Onko normaalia pelätä koiran nukuttamista/rauhoittamista näin pa

tiibetinspanieli

Meidän 13,5v tipsulta pitäisi poistaa hammaskiveä, mutta minä en meinaa uskaltaa. Koiralla on enää kahdeksan hammasta ja on syönyt viimeisen vuoden aikana muutamia antibioottikuureja tulehduksen poistoon, kun hammaskiveä ei olla poistettu. Ell ei ole toimenpidettä tyrkyttänyt ja olen käsittänyt rivien välistä, että hän ei sen kannalla olisi. Yksityinen ell kuitenkin puhelimessa oli sitä mieltä, että ihan ehdottomasti pitää poistaa.

Tuntuu, että pitäisi uskaltaa mutta silti pelkään ihan suunnattoman paljon, että koira ei kestäkään toimenpidettä. Ja sitten koira olisi kuollut minun tekemän päätöksen takia.

Ja ihan turha siis kertoa mulle mitä kaikkea kauheaa voi tapahtua, jos hampaita ei hoida. Olen lukenut kaikki kauhuskenaariot ja kerronnut ne viidellä päässäni. :/

13

6680

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jäisiä raakoja luita

Anna sille koirallesi isoja luita kaluttavaksi, niin poistuu hammaskivet samalla. Ei tuon ikäiseltä enää hammaskiviä kannata paljoa poistella, sillä siinä kevyessäkin narkokosissa on riskit iäkkäällä koiralla.

• tiibetinspanieli

Koiramme ei ole järsinyt luita edes nuorena. Ei edes sellaisia herkkutahnoilla täytettyjä mitkä on tarkoitettu laiskoille pureskelijoille.

Plaque Offia lisään ruokaan päivittän. Merilevää siis ja se ehkäisee/hidastaa hammaskiven muodostumista. Mielestäni toimiikin muttei ihmeitä tee. On syönyt sitä nyt reilu 3v eli edellisestä hammaskiven poistosta lähtien.

Ja koska koiralla on enää vain ne kahdeksan hammasta niin luiden pureskelu on kiellettykin ihan eläinlääkärin toimesta. Leuka on murtumaherkempi.

• juiop

Vaikea sanoa, mutta hampaat voi olla kipeät. Omalla koiralla oli tulehdus levinnyt pahaksi ja syövyttänyt. Koira voi kuolla nukutukseen mutta kumpi on parempi..sen päätät sinä. Toisaalta koira on jo saanut elää aika vanhaksi.

• tiibetinspanieli

On saanut elää vanhaksi joo, mutta voi hyvinkin elää vielä paljon vanhemmaksikin Ja sitä toivon.

Ihmettelen kyllä toisaalta, jos suussa on kovin paha tilanne, kun se ei kerran haise. Ja se haju tai siis suorastaan löyhkä on kyllä aina ihan eka merkki siitä, että jotain on vialla.

• Liisukkapieni

Minun koirallani sama tilanne hampaiden suhteen ja ikää on 12,5v. Syönyt suuntulehdukseen monta antibioottikuuria ja nyt kortisoonit menossa myös. Hammaskivet otettu 3 kk sitten ja taas pitäisi mennä lääkärin mukaan. Arveluttaa ja pelottaa vain. Hampaita jäljellä varmaan saman verran..
        En haluaisi enää kiusata vanhaa koiraa rauhotuksella kun kuitenkin syö hyvin ja on iloinen.

• tiibetinspanieli

Mitä toi kortisoni siis tekee ja onko se joku loppuelämän juttu, että syö sitä? Miten taajaan on saanut antibiootteja? Itse mietin juurikin sitä, että miten usein niitä voi syödä? Koira ei ole aiemmin syönyt kyllä kuin ihan pari satunnaista antibioottikuuria koko elämänsä aikana eli nyt vasta nämä muutamat syönyt noin 3kk välein.

Minkä rotuinen koira sulla on?

