Havainnointia päiväkodista

ihmettelen menoa

Asun päiväkodin vieressä Tampereella. Päiväkoti on varmaan vanhimpia Tampereella, ja olen seurannut sen menoa viimeiset 30v. Myös toinen omista lapsistani oli aikanaan jonkin aikaa tässä päiväkodissa.

Pääosin olen voinut siis seurata sitä mitä tapahtuu päiväkodissa silloin kun ovat ulkona ulkoilemassa, ja niinä aikoina kun itse olen ollut päivät kotosalla, eli loma-aikoina.

Muutos viime vuosina on ollut valtava. Tuntuu siltä että henkilökunta ei aseta enää minkäänlaisia rajoja sille että kuinka lapset ulkoillessaan käyttäytyvät. Melu muistuttaa teurastamon autoa joka on viemässä sikoja teuraalle, lapset kirkuvat päivästä toiseen äänensä ruvelle ja henkilökuntaa asia ei tunnu haittaavan vaikka koko tienoo muistuttaa jonkinlaista apinoiden planeettaa.

Henkilökunta ei myöskään näytä osallistuvan enää lasten leikkeihin mitenkään, vaan seisovat (n. 10henk.) pihan korkeimmalla paikalla ryhmässä ja keskittyvät lähinnä keskinäiseen kommunikointiin.

Todennäköisesti tämä on jonkinlaista uutta tapaa kasvattaa lapsia, ei puututa, ei rajoiteta. Näin lapsista saadaan erinomaista ainesta kouluihin joissa niissäkään ei opettajan ääni kuulu enää lasten huudon yli. Ja kun kukaan ei enää uskalla/halua asettaa näille äidin pikku kullille minkäänlaisia rajoja, on meillä varmasti tulevaisuudessakin mahdollisuus lukea uutisia heistä jotka tekevät mitä haluavat, muista välittämättä. Ja ne vanhemmat jotka edelleen haluavat lapsilla olevan hillityt käytöstavat, joutuvat valitettavasti kotona työskentelemään entistä enemmän asian parissa, korjatakseen tätä päiväkodissa vallitsevaa viidakon menoa ja sen vaikutusta lapseensa.

28

1732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aina kitistään

      siis... mitä? Sinun mielestä lapset eivät saa käyttää ääntään? Olet varmaan tosiaan jäänyt siihen aikakauteen, jolloin lapsi sai näkyä muttei kuulua. Tai kun lapset piiskattiin hiljaisiksi? Kyllä maailmaan ääntä mahtuu

      • pph.

        Kyllähän äänenkäyttön hallinta on ihan yksi perusasia myös puheenkehityksessä. Sitä pitää harjoitella. Monissa päiväkodiessa onkin ns. melumittari sisällä käytössä, jotta lapset oppisivat itsekin huomaamaan milloin meteli yltyy liiankovaksi. Lapsen korvat ovat vielä herkemmät kuin aikuisen ja kun metelin takia kuulonsa menettää, sitä ei ikinä takaisin saa.

        Minä ihmettelen myös monen lapsen hallitsematonta huutamista puhuessaan, vaikka kuulijat/leikkijät ovat aivan vieressä. Puutun kyllä, jatkuvasti, päivittäin monta kertaa asiaan. Ja kun tätä tapahtuu pienryhmässäni (pph) en voi kuin ihmetellä miten sitten kun nämä lapset siirtyvät suurempiin ryhmiin päiväkoteihin. Kuinka kovaa siellä täytyy huutaa, kun kuulluksi pitää tulla. Kuullummaksi kuin niiden kahdenkymmenen muun, jotka yrittävät samaa.


