Mitä muuta tähän loppujen lopuksi voi sanoa?
Lääkkeet auttavat yhtä paljon kuin plasebo. Mitä järkeä edes käyttää niitä, sama mennä hakemaan kaupasta karamelleja ja kuvitella että ne auttavat, tulos on aivan sama ja ei mene aikaa ja rahaa niin paljon kuin reseptejä hakiessa. Karkit myös nostavat verensokeria eli auttavat mielialaan varmaan enemmän kuin lääkkeet.
1/5 suomalaisista syö masennuslääkkeitä joten on sanomattakin selvää, että osa paranee tuona aikana. Se vaan ei tarkoita, että lääkkeillä olisi mitään tekemistä asian kanssa.
Uskon vahvasti, että suurin osa masennuksesta paranee itsestään. Ehkä paranemista voi nopeuttaa terapialla tai lenkkeilemällä tai vetämällä vitamiineja tai tulemalla uskoon. Mutta jos jokin näistä on parantumisen syy, niin silloin masennus ei ollut kovin vakavaa ja olisi mennyt ohi muutenkin.
"Masennus" sanan alle mahtuu niin paljon kaikkea. Monen masennuksella on luonnollinen syy. Tottakai väsyttää, jos nukkuu 4 tuntia yössä, tottakai stressaa jos on kokoajan ylitöissä. Tottakai epäterveellinen ruokavalio ja liikunnan puute aiheuttavat vaikka mitä oireita. Tottakai läheisen kuolema surettaa. Tottakai koulukiusattu on ahdistunut. Tottakai anemia tekee vetämättömäksi jne jne. Lista jatkuu loputtomiin.
Suurin osa "masennuksesta" ei edes ole mitään sairautta, vaan luonnollisia seurauksia jostain. Kun asia korjataan tai aikaa kuluu tarpeeksi, "masennus" poistuu.
Tämä luo sen vaikutelman, että ihminen on sairastanut masennusta ja parantunut.
Mutta on ihan oikeaakin masennusta, jolla ei ole mitään järkevää syytä. Tiedän koska itse olen sairastanut tätä jo vuosikausia. Ja nähdäkseni tähän sairauteen ei ole parannuskeinoa.
Oireita voi helpottaa, ainakin tilapäisesti. Jotkut "paranevat" väliaikaisesti eli oireet helpottuvat huomattavasti, mutta tulevat sitten takaisin. Vaikea ja/tai pitkäaikainen masennushan uusiutuu helposti.
Oikeasti, onko ketään joka on ollut masentunut vaikka kymmenen vuotta ja yrittänyt useita hoitokeinoja parantumatta ja silti kaiken sen jälkeen PARANTUNUT LOPULTA? Olisipa kiva kuulla näistä ihmisistä. Itse en usko, että tällaista tapahtuu.
Itse olen luovuttanut. Olen ollut masentunut niin kauan kuin jaksan muistaa ja aivan varmasti kannan tätä sairautta hautaan asti. Oksettavinta on, että lääkärit ja maallikotkin tuputtavat naiiveja luulojaan siitä, että "masennuksesta voi aina parantua".
Masennukseen ei ole parannuskeinoa
51
1013
Vastaukset
- pistenarkku
>>Oikeasti, onko ketään joka on ollut masentunut vaikka kymmenen vuotta ja >>yrittänyt useita hoitokeinoja parantumatta ja silti kaiken sen jälkeen >>PARANTUNUT LOPULTA?
No, minä ainakin olin masentunut yläasteelta lähtien ja kesti aina noin 26~27 -vuotiaaksi. Kävin täydellisen epätoivon partaalla, uskoin, ettei ollut mitään keinoa parantua, koska kokeilin monenlaista ilman hyötyä. Ei ollut hyötä lääkkeistä, ei liikunnasta, ei luontaistuotteista, eikä varsinkaan keskusteluista jne..
Lopulta parannuin kuitenkin. Mutta, joo, ei siitä sen enempää. Sen verran kattavasti kumosit jo asiat. Mielestäni, jokaisen tulee löytää omalla kohdallansa ratkaisun avaimet ja keinot. Toki, jos mieli on negatiivinen, sen voi varmasti muuttaa positiiviseksi, jos haluaa ja yrittää riittävästi.
Jaksamisia, toivottavasti löydät parannuskeinon!- parantumaton90
Mitä teit? Katosiko masennus vain itsestään?
Kauanko se on pysynyt poissa? Koetko olevasi aivan "normaali" vai kummitteleeko masennus vielä taustalla? Uskotko pysyväsi parantuneena elämäsi loppuun saakka vai uskotko sen uusiutuvan?
En halua kiistää kokemuksiasi. Uskon, että ne ovat kuitenkin poikkeuksellisia. Hyvin harvoin kuulee tuollaisia tarinoita, että on noin pitkästä masennuksesta toipunut... - Masentava hallitus
parantumaton90 kirjoitti:
Mitä teit? Katosiko masennus vain itsestään?
Kauanko se on pysynyt poissa? Koetko olevasi aivan "normaali" vai kummitteleeko masennus vielä taustalla? Uskotko pysyväsi parantuneena elämäsi loppuun saakka vai uskotko sen uusiutuvan?
En halua kiistää kokemuksiasi. Uskon, että ne ovat kuitenkin poikkeuksellisia. Hyvin harvoin kuulee tuollaisia tarinoita, että on noin pitkästä masennuksesta toipunut...Ainakin minulle lääkkeistä on ollut apua selkeästi ja olen jättänyt juopottelunkin vähiin eriin. Jos lopetan lääkkeet, masennus palaa, sen olen jo kokenut monta kertaa. Pysyn työssäni lääkkeiden ansiosta ja tienaan elantoni. Pitkän koulutuksen yhteiskunnalta saaneena pystyn antamaan panostani takaisin työn muodossa. En koeta omin fiksuin ajatuksin olla parempi lääkäri kuin minua hoitanut koulutettu lääkäri.
- xxxx
Jos joku parantuu "masennuksesta", diagnoosi on ollut väärä. Kyseessä on ollut alakuloinen mieliala tai jokin jokaisen elämään kuuluvista tavallisista kriiseistä, joka on aiheuttanut surua.
On törkeää oikeasti masentuneiden vähättelyä väittää masennuksesta eli depressio-nimisestä sairaudesta voitavan parantua täysin oireettomaksi.- pistenarkku
Väärin. Itselläni ei ollut todellakaan vain "alakuloinen mieliala", eikä mikään kriisi. Masennusoireet tulivat ilman järkevää syytä.
- parantumaton90
Olen samaa mieltä että hyvin usein kyse on juuri tästä. Kun kuuntelee maallikkojen keskusteluja masennuksesta niin ei suurin osa ihmisistä ymmärrä eroa normaalin alakulon ja kliinisen masennuksen välillä. Sitten kertovat meille että pitäisi ottaa niskasta kiinni ja kyllähän hekin parantuivat kun kävivät jumpassa ja näin edelleen.
Uskon kuitenkin nimimerkki "pistenarkku":n kertomukseen. Kyllähän ihmeitä tapahtuu, mutta niitä ei saisi pitää jonain todisteena siitä kuinka "KAIKKI MASENTUNEET KYLLÄ PARANEE" koska niin ei vaan käy. Monet eivät koskaan parane.
- reaalifaktat
Jokaiseen oireeseen, sairauteen on syynsä. Ei masennuskaan ole niin yliluonnollinen asia, etteikö sille luonnollista syytä ole. Kun tämä syy korjataan, masennuskin paranee. Se, löytyykö kyseinen syy, on sitten toinen juttu, mutta joka tapauksessa aina siellä on jokin syy, joka sen aiheuttaa, oli sitten fyysinen tai henkinen.
- F34.1 & F32.1
"Kun tämä syy korjataan, masennuskin paranee"
Kuinka korjaat sairauden joka on synnynnäinen ja perinnöllinen? - reaalifaktat
F34.1 & F32.1 kirjoitti:
Kuinka korjaat sairauden joka on synnynnäinen ja perinnöllinen?Olkoon miten synnynnäinen ja perinnöllinen tahansa, syyt niillekin löytyvät elimistöstä, tai mielestä. Nekin voidaan korjata, tai ainakin helpottaa/parantaa oireita, kun se synnynnäinen/perinnöllinen syy löydetään. Opiskele hieman biologian alkeita, niin ymmärrät paremmin.
- F 34.1. ja F 32.2.
F34.1 & F32.1 kirjoitti:
Kuinka korjaat sairauden joka on synnynnäinen ja perinnöllinen?"
F34.1 & F32.1"
Panen paremmaksi: F 34.1. ja F 32.2., ja silti voi toipua ainakin parempaan kuntoon.
Mistä sinä tiedät että on synnynnäistä ja perinnöllistä? - miksi ei?
F34.1 & F32.1 kirjoitti:
Kuinka korjaat sairauden joka on synnynnäinen ja perinnöllinen?Moni synnynnäinen ja perinnöllinen sairaus voidaan parantaa.
- Terapiatapaus
Oletko käynyt psykoterapiassa?
Oletko saanut ammatillista kuntoutusta?
Oletko tehnyt elämässäsi muutoksia, jotka voisivat auttaa eteenpäin esim. irtautunut huonoista ihmissuhteista?- kyllästynyt 68 534
Terapiassa kävin 7 vuotta.
Ammatillista kuntoutusta olen aikoinaan joskus nuorempana saanut kymmenen vuoden byrokratiataistelun jälkeen joskaan se ei kroonistuneen masennuksen vuoksi johtanut mihinkään.
Ihmissuhteita ei ole koskaan ollut masennuksesta johtuen. Masennuksen ilmenemismuodoista ja niiden vaikutuksesta psyykkiseen, sosiaaliseen sekä fyysiseen toimintakykyyn löytyy googlettamalla tietoa. - vittuuntunut 287 634
kyllästynyt 68 534 kirjoitti:
Ammatillista kuntoutusta olen aikoinaan joskus nuorempana saanut kymmenen vuoden byrokratiataistelun jälkeen joskaan se ei kroonistuneen masennuksen vuoksi johtanut mihinkään.
Ihmissuhteita ei ole koskaan ollut masennuksesta johtuen. Masennuksen ilmenemismuodoista ja niiden vaikutuksesta psyykkiseen, sosiaaliseen sekä fyysiseen toimintakykyyn löytyy googlettamalla tietoa.http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/hex5000.sh?hnro=571
http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/hkx3000.sh?edustnro=571&kieli=su
Rönnholm Juuso, kansanedustajan avustaja
VTM
Avustaa kansanedustajia: Katainen Jyrki /kok
Puhelin: (09) 432 4094
Sähköposti: [email protected]
-> VAIHTOON
http://www.hs.fi/palaute/ - Terapiatapaus
kyllästynyt 68 534 kirjoitti:
Ihmissuhteita ei ole koskaan ollut masennuksesta johtuen. Masennuksen ilmenemismuodoista ja niiden vaikutuksesta psyykkiseen, sosiaaliseen sekä fyysiseen toimintakykyyn löytyy googlettamalla tietoa.Oletko käynyt oikeasti psykoterapiassa 7 vuotta, etkä vaan ns. keskustaluavussa depressiohoitajan/psy sairaanhoitajan pakeilla?
Miten olisi joku MIelenterveysyhditys ja sen toiminta, niin saisi ainakin kavereita ja jotain tekemistä?
Harrastatko mitään? Ns. sosiaalinen pääoma eli harrastaminen on hyvää terveydelle myös mielenterveydelle.
Onko mitään ihmissuhteita edes lähisukulaisiin? Ja miten ne toimii?
Oletko töissä? Vai eläkkeellä jo?
Juu en väitä että kaikki toipuvat, en minäkään ole "lopullisesti" toipunut, mutta paljon paremmassa kunnossa kuitenkin kuin vuonna 2005.
- ylipsykiatri
"Mutta on ihan oikeaakin masennusta, jolla ei ole mitään järkevää syytä. Tiedän koska itse olen sairastanut tätä jo vuosikausia. Ja nähdäkseni tähän sairauteen ei ole parannuskeinoa. "
Kyse on ns. endogeenisestä depressiosta, joka johtuu aivojen opioidivajauksesta. Serotoniini-, dopamiini- tai noradrenaliinitason nostaminen ei kaltaisessasi tapauksessa auta. Tarvitset opioideja. Buprenorfiini yms. auttaa sinua!
"A clinical trial conducted at Harvard Medical School in 1995 demonstrated that a majority of treatment-refractory, unipolar, nonpsychotic, major depression patients could be successfully treated with an opioid called Buprenorphine, even after dozens of other (non-opioid) medications had failed to provide these patients with any measure of relief. Some of these patients even endured electroshock therapy, which didn't help either. "
Lääkärisi ei välttämättä ole tietoinen asiasta! Esitä hänelle yllä oleva tutkimustieto. Aivojen opioidivaje on vakava ja tuskallinen sairaus, joka tulee hoitaa! Lääkärisi ei ehkä ole halukas kokeilamaan tätä hoitoa, koska opioidit mielletään koviksi huumeiksi, mutta vaihtoehtoja ei tapauksessasi ole muita kuin lobotomia, joka tekee sinusta toimintakyvyttömän vihanneksen!
