Tärkeimmät suomalaiset teokset

Kurainen lapio

Olen lueskellut maailman kirjallisuuden klassikoita parisen vuotta täyttääkseni aukkoja sivistyksessä. Olen käynyt läpi tärkeimmät venäläiset kuten Dostojevski, Tolstoi, Turgenev jne. Olen lukenut Don Quijoten, hemingwayta, Dickensiä...

Olen kaikki lukemani kirjat hankkinut hyllyyni. Minulla on hyllyssä tilaa viidelle - kymmenelle suomalaiselle klassikolle. Mitkä ovat suomalaisen kirjallisuuden tärkeimmät ja kuuluisimmat? Täällä pohjantähden alla, Tuntematon sotilas, Seitsemän veljestä aion hankkia. Ehdottakaa vielä lisää. Siis mielellään niitä vanhoja klassikoita. Kuuluuko esim Minna Canth niihin pakollisiin?

6

907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turgenev, Don Quixote ja Dickens ovat tomuisia reliikkejä. Suomeksi on juuri saatu 1900-luvun maailmankirjallisuuden tärkein teos, Alexandr Solzhenitsynin "Vankileirien saaristo", tai "Gulag".

      Väinö Linnan kirjat ovat romaaneina ihan lukukelpoisia. Niitä ei vaan pidä luulla historiankirjoitukseksi. Minna Canthia ei kannata aloittaakaan.

      Sitten niitä suosituksia.

      - Mika Waltarin "Sinuhe egyptiläinen" on niin itsestään selvä, että en viitsi edes suositella. Mutta on Mikalla muutakin; suosittelen (ilmestymisjärjestyksessä): "Johannes Angelos", "Mikael karvajalka", "Mikael Haakim", "Valtakunnan salaisuus" ja "Ihmiskunnan viholliset".

      - Veikko Huovinen:"Rauhanpiippu", "Mikäpä tässä", "Rasvamaksa", "Ronttosaurus".

      - Tove ja Lars Janssonin Muumikirjat ovat yllättävän älyllistä, haastavaa ja hauskaa luettavaa, kun pääsee yli omista ennakkoluuloistaan.

      - Pentti Saarikosken "Aika Prahassa", "Kirje vaimolleni", "Euroopan reuna", "Asiaa tai ei".

      - Matti Pulkkinen:"Romaanihenkilön kuolema".

      - Lasse Lehtinen:"Punainen vuorineuvos", "Valkoinen ihmissyöjä".

      - Paavo Haavikko:"Lumeton aika", "Barr-niminen mies".

      - Erno Paasilinna:"Kansan palvelijoita" ja "Alamaisten elämää".

      - Hannu Salaman Finlandia-sarjalla on hetkensä. Myös "Tapausten kulku" on pääosin luettava.

      Varsinaisia vanhoja ovat sitten Ilmari Kiannon "Punainen viiva" ja "Ryysyrannan Jooseppi". Elävää tekstiä edelleen, toisin kuin Sillanpään Pransun jorinat.

      Hanki toki myös Volter Kilven "Alastalon salissa", "Pitäjän pienempia" ja "Kirkolle", aloita vaikka keskimmäisestä. Voit ainakin brassailla.

      Melkein suomalaisia, ainakin suomalaisia koskevia ovat Peter Englundin "Suuren sodan vuodet" ja "Pultava".

    • Tässäpä muutama

      Juhani Aho: Rautatie
      Ilmari Kianto: Punainen viiva
      Mika Waltari: Sinuhe egyptiläinen
      Veijo Meri: Manillaköysi (ehkä)
      Veikko Huovinen: Havukka-ahon ajattelija
      Antti Tuuri: Talvisota ja/tai Pohjanmaa

      Olisihan noita enemmänkin, mutta pysyttelen ainakin ensi alkuun vain mielestäni tärkeimmissä ja ennen kaikkea romaaneissa, jotka kuvaavat tiettyä aikaa ja suomalaisuutta niin, että myöhempienkin aikojen lukija löytää niistä juurensa tai muuten yhtymiä nykyiseen ajattelutapaan samaan tapaan kuin itse esittämissäsi.

