Tukiperhe vauvalle

hmmh

Olen 2,5 kuisen vauvan äiti ja yksinhuoltaja Tampereelta. Minulla ei ole minkäänlaista tukiverkostoa ja lapsen isän kanssa sukset ristissä hoitojärjestelyjen kanssa, koska hän on kolmivuorotyössä eikä pahemmin viitsi panostaa lapseen. Olen siis aikalailla yksin tässä tilanteessa lapsen kanssa, mitään sukulaisia ei ole lähimainkaan ja äitini sanoutui irti lapsen hoidosta. Onko siis tukiperheet 1 vkl/kk vain isommille lapsille vai onko vauvoille jokin tukimuoto? Vauva on rauhallinen ja täysin terve, korvikkeella koska rintamaidon tulo on aikalailla lakannut herutusyrityksistä huolimatta.

8

2296

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Support sister

Hei!
      Tilanteesi on varmasti raskas juuri nyt, mutta koita löytää joku muu ratkaisu taakkaasi helpottamaan. Noin pieni vauva ei mielestäni voi olla kokonaista viikonloppua hoidossa, hänellä ei pysy muistikuva äidistä niin kauaa.
      Oletko yrittänyt saada apua kotikuntasi sosiaalitoimesta? He tekevät perhetyötä kotiin, jolloin lapsen ei tarvitse lähteä kotoaan mihinkään ja äiti saa hengähtää. Tämä vaan tuli yhtenä vaihtoehtona mieleen.
      Voimia sinulle ja pienelle vauallesi!

• kuntakohtaistako?

Ai. Minä tiedän korkeintaan samanikäisen, joka laitettiin tukivauvaksi sellaiseen perheeseen, jossa oli jo 2 noin 1½ - 2 vuotiasta, yksi 5 vuotias, yksi 7 vuotias ja lukuisia isompia. Sitten sijaisäiti (ko iältä mainittujen lasten kanssa) päätti mennä kyläilemaan suureen naapurisijaisperheeseen, jossa kaksi noin 8 vuotiasta sijoitettua tyttöä saivat omien sanojensa mukaan hoitaa ko. perheen vauvoja. Olivat mm. saaneet pukea aivan pientä vauvaa.

Millaisiahan muistoja tälle vauvalle jäi? Onneksi ko. lapsi on nyt hyvässä sijaisperheessä.

• Mom

Alle vuodenikäisten lasten perheille ei pääsääntöisesti anneta tukiperhettä, vaan apu on esim. kotipalvelun, tukihenkilön yms. muodossa. Neuvolassa osaavat toivottavasti neuvoa! Tampereen seudusta en osaa sanoa miten siellä tukipalvelut toimivat, mutta olettaisin että jotenkin, kun on kyse suuresta kaupungista.

Ja sinulle "kuntakohtaistako?": Esimerkkitapauksessasi on varmaan kyse sijaisperheestä, perhekodista tai vastaavasta, ei tukiperheestä joka on aivan eri asia. Lapsi sijoitetaan sijaisperheeseen silloin kun oma vanhempi ei kykene hänestä huolehtimaan. Tukiperheellä (tai perhetyöntekijän, tukihenkilön yms avulla) taas ennaltaehkäistään normaalin, lapsestaan huolehtimaan kykenevän vanhemman väsymystä tilanteissa, joissa tukiverkostoa sukulaisista tai ystävistä ei ole.

• muuttuvat päivät

Kyseessä suuren suuri sijaisperhe, jolle annettiin aiemmin hyvin paljon lapsia joka sijoitustarkoitukseen (tuki- kriisi-sijoitus yms.) ja joka ikäisiä: oli vissiin niin HIRMUISEN hyvä paikka. Ei enää kuulemma anneta, onneksi.

• ole TRE:n äiti tarkk

Neuvon kuitenkin Tampereen äitiä olemaan varuillaan, mihin lapsensa antaa. kaikki sossut ja kunnat kun eivät niin välitä, mihin niitä viskotaan...

• lastenhoito apua

oisin valmis auttammaan mut en anna tietojani näille sivuille.miten voisimme olla muulla tapaa yhteydessä? olen ammatiltani perhepäivähoitaja.

• hmmh

Hei sinä perhepäivähoitaja, minulle voi kirjoittaa osoitteeseen ind1a at suomi24.fi. ap

• hmmh
        hmmh kirjoitti:

Hei sinä perhepäivähoitaja, minulle voi kirjoittaa osoitteeseen ind1a at suomi24.fi. ap

Tai siis nyt vasta sain toimintaan tuon osoitteen, mutta juu olisi kiva keskustella jos olisi tarjolla vähäistäkin apua. ap

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      19
      4276
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      3184
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3087
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      43
      2388
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      81
      1206
    6. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1079
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      56
      1054
    8. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      368
      1019
    9. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      216
      981
    10. Alex ja Sanna taas Bilderberg-kokoukseen

Kansainvälinen parivaljakkomme on taas yhdessä siellä missä tapahtuu. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/09eda060-635e
      Maailman menoa
      138
      880
    Aihe