Eka koira: havanna vai malta?

Havanna/malta

Eli olen 12 vuotias tyttö, minulla on pikkusisko, äiti (joka ei osallistu hoitoon) ja isä, jolla on ollut yli kymmeniä kissoja/koiria. Olen viisi kertaa viikossa tallilla, mutta minulla olisi mahdollista ottaa koira aina tallille mukaan, pikkusiskoni tulee joka päivä kotiin koulusta ja isäni tekee kotootakäsin töitä ma-ke/to, jolloin voisi lenkittää koiran. Aamulenkityksetkin onnistuvat ja samoin myös ilta-. Koiran pitäisi sietää hevosia ja muutenkin sopia elämäntilanteesemme. Olemme katsoneet netistä tietoa ja molemmat vaikuttavat mukavilta. Kumpi siis on parempi vaihtoehto? Myös saa ehdotella muita, mutta kunhan on äskeisten kriteereiden lisäksi myös suhteellisen pieni. Kiitos jo etukäteen!

3

463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Havanna/malta

      Eikö kukaan osaa sanoa?

    • hw__

      Ainakin turkinhoidon kannalta ihmetyttää hieman tuo valintasi. Maltankoiran ykkösjuttu on nimenomaan turkki ja se vaatii päivittäin harjausta. Jos pidät sitä hevostalleilla vapaana, niin turkki likaantuu miltä tahansa koiralta. Jos siis hommaisit maltankoiran tai ylipäätään valkoisen koiran, niin sellaisia ei juuri talleilla näy juuri siitä syystä, että likaisenharmaa koira ei ole kivannäköinen.

      Tallilla jossa itse käyn on Jack Russelin terriereitä ja ainakin ne viihtyvät hyvin talliympäristössä. Kannattaa tietenkin kysyä tallin omistajalta, että salliiko hän sen, että tuot koirasi sinne. Esimerkiksi pentukoiraa pitää kouluttaa aika kauan ennen kuin voit jättää sen vapaana juoksentelemaan tallille ilman, että se karkaa, pelkää tai säikyttelee hevosia. Myös sukupuolella on väliä, sillä jos tallin koirat ovat esim. uroksia, niin juoksuaikaa lähestyvä narttukoira tekee ne levottomiksi.

      Koirasta on etukäteen tosi vaikea sanoa, että sopiiko se talliin vai ei. Osa ei sopeudu tallikoiraksi.

      Suosittelen, että googletat netistä maltan- ja havannan koiran rotuyhdistyksen ja käyt katsomassa jotakin kasvattajaa ja tutustumassa rotuun. Toinen hyvä vaihtoehto on koiranäyttelyt.

      Kannattaa muistaa myös se, että pentukoiran kouluttaminen, sisäsiistiksi opettaminen, eläinlääkärissä käynnit jne vievät kaikki aikaa. Koiran kanssa pitäisi myös olla aktiivisesti ja esim. leikkiä sen kanssa, joten kannattaa vaikka pyytää jonkun tutun koira heti syksyllä viikoksi hoitoon, jotta näet, että miten hyvin onnistuu koulun, hevosharrastuksen ja koiran yhdistäminen.

    • Piski ja minä

      Havannoista on vain kokemuksia, joten keskityn vain siihen.
      Havannalainen sopii tallille jos sen totuttaa siihen ja jos se on hyvin koulutettu, se sopii myös mainiosti ensikoiraksi seurakoiramaisen ja sopeutuvaisen luonteensa puolesta. Turkin voi pitää pitkänä tai lyhyenä, mutta jos pitää pitkänä joutuu välillä nykkiä heiniä/risuja yms. pois.
      Ostakaa vain rekisteröity koira(ellet sitten ota sekarotuista) muuten voi tulla ikäviä yllätyksiä luonteen ja terveyden osalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2886
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2248
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      23
      1787
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe