isojen vauvojen äidit

ison äiti

onko tällä isojen vauvojen äitejä.
Minun poika on kohta 6kk ja on 10,2kg ja 72cm!!!
siinä on kyllä kantamista kun eihän se vielä kävele, kyllä pienenmpien vauvojen äideillä helpompaa tuo kantaminen...

37

3970

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ison äiti kans

Tuttu tunne. Poika nyt vajaa 4kk, painoa 8kg ja pituutta ehkä 66 tai 67cm, eikä yhtään ole lihava, vaan lihaksikas. Imetyksestä ei ylivahvan rimpuilijan kanssa tullut mitään 2kk jälkeen, kantaminen on kamalaa ja koko ajan syyllisyys, että onko toinen tarpeeksi sylissä ja ties mitä muuta tulee mietittyä. Kyllä sitä on kateellisena tullut katseltua pienempiä, kun hyvähän semmoisia pikkurimpuloita on kannella. Toista on painavan ja vahvan pojan kanssa, kun väliin tulee jalasta naamaan ja toiste kämmenestä nenään.

Onneksi lapsi itse on ihana naurajainen, joten ei nyt ihan kamalaakaan ole.

• myös ison äete

täällä myös ison äiti, poika 5kk ja 9,2kg ja 68cm..
      selkä kipeenä kannellut. poika hoikka eli kaikki ravinto menee pituuteen..
      kerran neuvollassa sanottiin, miksi et anna tytön kävellä,olin että hän vasta 5kk,niin tuo toinen äiti oli kauhusta kankeena... NOIN ISO!! hieman pahoitin mieleni

• jättibaby

No, täällä myös kookas kaveri. Vauva on nyt vasta 2,5 kk, mutta puolitoista viikkoa sitten mitatut lukemat olivat 61 cm ja 6800 g. Ikäisekseen siis varsin kookas, mutta emme toistaiseksi ole saaneet osaksemme kauhisteluja. Neuvolassa on oltu pelkästään tyytyväisiä, rintamaidolla kun kasvaa. Kauhistuttaa silti, miten tuota muutaman kuukauden kuluttua jaksaa kanniskella, itse kun olen lyhyt ja siro. Huh.

• bebek

Täälläkin ison poikavauvan äiti. Ikää nyt vajaa 8kk, paino 10,3kg. Neuvola kohta niin tietää pituudenkin :) 6kk mitat oli 9,5kg ja 71cm. On kyllä raskasta kannella, mutta lyhyt aikahan tämä on onneksi :)

• //&¤

eikö isot kehity hitaammin

• Ison äiti kans

Mitä lie tuolla tarkoitat. Meillä ainakin aletaan melkein jo ryömiä, seisoo tiukasti omilla jaloillaan, eikä tarvi kuin tasapainoapua ja selvästi syyseuraussuhdettakin ollaan jo oppimassa. Poika on alle 4kk ja kovasti on tahtoa ja halua liikkua ja mennä. Odotus on, että kävelee enonsa tavoin ennen kuin on 9kk.

• typyn äiti :)

tääläki ison tyttö vauvan äiti.. pistänpäs kaikki mitat tähän.. :)

syntymäpaino 3800g 49cm
      1kk: 4945g 53cm
      2kk: 6220g 58cm
      3kk: 7080g 61.6cm
      4kk: 7960g 63.5cm
      5kk: 9210g 66.9cm
      6kk: 10kg 210g 69.1cm
      8kk: 11kg 490g 73.2cm

sellane pikku typyli :)

• 2 ison äiti

oletteko sitten itse isoja kun lapset ovat? meillä isä 185cm ja minä 175cm ettei ihme että molemmat pojat ovat isoja vauvoja :) toinen 6kk ja 72cm ja painoa 11,2kg. toinen 6 vuotta ja 130cm ja 35kg :D

• jättibaby

Minä olen alle 160 cm pitkä ja hoikka. Mies on kyllä pitkä (187 cm), mutta hänkin hoikka ja jäntevä ruumiinrakenteeltaan. Vauvakin on kyllä jäntevä ja tosi napakka. Vauvanpyöreyttä toki on, mutta niinhän pitääkin, sehän sulaa sitten pikku hiljaa pois, kun vauva alkaa liikkua enemmän. Odotin ilman muuta pientä ja siroa vauvaa, kuten meidän suvussa kaikki muut ovat olleet, mutta tämmöinen jätti meille nyt sitten tuli. :D Syntymäpainoakin oli neljä kiloa, vaikka muut suvun vauvat ovat olleet korkeintaan kolme kiloa ja allekin.

• minibeibi

Huhhhu! En ymmärrä miten jaksatte. Oma poika oli syntyessään 2,6kg, 6kk alle 6kiloinen ja nyt 1v1kk 9kg! Mulla on taas aina ollut sellainen kuva että isot vauvat ei oikein jaksa liikkua kun on niin paljon painoa ja oppii siksi hitaasti. Eri asia toki jos se ei ole "läskiä" vaan lihasta. Kunhan kanniskeluvaihe on ohi niin selkiä helpottaa! Me olemme molemmat pitkiä ja lihaksikkaita mutta kuitenkin tuli pikkuruinen vauva.

• pitää muistaa

Mä aina unohdan, kun paasaan kantoliinojen ja reppujen ihanuutta ja helppoutta, että mulla onkin kirppu kannettavana. 1v ja ehkä jopa 8kg, en ole varma onko raja mennyt rikki. Joo, pitää muistaa...

• mama-----

meilläkin 6kk neuvolassa oli 71cm ja 9,5kg :D eli tuttu tunne!

• mamamam

Ihan on höpönlöpinää, että kehittyisivät hitaammin.. Meidän poitsu oli 4½kk iässä noin 10 kiloa ja 73cm, jonka jälkeen kasvu lähti (onneksi!) pikkuhiljaa tasaantumaan, kuten tapana on. Hän on oppinut kaikki tähän mennessä reippaasti keskivertoa aiemmin ja ottikin ensiaskeleensa jo 9,5kk ikäisenä.. Kyllä on kuitenkin tullut kasvatettua hauiksia :D

• momwow

Totta puhut, mamamam!
      Meidän tyttökin kääntyili vatsalleen 3kuisena (silloin 6900g ja 64,5cm) ja takaisin mahalleen 4kuisena (7555g ja 67cm).
      Aina on käsistä nostaessa noussut suoraan seisomaan.
      5kuisena (8550g ja 70,4cm) alkoi ryömiä eteenpäin ja 6kk (9370g ja 71cm) alkoi harjoittelemaan konttausta.
      Nyt 7kuisena painoa on n. 10-11kg ja pituutta arviolta 74cm koska 74-80cm vaatteet on hyviä ja 70cm ei enää mene, (ei olla siis neuvolassa käyty kun seuraava 8kuukautisena), ja tyttönen yrittää nousta seisomaan, ja ylös auttaessa seisoo tukea vasten.

Siinä teille epäilijöille ison vauvan "hidasta" kehitystä! :D

• ....................

Kyllä ne kaikki vauvat jossain vaiheessa painaa sen 7 kg. Toiset vaan aikasemmin ja toiset myöhemmin, mutta tulee niitä kaikkia silti kanneltuaki.

Mites iso vauva määritellään? Onko se pitkä vai paksu vai pitääkö olla molempia? Meijän poika on keskivertoa pitempi, mutta se nyt ei ollu mikään yllätys ku itekki ollaan sellasia jättiläisiä. Osa vauvoista on tosi pulleita, mut eihän se vauvoilla niin haitaks oo. Meijän poika on aina ollu pikemminki hoikka, mutta ei siitäkään taida haittaa olla. Eipähän roiku posket ainakaa leuan alla. Vauvat nyt vaan on erikokosia niin ku aikusetki eikä siinä mun mielestä oo mitään ihmeellistä.

• prrrr

Kyllä sitä puolivuotiasta 10kiloista vauvaa kannetaan huomattavasti enemmän kuin 1½v ikäistä 10 kiloista..

• ykstoinenäiti

Mä luulen että ihmisille tulee sellainen kuva että isot vauvat kehittyvät hitaammin koska kokonsa puolesta luullaan että vauva on paljon vanhempi kuin mitä on. Itse tunsin vauvan joka oli niin pullea että pystyi tuskin liikkumaan, eli michelinpallokkua joka tuskin käsiä heilutteli. Mutta iso voi olla olematta läski!

• eri kokoisia ovat

vauvat on tosiaan kovin erikokoisia.. meillä syntyessään (täysiaikaisena 39 4) 45cm/2,6kg ja 1v neuvolassa mitat n.71cm ja 8,6kg. Viihtyiskö kantoliinassa?

• kirppuhun äitu

siis kyllähän pienet vauvat olvat ketterämpiä kun isot jotka mössöjä, tämä totus

teiän turha puolustella

• Kato peiliin

Ja sinä mahdat olla tuommoinen ketterämpi, kun noin hyvin osaat kirjoittaakin. :D :D :D

• äitykkäx2

ei pidä paikkaansa.esikoinen oli vauvana paljon isompi sekä pituuden että painon suhteen kuin kuopus ja lähti konttaamaan alle puol vuotiaana ja käveli tuettuna n 9 kuisena. kuopus lähti konttaamaan takaperin vähän yli 6 kuisena,nyt 7 kk ja kontataan jo eteenpäinkin ja reilusti pienempi on kun isoveikkansa.poikia siis molemmat...

• Mössöjen äiti

hahhaaa hyvä kato peiliin :D Täällä "mössön äiti" meillä kaikki lapsukaiset olleet isoja, siis pituudella,ei painolta ja kehittyneet aivan normaalisti :)
      Yksin alkoi ryömimään 5kk iässä,mutta toinen taas 8kk iässä. Kovin ovat erillaisia kaikki.

Mössöjä kuten laitoit on kyllä helpompi käsitellä kun kirppuja :D

• apuva apuva

10kk, 78cm ja 13kg poika :D
      Kävelee jo (oppi noin 9.5kk), käänty masulleen 3kk ja joskus 5kk ikäisenä alko konttaamaan, ryömimään ei ole oppinut.

Kaikki aina kauhistelee kuinka iso poika on, itsekkin jo alan panikoimaan että mitäs jos tulee lihava =O Ei hän mitään herkkuja syö, syö ruokaa ruoka-aikoina. Eli en anna hänelle jatkuvasti jotakin naposteltavaa tms.

• näin on

Kyllä se niin on että terveet ja hyväkuntoiset äidit saa pieniä vauvoja. Sairaat ja epäterveelliset tavat omaava saa isoja ja repee joka suuntaan ja synnytys vaikea. Normaali vauva syntyy alle 4kiloisena ja niin kuuluukin. Sitä on kyllä popsittu kaikennäköistä ja paljno lisäaineita ja muita jos vauva on joku 5kiloinen mötikkä.

• no mitä nyt taas

Eihän tässä syntymäpainoista puhutakaan. Lienetkö nyt väärässä ketjussa valittamassa?

• ISO HAH-HAH

HAHAH tälle ei voi kun nauraa! Minä olen täysin terve ja hyväkuntoinen ollut ennen raskautta, rauskauden aikana sekä sen jälkeen. Tupakoimaton, alkoholiton energiajuomaton ja terveellisellä ruokavaliolla koko raskaus-ajan. Meillä painoi vauva 4000g /53cm/pää 36cm ja synnytys helppo kuin mikä, kesto 7h ja ponnistusvaihe 10 min ja 3 tikkiä alas että nyt olet kyllä aivan väärillä raiteilla jutuissas :D

• typyn äiti..

meidänki tyttö synty 3800g eli muka normaali kokosena.. 8kk neuvolassa 11kg 490g.. eli iso tyttö on vaikka synty ns.normaali kokosena.. ja laihatki voi saaha yli 4kilosia vauvoja, tiedän yhen sillä ei ollut ees diabeettestä ja vauva 4600g eli iso.. eli joku puhuu paskaa ny..

• tajutkaa

Myös laihat voi olla epäterveellisiä ja syödä paskaa. Ihan näin pointtina.

• Didkdnd

Ja laihat voivat syödä terveellisesti ja liikkua ja saada silti isokokoisia vauvoja. Poikkeukia mahtuu aina joukkoon, joten sen huutelun äidin elämäntapojen vaikutuksesta lapsen kokoon voi lopettaa. Taustoja tietämättä ei yksittäistapauksista voi sanoa mitään. Voi olla, että äidillä on huonot elämäntavat ja vauvan syntymäpaino on siksi korkea, tai sitten kyse onkin vain geneettisistä syistä.

• 4tgt

joo, alkuperäiseen jutun juureen, poika on nyt 4kk ja n. 8,5kg/68 ja rapiat cm. Mulla rupee kans selkään ottaan, vaikka iso ja vahva oonkin ittekki. Tissillä on kasvanu ja hyvä niin. kauheen tyytyväinen ja mukava lapsi.

• paksua aksua

täällä oika 7kk ja 74cm ja 11 kg.
      Kyllä selänpäälle ottaa..

• haba kasvaa

Meillä kans iso pikkumies! Syntyessään 4000g /53cm ja nyt 2kk ikäisenä 7 ja puol kiloa, 63cm. Eli tuo puolenvuoden iässä 10 kg kuulostaisi ihanteelliselta kantaa, mutta pahoin pelkään tämän hurahtavan jonnekkin 13kilon hujakoille jollei ylikin kun painaa jo nyt tämän verran :D AAPUVA.