Terv:
Ylipsykiatri- psyk.prof.
Juuri kirjoitin tuonne toiseen ketjuun endogeenisesta masennuksesta, olisit voinut vaikkapa vain ihan kohteliaisuussyistä laittaa linkin kirjoitukseeni, jonka perusteella vedät johtopäätöksiä kirjoituksestani yleisellä keskustelufoorumilla.
- ylipsykiatri
psyk.prof. kirjoitti:
Juuri kirjoitin tuonne toiseen ketjuun endogeenisesta masennuksesta, olisit voinut vaikkapa vain ihan kohteliaisuussyistä laittaa linkin kirjoitukseeni, jonka perusteella vedät johtopäätöksiä kirjoituksestani yleisellä keskustelufoorumilla.
Tässä
Potilaan X vastaus lääketieteen ammattilaisten väitteeseen:
"Masennus on sairaus josta voi toipua sataprosenttisesti, oli se sitten miten paha tahansa. Tämä on lääketieteellinen fakta."
-Ei pidä paikkaansa. Laittaisitko linkin mihin väitteesi perustuu.
Endrogeeninen masennus eli depressio on sairaus, josta ei voi parantua. Kroonisesti masennusta sairastavalla ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia parantua sairaudestaan koskaan.
Lisätiedot aspergerinfo - Loppu Propagandalle
psyk.prof. kirjoitti:
Nämä tarinat endogeenisestä masennuksesta kuuluvat erityisesti 1980-1990-luvulle. Depressiivisten keskuudessa ei ole löydetty mitään kausaliteettia eli yhteyttä jonkun aivokemiallisen epätasapainon ja masennuksen väillä.
Endogeenisen masennuksen määritelmä on epäselvä, miten määritellä ylipäätään masennuksen syyt, kun en on niin monimuotoisia ja yksilöllisiä, mutta on ihan selvää, että ihmisellä on taipumus pyrkiä "unohtamaan" todella kipeitä asioita, varsinkin jos ne ovat tapahtuneet lapsuudessa. Psyyke ja psykofyysisen ihmisen keho ei vaan unohda.
Endogeenisestä masennuksesta jauhaminen on jatko näille aivosairauspuheille ja sopii hyvin lääketeollisuudelle.
Se tidetään että aivokasvaimet ja kovat tällit päähän voivat aiheuttaa masennusta ihan fyysisellä tavalla, mutta aivokemian epätasapainoista ei ole mitään näyttöä. - hs palaute
Loppu Propagandalle kirjoitti:
Nämä tarinat endogeenisestä masennuksesta kuuluvat erityisesti 1980-1990-luvulle. Depressiivisten keskuudessa ei ole löydetty mitään kausaliteettia eli yhteyttä jonkun aivokemiallisen epätasapainon ja masennuksen väillä.
Endogeenisen masennuksen määritelmä on epäselvä, miten määritellä ylipäätään masennuksen syyt, kun en on niin monimuotoisia ja yksilöllisiä, mutta on ihan selvää, että ihmisellä on taipumus pyrkiä "unohtamaan" todella kipeitä asioita, varsinkin jos ne ovat tapahtuneet lapsuudessa. Psyyke ja psykofyysisen ihmisen keho ei vaan unohda.
Endogeenisestä masennuksesta jauhaminen on jatko näille aivosairauspuheille ja sopii hyvin lääketeollisuudelle.
Se tidetään että aivokasvaimet ja kovat tällit päähän voivat aiheuttaa masennusta ihan fyysisellä tavalla, mutta aivokemian epätasapainoista ei ole mitään näyttöä."Endogeenisestä masennuksesta jauhaminen on jatko näille aivosairauspuheille ja sopii hyvin lääketeollisuudelle."
Masennus on aivosairaus, johon eivät kemiallisesti valmistetut lääkkeet tehoa. Kaikki kemiallisesti valmistetut lääkitykset tulisi siis masennuspotilailta lopettaa kokonaan. - Loppu Propagandalle
hs palaute kirjoitti:
"Endogeenisestä masennuksesta jauhaminen on jatko näille aivosairauspuheille ja sopii hyvin lääketeollisuudelle."
Masennus on aivosairaus, johon eivät kemiallisesti valmistetut lääkkeet tehoa. Kaikki kemiallisesti valmistetut lääkitykset tulisi siis masennuspotilailta lopettaa kokonaan."Masennus on aivosairaus,"
MIssäs tämä on tieteellisesti todistettu?
- psykiatri
Lobotomia on valitettavasti kielletty toimenpide.
Laki on huono mutta sille ei voi mitään. Kyseessä oli kaikkien aikojen paras ratkaisu kaikkiin mielenterveysongelmiin. - häiriöinen
Kyllä uskon, että masennuksesta voi parantua. Mutta ensiksi pitäisi määritellä, mitä tarkoitetaan parantumisella. Riittääkö se, että ihminen saadaan lääkkeillä oireettomaksi. Vai tarvitaanko siihen lääkeettömyys ja täysi oireettomuus. Minulle masennuksesta parantuminen olisi jo sitä, että voisin lääkkeiden kanssa elää laadullisesti hyvää elämää. Kliinisesti siis masennukseni ei olisi parantunut, mutta laadullisesti kyllä.
Toiseksi kun sanoit, että lääkkeillä on vain placebo vaikutus ja niitä ei kannata syödä. Niin oletko lukenut niitä tutkimuksia joissa on tutkittu sitä kuinka tehokas placebo vaikutus on ollut. Minun mielestäni sillä ei ole merkitystä tuleeko lääkkeen teho itse lääkeestä vai onko teho sitten placebo vaikutuksen tuottama teho. Jos lääkkeen käyttämisestä on kuitenkin apua niin hyvä niin. Parempi vaihtoehtohan tämä kuitenkin on kuin se, että ihminen voisi huonosti. Tottakai lääkkeellä on sivuvaikutuksi sitä ei voida poissulkea, mutta niin on hoitamattomalla masennuksellakin ja lääkkeen tuottama placebovaikutus on mielestäni ihan yhtä hyvä hoitomuoto kuin se jos vaste tulee vaikuttavan lääkeaineen kautta.
Oma masennukseni on lähes lääkeresistenssi. Viime aikoina Litium on kuitenkin osoittautunut yllättäen hyvinkin tehokkaaksi. Tästä olen todella yllättynyt. Lisänä käyn kongnitiivista terapiaa ja uskon hyvinkin, että jonain päivänä vielä tulen elämään laadullisesti hyvää elämää.
Olenko kliinisessä mielessä joskus parantunut tuskin, mutta sillä ei ole merkitystä. - summa summarum
Koska kliiniseen depressioon ei tämänhetkiseen tutkimukselliseen tietoon/näyttöön perustuen ole parannuskeinoja keksitty, voitaisiinko kaikenlaiset lääkekokeilut ihmisillä lopettaa kokonaan?
- Toivon, että paranet
Uskon, että masennukseen on monia syitä. Lääkkeet auttavat pääsemään yli/säilymään hengissä pahimman/akuuteimman vaiheen yli. Kuvasit masennuksen luonnollisia syitä ja sanoit, että totta kai kun ne korjataan niin masennus hellittää jne. Masennukseen on olemassa se perimmäinen syy. Näin uskon. Sen esille saaminen on vaikeaa, koska ihmisissä on monia puolustusmekanismeja, jotka "estävät" hoidon. Moniko uskaltaa katsoa noiden "luonnollisten" syiden taakse - ja todella tutkia mitä sieltä löytyy? Masennus voi myös kroonistua, jolloin hoito vaikeutuu entisestään. Totta on, että suomessa saattaa tapahtua, että masennusta hoidetaan "väärin", sillä aina sen syy ei ole psyykkisellä puolella. Eräiden sairauksien oireisiin kuuluu masennus sivutuotteena. Myös jotkin luontaislääkkeet aiheuttavat sivuoireina masennusta. - Hoitoa pitää vaan jaksaa vaatia sekä somaattiselta että psyykkiseltä puolelta. En pidä mitenkään ihmeellisenä, että hoito voi kaikkinensa kestää 10 tai 20 vuotta. Ihminen on monimutkainen kokonaisuus.
- miss Asperger
"Masennukseen on olemassa se perimmäinen syy. Näin uskon. Sen esille saaminen on vaikeaa, koska ihmisissä on monia puolustusmekanismeja, jotka "estävät" hoidon."
-Voitko mainita joitain noista puolustusmekanismeista ja esimerkkejä siitä, mitkä puolustusmekanismit estävät minkäkinlaisen hoidon?
"Moniko uskaltaa katsoa noiden "luonnollisten" syiden taakse - ja todella tutkia mitä sieltä löytyy?"
Vain harvat tähän ovat kykeneviä. Juuri tuota olen psykiatrilleni tällä hetkellä opettamassa, joskin hänen puolustusmekanisminsa ovat jo yli kaksi vuotta estäneet häntä ottamasta vastaan sitä mitä yritän hänelle kertoa.
"Masennus voi myös kroonistua, jolloin hoito vaikeutuu entisestään. Totta on, että suomessa saattaa tapahtua, että masennusta hoidetaan "väärin""
Masennus voi kroonistua..vuosi 2012...vaiko 745 eKr?
- parantumaton90
Voitaisiinko kerätä tähän ketjuun jotain "masentavia faktoja masennuksesta" eli tutkimustietoa? Itse en hallitse englantia enkä kerää näitä tutkimuksia mutta seuraan sen verran että aina välillä uutisissa kuulee jotai. Tässä esimerkki:
"Nuoruusikäisen depressio paranee lähes aina: 90 % on oireettomia 2 vuoden kuluessa oireiden alkamisesta. Toisaalta masennukseen liittyy huomattava uusiutumistaipumus ja 5 vuoden kuluessa 75 % on sairastanut uuden masennusjakson ja 20-40 %:lle kehittyy kaksisuuntainen mielialahäiriö. Nuoruusiässä sairastettu masennus ennustaa masennustiloihin sekä mm. ahdistuneisuushäiriöihin sairastumista myöhemmin nuoruudessa ja aikuisiällä. "
Lähde: http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Nuorten_masennus
75%! Eli kuinka moni OIKEASTI paranee? Juuri tällaisista lyhytaikaisista "parantumisista" puhuin. Käytännössä vaikuttaa siltä, että oireet vähäksi aikaa helpottavat, varmaan monesti lääkkeiden avulla. Sitten pillereiden/muun hoidon vaikutus lakkaa itsestään tai hoito lopetataan ja kappas, masennus "uusiutuu" vaikka oikeasti se tuskin koskaan katosi... - menneisyys uusiks
Mä varmaan pystyisinki elämään nykyään ihan ok elämää jos unohtaisin menneisyydessäni olleet rankat asiat ja vuosia kestäneen masennuksen. Menneisyyteni muistaminen masentaa minua!!!!!!!! Siihen kun vielä lisätään yksinäisyys ja työttömyys, nii hyvältä näyttää tulevaisuus.... Ei se, että päässäni olisi pelkästään jotain vikaa mikä pitäisi lääkemömmöillä parantaa, myös menneisyyteni pitäisi muuttaa ruusuisemmaksi, että elämä olisi helpompaa.
"Lääkkeet auttavat yhtä paljon kuin plasebo."
Aivan!- raskas olo
Samankaltaista täälläkin tällä hetkellä, ja ollut jo jonkin aikaa jonkinlaista masennusta olotilassani.
Olen samaa mieltä, että jos menneisyydestäni saisikin kaiken ns. paskan poistettua, niin en usko, että olisin sitä mitä nyt olen tänä päivänä eli masennuksen pauloissa.
Työttömyyteni ei myöskään helpota oloani, ja siitäkin johtuva yksinäisyys on raskasta.
Parisuhdekin on vain, en jaksa enää tehdä mitään senkään eteen. Puoliso tekee likipitäen kaikki.
Tuntuu vain siltä kuin olisi ollut parempi, että minä olisin kuollut edesmenneen siskoni sijaan jo vuosia sitten. En jaksaisi enää elää, vaikka ulkopuoliset luulevat, että minulla olisi siihen aihetta, ja tavallaan onkin, mutta jotenkin olen vaan pettynyt kaikkeen, ja etenkin ihmisten pahuuteen. Ei sen puoleen luotto ihmisen hyvyyteen minulta vietiin jo lapsuudessani. Kiitos siitä yhdelle veljistäni. Hän vei minulta uskon ja luottamuksen ihmisiin, en nimittäin jaksa uskoa hyvästäkään ihmisestä muuta kuin peiteltyä pahuutta. Miten ihmeessä saisin itseni edes kuvittelemaan ihmisen olevan toiselle ihmiselle pyytettömästi hyvä? - menneisyys uusiks
raskas olo kirjoitti:
Samankaltaista täälläkin tällä hetkellä, ja ollut jo jonkin aikaa jonkinlaista masennusta olotilassani.
Olen samaa mieltä, että jos menneisyydestäni saisikin kaiken ns. paskan poistettua, niin en usko, että olisin sitä mitä nyt olen tänä päivänä eli masennuksen pauloissa.
Työttömyyteni ei myöskään helpota oloani, ja siitäkin johtuva yksinäisyys on raskasta.
Parisuhdekin on vain, en jaksa enää tehdä mitään senkään eteen. Puoliso tekee likipitäen kaikki.
Tuntuu vain siltä kuin olisi ollut parempi, että minä olisin kuollut edesmenneen siskoni sijaan jo vuosia sitten. En jaksaisi enää elää, vaikka ulkopuoliset luulevat, että minulla olisi siihen aihetta, ja tavallaan onkin, mutta jotenkin olen vaan pettynyt kaikkeen, ja etenkin ihmisten pahuuteen. Ei sen puoleen luotto ihmisen hyvyyteen minulta vietiin jo lapsuudessani. Kiitos siitä yhdelle veljistäni. Hän vei minulta uskon ja luottamuksen ihmisiin, en nimittäin jaksa uskoa hyvästäkään ihmisestä muuta kuin peiteltyä pahuutta. Miten ihmeessä saisin itseni edes kuvittelemaan ihmisen olevan toiselle ihmiselle pyytettömästi hyvä?"Tuntuu vain siltä kuin olisi ollut parempi, että minä olisin kuollut edesmenneen siskoni sijaan jo vuosia sitten."
Mun ystävä kuoli vuosia sitten. Tämä elämäniloinen ihminen vietiin yllättäin julmalla tavalla täältä pois ja minä ihmispaska jäin tänne kitumaan. Ystävälläni oli hyvä elämä, enkö minä olisi joutanut täältä pois, ei hän...?!!!
"Ei sen puoleen luotto ihmisen hyvyyteen minulta vietiin jo lapsuudessani. Kiitos siitä yhdelle veljistäni. Hän vei minulta uskon ja luottamuksen ihmisiin, en nimittäin jaksa uskoa hyvästäkään ihmisestä muuta kuin peiteltyä pahuutta. Miten ihmeessä saisin itseni edes kuvittelemaan ihmisen olevan toiselle ihmiselle pyytettömästi hyvä? "
Sama ongelma täällä.... Kiitän tästä vanhempiani, siskojani, exiäni ja entisiä koulukiusaajiani. Nyt olen kyllä löytänyt elämääni ihmisiä, jotka kai oikeasti välittävät minusta, mutta kun on saanut niin paljon lokaa niskaan elämässään, ettei enää ikinä pysty luottamaan siihen, että minäkin olisin rakkauden arvoinen ja, että on olemassa oikeasti hyviäkin ihmisiä....
Joka päivä joudun elämään menneisyyteni kanssa ja odotan vain sitä päivää, kun lopullinen dementtia korjaa tuon ongelman. Sitä päivää täs odotellessa. En jaksa kuunnella jankutusta siitä, että niinhän meillä kaikilla on elämässä välillä vaikeaa!!! Heidän tulisi elää itse vuosia sängynpohjalla, missä tekisivät yksin hidasta kuolemaa. Elää niin, ettei muista puoliakaan elämästään. Vieläköhän sen jälkeen tulisivat valittamaan, et hei kaikilla on vaikeaa joskus, ota vaan ittees niskasta kiinni... Tiedän, etten ole ainoa joka on oikeasti ollut siellä alimmassa helvetissä, mut sellainen joka on elänyt helpomman elämän, on turha tulla mulle selittämään, et hei tiiän miltä tuntuu...
Hitto, onpa valoisat ajatukset tänään! ;D
En oikein osaa neuvoa miten saisit itsesi taas uskomaan ihmisiin, saman ongelman kanssa kun kamppailen. Toivottavasti kumppanisi ymmärtää ja tukee sinua!! Uskallatko kertoa hänelle ajatuksesi? Saatko häneltä edes hitusen rakkautta vai välinpitämättömyyttä? Itellä kokemusta, et lyttyyn lyödään vaan jos masentaa......... Koitahan sinäkin jotenkin jaksella & toivottavasti olisit jonakin päivänä onnellinen...... - raskas olo
menneisyys uusiks kirjoitti:
"Tuntuu vain siltä kuin olisi ollut parempi, että minä olisin kuollut edesmenneen siskoni sijaan jo vuosia sitten."
Mun ystävä kuoli vuosia sitten. Tämä elämäniloinen ihminen vietiin yllättäin julmalla tavalla täältä pois ja minä ihmispaska jäin tänne kitumaan. Ystävälläni oli hyvä elämä, enkö minä olisi joutanut täältä pois, ei hän...?!!!
"Ei sen puoleen luotto ihmisen hyvyyteen minulta vietiin jo lapsuudessani. Kiitos siitä yhdelle veljistäni. Hän vei minulta uskon ja luottamuksen ihmisiin, en nimittäin jaksa uskoa hyvästäkään ihmisestä muuta kuin peiteltyä pahuutta. Miten ihmeessä saisin itseni edes kuvittelemaan ihmisen olevan toiselle ihmiselle pyytettömästi hyvä? "
Sama ongelma täällä.... Kiitän tästä vanhempiani, siskojani, exiäni ja entisiä koulukiusaajiani. Nyt olen kyllä löytänyt elämääni ihmisiä, jotka kai oikeasti välittävät minusta, mutta kun on saanut niin paljon lokaa niskaan elämässään, ettei enää ikinä pysty luottamaan siihen, että minäkin olisin rakkauden arvoinen ja, että on olemassa oikeasti hyviäkin ihmisiä....
Joka päivä joudun elämään menneisyyteni kanssa ja odotan vain sitä päivää, kun lopullinen dementtia korjaa tuon ongelman. Sitä päivää täs odotellessa. En jaksa kuunnella jankutusta siitä, että niinhän meillä kaikilla on elämässä välillä vaikeaa!!! Heidän tulisi elää itse vuosia sängynpohjalla, missä tekisivät yksin hidasta kuolemaa. Elää niin, ettei muista puoliakaan elämästään. Vieläköhän sen jälkeen tulisivat valittamaan, et hei kaikilla on vaikeaa joskus, ota vaan ittees niskasta kiinni... Tiedän, etten ole ainoa joka on oikeasti ollut siellä alimmassa helvetissä, mut sellainen joka on elänyt helpomman elämän, on turha tulla mulle selittämään, et hei tiiän miltä tuntuu...
Hitto, onpa valoisat ajatukset tänään! ;D
En oikein osaa neuvoa miten saisit itsesi taas uskomaan ihmisiin, saman ongelman kanssa kun kamppailen. Toivottavasti kumppanisi ymmärtää ja tukee sinua!! Uskallatko kertoa hänelle ajatuksesi? Saatko häneltä edes hitusen rakkautta vai välinpitämättömyyttä? Itellä kokemusta, et lyttyyn lyödään vaan jos masentaa......... Koitahan sinäkin jotenkin jaksella & toivottavasti olisit jonakin päivänä onnellinen......En ihan kaikkia ajatuksia ole kertonut kenellekään, ja eipä niissä niin ylevää olekkaan, että edes kertoisinkaan.
Elämänkumppanilta kaiken tuen saankin, en mistään muualta kuin myös rakkautta. Itsestäni tuntuu vain välillä, etten jaksa vastarakkautta antaa takaisin päin kumppanilleni, koska olen kaikkeen välillä niin tympiintynyt.
Onnellisuuteni on suhteellista, ja tiedän, että niin se on muillakin kanssakulkijoilla. Ihminen nyt ei vaan yksinkertaisesti voi olla alati onnellinenkaan, jos ei onnetonkaan.
Elämä on vaihtelevaa meillä kaikilla, vaikkemme sitä itse edes hoksaisi.
Asennoituminen ratkaisee melko paljon ihmiselämisessä, jos aina suhtautuu kaikkeen negatiivisesti, niin eihän ihmisen elämä voi silloin muuta ollakaan kuin skeidaa. Edellä mainittua mantraa jotkut tolkuttavat, ja allekirjoitan tuon kyllä, että niinhän se loppuen lopuksi onkin noin.
Koetetaan jaksaa nm:"menneisyys uusiks" eteenpäin vaan, eihän meillä muuta tietä ole kuin päivä kerrallaan ja huomista kohti. Pitäisi vaan ajatella niinkin, että menneet ovat historiaa, ja paluumatkaa taaksepäin ihminen ei saa, joten itse kullakin on vain tämä hetki käsillämme, ja jos osaisimmekin elää nykyhetken itseämme kohdellen hyvin, edes itseämme, vaikka muut kohtelisivatkin kuka miten milloinkin.
Hyviä loppukesän päiviä toivotellen, ja kyllä se luoja joku päivä vielä meitä muistaa poistamalla meidät tästä elämästä kokonaan pois, joten ottakaamme nyt edes irti jotain tästä elämästä ainokaisesta, josta uusintaa tuskin saadaan.
- skdaläSKF
Hyvä aloitus :).
Tälläkin palstalla liikaa saa lukea niitä "ulkoilemaan raittiiseen ilman ja kas! masennus on historiaa" tai lääkemainoksiin verrattavia lääkityksen ylistämisiä. Niin se vaan on, että krooninen masennus on KROONINEN, se on ja pysyy kysymättä sairastavan tahtoa parantua. Tahto voi olla satamiljoonakertainen verrattuna "paranin ulkoillen ja positiivisella asenteella"-tyyppeihin verrattuna. Moni nuoruustyypin diabetesta sairastavakin tahtoisi kovasti parantua. Tai aggressivista haimasyöpää sairastava etc. Ylipäätään ärsyttää se olettamus, että sairautta vastaan TAISTELLAAN JA SE VOITETAAN. Ikäänkuin osan taistelu olisi sitten vähäisempää...
Itselläni on ensimmäiset masennusjaksot ollut jo lapsuudessa ja nuoruudessa. Nyt masennusta kestänyt aikuisiällä yli kymmenen vuotta. kaikki mahdollinen sähköhoidosta pitkään psykoterapiaan on tullut kokeiltua. Lääkityksestä en ole huomannut mitään hyötyä. Tällä hetkellä syön pientä annosta sertraliinia, jonka aion pikkuhiljaa lopettaa.
Itseäni auttaa parhaiten juurikin se luovuttaminen ts sairauden hyväksyminen sellaisena kuin se nyt on. Kun on niitä päiviä, että en jaksa kuin maata, makaan ja ajattelen, että se on sen hetkinen olo ja joku toinen olo tulee taas niin kuin ennenkin on tullut. En yritä patistella itseäni muuhun. Patistelusta ja parannuskeinon etsimisestä tuohon oloon seuraisi vain lisää riittämättömyyden, huonouden etc tunnetta ja sitä kautta masennuksen paheneminen.
Ohitan nykyään kaikki hyväntahtoiset parannusvinkit ja ajattelen itsekseni, ettei se neuvoja tiedä alkuunkaan mistä puhuu...- krooninen masennus
Hienosti kirjoitettu.
- -samaa aina vaan-
Mielestäni on olemassa kahdenlaista masennusta.
Tätä mitä moni elämässään kohtaa, joka johtuu yleensä vaikeista elämäntilanteista ym. ikävistä sattumuksista.
Ja sitten se sellainen sisäänrakennettu synnynnäinen masennus, josta ei voi täysin parantua koskaan, mutta sen kanssa voi elellä jotenkuten jos jaksaa.
Itselläni tuo jälkimmäinen, ja se kuuluu osana persoonaani. Nyt yli 20 vuotta siitä kärsineenä olen hyväksynyt sen osaksi itseäni ja elämääni, olen vain tällainen enkä muuksi muutu. Se ei ole vika, vaan minussa oleva ominaisuus.
Vian voi korjata, ominaisuutta ei.
Ärsyttää ihmiset jotka luulevat kaiken masennuksen olevan jotenkin hoidettavissa. Näin ei ole, ihmisten pitäisi vain pystyä hyväksymään se tosiasia, ettei kaikkea voida "korjata". - Loppu Propagandalle
Saahan sitä uskoa, että on olemassa jostain sisäsyntyistä ja ulkosyntyistä masennusta, mutta mitään tieteellistä näyttöä siitä ei ole.
PIkemminkin kliininen masennus on monitekijäinen, yksillöllinen tila, jolla on tapana kroonistua, kun se pitkittyy. Tietyt asiat kyllä yläpitävät masennusta: köyhyys, osattomuus, sosiaalisten suhteiden puute /hyvin sellaisten, alhainen koulutustaso jne. Kelan tutkimuksien mukaan vakavasta masennuksesta toipuvat parhaiten ja nopeimmin paremmin koulutelut, parenmin toimeentulevat ihmiset,- 3017
"Saahan sitä uskoa, että on olemassa jostain sisäsyntyistä ja ulkosyntyistä masennusta, mutta mitään tieteellistä näyttöä siitä ei ole."
Valhetta tuokin. Minulla sattuu olemaan tieteellistä näyttöä asiasta mutta en sinulle sitä viitsi kertoa jos et lopeta tuota valheellisiin väittämiin perustuvaa propagandasi levittelyä ympäri nettiä.
Oletko lisäksi niin tyhmä, että uskot kaiken mitä jossain esim. Kelan sivuilla sanotaan tai mitä joku jenkkitutkija on taas saanut päähänsä. - oma totuus
3017 kirjoitti:
"Saahan sitä uskoa, että on olemassa jostain sisäsyntyistä ja ulkosyntyistä masennusta, mutta mitään tieteellistä näyttöä siitä ei ole."
Valhetta tuokin. Minulla sattuu olemaan tieteellistä näyttöä asiasta mutta en sinulle sitä viitsi kertoa jos et lopeta tuota valheellisiin väittämiin perustuvaa propagandasi levittelyä ympäri nettiä.
Oletko lisäksi niin tyhmä, että uskot kaiken mitä jossain esim. Kelan sivuilla sanotaan tai mitä joku jenkkitutkija on taas saanut päähänsä.Jotkut ne vaan luulevat, että Kela tietää tutkijoineen kaikesta kaiken. Kela tutkijoineen ja tutkimuksineen on joillekin suomalaisille typeryksille mukamas ainut ja oikea totuuden kaivaja ja esille tuoja, ja kun sitä se ei vaan ole.
- Loppu Propagandalle
3017 kirjoitti:
Oletko lisäksi niin tyhmä, että uskot kaiken mitä jossain esim. Kelan sivuilla sanotaan tai mitä joku jenkkitutkija on taas saanut päähänsä.3017,
Minusta olisi reilua, jotta esität sitä näyttöä. Minä voi kyllä esittää tieteellistä näyttöä väitteitteini taustaksi. Olen lukenut ehkä noin 500 unipolarista masennusta käsittelevää tieteellistä artikkelia/tutkimusta.
Jos väität jonkun sisäsyntyisen endogeenisen masennuksen olevan olemassa, niin anna palaa niitä todisteita. Esimerkiksi Duocedimin Masennus- teemnumerossa muistaakseni vuodelta 2009 ei asiasta puhuta mitään, vaikka siellä pohditaan masennuksen syitäkin.
Puhun Kelan tutkimuskeskuksen tutkimuksista, joita on julkaistu mm. Suomen lääkälehdessä ja muistakin tiedejulkaisuissa julkaistuista tutkimuksta, joiden taustat ja metodit olen tarkistanut. En usko mitäään, mitä jollain nettisivulla lukee (jos en ole tarkistanut) toisin kuin ilmeisesti sinä.
Joten näyttöä kehiin vaan. - 3017
3017,
Minusta olisi reilua, jotta esität sitä näyttöä. Minä voi kyllä esittää tieteellistä näyttöä väitteitteini taustaksi. Olen lukenut ehkä noin 500 unipolarista masennusta käsittelevää tieteellistä artikkelia/tutkimusta.
Jos väität jonkun sisäsyntyisen endogeenisen masennuksen olevan olemassa, niin anna palaa niitä todisteita. Esimerkiksi Duocedimin Masennus- teemnumerossa muistaakseni vuodelta 2009 ei asiasta puhuta mitään, vaikka siellä pohditaan masennuksen syitäkin.
Puhun Kelan tutkimuskeskuksen tutkimuksista, joita on julkaistu mm. Suomen lääkälehdessä ja muistakin tiedejulkaisuissa julkaistuista tutkimuksta, joiden taustat ja metodit olen tarkistanut. En usko mitäään, mitä jollain nettisivulla lukee (jos en ole tarkistanut) toisin kuin ilmeisesti sinä.
Joten näyttöä kehiin vaan.Näyttöä löydät muualta kuin netistä. Hakeudu vertaistesi keskuuteen ja yritä avoimin mielin katsella mitä ympärilläsi taphtuu IRL.
Sinullakin voisi varmasti olla annettavanasi jollekin kaltaisellesi hienoja käytännön neuvoja jos osaisit lopettaa tuon jatkuvan netissä roikkumisen ja päästää irti noista "asiantuntijoiden" valheellisista provokatiivisista mainontaan/markkinointiin/rahaan/omaneduntavoitteluun perustuvista "virallisista" liikemiesten keksimistä jutuista. - Loppu Propagandalle
3017 kirjoitti:
Näyttöä löydät muualta kuin netistä. Hakeudu vertaistesi keskuuteen ja yritä avoimin mielin katsella mitä ympärilläsi taphtuu IRL.
Sinullakin voisi varmasti olla annettavanasi jollekin kaltaisellesi hienoja käytännön neuvoja jos osaisit lopettaa tuon jatkuvan netissä roikkumisen ja päästää irti noista "asiantuntijoiden" valheellisista provokatiivisista mainontaan/markkinointiin/rahaan/omaneduntavoitteluun perustuvista "virallisista" liikemiesten keksimistä jutuista."Sinullakin voisi varmasti olla annettavanasi jollekin kaltaisellesi hienoja käytännön neuvoja jos osaisit lopettaa tuon jatkuvan netissä roikkumisen ja päästää irti noista "asiantuntijoiden" valheellisista provokatiivisista mainontaan/markkinointiin/rahaan/omaneduntavoitteluun perustuvista "virallisista" liikemiesten keksimistä jutuista. "
MIstä sinä puhut?
Näyttöä kehiin!
Vai muka näyttöä googlamalla... hoh, hoh, tiedonhakukurssi olisi tarpeen.
Käytännön neuvoja on se, että neuvoo toisia hakemaa apua ja kertoo omista kokemuksista jne.
Käytännön neuvoja ei ole se, että väittää jonkun asian olevan totta, vaikka tieteellisesti ei ole näyttöä.
Siinä se ero. - ecce homo daaaaaa
3017,
Joten näyttöä kehiin vaan."Minusta olisi reilua, jotta esität sitä näyttöä. Minä voi kyllä esittää tieteellistä näyttöä väitteitteini taustaksi. Olen lukenut ehkä noin 500 unipolarista masennusta käsittelevää tieteellistä artikkelia/tutkimusta."
Olethan myös ottanut selvää tutkimuksen rahoittajista ;). En usko objektiivista totuutta löytäväsi niin kauan kun lääketeollisuudella on valta vähäisimmästä tk-lääkäristä ansioituneempaan tutkijaan. Tottakai, se vähäisinkin tk-lääkäri näkee potilaissa vastaanotolla juuri niin paljon "masentuneita" ja juuri siten "masentuneita" kuin on juuri lääke-esittelijän maittavilla kakkukahveilla saanut kuulla...
- yks masis
Tohon lopputulokseen olen myös tullut, jos ei jotain ihmeparannusta tule,
suurinpiirtein tällainen olen ja tällaiseksi jään. Viime vuodet olen sitten yrittänyt opetella pärjäämään tämän uuden "minän" kanssa.
Vähän kerrallaan, ei liian suuria päämääriä, pitää koittaa tyytyä siihen mihin vielä kykenee. Ja joo täällä olis mukava silloin tällöin lueskella kansantajuista faktaa, tosiasioita tästä.
Taitaa vaan olla niin ettei masentuneet enää jaksa alkaa niitä kaivamaan eri lähteistä ja kopsaamaan tänne sitten.- F 34.1 jne
Juuri tuon vuoksi juuri olisikin erityisen tärkeää yrittää jakaa omakohtaisia kokemuksia toisten apinoinnin sijaan.
Kokemuksellisen tiedon jakamisesta on apua samoista ongelmista kärsiville enemmän kuin yhdestäkään netistä kopioitavissa olevasta tutkimuksesta jonka joku jenkkipelle on kotisivustolleen käynyt kollegaltaan kopsaamassa. - Loppu Propagandalle
F 34.1 jne kirjoitti:
Juuri tuon vuoksi juuri olisikin erityisen tärkeää yrittää jakaa omakohtaisia kokemuksia toisten apinoinnin sijaan.
Kokemuksellisen tiedon jakamisesta on apua samoista ongelmista kärsiville enemmän kuin yhdestäkään netistä kopioitavissa olevasta tutkimuksesta jonka joku jenkkipelle on kotisivustolleen käynyt kollegaltaan kopsaamassa.Väärän tiedon levittäminen "kokemuspohjalta" ei ole siis yhtään huolestuttavaa:
Masennus siis johtuu serotoniin yms. vajauksesta, ja aivokemia epätasapainosta ja aivot voivat ykskaks mennä vaan epäkuntoon ilman mitään syytä ja aivolääkkeet tehoavat.... ja jos aivolääkkeet ei tehoa, niin sitten tehoaa kalaöljy tai D-vitamiini...jep, jep, jep...jep...
Missäs luuraa se suomalaisten korkea koulutus- ja sivistystaso?
Lume tehoaa mahtavasti moneen asiaan!
Eikä minulla ole mitään ilmaista lumetta vastaan, jossa kukaan ei tee bisnestä terveyspropagandalla kuten esim. metsässä kävely tai liikunta tms. mutta ns, masennuslääke eli lumelääkebisnes ja huuhatuotebisnes on törkeää ihmisten hyväksikäyttöä. Lääkkeiden osalta maksumiehinä olemme lisäksi me kaikki Kelan kautta.
- yks masis
Kirjan olen jaksanu lukea viimeksi joskus 18 vuotta sitten. Se on mun kohdalla fakta. Jos mä jaksaisin, voisin alkaa kokoamaan ajatuksella noista kaiken maailman tutkimuksista ne järkevät johtopäätökset, mitä niistä vois olla
tehtävissä, koittaa sitten vääntää ne kansantajuiseen muotoon ja sitten
kirjoitella niistä vaikkapa tänne. Mut ku en mä jaksa enää.
Tuo oman kokemusperäisen tiedon jakaminen toisten kanssa tästäkin vaivasta, siitä voisi todellakin olla apua jonkin verran ainakin joillekin.
Olen yrittänyt vähän tehdä asioita tyyliin, vähän päivässä, jonkin verran
enemmän viikossa ja huomattavasti enämpi kuukaudessa. Ja jos siellä nyt
muutamia päiviä on seassa ettei oikein mitään, onhan kuiten se kuukauden
aikaansaannos jotain. Pikkuisen kerrallaan koittaa vielä jotain tehdä, tää on
pitäny opetella ihan uusiksi kaikki. - Ahdistunut 89
Tuntuu tosiaan siltä ettei tästä ahdistuksesta, masennuksesta ja sosiaalisista peloista voi päästä koskaan eroon millään keinolla vaikka mitä yrittäis ja tekis. Tuntuu siltä ettei minunkaan elämästä voi koskaan tulla elämisen arvoista. Onko itsemurha ainut vaihtoehto?
- 40+
Itsemurha on luuserimaisin teko mitä läheisilleen voi tehdä. Yritä päästä oikeanlaiseen terapiaan ja olla samoja kokeneiden ihmisten kanssa tekemisissä vaikka netitse jos et muuten jaksa. Tsemppiä ja halaus!
- Ahdistunut 89
Sitä tuskin voi kuitenkaan kukaan kiistää että itsemurhan tekeminen vaatii myös rohkeutta. Minusta ei taida olla siihenkään.
Anteeksi vain mutta en voi sietää noita "luuserimaisin teko" ja " et voi tehdä sitä läheisillesi" kommentteja. Pitäisikö ihmisen elää elämänsä joidenkin toisten takia, vaikka ei millään kestäisi omaa ahdistustaan?80 vuotta tai enemmän? Tiedän että kyseistä syytä käytetään aina kun ei keksitä mitään muuta syytä masentuneen tai ahdistuneen ihmisen elää. kaikki keinot ovat siis sallittuja ilmeisesti, kuten hirveä syyllistäminen.
Ei voi elää elämäänsä jonkun toisen takia, pelkästään, ettei tuottaisi kärsimystä muille. Sehän on monen masentuneen ihmisen elämän malli, että kunhan muut vain pärjäävät, niin itsellä ei niin väliä.
Voi olla myös niin, ettei ole kovin läheistä ihmistä. Etäiset, tai jo kuolleet vanhemmat,eikä yhtään ystävää. Mihin silloin vedotaan?
En tietenkään kannusta itsemurhaan, vaikka tämän kirjoituksen perusteella joku niin luulisi, mutta tuo syyllistäminen saa riittää.- Siili123
Onko teillä pitkäaikaisesti masentuneilla tila pahentunut tasaisesti vai pysynyt ennallaan? Itselläni on iän myötä olo pahentunut koko ajan, ensin jäi kaikki muu paitsi työ pikku hiljaa vuosien mittaan, nyt keikun työkyvyn rajoilla. Jos olen nyt 35, mihin tämä oikein ehtii johtaa vuosikymmenten mittaan? En pysty tarttumaan mihinkään askareisiin enää, koska en näe missään mitään tarkoitusta ja tunnen vain syvää lohduttomuutta.
Onko masennuksen huipentuma istua apaattisena toisten syötettävänä vai mitä ihmettä on odotettavissa tätä menoa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006514
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t313890törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/303305Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3781783- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471043Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11920- 42889