Olisi kiva kuulla matkakertomuksia Bodrumista. Sattuisikos olemaan ketään joka lomaillut Bodrumin suunnalla tänä vuonna? Plussaa ja miinusta ja nähtävyyksistä... Lomamatkaa odotellessa :)
Bodrum
7
2089
Vastaukset
- Lomailija
Mieletön paikka! Oltiin pari viikkoa sitten. Ehkä ainoa miinus oli järjetön kuumuus, mutta siitähän on turha valittaa kun kerran aurinkoa lähdettiin hakemaan. Ihmiset olivat todella ystävällisiä, ja ruoka mielettömän hyvää. Tottakai paikalliset huijaavat turisteja kaikessa mahdollisessa kaupankäynnissä, ja jopa ruoassa ravintolassa voi yrittää tinkiä. Kannattaa vaan pitää järki päässä, itse olen paljon näissä maissa matkustaessani tottunut siihen, että mistään ei kannata maksaa kuin max (!)puolet myyjän lähtöhinnasta. Bodrum on "Turkin Saint Tropez", jossa lomailee ainoastaan turkkilaiset julkkikset ja TODELLA rikkaat ihmiset. Näin ollen kaikki siellä maksaa huomattavasti enemmän kuin muualla Turkissa, ainakin verrattuna parin vuoden takaiseen reissuun Alanyassa. Alanya oli kiva, mutta enää en sinne menisi. Bodrum taas varasti sydämeni niin, että voisin heti lähteä uudestaan. Se on todella kaunis ja romanttinen paikka. Oikealla asenteella teillä tulee todella ihana reissu!
Retkillä emme kamalasti käyneet. Oltiin hammamissa, (suosittelen!), ja veneretkellä (suosittelen!), ja lisäksi käytiin Kosin saarella. Sitä en suosittele. Kos oli todella likainen, erityisesti ranta ja merivesi, ja siellä ei todellakaan ollut mitään nähtävää. Suosittelen myös vuokraamaan auton/mopon Bodrumista, pääsette todella helposti näkemään kaikki Bodrumin Niemimaan upeudet omatoimisesti ja edullisesti; esim. retki Pamukkaleen tulee huomattavasti edullisemmaksi näin, ja on takuulla kokemisen arvoinen.
Ei muuta kuin ihanaa matkaa ja muistakaa oikea asenne :-)!- risahotell
Itsekkin juuri Bodrumista tulleena (vatsataudissa) voin todeta samat asiat kuin sinä. Itse törmäsin kuitenkin melko usein ihan surkeaan ja huonoon ruokaan kun taas tuttavat hotellissa hyvään ruokaan. Hintalaatu-suhde ei ollut aina jokapaikassa kohdallaan. Kyllä siellä yritettiin huijata pariinkiin otteeseen ja se ei ole mitään uutta siinä maassa. Sitä on turha kieltää. Tinkiä saa ja pitääkin basaareissa ja kaupoissa,joissa hintaa ei ollut näkyvillä. Ja minähän tingin. Sain itseni mielestä hyvät hinnat tuotteista. Ravintoloissa nyt en mennyt tinkimään, mutta tippiäkään en jättänyt, jos palvelu tai ruoka huonoa tai molemmat.
Miehet siinä maassa aika rasittavia ainakin näin yksin matkustavalle naiselle. Mulle ei ainakaan tullut minkäänlaista romanttista fiilistä, kun joka käänteessä joku selittämässä milloin mitäkin. Puitteet kylläkin romanttiselle lomalle oman kullan kanssa. En puhu turkkia mitä nyt yritin opiskella päivittäistä lomasanastoa ja komminikoida sen kanssa. Puhuttiin englantia yleensä kaikkien kanssa ja kaupankäynnissä sillä pärjäsi oikein hyvin. Basaarissa pärjää elekielelläkin, ei siinä tarvitse turkkia alkaa opiskelemaan:-)
Hienot maisemat, paitsi jeeppisafarilla ei ollut paljoo mitään näkemistä kuin hiekkakuoppaa hiekkakuopan perään, ihana meri, kaikenkaikkiaan ystävälliset ja huumorintajuiset ihmiset (muutamaa moukkaa lukuunottamatta, mutta niitähän on jokapaikassa).
