kieliongelmia

Manna26

JOku teist on varmasti käyny Tukholmas siin Ariadne hotellis (siljan yht.työkumppani).. Selviääkö siel suomen kielellä vai joutuuko vääntään ruotsia taikka englantia? Ettei jää ilman huonetta :)

13

1414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Göran Person

      Että suomellako selviäis ruotsissa?? luulenpa että jos haluat ulkomaille ja puhua suomea niin muuta Siperiaan :D jos ei suomalainen ei osaa ruotsia niin kyllä se Enestam kohta karkoittaa sinut sinne ;)

      • Manna26

        ..ei tarvi Siperiaan lähtee, ku puhun hyvin sekä enkkua että ruotsia :). Tosin pärjäisin myös siellä Siperias, koska puhun myös venäjää. Aattelin vaan siks, ku se hotelli on siinä laivaterminaalin vieressä, et oisko sinne eksyny suomalaisiaki töihin.


      • piccolo

        Tukholmassa asuu 100.000 suomalaista. Kyllä hotellissa selviää selvänä suomella, kun asiakkaat ovat Suomesta.


      • Bamb!
        Manna26 kirjoitti:

        ..ei tarvi Siperiaan lähtee, ku puhun hyvin sekä enkkua että ruotsia :). Tosin pärjäisin myös siellä Siperias, koska puhun myös venäjää. Aattelin vaan siks, ku se hotelli on siinä laivaterminaalin vieressä, et oisko sinne eksyny suomalaisiaki töihin.

        Jokaiselle pitaisi olla selvaa, etta ainoastaan Suomessa parjaa suomella. Ruotsalaiset yleensa tunnistavat suomalaiset jo kaukaa ulkonaosta ja pukeutumisesta, ja suhtautuminen voi olla erittain nuivaa. Viela pahempi jos puhut sanaakaan suomea ruotsalaisten kuullen: ilmapiiri muuttuu jaatavan kylmaksi ja koppavaksi eika palvelua valttamatta saa lainkaan. Suomalaiset ovat valitettavasti vielakin c-luokan roskasakkia Ruotsissa, jota en yhtaan ihmettele, kun ajattelee millaisia ihmisia sinne Suomesta aikoinaan muutti.


    • Papparainen

      Kävin ensimmäistä kertaa eläissäni ulkomailla kesällä 1967. Ikää minulla oli 16 vuotta ja kohde – mikäpäs muu kuin Tukholma.

      Yritin keskusrautatieaseman kioskilla tehdä itseäni ymmärrettäväksi kouluruotsillani. Minua muutamaa vuotta vanhempi myyjätyttö ehdotti hetken kuluttua kielen vaihtamista suomeksi.

    • vh:n erityisasiantuntija

      No Manna pikkuinen!! epäilenpä että et puhu mitään mainitsemiasi kieliä, kuin suomea ja sitäkin huonosti, miksi muuten tuollaisia kyselisit ja vars. loppukommenttisi "ettei jää ilman huonetta" paljasti että todellisuudessa et puhu muuta kuin suomea, miksi tuollaisia muuten kysyisit?! Ihmeelliset pelot myöskin nykynuorilla, näillä kermapepuilla. Minä olen liki 30-kymppinen ja ruotsiksi osaan muutaman lauseen ja aina olen huoneen hotellista saanut ja muutenkin matkoillani pärjännyt olen sitten ollut Ruotsissa tai Tunisiassa! esim. Har du lediga rum? tai engl. puhuvia maissa: Have you got room for night? KIELIOPILLA JA SEN OIKEELLISUUDELLA EI KÄYTÄNNÖN PUHETILANTEISSA OLE VITUN VERTAA VÄLIÄ!!!! IHAN YMMÄRRETTÄVÄKSI OLEN AINA TULLUT JA AION TULLA JATKOSSAKIN. Suomen tyhmissä kouluissa vain alistetaan ihmisiä, ja opetetaan liikaa käytännön elämän kannalta merkityksetöntä kielioppia!

      • Manna26

        Tulipas sieltä ärhäkkä vastaus :). Hyvä että oot löytäny jonku keinon purkaa ylimääräisiä paineitasi. Osaan kyl oikeasti mainitut kielet. Se loppukommentti oli lähinnä vitsi. Tosin kaiketi huono sellainen..

        Leppoisaa kesän loppua sulle! Ei kannata ottaa kaikkia asioita kovin vakavasti, käy muuten elämä raskaaksi.


    • turist i sverige

      Luulenpa, että Tukholman hotelleissa ei suomea juurikaan puhuta... No, saattaa olla, että siellä on joku suomalainen sattumalta töissä, mutta muuten he eivät suomea ymmärrä.
      Pohjois-Ruotsissa suomea kyllä joissain paikoissa osataan, ainakin Haparanda Stadshotellissa saa palvelua myös suomeksi. Tosin itse käytän sielläkin aina ruotsia, minun mielestäni kun se on kohteliasta ruotsalaisia kohtaan.

    • turist i sverige

      Luulenpa, että Tukholman hotelleissa ei suomea juurikaan puhuta... No, saattaa olla, että siellä on joku suomalainen sattumalta töissä, mutta muuten he eivät suomea ymmärrä.
      Pohjois-Ruotsissa suomea kyllä joissain paikoissa osataan, ainakin Haparanda Stadshotellissa saa palvelua myös suomeksi. Tosin itse käytän sielläkin aina ruotsia, minun mielestäni kun se on kohteliasta ruotsalaisia kohtaan.

    • turist i sverige

      Vielä lisää sen verran, että löysin internetistä hotelli Ariadnen kotisivut (kuuluu Scandic hotelleihin), ja siellä lukeekin, että henkilökunta osaa myös Suomea, elikä hotellissa on varmaan joku suomalainenkin töissä ;)

      • Manna26

        Kiva saada vastaukseksi muutaki ku säälittävää suun soittoa :). Ens torstaina ois reissuun lähtö.


      • Tuk-Tuk
        Manna26 kirjoitti:

        Kiva saada vastaukseksi muutaki ku säälittävää suun soittoa :). Ens torstaina ois reissuun lähtö.

        Hyvää matkaa! Rohkeasti vain suurta maailmaa kohden! Muista pakata ajoissa ja ota mukaan kartta, aurinkovoide, sanakirja sekä kosteuspyyhkeitä. Rahapussi on hyvä kietoa nilkaan tai kaulaan. Otathan mukaan myös pelastusliivit ja pari hätärakettia.


    • Fin

      Suomella selviää, on kokemusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4255
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1661
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1477
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1294
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      49
      1185
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1116
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      63
      1071
    Aihe