Millainen sijoitus tulevaisuuteen tuo Turun ammattikorkeakoulun BBA linja on? Netistä olen lueskellut noita kuinka väitellään että onko se tradenomi ja BBA aivan sama juttu vai ei jne. Joku arvostaa enemmän ja jollekkin se on vain tradenomi toisen perään. Kaikki noi netistä lueskelemani jutut foorumeilta on harmi vaan jo monen vuoden takaa. Mites on nyt?
Itse en olisi mennyt tavalliseen suomenkieliseen tradenomi koulutukseen koska pidän BBA.ta parempana työllistymisen kannalta, mutta tämä on todellakin vain 20v. kaverin (harha)luulo?
Kertokaas nyt aivan kaikki näiden työllistymisestä. Meneekö "tavallisen" tradenomin edelle? Hakevatko samoja työpaikkoja? Ja koulutetaanko näitä BBA -heppujakin aivan liikaa? ja kaikki positiivinen ja negatiivinenkin mitä on sanottavaa.
Itse olen saanut sen käsityksen että tällä saa jotain työpaikkoja haettuja johon ei tavallinen tradenomi ehkä pääsisi. Kun kerran osaa tulee ulkomailta opiskelemaan niin ei kai ne hullut nyt tuu lukemaan itseään joksikin perus tradenomiksi tänne suomeen?
Turku International Business
8
466
Vastaukset
- kk
Minuakin kiinnostaa miten tältä alalta työllistuminen onnistuu.. Ainakin opiskelijoiden tarinoista päätellen sen pitäisi olla hyvä?
- ??????
Niin?
- buuu
huhuu
- johannav2
Eiköhän se työllistyminen oo hippasen helpompaa kun paperit saa kansainväliseltä linjalta.. Työmarkkinat ulottuu silloin myös ulkomaille(en siis sano ettei tavallisilla tradenomin papereilla vois ulkomailla työskennellä) koska IBU:n käyneet saa enemmän koulutusta kansainvälistymiseen ja eri maiden markkinoihin. Kun siihen päälle lisää vielä kielten opiskelun (esim.venäjä, espanja) niin ei se ainakaan huonolta näytä CV;ssä. Tottakai hyvän työpaikan saanti on kovan työn takana ja vaatii sitoutumista ja panostamista opinnoissa, mutta niinkuin sanotaan, kova työ palkitaan:) Ite sain just tänään kirjeen kotiin, ja tammikuussa alkaa IBU Porvoon haaga-heliassa. Innolla odotan, ja tutorit kyllä pääsykokeissa sanoivat ettei tää linja oo niille jotka ei oo valmiita painamaan duunia. Rankkaa tulee siis saletisti olemaan, mutta sen arvosta, varmasti:)
- Selvennystä
Kannattaa muistaa, että kielen opiskelulla ei haeta sitä, että suorittaa koulussa kaksi 3 op:n kurssia jostain kielestä, vaan että osaa oikeasti vähintään puhua ja kuunnella ko. kieltä. Puhutaan vuosien (2-7 vuotta) harjoittelusta, eikä muutamien kuukausien kursseista.
Jos tiedät, kuinka "minä olen matti" kirjoitetaan espanjaksi, ei tarkoita, että kielellä olisi sinulle työllistävä vaikutus. Taitotason pitää olla korkea ja valitettavasti pelkillä koulun kursseilla ei tähän päästä.
Kun keskiverto parikymppinen suorittaa tuon 3,5 vuoden koulutuksesta ja kun lähtötasona on vaikka venäjässä 0, ei kielitaito ole tarpeeksi hyvä käymään venäjänkieliesiä palavereja ja argumentoimaan ammattisanastolla, vaikka venäjää opetettaisiin koulussa joka viikko kaksi tuntia - ja näinhän ei ole. Viikkotunteja on 3-4 noin 3kk ajan per 3OP kurssi. Määrä pitäisi monikymmenkertaistaa.
- johannav2
Tässä nyt on taas kyseessä se oma panostaminen opiskeluun:) Tietenkään mikään perussanasto esim. venäjän kielestä ei riitä, eikä välttämättä 3,5 vuoden opinnot auta takaamaan vaadittavaa kielitaitoa työmarkkinoilla. Tarkoitinkin, että itse voi tehdä asialle paljon, opiskella itsenäisesti, lukea kirjoja tai katsoa vaikka venäjänkielisiä ohjelmia. Näin olen itse aikoinaan oppinut englantia ja ruotsia sujuvasti, toki kouluopetuksen ohella.:)
Ja vielä, jos otetaan huomioon esimerkiksi suomessa työnhakija, jonka CV;ssä listataan kielitaidoiksi englanti, suomi, ruotsi, ja vaikka perustasoinen venäjä ,espanja ja vaikka saksa, niin luulisin että voittaa työpaikkakamppailussa monet muut joilla ei kielitaitoa ole yhtä paljon.. Tää ala joka nyt on kyseessä, on kuitenkin niin kansainvälinen, joten kielet on tärkeitä no matter what.:)
Oon kanssasi täysin samaa mieltä siitä, että varsinkin tän alan kieliopintoja tulis moninkertaistaa. Ongelma kuitenkin on, että on niin monia muitakin tärkeitä kursseja mitä tätä alaan täytyy opiskella, niin ei oo oikein mistä ottaa pois:) - pasilanpavarotti
Se että käyt vähän vaihdossa toisessa hömppäkoulussa ulkomailla ja puhut rallienglantia jonkun vaihtarin kanssa ei tee tosta sen hienompaa tutkintoa kuin perus treidnomi
- Tuleva Tradenomi
Kansainvälistä kokemusta saa muillakin linjoilla... Itse myös tradenomiksi opiskeleve TuAMK:issa ja kävin venäjän ja saksan kurssit, olin yhden lukukauden vaihdossa, nyt olen harjoittelussa ulkomailla ja harjoittelupaikan sain nimenomaan sen takia että erikoistumiseni on eBusiness. Itse en suosittelisi "normi" International Business-tutkintoa kenelekkään erottautumis tarkoituksena, koska sillä ei todellakaan erotu massasta! Lähes jokainen AMK tarjoaa International Businesstä ja moni koulu ulkomailla tarjoaa sitä myös. Ehkä joku tarkempi tutkintonimike on parempi, mikäli tietää mitä haluaa tulevaisuudessa tehdä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693