Olen vanhoilla päivilläni törnännyt kummalliseen systeemiin asuintalossamme. Jos pääsen naapurin kanssa juttelemaan jonkun kerran enemmän kuin tavanomaiset hyvät päivät ja onpas sateista, aurinkoista tms,. kohta soi ovikello ja sama naapuri on pyytämässä rahaa lainaksi. Jos annan naapurille puhelinumeroni ja luvan,että soitellaan, hän soittaakin pyytääkseen rahaa.
En mielelläni lainaile, koska minulla on rahaa niukasti ja kokemus on osoittanut, että kovin monet mielellään unohtavat lainat. Kokemus juontuu ajasta. jolloin vielä olin hövelimpi ja kuvittelin,että ihmiset ovat pääosin tällaisissa asioissa reiluja eli maksavat velkansa mahdollisimman pian. Siitä ajasta silmät ovat auenneet.
Kykenen sanoman mainiosti ein, kun muistan sen eräänkin naapurin, jolta sain suurinpirtein repiä lainani takaisin. Ihmettelen kuitenkin röyhkeyttä, mikä ihmisissä on vallalla. En kehtaisi naapurilta kerrostalossa pyytää rahaa lainaksi eli käytännössä tuntemattomalta ihmiseltä. Toisaalta katson,että tämänikäisen pitää jo osata hoitaa raha-asiansa.
Ymmärrän,että kaikenlaista elämässä voi sattua. Tässä lainailemisessa kysymys on siitä,että tietyt henkiltö kulkevat jatkuvasti ovelta ovelle pyytämässä vippiä. Kyllä he tiettävästi täysijärkisen kirjoissa ovat ja varmasti aikuisia.
Onko tämä tavallista naapureiden kesken? Lainailetko tai pyydätkö itse vippiä naapuriltasi?
Vippaa mulle
16
426
Vastaukset
Olen lainaillut, mutta siitä on aikaa jo useita vuosia sitten ja aina maksanut velkani takaisin. Kukaan ei kyllä nykyjään lainaa meiltä kun huomattiin että rahat meneekin viinaan, emme siis antaneet.
Onpa outoa, en ole moiseen törmännyt. En lainaa enkä pyydä naapureilta.
Olen pärjännyt omillani, enkä nyt naapurilta kyllä ensinnä lainaa pyytäisikään.- ...
Ei ole.
Raha ei ole liikkunut. Mutta tavarat haluttuja. Ihmeen hyvin niitä nykyään kuitenkin palautellaan, aikanaan ne tahtoi hävitä sinne jonnekin.Ja sitten tuli ongelmia, kun koitti sitten pyytää rahaa korvaukseksi.
Taitaa sulla olla kimpussa talon vakiopummit, jotka isekee kiinni uudempiin asukkaisiin, kun jo tutuksi tulleet on kieltäytyneet enää vippailemasta.
=DW=- Toimeen tullaan
Voi olla, en tässä kovin pitkään ole asustellut. Työkaverit ovat vippailleet aikoinaan. Silloin oli kunnia-asia maksaa nopeasti velat pois, kun tili tuli, koska tiesimme, että kenelläkään ei ole liikaa hyhnää. Yhdelle naapurille täällä lainasin ja rahan takaisin. saaminen kävi kyllä työstä.
- .
Viimeksi lainasin rippikoulussa eräälle ilmeiselle hummeritytölle 5 markkaa.
En ole vielä saanut takaisin.
Pankilta lainattiin muinoin vähäksi aikaa, kun talo ostettiin.- .
maarina1 kirjoitti:
Sehän onkin melko pitkä laina-aika, korkoakin jo kasvaa tuossa ajassa....
Aattelen vieläkin, että taisi olla ammattilainen, kun älysi tällaiselta tollonkopilta "lainata".
Vaan opinpa läksyni minäkin. :))
- äitemuori*
Täs talos ei kukaa ole tullu lainaan, mut lähikaupas ihan tuntematon tyyppi pyysi et rouva voisko lainata kympin. Mun mielestä se oli aika paljon, kun jotain 15 senttii puuttuu useimmiten. En tietenkää lainaa edes sitä 15 sentii.
Toiset ei ikänäns opi rahan käyttöö, mä olen aina ollu tarkka. Munkin elämäs on sattunut kaikkee, mut itse olen selvinny vippailematta. Mun veljeni (65v) ei osaa käyttää rahaansa, se mikä tulee menee melkeen heti vanhojen vippien maksuun. Hänelle en todellakaan lainaa yhtään. Hänel on tällanen mentaliteeti: mitä sen välii mihin raha menee. Aina sitä jostain jotain saa ja suurin ongelma on pelaaminen niillä hedelmäpeleilla yms. - Hissun
Nuorempana tuli oppirahat maksettua kavereille lainatuista rahoista. Eivät siis olleet naapureita vaan muuta "kaveri"porukkaa. Itse niitä velkoja sai kysellä josko maksaisivat takaisin. Tosi monet velat jäi saamatta. Sittemmin pistin lypsysysteemin vallan poikki. Totesin kyselijöille vaan, että ollaan mielummin kavereita kuin velallisia.
Eipä kyllä tulisi mieleen kysellä naapureilta rahaa, sen verran ovat etäiset välit. Onneksi ainakin toistaiseksi pärjään omillani. - t.l.
Vieraat ihmiset eivät ole koskaan lainanneet, mutta lähisukulainen on lainannut eikä koskaan takaisin maksanut. En lainaa, lapsille annan jos näen heidän olevan rahan tarpeessa silloinkin pienen summan.
- demeter
Minulla on maalla tuttu. Kiva ja fiksu ihminen, mutta aina rahaton ja kuulemma velkaa joka suuntaan. Kun käyn hänen luonaan, voin olla varma siitä, että jotenkin hän onnistuu pummimaan rahaa vaikka pyytämällä, että tuon kaupasta jotain tai sitten että menemme syömään jonnekin. Lainaksi hän pyytää, ja kun kyse ei ole suurista summista ja kun hän on joskus jeesannut minua, en ole kieltäytynyt maksamasta kauppalaskua/pitsa-ateriaa tai jotain muuta satunnaista.
Aikaa myöten homma on kuitenkin alkanut häiritä niin paljon, että olen jättänyt vierailuja hänen luonaan väliin, ehkä jätän vastakin.
En tahtoisi olla moralisti, mutta katson, että jos aikuisen ihmisen täytyy lainata rahaa yksityiseltä ihmiseltä, tilannetajussa tai elämänhallinnassa on vakavia puutteita, eikä niitä ole syytä vahvistaa.. - meeriamanda
En edes tunne naapureitani kuin ´hyvää päivää´ tuttuina. Tuolla kerrostalossamme on nuoriapareja ja varmasti leikkialueella tutustuvat toisiinsa paremmin kuin me rivariporukat.
Ei ole ollut tarvetta lainailla, eikä lainailtu minultakaan, asunut olen tässä jo liki 20v.- ...
Joops.
Lapsiperheet tuntevat toisiaan, ei muita asukkaita. Sama pätee toisinkinpäin. Tavallaan hyväkin, mutta yhteisöllisyyttä on kokolailla mahdoton saada eri ryhmien välille, joka asiasta pitää olla aina äkäisesti erimieltä. Suomessa 40% huusholleista on sinkkutalouksia(kaikista ikäryhmistä) Lapsiperheiden osuus alle 20% Loput on pariskuntia, elikkäs siis 40%. Että lapsiperheet on pieni vähemmistö, mutta ne on pakosta tekemisissä keskenään, muille ihmisille vähän se ja sama, kuka asuu naapurissa. Kerrostalossa saattaa naapureita nähdä rapussa, rivarissa postilaatikolla, että rivareissa periaatteessa rauhallisempaa.
Piti oikein muistella. Totta, mä olen asunut tässä alle 20 vuotta ja kerran piti seinänaapurilta lainata rahaa, kun epähuomiossa laitatin arjalaiseen muskeliautoon liian kalliit kumit alle. Visa olikin punaisella(kiitos vaimon) Tökkäsin kellon kaniin, ei sitä muuten ois kehdannut edes pyytää. Maksettiin toki pikimiten. Ite en ole lainannut naapureille oikein mitään, pitääpi koittaa olla omavarainen kuitenkin
=DW=
Pankeista saa lainaa jos eivät omat satu riittämään.
Ei täällä ole kukaan miulta vippejä kysynyt, joskus nuoruudessa sellaisia tuttavia oli, mutta lienevätkö elämäntavat sitten vieneet mennessään kun enää ei ole näkynyt...- ----
En.
Omituiselta tuntuu, mutta joillakinhan on tapana elää yli varojensa. - l - L
En ole koskaan lainannut kenellekään tai keneltäkään killinkiäkään
Joskus olen pieneen tarpeeseen, esimerkiksi vinettopulloon, antanut vaikkapa vinettopulloon 5mk, jos on rehellisesti ilmaistu tarve.
Olen itse elänyt kraanavedellä 4vrk koska en halunnut ottaa förskottia, vipistä puhumattakaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857505- 965424
- 2614669
- 444555
- 643302
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512362
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214