Juuri 3 vuotta täyttänyt lapseni aloittaa päiväkodissa ja ongelmana on syöminen. Lapsi syö hyvin mutta syötettynä (osaa itsekin mutta ei suostu kuin satunnaisesti vaikka kuinka olisi nälkä). Autetaanko päiväkodissa syöttämisessä yli kolmevuotiasta? Entä kun lapsi ei suostu kalaa syömään missään muodossa (ei allergiaa), miten hän pärjää koko päivän hoidossa kun ruokana on kalaa (saako silloin muuta vai kuinka)???
3 vuotias ei syö itse!!
11
2522
Vastaukset
- iojp
Varmasti päiväkodissa ei syötetä yli 3-vuotiaita, jos on siis kyse ihan terveestä lapsesta eikä esim. kehitysvammaisesta. Jos lapsi ei syö kalaa, hän syö sitten muut lisukkeet ja mahdollisen leivän/näkkärin ja maidon. Jos ei suostu syömään mitään niin sitten ei syö, ei kukaan väkisin syötä saati anna muuta ruokaa. Sitten saa välipalan päiväunien jälkeen aivan kuten muutkin. Kotona voi illalla ehkä olla vähän enemmän nälkä, jos jättää koko ruoan syömättä päivällä. Tietenkään hän ei muuta ruokaa saa, jos ei allerginen kerran ole. Uskomatonta, että jossain perheessä syötetään vielä 3-vuotiasta... huhhuh.
- sontsa
Mitään toista ruokaa tuskin saa kalan tilalle ilman lääkärintodistusta. Tietenkin lapsi voi syödä perunaa,salaattia yms. Kalakeittopäivänä syö varmaan vaan leipää?
- ----------
Tuskin päiväkodissa on mitään ongelmaa. Lapsi syö siellä itse ja sitä, mitä tarjotaan. Hän oppii alusta alkaen, että täällä on säännöt ja näillä mennään. Kotona voi sitten edelleenkin käyttäytyä hankalasti, kun sen kerran sallitte.
- Pph.
Kuten edellisissä on vastattu, lapsi kyllä oppii talon tavoille nopeasti, mutta jatkaa kotona teidän pompotteluanne, kun kerran niin annatte tehdä. Missään päiväkodissa/hoitopaikassa ei syötetä isoja lapsia.
Minulla oli kerran hoidossa 2,5-vuotias, jolle jopa leipä syötettiin kädestä, eikä itse tarvinnut kuin pureskella. Sanoin äidille jo kättelyssä, että minä en syötä noin isoja millään tavalla, vaan meillä syö tuon ikäiset itse. Viikko meni siinä ihmetellessä, että sain kokoajan huomauttaa että "syö syö syö". Parin viikon päästä lapsi söi kuin kuka tahansa muukin, ihan itse ja jopa nopeasti.
Kotona jatkettiin syöttämista ainakin 3,5-vuotiaaksi(pitemmälle en tiedä kun jäi hoidosta pois tuon ikäisenä), kun ei kuulema muuten söisi mitään. Keskustelimme tästä joitakin kertoja ja yritin rohkaista ja neuvoa äiti kaikin tavoin luopumaan tavasta, mutta ei niin ei. Pointtini siis on, että lapsi kyllä oppii, missä voi pompotella ja missä on tarkat säännöt ja toimintatavat. - Nälkä opettaa
Kolmevuotiaanne käyttää teihin valtaa vaatimalla syöttämistä. Lopettakaa syöttäminen, antakaa hänelle puoli tuntia aikaa syödä ja sitten voitte ottaa ruuan pois, jollei lapsi ole alkanut syömään.
Seuraavan kerran tarjoatte ruokaa noin 3-4 tunnin kuluttua. En usko, että teidän tarvitsee kovinkaan montaa päivää katsella lapsenne koskematonta ruoka-annosta. - Oppii oppii
"Nälkä opettaa" osui naulankantaan. Hiukan on samaa ongelmaa meidänkin lähes 3v tytöllä. Odotamme myös, että päiväkoti viimeistään opettaa hänet kokonaan irti syöttämisestä. Tyttö osaa kyllä jos vain halu riittää. Aina ei oikein tahdo riittää ei.
Ja "iojp" nimerkille tidoksi, ettei juuri em. asiasta johtuen lien tavatonta, että uhmaikäistä joutuu välillä syottämään. Se on eriasia, että ymmärtääkö vanhemmat sen, että muksu vetää heitä höplästä ja pompottaa. Tässä yksi hyvä syy laittaa varsinkin ainokainen päivähoitoon ajoissa.- luuttu
Näin on, Oppii oppii, ainokainen ajoissa päivähoitoon.
Meilläkin lähdettiin perhepäivähoitoon jo 9 kk.n vanhana. Mutta jotenkin vaan välillä kotosalla heittäytyy vauvaksi ja oikein ilmoittaakin, että "äiti syötä minua, minä olen vauva". Poika lähentelee 3 vuotta.
Hoidossa syö itse reippaasti, mutta kotona on nunnunnuu. Välillä olen lepsuillut ja syöttänyt, mutta välillä syö itsekin.
Poika tykkää kalan mausta, mutta jos näkee esim. paistetun lohifileen, josta laitan meille, sanoo, että "en tykkää kalasta".
No, tässäkin olen tehnyt sen ratkaisun, että mulla on lohikuutioita pakastimessa (vähän haarukalla pienittynä), joita sitten "ujutan" ruoan joukkoon, eli jos on vaikka muusia ja kananmunaa, niin siinä muusin kätköissä syö tuota lohta.
Tässähän tietysti teen väärin, kun poika ei näe ruoan kunnon rakennetta jne., mutta olen ajatellut, että kaipa sitten hieman vanhempana, kun hokaa yhdistää sen kalan maun ja ulkonäön, niin menee ihan pala kalafilettäkin.
Tai sitten, jos huono tuuri käy, heittäytyy totaaliseksi peräkamaripojaksi...
- Luulisin että
kaikki menee hyvin ja syö siellä itse.Ja jos kalaa ei syö niin varmasti pärjää yhden päivän vähemmälläkin ja voihan olla että siellä syökin kalaa..Vastauksista päätellen voisi luulla että on maailmanloppu kun syötät 3 v lasta mutta tuskin nyt sentään,kyllä ennemmin tai myöhemmin syö itse joten älä siitä stressaa.
- alien12345678910
Meilla kavi juuri toisinpain: 1,5 vuotias lapsemme soi kotona jo itsenaisesti, mutta pph:n luona halusi tulla syotetyksiksi. Tassa vaiheessa pph ei tiennyt lapsen syovan kotona itse. Sitten kun asia pph:lle selvisi, loppui lapsemme syottaminen myos hoidossa. Alussa lapsi tietysti protestoi, mutta viikossa tilanne oli jo parantunut.
- J K
NINKÖ
- ghgfdhgdfth
Meillä on kehitysvammaisten lasten osastolla isompiakin jotka eivät syö itse, eivätkä ehkä koskaan opikaan. Silti kannustamme siihen, emme passaa.
Tarkoitushan on antaa lapselle eväät omaan elämään, eikä oppia riippuvaiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih506873Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6762978Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831290Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981271- 841265
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611164- 891150
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371120- 721022
- 223927