mutta minulla on aivan liikaa seuraa. Lentomuurahaiset parveilevat. Ovat jostain syystä tykästyneet pakastinkaappini alustaan, mistä levittäytyvät asuntoon. Olen suihkutellut muurahaissumutetta paikkaan, mistä tulevat, mutta niitä riittää aina vaan. Muistan kesän 1980, kun lentomuurahaisia oli ryhmä jokaisen silloisen asuntoni ikkunan keskellä. Sain tarpeekseni ja lähdin vauvan kanssa vanhempieni luo. Olivat häipyneet kun tulin takaisin. Kohta lähden täältäkin ystäväni mökille mustikkaan.
Luulin saavani olla rauhassa,
30
438
Vastaukset
- Varmasti lähtee
RAID super
tappaa lentävät ja ryömivät hyönteiset.- 1943
Entäs kävelevät kaksijalkaiset?
- 1952.
1943 kirjoitti:
Niitä , käveleviä kaksjalkaisia varten on viina.
1952. kirjoitti:
Niitä , käveleviä kaksjalkaisia varten on viina.
Ei ne kaksjalkaset viinalla kuole,tulevat vaan entistä enemän vaivalloisiksi myrkyttäjäänsä kohtaan.
Paras karkoitus keino on pitää huusholli kuivana- nirri pois!
1943 kirjoitti:
Kyllä tappaa kaksjalkasetkin, mutta hitaammin.
- .,.,
Muurahaisilla on tapana tulla sisätiloihin jostakin melkein olemattomista rei´istä näihin aikoihin vuodesta.
Ulkosalla nuo lentomuurahaiset tykkäävät vaaleista vaatteista ja ainakin vaaleat autot ovat niitten suosikeissa.
Meille ilmestyi alkukesällä jostakin ihmeestä ampiaisia sisälle melkein joka päivä. Nyt loppui kun lämmitimme saunaa, joten taisivat kulkea savupiipun kautta.- 1943
Mulla on yhdessä nurkassa kotihämähäkki ja se on pitänyt huolen muista ötököistä. Tämä on sillekin liikaa. Ampiaisia alkaa näin syyskesästä pörräillä räystäiden alla, koska siellä on pesiä. En voi nukkua, jos tiedän, että sisällä on ampiainen.
- meeriamanda
1943 kirjoitti:
Mulla on yhdessä nurkassa kotihämähäkki ja se on pitänyt huolen muista ötököistä. Tämä on sillekin liikaa. Ampiaisia alkaa näin syyskesästä pörräillä räystäiden alla, koska siellä on pesiä. En voi nukkua, jos tiedän, että sisällä on ampiainen.
No voi, kun olin ehdottamassa et sumuta jalkalistojen alareunaan koko huushollisi kun sinulla ei ole kotieläintä... mutta..mutta onhan sinulla hämyheikki... joten kai epäkesko neuvoni?
Jossain jo kerroinkin et muutamavuosi sitten taloyhtiöstä myrkytettiin terassit ja koko talon seinuvierut ...ei saanut "neitonikaan" olla ulkosalla kolmeen viikkoon.
Ei ole näkynyt sen koomin. - 1943
meeriamanda kirjoitti:
No voi, kun olin ehdottamassa et sumuta jalkalistojen alareunaan koko huushollisi kun sinulla ei ole kotieläintä... mutta..mutta onhan sinulla hämyheikki... joten kai epäkesko neuvoni?
Jossain jo kerroinkin et muutamavuosi sitten taloyhtiöstä myrkytettiin terassit ja koko talon seinuvierut ...ei saanut "neitonikaan" olla ulkosalla kolmeen viikkoon.
Ei ole näkynyt sen koomin.Tuolla ulkonahan niitä muurahaisia on. Jos kiven kääntää, niin melko varmasti on muurahaisenmunia sen alla. Siellä saavat olla ja sisälläkin siedän pieniä määriä, mutta nuo lentäväiset, uh...
- ,.'¨´+
1943 kirjoitti:
Tuolla ulkonahan niitä muurahaisia on. Jos kiven kääntää, niin melko varmasti on muurahaisenmunia sen alla. Siellä saavat olla ja sisälläkin siedän pieniä määriä, mutta nuo lentäväiset, uh...
Niitä ns keltiäisiä on melkein joka kiven alla ja joskus pesivät jopa ulkona oleviin kukkapurkkeihinkin. Lentomuurahaiset ulkonakin törmäilevät korviin, silmiin ja jopa hiuksiinkin. Sisätiloissahan niitä vilistelee katossakin ja inhottavasti tipahtelevat yöllä vuoteeseen. Purevatkin joskus.
- 1943
,.'¨´+ kirjoitti:
Niitä ns keltiäisiä on melkein joka kiven alla ja joskus pesivät jopa ulkona oleviin kukkapurkkeihinkin. Lentomuurahaiset ulkonakin törmäilevät korviin, silmiin ja jopa hiuksiinkin. Sisätiloissahan niitä vilistelee katossakin ja inhottavasti tipahtelevat yöllä vuoteeseen. Purevatkin joskus.
Nuo keltamuurahaiset muistan lapsuuden ajalta, kun puutarhaan tekivät kekojaan. Jos sattui istumaan lähellä, alkoi ihon ja vaatteiden välissä polttaa. Nykyään näen enemmän noita pieniä mustia. Nekin purevat, jos sattuvat joutumaan vaatteiden ja ihon väliin.
1943 kirjoitti:
Mulla oli edellisessä asunnossa seeprahämähäkki keittiön ikkunalla.
Ja kun tuli vieraita ne aina poltti tupakkansa siinä niin varotin koskemasta hämyyn.
Sitä oli kiva seurailla kun se hyppii. Sehän ei tee verkkoa vaan hyppää saaliin kimppuun.
Ainakin neljä vuotta joka kesä se siinä oleskeli, sitten yhtenä kesänä ei enää näkynyt.- setämies.
1943 kirjoitti:
-1943-
Mullakin olohuoneen nurkassa
verkko ja hämähäkki.
Talvella on ihan läpikuultava,
mutta keväällä herää eloon.
- .,.,=
Nykyisin käytetään noita myrkkyjä niin paljon että hyöteiset ovat vähentyneet. Saa sitä sitten ihmetellä miksikähän niitä pölyttäjiä on niin vähän
- 1943
Olen melko säästeliäs noiden myrkkyjen suhteen. Rikkaruohot kiskon pois. Mutta nämä lentomuurahaiset saavat minutkin tarttumaan myrkkyyn.
- ei kiitos--
Hämähäkkejä ei saa tappaa,siinä on joku taika ja itse mökillä aikoinani varjelin suurta isoa hämähäkkiä,ettei se vaan joutuisi esim.imuriin.
Mutta murkut,niistä en tykkää minäkään,joskaan ne ei vielä ole keksineet tulla nykyiselle mökille ja sisälle,silloin tulee katastrofi!
Kulkekoot vaan terassilla,ovat sellaisia keltiäisiä tai mitä lie,onneks ei kekomurkkuja,silloin häipyisin minä itse ekaks!
Pyöräillessä jonkinsortin lentomurkkuparveen osuu joskus,ei kiva.Paras pitää suu kiinni ja silmätkin sokaistuu kun osuvat kohdalle.- 1943
Luonnossa mua ei haittaa minkäänlaiset murkut. Työpaikallanikin mulla oli kotihämähäkki. Oli hauska seurata kuinka se tainnutti uhrinsa ja kuljetti tiettyyn paikkaan verkossa, missä imi nesteen pois ja tyhjä kuori jäi jäljelle.
- ---
Muurahaispyydys.
Meillä täällä tsadissa krooninen murkkuongelma. Ne vaan asuu täällä, vaihtavat korteeria myrkytysten mukaan, Hahaa, kun mä myrkytän, ne muuttaa naapuriin :D
Nämät on kai faaraomuurahaisia, sellaisia pieniä, niitä joka paikassa. Mutta kun net pyrkii pirttiin sisälle. Niillä tapana laittaa pesiä pihalaattojen alle.. Sen hokaa siitä kun laatoille ilmaantuu hiekkakasoja. On tässä kokeiltu kaikenlaiset myrkyt, toimii aikansa. Nyt ollut helponpaa kun viimein hokasi noit muurahaisillille tarkoitetut ansat.
Niissä perusideana, myrkkykiteitä, joita murkut innoissaan roudaa pesään, siis kuningattarelle. Ja kun kuningatar delaa, siinä meni murkut.
Met ei olla tässä rivarissa saatu aikaan yhteistyötä, että kaikki laittais ansat, eli jossain ne aina lymyää. Sinällään noi murkut ei oikein ole haitallisia, ne vaan ärsyttää.
Pahempi onkelma on pöndellä isot murkut. Net on sitä lahoa puuta syövää sorttia. Joopajoo, hauska asustella mökissä, mikä niin laho, että tupajumi syö....
=DW=- 1943
Eikös ne oikein isot murkut, hevosmuurahaiset, ole merkki siitä, että jossain on kosteutta? Nuo ansat ovat mulle aivan uusi asia, pitänee kokeilla, jos elämä oikein hankalaksi käy. Tänään en voinut sietää kotona olemista ja lähdin vaihteeksi bingoon. Tultuani sitten imuroin kuolleet murkut pois nurkista.
Illalla niitä oli rappuset mustanaan ja pitkin seiniä.
Se on kuitenkin lyhyt tuo häälennon aika.
Äsken kun tulin kotiin ei ensimmäistäkään siivekästä tai siivetöntä näkynyt.
Ajattelin laittaa päivämäärän ylös ja katsoa kuinka päivälleen lentävät.
Viime kesänä oli myös näin heinäkuun loppua kun parveilivat.- tuhero, oho!
Olihan ne lentomurkut ennen
tärkeitä. Ne osotti rukiin kylvö-
ajan. - 1943
Naapurin varaston ulkoseinällä tänään parveilivat, saas nähdä ovatko vielä huomenna. Yksi tuttu kertoi, että jonain vuonna olivat olleet mustikassa valkoisella autolla. Metsästä tultuaan auto oli ollut lentomuurahaisten peitossa.
- 1943
tuhero, oho! kirjoitti:
Olihan ne lentomurkut ennen
tärkeitä. Ne osotti rukiin kylvö-
ajan.En oo ennen kuullutkaan moista.
Yksin en ollut tänään minäkään. En nyt puhu muurahaisista, vaan metsän kärpäsistä. Kotimuurahaiset poistuivat nopeasti pihalaatoituksen alle vieden munansa mukanaan, kun siirsin pöydän, jonka alle olivat tehneet pesän.
Keväällä kun hain vanhan maasturini talvehtimasta metsän reunalta, olivat muurahaiset tehneet pesän tavaratilan maton alle. Pari viikkoa myöhemmin nuorehko kaveri sen auton minulta väkisin osti, ja kaupanpäällisenä hän sai sen muurahaispesänkin.
Mutta tänään metsässä oli minulla seuraa. Kärpäset, isot ja pienet, tykkäsivät minusta niin, että oiken lähelle tulivat.
Tapani mukaan poikkean aloittelijan aiheesta, ja puhun nyt metsän antimista. Nyt on todella hyvä mustikkavuosi, marjaa on runsaasti kaikkialla. Kiitettävästi on myös poimittu, taajamien lähimetsät on koluttu, mutta syvemmällä metsissä voi löytyä koskemattomia todellisia apajia. Tänään kävin vain "kotimetsässä", omassa ja naapurin, mutta niissäkin oli marjaa enemmän kuin yleensä.
Olin tänä vuonna aikonut poimia vain vähän, ehkä 10-20 litraa, kun pakastimessa vielä on viimevuotisia, mutta marjastus ja metsässä kulkeminen on laji, johon helposti jää koukkuun. Huomennakin täytyy mennä ainakin puoleksi päiväksi.
Mustikkakausi on nyt parhaimillaan, marjat ovat kypsiä ja isoja. Metsässä sielu lepää ja mielihyvää syntyy sitä mukaan kun marja-astia täyttyy.- Pirre*
:( kohta mie en ala mittää..., kaik käy marjassa ja mien pääää äää ää ää se!!!!!!!!!!!!
- 1943
En ole tänä vuonna poiminut vielä yhtään mustikkaa. Annan aromin kehittyä rauhassa. Mökkitontilta olemme poimineet satakunta litraa joka vuosi ja kyllä niitä on syötykin. Ollessani ystäväni luona meillä oli aina aamuisin mannapuuroa ja mustikkasoppaa. Ellen ollut paikalla ystäväni keitti kaurapuuroa ja söi sen mustikoiden kera. Mustikat saimme parisen kuukautta suoraan metsästä muutaman metrin päässä mökistä.Ja talvella sitten pakastimesta, missä vielä on viimevuotisiakin. Voi olla, että poimin myyntiin, jos oikein innostun.
- 1943
Pirre* kirjoitti:
:( kohta mie en ala mittää..., kaik käy marjassa ja mien pääää äää ää ää se!!!!!!!!!!!!
Onko syy vakavakin? Kyllähän sitä ilman marjastamistakin voi elää täyttä elämää.
- av..muurahainen....
Ei minulla mutta kaverilla, jos omat myrkyt ei auta niin on ammattilaiset kyllä lähtee murheet muurahaisista.
- 1943
Onhan niitä keinoja, mutta jonkintapaisena luonnon ystävänä yritän välttää rankkoja myrkkykuureja.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005167733- 2312682
- 262581
- 1611940
- 1141788
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?51502Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata
Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p21376- 761203
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu621178IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka41155