- pahali yok
Jos olet sitä mieltä, että turkkilaiset huijaavat turisteja kaikessa, miksi edes menet koko maahan? Joudut aamusta iltaa riitelemään huijareiden kanssa? Olet vuosia matkaillut Turkissa enkä ole samaa mieltä. Jos puhut vain basaarista, vakihintoja ei edes ole. Sehän on osa kulttuuria. Sinne ei edes kannata mennä, jos ei osaa tai halua tinkiä. En kehtaisi tinkiä ravintolassa! Sekä ravintolan ulkopuolella että ruokalistassa on hinnat, joten tietää mitä mikin maksaa. Muutoin kertomus oli mielenkiintoinen, mutta kaikkien paikallisten leimaaminen huijareiksi eli epärehellisiksi ihmisiksi... Puhun itse turkkia kohtalaisesti, joten pystyn aina tarkistamaan laskun, lukemaan kaupan tarjouskyltit sun muuta.
- Syyslomalle 2012
Kiitokset Lomailijalle vinkeistä:))
Olikos tuo retki Kosille minä hintainen? Arvelinkin paikan olevan Alanyaa kalliimpi:( - miltsu1
Kosille retki oli 15e tetty kun niitä matka myyjiä oli useampia niin hinta hieman voi vaihdella.
- Lomailija
pahali yok:
ei ollut missään nimessä tarkoitus vihastuttaa ketään! Itselläni vain sattui joka ikinen kerta niin että kun englanniksi kysyn hintaa tuotteesta, saan tuplahinnan, kuin mitä turkkilainen ystäväni saa samasta tuotteesta samassa kaupassa. Minulla on paljon turkkilaisia Suomessa asuvia ystäviä, joiden kanssa myöskin olin reissussa, ja näin ollen huomasin että englantia puhuvalle hinnat ovat lähestulkoon aina tuplat kuin turkkilaisille itselleen, minkä tietenkin ymmärrän täysin.
Ja kyllä, tiedän mistä on kyse basaareissa, olen itsekin kotoisin muualta kuin Suomesta. Ja kyllä myöskin puhuin pitkälti basaareista ja ei-kiinteähintaisista kaupoista mitä esim. Bodrum ja Alanya on pullollaan.
Vaikka oletkin ehkä käynyt Turkin kielen tunneilla, et ehkä silti tiedä kaikesta kaikkea, ei pahalla! Seni seviyorum ja merhaba ei välttämättä aina riitä. Ja kun kysyit miksi matkustan Turkkiin; en tiedä kirjoitinko epäselvästi, mutta tarkoitukseni oli todellakin ylistää tätä paikkaa.
Joka tapauksessa ei ollut tarkoitus hermostuttaa ketään vaan ainoastaan muistuttaa, että tinkiminen on todella tärkeää, kun kuulin meidänkin reissulla monien kanssamatkustajien maksaneen uskomattomia hintoja tuliaisista yms... :)- pahali yok
Korjaus: en vihastunut. Kaksoishinnoittelu on osin totta, ymmärtäähän sen.Ravintoloissa etenkin. En ole vain käynyt kielen tunneilla vaan opiskellut sitä monta vuotta. Puhun, ymmärrän, osaan lukea ja kirjoittaa sitä. Ikävä heitto, että siellä vain rakkaudesta lurittelen ja moikkailen ja that's it... Tinkimispaikoissa hinta onkin ihan pelkkä heitto, tarkoitettukin tingattavaksi. Varmaan sinunkin ystäväsi ovat selvittäneet, mikä systeemin juoni on. Siksi kysyvät mistä maasta turisti on kotoisin. Saksalaisilta ja hollantilaisilta esim. pyydetään enemmän, puolalaisilta ja romanialaisilta vähiten jne. Kuten aiemmin totesin, ei kannata mennä basaariin, jos ei hyväksy systeemiä. Maassa maan tavalla. Ja totesin myö, että kirjoituksesi oli muutoin kiinnostava, mutta tämä huijarikommentti oli syvältä. Enkä ikinä ole kertonut 'tietäväni' kaikkea, en todellakaan. Mutta kielitaito auttaa kyllä, anteeksi että uskalsin mainita. Ei ollut sillä tarkoitus ketään suututtaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495729- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197