Minulla on terve lonkkakuvattu narttu, haluan hänelle yhden pentueen.
En tiedä mistä kysyn ja miten se käytännössä sitten etenee? ei ainakaan niin että kun näen samanrodun edustajan niin......pennutko tehdään? vai toimiiko se niin?
Pennut.
13
175
Vastaukset
- rotujärjestöstä apua
Ota yhteyttä rotujärjestöön, siellä tod.näk. on joku jalostusosaston yhteyshenkilö, jonka kautta asiassa /sopivan uroksen etsinnässä saat apua.
- Lisää koiruuksia?
Oletko ollut yhteydessä pennun kasvattajaan? Rotujärjestön ohella oma kasvattaja on taatusti paras apu ja neuvoja. Jos siis hän on tolkun kasvattaja, eikä mikään höpö, niiin auttaa kyllä ja neuvoo eteenpäin.
Yleensä pennut suunnnitellaan hieman pitemmällä tähtäimellä ja monia asioita huomioon ottaen, ei todellakaan niin että olisipa kivaa teetättää pennut tällä meidän Mussella. Terveystestejä yms teetetään paljon: lonkkakuvauksia, silmäpeilauksia, maksa-arvoja, geenitestejä.
Vastaan jotta kysy koirasi kasvattajalta. Jos hänestä ei ole vastaajaksi, mikä on tosi huono juttu, niin sitten ota yhtes rotujärjestöön. - 20
Otin yhteyttä koirani isän kasvattajaan, koska emän kasvattaja on muuttanut ulkomaille. Saan sieltä apua ja lupasivat auttaa tässä asiassa.
Lonkat on kuvattu 2. Vanhana, sekä myös selkäranka. Verikokeet otettiin nyt keväällä, ennen rokotuksia samaan syssyyn.
Koirallani on niin hienoja ominaisuuksia, siinä on tärkein syy tähän haluuni.
Rotu on estrelan.vuoristokoira, ei kovin yleinen ja se ei sovi kaupunkiin. Me asumme maatilalla ja talvella olisi aikaa paneutua pentueeseen, kun viljakynnöt ovat ohitse.- 20
Siitä unohdin äskeisessä viestissä mainita, että koiralle on tilattu aika eläinlääkärille pevisan suositeltuihin geenitesteihin, saimme suosituksen eläinlääkärille ja kirjalliset ohjeet.
Siis kyse on tälle rodulle tyypilliset geenisairaudet, emä ja isäkkn on testattuja.
Muuten olemme käyttäneet koiralle, suureläineläinlääkäriä kun on tullutn kotiin, niin samalla on koirakin rokotettu ja katsottu.
Nyt menemme kaupungin pieneläinlääkärille, joka on perehtynyt näihin asioihin.
Meillä on kanala, lampaita, 6 ratsuhevosta, sekä jonkin verran karjaa, olen ajatellut että voisimme jopa pitää yhden pennun itsellämme, jos vain kaikki sujuu ja koira on kelpoinen.
- Uusi kasvattaja
Meillä on nyt ne ensimmäiset pennut tehty. Työlästä, mutta antoisaa...
Tällaisia asioita opin:
Sopivan uroksen valintaan kannattaa varata aikaa. Kun sopiva löytyy mahd. yhteistyössä isän kasvattajan kanssa, ota omistajaan yhteyttä. Yleensä uroksen omistajat antavat koiransa mielellään hyvälle nartulle. Sinä olet se joka valitsee.
Pennuttamiseen kuuluu yllättävän paljon asioita. Lähtee näistä kun uros on valittu:
- progesteronitestien teko astutusajankohdan määräämiseksi alkaa olla käytäntö
- nartun ultraus astutuksen jälkeen: tiedät onnistuiko astutus ja osaat elää sen mukaan onko narttusi kantava vai ei.
...ja lista jatkuu pitkään...joten alan kirjallisuuteen kannattaa paneutua.
Koska teillä on maatila (kuten meillä) , niin synnyttäminen sinänsä taitaa olla onneksi tuttua :).
Koirilla on kuitenkin omat niksinsä. Esim pentua ei koskaan saa vetää ulos tassusta tai leuasta: ne voivat jäädä käteen (siis toisin kuin vasikkaa...)
