kulut ja hankinnat ensin vuokratuloista ja vasta ylimenevästä osasta maksan pääomaveroa. Useimmiten pystyy sumplimaan niin, että jää alijäämähyvityksen puolelle. Osakkeen hankkimisen jälkeen (9 vuotta sitten), veroprosenttini on pudonnut 26 -> 18. Verottaja myös maksaa 2 x vuodessa käyntini (=km korvaukset) paikan päällä.

      Moni pelkää juuri noita käytännön asioita; miten siivous, miten lumen luonnit ja jätehuolto pienet korjaukset, miten takkapuut ja näytöt ja avaimet... Suomessa saa nämä ostopalveluna oikein loistavasti ja kulut saa tietty vähentää verotuksessa. Takkapuut on aina pinottuna ja pilkottuna varastossa, kunhan soitan paikalliselle yrittäjälle, tarvittaessa samana päivänä. Paikallinen matkailufirma markkinoi ja hoitaa avaimet pienet huollot huoltofirmalta. Lumet käydään ajamassa ja raput lakaisemassa ennen vuokralaisten tuloa.

      Kerran joulupäivänä saunan kiuas tuli tiensä päähän ja brittiläiset vuokralaiset ottivat yhteyden matkailufirmaan, josta soitettiin minulle että saako kiukaan vaihtaa? Toki sai, vieraat pääsivät samana päivänä vielä saunaan eikä lasku työstä päätä huimannut, taisi olla 1,5 tuntia työtä laskutettu ja kiuas oli haettu jostain takaoven kautta kaupasta ja laitettu paikoilleen vanha viety pois.

    • -lkjklkl

      Muistelen että Suomessa ensimmäiset lomaosakkeet myytiin niin että osakepääoma kaupattiin muutamalle, ehkä korkeintaan 12 osakkaalle jotka sitten omistavat yhtiön keskenään. Myöhemmin ulkomaanpellejen innoittamana joku (ettei olis tämä syystäkin parjattu Holiday Club) keksi että pidetään firma itsellä ja myydään osakkkeita 52 kappaletta entisen 12 sijaan. Osakkeen hinta pysyi samana ja loma-asunto jäi vielä myyjän omistukseen ja kaikenpuoliseen hallintaan.

    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      31
      1459
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe