Perintö & lakiosa

Kallu

Hei,
äitini kuoli vuoden alussa, heillä oli isän kanssa keskinäinen testamentti (isä vielä elossa), silloin ei jaettu perintöä eikä lakiosaa. Meitä on yhteensä 3 sisarusta. Lakiosaa voisin vielä vaatia (n. 360000 mk), koska puoli vuotta ei ole kulunut umpeen, olenko oikeassa, ja kannattaako vaatia? Entä jos isäni kuolee, kuuluuko lakiosa silloin koko perinnöstä (äidin ja isän yhteisestä omaisuudesta)? Entä jos isä tekee vielä elinaikanaan vaikkapa minut perinnöttömäksi, saanko minkäänlaista lakiosaa, vaikka sitä sitten vaatisinkin?
Isälläni on nyt uusi elämänkumppani, kas kummaa löytyi heti äitini hautajaisten jälkeen. Toivottavasti eivät mene naimisiin... Itse olen nyt "hieman" viileissä väleissä heidän kanssaan, samoten vaimoni ja lapseni. Toiset sisarukset ovat uuden naisen hyväksyneet mukisematta. Heitä hän tuntuu muutenkin suosivan enemmän. Mm. toiselle sisarukselle on ostanut muutama vuosi sitten henkilöauton, n. 20000€, en tiedä onko ollut lahja, onko rahat lainattu, vai? Samoten on isäni ostanut äitini kuoleman jälkeen samalle sisarukseni tyttärelle auton, n. 10000€. Toisen sisarukseni kahdelle lapselle hän laittoi pankkitileille äitini kuoleman jälkeen molemmille 10000€, mutta esim. minun lapsilleni ei ole laittanut, joten lapsenikin tietysti ovat tuohduksissaan tästä, ettei heitä kohdella samanarvoisina. Eikä ole muutenkaan lapsiani muistanut niinkuin sisarusteni lapsia. Kertokaapa mielipiteenne mitä kannattaisi tehdä??
Perunkirjoituksessa puuttui jotakin omaisuutta, joka huomattiin vasta vähän myöhemmin, kannattaako tällaista oikaista? Entä saako isäni myydä taloaan / irtainta omaisuutta (taloa, mökkiä, erilaisia työkoneita ym) ilman että lupa kysytään rintaperillisiltä? Tarvitaanko kaikkeen myytävään asiakirjat?
Arvokkaat neuvot ovat todellakin tervetulleita!

2

827

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laki niin kuin luetaan

Vastaan lyhyesti sen osalta, miten lakiosavaatimus vaikuttaa jakamattoman kuolinpesän hallintoon.

Jos testamentti on annettu lakimääräisille perillisille todistettavasti tiedoksi, oikeus vaatia lakiosaa on kuusi kuukautta tästä tiedoksiantamisesta lukien. Lakiosavaatimus on myös tehtävä todisteellisesti (esim. vastaanottajan allekirjoitus sen saamisesta).

Jos ette vaadi lakiosaa (ja testamentti tulee lainvoimaiseksi) teillä ei ole enää sen jälkeen osaa eikä arpaa kuolinpesän asioihin, JOS puolisoiden keskinäinen testamentti on sisällöltään sellainen, että saaja (isänne) saa täyden omistusoikeuden.

Lakiosavaatimuksen tekemisen jälkeen ja ennenkin sitä, jos aikaa sen tekemiseen on jäljellä, perilliset ovat kuolinpesän osakkaita ja heidän suostumuksensa on tarpeen kaiken kuolinpesään kuuluvan omaisuuden sekä tietynlaisen lesken omaisuuden myymiseen.

Jos ette vaadi lakiosaa nyt äitinne kuoltua, voitte toki vaatia sitä isänne aikanaan kuollessa ja silloin lakiosa koskee kaikkea isänne jäämistöä eli myös sitä, mitä hän on nyt saanut äidiltänne. Viimeksi mainittu edellyttäen tietenkin, että se on vielä tallessa (mitä voi epäillä, koska jo nyt omaisuutta lahjoitetaan suvulle).

• Aksan

Jos epäilet, että isäsi voisi tehdä sinut perinnöttömäksi, niin ota rahat nyt eikä ylihuomenna.

Perinnöttömäksi tekemiselle pitää olla syy esim. huono elämäntapa(juopottelu, toisen omaisuuteen kajoaminen), henkirikos tai julmin tapaus isän vahingoittaminen fyysisesti.

Isäsi naisystävän ilmestyminen kuvioihin saattaa tietää menetyksiä perintöhisi nähden ja jos välit isän kanssa ovat vähänkin tulehtuneet, niin hänen testamentissaan saattaa lukea, että olet menettänyt perintöosasi. Ota rahat heti maksettavana lakiosavaatimuksena!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      84
      4562
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4411
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3483
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2083
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1748
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      103
      1291
    Aihe