      Valitettavasti en pysty suosittelemaan ketään suomalaista naiskirjailijaa suomalaiskirjailijoiden kärkikaartiin. Minna Canthin aika oli ja meni.

      Kalle Päätalon, Arto Paasilinnan, Reijo Mäen, Laila Hirvisaaren, Kaari Utrion ja eräiden muiden suosikkikirjailijoiden tehtailema tuotanto on myyntiluvuiltaan merkittävä, mutta itse en keksi siitä yhtään teosta, joka erottuisi muusta tuotannosta tai olisi muutenkaan klassisessa mielessä merkittävä. Yhtä haluton on suosittelemaan pelkästään kriitikoiden ylistämään kirjallisuutta tyyliin Volter Kilpi, Hannu Salama, Timo K. Mukka.

      Oma lukunsa on tietenkin suomalainen runous. Itse en ole toistaiseksi ostanut yhtäkään runoteosta, mutta jos sen joskus tekisin, Eino Leinon ja Lauri Viidan kokoelmat sijoittuisivat hankinnan alkupäähän. Aaro Hellaakoskikin menettelisi, jos edullisesti saisin. Kalevala hyllyssäni jo perintönä on. Luonnollisesti!

    • oi kesäyö

      Kilpikonna ja olkimarsalkka. Parinkymmenen vuoden takaa.

      • kaikkea kanssa!

        No voi yök.


    • Kurainen lapio

      Kiitoksia vastauksista! Olematon tietämykseni suomalaisesta kirjallisuudesta sai hieman lisäystä. Pari teosta ehdottamienne joukosta olenkin jo ehtinyt haalia divarista.

    • 13+2

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nokialaisen koulun pihalta löytyi nuoren ruumis

      Näin kertovat iltapäivälehdet ja Nokian uutiset. Mitähän on tapahtunut..?
      Nokia
      144
      3054
    2. Missäs lynkkausjoukot piileksii?

      Tänään lähilehden kirjoituksessa paikallinen entinen pizzayrittäjä kertoi muuttaneensa pois Sysmästä. Syynä oli koulukiu
      Sysmä
      50
      903
    3. Mies hävisi oikeudenkäynnin koronapassista valtiota ja Fazeria vastaan määrättiin korvaamaan lähes

      https://yle.fi/a/74-20091554 Henkilö liikkui ilman Koronapassia ja yritti päästä aamiaiselle Fazer kahvilaan,
      Maailman menoa
      216
      841
    4. Tulihan tästä

      Meidän "jutusta" vähän turhan suuri show tänne palstalle. Sivusta seurasin sitä enimmäkseen.
      Ikävä
      67
      804
    5. Haluaisitko sitten mies

      Että ottaisin sinuun yhteyttä?
      Ikävä
      43
      800
    6. Haluisin jutella sulle siitä

      Mistä mennään. Tiedän yhteyden.
      Ikävä
      36
      793
    7. En ymmärrä käytöstäsi, mies

      Jotain miehen logiikkaa? Et siis halua tutustua yhtään millään tavoin paremmin, vaikka ajatuksissasi näköjään joskus pyö
      Rakkaus ja rakastaminen
      61
      722
    8. Suomen edesottamukset Ukrainan sodassa jaksavat ihmetyttää ulkomaisia työkavereitani

      Työskentelen korkean teknologian yrityksessä, jossa on ihmisiä ympäri maailmaa. Suuri osa ulkomaisista on kotoisin Aasia
      Maailman menoa
      237
      715
    9. Mitä ajattelisit siitä

      Miten reagoisit jos kaivattusi ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      36
      666
    10. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      42
      628
    Aihe