Hyvä, että saat apua kokeneelta kasvattajalta. Muista kuitenkin pitää omat arvosi ja visiosi kasvattajana (mikä siis sinustakin nyt tulee...) selvänä. Tulevat pennunostajat tulevat kysymään niitä. He kysyvät, miksi päätit teettää tämän pentueen ja miksi valitsit tämän uroksen. Sinun pitää tietää vastaus. Kun pennut lähtevät maailmalle, et muuten uskokaan vielä, mihin kaikkeen sinulta pitää löytyä vastaus ;)
Lisäksi suosittelen lämpimästi kasvattajakurssin käymistä vaikka teettäisit vain tämän yhden pentueen. Sen ensimmäisen pentueen kohdalla sitä tietoa eniten tarvitsee. Kurssi kestää pari päivää ja maksaa n. 60,- €. Kennelpiirit järjestävät niitä koht. usein. Tiedon saat kennelliiton sivuilta. Ei millään pahalla,mutta jos kasvattaa aikoo,edes yhden pentueen(varsinkin vielä noin vaativassa rodussa),niin kannattaisi ottaa selvää asioista kunnolla.Jos on tiedot noinkin heikot ihan perusasioista,niin kannattaisi ensin opiskella niin rotua,kuin pennuttamiseen liittyviä asioita kunnolla.Yksi esim.jo mainittu kasvattajakurssi.
Estreloille suositellaan jalostustarkastusta.Onko tehty?Tai luonnetestiä tehty?Näyttelyitä edes jotain?
Eli jotain faktaa,niistä hyvistä ominaisuuksista,mitä itse näkee...
Rotu on vaativa,ja kannattaa muistaa,että siitä yhdestäkin pentueesta on itse vastuussa.Ja jos ongelmia tulee,niin pitää pystyä sitten myös kasvattejaan tarvittaessa opastamaan ja auttamaan.Kannattaa myös miettiä,että jos vaikka iso pentue syntyy,niin löytyykö varmasti kaikille rodunomainen koti...
Mikä geenitesti pevisassa suositellaan?Kiinnostaa,kun en ole kuullut.Eli mitkä on ne sairaudet,jotka näkyy geenitestillä?- 20.
En ihan tarkkaan tiedä, koirani isän kasvattaja laittoi sen tiedon eläinlääkärille, se kuuluu "kampanjaan sairaudet pois" ja niissä näkyy, luusto, silmä, sekä neurologiset sairaudet.
Koiran vanhemmat ovat geenitestattuja.
Eli koirani DNA jää pankkiin, vaikka ei pentuja tulisikaan, mikä sinänsä kiinnostaa.
Tämän linkin sain.
http://www.koirangeenit.fi/projektit/koirien-dna-pankki/ 20. kirjoitti:
En ihan tarkkaan tiedä, koirani isän kasvattaja laittoi sen tiedon eläinlääkärille, se kuuluu "kampanjaan sairaudet pois" ja niissä näkyy, luusto, silmä, sekä neurologiset sairaudet.
Koiran vanhemmat ovat geenitestattuja.
Eli koirani DNA jää pankkiin, vaikka ei pentuja tulisikaan, mikä sinänsä kiinnostaa.
Tämän linkin sain.
http://www.koirangeenit.fi/projektit/koirien-dna-pankki/Siis ei tuolla verenluovutuksella ole mitään tekemistä pevisojen kanssa,millään muotoa.
Eikä tuosta myöskään näe noita perinnöllisiä vikoja,tai muitakaan sairauksia.PAITSI,ne näkyy,mille on jo esim.ko.tutkimusryhmä kehittänyt dna-testin(siis pystyneet jo tekemään).
Kuitenkin geenitestejä sairauksien tutkimiseen on vielä valitettavan vähän,mutta töitä sen eteen tehdään kovasti,kuten tuo linkin tutkimusryhmä.
Ulkomailla on myös pystytty tekemään jo muutama geenitesti mm.JC:n.
Minulla on omat ja myös kasvateista verta tuonne luovutettu tulevaisuuden hyväksi myös :)
Ja suosittelen kaikkia antamaan panoksensa.Se EI siis ole mikään jalostuskoirille tarkoitettu pelkästään millään muotoa,vaan ihan kaikille koirille.Mitä enemmän verta,sen paremmin on mahdollisuus tehdä löydöksiä,jotka myös hyödyttää meitä kaksijalkaisiakin geenitutkinnan ja hyödyntämisen parissa ;)
Hieno homma,että rodussa muistetaan "mainostaa" ko.tutkimusta :) .Helposti asiat unohtuu,jollei niitä pidetä aktiivisesti yllä.
- ok
Itse olen sitä mieltä, että jalostustarkastus noista edellämainitun kirjoittajan listasta varmasti riittää. Mitä siellä näyttelykehässä kannattaa juosta, näyttelytouhu on niiiin syvältä ja kotimaiset tuomarit "lahjottuja" annas kun tulee ulkomailta tuomari niin johan menee "pakka" täysin sekaisin.
Näin on tapahtunut minun koirille ja monen monen muun.
Varmasti aloittaja saa suurelta kasvattajalta suuren avun ja itse en näe kyllä mitään estettä pennuttamiseen.
Alkukantainen rotu kyseessä (luulisin) ja uskon että synnytyskin käy ihan normaalisti ja emä osaa hoitaa asiansa.
Raskauden aikana tärkeää hyvä ruoka ja riittävä fyysinen kunto.(ettei tule polttoheikkoutta)
N.pari viikkoa ennen pentujen syntymää kannattaa alkaa syöttään emälle penturuokaa.
Onnea pennuttamiseen!Ainakin muutama näyttely ajaa paikkansa ainakin silloin,ellei jalostustarkastusta ole tehtävissä(jostain syystä).Jos mitään ulkopuolista arviota ei ole ulkomuodosta,niin onpi suuri vaara,että se tehdään pelkästään itse ja vaaleanpunaisten lasien läpi...
Tosin tuomareissakin löytyy,mutta hieman kyllä tuo "näyttelytouhu on..." taitaapi olla liioiteltua...Usein vähän tuontyylisiä kommentteja tulee niiltä,joilla ei koirillaan oikein riittävää ulkonäköä riitä tai ei halutakkaan käydä niitä arvioita hakemassa ylipäätään...
Luonnetesti tuskin on koskaan ylimääräinen.Varsinkaan vielä,kun on hyvin vaativista roduista kyse.Tietyt tärkeät asiat siitä näkee aina.
Ja jos ei ole yhtään mitään virallista tulosta,jossa luonnetta pystyttäisiin edes jotain näkemään,niin helposti siinäkin ollaan linjoilla "kyllä minun moppe vaan niin kiva on".Ja kuten tiedetään,omahan aina on niin kiva ja fiksu :D
Estrela ON hyvin vaativa rotu.Ja siksi onkin vieläkin tärkeämpää,että tuntee tarkoin niin rodun,jalostuksen kiemurat,ja ymmärtää,että vastuu niistä kasvateistaan on hyvin suuri,kaikin tavoin.
- ostajat ensin
Kannattaisi jo nyt alkaa laittamaan viestiä kulkemaan että pentue on suunnitteilla että saat tietää onko pennuille edes ottajia! Rotuyhdistyksen sivuille ehkä voi laittaa ilmoituksen ja myös osto ja myynti palstoilla voi ilmoittaa suunnitteilla olevista pennuista. Normaalistihan kasvattajat ilmoittavat omilla nettisivuillaan suunnitteilla olevista pennuista mutta koska et ilmeisesti ole aikomassa laittaa kenneliä pystyyn et varmaan ole nettisivuakaan perustamassa.
Yleensäkin pentujen teettämisen pitäisi mennä niin päin että otetaan ensin selvää onko pennuille "tarvetta" ja sitten vasta aletaan niitä pentuja teettämään eikä niin että pennut syntyvät ja sitten aletaan etsimään niitä koteja. Mitä jos kaikille pennuille ei löydykään täydellisiä koteja, pidätkö jäljelle jäävät pennut itse vai alatko alentamaan rimaa ja myyt pennut kelle tahansa halukkaalle? Vaikka tekisikin mieli teettää omalla nartullaan pennut, on parempi olla teettämättä entä niin että pennut päätyvät sitten huonoihin koteihin.
Varsinkin kun on noin vaativasta rodusta kyse, uudet kodit pitäisi olla tarkkaan valittuja mutta miten valitset jos halukkaiden ostajien joukosta ei löydy sopivia?
Estrela on myös harvinaisempi rotu jota ei ihan joka nurkan takaa löydy, osaavatko ihmiset edes tahtoa tällaista koiraa josta eivät ole kuulleet?
Meni vähän paasaukseksi mutta oli pakko jotain sanoa kun ennen naapurissani asui pikkuinen "esso" pentu joka vietti päivät (todella lyhyen) narun nokassa rivitalon pihalla ja selvästikin omistajat huomasivat jo alussa että koira ei heille sovi. Muistan kun nainen sanoi minulle kun he olivat juuri hakeneet pennun että ihastui rotuun kun ne näyttävät niin nallekarhuilta. Ja niinhän ne näyttävät mutta kyllä koirassa pitää muukin viehättää kuin vain ulkonäkö!
Varmasti helpottaisi sinunkin hommaasi sitten kun pennut syntyvät jos sinulla on jo valmiina kiinnostuneita ostajia! - kaikkea nähnyt
Käy ainakin kasvattajakurssi ihan ensimmäiseksi.. Mielestäni on aika karseaa, että noin vähäisillä tiedoilla mistään aletaan pentuja teettämään, tekisi mieli sanoa tehtailemaan tässä tapauksessa.
Tuollaisen rodun pentuja voi olla todella vaikea myydä muutenkin ja kun on vielä noin tietämätön kasvattaja mistään, niin vielä vaikeampi... Teetä pentue vasta sitten, kun sinulla on tiedossa jo valmiiksi suurimmalle osale hyvät kodit. Harvinaista rotua on paljon vaikeampi myydä kuin tunnettua rotua. Kun rotu ei ole mikään helppo eikä kaiken lisäksi sovellu kaupunkikoiraksi, on sen pentujen myyminen monin kerroin vaikeampaa.
Jos todella meinaat teettää pentuja, kannattaa mennä jalostustarkastukseen http://www.estrelanvuoristokoirat.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=44&Itemid=42 jolloin joku hyvän uroksen omistaja saattaisi olla kiinnostunut antamaan koiransa jalostukseen nartullesi, jos koirasi saa hyvät tulokset. Jos taas ei saa, niin sitä ei kannata pennuttaa. Lisäksi kannattaa olla esillä ja käydä näyttelyissä, joissa tapaa muita rodun harrastajia. Siellä opit myös rodusta ja rodun ongelmista lisää jutellessasi muiden kanssa.
Opettele tuntemaan rotusi paremmin ennen pennutusta. - näyttelyistä
Kuules "molossi" oli yämmöinen tapaus kerran mm. Oli suuri kansainvälinen näyttely. Meidän uros oli ainoa uros ko.rodusta avo- luokassa. Siinä olli 1 narttu jun, narttu nuo, narttu avo ja narttu vet. Uroksemme sai loistavan arvostelun ja vielä näyttäjäkin kehuttiin, sanottiin että esittäjä esittää koiran erinomaisesti. No, koiraa ei siis moitittu yhtään mistään ja laatuarvostelu oli sit kuites EH.
Tämä avo- narttu sai rop ja vet narttu oli pn 2. vsp:tä ei valittu. Kehän jälkeen näiden voitokkaitten narttujen omistaja hymyili meille ja sanoi että kyseinen ¨tuomari on aina tykännyt näistä minun koirista, siksi me tänne tultiin kun tiedettiin että voitetaan.
Tuomari oli kyllä ihan supi suomalainen. Siitä meni muutama viikko oltiin toisessa kv näyttelyssä. Tuomari ulkomailta, uroksemme oli ROP ja em. nartut ei kyllä kovin hyvin pärjänneet. Sai ne vissin eh:t, aivan sama.
Pointtini tässä että kyllä täälä pelataan tuomaripeliä aika lailla.
Uroksemme sai kyllä FIN MVA tittelin. 4 näyttelyä 1eh ja 3eri.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m724184Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o963607Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363329- 512860
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182329- 402318
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222052- 231646
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami141517Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?321506