• miettikäänyvähä

Pitäisikö ehkä vähän miettiä mitä niille vauvoille syöttää ja kuinka paljon..

• voi jessus teiän kan
    • ison äiti

Täällä ilmoittautuu kans ison vauvan äiti. 5kk neuvolassa mitat 9,945kg ja 70,8 cm. Eli on siinä kantamista ja oma selkä huutaakin jo hoosiaannaa!
      Mutta se mikä täällä ärsyttää on ihmisten ennakkoluulo isojen vauvojen "laiskuudesta"!!!
      Meijän vauva oli 2 pv vanha kun piti itse päätään, 2kk ja 13pv kun alkoi kääntyilemään ja nyt on koko ajan konttausasennossa ja nykii (5kk). Vielä ei siis eteenpäin mene muuten kun tuhtaamalla mutta ei varmaan kauan kestä. Esikoinen oli paljon pienempi vauva ja alkoi konttaamaan 8 kk ikäisenä!

Mutta te ärsyttävät ihmiset jotka "haukutte" isokokoisia vauvoja niin ottakaa selvää asioista ennenkun alatte haukkumaan! Itsellänne ei varmaan ole sitten kauheen hyvin asiat jos alkaa vauvoja haukkumaan!
      Vaikka itse omistankin isokokoisen vauvan niin minusta myös ne pienen pienet vauvat ovat ihania ja vaikka oppisivat kolme vuotiaana ryömimään niin hekin ovat jonkun lapsia. Ja kaikkien mielestä omat lapset ovat maailman ihanempia!

• Sopevan vauvan äiti

Isommat vauvathan on usein jäntevämpiä, kuin pienikoikoiset. Eiköhän jokainen vauva ole erilainen ja kehittyy omaan tahtiinsa. Turha se on isojen tai pienten vauvojen vanhempia syyttää. Täällä myös ihana, iso 6kk poitsu. 71cm ja 9320g. Paino oli nyt selkeästi lähtenyt jo tasaantumaan, kun oli tullut vain vajaa 300g edellisestä neuvolasta. Aikaisemmin on aina ollut 500-1000g painonlisäystä. Nopeasti on motorisesti kehittynyt ja rintamaidolla kasvanut (nyt on pari viikkoa kiinteisiin totuteltu). En ole edes ajatellut olisiko pienempi vauva saanut enemmän sylittelyä. Poitsu on sen verran vaativainen, että aika paljon syliä on halunnut ja sylissä ollut. Nyt viihtyy jo paremmin lattiallakin, kun pääsee ryömien tutkimaan maailmaa ;) Voisin jotenkin kuvitella, että liikkumaan lähtö riippuu motoristen taitojen ohella myös lapsen tempperamentista.

• huhhuh

Neuvolakorttiin tulee useasti jäntevä poika.. mitä se jäntevä oikeestaan tarkottaa? t. 8kk 12.960kg 77.3cm pojan äippä.. meikän silmissä ole kyllä mikään pullukka, mutta tässä asiassa pieni eturistiriita suvaittakoon. Pitkä ja hmm jäntevä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      8
      2022
    2. Huulitäytteet ja tekotisssit

Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä
      Suomussalmi
      110
      1383
    3. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      120
      1165
    4. Sait mut mies heikoksi

Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m
      Ikävä
      86
      1054
    5. Vauvat syntyvöät vihan lapsina?

Kyllä on pimeä oppi, ja olen ollut täydessä pimeydessä opillisesti, että pienet lapset syntyisivät paholaisen lapsina. O
      Luterilaisuus
      66
      1005
    6. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      190
      902
    7. Unelma tilanne

Miten haluaisit, että tilanteenne etenisi tai miten toivoisit hänen lähestyvän sinua? Vai toimitko mielummin itse, jos j
      Ikävä
      67
      775
    8. Itsensä pidättely

Pidätteletkö tunteitasi tai itseäsi hänen aikanaan ja jos niin miksi?
      Ikävä
      76
      740
    9. Stefan Therman. Vakava syyte ja vankila uhkaa.

Nyt ei taida mies selvitä enää selityksillä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      622
    10. Iivarilla johtopäätösten aika

Kun veteraanipolitikko ja pumppuvoimalavastustaja Pikkarainen aloittaa eilen nähdyn ulosmarssin on Iivarilla johtopäätös
      Kemijärvi
      36
      612
    Aihe