kumpaa..

äärr

suosittelette...? olen omistanut n.6kk canon1100d kameran ja nyt ajattelin ostaa paremman kameran parempien kuvien toivossa! vai kannattaisiko panostaa "kunnon" objektiiviin?

16

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opettele!!

      Ei helvetti oikeesti.

      Tiedätkö kameroista mitään, miksi edes järkkärin olet hankkinut? Opettele käyttämään kameraasi, manuaali asetukset kehiin, lue valokuvauskirjoja. Perus linssillä joka sinulla ilmeisesti on (18-55mm ?) pääset hyvin alkuun.

      Jos haluat parempia kuvia, suosittelen ostamaan pokkarin ja myymään järkkärin sinua viisaammalle. Järjestelmäkameralla saa parempia kuvia kuin pokkarilla, jos osaa kameraansa käyttää. Pokkarilla saa hyviä kuvia vain painamalla laukaisinta ja rajaamalla kuvan hyvin. Järkkärin käytössä vaaditaan enemmän.

    • 5D + EF 135mm f/2L

      "nyt ajattelin ostaa paremman kameran parempien kuvien toivossa!"

      Minä kyllä väittäisin, että hajulla ollaan. Saat huomattavasti parempaa kuvaa kameralla EOS 5D Mark III

      http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/795|0/(brand)/Canon/(appareil2)/693|0/(brand2)/Canon

      Overall Score
      81 vs 62

      Portrait
      (Color Depth)
      24 vs 21.9 bits

      Landscape
      (Dynamic Range)
      11.7 vs 11 Evs

      Sports
      (Low-Light ISO)
      2 293 vs 755 ISO

      Saat joka osa-alueella paremman kameran vaihtamalla EOS 1100D nyt kameraan EOS 5D Mark III

      Kannattaa panostaa kunnon objektiiviin: suosittelen EF 24-70mm f/2.8L II USM

    • hyväksi havaittua
    • u54u

      Voit aloittaa paremmilla objektiiveilla. Älä kuitenkaan tuhlaa rahoja -s-objektiiveihin, koska niitä ei voi käyttää vitosessa, jos sellaisen hankit.

    • EF-S 60mm f2.8 Macro

      "Älä kuitenkaan tuhlaa rahoja -s-objektiiveihin, koska niitä ei voi käyttää vitosessa, jos sellaisen hankit."

      EF objektiivit ovat suunniteltu kameroille, joiden kennojen APS-C kokoisen piirtoympyrän alueella on 7 megapikseliä. Kamerassa EOS 1100D on 12 megapikselin kenno APS-C kokoisen piirtoympyrän alueella.

      Tuo johtaa helposti siihen, että objektiivi, joka oli loistava kinofilmikoon kennollisessa kamerassa, ei olekaan enää riittävän terävä APS-C kennollisessa johtuen APS-C kennon suuremmasta pikselitiheydestä.

      Jos haluat edullisesti hyvää, osta EF-S 60mm f2.8 Macro USM. Sen piirto riittää varmasti kennolle kuin kennolle.

      Mille polttovälialueelle sitä objektiivia sitten tarvitset? kiinteää vai zoomia?

      • hguyrhyjh

        "EF objektiivit ovat suunniteltu kameroille, joiden kennojen APS-C kokoisen piirtoympyrän alueella on 7 megapikseliä. Kamerassa EOS 1100D on 12 megapikselin kenno APS-C kokoisen piirtoympyrän alueella."

        Ota huomioon, että ei ole olemassa yhtään EFs-"pro" objektiivia!
        Mitähän se asia kertookaan?


    • niinjanäinkinpäin

      Parempien kuvien saamiseksi kannattaa panostaa siihen juttuun, joka on kameran takana.

      Kaikeksi onneksi tämä panostus tulee yleensä rahallisesti huomattavasti edullisemmaksi kuin kamerakaluston parantaminen.

      Hyvä kuvaaja ottaa hyviä kuvia vaikka sillä marketin halvimmalla Ixuksella.

    • Dol Biong

      Parempi kamera ei auta parempien kuvien toivossa.
      Millö tahansa kameralla saa parempia kuvia jos osaa.
      Jos ei saa hyviä kuvia 1100D:llä niin ei niitä saa millään muullakaan kameralla tai objektiivilla – jos saa hyviä kuvia 1100D:llä niin saattaa saada hieman parempia n. 3000 €:n ”panostuksella”

      Shoppailu on ihan kivaa, mutta ei lisää taitoa eikä ymmärrystä. Kameran tai/ja objektiivin vaihto parantaa kuvaa vain vaativissa olosuhteissa ei normaalitilanteissa.

      Kannattaa panostaa vain osaamiseen tai/ja vaihtaa harrastus johonkin yksinkertaisempaan.

      • 1100D + 18-55=suttua

        "Parempi kamera ei auta parempien kuvien toivossa."

        En oikein jaksa uskoa, että EOS 1100D ja 18-55 kitillä on edes mahdollista ottaa teräviä kuvia. Olen monta kertaa ihmetellyt, kun siskon tuolla setillä ottamat kuvat ovat aina jollain tapaa epäonnistuneita. Kohteena on usein koira ja melkein aina koira on todella liike-epätervävä. Lisäksi turkista ei suurella pinta-alalla erota lainkaan karvoja, vaan turkki näkyy vain suurena tasaisena mattapintana.

        Niin monta kuvaa olen jo nähnyt, etten enää usko ongelman olevan vain kameran takana - EOS 1100D kamerassa on pieni kenno, jonka lisäksi 18-55 obiskan valovoima ja piirto eivät vain yksinkertaisesti riitä hyviin kuviin - kaikki on enemmän tai vähemmän liike-epätervää suttua.

        Omakohtaisia kokemuksia EOS 1100D kamerasta minulla ei todellakaan tule koskaan olemaan - sen verran surkeaa kuvaa tuo on siskoni käytössä tuottanut.


      • mljujkko9
        1100D + 18-55=suttua kirjoitti:

        "Parempi kamera ei auta parempien kuvien toivossa."

        En oikein jaksa uskoa, että EOS 1100D ja 18-55 kitillä on edes mahdollista ottaa teräviä kuvia. Olen monta kertaa ihmetellyt, kun siskon tuolla setillä ottamat kuvat ovat aina jollain tapaa epäonnistuneita. Kohteena on usein koira ja melkein aina koira on todella liike-epätervävä. Lisäksi turkista ei suurella pinta-alalla erota lainkaan karvoja, vaan turkki näkyy vain suurena tasaisena mattapintana.

        Niin monta kuvaa olen jo nähnyt, etten enää usko ongelman olevan vain kameran takana - EOS 1100D kamerassa on pieni kenno, jonka lisäksi 18-55 obiskan valovoima ja piirto eivät vain yksinkertaisesti riitä hyviin kuviin - kaikki on enemmän tai vähemmän liike-epätervää suttua.

        Omakohtaisia kokemuksia EOS 1100D kamerasta minulla ei todellakaan tule koskaan olemaan - sen verran surkeaa kuvaa tuo on siskoni käytössä tuottanut.

        "En oikein jaksa uskoa, että EOS 1100D ja 18-55 kitillä on edes mahdollista ottaa teräviä kuvia"

        On mahdollista. Olen käyttänyt aikoinaan vastaavaa runkoa, mutta siinä oli vain 8 Mpikseliä. Objektiiveja oli vain kitti ja kasa vanhoja FD-objektiiveja sovitteen kanssa.
        Kuvatoimistossa tykkäsivät, että "ei kuvien tarvitse ihan noin teräviä olla".

        Terävän kuvan saaminen riippuu laukaisusta, ei saa nykäistä, jolloin tärähtää, myös tarkennus pitää olla oikein ja suljinajan niin nopea, että pysäyttää mahdollisen liikkeen.
        Kameran vihreällä täysautomaatilla on tulokset täysin satunnaisia. Pitää opetella säätämään kameran herkkyys, suljinaika ja aukko siten, että kuva tilanteessa onnistuu. Se tietää tilanteen ennakointia.

        Valovoimaisemman objektiivin hankkiminen myös autta asiaa. Voi käyttää nopeampaa suljinaikaa ja/tai alhaisempaa herkkyyttä.
        Kittilinssi on lähinna sitä varten, että pääsee kokeilemaan, vaikka silläkin saa hyviä kuvia hyvässä valossa.

        Tuossa hieman makua verrattuna muihin vastaaviin:
        http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1100D/16


      • Heh...
        1100D + 18-55=suttua kirjoitti:

        "Parempi kamera ei auta parempien kuvien toivossa."

        En oikein jaksa uskoa, että EOS 1100D ja 18-55 kitillä on edes mahdollista ottaa teräviä kuvia. Olen monta kertaa ihmetellyt, kun siskon tuolla setillä ottamat kuvat ovat aina jollain tapaa epäonnistuneita. Kohteena on usein koira ja melkein aina koira on todella liike-epätervävä. Lisäksi turkista ei suurella pinta-alalla erota lainkaan karvoja, vaan turkki näkyy vain suurena tasaisena mattapintana.

        Niin monta kuvaa olen jo nähnyt, etten enää usko ongelman olevan vain kameran takana - EOS 1100D kamerassa on pieni kenno, jonka lisäksi 18-55 obiskan valovoima ja piirto eivät vain yksinkertaisesti riitä hyviin kuviin - kaikki on enemmän tai vähemmän liike-epätervää suttua.

        Omakohtaisia kokemuksia EOS 1100D kamerasta minulla ei todellakaan tule koskaan olemaan - sen verran surkeaa kuvaa tuo on siskoni käytössä tuottanut.

        "En oikein jaksa uskoa, että ..."

        Ei kannata yleistää täsäkään asiassa. Jos hyvän kuvan ottaminen ei tuolla setillä onnistu SINUN taidoillasi ei se tarkoita sitä että se olisi mahdotonta jollekulle toiselle.

        "Omakohtaisia kokemuksia EOS 1100D kamerasta minulla ei todellakaan tule koskaan olemaan - sen verran surkeaa kuvaa tuo on siskoni käytössä tuottanut."

        Ks. edellinen kohta.


      • shoppailuja?
        mljujkko9 kirjoitti:

        "En oikein jaksa uskoa, että EOS 1100D ja 18-55 kitillä on edes mahdollista ottaa teräviä kuvia"

        On mahdollista. Olen käyttänyt aikoinaan vastaavaa runkoa, mutta siinä oli vain 8 Mpikseliä. Objektiiveja oli vain kitti ja kasa vanhoja FD-objektiiveja sovitteen kanssa.
        Kuvatoimistossa tykkäsivät, että "ei kuvien tarvitse ihan noin teräviä olla".

        Terävän kuvan saaminen riippuu laukaisusta, ei saa nykäistä, jolloin tärähtää, myös tarkennus pitää olla oikein ja suljinajan niin nopea, että pysäyttää mahdollisen liikkeen.
        Kameran vihreällä täysautomaatilla on tulokset täysin satunnaisia. Pitää opetella säätämään kameran herkkyys, suljinaika ja aukko siten, että kuva tilanteessa onnistuu. Se tietää tilanteen ennakointia.

        Valovoimaisemman objektiivin hankkiminen myös autta asiaa. Voi käyttää nopeampaa suljinaikaa ja/tai alhaisempaa herkkyyttä.
        Kittilinssi on lähinna sitä varten, että pääsee kokeilemaan, vaikka silläkin saa hyviä kuvia hyvässä valossa.

        Tuossa hieman makua verrattuna muihin vastaaviin:
        http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1100D/16

        ”Valovoimaisemman objektiivin hankkiminen myös autta asiaa.”
        Auttaa se jos eiosaa tarkentaa, mutta valovoima ei parann kuvan laatua.
        Ohjektiivin kuvanlaatuun vaikuttaa vai linssien hionta ja valmistustarkkuus. Suurimmilla aukoilla kuvanlaatu on yleensä huonompi.


      • klkiuyuu
        shoppailuja? kirjoitti:

        ”Valovoimaisemman objektiivin hankkiminen myös autta asiaa.”
        Auttaa se jos eiosaa tarkentaa, mutta valovoima ei parann kuvan laatua.
        Ohjektiivin kuvanlaatuun vaikuttaa vai linssien hionta ja valmistustarkkuus. Suurimmilla aukoilla kuvanlaatu on yleensä huonompi.

        Kinata halutaan näköjään.

        Suurempivalovoimaiset on yleensä paremmin tehtyjä ja antavat paremman tuloksen ainakin samaan himmennettynä, kuin pienivalovoimaiset. Esim. Olympuksessa tulisi käyttää laaduntähden suurempaa aukkoa, kuin 5,6. Ja arvaapa miksi?
        Hyvintehdyt objektiivit on terävimmillään täydellä aukolla ja himmentäminen vain heikentää laatua. Sitä ei tosin "hullu" heti huomaa.
        Suurempi valovoima myös mahdollistaa suuremmat suljinnopeudet ja tärähtelyt vähenee.


    • molempi parempi

      Näissä edullisimmissa tuotteissa on kaksi päätekijää, jotka heikentävät kuvanlaatua:

      Pienellä kennolla(APS-C) ja pimeällä objektiivilla(f/5.6) varustetulla kameralla suljinaika venyy pitkäksi, jolloin liikkuvaa kohdetta kuvatessa kuvaan tulee paljon liike-epäterävyyttä.

      Valovoimaisella objektiivilla(F 50mm f/1.2 L USM)
      http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=403
      Piirto taas ei riitä täydellä aukolla suuremman pikselitiheyden kennolle(APS-C), jolloin kuva on taas pehmeä.

      Parhaaseen tulokseen päästäänkin suurella kennolla ja valovoimaisella objektiivilla. Aloittaja ehdotti, että jompikumpi, parempi kamera tai uusi objektiivi.

      Vastaus on, että molemmat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      416
      8854
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      241
      6384
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      334
      2305
    4. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      12
      1926
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1677
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1633
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      183
      1265
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      187
      1263
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      979
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      954
    Aihe