Hei, tietääkö kukaan mitkä lennot ovat nähtävissä Flightradar24.com-ohjelmassa?
http://www.flightradar24.com
Ainakaan kotimaan (Suomen) sisäiset lennot eivät siinä näy. Kaikki ylilennot tai Suomesta lähtevät tai tulevat näkyvät. Samoin muut mailman lennot jotka ovat kansainvälisiä = maasta toiseen.
Eli kuinka paljon lentoja on koko maailmassa samalla aikaa ilmassa?
Nyt näyttää olevan noin 2500 lentsikkaa ilmassa, eli jos kaikkienn maiden sisäiset lennot laitetaan päälle niin luku on varmaan viisinkertainen? Usassa näyttää muutamat osavaltiosta toiseen menevät lennot olevan kartalla.
Lennonvalvonta
18
625
Vastaukset
- hhhghg
Se taisi olla kiinni jostain tietyntyyppisestä transponderista, jota ei ole kaikissa kone tyypeissä.
- nimetön.
Fligtradar24 näyttää vain ADS-B transponderilla varustetut lentokoneet.
Näitä on n. 70% Euroopan matkustajakoneista ja 30% Pohjois-Amerikan matkustajakoneista. Esim. Finnairin Embraer koneissa ei ole ADS-B transponderia.
Flightradar24 välittämä tieto riippuu harrastelijoiden ADS-B vastaanottimista, jotka lähettävät tietoa Internetin kautta Flighradar24:jään. Tälläisiä harrastajia ei ole Suomessa kuin muutamia, mutta onneksi yksi vastaanotin riittää kattamaan ilmatilaa satojen kilometrien säteeltä. Käytännössä tämä tarkoittaa että Suomen ilmatila on katettu n. Oulun korkeudelle, ja satunnaisesti Pohjoisemmassakin.
"Eli kuinka paljon lentoja on koko maailmassa samalla aikaa ilmassa?"
Varmaan jotakin 10000, vaikea arvioida (jos siis lasketaan vain matkustaja lentokoneet, ei mitään Cessnoja). Yhdysvalloissa pelkästään on n. 30000 matkustajakonelentoa päivässä. Päälle sitten kaikki rahtiliikenne, sotilaskoneet, pienlentokoneet.
Maailmassa on n. 3 miljardia matkustajalentoa vuodessa. Siis n. 8 miljoonaa ihmistä lentää päivässä lentokoneella paikasta A paikkaan B.
"Usassa näyttää muutamat osavaltiosta toiseen menevät lennot olevan kartalla."
Pohjois-Amerikan koneissa ei vielä ole ADS-B transpondereita kuin 30% matkustajakoneista. Yhdysvallat kuitenkin vaatii, että suurin osa koneista olisi varustettu uuden sukupolven ADS-B transpondereilla vuoteen 2020 mennessä. Euroopassa matkustajakoneissa on jo nyt 70% ADS-B transponderi.
Lentokonemallit joita ei ole varustettu ADS-B:llä:
Antonov An-225
ATR-42
ATR-72
Boeing 707
Boeing 717
Boeing 727
Boeing 737-200
Boeing 747-100
Boeing 747-200
Boeing 747SP
All CASA models
All Bombardier Dash models
All Bombardier CRJ models
Dornier 328
All Embraer models (except most new deliveries of Embraer E190)
Jetstream 32
Fokker 50
McDonnell Douglas DC-9
McDonnell Douglas MD-8x
McDonnell Douglas MD-9x
Saab 340
Saab 2000
"Air Force One"
Most older aircraft
Most military aircraft- Anonyymi
tuo lista antaa aivan väärän kuvan siitä mitä flightradar24 näyttää, monesta yllä mainitusta konemallista flightradar näyttää enemmistön sillä hetkellä ilmassa olevista.
esimerkiksi juuri tällä hetkellä:
25x atr-42
111x atr-72
337x crj
105x dh8 (1/Bombardier Dash models)
nämä kaikki saa näkymään flightradarissa laittamalla filtteriin haluamansa konetyypin, yllä olevat: at4, at7, crj, dh8 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tuo lista antaa aivan väärän kuvan siitä mitä flightradar24 näyttää, monesta yllä mainitusta konemallista flightradar näyttää enemmistön sillä hetkellä ilmassa olevista.
esimerkiksi juuri tällä hetkellä:
25x atr-42
111x atr-72
337x crj
105x dh8 (1/Bombardier Dash models)
nämä kaikki saa näkymään flightradarissa laittamalla filtteriin haluamansa konetyypin, yllä olevat: at4, at7, crj, dh8Kahdeksan vuotta sitten (eli kun tuo edellinen kommentti oli kirjoitettu) tilanne oli erilainen kuin nykyään.