    • lkjuytrqw

      Kuinkahan monta kertaa pitää tämä asia kerrata? Että lasten pitää saada myös leikkiä vapaata oma ehtoista leikkiä. Aikuisten tarkoitus on sieltä korkeimmalta kohdalta seurata ja tarkkailla tilannetta. Ehkä oikeesti olet aikalailla toiselta aikakaudelta.... ;D

      • vastuun kanto

        olen itse toiminut kunnallisena pphoitajana 27v. ja meille on terästetty sitä, että aina pitää seurata mitä lapset touhuaa( silmät oltava selässäkin), koska vahingoille ei voi mitään, mutta on tiedettävä mitä tapahtui ja milloin.

        lapsenlapseni on alueemme pkodissa hoidossa ja viimekesänä putosi siellä keinusta. lapsiaan hoidosta hakeva vanhempi huomasi, että tyttö makaa keinun alla itkien ja naama veressä.
        hoitajat seisoivat kauempana ryhmässä ja kukaan ei ollut huomannut tapahtumaa.
        eli kukaan ei tietynyt mitä tapahtui ja kuinka kauan tyttö oli maassa maannut.

        tyttäreni onneksi otti asiaan tiukan kannan ja sen jälkeen ainankin hetken aikaa pihavalvonta sujui paremmin.
        onneksi selvittiin vain pintaruhjeilla.


      • Saman huomannut
        vastuun kanto kirjoitti:

        olen itse toiminut kunnallisena pphoitajana 27v. ja meille on terästetty sitä, että aina pitää seurata mitä lapset touhuaa( silmät oltava selässäkin), koska vahingoille ei voi mitään, mutta on tiedettävä mitä tapahtui ja milloin.

        lapsenlapseni on alueemme pkodissa hoidossa ja viimekesänä putosi siellä keinusta. lapsiaan hoidosta hakeva vanhempi huomasi, että tyttö makaa keinun alla itkien ja naama veressä.
        hoitajat seisoivat kauempana ryhmässä ja kukaan ei ollut huomannut tapahtumaa.
        eli kukaan ei tietynyt mitä tapahtui ja kuinka kauan tyttö oli maassa maannut.

        tyttäreni onneksi otti asiaan tiukan kannan ja sen jälkeen ainankin hetken aikaa pihavalvonta sujui paremmin.
        onneksi selvittiin vain pintaruhjeilla.

        Se, että leikki ei ole ohjattua ja lapset leikkii itsekseen ei poista valvomista? Ja jos jutustellaan kaikki keskenään ja samassa kohtaa niin se ei oikein onnistu. Itse autoin kerran jotain apua huutavaa lasta pois leikkivälineestä, kun kaikki hoitajat oli puiston (yleinen puisto) toisessa päässä. Lapsi pyysi apua kyllä hiljaa ja kaikkeahan ei heti huomaa. Hienosti hoitajat kyllä alkuun näyttivät, että missä kulkee raja missä saa olla ja missä ei. Mutta olisivatko huomanneet, jos joku olisi rajan ylittänyt...

        Kaikissa päiväkodin pihoissa ei esim. ole alle kolmivuotiaille omaa aidattua aluetta ja piha voi olla iso. Ja siellä on isommille tarkoitettuja leikkivälineitä jne.

        Joskus kun lähden päiväkodin pihasta niin portilla on iso lauma lapsia ja en tiedä kuka heistä on kenenkin vanhemman kanssa vai onko joku yksinään menossa portista ulos. Aiemmin hoitajat komensi lapset pois portilta norkoilemasta.


      • Viiki viik

        Tarkoittaako se silti että huudetaan kurkku suorana kokoajan? Minusta vapaa omaehtoinen leikki pysyy myös siedettävänä melunsa puolesta. Kiljuva sikalauma kuvaa tosi hyvin nyky menoa päiväkodeissa.


    • somalistudent

      minä ainakin tykkään leikkiä lasten kanssa ulkona sekä sisällä. menen hiekkalaatikkoon ja istun sinne ja teen kaakuja tai keittoja heidän kanssaan juoksentelen pihalla heidän kanssaan kumaarrun ja joskus matkitaan eläimiä kerään niiden kanssa lehtiä, marjoja jne
      ne muut hoitohenkilöt seisovat siellä pihalla eivätkä halu ossalistua lasten puuhiin minä en halua seista tunttikausia ja seurata lasten puuhia. joskus ne luulevat että olen joku jolta puuttuu ruuvi päästä haaaaa mutta mä tykkään leikkiä lasten kanssa

      • Leikkiä

        Päiväkodissa jossa lapseni on joku hoitaja näkyy leikkivän lasten kanssa. Musta se on kyllä ihan kiva juttu. Tottakai lasten pitää saada leikkiä itsekseenkin, mutta ihan hyvin hoitajat voisi leikkiä myös lasten kanssa eikä vaan seisoskella pihalla kuin tatti. Tietysti valvominen onnistuu ehkä paremmin kun kiertelee, eikä keskity liiaksi joidenkin lasten kanssa leikkimiseen? Tuntuu, että hoitajilla saisi olla kyllä silmät selässäkin, kun lapset kerkiää niin nopeasti paikasta ja tilanteesta toiseen.


    • Elina ===

      Hanki jokin kehittävä harrastus sen sijaan, että kyttäilet päiväkodin pihaa.

      Veikkaan muutenkin, että aika kovasti kultaa muistot kohdallasi. Aina on lapsista ääntä lähtenyt ja niin pitääkin olla.

      • LH 2012

        Hyvä Elina, olisiko ollut jotain hyviä harrastusvinkkejä :) Valitettavasti noita kaikennäkeviä ja kaikentietäviä on liian paljon päiväkodin ympäristössä. Mutta onneksi me päiväkodin väki osataan suhtautua tähän sen vaatimalla tavalla :) Mukavaa syksyä kaikille päiväkodin työntekijöille!!


      • helinäslkdfj
        LH 2012 kirjoitti:

        Hyvä Elina, olisiko ollut jotain hyviä harrastusvinkkejä :) Valitettavasti noita kaikennäkeviä ja kaikentietäviä on liian paljon päiväkodin ympäristössä. Mutta onneksi me päiväkodin väki osataan suhtautua tähän sen vaatimalla tavalla :) Mukavaa syksyä kaikille päiväkodin työntekijöille!!

        Mukavaa syksyä kaikille päiväkodin naapureille :)


      • Päiväkodin nurkalla

        Minkäs sille voi jos asuu naapurissa. Ei voi välttyä tekemästä havaintoja esim. vapaapäivinä. Eikä ole kyttäämistä. Ja aika ei kultaa aina muistoja, jopa ammattilaiset päiväkodeissa ovat itse myöntäneet että nykypäivän lapset ovat äänekkämpiä, itsekkäämpiä ja levottomampia kuin ennen. Ja en ole aloittaja, toin vain mielipiteeni esiin.


      • asdgs
        Päiväkodin nurkalla kirjoitti:

        Minkäs sille voi jos asuu naapurissa. Ei voi välttyä tekemästä havaintoja esim. vapaapäivinä. Eikä ole kyttäämistä. Ja aika ei kultaa aina muistoja, jopa ammattilaiset päiväkodeissa ovat itse myöntäneet että nykypäivän lapset ovat äänekkämpiä, itsekkäämpiä ja levottomampia kuin ennen. Ja en ole aloittaja, toin vain mielipiteeni esiin.

        Nykyään lapset kasvatetaan vahvoiksi, jotta ne pärjäävät siinä egoistisessa maailmassa, jonka te heille jätätte.

        Ammattilaiset eivät ole tällaista myöntäneet; he ovat ainoastaan pyytäneet apua kasvaviin ryhmäkokoihin, mutta sekös sinua kiinnostaa.
        Valitus on mukavampaa, ei tartte tehdä mitään: voi kytätä ja arvostella vaan muita...

        hanki ittelles elämä...


      • Elämä on....
        asdgs kirjoitti:

        Nykyään lapset kasvatetaan vahvoiksi, jotta ne pärjäävät siinä egoistisessa maailmassa, jonka te heille jätätte.

        Ammattilaiset eivät ole tällaista myöntäneet; he ovat ainoastaan pyytäneet apua kasvaviin ryhmäkokoihin, mutta sekös sinua kiinnostaa.
        Valitus on mukavampaa, ei tartte tehdä mitään: voi kytätä ja arvostella vaan muita...

        hanki ittelles elämä...

        Kyllä ovat myöntäneet ja varmasti ovat myöskin pyytäneet apua, koska lapset ovat tuollaisia. Mitä sinä tiedät siitä mistä minä välitän ja mistä en? Kerroin oman näkemykseni ja sinä alat haukkumaan? Oletkin itse se keneltä puuttuu elämä.....


      • seijal.
        LH 2012 kirjoitti:

        Hyvä Elina, olisiko ollut jotain hyviä harrastusvinkkejä :) Valitettavasti noita kaikennäkeviä ja kaikentietäviä on liian paljon päiväkodin ympäristössä. Mutta onneksi me päiväkodin väki osataan suhtautua tähän sen vaatimalla tavalla :) Mukavaa syksyä kaikille päiväkodin työntekijöille!!

        "osataan suhtautua asian vaatimalla tavalla"

        siis tarkoittanee että asiakas on aina väärässä, antakaa meidän juoruta ja kasvattakaa itse kakaranne.

        Päiväkotien työmoraali taitaa olla itäblokin tasolla...


    • Elina ===

      "Minkäs sille voi jos asuu naapurissa. "

      Sille voi sen, että muuttaa pois. Esim. Kainuusta löydät varmasti edullisen mökin, josta lähimpään päiväkotiin on 100 km.

      • Pyhä Sylvi

        Olet siis harvinaisen tyhmä tapaus....


      • seijal-

        Lienet päiväkotityöntekijä. Samanlaista ylimielistä suhtautumista niissä tapaa jatkuen.


    • päivää hoidosta

      Minä olen päivähoitoalalla ja kyllä olen sitä mieltä että lapset ovat vuosi vuodelta muuttuneet äänekkäämmiksi, levottomimmiksi ja itsekkäämmiksi. Lapset keskeyttävät toisten puheet eivätkä osaa kuunnella toisiaan, saatika aikuista. Lapset menevä tkaikessa edelle, eivätkä he osaa odottaa omaa vuyoroaan tai jakaa lelujaan sovinnolla. "Kaikki mulle heti nyt" ja sitä vaalitaan ja kannustetaan. Ei ihme että ongelmat jatkuvat kouluikään ja aikuisuuteen asti.

      • ryhmishoitoa

        Minäkin olen päivähoitoalalla, ja huomannut, että lapset ovat muuttuneet todella paljon. Ääntä ja vauhtia riittää yli sietorajan. Meillä on sovittu lasten kanssa, että ulkona saavat juosta ja huutaa niin paljon kuin tahtovat, sinne mahtuu ääntä. Mutta sisällä rajoitetaan päivittäin, joidenkin kohdalla ihan jatkuvasti sekä äänenkäyttöä että vauhtia.

        Minä myönnän seisovani usein työkavereiden lähettyvillä ulkona, koska se on ainoa aika, jolloin voimme useamman henkilön kesken vaihtaa ajatuksia ja havaintoja lapsista, suunnitella kenties tarkemmin jotain tulevaa tai miettiä jotain muuta työhön kuuluvaa. Kyllä siinä silti pystyy päätään kääntämällä pysymään selvillä, missä tapahtuu ja minne täytyy mennä lähemmäksi.

        Ja on meillä toki palaveriaikaa noin kerran viikossa päiväunien aikaan, kun jätämme kaikki muut huoltotyöt siltä päivältä tekemättä.


      • seijal.

        Hienoa että joku alalla työskenteleväkin on huomannut muutoksen. Mikä olisi ehdotuksesi asian kääntämiseksi paremmalle tolalle? Onko nykytilanne kiinni ohjeistuksesta vai alan nykykoulutuksesta?


