Eka koira: havanna vai malta?

Havanna/malta

Eli olen 12 vuotias tyttö, minulla on pikkusisko, äiti (joka ei osallistu hoitoon) ja isä, jolla on ollut yli kymmeniä kissoja/koiria. Olen viisi kertaa viikossa tallilla, mutta minulla olisi mahdollista ottaa koira aina tallille mukaan, pikkusiskoni tulee joka päivä kotiin koulusta ja isäni tekee kotootakäsin töitä ma-ke/to, jolloin voisi lenkittää koiran. Aamulenkityksetkin onnistuvat ja samoin myös ilta-. Koiran pitäisi sietää hevosia ja muutenkin sopia elämäntilanteesemme. Olemme katsoneet netistä tietoa ja molemmat vaikuttavat mukavilta. Kumpi siis on parempi vaihtoehto? Myös saa ehdotella muita, mutta kunhan on äskeisten kriteereiden lisäksi myös suhteellisen pieni. Kiitos jo etukäteen!

3

669

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Havanna/malta

Eikö kukaan osaa sanoa?

• hw__

Ainakin turkinhoidon kannalta ihmetyttää hieman tuo valintasi. Maltankoiran ykkösjuttu on nimenomaan turkki ja se vaatii päivittäin harjausta. Jos pidät sitä hevostalleilla vapaana, niin turkki likaantuu miltä tahansa koiralta. Jos siis hommaisit maltankoiran tai ylipäätään valkoisen koiran, niin sellaisia ei juuri talleilla näy juuri siitä syystä, että likaisenharmaa koira ei ole kivannäköinen.

Tallilla jossa itse käyn on Jack Russelin terriereitä ja ainakin ne viihtyvät hyvin talliympäristössä. Kannattaa tietenkin kysyä tallin omistajalta, että salliiko hän sen, että tuot koirasi sinne. Esimerkiksi pentukoiraa pitää kouluttaa aika kauan ennen kuin voit jättää sen vapaana juoksentelemaan tallille ilman, että se karkaa, pelkää tai säikyttelee hevosia. Myös sukupuolella on väliä, sillä jos tallin koirat ovat esim. uroksia, niin juoksuaikaa lähestyvä narttukoira tekee ne levottomiksi.

Koirasta on etukäteen tosi vaikea sanoa, että sopiiko se talliin vai ei. Osa ei sopeudu tallikoiraksi.

Suosittelen, että googletat netistä maltan- ja havannan koiran rotuyhdistyksen ja käyt katsomassa jotakin kasvattajaa ja tutustumassa rotuun. Toinen hyvä vaihtoehto on koiranäyttelyt.

Kannattaa muistaa myös se, että pentukoiran kouluttaminen, sisäsiistiksi opettaminen, eläinlääkärissä käynnit jne vievät kaikki aikaa. Koiran kanssa pitäisi myös olla aktiivisesti ja esim. leikkiä sen kanssa, joten kannattaa vaikka pyytää jonkun tutun koira heti syksyllä viikoksi hoitoon, jotta näet, että miten hyvin onnistuu koulun, hevosharrastuksen ja koiran yhdistäminen.

• Piski ja minä

Havannoista on vain kokemuksia, joten keskityn vain siihen.
      Havannalainen sopii tallille jos sen totuttaa siihen ja jos se on hyvin koulutettu, se sopii myös mainiosti ensikoiraksi seurakoiramaisen ja sopeutuvaisen luonteensa puolesta. Turkin voi pitää pitkänä tai lyhyenä, mutta jos pitää pitkänä joutuu välillä nykkiä heiniä/risuja yms. pois.
      Ostakaa vain rekisteröity koira(ellet sitten ota sekarotuista) muuten voi tulla ikäviä yllätyksiä luonteen ja terveyden osalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      97
      5248
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3553
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3205
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      438
      2467
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      248
      1513
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1281
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      83
      1275
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1213
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      136
      1125
    Aihe