- 7+7
Hyvä vastaus. Lisäisin tuohon ADS-B -vastaanottimen kantamaan vielä sen, että lentokoneen lentokorkeus vaikuttaa myös paljon havaintoetäisyyteen. Maapallon kaarevuus ja muut mahdolliset esteet (mäet, korkeat rakennukset jne. vastaanottimen lähellä) voi aiheuttaa katvealueita. Periaatteessa siis mitä korkeammalla kone on, sitä kauempaa vastaanotin voi koneen lähettämän signaalin havaita.
Suomen osalta tilannetta hankaloittaa se, että jos radiolakia tiukasti tulkitaan niin ADS-B lähetteiden vastaanotto ja tutkakuvan muodostaminen niistä on laitonta, mikä ei liene kenellekään yllätys kun Suomessa ollaan (ilmeisesti jopa omaan käyttöön, ainakin sen vastauksen perusteella, mitä eräs alan harrastaja sai viestintävirastosta vastaukseksi asiaa selvitellessään). Suomen ylilentävä liikenne näkyy kyllä suht hyvin Virossa ja Ruotsissa sijaitsevien vastaanottimien kauttakin. - kannastaisko lukea
Sieltä yläpalkista "about"-osasto, on aikas hyvä selitys toiminnasta. Samoin forumilla on selventäviä vastauksia kysymyksiin, tosin suuri osa kysymyksistä on turhia, kun asia olisi selvinnyt tuon "about"-jutun lukemalla.
- huhhahhei
Kyllä muuten monessa Saab- ja 717-koneessa on ADS-B. Muutoinhan ei esim. yhtäkään KF-lentoa näkyis flightradarissa. Esim toissapäivänä ja sitä edellisenä näyttivät TMP-ARN-lennon, joka lennettiin Golden Airin Saabilla.
- Tutkan ihmettelijä
Runsaat kiitokset, erityisesti "nimettömalle" kattavista vastauksista kysymykseeni!
En ole juurikaan matkustellut, vain pari lomalentoa vuodessa, joten maailmankuvani
avartui reippaasti! - 6+6
Tuo lista on vain suuntaa antava. Moniin vanhempiinkin koneisiin on asennettu ADS-B jälkiasennuksena. Olen bongannut FlightRadarin näytöltä jokusen 747-200 rahtijumbonkin.
- 20+20
Ei muuten ole, Avroissa kyllä on jotka näkyvät KF lentoina. Klikkaat vaan lennon kuvatetta, niin sillä saat tästä varmuuden.
- g7y5jk
Fligthradar on hauska leikkikalu, mutta se on nimen omaan leikkikalu. Ilmanvalvonta kannattaa jättää ammattilaisille :)
Bongareillehan tuo on selkeästi tehty!- outo kommentti
mitä sillä voisi muuta tehdä kuin leikkiä...?
- Anonyymi
Mikähän ylilento neljän koneen muodostelmassa turun yli n. klo 12 ,Yksi iso ja 3 pienempää saattokonetta muodostelmassa. Eivät näkyneet lentotutkassa.
- Anonyymi
Veikkaisn merikotkaa, jota varikset hätyyttivät.
- Anonyymi
Super Hornetit lähtivät Pirkkalasta takaisin jenkkeihin, iso kone oli DC-10 tankkeri. Lienee melkoisen puuduttavaa lentää Hornetilla Atlantin yli, vaikkakin eivät yhdeltä istumalta lennä.
- Anonyymi
Nils Holgersson ja Martti-hanhi lennot?
- Anonyymi
Mikä on esim Finskin koneiden tunnus tossa ohjelmassa onko se FIN koska ainakaan AY ei anna mitään ja mikä on Norskin tunnus, pelkkä D ei näytä mitään
- Anonyymi
Mitäs luulet, jos 98% FIN -tunnuksista lentää Vantaalta/Vantaalle ja niiden rekisteri alkaa OH- ja koneen tiedot kertoo yhtiöksi Finnair kun sitä keltaista konetta klikkaa. Norskia on montakin, IBK/D8 on "international" norski, NAX/DY on Sweden( ja samalla turskamaakin). Ja ainakin NRS/DI löytyy norski UK firma myös. Muita ei tule mieleen, eiköhän nuo ja muut tiedot googlella löydy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus64195Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1112470Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J671052Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?190926Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38891- 37875
- 47874
- 36816
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119815Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35792