    • Lizzu1

      Itse olen ammatiltani lastenhoitaja. Fakta on, että työmäärä lisääntyy koko ajan ja työstä maksetaan huonoa palkkaa. Eipä siinä viitsi mitään "ylimääräistä" tehdä. Vanha viisaus pätee: työnantaja on maksavinaan ja me olemme tekevinään. Näin ainakin on minun työpaikassani.

    • Näin on!

      Lue sit lääkäriks tai ekonomiks nii saat hyvää palkkaa. Iteppähän ammattis oot valinnu ja palkan tasonkin olet varmaan tiennyt ennen ammattiisi ryhtymistä. Eiks sulla ole työmoraalia?

      • fdsghdfgh

        Mulla ei ole työmoraali niin korkea että uuvuttaisin itseni, kun vähemmälläkin pärjää.
        Palkkani eteen, sen pienen, tätä työtä teen ja panostan elämästä nauttimiseen vapaa-ajallani. En kaipaa ekonomin tai lääkärin papereita enkä palkkaa, koska mulle riitttää tämä. Elämässä on niin paljon muutakin sisältöä kuin työnteko.
        Tehkööt työmoralistit sitten senkin edestä töitä ja muiselkoot vanhana miten paljon sitä eläessään töitä tulikin tehtyä. Min muistelen silloin ihan muita asioita, kuin tehtyjä töitä.


      • Mikä riittää, se rii

        Työmoraalia? Sitä on se että, tekee sen mitä tarvii, eikä enempää, ei missään muuallakaan tehdä emempää. Tai jos tekee ylimääräistä ja omalla ajalla samaan palkkaan on ite helkutin tyhmä.


      • fhfhghjgj
        Mikä riittää, se rii kirjoitti:

        Työmoraalia? Sitä on se että, tekee sen mitä tarvii, eikä enempää, ei missään muuallakaan tehdä emempää. Tai jos tekee ylimääräistä ja omalla ajalla samaan palkkaan on ite helkutin tyhmä.

        En mä mikään työnarkomaani ole, kun ei siitä maksetakaan, että tekisin ylimääräistä.


    • Ihan vaan näin

      Ei sitä ylimääräistä tarvi tehdäkkään tai jos sitä vaaditaan niin siitä saa kyllä erillisen korvauksen. Mun mielestä työmoraali tällä alalla on sitä, että tekee työnsä niin hyvin et lapsilla hyvä olla ja itsellä myös, liikaa kuitenkaan rehkimättä. Siis tasapaino lasten hyvinvoinnin ja oman hyvinvoinnin välillä.

    • Anonyymi

      Palkka-asioita ja sitä, miten hyvin työnsä tekee, ei mielestäni kannattaisi sotkea keskenään. Ikään kuin se olisi lapsen vika, että palkkamme on pieni ja sen tähden emme hoida häntä mahdollisimman hyvin. Lisäksi, voimmeko rehellisesti pyytäkään enempää, jos teemme työmme keskinkertaisesti?

      Joka työssä on ulkoisia ja sisäisiä motivaatiotekijöitä. Päiväkodissa ulkoiset tekijät (palkka, edut) ovat pieniä, mutta sisäiset (työn tärkeys, mielekkyys jne.) voivat olla suuria ja palkitsevia. Jossain toisessa työssä ne voivat olla toisinpäin. Rahaa tulee, mutta mitään arvokasta ei koe tehneensä. Kumpi sitten on kokonaisuutena ajatellen ihmiselle mielekkäämpää?

      Ihanne olisi, että motivaatiotekijät olisivat tasapainossa. Kaipaisin alallemme enemmän "tulospalkkausta". Nyt sama palkka maksetaan hyvinkin erilaisesta työpanoksesta.

      Yhteenvetona: paitsi lasten ja perheiden, myös oman itsemme ja työn mielekkyyden kannalta varhaiskasvatustyö kannattaa tehdä mahdollisimman hyvin! : )

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe