Vaikka sanotaan, että paikallinen estrogeenihoito, siis Vagifem ei pitäisi vaikuttaa verenpaineen kohomiseen, niin onko kenelläkään muulla hoito nostanut paineita. Itse olen käyttänyt keväästä asti näitä puikkoja ja verenpaineen alapaine lähes jatkuvasti 110 ja jopa yli. Jatkuvaa päänsärkyä ja huonoa oloa. Kokemuksia????
Vagifem ja verenpaine
Kuivakko -61
98341
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 9
Vanhimmat
Kyllä verenpaineen nousulle löytyy varmaan joku muu syy. vagifemista imeytyy elimistöön mahdollisimman pieni annos estrogeenia. Näitä depotitabletteja on lisäksi vielä miedonnettu entisestään. Koska lääkkeen täytyy läpäistä limakalvo ja se tulee hyvin paikallisena on lähes olematon mahdollisuus että se yksistään vaikuttaisi verenpaineeseen.
Kannattaa varmaan vielä itsekseen testailla ja hommata vaikka jotain apteekista saatavaa hormonitonta emättimen limakalvoja hoitavaa ainetta. Niitähän on myös saatavilla. Jos hormonittomalla voiteella pänsärky loppuu ja verenpaine laskee, voi alkaa epäillä vagifemia.
Verenpainelääkitys mulla on ollut yli kymmenen vuotta ja lääkemerkkiä on vaihdettu noin vuosi sitten Tenoprinistä Zanidipiin. Saattaa olla, että se lääkitys ei ole kohdillaan. Vagifemin käyttöä ei varmaankaan voi lopettaa ihan ominpäin kaiketi?
No se Vagifemhän määrätään just kuiviin limakalvoihin. Ei se haittaa, vaikka itsekseen kokeileekin tätä tauottamista. Sittenpähän näkee, vaikuttaako se verenpaineeseen ja päänsärkyihin. Pitää vaan muistaa sitten taas, kun aloittaa, noudattaa pakkauksen ohjetta. elikkäs aluksi joka päivä ja sitten pari kertaa viikossa. Vaikka se reseptilääke onkin, niin koska ei varsinaisesta sairautta parantavasta lääkkeestä ole kyse, voi sitä itse kokeilla olla ilman. Vaan kurjaa se on sitten, jos alkaa tulla niitä limakalvo-oireita, pissitulehduksia jne.
Ei minulle tullut mitään oireita siitä. MIllainen annos sinulla on?
Gyne sanoi minulle, että ensin 2 viikkoa joka ilta ja sen jälkeen 1 puikko/ viikko. Nyt en ole käyttänyt ainakaan 2 viikkoon ja tuntuukin etten tarvitse.
Eihän sitä Vagifemia pitäisi käyttää pitkään ellei lääkäri ole määrännyt.
Gyne määräsi ensin Flagyl kuurin tulehdukseen, sen jälkeen Vagifemiä kaksi kertaa viikossa limakalvohoidoksi. Tulehdukset ovat kyllä pysyneet poissa. Aikanaan mitkään hormoniehkäisyt eivät sopineet, koska ne nostivat verenpaineita. Päädyinkin sterilisaatioon 30-vuotiaana kahden lapsen jälkeen.
Hei, selasin noita toisia ketjua ja siellä jollekin oli lääkäri nimenomaan sanonut, että jos tulee oireita, mm päänsärkyä, niin pitää ottaa yhteyttä lääkäriin... elikkä nyt en enää itsekään väitä, että olisi epätodennäköistä... ihmiset ovat kuitenkin kovin yksilöllisiä. Voihan olla, että se sun verenpainelääke yhdessä tän Vagifemin kanssa ei sovi.. tai päinvastoin. Lääkkeillä on joskus yhteisvaikutuksia, joita ei voi tietää ennalta.
Sen tietää vain jättämällä Vagifemin pois ja ottaa käyttöön vaikka hormooniton paikallishoito vaihtoehto käyttöön. Niitä löytää kyllä kysymällä apteekista.
Tuo lääkkeitten yhteisvaikutus otetaan kyllä liian harvoin huomioon. En muista, että mun verenpainelääkityksestä olisi ollut mitään juttua gynen vastaanotolla. Niin, ja kaikkia ei huomaa itsekään kysyä. Se 20 minuuttia mitä siellä vastaanotolla aikaa kulutetaan menee äkkiä. Alkukeskustelut vaivasta, riisuminen, alapään tutkailu, ultraaminen ja housut jalkaan, aika on siinä. Samalla kun pukeudut gyne funtsii, mitä hoidoksi. Ja ainakin mulle, vaikka olen jo 50 v. on aina yhtä hämäävää olla siellä pöydällä. Pukeutuessa ainut ajatus on, että selvittiin tästä taas hengissä.
Gynelle mennessä kannattaa yleensä AINA tehdä paperille lista asioista, joita aikoo kysyä. Itse teen näin, jolloin saa maksimihyödyn lyhyestä ajasta, joka itselle on varattu. Jos jotain jää epäselväksi niin kannattaa itse soittaa ja jättää lääkärille soittopyyntö. Itsellä ainakin on tämäkin toiminut.
Kyllä edelleen oon sitä mieltä, että Vagifemin voi kokeeksi jättää itsekin pois ja kokeilla jotain apteekin hormonitonta tuotetta tilalle.