• Liisukkapieni

Se kortisooni on suun limakalvon tulehdukseen. Se on joku autoimmuniteetti sairaus eli oma elimistö aiheuttaa sen tulehduksen. En tiedä kauanko kestää, tuntuu olevan hankala hoidettava.. Antibiootteja on saanu nyt monta kuuria peräjälkeen tuohon tulehdukseen. Alkoi silloin samalla kun hammaskivet ottivat. Heti auttaa kun kuuri aloitetaan mutta oireet jatkuu kun kuuri loppuu. En tiedä loppuuko oireet milloinkaan. Oireina on suukipu ja märkäisen liman eritys suusta. Vähän samoin kuin ihmisellä nuhassa tulee lima nenästä niin koirallani se tulee suusta. Yritetään nyt jos ruokavalio auttaisi eli pelkällä kotiruualla on nyt. Kaikki lisäaineet ja säilöntäaineet otettu ruuasta pois. Koira on papillon... Se suunlimakalvotulehdus on koiralla harvinainen ja tuntuu ettei lääkärikään tiedä mikä loppujen lopuksi auttaa. Koirallani on hampaiden kanssa ollut ongelmia aina. Hammaskiveä kertyy paljon ja äkkiä vaikka olen käyttänyt tuota plague offia sekä lukuisia hammastahnoja ja geeliä. Välillä meinaa epätoivo iskeä. Itselläni on myös tiibetinspanieli ja toivon ettei sen kanssa tulisi iän myötä samoja ongelmia. Tipsu on vasta 2v...

• Liisukkapieni
        Liisukkapieni kirjoitti:

Se kortisooni on suun limakalvon tulehdukseen. Se on joku autoimmuniteetti sairaus eli oma elimistö aiheuttaa sen tulehduksen. En tiedä kauanko kestää, tuntuu olevan hankala hoidettava.. Antibiootteja on saanu nyt monta kuuria peräjälkeen tuohon tulehdukseen. Alkoi silloin samalla kun hammaskivet ottivat. Heti auttaa kun kuuri aloitetaan mutta oireet jatkuu kun kuuri loppuu. En tiedä loppuuko oireet milloinkaan. Oireina on suukipu ja märkäisen liman eritys suusta. Vähän samoin kuin ihmisellä nuhassa tulee lima nenästä niin koirallani se tulee suusta. Yritetään nyt jos ruokavalio auttaisi eli pelkällä kotiruualla on nyt. Kaikki lisäaineet ja säilöntäaineet otettu ruuasta pois. Koira on papillon... Se suunlimakalvotulehdus on koiralla harvinainen ja tuntuu ettei lääkärikään tiedä mikä loppujen lopuksi auttaa. Koirallani on hampaiden kanssa ollut ongelmia aina. Hammaskiveä kertyy paljon ja äkkiä vaikka olen käyttänyt tuota plague offia sekä lukuisia hammastahnoja ja geeliä. Välillä meinaa epätoivo iskeä. Itselläni on myös tiibetinspanieli ja toivon ettei sen kanssa tulisi iän myötä samoja ongelmia. Tipsu on vasta 2v...

Mutta kaikenkaikkiaan eläinlääkäri osaa kyllä arvioida tipsustasi uskaltaako rauhottaa vai ei. Sydämenhän se kuuntelee ensin ja katsoo yleiskunnon. Onko koirasi muuten terve esim sydämen suhteen? Omalla koirallani on läppävika mutta selvisi rauhoituksesta yllättävän hyvin. Vaikka pelkäsinkin että jää viimeiseksi.. Koirani on syönyt sydänlääkkeitä ja nesteenpoistolääkkeitä jo yli vuoden ja kaikesta huolimatta porskuttaa iloisena ja jaksaa lenkkeilläkkin nuorempien tahdissa hyvin. Ainoa ongelma on tuo suu.. Pehmeää ruokaa pystyy syömään.
        Loppupeleissä se on kiinni jostakin mihin me ei voida vaikuttaa, valitettavasti.. Voimia teille ja pienelle vanhukselle.

• tiibetinspanieli
        Liisukkapieni kirjoitti:

Mutta kaikenkaikkiaan eläinlääkäri osaa kyllä arvioida tipsustasi uskaltaako rauhottaa vai ei. Sydämenhän se kuuntelee ensin ja katsoo yleiskunnon. Onko koirasi muuten terve esim sydämen suhteen? Omalla koirallani on läppävika mutta selvisi rauhoituksesta yllättävän hyvin. Vaikka pelkäsinkin että jää viimeiseksi.. Koirani on syönyt sydänlääkkeitä ja nesteenpoistolääkkeitä jo yli vuoden ja kaikesta huolimatta porskuttaa iloisena ja jaksaa lenkkeilläkkin nuorempien tahdissa hyvin. Ainoa ongelma on tuo suu.. Pehmeää ruokaa pystyy syömään.
        Loppupeleissä se on kiinni jostakin mihin me ei voida vaikuttaa, valitettavasti.. Voimia teille ja pienelle vanhukselle.

1,5v sitten ell totesi sydäntä kuunnellessa että siinä on lievää takaisinvirtausta. Sydän kuunneltu viimeksi kuukausi sitten ja ei ole pahentunut. Koira ei oireile mitenkään sitä eli ei ole läähätystä, yskimistä, ei kerää nestettä jne eikä koiralla ole lääkitystä siis tuohon vaivaan. Ell mukaan se on hitaasti etenevä sydänsairaus ylipäätään aina ja vielä kun koira on rauhallinen eikä siis omalla toiminnallaan rasita sydäntä ylimääräistä niin ei pääse pahenemaan sitten sillä tavalla. Koira on pirteä ja tehdään sen kanssa koiran omaan tahtiin lenkkejä eli menee ilman remmiä tuossa sen mitä tahtoo. Koiramme on aina ollut kohtalaisen rauhallinen,mutta edelleen välillä leikkii ja on sellainen touhukas ja pirtsakka.

Suu on siis sinänsä ainut mikä minua koirassa huolettaa. Helmikuussa kun suusta poltettiin kasvain niin minä jotenkin olin varma, että emme saa koiraa enää kauan pitää ja siinä kohtaa jätin vallan ajatuksen hammaskiven poistosta. Nyt kun kasvain on pysynyt täysin poissa jo puoli vuotta niin en enää samalla tavalla osaa murehtia sen uudelleen kasvamista ja jos kasvaakin uusiksi niin ell mukaan se voidaan polttaa pois samalla tavalla. Sen takia olen nyt miettinyt, että pitäisikö uskaltautua poistattamaan sitä hammaskiveä taas.

Mietin sitäkin, että jos pyytäisin ell taas sen antbioottikuurin ja kuurin puolivälissä yrittäisin itse poistella hammaskiveä siihen tarkoitetulla välineellä. Niitähän myydään kuluttajillekin. Taidan kysyä sitäkin asiaa.

• Puhdas suu

Tuo itse hammaskiven poisto on hyvä ajatus. Pikkuhiljaa päivittäin vähän niin ei koira kyllästy. Ohjeet kannaattaa kysyä lääkäriltä ettei ien vaurioidu.

• liisukkapieni

Niin vaan ientaskuista ei hammaskiveä saa itse otettua pois ilman koiran rauhoitusta... Ja se hammaskivi siellä juuri aiheuttaa sen kivuliaan ientulehduksen. Ja antibioottikuuri auttaa vain hetkellisesti juuri tuon syyn takia. Itse yritin samaa aikoinaan..ei auttanut. :(

• omani polvissa

Onko koiran kivekset kunnolla laskeutuneet? Jos eivät ole niin nukuttamisessa on aina omat riskinsä.

• Ak

Minulla on 11 vuotias koira joka oli hammaskiven poistossa sekä samalla poistettiin pari hammasta. Kun koira haettiin, se oli vielä kovin tokkurainen. Ihmettelin kun koira käyttäytyi oudosti nukutuksen jälkeen,kunnes tajusin ettei koirani kuule mitään. Nukutuksessa oli mennyt kuulo kokonaan, vaikka koiralla oli erittäin hyvä kuulo ennen sitä. Soitin heti eläinlääkäriin ja kävimme siellä ja sanottiin että onpa outoa ettei ennen oli käynyt tuommoista. Sanottiin vain, että jos kuulo ei palaudu n. 2kk sisällä, koira jää kuuroksi. Koirallani on vakuutus ja pyysinkin eläinlääkäriltä kirjallista lausuntoa mitä kävi ja mitä tehtiin ja nyt vastaus olikin, että tämä on varsin yleistä että kuulo menee usein juteltuaan muiden kollegoiden kesken. Tiedättekö voiko asialle tehdä jotain? Kuulin myös että 3 vuotias terve koira oli kanssa samassa paikassa hammaskiven poistossa ja sen jälkeen oli tullut hengitysvaikeuksia ja tämän jälkeen viety toiselle eläinlääkärille ja siellä oltiin jouduttu lopettamaan kyseinen koira. Voisiko lääkkeissä olla jotain vikaa tai väärä annostus tai kenties hoitovirhe?
      Eläinlääkäri oli Kanta-Hämeen eläinklinikka ja Serban oli eläinlääkäri

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      163
      2571
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      205
      1198
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1111
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      933
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66